Omakotitalossa asuminen (yleistä höpinää elämisestä ja kustannuksista)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mikkos
  • Aloitettu Aloitettu
En tiedä onko ihan oikea ketju kysyä, mutta onko täällä jollain kokemusta yläpohja lisäeristämisestä ja sen tuomista mahdollisista lisäkustannuksista?
Mikä tuollaisessa on takaisin maksu aika?

Meillä rivitalo 2005 rakennettu, suorasähkö ja koneellinen poisto.

Olennaisin kysymys on mitä siellä on ennestään ja paljonko. Jos on joku vanha rintamamiestalo ja 10cm puruu niin äkkiä lisää villaa. Jos taas uusi talo niinkuin tuossa ilmeisesti kyseessä niin villaa saisi olla noin 400mm. Liikaakaan ei kannata laittaa jotta yläpohjassa kulku ei vaikeudu tai tuuletus huonone. Iso osa lämpöhäviöstä on kuitenkin yläpohjan kautta mikä on ihan faktaa.
 
Itsellä on 2005 omakotitalo suorasähköllä ja yläpohjassa n. 100 neliön alalla on vain n. 20 cm villaa, muualla on 40cm. Mutuilin että 20 kuutiota villaa maksaisi itsensä takaisin 7 vuodessa. Eli ei ihan heti. Muilla voi olla parempaa tietoa.
 
Itsellä on 2005 omakotitalo suorasähköllä ja yläpohjassa n. 100 neliön alalla on vain n. 20 cm villaa, muualla on 40cm. Mutuilin että 20 kuutiota villaa maksaisi itsensä takaisin 7 vuodessa. Eli ei ihan heti. Muilla voi olla parempaa tietoa.

Kuulostaa omaan korvaan realistiselta.
 
Itsellä on 2005 omakotitalo suorasähköllä ja yläpohjassa n. 100 neliön alalla on vain n. 20 cm villaa, muualla on 40cm. Mutuilin että 20 kuutiota villaa maksaisi itsensä takaisin 7 vuodessa. Eli ei ihan heti. Muilla voi olla parempaa tietoa.
Riippuu varmaan kuinka lämpimänä torppaa tuppaat pitämään?
 
Olennaisin kysymys on mitä siellä on ennestään ja paljonko. Jos on joku vanha rintamamiestalo ja 10cm puruu niin äkkiä lisää villaa. Jos taas uusi talo niinkuin tuossa ilmeisesti kyseessä niin villaa saisi olla noin 400mm. Liikaakaan ei kannata laittaa jotta yläpohjassa kulku ei vaikeudu tai tuuletus huonone. Iso osa lämpöhäviöstä on kuitenkin yläpohjan kautta mikä on ihan faktaa.

Kiitos vastauksesta.
Täytyy melkein käydä katsastamassa mikä siel on tilanne.
 
Toi ekovillan puhallus on niin helppo homma tehdä itsekkin että ei kannata firmaa siihen ottaa tekemään. Koneen saa rautakaupasta lainaan/vuokralle kun ostaa ne villa paalit.
 
Noiden villojen kuljetus on vaan omanlainen savotta. Ei ihan kahdessa peräkärrissä kulje omakotitalon ekovillat.
 
Niissä on kyllä niin halvat nuo kuutiohinnat puhallettuna et en oikein jaksa uskoa että jos on palkkatyö että kannattaisi itse puhaltaa. Vaatii nimittäin kaksi henkilöä että saa tehtyy tehokkaasti.
 
Kaiken lisäksi aina kannattaa myös miettiä sen kotitalousvähennyksen kannalta, tulee ihan hyvät fyffet sitäkin kautta varsinkin jos samana vuonna vielä teettää muitakin töitä.

En tiedä saako tuon 100% työn osuudella, asfaltoinnin ainakin sai muutama vuosi sitten, ilmalämpöpumppua ymmärrettävästi ei saanut.
 
Hei,

autokatoksen päädyn sokkeli on poikki kahdesta kohtaa. Läheisin nurkka on painunut noin 2 cm ja koko rakennus on kallellaan. Kyseisessä nurkassa on tekninen tila, johon tulee kaukolämpö-, vesi ja sähköliitynnät. Suunnitelmapiirustusten mukaan perustuksessa pitäisi olla neljä harkkoa ja antura. Päädystä ja nurkasta ei löytynyt kuin kaksi harkkoa ilman anturaa. Näyttää siis, että on poikettu suunnitelmista. Rakennus on tehty 2001 joten 10 vuoden vastuu rakennusvirheestä ei ole enää voimassa. Meneekö tämän korjauskulut täysin yhtiön piikkiin vai onko mitään keinoa saada osa kustannuksista jotain kautta selvästä rakennusvirheestä?
 
Hei,

autokatoksen päädyn sokkeli on poikki kahdesta kohtaa. Läheisin nurkka on painunut noin 2 cm ja koko rakennus on kallellaan. Kyseisessä nurkassa on tekninen tila, johon tulee kaukolämpö-, vesi ja sähköliitynnät. Suunnitelmapiirustusten mukaan perustuksessa pitäisi olla neljä harkkoa ja antura. Päädystä ja nurkasta ei löytynyt kuin kaksi harkkoa ilman anturaa. Näyttää siis, että on poikettu suunnitelmista. Rakennus on tehty 2001 joten 10 vuoden vastuu rakennusvirheestä ei ole enää voimassa. Meneekö tämän korjauskulut täysin yhtiön piikkiin vai onko mitään keinoa saada osa kustannuksista jotain kautta selvästä rakennusvirheestä?
Minkä yhtiön?
 
Hyvin erikoiselta tuntuisi että ei harkon alla olisi mitään? Eikai nyt ihan noin sekundaa ole tehty enään 70-luvun jälkeen?

Vaatisi kyllä tarkempia tietoja ennenkö tuohon osaa mitään kantaa ottaa, mutta rakentajan tai oikeastaan kenenkään muunkaan vastuuseen saaminen 20v takaa on aikalailla mahdottomuus eikä oikein rahallisesti edes kannata yrittää, siinä ei voi kun hävitä.
 
Protip viikonlopulta teille joilla on paskaiset rännit eikä ne meinaa puhdistua edes painepesurilla. Tai no painepesurilla lähtee maalit jos on vanhemmat rännit.

Nestemäisellä autovahalla paskat lähtee pirun helposti. Vihdoinkin oli jotain käyttöä vanhentuneelle Autoglymin punaiselle.
Jos ei nurkista löydy vanhaa autoglymia niin kannattaa käyttää Würth Pineline tehopesu 4L
Tuote ei ole aivan tappavan myrkyllinen niin pihakasvit jäävät henkiin. Itse olen pessyt mm. terassikalusteita nurmikolla ilman ihmeempiä jälkiseuraamuksia.
 
Itsellä on 2005 omakotitalo suorasähköllä ja yläpohjassa n. 100 neliön alalla on vain n. 20 cm villaa, muualla on 40cm. Mutuilin että 20 kuutiota villaa maksaisi itsensä takaisin 7 vuodessa. Eli ei ihan heti. Muilla voi olla parempaa tietoa.
2005 oli minimivaatimuksena 40 cm eristettä yläpohjassa. Onko rakennettaessa jätetty vajaaksi vai voiko painua noin paljon? Minusta kannattaisi "täyttää" eristys oikeaan paksuuteen, muutoin saattaa ilmetä ongelmia kondenssivesien kanssa. Vähän sama kuin ajelisi tyhjän renkaan kanssa kun ei viitsi täyttää.
 
Kannattaa putsata sadesuihkua ahkeraan, ihmettelin kun teho rupesi huononemaan ja lopulta vettä ruiskutteli jopa suihkun yläosasta kaiken maailman raoista.

Minä jo ehdin ajattelemaan että paskan möivät mutta noita suuttimia kun kunnolla hieroi niin hienosti lähti kalkkimönjät liikkeelle. Hansgrohen käyttöohjeessakin on tuota hieromista suositeltu, tuon metallisen osan pois ottamalla saisi vielä paremminkin suuttimia hieroskeltua.

Kalkki jää tuonne siitä yksinkertaisesta syystä että tuo yläsuihku on täysin vaakasuorassa, toisin kuin perinteiset Oraksen suihkusuuttimet jotka valuttavat veden paremmin pois 45 asteen kulman ansiosta.

Tunsinpahan itseni suunnattoman uusavuttomaksi. :rolleyes:

Suihkun saa puhdistettua hyvin helposti liottamalla sitä etikassa, lähtee kalkit tehokkaasti. Kannattaa purkaa osiin ensin.
 
Hyvin erikoiselta tuntuisi että ei harkon alla olisi mitään? Eikai nyt ihan noin sekundaa ole tehty enään 70-luvun jälkeen?

Vaatisi kyllä tarkempia tietoja ennenkö tuohon osaa mitään kantaa ottaa, mutta rakentajan tai oikeastaan kenenkään muunkaan vastuuseen saaminen 20v takaa on aikalailla mahdottomuus eikä oikein rahallisesti edes kannata yrittää, siinä ei voi kun hävitä.
Autokatos mietitty luultavasti, että maan kantavuus riittää (arvaus kuvia näkemättä), ovat vaan unohtaneet? maan routimisen / painumisen (liekkö routaeristeitä?). Työmailla tehdään usein muutoksia, kaikkia ei viitsitä siirtää kuviin (mistä sitten tulevaisuudessa usein kärsitään). Mäkään en usko tosta ketään enää vastuuseen saadaan, työmaalla on ollut rakennusaikana valvonta ja ko. muutos on silloin luultavasti huomioitu.

2 cm on (näkemättä) vielä kohtuu pieni? painuma 20-vuoden ajalle. Tollasia kevyitä? rakenteita on kohtuu helppo tunkeilla nostaa ja täyttää sitten välin. Kommentit siis näkemättä, joten varauksella.
 
Onko jollakulla vastaavaa ongelmaa:

2020-07-07 06.45.27.jpg


Eli terassi jatkuu katoksen yli ja sateella sitten lautoja pitkin vedet tulee pitkälle katoksen sisälle? Tähän mennessä ajatellut tuota asiana vaan mikä pitää kärsiä märkinä sukkina jos siellä on sateella, mutta nyt tuli mieleen jos yläjyrsimellä ja pyöreällä terällä vetäisi uran siihen rajaan mihin katos about loppuu vähän sisemmsä kun ei se sade suoraan kuitenkaan tule. Tällöin lakkaisi tuo lautoja pitkin valuminen. Ainut mitä mietin on miten tehokkaasti pilaan terassilaudat ja uskaltaako tollasta uraa ollenkaan tehdä. Lähteekö se tikkuuntumaan tai halkeilemaan siitä? Joka tapauksessa pitäis maalata tänä vuonna, jotta riittäskö se hoidoksi jyrsinnän jälkeen?
 
Onko jollakulla vastaavaa ongelmaa:

2020-07-07 06.45.27.jpg


Eli terassi jatkuu katoksen yli ja sateella sitten lautoja pitkin vedet tulee pitkälle katoksen sisälle? Tähän mennessä ajatellut tuota asiana vaan mikä pitää kärsiä märkinä sukkina jos siellä on sateella, mutta nyt tuli mieleen jos yläjyrsimellä ja pyöreällä terällä vetäisi uran siihen rajaan mihin katos about loppuu vähän sisemmsä kun ei se sade suoraan kuitenkaan tule. Tällöin lakkaisi tuo lautoja pitkin valuminen. Ainut mitä mietin on miten tehokkaasti pilaan terassilaudat ja uskaltaako tollasta uraa ollenkaan tehdä. Lähteekö se tikkuuntumaan tai halkeilemaan siitä? Joka tapauksessa pitäis maalata tänä vuonna, jotta riittäskö se hoidoksi jyrsinnän jälkeen?

Tai sitten teet oikein eli korjaat kaadon.
 
Tai sitten teet oikein eli korjaat kaadon.

Muuten hyvä idea, mutta aivan liian työläs. 70m2 kokoa ja edellinen omistaja tehnyt rungon vanhojen puhelintolppien päälle savimaahan. Vaikka vetäis toiseen suuntaan kallelleen niin elää jonkin verran ja voi olla jotain muuta taas vuoden parin päästä. Eikä se nyt järkyttävän vino ole laudat kovertuu paahteessa ja kun ei pääse reunoilta yli niin herkästi ja tarpeeksi vesipatsasta toisessa suunnassa niin uittaa sinne minne pääsee.
 
Muuten hyvä idea, mutta aivan liian työläs. 70m2 kokoa ja edellinen omistaja tehnyt rungon vanhojen puhelintolppien päälle savimaahan. Vaikka vetäis toiseen suuntaan kallelleen niin elää jonkin verran ja voi olla jotain muuta taas vuoden parin päästä. Eikä se nyt järkyttävän vino ole laudat kovertuu paahteessa ja kun ei pääse reunoilta yli niin herkästi ja tarpeeksi vesipatsasta toisessa suunnassa niin uittaa sinne minne pääsee.

Vaikka jyrsisitkin uran niin tuskin ongelma sillä korjaantuisi, ja vaatisi joka lautaan varmaan sen uran. Hirveen näkönen tulis ja kyllähän se luultavasti alkaa halkeilee siitä ajan kanssa. Oikea ratkaisu on tarkistaa ne kaadot (noin 1cm/metri) Jos kaataa taloon päin niin purkaa kansilaudat pois, jos runko kiinni talossa, irroittaa rungon ja tunkkaa oikein. Jos taas on tolppien päällä niin lisää kampetta väliin jotta oikea kaato saavutetaan. Vaikkei terassin alla olisikaan routasuojausta, palautuu terassa yleensä ennalleen aina talven jälkeen kun routa on sulanut. Jos kansilaudat on jostain syystä naulattu ruuvien sijaan, voi alkaa miettiä olisiko jo aika uusia koko terassi. Jos taas kaadot on kunnossa niin vikaa voi alkaa etsiä jostain muualta.
 
Vaikka jyrsisitkin uran niin tuskin ongelma sillä korjaantuisi, ja vaatisi joka lautaan varmaan sen uran. Hirveen näkönen tulis ja kyllähän se luultavasti alkaa halkeilee siitä ajan kanssa. Oikea ratkaisu on tarkistaa ne kaadot (noin 1cm/metri) Jos kaataa taloon päin niin purkaa kansilaudat pois, jos runko kiinni talossa, irroittaa rungon ja tunkkaa oikein. Jos taas on tolppien päällä niin lisää kampetta väliin jotta oikea kaato saavutetaan. Vaikkei terassin alla olisikaan routasuojausta, palautuu terassa yleensä ennalleen aina talven jälkeen kun routa on sulanut. Jos kansilaudat on jostain syystä naulattu ruuvien sijaan, voi alkaa miettiä olisiko jo aika uusia koko terassi. Jos taas kaadot on kunnossa niin vikaa voi alkaa etsiä jostain muualta.

Joka lautaan sitä aattelinkin, mutta tosiaan ei kiinnosta alkaa pilaamaan kantta. Ongelman kanssa kyllä pystyy elämään. Rakenteesta talossa ei ole kiinni kuin katoksen yläosa. Hiekka/sorapeti (en tiedä kuinka syvälle), puhelintolpat alla ja päällä 2x5 tai 6. Kansi vaihdettu pari vuotta sitten samalla piteni puolen metriä, mikä lisäsi ongelmaa. Pitänee odottaa kun tuo kansi kuluu loppuun, muuten tosiaan aivan jäätävä homma lähteä korottamaan.
 
Joka lautaan sitä aattelinkin, mutta tosiaan ei kiinnosta alkaa pilaamaan kantta. Ongelman kanssa kyllä pystyy elämään. Rakenteesta talossa ei ole kiinni kuin katoksen yläosa. Hiekka/sorapeti (en tiedä kuinka syvälle), puhelintolpat alla ja päällä 2x5 tai 6. Kansi vaihdettu pari vuotta sitten samalla piteni puolen metriä, mikä lisäsi ongelmaa. Pitänee odottaa kun tuo kansi kuluu loppuun, muuten tosiaan aivan jäätävä homma lähteä korottamaan.

En kyllä itse tekisi mitään, on niin työläs hyötyyn nähden. Sitten aikanaan, jos/kun uusii koko terassin, niin miettii niitä kaatoja ja tekee perustukset vaikkapa kierrepaaluilla, jos savimaata.
 
Joka lautaan sitä aattelinkin, mutta tosiaan ei kiinnosta alkaa pilaamaan kantta. Ongelman kanssa kyllä pystyy elämään. Rakenteesta talossa ei ole kiinni kuin katoksen yläosa. Hiekka/sorapeti (en tiedä kuinka syvälle), puhelintolpat alla ja päällä 2x5 tai 6. Kansi vaihdettu pari vuotta sitten samalla piteni puolen metriä, mikä lisäsi ongelmaa. Pitänee odottaa kun tuo kansi kuluu loppuun, muuten tosiaan aivan jäätävä homma lähteä korottamaan.
Tossa pari vuotta sitten tais mennä vikaan. Jos kannen vaihtoa ennen jo oli ongelmaa, ois ollut helppo korjata lautojen vaihdon yhteydessä korottamalla juoksuja. Jos on ruuveilla kasattu, niin saaha noi irti ja korotus alle ja samat laudat takaisin? Yhden viikonlopun homma.
 
Joka lautaan sitä aattelinkin, mutta tosiaan ei kiinnosta alkaa pilaamaan kantta. Ongelman kanssa kyllä pystyy elämään. Rakenteesta talossa ei ole kiinni kuin katoksen yläosa. Hiekka/sorapeti (en tiedä kuinka syvälle), puhelintolpat alla ja päällä 2x5 tai 6. Kansi vaihdettu pari vuotta sitten samalla piteni puolen metriä, mikä lisäsi ongelmaa. Pitänee odottaa kun tuo kansi kuluu loppuun, muuten tosiaan aivan jäätävä homma lähteä korottamaan.

Viikonlopun homma tosiaan korjata, nyt kun teet sen niin ei tarvii harmitella 20vuoden päästä miksen heti korjannut kun noin helppo homma oli. Jos odottelee lautojen loppuunkulumista niin saa odotella tuon 10-20vuotta luultavasti.
 
Joku 4,2m kansilauta kiinni 18 ruuvilla, näitä sitten "muutama". Joka neljäs ruuvi pyörii tyhjää, kannat on paskaiset ja useammat ruuvattu enemmän, kuin se 2-3mm syvälle. Kyllä hermo menee aivan varmasti, en kyllä itse voi suositella, jos enemmän kuin pari lautaa pitää irrottaa.
 
Laitoin täys pitkänä eli 5,4m ja leveyttä 12m. Pienempi 'kissanhäkki' on kokonaan katettu niin siinä ei ole ongelmia. Siinä tosiaan on muutama lauta ja kerran sen kannen vaihtaneena tiedän mikä työ siinä on. Silloin otin pari vanhaa lauttaa pois ja uuden leveämän tilalle. Nyt pitäisi ottaa koko kansi irti ja tarkistaa runko. Lisäksi tänä kesänä varmistui, että mulla on siellä haistapaska pinnoitetut teräs ruuvit. Ostin ne RST ruuveina honkkarista enkä sitten tajunnut vääntää edes yhtä paskaksi niin olisi nähnyt oikean materiaalin. Ilmeisesti ladottu väärät tekstit laatikkoihin. Lievästi vituttaa kun vanhat oli RST ruuveja, mutta jollain trx15 kannalla niin tosi moni niistä pääsi pyörimään. Nämä 20 tai 25, jotta ei sitä ongelmaa mutta sitten paskarautaa jotta se on tasan varmaan joka toinen ruuvi poikki kun noita alkaa vääntämään. Laskuri näyttää 2600 ruuvia niin kyllä siinä tekemistä riittäisi...

Mutta joo onhan tuo sitä samaa sarjaa kun jotain teet niin tee se kunnolla, minkä aina saa oppia kantapään kautta. Samalla olis varmaan kannattanut laittaa komposiittia, koska arska paahtaa tuon pilalle. Ei vanhakaan kansi kestänyt kuin alta 10v, mutta kun nykyinenkin kansi makso pari tonnia niin komposiitti ainakin 3x... Tietenkin voisi miettiä, että tartteeko ihminen noin helvetin isoa terassia.

Tällänen: Vesikouru Benders galvanoidulla ritilällä tohon väliin vois olla yks vaihtoehto. Ei mikään paras raktaisu, mutta pitää miettiä.
 
Syksyllä ja talvella käytiin hyvät keskustelut hiiristä ja rotista. Jäi silloin kysymättä, että mikä on tämän hetken markkinoiden kovin ja tappavin aine näitä pikku paskiaisia vastaan? Kuvio meni pitkälti luvanvaraiseksi toiminnaksi ja aiemmin käytössä oli sellaisia aineita, että jyrsijät katosivat viikossa eivätkä takaisin tulleet. Viime talvena sain nautiskella vielä näistä aineista. Nyt tulevaa syksyä ajatellen pitäisi varastoon saada aineet valmiiksi, sillä ensimmäisen rapinan kuultua on syytä iskeä täydellä tulivoimalla. Onko tuo hiirille tarkoitettu 342:n toimivaa tavaraa ja onko kukaan saanut rotille ikinä syötettyä? Tämä ei tietenkään sitä tarkoita, että tänä vuonna rotta tontille tulisi, mutta kaikkeen on syytä varustautua.
 
Laitoin täys pitkänä eli 5,4m ja leveyttä 12m. Pienempi 'kissanhäkki' on kokonaan katettu niin siinä ei ole ongelmia. Siinä tosiaan on muutama lauta ja kerran sen kannen vaihtaneena tiedän mikä työ siinä on. Silloin otin pari vanhaa lauttaa pois ja uuden leveämän tilalle. Nyt pitäisi ottaa koko kansi irti ja tarkistaa runko. Lisäksi tänä kesänä varmistui, että mulla on siellä haistapaska pinnoitetut teräs ruuvit. Ostin ne RST ruuveina honkkarista enkä sitten tajunnut vääntää edes yhtä paskaksi niin olisi nähnyt oikean materiaalin. Ilmeisesti ladottu väärät tekstit laatikkoihin. Lievästi vituttaa kun vanhat oli RST ruuveja, mutta jollain trx15 kannalla niin tosi moni niistä pääsi pyörimään. Nämä 20 tai 25, jotta ei sitä ongelmaa mutta sitten paskarautaa jotta se on tasan varmaan joka toinen ruuvi poikki kun noita alkaa vääntämään. Laskuri näyttää 2600 ruuvia niin kyllä siinä tekemistä riittäisi...

Mutta joo onhan tuo sitä samaa sarjaa kun jotain teet niin tee se kunnolla, minkä aina saa oppia kantapään kautta. Samalla olis varmaan kannattanut laittaa komposiittia, koska arska paahtaa tuon pilalle. Ei vanhakaan kansi kestänyt kuin alta 10v, mutta kun nykyinenkin kansi makso pari tonnia niin komposiitti ainakin 3x... Tietenkin voisi miettiä, että tartteeko ihminen noin helvetin isoa terassia.

Tällänen: Vesikouru Benders galvanoidulla ritilällä tohon väliin vois olla yks vaihtoehto. Ei mikään paras raktaisu, mutta pitää miettiä.
Pääsetkö terassin alle? Otat vaan rungon kiinnitykset irti ja tunkkaat koko paskan ylöspäin. Palikat väliin ja runko takaisin kiinni.
 
Pääsehään sinne, kun ottaa muutamia kansilautoja irti?
Lähinnä sivulta ajattelin, kuvasta kun ei selviä korkeus. Tarpeeksi jäykkää ja maata vastaan makaavaa terassia voisi korottaa ihan vaan tunkkaamalla koko komeutta ylöspäin ja tuntemalla lankun tms. alle.
 
Syksyllä ja talvella käytiin hyvät keskustelut hiiristä ja rotista. Jäi silloin kysymättä, että mikä on tämän hetken markkinoiden kovin ja tappavin aine näitä pikku paskiaisia vastaan? Kuvio meni pitkälti luvanvaraiseksi toiminnaksi ja aiemmin käytössä oli sellaisia aineita, että jyrsijät katosivat viikossa eivätkä takaisin tulleet. Viime talvena sain nautiskella vielä näistä aineista. Nyt tulevaa syksyä ajatellen pitäisi varastoon saada aineet valmiiksi, sillä ensimmäisen rapinan kuultua on syytä iskeä täydellä tulivoimalla. Onko tuo hiirille tarkoitettu 342:n toimivaa tavaraa ja onko kukaan saanut rotille ikinä syötettyä? Tämä ei tietenkään sitä tarkoita, että tänä vuonna rotta tontille tulisi, mutta kaikkeen on syytä varustautua.

Itse välttelen myrkkyjä kun ei ole kiva kun tietää että välikatolla on kuolleita hiiriä mätänemässä. Tänä kesänä tulee talon ympärille hiirilistat. Se maksaa 2,92€ 1,25m pätkissä. Jos pääsevät jostain niin Topostop ja loukku on varalla.

Kenelläkään suositella pk-seudulta kohtuuhintaista pihasoran ja mullan myyjää joka toisi tavaran pihalle saakka?
 
Protip viikonlopulta teille joilla on paskaiset rännit eikä ne meinaa puhdistua edes painepesurilla. Tai no painepesurilla lähtee maalit jos on vanhemmat rännit.

Nestemäisellä autovahalla paskat lähtee pirun helposti. Vihdoinkin oli jotain käyttöä vanhentuneelle Autoglymin punaiselle.
Jos ei nurkista löydy vanhaa autoglymia niin kannattaa käyttää Würth Pineline tehopesu 4L
Tuote ei ole aivan tappavan myrkyllinen niin pihakasvit jäävät henkiin. Itse olen pessyt mm. terassikalusteita nurmikolla ilman ihmeempiä jälkiseuraamuksia.
Siis tarkoitetaanko tässä niitä valkoisia vaakarännejä jotka ovat täynnä mustia viiruja, kun sieltä on tullut jotain paskaa tms. yli?

Itse vedin jonkun motox vaahtopesun vaahdottimella pintaan ja painepesurilla pesu perään. Ei mitään näkyvää vaikutusta. En uskaltanut mitään järeämpiä liuottimia käyttää, kuten moottoripesua tai vannepesua.

Jos on faktaa, että lähtee viirut vex ja maali kestää, niin otetaan vastaan!
 
Siis tarkoitetaanko tässä niitä valkoisia vaakarännejä jotka ovat täynnä mustia viiruja, kun sieltä on tullut jotain paskaa tms. yli?

Itse vedin jonkun motox vaahtopesun vaahdottimella pintaan ja painepesurilla pesu perään. Ei mitään näkyvää vaikutusta. En uskaltanut mitään järeämpiä liuottimia käyttää, kuten moottoripesua tai vannepesua.

Jos on faktaa, että lähtee viirut vex ja maali kestää, niin otetaan vastaan!

Jep, juuri niitä vattumaisia paskaraitoja. Uskomatonta ainetta kun ei tarvi edes pahemmin hinkata. Vahaa levittelin jollain Bilteman kahden euron paperisella kiillotusliinalla.
 

Liitteet

  • ränni.png
    ränni.png
    513,9 KB · Luettu: 300
Syksyllä ja talvella käytiin hyvät keskustelut hiiristä ja rotista. Jäi silloin kysymättä, että mikä on tämän hetken markkinoiden kovin ja tappavin aine näitä pikku paskiaisia vastaan? Kuvio meni pitkälti luvanvaraiseksi toiminnaksi ja aiemmin käytössä oli sellaisia aineita, että jyrsijät katosivat viikossa eivätkä takaisin tulleet. Viime talvena sain nautiskella vielä näistä aineista. Nyt tulevaa syksyä ajatellen pitäisi varastoon saada aineet valmiiksi, sillä ensimmäisen rapinan kuultua on syytä iskeä täydellä tulivoimalla. Onko tuo hiirille tarkoitettu 342:n toimivaa tavaraa ja onko kukaan saanut rotille ikinä syötettyä? Tämä ei tietenkään sitä tarkoita, että tänä vuonna rotta tontille tulisi, mutta kaikkeen on syytä varustautua.

Hanki kasvinsuojelututkinto 50€ Kasvinsuojelututkinto eli rotanmyrkyn ostolupa 50 eurolla | Uusi Suomi Puheenvuoro

Tai kysy sellaiselta jolla on, niin saat edelleen kunnon myrkkyä.
 
Syksyllä ja talvella käytiin hyvät keskustelut hiiristä ja rotista. Jäi silloin kysymättä, että mikä on tämän hetken markkinoiden kovin ja tappavin aine näitä pikku paskiaisia vastaan? Kuvio meni pitkälti luvanvaraiseksi toiminnaksi ja aiemmin käytössä oli sellaisia aineita, että jyrsijät katosivat viikossa eivätkä takaisin tulleet. Viime talvena sain nautiskella vielä näistä aineista. Nyt tulevaa syksyä ajatellen pitäisi varastoon saada aineet valmiiksi, sillä ensimmäisen rapinan kuultua on syytä iskeä täydellä tulivoimalla. Onko tuo hiirille tarkoitettu 342:n toimivaa tavaraa ja onko kukaan saanut rotille ikinä syötettyä? Tämä ei tietenkään sitä tarkoita, että tänä vuonna rotta tontille tulisi, mutta kaikkeen on syytä varustautua.



En ole itse kokeillut, mutta voisin kuvitella kokeilevani jos tulee ongelmia hiirten kanssa.
 
Itse välttelen myrkkyjä kun ei ole kiva kun tietää että välikatolla on kuolleita hiiriä mätänemässä. Tänä kesänä tulee talon ympärille hiirilistat. Se maksaa 2,92€ 1,25m pätkissä. Jos pääsevät jostain niin Topostop ja loukku on varalla.

Kenelläkään suositella pk-seudulta kohtuuhintaista pihasoran ja mullan myyjää joka toisi tavaran pihalle saakka?

Itse tilasin täältä kaksi säkkiä soraa. Sora ei ehkä ollut ihan halvinta mahdollista, mutta kun tilasi kaksi säkkiä, niin sai toimituksen ilmaiseksi. Monessa paikassa, mistä katsoin, tuppasi toimitus maksamaan maltaita.
 
Myrkyn tarkoitushan ei ole tappaa hiiriä niille sijoille vaan tuo kuivattaa hiiren elimistöä, jolloin hiirelle tulee tarve etsiä nestettä, jota ei suoda löytyvän sieltä välikatolta. Näin teoriassa hiiren pitäisi lähteä etsimään sitä vettä jostain muualta.
 


En ole itse kokeillut, mutta voisin kuvitella kokeilevani jos tulee ongelmia hiirten kanssa.

Vaikka hiiret ja rotat onkin tuholaisia niin en silti oikein sulata turhaa kärsimystä eikä musta ainakaan olis tappamaan noita tuolla kulhossa. Sama juttu kaikkien hukuttamis ja vesisäiliöiden kanssa. Elävänä loukkuun ja kuljetus muualle tai käytännöllisempänä toki loukku jossa kerralla nirri pois. En vois koskaan kuvitella käyttäväni esim sellaisia liima-arkkeja mitä jossain jenkeissäkin on. Omatunto ei semmosta sallis vaikka kuinka olis tuholaisia.
 
Tämähän se, luulisi että riittää ottaa tolppien kohdalta laudat pois ja sitten vaan tunkkia+koroketta alle?

Tää vois olla yks vaihtoehto. Alle ei kyllä mahdu kun käytännössä ne puhelintolpat on ympäröivän maanpinnan alla ja muutenkin puoliksi haudattu hiekkaan tai ei mulla oikein ole haujua onko ne kiinnitetty jotenkin vai vaan puoliksi maan sisällä, tuskin on kiinnitetty... 2x5/6 tulee sitten pinan tasolle. Terden korkeus ei ole kuin joku 120mm yli maanpinnan. Vain 1 reunalauta...

Pitäs kaivaa aika paljon maata pois, että saisi tunkin sinne tolpan alle, mutta liinan jos laittais ympärille ja kattotuoliin kiinni niin väkipyörien avulla saisin nostettua. Tällöin ei tarttis ottaa kuin noiden tolppien kohdalta laudat veke. Mitäköhän sinne alle sitten kannattaisi laittaa jos nostaa vaikka 1cm? Tulee etukäteen sellanen fiilis, että kaikki mitä yrittää tunkea väliin painuu sinne maahan ellei laita jotain leveitä betonilaattoja.
 
Jos sitä uraa ei halua ajaa, niin voihan siihen laittaa jonkin korottovan listan stoppariksi vedelle? Pelkkä rantu silikoonia lautojen poikki riittää varmasti?
 
Jos sitä uraa ei halua ajaa, niin voihan siihen laittaa jonkin korottovan listan stoppariksi vedelle? Pelkkä rantu silikoonia lautojen poikki riittää varmasti?

Tiesin, että tänne kannattaa avutua aiheesta kuin aiheesta :tup:

Ulkonäöllisesti pieni miinus, mutta ei kiinnosta ja työllisesti ylivoimaisesti helpoin.
 
Pitäs kaivaa aika paljon maata pois, että saisi tunkin sinne tolpan alle, mutta liinan jos laittais ympärille ja kattotuoliin kiinni niin väkipyörien avulla saisin nostettua. Tällöin ei tarttis ottaa kuin noiden tolppien kohdalta laudat veke. Mitäköhän sinne alle sitten kannattaisi laittaa jos nostaa vaikka 1cm?

Vesivaneria niiden tolppien päälle niin toimii vesieristeenä samalla.

Nostamiseen yks vaihtoehto on käyttää farmitunkkia. Sen kanssa riittäis et ottaa yhden laudan pois ja miniminostokorkeus on ~10cm.

Valumiseen se lista toimii mutta ihan joku teippi tai silikoniviiru johtaisi valuvan veden laudalta pois, jos eivät ole kovin paljoa kovertuneet.
 
Vesivaneria niiden tolppien päälle niin toimii vesieristeenä samalla.

Nostamiseen yks vaihtoehto on käyttää farmitunkkia. Sen kanssa riittäis et ottaa yhden laudan pois ja miniminostokorkeus on ~10cm.

Valumiseen se lista toimii mutta ihan joku teippi tai silikoniviiru johtaisi valuvan veden laudalta pois, jos eivät ole kovin paljoa kovertuneet.

Aina paranee teipit reunoille jotta saa sormella vetästyä nätin raidan läpinäkyvästä silikonista. Saa pois helpolla ja helppo uusia.

Sitten voi joskus miettiä tuota isompaa korjausta jos löytyy motivaatiota (aika tylsää saa olla tai sitten tupaan saa tulla sellanen pirttihirmu, että pitää keksiä kaikki mahdolliset ja mahdottomat hommat ettei tartte olla silmän alla xD).
 
Aina paranee teipit reunoille jotta saa sormella vetästyä nätin raidan läpinäkyvästä silikonista. Saa pois helpolla ja helppo uusia.

:thumbsup:

Meillä on muuten ihan sama ja en oo koskaan miettinyt siihen mitään muuta korjausta kuin nostamista, joten kiitos kysymästä. :) Tosin terassi on korkeammalla tehden hommasta helpompaa.

Ongelmana on vähän sade ja tuuli, joka tekee vaikeaksi päättää että mihin kohtaan vedenohjaus pitäisi laittaa.
 
Itse välttelen myrkkyjä kun ei ole kiva kun tietää että välikatolla on kuolleita hiiriä mätänemässä. Tänä kesänä tulee talon ympärille hiirilistat. Se maksaa 2,92€ 1,25m pätkissä. Jos pääsevät jostain niin Topostop ja loukku on varalla.

Kävin itse tovi sitten hakemassa jyrsijäverkkoa joka olisi tarkoitus asentaa tuonne verhoilun alapuolelle, mutta ah kun jää niin helvetisti muuta pientä rakosta mistä punkea sisään. Siksi taitaa jäädä kokonaan laittamatta. Ehdottomasti jos rakentaisi kämppää, niin tämä olisi must juttu.

Hanki kasvinsuojelututkinto 50€ Kasvinsuojelututkinto eli rotanmyrkyn ostolupa 50 eurolla | Uusi Suomi Puheenvuoro

Tai kysy sellaiselta jolla on, niin saat edelleen kunnon myrkkyä.

Kiitti. Pitää hieman funtsia. Ehkä helpompaa olisi tosiaan kysäistä joltakin joka näitä luvalla saa.

En ole itse kokeillut, mutta voisin kuvitella kokeilevani jos tulee ongelmia hiirten kanssa.

Kokelin viime vuonna nutella-ansaa enkä saanut yhtäkään hiirtä. Taidan jättää noi omat ansat unholaan. Mua ei niinkään tuhoeläimen kärsimys häiritse. Mieluiten toki henki pois nopeasti, mutta toisaalta ei häiritse vaikka söisivät toisensa. (ja pahoittelen jos loukkasin jonkun aatteita nyt..)

Myrkyn tarkoitushan ei ole tappaa hiiriä niille sijoille vaan tuo kuivattaa hiiren elimistöä, jolloin hiirelle tulee tarve etsiä nestettä, jota ei suoda löytyvän sieltä välikatolta. Näin teoriassa hiiren pitäisi lähteä etsimään sitä vettä jostain muualta.

Juuri näin. 95%:sti näin tapahtuu kun pistää kunnon myrkkyä ohjeiden mukaisesti. Rotan sain viime talvena kiinni viikon myrkkykuurin jälkeen ja rotta löytyi muutaman metrin päästä talosta ulkoa kuivuuteen kuolleena. Toinen juttu on sitten se 5%, joka riittää kyllä melkoiset hajuhaitat saamaan aikaiseksi. Kirjoittelinkin talvella kun joku otus ennen tätä rotta-jahtia meni ja kuoli alakerran katon päälle..ehkä.. tai ainakin yläkerran lattian alle.. haju oli 4 viikkoa kamala. Sitten hiljalleen katosi, mutta jouduin tiivistämään listojen alta kun haju tuli tietyissä tilanteissa läpi. Kesä kun vihdoin koitti ja homma oli jäänyt unholaan, niin eiköhän tuolta samasta paikasta tule välillä pistävä tuulahdus jostakin joka ei sinne kuulu. Luulisi, että helteet saavat viimeisetkin hajut palamaan pois mutta näinhän ne ammattilaisetkin sanoo, että kalman haju on ja pysyy.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 248
Viestejä
4 490 997
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom