Omakotitalossa asuminen (yleistä höpinää elämisestä ja kustannuksista)

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja Mikkos, 24.08.2018.

  1. Antti Alien

    Antti Alien

    Viestejä:
    1 295
    Rekisteröitynyt:
    05.11.2016
    Isodränin RT-kortissa sanotaan: "Isodrän-rakenne toimii maan-vastaisten rakenteiden ulko-puolisena vedeneristeenä." En sitten tiedä, mitä tämä tarkoittaa. Käsittääkseni Fuktisol on myös samaa kamaa eri nimellä.

    Sen ainakin tiedän, että aiemmin talomme kellari oli niin kostea, että seiniin kiinnitetyt puurakenteet lahosivat, ja nyt se on rutikuiva.
     
  2. Kvarkki

    Kvarkki

    Viestejä:
    1 353
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Samassa kortissa lukee hyvä vedenläpäisy. Tuo estää rt-kortin kuvan mukaisesti veden pääsyn seinää vasten sillä, että eristeeseen törmäävä vesi valuu alas vaakasuuntaisen virtauksen sijaan.
     
    taxman tykkää tästä.
  3. Hikoileva poica

    Hikoileva poica

    Viestejä:
    7
    Rekisteröitynyt:
    11.06.2017
    Miten olette huomioineet talon ilmanvaihdon semiuusiissa 2000-luvun kämpissä? Periaatteessa vissiin lto pitäisi hoitaa hommat, mutta silti kämpässä semikova alipaine eli imee ilmaa lattia raoista. Pitäiskö asentaa ikkunoihin räppänöitä vai riittääkö lto koneen säädöt?
     
  4. Jebaus

    Jebaus

    Viestejä:
    912
    Rekisteröitynyt:
    23.02.2017
    Lto koneesta laitat tulopuolelle enemmän ilmaa? Nykyään suositus taitaa olla että ilmamäärät tasapainotetaan aikalailla nolliin eli tulon ja poiston litramäärät on samat.

    Jos ei koneesta löydy noihin säätöjä niin tilaa joku iv-firma säätämään venttiilit. Ei maksa montaa satasta ja saat kaiken kerralla kuntoon.
     
  5. esauna86

    esauna86

    Viestejä:
    4
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2018
    Tämä ihmetyttää:

    Jotenkin kuvittelisi että tiheimmin asutut, pinta-alaltaan pienet kunnat olisivat edullisia asua sähkön, veden, jätehuollon ja muiden asumiskustannusten osalta omakotiasujalle, mutta näin ei ole. Esim. Järvenpää on 4. tiheiten asuttu kunta Suomessa ja se on 2. kallein kunta asua. Raisio taas on 9. tiheiten asuttu ja kallein kunta asua. Molemmat sijaitsevat ison kaupungin lähellä (jossa asumiskustannukset ovat halvempia).

    Miten muissa vastaavan kokoisissa naapurikunnissa asuminen voi olla huomattavasti edullisempaa? Talous kyseisissä kunnissa on retuperällä tai kunnallispolitiikka on erilaista? Kun kunta sijaitsee kasvukeskuksessa niin tulijoita riittää, vaikka kustannukset muihin naapurikuntiin nähden olisivatkin korkeammat?

    Lähteet:
    Omakotiasujan vuosimenot kalleimmassa kunnassa tonnin suuremmat kuin halvimmassa – kallein on melkoinen yllätys

    Luettelo Suomen kunnista väestötiheyden mukaan – Wikipedia

    edit: typot
     
    Viimeksi muokattu: 21.09.2019
    demas tykkää tästä.
  6. 599gtb

    599gtb

    Viestejä:
    336
    Rekisteröitynyt:
    30.10.2016
    Suora sähkö okt vs maalämpö talo
    Neliöitä olisi se 180 kerroksia 2 talon ikä olisi noin 2005 puutalo olisi kyseessä ja alue pks
    Niin kuinka paljon kuukaudessa tulee sähkön kulutuksessa tai kuluissa tappiota joka kuukausi maalämpöön nähden ?

    Sähkö talossa olisi tietenkin pari ilmalämpöpumpuu ja varaava takka.

    Mietin tätä vaan siksi kun olisi pari suorasähkö taloo mutta kannataako kiertää kaukaa? Maalämpöön muutaminen olisi niissä niin kallista että tuskin kannataa kun lämmitys ei ole vesikiertoinen.
     
  7. Lucas

    Lucas

    Viestejä:
    3 055
    Rekisteröitynyt:
    27.05.2017
    Lämmitykseen menee tuollaisessa talossa ehkä 20.000 kWh vuodessa.

    Sähköllä sen lämmön tekeminen maksaa 2000 euroa vuodessa kun sähkö maksaa 10 senttiä per kWh.

    Maalämmöllä taas sähköä menisi neljösosa tuosta eli 500 euron edestä vuodessa.

    Todennäköisesti energian reaalihinta suhteessa ostovoimaan tulee vähintään tuplaantumaan parissa kymmenessä vuodessa jos EU:ssa on tarkoitus päästä hiilineutraaliin yhteiskuntaan. Em. tavoite on mahdoton ellei energian ostohinnasta tehdä sikakallista.
     
  8. 599gtb

    599gtb

    Viestejä:
    336
    Rekisteröitynyt:
    30.10.2016
    Mitäs teillä on täällä maksannut määlämpö järjestelmä taloon
    mikä on 180 neliön talo ja öljyä on mennyt ennen 3000 litraa
     
  9. Jebaus

    Jebaus

    Viestejä:
    912
    Rekisteröitynyt:
    23.02.2017
    Riippuu niin paljon tontista ja asennettavasta tekniikasta että arvio on 8000-15000e. Täällä tuskin kellään on 180m2 3000l öljyä vuodessa kuluttavaa ok-taloa joka kyseisen vaihdoksen olisi suoraan tehnyt ja hinnan osaisi sanoa.

    Tuosta Lucaksen arviosta täytyy sanoa että aika kova on 20 000kwh 180m2 ja 2005 rakennettuun taloon energiankulutus? Jotain vikaa varmasti talossa, kannattaisi tutkia :)
    Todellisuus varmasti luokkaa 10-15t kwh kun ei noi 2005 talon enään mitään harakanpesiä ole.
     
  10. juu-zo

    juu-zo

    Viestejä:
    980
    Rekisteröitynyt:
    13.02.2017
    Pari ilppiä ja takka niin en usko että 20000kWh menee sähköä. Uskallan väittää että ollaan alle 15000kWh lukemissa ja lähempänä 10000kWh jos puhutaan pelkästä lämmitysenergiasta. Samalla en usko että maalämmöllä ollaan neljäsosassa eli maalämmölläkin ollaan 8000kWh paremmalla puolella.
    Perusteluina väitteilleni voin verrata meidän taloutta tuttavan talouteen. Heillä maalämpö ja noin 140m2 tilaa, sähköä menee kokonaisuudessaan 10000kWh vuodessa. Meillä 100m2 asuintilaa ja 100m2 puolilämmintä tallia, molemmissa ilpit ja talossa takka lisäksi. Vuosikulutus viime vuonna 11000kWh. Molemmat talot 90-luvun alusta. Uudemmissa taloissa sen verran hyvät eristeet ettei se sähkönkulutus nyt mitään posketonta ole. Nuo 20000kWh lukemat on 60-luvun horojen rintsikoiden lukemia.
     
  11. kjns

    kjns

    Viestejä:
    2 350
    Rekisteröitynyt:
    21.11.2016
    Ei kuulosta todennäköiseltä ei. Meillä on ~130m2 ok-talo (2012, Turun seutu, 3 asukasta) sekä n. 30m2 ulkovarasto peruslämmöllä ja sähköä menee vuodessa yhteensä n. 14-15000 kWh. Pohjakulutus n. 700 kWh/kk, eli lämmitykseen menee noin 8000 kWh vuodessa niin tuntuis oudolta jos 50m2 isommassa talossa menis 2,5 x enemmän sähköä lämmitykseen.... Toki maalämpö tekee käyttövettäkin edullisemmin kuin sähkö, joten pohjakulutuskin olis pienempi maalämmöllä, mutta kuitenkin.

    Ja meillä siis suora sähkölämmitys + ILP + PILTO + varaava takka josta menee ehkä kuutio puuta läpi talvessa. Ennen ilppiä meni joku tuhat-puoltoista kWh enemmän sähköä vuodessa.

    Tosin edelliset asukkaat veti ilman ilppiäkin alta 14000 kWh kulutuksia, joten varianssia on riippuen millainen porukka asuu talossa.
     
  12. Honzo

    Honzo

    Viestejä:
    636
    Rekisteröitynyt:
    06.02.2017
    Meillä menee 220m2 ok-talossa pk-seudulla (rv 2011) kaukolämpöön n. 25000kWh ja sähköön 10000kWh. Kaukolämmöstä arviosin menevän lämpimään veteen n. 5000-7000kWh (pari teiniä ja vaimo asuvat kuumassa suihkussa päivittäin, välillä useaankin kertaan...) Eli lämpöön vajaa 20t kWh. Neliötä kohti siis noin 80- 90kWh. Sähköä menee aikalailla kyllä. 10.5kw kiuas lämpenee 3-5x viikossa pari tuntia kerrallaan. Se varmaan yksittäinen suurin kuluttaja. Lapsilla pari pöytäkonetta tuntuu välillä olevan 24/7 päällä.
     
  13. brainsurgery

    brainsurgery

    Viestejä:
    293
    Rekisteröitynyt:
    07.07.2017
    On kyllä kova sähkönkulutus kun meillä menee 165+30 neliötä talossa maalämmöllä 9000kWh vuosi sähköä
     
  14. Honzo

    Honzo

    Viestejä:
    636
    Rekisteröitynyt:
    06.02.2017
    Screenshot_20190922-211617_Sheets.jpg
    Tossa vielä viime vuoden kuukausittaiset sähköt. Pimeään aikaan valaistus vie aikalailla. Laskeskelin joskus, että kämpässä on yli 3kw edestä lamppuja :). Ulkona on vain 3w ledejä, mutta sisällä 20/35w 12V halogeeneja >100kpl ja muut valot vielä päälle... joku 3-4v sitten ontiin 8500kWh luokassa, mutta siitä on tasaisesti noustu...

    En kyllä ymmärtä tollaista 9000kWh vuodessa. Johan meillä menee saunaan varmaan 3000kWh vuodessa.

    Kodin keskimääräinen energiankulutus - Vattenfall

    Ton Vattenfallin mukaan 120m2 talossa nelihenkisessä perheessä menee yleissähköön n. 7300kWh. Meillä neliöitä liki tuplat, niin kyllä kai jotenkin linjassa ainakin ton kanssa ollaan..
     
  15. 599gtb

    599gtb

    Viestejä:
    336
    Rekisteröitynyt:
    30.10.2016
    Kuinka paljon arvioitte että maalämmöllä säästää sähkö kuluissa verrattuna suorasähköt ilp taka yhdistelmään?
    Vuodessa 50% vähemmän sähköä? Vai enemmän
     
  16. Tonnin Seteli

    Tonnin Seteli

    Viestejä:
    2 119
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Eihän se toisten pienempi kulutus ole ihme, jos valaistus on noin suuritehoinen ja saunaa käytetään noin ahkerasti. Kertoohan pelkkä vaihtelu tilastossasi, että valaistus syö hirveästi - ellei sitten jokin korvausilman sähkölämmitysvastus, tai talvinen himosaunominen.

    Oletko harkinnut valaistuksen päivittämistä energiatehokkaaseen? Pääsisit varmasti voitolle. Toki Techin rahamiesten ei kannata jos laskee optimointiin käytetylle ajalle arvon, mutta toisaalta mielenkiinnostahan näitä tehdään, ellei koeta ympäristöahdistusta.

    Itse vaihdoin viime vuonna kymmeniä perinteisiä edisonkantaisia hehkulamppuja led-laitteisiin säilyttäen samat valaisimet. En edes laskenut sähkötehoa ennen ja jälkeen, mutta ehkä pitäisi. Mutuilen, että laskennallisesti olisi lämminnyt pelkillä valoilla aika suuren osan lämmityskauden tunneista.

    Ainakin itse tykkään tuollaisista optimointiprojekteista, vaikka olen periaatteessa kova tuhlaamaan, heitän kaikki paskat sekajätteeseen, käytän omakätisesti hanavettä yli 200 litraa päivässä ja onnistuin joskus kaukolämmitetyssä kerrostalokaksiossa käyttämään yli 4000 kWh sähköä vuodessa. Tästähän on joskus keskusteltu ja muistaakseni asiaa jopa tutkittu; teknisesti suuntautunut ympäristörikollinen persu saattaa aiheuttaa vähäisemmän resurssien kulutuksen, päästöt ja ympäristövahingot kuin joku tiedostava vihreä kylmällä vedellä tiskaaja. Tämmöinen porsastelu ei välttämättä ole mitään verrattuna Goan matkoihin ja kissanruokaan.
     
  17. Honzo

    Honzo

    Viestejä:
    636
    Rekisteröitynyt:
    06.02.2017
    ~100kpl kunnollisia MR16 ledejä maksanee aika paljon. Varmaan 700-1000e. No toi nyt ei ole vielä paha, mutta ledeissä mua mietityttää muutama asia. Ensimmäinen on kestävyys ja toinen värisävy hajonneen tilalle tulevassa polttimossa. 8v ollaan asuttu ja ensimmäistäkään halogeenia ei ole palanut (12V systeemin hyviä puolia, toki meillä on GE:n huippupolttimot). Ja jos ja kun tarttee vaihtaa, niin korvaava on taatusti samaa väriä. Jos nyt ostan ledejä ja ne alkaa x vuoden päästä paukkumaan, niin saanko varmasti saman sävyisen ja samalla värintoistolla varustetun tilalle? Mua ainakin häiritsee, jos yksi polttimo on erivärinen kuin muut..

    Ja tottahan on, että talvella kun noita lamppuja poltetaan, niin ne lämmittävät taloa kivasti (ei siis mene valoteho 100% hukkaan, vaikka järkevämpää toki lämmittää tolla kaukolämmöllä)

    Tarttis varmaan hommata kokeeksi vaikka yhteen huoneeseen ledit, niin näkisi onko niistä mihinkään...
     
    taxman, Trotor ja Tonnin Seteli tykkäävät tästä.
  18. JaniKari

    JaniKari

    Viestejä:
    425
    Rekisteröitynyt:
    28.12.2016
    Merkki ledejä voi kyllä aika huoletta sekoittaa. Sama värilämpötila ja värin puhtaus toki. Saksan maalta kannattaa isompaa satsia katsella. Hinnat ja valikoimat kunnossa.

    140m2 talossa maalämmöllä vähän alle 10kwh sähkön kulutus vuodessa, Oulussa. Aina valmis kiuas vie tästä lähes kolmanneksen.
     
  19. Tonnin Seteli

    Tonnin Seteli

    Viestejä:
    2 119
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Täysin mahdotonhan tuohon on vastata muuten kuin minimi- ja maksimiarvioilla. Varmaankin voidaan muodostaa ihan normaaleja esimerkkejä, joissa heittosi 50% säästöstä osuu tasan kohdalleen. Tässähän kai tarkoitetaan ILP:llä sellaista normaalia edullista ilmalämpöpumppua, joka toimii lämmityksessä siis lämpöpuhaltimena eikä sisällä mitään vesikierron tai käyttöveden mahdollisuutta. Toisin sanoen suljetaan pois kehittyneemmät VILP-systeemit, joiden hinnat edellisen muistikuvani mukaan ovat niin taivaissa että kannattaa suoraan siirtyä maalämpösuunnitelmiin, jos on käytettävissä tontti johon voi porata tai kaivaa.

    Vähintään pitäisi tehdä oletus, että suorasähkö aktivoituu vain ILP:n kapasiteetin ylittyessä ja/tai ILP:n COP:n laskiessa ykköseen.Patterithan voivat napsuttaa päälle ja pois koko ajan, ellei ilma kierrä tarpeeksi hyvin, termostaatit säädetään huolimattomasti, vaaditaan liian tasainen lämpötila, huoneita on liikaa, eteistä lämmitetään kovasti patterilla ja/tai ikkunat ovat hataria.

    Kuten tiedämme, maalämmöllä voidaan hyvin toteutettuna säästää varsinaiseen suoraan sähkölämmitykseen verrattuna noin 2/3 - 3/4 kokonaiskulutuksesta, riippuen mm. pumpun tyypistä, keruupiirin tyypistä ja lämmönjaon tyypistä, sekä kaikkein eniten siitä saadaanko lämpöpumppulaitteisto toimimaan optimaalisesti vai käyttääkö se turhaan sähkövastuksia(tästä on valitettavasti kokemuksia, automaation taso voi olla surkea).

    Periaatteessahan ilmalämpöpumpuilla voidaan muuten päästä melko lähelle maalämmön suhteellista etua, paitsi kylmimmällä säällä, jolloin myös lämmön tarve on suurin. Kokonaisuutta arvioidessa pitäisi ensiksi osata mutuilla jotain tilastoista tai omasta laajasta otannasta, ja arvion perustaksi tarvitaan tieto siitä, miten pohjoisessa ja/tai siperiassa kohde on eli kauanko pakkanen kurittaa. Siinä on käsittääkseni aika ratkaiseva ero jo Espoon ja Kuopion välillä.

    Takka taas yleensä auttaa vähemmän kuin luulisi. Takalla "säästävä" fiilistelevä kaupunkilainen ei yleensä osaa arvatakaan, paljonko puuta palaa kun omakotitalo lämmitetään kokonaan puulla. Se ei ole mikään tiski- tai pyykkihuoltoon verrattava kiva pikku kotityö vaan melkoinen taakka ja sydäntalvella sivutoiminen duuni.
     
  20. Tonnin Seteli

    Tonnin Seteli

    Viestejä:
    2 119
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Joo, tuskin niitä kaikkia kannattaa heti miettiä vaihtavansa. Lähtisin siitä, onko vanha valaisinratkaisu kaikissa huoneissa edelleen pätevä ja haluaisiko sitä uudistaa muutenkin kuin polttimoilla. Toki aika ratkaisematon yhtälö jos koko kämppä on yhtenäisesti varustettu nimenomaan tietynlaisilla sisustukseen istuvilla spottivalaisimilla muuntajineen ja perustuu hyvin tarkkaan tuohon yhteen polttimotyyppiin.

    Itsehän en ole juurikaan MR16- tai muutenkaan 12V spottipolttimoilla pelannut, vaan melkein kaikki tuon tyyliset ovat kautta asumishistoriani olleet GU10 230V polttimoita. Matalajännitehalogeenini ovat muistaakseni kaikki olleet erillisen heijastimen tai varjostimen kantaan asennettavia lasikantaisia pikkupaskoja, joille ei oikein fysikaalisesti mahdollisia korvaavia tuotteita edes olisi, joten valaisimet tai koko asunto piti vaihtaa näistä eroon pääsemiseksi.

    Sitä en tiedä minkä lasket kunnolliseksi, mutta minähän en ole kaivannut 7-10 euron hintaisia polttimia vaan olen kelpuuttanut ihan bulkkitavaraa, liekö kolmen euron luokkaa kappale. Luulisin vitosella saavan aika pirun hyviä jo nyt.

    Toki ajatuksenani ei ole ollut pelkästään energiansäästö vaan ylimääräisten kuumien kohtien välttäminen ja sähköliittymän kapasiteetin säästö raskaampiin hommiin. Toki myös toivo pidemmästä vaihtovälistä, mutta eipä se vaihtorumba kai ole vakava ongelma kokemustesi perusteella. Taidat tosin käyttää valoja aika säästeliäästi, jos kahdeksaan (8) vuoteen ei ole yhtään halogeenipolttimoa palanut loppuun. Yliluonnollisen pitkä kestoikä kertoo ensinnäkin siitä, että polttimon valovoimassa on tingitty kestävyyden kustannuksella, mutta myös siitä, että liitäntälaitteen antama jännite suhteessa polttimon mitoitukseen on matalahko, mikä puolestaan tarkoittaa että valaistuksen hyötysuhde on halogeeniksikin kehnohko, eli kokonaisuutena surkea.

    Onhan sekin pelko aina perseessä, että korvaava tuote kestää jopa lyhyemmän ajan kuin hehku tai halogeeni; näin kävi minullekin joskus pienoisloisteputkien kanssa, vaikka halpojakaan ledejä en ole tainnut yhtään vielä polttaa loppuun.

    Sitähän ei silmällä näe, jos yhden polttimon värintoistokyky on muista poikkeava, mikäli se ei ole ihan helvetisti huonompi. Muita parempi ei haittaa. Riittää, että värilämpötila on suunnilleen sama ja sävy neutraali kaikissa. Entäs valovoiman poikkeama? Sekin näkyy, jos sisustus on kuin museossa tai toimistossa. Muuten ei kovin pienestä.
     
    Viimeksi muokattu: 22.09.2019
  21. kjns

    kjns

    Viestejä:
    2 350
    Rekisteröitynyt:
    21.11.2016
    Tässä on niin monta muuttujaa, että mitään suoraa prosenttiarvoa on täysin mahdotonta sanoa. Tuossa Tonnin seteli kirjoittikin sulle aika ansiokkaasti auki miltä pohjalta vertailua voi tehdä.

    Jos nyt haluat jollain prosenteilla mutuilla, niin tuo 50% on varmaan aika hyvä hihavakioarvo jolla voit vertailla IlP/sähkölämmitteisen ja maalämpötalon kulujen eroja.
     
  22. Viliz03

    Viliz03

    Viestejä:
    415
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Ei muuten "voi". Ehkä noin vuoden ero Philips Master LEDtube UO 1500mm ostossa ja huomaa valon sävystä, että eri binin ledejä niissä on käytetty.
     
  23. Honzo

    Honzo

    Viestejä:
    636
    Rekisteröitynyt:
    06.02.2017
    Tämä on just se, joka mietityttää. Varsinkin, jos ja kun ostojen välilä on vuosia.

    Meillä on noita GE:n lamppuja:

    GE Lighting GmbH GE MR16 IR 35W 12V WFL | watt24.com

    8v sitten ostettu ja edelleen samaa mallia myynnissä.

    MR16 (Tai oikeammin GU 5.3) Multifaceted reflector - Wikipedia
    On fyysiseltä kooltaan ihan sama kuin GU10, vain kanta ja käyttöjännite on eri. Noi 220V halogeenit ei kestä paskan vertaa. Rakennusaikana vuokrakämpässä sai 2v. asumisen aikana vaihtaa vaikka kuinka monta noita.

    Noi 35W lamput antaa 560lm, joka on kyllä hyvä lukema. Vrt. esim GU Osram 50W antaa 350lm. Ja luvattu polttoaika on 5000h tolla 12V versiolla ja 2000h 220V.

    HALOGEENILAMPPU OSRAM STAR 50W GU10 2KPL | K-rauta.fi

    En ikimaailmassa ottaisi GU10 halogeeneja kotiin. GU10 led on myösongelmallinen, kun muuntaja pitää rakentaa joka polttimoon erikseen (ja ne ei sitten kestä). GU 5.3 meee koko sarja lamppuja (meillä 5-10kpl) yhdellä muuntajalla.

    Ledeistä vastaavia, kun meillä teholtaan:
    LED-MR16 GU5.3, 560lm, 7W, Avauskulma 38°, COB, 50*53mm

    Noissakin vaan CRI joku 80.

    Sitten kunnon värintoistolla (CRI98) hintaa onkin jo reilummin (15e/kpl). Halogeenien CRI on siis 100.

    Himmennettävä LED-MR16 GU5.3 PRO, 500/530lm, 7.5W, Avauskulma 60°, COB, 50*46mm, Ra/CRI 98
    Ja noissa avauskulma 60 astetta, eli ei käy. 36 astetta ois optimi.

    Tossa yks kiinnostava:
    LED-lamppu Philips Master GU5,3 6,5W
    Vaan on 20e/kpl ja häviää valotehossa.
     
  24. puik

    puik

    Viestejä:
    607
    Rekisteröitynyt:
    12.12.2016
    MR16 tarkoitat ilmeisesti 12V GU5.3 kantaista lamppua? Himmentämättömiä löytyy hyvin, itse ostin 1e/kpl halpiksia ja tyytyväinen niihin. Vähän vaan kirkkaampia- kuin halogenit ja sävy eri. Mutta hyvät himmennettävät on harvinaisempia ja kalliimpia. Philips warmglow polttimoihin (n.8-12e/kpl) toistaiseksi tyytyväinen ja toimineet halogenimuuntajalla, vaikka niiden teho onkin puolet alle muuntajan minimikuorman.

    Mutta kannattaa muistaa, että halogeneja korvatessa vastaava kuluerä voi tulla jos joutuu muuntajat uusimaan. Ja jos himmennin ei toimi ne maksaa vielä enemmän. Halvemmalla voi päästä kun vaihtaa 230V lamppuihin. MR16 GU5.3 lampun koko on sama kuin 230V GU10 lampuissa, jolloin pitäisi uusia johdotus ja kanta. Jostain voi löytää samalla GU5.3 kannalla 230V polttimoja, mutta ei ehkä järkevää pistää 230V 12V johdotuksesta läpi. GU10 kannalla himmennettäviä ja himmentämättömiä löytyykin paljon paremmin.

    :Käytännössä ei lyhyessä ajassa taida kuolettua lamppuinvestointi.
     
  25. Honzo

    Honzo

    Viestejä:
    636
    Rekisteröitynyt:
    06.02.2017
    En kyllä sekuntiakaan usko, että jotkut euron lamput olisi hyviä. Varmaan ne valaisee, mutta siihen se jääkin.

    Haussa olisi siis:
    >500lm (nykyiset 35W sen 560lm)
    36 asteen avautumiskulma
    CRI >90, mielummin >95

    Noita ei mikään parin euron ledi täytä.

    Ja tosiaan tollainen GU10 on ihan järjetön ledinä. Joka polttimossa on oma muuntaja vrt GU5.3, jossa yhdellä kunnon muuntajalla hoidetaan koko sarja. Jokainen voi miettiä, miten laadukas muuntaja saadaan rakennettua lampun kantaan. Ja se muuntaja lämpenee, vaikuttaen ledin käyttöikään + on itsessään yksi rikkoontuva osa enemmän.

    Ja totta on, että ei vaihtamalla ledeihin mitään säästöä taida ihan heti tulla. Ledit maksaa halogeeneihin verrattuna moninkertaisesti..
     
  26. puik

    puik

    Viestejä:
    607
    Rekisteröitynyt:
    12.12.2016
    Itse olen tyytyväinen, mutta ne on vain 25W käytävävalojen korvaajiksi. Saisi olla vieläkin himmeämpi, mutten löytänyt sellaisia. >500lm 35W halogenista kuullostaa kyllä kovalta, kun vertaa tuohon linkkaamaasi 50W Osramiin. Edit: vastaavia näyttää löytyvän Philipsiltäkin.

    Itsellä ei noiden GU10 ledienkään kanssa ollut ongelmia, mutten ole erityisen isoa valotehoakaan niistä tarvinnut. Kuten sanottu, niin rakenne tietysti huono kun virtalähde pienessä tilassa samassa. Luulisin, että nykyiset kestää paremmin kuin vanhemmat. Ainakin painoa saatu alas eikä uudemmat lämpene enää samalla tavalla kuin esim. 5v sitten.

    Lämpöongelmia voi olla 12V uppohalogenienkin kanssa. Itsellä lähinnä muuntajaa olleen 35W polttimon liitinrasia oli osittain sulanut. 50W en siihen ainakaan laittaisi. Nämä kipsilevyssä ja sisällä lämpösuoja.
     
    Viimeksi muokattu: 23.09.2019
  27. Honzo

    Honzo

    Viestejä:
    636
    Rekisteröitynyt:
    06.02.2017
    Meillä joku 20kpl valaisimista noita:

    H3.jpg
    Ja 60kpl noita
    h2.jpg

    Ja märkätiloissa noita joku 20kpl
    h1.jpg

    Noi ekat ei ainakaan kuumene varmasti likimainkaan samanverran kuin noi yksittäiset upotetut. Noi lasin takana olevat onkin sitten 20W, juuri ton lämpenemisen takia.
    Ja pääosin tiloissa, joissa ollaan, on noita tuplamalleja. Toi vähäisempi lämpeneminen varmaan osittain selittää, miksi polttimot kestäneet sen 8v.

    Kaikki noi upotetut yläpohjassa on asennettu alumiiniseen kuppiin, höyrynsulkumuovin suojelemisen takia. Muualla toki alaslaskuissa on tilaa tuulettua.

    Löytyypä katosta myös 16kpl noita 50W (QR-LP111 kanta). Ei mitään hajua, saisiko noihin järkeviä ledejä-
    QR_.jpg

    Seinävaloissa on G9 -kantaisia 8kpl, noihin ei oikein järkeviä ledejä olekaan. Ja noi G9:t paukkuu vuosittain...
     
  28. Honzo

    Honzo

    Viestejä:
    636
    Rekisteröitynyt:
    06.02.2017
    Ja omakotitalon (ja muidenkin asuntojen toki) valaistuksesta yleensäkin. Valotehoa ei voi koskaan olla liikaa. Aina valoja saa sammuteltua, tai himmennettyä. Todella monessa kodissa on edlleen se 1kpl valaisin keskellä kattoa ja siinäpä se. Talvella on sitten ihan helvetin hämärää.

    Meillä on esim. keittiö/ ruokailutilassa noita tuplahalogeneeja ruokapöydän ympärillä 4kpl eli 8x35W ja pöydän päällä himmennetävä roikkuvalaisin. Sitten keittiössä (samaa tilaa ruokailun kanssa) on noita samja 5kpl, eli 10x35W + ledinauhaa ylakaappien alla ja saarekkeen lieituulettimessa 4kpl 10W. Noilla saa erilaisia valaistuksia sitten tarpeen mukaan.

    Olkkarissa on sitten seinillä 4kpl noita G9 seinävaloja (jokaisessa 2 polttimoa) ja katossa 2x4 50W noita QR-LP111.

    Meillä ei siis tosiaan jää valotehosta kiinni.

    Suosittelen valaistussuunnitelun tekoa ammattilaisen kanssa, jos omakotitaloa alkaa suunnittelemaan. Meillä suunniteltiin valaistus ammattilaisen toimesta ja hetkeäkään en ole katunut.
     
  29. Mikkos

    Mikkos

    Viestejä:
    2 988
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Toisaalta monikaan ei halua käytää 10k kwh/v pelkästään valaistukseen.. ja joo ei tarvii poltella kaikkia mutta ei toisaalta myöstkään huvita se että pelkästään olohuoneen valaistukselle on 20+ nappia/säädintä/himmennintä millä sitten plärätään milloin mikäkin lamppu päälle..
     
  30. brainsurgery

    brainsurgery

    Viestejä:
    293
    Rekisteröitynyt:
    07.07.2017
    Meillä on toki uudehkossa talossa 6-8W ledipaneeleita katossa ja sitten muutamia riippuvalaisimia led-lampuilla niiden lisäksi. Ei niitäkään toki tarpeettomasti pidetä päällä. Toisaalta vaimo oli vielä lasten kanssa kotona, mikä lisää sähkönkulutusta, joten saattaa mennä vielä vähemmällä jatkossa. Talokin oli viime vuoden vielä kuivumisvaiheessa...
     
  31. weezer

    weezer

    Viestejä:
    104
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Meillä maksoi reilut 17000€ kaikkiaan. Ihmettelen, jos nykyään saisi kaivon ja maalämmön asennettuna edes 15 000€...No ehkä työn hinnassa voi olla alueellista eroa. Ja toki täytyy muistaa kaivon syvyys vaikuttaa merkittävästi hintaan tietysti. Mielummin hieman syvempi kaivo kuin matala, liian syvä se ei voi olla. Aika paljon ilmeisesti tarjotaan jotain 150m+ kaivoja. Meille tuli 190m ja 9kW inventteri pumppu.

    Meillä öljynkulutus oli ehkä siellä 2500L paikkeilla vuodessa, talo mallia -71. Meillä on vasta hetken ollut maalämpö käytössä, mutta tykkään nyt jo systeemistä.
     
  32. 599gtb

    599gtb

    Viestejä:
    336
    Rekisteröitynyt:
    30.10.2016
    Mitä on mennyt sähköä? Ja millä alueella asunto on?
     
  33. weezer

    weezer

    Viestejä:
    104
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Sähköstä en osaa sanoa, kun ollut käytössä vasta muutaman viikon. Tampereella sijaitsee...
     
  34. Sonic Empire

    Sonic Empire

    Viestejä:
    516
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Maalämpökokemuksia. Talossa on nyt suora sähkölämmitys ja on aika päivittää systeemejä. Saatiin seuraavanlainen tarjous maalämmöstä kokonaisuudessaan:

    NIBE™ F1226 NEW - maalämpöpumppu laitteena sekä seuraavat asiat:

    * 130m kaivo
    * 8 kW kone
    * Puskurivaraaja 100l + pumppu
    * Asennus

    kaikki tämä tarjoushinnalla 16910 euroa. Paikkakunta Vantaa.

    Onko tuo linjassa? Talo on '56 rakennettu rintsikka ja taloudessa 5 henkilöä.
     
  35. ddali

    ddali

    Viestejä:
    119
    Rekisteröitynyt:
    31.10.2016
    Maalämmön hankinta on itsellänikin edessä, tosin uudiskohteeseen joten energian tarve voi olla matalampi kuin Sonic Empirellä. Vähän tarjouksessa epäilyttää kaivon syvyys. Käsittääkseni kaivon olisi hyvä olla lähempänä 200m kuin 100m. Kannattaa ainakin firmasta kysäistä miksi 130m kaivo heidän mukaansa riittää.

    Liian lyhyissä maalämpökaivoissa voi piillä jäätymisen riski – "Ihmetyttää, jos joku leikkii sillä reiän pituudella"

    https://www.sulpu.fi/documents/1840...kaivojen mitoitukseen vaikuttavat tekijät.pdf

    https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/40953/YO_2013.pdf?sequence=4
     
  36. Falconi

    Falconi

    Viestejä:
    132
    Rekisteröitynyt:
    11.05.2017
    Kaivon syvyyteen tosiaan kannattaa kiinnittää huomiota. Kannattaa katsoa tarjouksesta monta kWh/m otetaan vuodessa sieltä energiaa.

    Lattialämmitys talossa tulee yleensä syvempi kaivo kuin saman energiakulutuksen omaavassa patterilämmitys talossa. Kun patterit on yleensä mitoitettu kovimmille lämpötiloille.
     
  37. ddali

    ddali

    Viestejä:
    119
    Rekisteröitynyt:
    31.10.2016
    Eiköhän tämä ole juuri toistepäin? Lähtökohtaisesti a) lattialämmitystaloissa on pienempi energian kulutus (järjestäen uudempia) b) lattiassa kiertävän veden lämpötila on matalampi kuin pattereissa (vähemmän kuormaa kaivolle), ainoa poikkeus voisi olla jos patteritaloissa vettä vielä "lisälämmitetään" sähköllä pumpun lisäksi.
     
  38. brainsurgery

    brainsurgery

    Viestejä:
    293
    Rekisteröitynyt:
    07.07.2017
    Mitä matalampi kiertävän veden lämpötila, sitä parempi hyötysyhde > patterilämmitystaloissa isompi osa lämpötehosta tehdään kompressorilla > vähemmän energiaa kaivosta
     
  39. Falconi

    Falconi

    Viestejä:
    132
    Rekisteröitynyt:
    11.05.2017
    Ei mene. Jos luet viestini niin vertailin saman energiakulutuksen omaavia järjestelmiä. Mitä kuumempaa tehdään (patterit) niin sitä huonompi hyötysuhde eli kaivosta otetaan vähemmän energiaa.

    Edit. Brainsurgery ehtikin jo vastata.
     
  40. Jebaus

    Jebaus

    Viestejä:
    912
    Rekisteröitynyt:
    23.02.2017
    Ja lähtökohtaisesti patterilämmitys vie vähemmän energiaa mitä lattialämmitys. Ihan sama onko 60-luvun rintsikka vai 2010-luvun talo niin tätä yhtälöä on vaikea kumota.

    Jos yksinkertaistetaan asia niin, että taloa lämmitetään 4kwh edestä ja pattereissa hyötysuhde on 3 ja lattialämmityksessä 4, niin patterilämmitys vaatii kaivosta 1333w lämmön ja lattialämmitys 1000w. Näin siis jos oletetaan että tuo mlp tekee kaiken työn. Käytännössä patterit tarvitsevat avukseen sähkövastuksia kylmimpinä aikoina ja jos huomioidaan patterilämmityksen hieman parempi hyötysuhde, väittäisin että kaivon "tehontarve" on about sama molemmissa. Itse laittaisin isomman kuin 100L puskurivaraajan niin jää se sähkövastusten käyttö vähemmälle.

    Maalämmöstä kannattaa pyytää ensin tarjous kokonaispaketista joltain isolta toimijalta kuten tässä ilmeisesti on tehty. Sitten siitä lainatuilla tiedoilla kysyä 2-3 yritykseltä tarjous erikseen itse kaivosta putkineen taloon vedettynä ja joltain putkifirmalta tarjous laitteiston asennuksesta ja säädöstä. Nämä kun ynnää niin hinta on monesti huomattavasti halvempi kuin ensimmäinen tarjous ja siitä voi sitten itse punnita paljonko rahallista arvoa antaa millekkin vaihtoehdolle.
     
    Viimeksi muokattu: 26.09.2019
  41. brainsurgery

    brainsurgery

    Viestejä:
    293
    Rekisteröitynyt:
    07.07.2017
    Noilla laskelmilla patterilämmitys ottaa kaivosta 2667Wh energiaa ja lattialämmitys 3000Wh. Laskit tuossa kompuran käyttämän/tuottaman energian.
     
  42. Taika-Jim

    Taika-Jim

    Viestejä:
    1 006
    Rekisteröitynyt:
    01.12.2016
    En tiedä oliko halpaa vai kallista, tikkaiden asennus OKT. 3,5 metriä seinään ylös, ja 4m piipulle harjakatolle. Laskussa työ 450 ja tarvikkeet 400, eli 850 yhteensä. Tunti veijareilla meni, ei tehty muuta kuin asennus. Pystyynmenevä tikas kiinni vuorilaudassa kattoruuveilla ja katon pätkä pellin harjoista koolauksen kohalla. Pyysin jotain vahviketta laittamaan edes seinään. Saattaapi olla että tulee ens keväänä alas koko kötöstys.
     
  43. Mikkos

    Mikkos

    Viestejä:
    2 988
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Kait laitoit harjakaton sivuun tikkaat etäkä harjan kohdalle?
     
  44. Awelonian

    Awelonian Residentti maahanmuuttaja

    Viestejä:
    1 387
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Tämä. Viime talven jälkeen oli lähiössä kolmessa talossa tullueet tikkaat alas lumen ja jään mukana. Oli aika sokeaa menoa, mut toisaalta talopaketteja noi olikin..
     
  45. Mikkos

    Mikkos

    Viestejä:
    2 988
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Jep. Naapurilla ja kaverilla tuli viime talvena. Meiän talossa on joskus aikoinaan kanssa tullu ja repiny tiiliseinää mukana. Vissiin menny katto ja puoli neliöö tiiliseinää uusiks. En tiedä koska mutta ennen meitä kuitenkin.
     
  46. ddali

    ddali

    Viestejä:
    119
    Rekisteröitynyt:
    31.10.2016
    Jatketaanpas vielä maalämmöllä, kysyin Gebwelliltä voidaanko IV-koneen tuloilman lämmitys toteuttaa vesikiertoisesti, kuulemma voidaan mutta järjestely "ei kannata koska vaikutus kaivoon on huomattava", jos tuloilman esilämmitys ei "kannata" maalämmöllä, miten se voi kannattaa suorasähköllä kun järjestäänkin kaikissa IV koneissa lämmitys on sähköllä.
     
  47. Boilers

    Boilers

    Viestejä:
    247
    Rekisteröitynyt:
    07.02.2017
    Jos et itse pääse käymään aktiivisesti (ilmeisesti 300km matkaa), niin anturi joka hälyttää lämpötilasta pelastaa paljon.

    Tosiaan sähköpattereita muutama varoiksi. Säätää vaikka 5 asteeseen, niin ei ainakaan pääse paikat jäätymään.

    Öljylämmitykseen, tarkista öljyn määrä ja tarvittaessa tilaa tuhannen litraa lisää? Lisäksi kannattaa tarkistaa mahdollinen sähkökämmityksen mahdollisuus. Varsinaisen lämmityksen lämpötila laittaisin 12 asteeseen, pysyy kosteus paremmin pois -> talon arvo pysyy parempana.
    Lisäksi mahdollinen öljypoltin huoltaja katsomaan laitteet läpi ja samalla pikakouluttaa niiden käyttöön?
     
    micko tykkää tästä.
  48. Taika-Jim

    Taika-Jim

    Viestejä:
    1 006
    Rekisteröitynyt:
    01.12.2016
    Samaan paikkaan kuin vanhatkin oli, oikeastaan ainoa paikka, ettei tarvia rakentaa älyttömiä siltoja katolle. Lähinnä mietityttää nyt vaan se suoraan vuorilautaan ruuvvaus peltikattoruuvvilla (tai samannäköisellä). Entiset oli pultattu kunnolla seinään, ja tikkaan kiinnikkeitten ja seinän välissä lankkuja jakamassa rasitusta.

    Tällä kadulla uudehkojen talojen tikkaat tulee säännöllisesti alas, ja lumiesteet vääntyy, eli jotain mätää nyt suunnittelussa on (pakettitaloissa). Parissa talossa katto viettää just ulko-oven eteen, siinä saa varoa ettei lumet tule niskaan joka kerta kun ovesta käy.
     
  49. Mikkos

    Mikkos

    Viestejä:
    2 988
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Helpompi ja halvempi se silta on rakentaa kuin uudet tikkaat, uusi katto ja ja osa seinää..
     
    Taika-Jim tykkää tästä.
  50. Taika-Jim

    Taika-Jim

    Viestejä:
    1 006
    Rekisteröitynyt:
    01.12.2016
    Juu toki näin, mutta entiset kesti sen 40+ vuotta jokakeväistä lumen alastuloa. Vähän kun viitsi isomman pyryn jälkeen lapiolla eninmpiä siivoilla, niin hyvin kesti.