Omakotitalossa asuminen (yleistä höpinää elämisestä ja kustannuksista)

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Aika kallis, itse sain 20k€:lla kansallispuiston takapihalle. Steissi 20min ja Lentoasema 15min.

Espoon perämetsistä keskustaan menee lähes sama aika kuin tästä Sammatin tontilta josta on 2km moottoritien rampille. Jos tekee vaikka 2 pvä/vko himasta hommia niin alkaa lapsiperheelle maistumaan mutta kukin arvoittaa aikansa ja tilansa kuten haluaa.


sipoostakin saa alle 100k€:lla hyvän kokoista tonttia.

Mitä jos ei ole mahdollisuutta tehdä 2pvä/vko töitä himassa?

Kivat sulle että voit tehdä kaikille se ei ole mahdollisuus.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
202
Aika kallis, itse sain 20k€:lla kansallispuiston takapihalle. Steissi 20min ja Lentoasema 15min.

Espoon perämetsistä keskustaan menee lähes sama aika kuin tästä Sammatin tontilta josta on 2km moottoritien rampille. Jos tekee vaikka 2 pvä/vko himasta hommia niin alkaa lapsiperheelle maistumaan mutta kukin arvoittaa aikansa ja tilansa kuten haluaa.


sipoostakin saa alle 100k€:lla hyvän kokoista tonttia.

Kai ihmisillä on eri mielikuvat perämetsille. Nuo sinun linkkaamasi vaikuttavat sellaisilta, kun palveluja ei ole tai jos on niin kaikki vaativat auton sinne päästäkseen. Toki Eirassa asuvalle kaikki Kampin takana on varmaan perämetsää. :woot:

Valintojen maailmahan tämä kaikille on, itse valitsen palvelut ja esimerkiksi hyvät tietoliikenneyhteydet mitä tuskin tuonne Sammatin ja Sipoon "perämetsiin" ei saa.
Tai jos saa niin käden pitää upota syvälle taskuun. :joy:

Ps. Steissi 5min sisällä ja lentoasema n. 20min. Mitä voitin?
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 348
Aina puhutaan palveluista, mutta mitä nämä palvelut oikeastaan ovat? Joskus tulee mielikuva, että ihmisten vapaa-aika kuluu pääosin kaupungilla ”palveltavana”, mitä se sitten ikinä onkaan. :p

Itse tarvitsen ainoastaan:
  • Työpaikka järkevän automatkan päässä, myös julkisilla pitää päästä (ilman vaihtoa).
  • Ruokakauppa lähellä tai työmatkan varrella.
  • Koulu ja päiväkoti lähellä.
  • Posti tai vastaava noutopaikka lähellä tai työmatkan varrella.
  • Leffateatteri järkevän automatkan päässä.
  • Juna-asema järkevän automatkan päässä.
  • Bonus: lentokenttä järkevän automatkan päässä.
Eipä muuta tule mieleen. Kuntoilla voi kotona eikä baareissa tule enää 3-kymppisenä perheellisenä käytyä. Harrastukset hoituu kotona tai luonnon helmassa. Ravintoloissa tulee käytyä vain pari kertaa vuodessa, ja työn puolesta kaikenlaisia dinnereitä on muutenkin.
 
Liittynyt
14.05.2017
Viestejä
4 912
Kai ihmisillä on eri mielikuvat perämetsille. Nuo sinun linkkaamasi vaikuttavat sellaisilta, kun palveluja ei ole tai jos on niin kaikki vaativat auton sinne päästäkseen. Toki Eirassa asuvalle kaikki Kampin takana on varmaan perämetsää. :woot:

Valintojen maailmahan tämä kaikille on, itse valitsen palvelut ja esimerkiksi hyvät tietoliikenneyhteydet mitä tuskin tuonne Sammatin ja Sipoon "perämetsiin" ei saa.
Tai jos saa niin käden pitää upota syvälle taskuun. :joy:

Ps. Steissi 5min sisällä ja lentoasema n. 20min. Mitä voitin?
Mistä lähtien Eira on ollut kansallispuistossa kiinni?

Sipoon tontilla on valokuitu.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 710
Aina puhutaan palveluista, mutta mitä nämä palvelut oikeastaan ovat?
Tuo on jotain mikä täytyy kysyä erikseen jokaiselta ihmiseltä. Ei ole universaalia yhtä vastausta.
Itselleni vastaus oli että kävelymatkan päässä (ettei joku ala saivartelemaan niin sanotaan nyt 2km säteellä):
- oli työpaikka
- 3 eri kauppaa eri kytkyin (S, K ja Siwa, on vieläkin tosin Siwa muuttunut K-kaupaksi)
- keskusta
- Nopea (kiinteä) nettiliittymä (nyt 100/10Mb 10€/kk)
- Teoriassa bonusta lähellä olevat koulut & lastentarhat (vaikkei niitä lapsia ole siunaantunut)
- R-kioski
- Posti ja paikkoja mihin paketit voi viedä / hakea
- useampi pankki

Useampi paikka lähellä mihin voi kävellä/pyöräillä luonnon keskelle ja esim. mennä uimaan, marjastaa, sienestää, grillata (erikseen nuotiopaikka kunhan ottaa puut mukaan), ulkoiluttaa teoreettista koiraa tms.

pääsy bussilla 20min isomman kaupungin keskustaan ja niitä busseja menee 20min välein.
 
Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
113
Aina puhutaan palveluista, mutta mitä nämä palvelut oikeastaan ovat? Joskus tulee mielikuva, että ihmisten vapaa-aika kuluu pääosin kaupungilla ”palveltavana”, mitä se sitten ikinä onkaan. :p

Itse tarvitsen ainoastaan:
  • Työpaikka järkevän automatkan päässä, myös julkisilla pitää päästä (ilman vaihtoa).
  • Ruokakauppa lähellä tai työmatkan varrella.
  • Koulu ja päiväkoti lähellä.
  • Posti tai vastaava noutopaikka lähellä tai työmatkan varrella.
  • Leffateatteri järkevän automatkan päässä.
  • Juna-asema järkevän automatkan päässä.
  • Bonus: lentokenttä järkevän automatkan päässä.
Eipä muuta tule mieleen. Kuntoilla voi kotona eikä baareissa tule enää 3-kymppisenä perheellisenä käytyä. Harrastukset hoituu kotona tai luonnon helmassa. Ravintoloissa tulee käytyä vain pari kertaa vuodessa, ja työn puolesta kaikenlaisia dinnereitä on muutenkin.
Tämä on kyllä täysin ihmisistä kiinni. Itse esimerkiksi ihan vain tykkään asua sellaisella etäisyydellä kaupungista, että kaikki palvelut on fillarilla saavutettavissa. Palvelut nyt voivat olla vaikka kaljakuppila, uimaranta tai vain yleisesti mukava ympäristö.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
202
Mistä lähtien Eira on ollut kansallispuistossa kiinni?
:hmm:
Ei kai kukaan tämmöistä ole väittänytkään.

Lähinnä viittauksesi Espoon perämetsiin, kun samassa aiheessa sivuutettiin Sammattia ja Sipoonkorven takana olevaa aluetta.
Siitä aasinsiltana, että jokainen näkee näkee perämetsät omalla tavallansa ja viittaus Eirassa asuviin. :beye:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 865
Aina puhutaan palveluista, mutta mitä nämä palvelut oikeastaan ovat? Joskus tulee mielikuva, että ihmisten vapaa-aika kuluu pääosin kaupungilla ”palveltavana”, mitä se sitten ikinä onkaan. :p

Itse tarvitsen ainoastaan:
  • Työpaikka järkevän automatkan päässä, myös julkisilla pitää päästä (ilman vaihtoa).
  • Ruokakauppa lähellä tai työmatkan varrella.
  • Koulu ja päiväkoti lähellä.
  • Posti tai vastaava noutopaikka lähellä tai työmatkan varrella.
  • Leffateatteri järkevän automatkan päässä.
  • Juna-asema järkevän automatkan päässä.
  • Bonus: lentokenttä järkevän automatkan päässä.
Eipä muuta tule mieleen. Kuntoilla voi kotona eikä baareissa tule enää 3-kymppisenä perheellisenä käytyä. Harrastukset hoituu kotona tai luonnon helmassa. Ravintoloissa tulee käytyä vain pari kertaa vuodessa, ja työn puolesta kaikenlaisia dinnereitä on muutenkin.
No, mä en tarvii kuin:
-kauppa+asiamiesposti
-alko
-oma auto
-junaseisake

Vastapainoks saa sitten:
-omakotitalon
-helvetisti lisää asuinneliöitä
-oman pihan grilleineen
-rauhallisen asuinympäristön
-ruuhkattoman kaupassa/apteekissa/alkossa käynnin
-ruuhkattomat ja nopeat kunnan palvelut

Lähikauppa riittää perustarpesiin ja työmatkalla ja viikonloppuisin sitten isommissa kaupoissa isoilla ostoksilla.
Miinuksena että leffoissa ei ole enää niin näppärä käydä kun sen verran kaukana. Muuten en kaipaa pätkääkään mitään kaupunkien hömpötyksiä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 446
Nuo "palvelut" on tosiaan vähän hähmäinen käsite. En käy baareissa, kahviloissa enkä leffoissa, ravintolassakin vain todella satunnaisesti joten palveluiksi riittää se, minkä lähin kaupunki tarjoaa. Hiukset olen ajellut viimeiset 5 vuotta itse. Lähikauppa 16km päässä ja sen hurauttaa alle 10 minuutissa maaseututietä, joten ei ole kummoinen matka käydä kaupassa. Postikin kuskaa suurimman osan paketeista kotiovelle, mutta onneksi tuossa lähikaupassa on SmartPosti jos jotain tilailee, joten erikoiskauppojakaan ei tarvitse olla lähikaupungissa.
 
Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
113
Nuo "palvelut" on tosiaan vähän hähmäinen käsite. En käy baareissa, kahviloissa enkä leffoissa, ravintolassakin vain todella satunnaisesti joten palveluiksi riittää se, minkä lähin kaupunki tarjoaa. Hiukset olen ajellut viimeiset 5 vuotta itse. Lähikauppa 16km päässä ja sen hurauttaa alle 10 minuutissa maaseututietä, joten ei ole kummoinen matka käydä kaupassa. Postikin kuskaa suurimman osan paketeista kotiovelle, mutta onneksi tuossa lähikaupassa on SmartPosti jos jotain tilailee, joten erikoiskauppojakaan ei tarvitse olla lähikaupungissa.
No sen takia varmaan kannattaakin jokaisen arpoa mitä palveluita tarvitsee. Joku tykkää asua perämetsässä tyytyväisenä 25km päässä lähikaupasta ja toinen kaipaa kotiovelta pääsyn kävellen kahvilaan. Sen varmaan voi sanoa, että lähimpänä keskustaa löytyy todennäköisemmin palvelut, mitä ihmiset keskimäärin tarvitsee.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 889
Nuo "palvelut" on tosiaan vähän hähmäinen käsite. En käy baareissa, kahviloissa enkä leffoissa, ravintolassakin vain todella satunnaisesti joten palveluiksi riittää se, minkä lähin kaupunki tarjoaa. Hiukset olen ajellut viimeiset 5 vuotta itse. Lähikauppa 16km päässä ja sen hurauttaa alle 10 minuutissa maaseututietä, joten ei ole kummoinen matka käydä kaupassa. Postikin kuskaa suurimman osan paketeista kotiovelle, mutta onneksi tuossa lähikaupassa on SmartPosti jos jotain tilailee, joten erikoiskauppojakaan ei tarvitse olla lähikaupungissa.
Mä veikkaan että noilla palveluilla moni tarkoittaa asioita kuten baareja, elinvoimaisia kahviloita jne, joita ei löydy kuin keskustoista ja suuremmassa mittakaavasta vain Helsingin keskutasta. Kaikki tarvittavat peruspalveluthan nyt löytyy melkein mistä tahansa.

Itse olen ollut tulevinani siihen lopputulokseen, että pienissä kaupungeissa ja maalla asuvat ihmiset, jotka luovat itse itsellensä ajanvietteen ja tekemisen ja isoissa kaupungeissa sitten ne, jotka haluavat ostaa ajanvietteen palveluna. Korona-aika toi tämän hyvin esiin, kun isoissa kaupungeissa ihmiset hyppivät seinille, kun eivät voi tehdä mitään ja täällä maalla mikään ei muuttunut.
 
Liittynyt
07.04.2018
Viestejä
476
No, mä en tarvii kuin:
-kauppa+asiamiesposti
-alko
-oma auto
-junaseisake

Vastapainoks saa sitten:
-omakotitalon
-helvetisti lisää asuinneliöitä
-oman pihan grilleineen
-rauhallisen asuinympäristön
-ruuhkattoman kaupassa/apteekissa/alkossa käynnin
-ruuhkattomat ja nopeat kunnan palvelut
Täällä aivan samaa linjaa. Poistan vielä listalta alkon ja junaseisakkeen. Kaikki alkoholijuomat tulevat kotiovelle ja junaa en tarvitse. Kylältä 10 minuutin ajonmatkan päästä löytyy kauppoja useampiakin, asiamiesposti, lääkäripalvelut ja apteekki.

Verkkokaupasta saa nykyään kutakuinkin kaiken tarpeellisen suoraan kotipihaan tuotuna. Pienet tavarat kuriireilla tai postilla, isommat kaukokiidolla tai vastaavilla.

Ja duunit teen etänä.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 348
Korona-aika toi tämän hyvin esiin, kun isoissa kaupungeissa ihmiset hyppivät seinille, kun eivät voi tehdä mitään ja täällä maalla mikään ei muuttunut.
Tämä on totta. Ei ehkä Suomessa niin paljon eroa, mutta moni newyorkilaissinkku varmaan repii hiuksensa päästä. :)
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 348
Mikä tässä on se riskirakenne? Paalutus, tuulettuva alapohja, maanvarainen laatta, joku muu?
Tuulettuva alapohja on lämpimällä kelillä helposti liian kostea, koska talon alla on viileää. Lämpimän ulkoilman sisältämä kosteus tiivistyy liian kylmässä alapohjassa. Nykyaikainen hyvä lattian lämmöneristys kasvattaa riskiä, koska alapohjassa on siten entistä viileämpi.

Samasta syystä lämmittämättömät mutta eristetyt autotallit saattavat homehtua kesällä sisältä.

Kylmässä ilmastossa tuulettuva alapohja toimii hyvin. Mutta kesät saattavat olla ongelmallisia. Ehkä Ruotsi on sen verran etelämpänä, niin ovat luokitelleet tuulettuvan alapohjan riskirakenteeksi.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
339
Nuo "palvelut" on tosiaan vähän hähmäinen käsite. En käy baareissa, kahviloissa enkä leffoissa, ravintolassakin vain todella satunnaisesti joten palveluiksi riittää se, minkä lähin kaupunki tarjoaa. Hiukset olen ajellut viimeiset 5 vuotta itse. Lähikauppa 16km päässä ja sen hurauttaa alle 10 minuutissa maaseututietä, joten ei ole kummoinen matka käydä kaupassa. Postikin kuskaa suurimman osan paketeista kotiovelle, mutta onneksi tuossa lähikaupassa on SmartPosti jos jotain tilailee, joten erikoiskauppojakaan ei tarvitse olla lähikaupungissa.
Jep, sama. Rakensin omakotialueelle n. 4 km päässä kaupungin keskustasta (n. 55k asukasta). Ainoa mukavasti lähellä oleva palvelu oli oikeastaan parin sadan metrin päässä oleva päiväkoti jossa molemmat muksut ovat olleet. Muut palvelut toki ovat suhteellisen lähellä mutta sillä ei ole merkitystä kuinka kaukana ne olisivat koska autoilla aina kuljetaan.

Liikealue jossa kaikkia palveluita n. 1 km (autolla n. 3 km). Laadukas pubi/ravintola n. 1 km (en käy), leffassa kerran pariin vuoteen ja ruokaravintolassa ehkä kerran pari vuodessa jos mut on saatu pakotettua sinne. Parturikin on parin kilsan päässä mutta käyn sielläkin lähinnä keskellä päivää töistä käsin (n. 10 km suunta).
 
Liittynyt
13.01.2019
Viestejä
888
Palveluiksi riittää lähikauppa ja toimiva posti. Kaiken saa tilattua netistä ja kämäset ravintolat ynnä muut on jo koluttu.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 710
Toki palveluista kun puhutaan täytyy myös muistaa että vaikka ei nyt ns. heti tarvitsekaan niin myöhempää ajankohtaa ja erinäisiä elämäntilanteita varten myös tietyt palvelut, kuten:
- terveyskeskus
- sairaala
- apteekki
jne. on hyvä olla kohtuullisen lähellä miettii nyt sitten vaikka lasten saamista, omaa vanhenemistaan tai vaikka randomia Koronaepidemian puhkeamista ja siihen sairastumista tms.

Eli vaikka juuri "nyt" tuntuisikin siltä että kaikki mitä tarvitsee on lähikauppa/kioski mistä saa tarvittaessa kahvimaidon ja ehkä se 3G/4G netti että kone toimii ei se elämä esim. talveksi eristyksissä olevalla saarella tms. ehkä niin auvoista ole sitten kun ikää tulee enempi, pariutuu, saa lapsia ja ainoa liikkumiskeino on ehkä se soutuvene (tai uiminen) mikä "riittää nyt" vaikka kuinka puut olisi omasta takaa ja kaasua/öljyä riittää sähköihinkin ettei ainoastaan puulämmityksen varassa ole.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 662
Niin, kyllähän sitä pärjää minimaalisillakin palveluilla. Mutta on se toisaalta aika mukavaa ja elämää helpottavaa että esim. Woltilla saa tilattua ruokaa kotiinkuljetuksella jostain 50+ ravintolasta. Kaikkiin lähipalveluihin, mm. pari Suomen top10 kokoluokan kauppakeskusta, on kävely-/pyöräilymatka. Lapsia ei tarvitse kuskata kaikkiin harrastuksiin kun voivat kulkea itsenäisesti. Ja lähimarketeissakin valikoima on vähän jotain muuta kuin noissa pikkupaikkakuntien S-marketeissa.

Mutta kukin tavallaan ja omien tarpeidensa mukaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 865
Niin, kyllähän sitä pärjää minimaalisillakin palveluilla. Mutta on se toisaalta aika mukavaa ja elämää helpottavaa että esim. Woltilla saa tilattua ruokaa kotiinkuljetuksella jostain 50+ ravintolasta. Kaikkiin lähipalveluihin, mm. pari Suomen top10 kokoluokan kauppakeskusta, on kävely-/pyöräilymatka. Lapsia ei tarvitse kuskata kaikkiin harrastuksiin kun voivat kulkea itsenäisesti. Ja lähimarketeissakin valikoima on vähän jotain muuta kuin noissa pikkupaikkakuntien S-marketeissa.

Mutta kukin tavallaan ja omien tarpeidensa mukaan.
Kyllä mä mieluummin savustan ja grillaan omalla pihalla vaikka koko yön kuin tilaan Woltilla safkaa kotiin.
Ja kauppakeskuksiin en halua astua kuin äärimmäisessä hädässä. Vittu että mä vihaan niitä mestoja. Joku pieni Prisma tai Cittari on siinä rajoilla että haluaa niissä käydä, saatikka mennä ihan vaan huvikseen hengaamaan.

Mutta tässä taas nähdään että ihmisillä on niin erilaiset mieltymykset. Toiset tykkää omasta rauhasta ja toiset tykkää olla kokoajan jossain menossa ja härväämässä ja ihmisten kanssa ja koti on vain nukkumista varten.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 444
Palveluja enemmän arvostan kyllä omaa rauhaa. Olisihan se omat haasteensa tuonut muksujen kanssa jos olisi asunut kauempana keskustasta. 2km:kin on sellanen matka, että meillä ainakin jaksettiin marista kun ei asuta kerrostalossa keskustassa :D. Vaikka se fillarointi on aina onnistunut niin silti... Sitä marinaa olisi tullut varmaan varsinkin jos oltaisiin oikeasti asuttu kerrostalossa ja keskustassa, kun eivät sitä ole koskaan kokeneet.

Ihan ok kompromissi on asua pienessä kaupungissa, jossa on kuitenkin L, CM,P ja muut perus juttu kävelymatkan päässä vaikka niihin ei kukaan koskaan kävele. Voi asua lähellä keskustaa, mutta kuitenkin syrjässä kun ei ole niin levinnyt kuin isommat kaupungit. Toki pienessä kylässä on pienen kylän kulttuuritarjontaa, mutta kyllä niitäkin tälläisestä paikasta löytyy yllättävän paljon, pienemmässä mittakaavassa kyllä. Uskoisin, että monet pienet paikkakunnat suomessa on täynnä kulttuuria. Ei sen aina tartte olla kansallismuseon tai oopperatalo luokan esityksiä. Niitä varten voi sitten joskus reissata isolle kirkolle. Toki itse noita niin arvosta, mutta jälkikasvun takia jossain pitää käydä etteivät ihan tynnyrissä kasva.

Ainut iso miinus mitä täältä tulee mieleen on, että työpaikkoja ei paljon shoppailla ellei halua työmatkaa... Ei ole 15v aikana omalla kohdalla realisoitunut niin en oikein jaksa uskoa, että realisoituu jatkossakaan... Mutta sen puolesta ymmärrän ettei moni halua täällä asua jos ei ole koulutusta vastaavaa työtä niin se on äkkiä 1-3h elämästä vekeen joka päivä ajelujen takia.

Omalla kohdalla jahka muksut muuttaa pois niin en mä täällä niin hyvin viihdy etteikö voisi muuttaa. Johonkin saaristoon veden viereen olisi kiva päästä eikä haittaa vaikka palvelutkin olisi hevonkuusessa. Työt vaan ainut miinus tossa yhtälössä... siellä on vielä vähemmän töitä siedettävän lähellä. Ja aika karua se olisi muuttaa vasta eläkeiässä, toki voisihan tässäkin hautaan asti neppailla ilman sen suurempia pettymyksiä.

Sen olen huomannut täällä böndellä, että ihmiset menee joka paikkaan autolla. Itse siihen sorrun kyllä myös. Kirjaimellisesti autoa pidemmät matkat mennään autolla. Oikeasti se on vähän naurettavaa, mutta kun sitä autoa kuitenkin tarttee jos haluaa joskus päästä isompaan kaupunkiin niin se on kyllä aina käytössä. Teoriassa voisi kyllä elää bussien ja junien varassa ja fillarilla keskusta-asioinnit, mutta eih...
 
Liittynyt
01.09.2018
Viestejä
802
Sen olen huomannut täällä böndellä, että ihmiset menee joka paikkaan autolla. Itse siihen sorrun kyllä myös. Kirjaimellisesti autoa pidemmät matkat mennään autolla. Oikeasti se on vähän naurettavaa, mutta kun sitä autoa kuitenkin tarttee jos haluaa joskus päästä isompaan kaupunkiin niin se on kyllä aina käytössä. Teoriassa voisi kyllä elää bussien ja junien varassa ja fillarilla keskusta-asioinnit, mutta eih...
Tämä on niin totta. Lapsuuteni asuin pienessä kunnassa ja kotoa oli kylille noin 4km. Kun ajokortin sain, niin sitten pyörä jäi käyttämättä. Aina piti odotella että sai vanhemmilta auton käyttöön, muuten jäi kulkematta.

Sittemmin opiskelemaan muutettuani ja sen jälkeen tein periaatepäätöksen että pärjään olman autoa. Toimii ihan hyvin täällä, kun asuinpaikat ja osin työpaikat valittu sen mukaan, että kaikki normipalvelut on mukavan pyörämatkan päässä.

Muutto nyt kesällä uuteen okt reilun 1600m2 tontilla. Keskustaan pyörällä vajaa 5km ja 2km säteellä on monta ruokakauppaa, asiamiesposti, apteekki, kirjasto, päiväkoti, koulu yms.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 662
Kyllä mä mieluummin savustan ja grillaan omalla pihalla vaikka koko yön kuin tilaan Woltilla safkaa kotiin.
Ja kauppakeskuksiin en halua astua kuin äärimmäisessä hädässä. Vittu että mä vihaan niitä mestoja. Joku pieni Prisma tai Cittari on siinä rajoilla että haluaa niissä käydä, saatikka mennä ihan vaan huvikseen hengaamaan.

Mutta tässä taas nähdään että ihmisillä on niin erilaiset mieltymykset. Toiset tykkää omasta rauhasta ja toiset tykkää olla kokoajan jossain menossa ja härväämässä ja ihmisten kanssa ja koti on vain nukkumista varten.
Sanotaanko, että yhdeksän kertaa kymmenestä itsekin mielummin grillaan itse omalla pihalla, mutta sitten välillä on ihan mukava että saa valmista hyvää safkaa pöytään.

Kyse on siitä, että on vaihtoehtoja. Voi jumittaa omassa rauhassa kotona, mutta sitten jos haluaa tai tarvitsee johonkin mennä, se on helppoa ja nopeaa.
 

Tilipitappitippitappi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 310
Näitä bönde vs. kaupunki keskusteluja tässä kun lukee, niin pistää ihmetyttämään se sanonta kolmesta tärkeimmästä asiasta asunnon hinnan muodostumisesta: 1. sijainti, 2. sijainti, 3. sijainti :p Ainakin tänne kommentoineet pääsääntöisesti samoilla linjoilla kuin itse, talo omassa rauhassa kohtuullisen etäisyyden päässä työpaikasta, mutta mahdollisimman kaukana keskustasta. Muutama kauppa, koulut ja päiväkodit pyöräilymatkan päässä riittää onnelliseen elämään.
 

MedHot

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 268
Sanotaanko, että yhdeksän kertaa kymmenestä itsekin mielummin grillaan itse omalla pihalla, mutta sitten välillä on ihan mukava että saa valmista hyvää safkaa pöytään.

Kyse on siitä, että on vaihtoehtoja. Voi jumittaa omassa rauhassa kotona, mutta sitten jos haluaa tai tarvitsee johonkin mennä, se on helppoa ja nopeaa.
Itsehän en tilaa Woltilla tms. yhtään mitään. Johtuen ihan että ne suoranaisesti kiristävät ravintola-yrittäjiä. Jos firmalla ei ole omaa kotiinkuljetusta ni käyn sit hakee itse. Noille paskafirmoille lahjoita penniäkään.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 662
Itsehän en tilaa Woltilla tms. yhtään mitään. Johtuen ihan että ne suoranaisesti kiristävät ravintola-yrittäjiä. Jos firmalla ei ole omaa kotiinkuljetusta ni käyn sit hakee itse. Noille paskafirmoille lahjoita penniäkään.
No jaa, kyllä niille ravintoloille silti katetta jää. Pitää muistaa, että ulosmyynnistä ei tule samassa määrin kuluja kuin pöytiin tarjoilusta. Aika moni rafla on on Woltin ym. avulla kasvattanut liikevaihtoa ihan reippaasti.

Lähetit niitä enemmän riistettyjä on. Niille laitan aina vähän tippiä.

Mutta nyt menee jo aika paljon off-topiciksi...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 895
Valintoja ja vielä kerran valintoja.Oma 6500 neliön tontti maksoi markka-aikaan 10 markkaa neliö.20 km reilun 100t asukkaan kylän torille(ruuhka-aikaan 20 min.),omalla kylällä koulu,uima/veneranta, pirusti puhdasta ja rauhallista maalaisilmaa.Kauppakeskus(CM,Hese ym..) n.15 km päässä.Toki pitää olla kaksi autoa kun vaimon ja omat duunit ovat ihan eri suunnassa,mutta koska 45 neliön autotalli niin pitäähän vähintään yksi harrasteauto olla lisäksi.Aika mukava oli tänäänkin hakea työmatkan varrelta postista oluet,kotona kärräsin kottikärryllisen juotavaa maakellariin entisten joukkoon.Otin muutaman kylmän oluen mukaan ja virittelin hiiligrilliin tulet joten mikäpä tässä on aloitella jussin viettoa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
846
Jälkikasvua jos on tai meinaa hankkia, niin kannattaa vähän miettiä, mihin päätyvät kouluun. Sama opetushan kaikissa pitäisi olla, mutta näin sisältäpäin katsoen näkee, että ei se vaan ole. Itse välittäisin pieniä kyläkouluja viimeiseen asti (Terveisiä vaan mun oppilaille, jotka semmoisista olette. Tiedän, että muutamat luette tätä foorumia).

Voi toki kausaliteetti olla niinkin päin, että syrjäseuduille hakeutuu erilaista materiaalia.
 
Liittynyt
12.04.2020
Viestejä
192
Valintoja ja vielä kerran valintoja.Oma 6500 neliön tontti maksoi markka-aikaan 10 markkaa neliö.20 km reilun 100t asukkaan kylän torille(ruuhka-aikaan 20 min.),omalla kylällä koulu,uima/veneranta, pirusti puhdasta ja rauhallista maalaisilmaa.Kauppakeskus(CM,Hese ym..) n.15 km päässä.Toki pitää olla kaksi autoa kun vaimon ja omat duunit ovat ihan eri suunnassa,mutta koska 45 neliön autotalli niin pitäähän vähintään yksi harrasteauto olla lisäksi.Aika mukava oli tänäänkin hakea työmatkan varrelta postista oluet,kotona kärräsin kottikärryllisen juotavaa maakellariin entisten joukkoon.Otin muutaman kylmän oluen mukaan ja virittelin hiiligrilliin tulet joten mikäpä tässä on aloitella jussin viettoa.
Muuten kuulostaa ihan hyvältä mutta onko sitä alkoholia pakko juoda niin hirveästi.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 348
Jälkikasvua jos on tai meinaa hankkia, niin kannattaa vähän miettiä, mihin päätyvät kouluun. Sama opetushan kaikissa pitäisi olla, mutta näin sisältäpäin katsoen näkee, että ei se vaan ole. Itse välittäisin pieniä kyläkouluja viimeiseen asti (Terveisiä vaan mun oppilaille, jotka semmoisista olette. Tiedän, että muutamat luette tätä foorumia).

Voi toki kausaliteetti olla niinkin päin, että syrjäseuduille hakeutuu erilaista materiaalia.
Riippuu.

Itse olen hyvin pienet koulut käynyt. Lukion fysiikan valinnaisilla kursseilla oli lopulta vain minä ja kaverini. Vähän kuin privaattiopetusta olisi saanut. Hyvä pohja oli DI-opintoihin. :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
846
Riippuu.

Itse olen hyvin pienet koulut käynyt. Lukion fysiikan valinnaisilla kursseilla oli lopulta vain minä ja kaverini. Vähän kuin privaattiopetusta olisi saanut. Hyvä pohja oli DI-opintoihin. :)
Tosiaan riippuu. En pelaisi tätä uhkapeliä, jos en varmana tietäisi. Voihan se hyvinkin käydä ja jokaisesta koulusta varmasti niitä onnistumisia tulee. Eihän tämmöstä tietty opettajana saisi edes sanoa, mutta yläkoulun kolme vuotta ei riitä korjaamaan alakoulussa syntyneitä eroja.

Hyvät oppilaat on hyviä, vaikka olisi millainen koulu.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 239
Kyllä mä mieluummin savustan ja grillaan omalla pihalla vaikka koko yön kuin tilaan Woltilla safkaa kotiin.
Tykkään myös maksaa palveluista reilun hinnan tai olla käyttämättä jos ei ole varaa tai alkaa yskittää. Siksi Wolt ja vastaavat vituttavat yli kaiken.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 710
Mistä tässä tuli se vaikutelma, että kirjoittaja juo hirveästi alkoholia?
Lähinnä kohta: "Aika mukava oli tänäänkin hakea työmatkan varrelta postista oluet,kotona kärräsin kottikärryllisen juotavaa maakellariin entisten joukkoon.Otin muutaman kylmän oluen mukaan ja virittelin hiiligrilliin tulet joten mikäpä tässä on aloitella jussin viettoa. "

Viittaa siihen että tarvitaan kottikärryllinen olutta "muiden joukkoon" jotka jo olivat odottamassa kellarissa, että kaikki viina ja olut riittää juhannuksen ylitse mistä saattaa saada sellaisen käsityksen että humalassa ollaan viikko tai pari ettei päästä lisää hakemaan tai sitten ollaan totuttu juomaan niin paljon että kottikärryllinen olutta ja kaikki varastot mitä ennestään löytyy juuri ja juuri riittävät siihen saakka että kaupat seuraavan kerran ovensa avaavat Juhannuksen jälkeen.

Toki kyse voi olla ihan pelkästä oluesta eikä kirkkaasta alkoholista mutta osa (helposti ne jotka eivät juo niin paljoa) saattaa sekoittaa oluen ja alkoholin keskenään. Tiedä sitten.. ..eiköhän kirjoittaja tule kertomaan tarkemmin...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
448
Niin, mielipiteitä asumisesta on kaikilla. Itse kerros- sekä rivitalon kokeneena arvostaa kyllä tätä omakotiasumista nii paljon ettei ikinä tulisi vaihdettua. Meillä on kilometrin säteellä, 2 kauppaa, alko, apteekki, posti, R-kioski, Kotipizza, turkkilainen kebabravintola, kirjasto, ala-aste, paikallinen alkoholiravitsemusliike. Kunnallisvero on 18, suunnitteilla uusi liikuntahalli, löytyy kunnan alueelta nyt kuntaliitoksen jälkeen jo yksi liikuntahalli, 2 jäähallia, 2 luonnonnurmifutiskenttää, tekonurmea, 2 frisbeegolfrataa, pieni keilahalli ja vaikka mitä muuta. Kasitietä pitkin pääsee ihmettelemään kaupunkeja ja niitä mahdollisuuksia mitä meiltä ei löydy.

Tontti ostettiin omaksi 2500€, 1600 neliötä löytyy, kahdella sivulla metsää. Ei ihan helpolla tulisi muutettua kaupunkialueelle niiden palveluiden ääreen.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
512
Niin, mielipiteitä asumisesta on kaikilla. Itse kerros- sekä rivitalon kokeneena arvostaa kyllä tätä omakotiasumista nii paljon ettei ikinä tulisi vaihdettua. Meillä on kilometrin säteellä, 2 kauppaa, alko, apteekki, posti, R-kioski, Kotipizza, turkkilainen kebabravintola, kirjasto, ala-aste, paikallinen alkoholiravitsemusliike. Kunnallisvero on 18, suunnitteilla uusi liikuntahalli, löytyy kunnan alueelta nyt kuntaliitoksen jälkeen jo yksi liikuntahalli, 2 jäähallia, 2 luonnonnurmifutiskenttää, tekonurmea, 2 frisbeegolfrataa, pieni keilahalli ja vaikka mitä muuta. Kasitietä pitkin pääsee ihmettelemään kaupunkeja ja niitä mahdollisuuksia mitä meiltä ei löydy.

Tontti ostettiin omaksi 2500€, 1600 neliötä löytyy, kahdella sivulla metsää. Ei ihan helpolla tulisi muutettua kaupunkialueelle niiden palveluiden ääreen.
Tervetuloa Eurajoelle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 895
Lähinnä kohta: "Aika mukava oli tänäänkin hakea työmatkan varrelta postista oluet,kotona kärräsin kottikärryllisen juotavaa maakellariin entisten joukkoon.Otin muutaman kylmän oluen mukaan ja virittelin hiiligrilliin tulet joten mikäpä tässä on aloitella jussin viettoa. "

Viittaa siihen että tarvitaan kottikärryllinen olutta "muiden joukkoon" jotka jo olivat odottamassa kellarissa, että kaikki viina ja olut riittää juhannuksen ylitse mistä saattaa saada sellaisen käsityksen että humalassa ollaan viikko tai pari ettei päästä lisää hakemaan tai sitten ollaan totuttu juomaan niin paljon että kottikärryllinen olutta ja kaikki varastot mitä ennestään löytyy juuri ja juuri riittävät siihen saakka että kaupat seuraavan kerran ovensa avaavat Juhannuksen jälkeen.

Toki kyse voi olla ihan pelkästä oluesta eikä kirkkaasta alkoholista mutta osa (helposti ne jotka eivät juo niin paljoa) saattaa sekoittaa oluen ja alkoholin keskenään. Tiedä sitten.. ..eiköhän kirjoittaja tule kertomaan tarkemmin...
Juu ei ole tarkoitus kaikkia juoda nyt jussina,vaan on loppukesän varasto täydennys kyseessä,muutenkin tykkään että on eri vaihtoehtoja mistä valita.Olen pyrkinyt pitämään 10-20 eri olut merkkiä koko ajan varastossa. Ja ei GhostInTheShell ihan väärässä ollut,vähän turhan paljon tuota olutta kuluu näin kesällä,kirkkaita taas en käytä juuri ollenkaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 798
Paljos se Eurajoen vuosiylijäämä/nuppi on tätä nykyä? Muistan jonkun uutisen vuosien takaa, kun vahingossa muutamien miljoonien budjetin saivat pari milliä plussalle, kun tuli OL3 ulkolaisten rakentajien verotuloja, joita eivät olleet huomanneet laskea.
 
Liittynyt
14.05.2017
Viestejä
4 912
Jälkikasvua jos on tai meinaa hankkia, niin kannattaa vähän miettiä, mihin päätyvät kouluun. Sama opetushan kaikissa pitäisi olla, mutta näin sisältäpäin katsoen näkee, että ei se vaan ole. Itse välittäisin pieniä kyläkouluja viimeiseen asti (Terveisiä vaan mun oppilaille, jotka semmoisista olette. Tiedän, että muutamat luette tätä foorumia).

Voi toki kausaliteetti olla niinkin päin, että syrjäseuduille hakeutuu erilaista materiaalia.
Pitkälle lottoahan tuo on mutta menestyminen on siitä kiinni mitä lapsi itse tekee siellä. Lapsuuden kaveri on nykyään kirurgi vaikka kävi kyläkoulun jossa oli 10 oppilasta. Luokat yhdistetty jne
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 113
Kannattaa putsata sadesuihkua ahkeraan, ihmettelin kun teho rupesi huononemaan ja lopulta vettä ruiskutteli jopa suihkun yläosasta kaiken maailman raoista.

Minä jo ehdin ajattelemaan että paskan möivät mutta noita suuttimia kun kunnolla hieroi niin hienosti lähti kalkkimönjät liikkeelle. Hansgrohen käyttöohjeessakin on tuota hieromista suositeltu, tuon metallisen osan pois ottamalla saisi vielä paremminkin suuttimia hieroskeltua.

20200621_103348.jpg


Kalkki jää tuonne siitä yksinkertaisesta syystä että tuo yläsuihku on täysin vaakasuorassa, toisin kuin perinteiset Oraksen suihkusuuttimet jotka valuttavat veden paremmin pois 45 asteen kulman ansiosta.

Tunsinpahan itseni suunnattoman uusavuttomaksi. :rolleyes:
 

vipe

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 887
Tosiaan riippuu. En pelaisi tätä uhkapeliä, jos en varmana tietäisi. Voihan se hyvinkin käydä ja jokaisesta koulusta varmasti niitä onnistumisia tulee. Eihän tämmöstä tietty opettajana saisi edes sanoa, mutta yläkoulun kolme vuotta ei riitä korjaamaan alakoulussa syntyneitä eroja.

Hyvät oppilaat on hyviä, vaikka olisi millainen koulu.
Itse kävin ala-asteen pienemmässä lähiökoulussa (100% omakotitalo/rivarialuetta) ja kun siirryttin koko sakki kaupunkiin isolle ylä-asteelle (tuolla ei ollut kuin 1-6. luokat), kaikkien luokkien parhaimmisto oli näitä vanhoja ala-astelaisia (toki ne parit poikkeukset aina mukaanlukien).

Porukoilta oli hyvä veto muuttaa ennen 1. luokkaa, vanha asuinalue oli kyllä ihan kiva (Kaleva Tre, siellä itse asiassa taas viimeiset 7-8 nyt asunutkin) mutta kyllä tuolla kaupungin liepeillä "lintukodossa" lapsuusaika oli ihan erilaista mitä vanhoilla hoodeilla olisi ollut, mitä nyt lapsuuskavereiden kanssa jutellut. Itse en juuri kärsinyt edes muutosta, koska oleellisimmat vanhoista kavereista säilyi (porukat kuskaili kylään) ja kaikki joita ei nähnyt muutamaan vuoteen tuli samaan kouluun sitten yläasteella (se oli toki osin sattumaa, että juuri kyseiseen taloon yläasteelle siirryttiin, lähempänäkin olisi ollut vaihtoehtoja mutta julkiset yhteydet keskustaan oli paremmat).

Varmaan ne erot oli siinä, että luokkakoot oli pienemmässä koulussa hillitymmät ja toki vanhempien tulotasot siellä vähän eri mitä kerrostaloalueella (vanhempien vaikutus), kyllähän osa noista lapsuusajan kavereista on aika rankaksi elämänsä pistänyt. Opettajat varmaan teki silti parhaansa molemmissa paikoissa että ehkä se on tuo ympäristö juuri enemmän mikä vaikuttaa ja viettääkö lapset vapaa-aikansa tupakat suussa tageja maalaillen vai aamusta iltaan uimarannalla jne.
 
Liittynyt
14.05.2017
Viestejä
4 912
Protip viikonlopulta teille joilla on paskaiset rännit eikä ne meinaa puhdistua edes painepesurilla. Tai no painepesurilla lähtee maalit jos on vanhemmat rännit.

Nestemäisellä autovahalla paskat lähtee pirun helposti. Vihdoinkin oli jotain käyttöä vanhentuneelle Autoglymin punaiselle.
 

kobedih

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 115
En tiedä onko ihan oikea ketju kysyä, mutta onko täällä jollain kokemusta yläpohja lisäeristämisestä ja sen tuomista mahdollisista lisäkustannuksista?
Mikä tuollaisessa on takaisin maksu aika?

Meillä rivitalo 2005 rakennettu, suorasähkö ja koneellinen poisto.
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
401
En tiedä onko ihan oikea ketju kysyä, mutta onko täällä jollain kokemusta yläpohja lisäeristämisestä ja sen tuomista mahdollisista lisäkustannuksista?
Mikä tuollaisessa on takaisin maksu aika?

Meillä rivitalo 2005 rakennettu, suorasähkö ja koneellinen poisto.
Kaverilla oli saman ikäluokan paritalo. Puhalsivat selluvillaa vintille, mutta ei kuulemma näkynyt sähkölaskussa. Lienee siis tapauskohtaista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 444
Myyntihessut jotka noita lisäeristyksiä kauppaa vetäisee sellaiset laskelmat pöytään säästöistä että meillä se oli 50% koko talon sähkönkulutuksesta :).

Tänään taas joku soitteli viemärin kuvauksista... Kaipa noita ihmiset tilailee paljonkin kun eivät ole hävinneet markkinoilta.
 

kobedih

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 115
Kiitos vastauksista.
Täytyy siis pitää kiinni siitä ettei tollaseen tuhlailla rahoja.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 187
Jos puhallusvillaa, niin tärkeintä olisi saada ne (kattotuolien)"negatiiviset" kallistuskulmat villattua umpeen. Ne sieltä alkaa esimmäiseksi falskata lämpöä ulos.
 
Liittynyt
14.08.2017
Viestejä
2 379
Tärkeintähän näihin "epämääräisen hyödyn" hommiin olisi saada niin hyvä tuttu joka ei kehtaisi kusettaa.
@kunfu tämä riippuu varmaan paljon nykyisestä kulutuksesta ja potentiaalisesta säästöstä. ILP varmaan auttaisi paljon lämmityskustannuksissa?
 
Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
1 855
ILPillä tekee takuuvarmasti isomman säästön kuin noilla puhallusvillahässäköillä. Lisäksi saa näin kesäaikaan halpaa jäähdytystä käyttöön.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 425
Viestejä
4 199 047
Jäsenet
70 906
Uusin jäsen
Zawaro

Hinta.fi

Ylös Bottom