Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvä tietää, että vesilaitoksella uskotaan tuolla 50-vuotta vanhalla muovivesijohdolla olevan vielä käyttöikää, vanhako putki oli silloin kun uusit tuon taloon menevän osan.?Siis oli, nyt on uusi putki sisällä (=talon alla suojaputkessa menevä osuus). Uuden ja vanhan muoviputken liitos on 2-3 m talon ulkopuolella, siitä liitoksesta tonttisulkuun (40-50 m) menee edelleen vanha 70-luvun putki. Vesilaitos nuo muutokset teki vesimittarin vaihdon yhteydessä (pl. suojaputken asennus).
2019 se vaihtui, asennusvuosi 60-luvun loppu tai 70-luvun alku, ennen vesilaitoksen arkiston perustamista. Ja ei kyse ollut käyttöikään uskomisesta vaan siitä, että eivät halunneet (enkä minä) kaivaa koko pihaa auki. Helpompi paikka tai jos olisin vaatinut, niin varmasti olisivat vaihtaneet.Hyvä tietää, että vesilaitoksella uskotaan tuolla 50-vuotta vanhalla muovivesijohdolla olevan vielä käyttöikää, vanhako putki oli silloin kun uusit tuon taloon menevän osan.?
Jos siellä alhaalla on tiilivarvikaupalla laastia (kuten usein saattaa olla huolimattoman tiilen takaa laastin poiston takia), niin itse katsoisin vielä suuremmalla syyllä miten paljon sitä siellä on ja missä kunnossa se bituliitti levy on. Se on selvää, että niitä tuuletusrakoja ei kannata tehdä sinne laastin sekaan vaan sinne tuuletusraon todelliseen alaosaan.Myyjällä oli kattavasti valokuvia kohteesta remontin jäljiltä. Rakenteita oli avattu paljon ja kaikki näytti olevan priimaa. Tiilen/ tuulensuojalevyn välinen 35mm tuuletusrako ei ollut laastista ummessa vaan siististi auki. Sanoi poraavansa kyllä ostajan niin halutessa tuuletusreiät, mutta siitä tulee kuulemma merkintä kauppakirjaan, koska hän ei halua 40v toiminutta rakennetta lähteä "korjaamaan". Mainitsi myös, että monesti noiden vanhojen tiilivuorauksien ja tuulesuojalevyn välissä on pari varvia (laasti)pölyä, jolloin oikea paikka tuleetusaukoille ei vanhaan tehtynä ole alimmassa tiilirivissä. Kertoi myös sen, että koska julkkari on "kokotiilestä" tehty, niin ei ole samalla tavalla altis viistosateella kuin ohuempi pinnoite, eikä tuuletusrako ole samalla tavalla merkityksellinen. Mies vaikutti remonttihommissa erittäin kokeneelle ja asiantuntevalle, ja oli muutenkin mukava jutella välittäjän sijaan itse tekijän kanssa.
Kyllähän se kosteus poistuu vaikka olisi vain ylhäältä auki. Vähän hitaammin toki. 35mm rako on kuitenkin jo hyvän kokoinen.Toimit tietenkin omalla vastuullasi, mutta esitän kysymyksen: Sen raon nimi on tuuletusrako =>" miten se tuulettuu jos sinne ei pääse alaosasta ilmaa ja yläosasta ilma pois"?
Kiitos vastauksestasi, helpossa tapauksessa (kun muutenkin avataan) vaihto on varmasti tuoreemmillakin putkilla hyvä tehdä. Tuo kuitenkin kertoo, ettei heillä olle tiedossa yleistä ongelmaa noiden kanssa?2019 se vaihtui, asennusvuosi 60-luvun loppu tai 70-luvun alku, ennen vesilaitoksen arkiston perustamista. Ja ei kyse ollut käyttöikään uskomisesta vaan siitä, että eivät halunneet (enkä minä) kaivaa koko pihaa auki. Helpompi paikka tai jos olisin vaatinut, niin varmasti olisivat vaihtaneet.
Lämmin ilma nousee ylöspäin joten sen mukana uskon minäkin jotain siirtyvän ja toi 35mm on hyvä rako, mutta jos siellä on alareunassa laasti kiinni "bituliitissa", en jättäisi tarkistamatta. Leveät räystäät ovat tiilitalossa hyvä asia, mutta harvoin nekään suojaavat tuota alaosaa ainakaan täysin. Nyt kun se on ostajalle kerrottu se ei enää ole piilovirhe, vaan mahdollinen? riski siirtyy ostajalle. 40v on pitkä aika, joten jos ongelmia on ne sieltä kyllä löytyvät.Kyllähän se kosteus poistuu vaikka olisi vain ylhäältä auki. Vähän hitaammin toki. 35mm rako on kuitenkin jo hyvän kokoinen.
Enemmän tässä vaikuttanee esim. räystäiden leveys eli kuinka alttiina se seinä on viistosateelle ollut.
No sanamuoto oli ”kyllä tämä pitäisi ja yleensä vaihdetaan…”. Toisaalta sanoi, että vanhat paksuseinäiset putket kestää. Ei mulla tietoa suuntaan taikka toiseen ole, mut tuskin ne noita vaihtais jos täysin turhaa puuhaa olisi.Kiitos vastauksestasi, helpossa tapauksessa (kun muutenkin avataan) vaihto on varmasti tuoreemmillakin putkilla hyvä tehdä. Tuo kuitenkin kertoo, ettei heillä olle tiedossa yleistä ongelmaa noiden kanssa?
Silloin kun muutenkin kaivetaan vaihdetaan vanhemmat putket ihan varmuuden vuoksi, kaivu ja paikkaus on niin kallista, ettei putkenvaihdon hinnalla ole oleellista merkitystä. "Vanhat paksuseinäiset putket kestää" minkä itse halusin kuullaNo sanamuoto oli ”kyllä tämä pitäisi ja yleensä vaihdetaan…”. Toisaalta sanoi, että vanhat paksuseinäiset putket kestää. Ei mulla tietoa suuntaan taikka toiseen ole, mut tuskin ne noita vaihtais jos täysin turhaa puuhaa olisi.
Hep. Eri moottorit siinä mielestäni on eri puolilla. Varmista varaosakuvista.Oisko täällä ketään jolla olisi iv koneena tuo Vallox95? Jos näin on niin onko tässä koneessa molemmat moottorit righteja?
Ei anna ku tota yhtä tolle ni taitaa olla saman kätisiä molemmat.Hep. Eri moottorit siinä mielestäni on eri puolilla. Varmista varaosakuvista.
Oisko täällä ketään jolla olisi iv koneena tuo Vallox95? Jos näin on niin onko tässä koneessa molemmat moottorit righteja?
Ihan komea vanhaksi taloksi, mutta vähän turhankin suuri. 1970 alunperin rakennettu.
Sen sijaan siinä olen erimieltä että löylyvetenä ei kannata käyttää kuumaa vettä.Ensinnäkin sen veden lämmitys maksaa, vastuksia ei kiinnosta onko vesi kylmää vai kuumaa mutta sen sijaan kivetä kalkkiutuvat vedestä riippuen hyvinkin nopeasti jos kuumaa heittelee. Kylmässä ei ole niin paljon mineraaleja joten kivet pysyvät kauemmin hyvinä.
Edellä on asiaa selvitelty.Ihan mielenkiinnosta. Miten tämä lämpimän löylyveden suurempi kalkkeutuminen toimii mielestäsi? Mineraaleja? kuparia?
Vesiputkista hyppää kalkki valikoiden lämminvesisäiliöön ja välttää kylmän veden?Edellä on asiaa selvitelty.
Climecon Tuloilmaventtiili Rino 100 Valkoinen Onkos jollain kokemusta ?
Muutamakin mahdollinen selitys on tuossa edelleä. En aio niitä sinulle sieltä etsiä.Vesiputkista hyppää kalkki valikoiden lämminvesisäiliöön ja välttää kylmän veden?
Olen aika kaukana selitetystä.
Tiedän jo vastauksen. odotan että tajuat tarpeeksi selittääksesi miten tämä tapahtuu.
Climecon Tuloilmaventtiili Rino 100 Valkoinen Onkos jollain kokemusta ?
Mulla on 30 vuotta vanha 300 litran varaaja… Säästäisiköhän uusi sitten paljon?Kannattaa vaihtaa lämminvesivarajaa jos se on yli kahdeksan vuotta vanha, voit helposti tiputtaa sähkönkulutusta 10-15%. Itsellä sähkönkulutus aleni melkein 20% lämminvesivaraajaa vaihtamalla.
Varmasti säästää, myös vesivahingon riski on sinulla jo suuri, eli kannattaa kyllä vaihtaa.Mulla on 30 vuotta vanha 300 litran varaaja… Säästäisiköhän uusi sitten paljon?
Enempi tuossa että milloin alka vuotaa. Toki jos on lattiakaivollinen tila eikä mitään kastulisesta säikähtävää, niin voihan sen vaihtaa kun tyhjenee. Aikanaan tuli n. 25 vuotiaasta varaajasta vesi kaarella ulos, ei lattiakaivoa ja oltiin reissuun lähdössä. Sattumankauppaa, että oli tullut vesimittarin lukulappu ja kävin teknisessä tilassa sitä lukemassa.Mulla on 30 vuotta vanha 300 litran varaaja… Säästäisiköhän uusi sitten paljon?
No korkeintaan säiliön verran. Kai te nyt sentään vedet katkaisette talosta kun reissuun lähdette?Enempi tuossa että milloin alka vuotaa. Toki jos on lattiakaivollinen tila eikä mitään kastulisesta säikähtävää, niin voihan sen vaihtaa kun tyhjenee. Aikanaan tuli n. 25 vuotiaasta varaajasta vesi kaarella ulos, ei lattiakaivoa ja oltiin reissuun lähdössä. Sattumankauppaa, että oli tullut vesimittarin lukulappu ja kävin teknisessä tilassa sitä lukemassa.
Edit: olisi siis muuten jäänyt huomaamatta ainakin loman ajaksi, useamman kuution olis ehtinyt lorotella siinä.
Onko tämä yleistäkin hupia? Itse en koskaan katko vesiäNo korkeintaan säiliön verran. Kai te nyt sentään vedet katkaisette talosta kun reissuun lähdette?
Kuvittelisin tuon olevan ihan niitä aloittelijatier tietoja mitä omakotitaloasujan yleensä voisi olettaa tietävän.Onko tämä yleistäkin hupia? Itse en koskaan katko vesiä![]()
En minä ainakaan tiedä miten yleistä tuo on, ehkä omakotiyhdistyksestä kertovat prosentit jossain vaiheessaKuvittelisin tuon olevan ihan niitä aloittelijatier tietoja mitä omakotitaloasujan yleensä voisi olettaa tietävän.
Näin monessa lähteessä suositellaan, mutta mutulla sanoisin että melko harva näin toimii. Joissain vanhemmissa taloissa on vielä niin huonossa kunnossa pääsulkuventtiilit, ettei niitä uskalla kiinni kääntääkään.Onko tämä yleistäkin hupia? Itse en koskaan katko vesiä![]()
Jos ne on noin huonossa kunnossa ne kannattaa uusia/korjata ja juuri se ettei niitä käytä jumiuttaa ne.Näin monessa lähteessä suositellaan, mutta mutulla sanoisin että melko harva näin toimii. Joissain vanhemmissa taloissa on vielä niin huonossa kunnossa pääsulkuventtiilit, ettei niitä uskalla kiinni kääntääkään.
Enpä jaksa uskoa että noin on, kun kiinteät putkiasennukset kuitenkin on speksattu jatkuvaan paineeseen, joten tuskin missään vakuutusehdoissa pystytään vaatimaan tuosta poikkeavaa käyttötapaa. Pesukoineiden täyttöletkut eivät ole jatkuvaan paineeseen tarkoitettuja, joten siksi niissä on erikseen helppokäyttöist sulut, ja noiden käyttöä vakuutusyhtiö voi vaatia.Jos ne on noin huonossa kunnossa ne kannattaa uusia/korjata ja juuri se ettei niitä käytä jumiuttaa ne.
Niitä vanhoja rattisulkuja ei kannata vääntää hampaat irvessä kiinni, sen kyllä "näkee" kun ne pitää. Kestävät kunnossa kymmeniä vuosia.
Kun vesivahinko tapahtuu noi pitää sulkea ensimmäisenä toimenpiteenä (kaupungeissa mittarit vaihdetaan 10v välein, jolloin niiden on altava muutenkin kunnossa).
Kotivakuutusehdoissakin noiden sulkua vaaditaan "matkoille" lähdettäessä
Meillä lattiassa kiertää vesi joten voi olla kylmä talo kun reissusta palaa. En oo kotivakuutuksen ehtoja lukenu, mutta veikkaan että siellä ei tuommosta käsketä tehdä. Voin toki olla väärässäkin.
Ihan no-brainer kyllä tuo sulun kiinni laittaminen. Itse laitan aina kun ollaan yksikin yö pois. Estää myös ilkivaltaa kun kukaan ei voi esim. käydä vesiposteja aukomassa.5.5 Vuotovahinkojen torjunta
[...]
2) Kun rakennus on asumattomana yli viikon pituisen ajan, on pois lähtiessä pääsulkuventtiili suljettava ja mahdollinen käyttövesipumppu kytkettävä pois käytöstä.
Joo turhaanhan se lämmin käyttövesi usein on pyörimässä, mutta ei aina varsinkin vanhemmissa järjestelmissä pieniä lattialämmityksiä kytkettiin käyttöveteen. Itse en ole tota koskaan suljenut em. takia ja säästö on aika pieni, varsinkin näillä uusilla pumpuilla. Niin ja pitää olla tarkkana ettei kytke päältä talvella patteriverkon pumppua.Jos sulkee vedet kämpästä kannattaa sulkea myös lämpimän veden kiertovesipumppu samalla, jos semmoinen löytyy.
Suosittelen lukemaan ne vakuutusehdot, ellet ole jo sitä tehnyt. Tapauksessasi ottaisin tarvittaessa yhteyttä vakuutusyhtiöön ja vaatisin kirjallisena tiedon (ellei jo ole), että korvaa vesivahingot ilman tuon sulun kiinnilaittoa ollessasi matkoillakin. Luulen sen onnistuvan, mutta korkeammalla vakuutusmaksulla. Sulla on jotain 100-litraa vettä pattereissa (jos on) ja putkissa 10litraa (isossa talossa) ja käyttövettä putkissa ehkä 4-5 litraa.Enpä jaksa uskoa että noin on, kun kiinteät putkiasennukset kuitenkin on speksattu jatkuvaan paineeseen, joten tuskin missään vakuutusehdoissa pystytään vaatimaan tuosta poikkeavaa käyttötapaa. Pesukoineiden täyttöletkut eivät ole jatkuvaan paineeseen tarkoitettuja, joten siksi niissä on erikseen helppokäyttöist sulut, ja noiden käyttöä vakuutusyhtiö voi vaatia.
Itse en ainakaan pysty edes vesiä katkaisemaan, tai loppuu vedet naapuristakin, kun vesi tulee samasta kaivosta ja paineastia ja pumpun ohjaus on meidän talossa.
Muistaakseni olen jossain nähnyt vaatimuksen 3 päivän jälkeen sulusta. Ehdot vaihtelevat vakuutusyhtiöittäin.Kyllähän tuo pääsulun sulkeminen löytyy kaikista vakuutusehdoista. Tässä esim If:
Ihan no-brainer kyllä tuo sulun kiinni laittaminen. Itse laitan aina kun ollaan yksikin yö pois. Estää myös ilkivaltaa kun kukaan ei voi esim. käydä vesiposteja aukomassa.
Tunnistamaton jyrsivä olento, Varmaan oravat, riehuu välikatossa: Villat myllätty, levyjä jyrsitty jne. Kätevästi ne noukkii syötit loukuista. Olen laittanut suklaata perinteiseen rotanloukkuun, no syötti häipyy, loukku on joko lauennut tai sitten ei.
Vähän heikko ensikokemus tämänkin loukun kanssa. Syötti oli häipynyt mutta ketään ei loukussa.
![]()
Giljotti rotanloukku 1kpl
www.puuilo.fi
Kiinnostaisi hankkia riistakamera ihan sitä varten että miten vitussa ne sen tekee
Vinkkejä varmasta loukusta? Sähköistä tuumailen mutta talvi ja paristot ei kuulosta hyvältä.
Itse vaihdoin tuohon Glow malliin ja onhan tuo pettymys,tuntuu että huuhtoontuu huonommin,jarruraidat jää aika helposti vaikka on uusi ja pitäisi olla vielä jokin liukkaampi pinnoite kuin ennen.Onko jollain kokemusta huuhtelukauluksettomasta wc pytystä? Täytys päivittää ja Ido oli ajatuksissa, joko Ido Glow tai Ido Seven malli.
Okei, itsellä ei oo kokemuksia kuin pelkästään huuhtelukauluksellisista malleista, kävi just mielessä että onko huuhtelu huonompi vai parempi.Itse vaihdoin tuohon Glow malliin ja onhan tuo pettymys,tuntuu että huuhtoontuu huonommin,jarruraidat jää aika helposti vaikka on uusi ja pitäisi olla vielä jokin liukkaampi pinnoite kuin ennen.
Mutta onko siinä huuhtelukaulus vai ei? Sitä asiaa nyt mietin, kumpi parempi.Meillä toiminut hyvin Ido. En nyt kyllä mallia muista mutta lattiamalli johon saa niitä huuhtelutikkuja napin sisään.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.