Omakotitalossa asuminen (yleistä höpinää elämisestä ja kustannuksista)

Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 317
Mites on. Uusin antennimaston mökillä ja tuli mieleen että pitääkös näissä olla jokin ukkosenjohdatin?
Eihän tuo nyt mikään pitkä ole, 1.5m masto jossa kiinni TV ja 4G antennit. Eihän tuossa vanhassa ole koskaan ollut mitään ukkosenjohdatinta, mutta nyt uutta asentaessa tämä tuli mieleen.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 924
Mites on. Uusin antennimaston mökillä ja tuli mieleen että pitääkös näissä olla jokin ukkosenjohdatin?
Eihän tuo nyt mikään pitkä ole, 1.5m masto jossa kiinni TV ja 4G antennit. Eihän tuossa vanhassa ole koskaan ollut mitään ukkosenjohdatinta, mutta nyt uutta asentaessa tämä tuli mieleen.
Ohjeiden mukaan pitäis mielestäni olla aina maadoitettu. Omaani en ole maadoittanut enkä tiedä miten pitäis tehdä.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 107
Mites on. Uusin antennimaston mökillä ja tuli mieleen että pitääkös näissä olla jokin ukkosenjohdatin?
Eihän tuo nyt mikään pitkä ole, 1.5m masto jossa kiinni TV ja 4G antennit. Eihän tuossa vanhassa ole koskaan ollut mitään ukkosenjohdatinta, mutta nyt uutta asentaessa tämä tuli mieleen.
Pitäisi ohjeiden mukaan olla maadoitettu, toki yleensä maadoitetaan talon maadoituskiskoon jota pidän hölmönä.
Jos haluaisin itse maadoittaa, niin 16neliön kaapeli suorinta reittiä alas ja maadoitussauva maahan, tai kuoreton kupari kaivaen pois päin talosta.

20vuotta antennihommia itse tehnyt, kertaakaan ei ole salama osunut itse antenniin.(Puut on yleensä korkeammalla) Se sähkö mikä lähelle iskeneestä salamasta purkautuu rikkoo oman kokemuksen perusteella laitteita ihan yhtälailla on se maadoitus tai ei.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 389
Jos vesiyhtiö hoitaa arviolaskutuksen reilusty yläkanttiin, niin ainakin tästä on haittaa kaikille asiakkaille ja lisätyö tilinumeroiden kyselyissä ja rahojen palautuksissa on merkittävä. Ja toki e-laskun lähetyskin maksaa, mutta eipä tuo kulu ei ole mikään merkittävä 3/6 laskun välillä ja hyödyt tuossa tiheämmässä laskutuksessa on huomattavasti suuremmat. Lisäksi kun asiakkaat lukevat mittarit, niin näissä tulee aina virheitä, joiden selvittelyyn palaa aikaa.

Ja minkä tietoturvaongelman tästä saa?
Toi hoituu tasauslaskulla kuten tähänkin asti. Tietoturvaongelmat jäävät nähtäviksi? Laskutetaan liikaa joku hakkeroi jne. koodia tuntematta (onko takaportteja yms.) paha sanoa etukäteen.
Aikoinaan kerrottiin, että pankkikortit ovat täysin luotettavia ja ettei niitä voi väärinkäyttää. Noi nyt kuitenkin jonnekin tulevat, joten niiden kanssa on pärjättävä.
En kuitenkaan usko, että kokonaiskulut laskien niistä on taloudellista hyötyä kuluttajille. Ainakin minä seuraan laskuja, joten tosta aiheutuu turhaa lisävaivaa, heistä puhumattakaan, jotka eivät voi e-laskulla maksaa.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 317
20vuotta antennihommia itse tehnyt, kertaakaan ei ole salama osunut itse antenniin.(Puut on yleensä korkeammalla) Se sähkö mikä lähelle iskeneestä salamasta purkautuu rikkoo oman kokemuksen perusteella laitteita ihan yhtälailla on se maadoitus tai ei.
Isojen puiden keskellä rakennus on . Tasamaalla järven rannalla. Enkä en nyt heti rupea paniikoimaan tän kanssa. Pahus, pitikin tulla tälläinen mieleen.....
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 317
Jäi tämä antennin asennusprojekti hieman kesken, antenni asennettu, kaapelit alustavasti vedetty katolta alas. Pitäis tehdä vielä läpivienti niille seinän läpi olohuoneseen. ( puutalo , ulkoverhoilu lautaa, välissä villaa ). Pitäisi kahdelle kaapelille porata läpiviennit, 2 x 10 mm. Miten nuo läpiviennit olis järkevin täyttää / tukkia kaapeleiden vedon jälkeen ?

4G antennin suuntaussessio vielä tekemättä, vinkkejä siihen ? Celmapperilla selvitin missä mastot ja alustavasti antenni lähinpään mastoon siihen suuntaan ( Iskra P-60 )
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 107
Jäi tämä antennin asennusprojekti hiemen kesken, antenni asennettu, kaapelit alustavasti vedetty katolta alas. Pitäis tehdä vielä läpivienti niille seinän läpi olohuoneseen. ( puutalo , ulkoverhoilu lautaa, välissä villaa ). Pitäisi kahdelle kaapelille porata läpiviennit, 2 x 10 mm. Miten nuo läpiviennit olis järkevin täyttää / tukkia kaapeleiden vedon jälkeen ?

4G antennin suuntaussessio vielä tekemättä, vinkkejä siihen ? Celmapperilla selvitin missä mastot ja alustavasti antenni lähinpään mastoon siihen suuntaan ( Iskra P-60 )
Modeemin hallinnan kautta näät db-arvot. On miinus merkkisiä, eli pienempi parempi.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 107
Jäi tämä antennin asennusprojekti hiemen kesken, antenni asennettu, kaapelit alustavasti vedetty katolta alas. Pitäis tehdä vielä läpivienti niille seinän läpi olohuoneseen. ( puutalo , ulkoverhoilu lautaa, välissä villaa ). Pitäisi kahdelle kaapelille porata läpiviennit, 2 x 10 mm. Miten nuo läpiviennit olis järkevin täyttää / tukkia kaapeleiden vedon jälkeen ?

4G antennin suuntaussessio vielä tekemättä, vinkkejä siihen ? Celmapperilla selvitin missä mastot ja alustavasti antenni lähinpään mastoon siihen suuntaan ( Iskra P-60 )
Modeemin hallinnan kautta näät db-arvot. On miinus merkkisiä, eli pienempi parempi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 958
Näin 7 vuoden omakotitalossa asumisen jälkeen ekaa kertaa piti tilata polttopuuta, tähän asti saanu sieltä täältä mitä lie jämäpuuta.
Eipähän tarvii ressata että talvella loppuu puu kesken niinku viime talvena. Avotakka tosin joten fiilisarvo tolla on ja toki makkaroiden paisto.
 
Liittynyt
10.01.2017
Viestejä
598
Avotakka tosin joten fiilisarvo tolla on ja toki makkaroiden paisto.
Eikö tuohon kannattaisi takkasydän laittaa, niin olisi muutakin kuin fiilisarvo?

Itse en kyllä puuta jaksa polttaa, vaikka hyvä varaava takka löytyy ja metsän keskellä asutaan. On niin kovan takana puun saaminen takkaan asti, kun rinnetonttia lähtee sen perässä ylös-alas tarpomaan. Ostamaan en ole vielä ruvennut, kaipa sekin päivä tulee. Puuta toki löytyy, mutta se on varattu mahdolliseen blackout-tilanteeseen. Toki silloin kun pakkanen laskee alle -20 asteen voi muutaman pesällisen polttaa. Semminkin kun vesi-ilmalämpöpumpun kompura luovuttaa samalla asteluvulla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 958
Eikö tuohon kannattaisi takkasydän laittaa, niin olisi muutakin kuin fiilisarvo?

Itse en kyllä puuta jaksa polttaa, vaikka hyvä varaava takka löytyy ja metsän keskellä asutaan. On niin kovan takana puun saaminen takkaan asti, kun rinnetonttia lähtee sen perässä ylös-alas tarpomaan. Ostamaan en ole vielä ruvennut, kaipa sekin päivä tulee. Puuta toki löytyy, mutta se on varattu mahdolliseen blackout-tilanteeseen. Toki silloin kun pakkanen laskee alle -20 asteen voi muutaman pesällisen polttaa. Semminkin kun vesi-ilmalämpöpumpun kompura luovuttaa samalla asteluvulla.
Takka menee uusiks kun tarpeeks pätäkkää. Tosin sitten pitää tehdä paljon muutakin muutoksia koska erillinen takkahuone niin sieltä lämmön jakaminen vaatii läpivienteja toisiin huoneisiin jne. enkä jaksa tuohon ruveta mitään monen sadan sydämiä asennuttamaan.

Fiilikseen tuota käytän ja makkaran paistoon ja syksystä eteenpäin takassa tulia pidänkin melkein päivittäin.
 
Liittynyt
15.07.2022
Viestejä
518
Lieköhän mitään fiksumpaa ratkaisua noihin räystäs- ja muihin pelteihin yms., kun muutama hassu neliö kattoa ja tarvikkeet maksaa enempi kuin kattopelti?


Pulpettikaton lape on 325cm ja katon pituus 420cm. Nuo listat on 3metrin myyntipituuksia ja tulee hukkaa/hintaa turhaan.


Ruukin Classic C hinta vaille 800 kaikkine tarpeineen ja toisen merkkinen lukkosaumakatto olisi 730. Rahtia ja muuta käsittelykulua on molemmissa toista sataa.
Toisen valmistajan pelkät kattopellit oli n. 220...
 
Liittynyt
13.01.2023
Viestejä
13
Onko heittää hyviä arvauksia mikä aiheuttaa sähkönkulutukseen piikkejä tällä hetkellä tyhjillään olevassa omakotitalossa jossa päällä kylppärin lattialämmitys, lämminvesivaraaja, ilppi ja koneellinen tulo/poistoilmanvaihto (lto).
 

Liitteet

Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
4 298
Lieköhän mitään fiksumpaa ratkaisua noihin räystäs- ja muihin pelteihin yms., kun muutama hassu neliö kattoa ja tarvikkeet maksaa enempi kuin kattopelti?


Pulpettikaton lape on 325cm ja katon pituus 420cm. Nuo listat on 3metrin myyntipituuksia ja tulee hukkaa/hintaa turhaan.


Ruukin Classic C hinta vaille 800 kaikkine tarpeineen ja toisen merkkinen lukkosaumakatto olisi 730. Rahtia ja muuta käsittelykulua on molemmissa toista sataa.
Toisen valmistajan pelkät kattopellit oli n. 220...
No tuo lukkopeltikate on kaikkein kallein peltikate ja tuo katon pienuus vielä lisää tippapellin ja reunapellien suhteellista osuutta puhumattakaan rahdin osuudesta.

Toki toiset valmistajat taittelevat noita reuna/jiiri ym peltejä mittojen mukaankin eivätkä käytä aina noita ns vakiomittoja, ainakin oman kokemuksen mukaan tuolta tullut ne ns villeillä mitoilla:

Eipä tuo tarjouspyynnön tekeminen iso vaiva ole ja saa lisää verrokkihintoja.

Mutta heitetään nyt verrokiksi puuilon valmispalat niin ei sekään ilmainen ole:
Warma reunapelti 2m peltikatolle 6x23€ -> 138€
Warma kattopelti musta 1120x2000mm 8x37€ -> 296€
Wurth kateruuvi 4,8x25mm RR33 musta 250kpl 18€

450€ itse noudettuna ja joutuisi tekemään jatkamalla ja ulkonäöllisesti iso takapakki niin alkaa kuullostamaan tuo 730€ järkevämmältä.
 

ykii

Lizard of Oz
Tukijäsen
Liittynyt
16.07.2017
Viestejä
714
Onko heittää hyviä arvauksia mikä aiheuttaa sähkönkulutukseen piikkejä tällä hetkellä tyhjillään olevassa omakotitalossa jossa päällä kylppärin lattialämmitys, lämminvesivaraaja, ilppi ja koneellinen tulo/poistoilmanvaihto (lto).
käyttöveden mukavuuskierto? Pärähtää päälle, sekoittaa LVV:n veden ja aiheuttaa lämmitystarpeen. Kesäisin mulla pyörähtää mukavuuskierto vain pari kertaa päivässä lyhyesti, juurikin tuosta syystä.
 
Liittynyt
07.07.2017
Viestejä
519
Onko heittää hyviä arvauksia mikä aiheuttaa sähkönkulutukseen piikkejä tällä hetkellä tyhjillään olevassa omakotitalossa jossa päällä kylppärin lattialämmitys, lämminvesivaraaja, ilppi ja koneellinen tulo/poistoilmanvaihto (lto).
käyttöveden mukavuuskierto? Pärähtää päälle, sekoittaa LVV:n veden ja aiheuttaa lämmitystarpeen. Kesäisin mulla pyörähtää mukavuuskierto vain pari kertaa päivässä lyhyesti, juurikin tuosta syystä.
Yhden otoksen perusteella arvelisin, että LVV on ns. jatkuvalla lämmityksellä, eikä pelkästään yöaikaan lämmittämässä.
 
Liittynyt
22.12.2018
Viestejä
31
Onko heittää hyviä arvauksia mikä aiheuttaa sähkönkulutukseen piikkejä tällä hetkellä tyhjillään olevassa omakotitalossa jossa päällä kylppärin lattialämmitys, lämminvesivaraaja, ilppi ja koneellinen tulo/poistoilmanvaihto (lto).
Käytännössä mikä tahansa noista voi tuon piikin aiheuttaa vikaantuessaan, itse ehkä epäilisin ensimmäisenä lämminvesivaraajaa (mahdollinen vesivuoto kun noin tiheään lämmittää ja noin pitkää aikaa?), sitten kylppärin lattialämmitystä (rikkinäinen anturi) ja sitten LTO rikkinäisellä anturilla ja jälkilämmitysvastuksella joka kytkeytyy päälle turhaan. Kulutuspiikki tosin sen verran suuri ns. taustaan verrattuna että käytännössä taitaa ainoastaan lämminvesivaraajan teho yksinään tuohon riittää.
 
Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
1 998
LVV on tosiaan todennäköisin aiheuttaja. Sulake alas ja sitten vastaavaa seurantaa sen verran, että näkee miten ilmiölle käy.
 
Liittynyt
15.07.2022
Viestejä
518
No tuo lukkopeltikate on kaikkein kallein peltikate ja tuo katon pienuus vielä lisää tippapellin ja reunapellien suhteellista osuutta puhumattakaan rahdin osuudesta.

Toki toiset valmistajat taittelevat noita reuna/jiiri ym peltejä mittojen mukaankin eivätkä käytä aina noita ns vakiomittoja, ainakin oman kokemuksen mukaan tuolta tullut ne ns villeillä mitoilla:

Eipä tuo tarjouspyynnön tekeminen iso vaiva ole ja saa lisää verrokkihintoja.

Mutta heitetään nyt verrokiksi puuilon valmispalat niin ei sekään ilmainen ole:
Warma reunapelti 2m peltikatolle 6x23€ -> 138€
Warma kattopelti musta 1120x2000mm 8x37€ -> 296€
Wurth kateruuvi 4,8x25mm RR33 musta 250kpl 18€

450€ itse noudettuna ja joutuisi tekemään jatkamalla ja ulkonäöllisesti iso takapakki niin alkaa kuullostamaan tuo 730€ järkevämmältä.
Lähinnä tuon hukan takia syljettää nuo hinnat. Työn lomassa aamulla kirjoitti, niin jäi vähän epäselväksi asia.

Sitä piti kysellä, että josko muilta valmistajilta tai kattomalleilta olisi sopivampia kokoja noita räystäspeltejä, jotka voisi olla sopivia lukkosauman kanssa.
Äläräystäs on ihan omanlainen tuossa lukkosaumassa, mutta nuo muut sivut varmaan menisi.
20cm takia jää vajaaksi lappeen mitta ja joutuu jatkamaan tuon verran, sekä jää sitten 2,6m ylimääräistä. Myös ylä ja alaräystään pelleistä hukkaa tulee jonkun verran.



Huopa olisi ollut toki halvin, mutta laitan saman näköistä kuin muissakin tielle näkyvissä rakennuksissa (talo konesauma ja talli Classic C).

Tuossa aiemmassa oli Poimukatteen lukkosauman tarjous, se 730€.




Taidan laittaa silti tuon Ruukin katon tilaukseen, kun Poimukatteen tarjous oli naapurikylästä pitäis ajaa kärrin kanssa hakemaan. Menee omaa aikaa enemmän ja bensaakin, niin hintaero kapenee.

Toki ois saanut kotiin tuotuna, mutta enemmän rahtikuluja olisi ollut ja samalla ottaa myymälästä puutavaraa kyytiin kuitenkin.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 107
Lähinnä tuon hukan takia syljettää nuo hinnat. Työn lomassa aamulla kirjoitti, niin jäi vähän epäselväksi asia.

Sitä piti kysellä, että josko muilta valmistajilta tai kattomalleilta olisi sopivampia kokoja noita räystäspeltejä, jotka voisi olla sopivia lukkosauman kanssa.
Äläräystäs on ihan omanlainen tuossa lukkosaumassa, mutta nuo muut sivut varmaan menisi.
20cm takia jää vajaaksi lappeen mitta ja joutuu jatkamaan tuon verran, sekä jää sitten 2,6m ylimääräistä. Myös ylä ja alaräystään pelleistä hukkaa tulee jonkun verran.



Huopa olisi ollut toki halvin, mutta laitan saman näköistä kuin muissakin tielle näkyvissä rakennuksissa (talo konesauma ja talli Classic C).

Tuossa aiemmassa oli Poimukatteen lukkosauman tarjous, se 730€.




Taidan laittaa silti tuon Ruukin katon tilaukseen, kun Poimukatteen tarjous oli naapurikylästä pitäis ajaa kärrin kanssa hakemaan. Menee omaa aikaa enemmän ja bensaakin, niin hintaero kapenee.

Toki ois saanut kotiin tuotuna, mutta enemmän rahtikuluja olisi ollut ja samalla ottaa myymälästä puutavaraa kyytiin kuitenkin.
Mä oon reuna ja harjapellit teettänyt ihan peltiliikkeessä mittojen mukaan, ei ainakaan hämeenlinnassa hämepellissä ollut hinnan kiroissa.

Piipun pellityksenkin teki mittojen mukaan valmiiksi, ei tarvinnut itse kuin nurkat taitella kokoon.
 
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
4 298
Mä oon reuna ja harjapellit teettänyt ihan peltiliikkeessä mittojen mukaan, ei ainakaan hämeenlinnassa hämepellissä ollut hinnan kiroissa.
Melkein joka kylältä löytyy tosiaan rakennuspeltiliike joilla nuo voi taitattaa. Tässä tapauksessa siinä voisi olla mieltäkin kun määrät on noin pieniä.
Isommissa erissä ainakin täällä rakennuspeltiliikkeiden pellin neliöhinta on niin ruokoton, että kattopeltien mukana tulee edullisemmaksi.
 
Liittynyt
15.07.2022
Viestejä
518
Mä oon reuna ja harjapellit teettänyt ihan peltiliikkeessä mittojen mukaan, ei ainakaan hämeenlinnassa hämepellissä ollut hinnan kiroissa.

Piipun pellityksenkin teki mittojen mukaan valmiiksi, ei tarvinnut itse kuin nurkat taitella kokoon.
Näin olisin tehny jo alunperin. Pari vuotta sitten jäi vaan yksi peltiseppäliike tälle kylälle ja aina on vähän nihkeää saada tavaraa, tai ainakin joutuu odottamaan missä välissä joutaa tekemään, yms. Tekevät työkseen isompia/parempia urakoita, mikä toki ymmärrettävää.
Hinta ollut huokeahko, mitä takavuosina heiltä ottanut tavaraa/työtä.
Ennen oli helpompi, kun oli pari eri liikettä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
249 236
Viestejä
4 351 142
Jäsenet
72 367
Uusin jäsen
sakariteuvo

Hinta.fi

Ylös Bottom