Lämpö varataan yöllä veteen, jota päivällä ajetaan lattiaan?Tuleeko tuossa oikeasti säästöä? Eikös tuossa nyt tarvi paahtaa kämppä melkein 30 asteiseksi yöllä että kestää päivän pakkasta vielä niin että illalla on mukavaa.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Lämpö varataan yöllä veteen, jota päivällä ajetaan lattiaan?Tuleeko tuossa oikeasti säästöä? Eikös tuossa nyt tarvi paahtaa kämppä melkein 30 asteiseksi yöllä että kestää päivän pakkasta vielä niin että illalla on mukavaa.
Ei oo suora sähkö, on varaava.Lämpö varataan yöllä veteen, jota päivällä ajetaan lattiaan?
Vilkaisin meidän tilannetta ja tämän hetken luku aika lähellä 18000kWh
meillä siis Elenialla yösiirto 3x25A.
Sähkön hinnat ollu tähän asti:
Yösähkö 3,49snt/kWh
Päiväsähkö 4,69snt/kWh
Kk-maksu 1,97€/kk
Päiväkulutus: 4 674,30 kWh
Yökulutus: 13 236,12 kWh
Siirtohinnat ja kk-hinnat Elenian osalta näkee tarkemmin heidän hinnastosta, mutta tässä meidän kustannukset tuolla kulutuksella.
Lämpö varataan yöllä veteen, jota päivällä ajetaan lattiaan?
Sinällään tuolla ei ole laskelmien kannalta väliä, koska noista grafiikan luvuista voi sitten pyöritellä hintoja eri päivä-/hintakulutussuhteilla. Erittäin hyödyllinen tietopläjäys siis, vaikka omassa käytössä menisikin enemmän päivällä.Postaaja puhui suorasta sähkölämmityksestä jonka pitäisi ainakin oman käsityksen mukaan tarkoittaa sähköpattereita tai lattialämmitystä sähkövastuksin.
Jos on suorasähkö niin hyvin hankalaa se lämmityksen painottaminen yöaikaan, eikös siitä juuri tuossa keskuteltuNiin, saahan tuosta asiasta väännettyä hankalan halutessaan.
Järjenkäyttö ja lämmityksen painottaminen halvemmalle yösähkölle mahdollisuuksien mukaan ei ilmeisesti olle vaihtoehto ?
Niin, saahan tuosta asiasta väännettyä hankalan halutessaan.
Järjenkäyttö ja lämmityksen painottaminen halvemmalle yösähkölle mahdollisuuksien mukaan ei ilmeisesti olle vaihtoehto ?
Mulla ei ainakaan onnistu minkään muun ajoittaminen yöhön kuin 300l varaajan lämmitys. Mitä se edes auttaisi nostaa yöksi lämpötilaa kun ei se varaudu mihinkään….Ihan mielenkiinnosta ihmettelen.
Onko sulla esim. jotkut älytermostaatit joilla saa asetettua isomman lämpötilan yöksi kuin päiväksi vai miten tuon yöpainotuksen käytännössä hoidat?
Vesi on tehokas paikka varastaoida , eli lämminvesivaraajia käytetään juuri siihen että käyttö vettä lämmitetään pienemmällä teholla , sitä ei tarvi isolla teholla lämittää kulutuksen mukaan.Mulla ei ainakaan onnistu minkään muun ajoittaminen yöhön kuin 300l varaajan lämmitys. Mitä se edes auttaisi nostaa yöksi lämpötilaa kun ei se varaudu mihinkään….
Vai tarkoititko huone lämpötilaa.Mitä se edes auttaisi nostaa yöksi lämpötilaa kun ei se varaudu mihinkään….
Minkälaisella systeemillä saa yö kulutuksen kolminkertaiseksi päivään nähden?
Tuleeko tuossa oikeasti säästöä? Eikös tuossa nyt tarvi paahtaa kämppä melkein 30 asteiseksi yöllä että kestää päivän pakkasta vielä niin että illalla on mukavaa.
Kuinka tarkasti pääset katselemaan tehonkulutusta? Nopeesti ajateltuna alkaa oleen meinaan aikalailla punasena nuo 3*25A:n sulakkeet talvikuukausina yöaikaan jos yösähkön vuosikulutus on tuollanen.
Älytermostaatti nimeä voidaan käyttää monenlaisista, ehkä vain ne minimi toiminnot mitä nykyään pitää olla.Älytermareista en oikein tiedä miten näitä pihi mies käyttäisi kun on ILP ja varaava takka. Mutta hienojahan nämä on.
Maalämmössä tuo suorasähkö osuus on tosiaan se juttu mitä yleensä kannattaa vältellä jos kustannuksia säästää.Kokeilin laskea päiväksi huoneiden lämpötilaa maalämpötalossa. Ei kannattanut kun lämmön nosto aktivoi sähkövastukset jos pakkasta oli pikkasenkin. Söi kaiken säästön mitä päivällä oli tullut.
Kokeilin laskea päiväksi huoneiden lämpötilaa maalämpötalossa. Ei kannattanut kun lämmön nosto aktivoi sähkövastukset jos pakkasta oli pikkasenkin. Söi kaiken säästön mitä päivällä oli tullut.
Itsellä patterilämmitteisessä tönössä sähkövastukset ovat olleet käytössä 1-2% verran lämmöntuotosta. Nuokin ajoittuvat pääasiassa yhtäaikaiseen kovaan pakkaseen ja suureen käyttöveden tarpeeseen. Aika hankala nähdä missä se oleellinen säästö olisi vastusten poiskytkemisestä. Miten teillä käy, jos maapiiriin tulee vika? Onko silloinkin vastusten käyttö estetty a.k.a. kämppä kylmäksi?Oletko kokeillut riittääkö lämmöt pirtissä jos kytket sähkövastuksen pois käytöstä? Meillä ei ole vielä tarvittu ja lämpötila on pysynyt 21,5 ilman sähkövastuksen apuja.
Edit: tämä siis lattiakiertoisessa talossa, patterikiertoinen voi olla eri asia.
Öö, miten muka? Vai meinaatko vääntää niin pikälle säätöä, että huonelämpö voi heilua astetolkulla?Asteminuuteilla saa säädettyä vastusten mukaantuloa, eli normitilanteessa vastukset eivät tule mukaan mutta vikatilanteessa ne kyllä toimivat.
Asteminuuteilla saa säädettyä vastusten mukaantuloa, eli normitilanteessa vastukset eivät tule mukaan mutta vikatilanteessa ne kyllä toimivat.
En näistä mitään tiedä, niin yritän arpoa.Asteminuuteilla saa säädettyä vastusten mukaantuloa, eli normitilanteessa vastukset eivät tule mukaan mutta vikatilanteessa ne kyllä toimivat.
Nibe käynnistää vastukset tietyssä asteminuutti luvussa. Tuota rajaa pystyy kyllä muuttamaan, jos on tarvetta. Eli menee vaikka pelkällä kompressorilla ja kompressori käy sitten vähän pitempään. Saattaa vaan olla, että sisälämpötila voisi sitten hetkellisesti vähän laskea, jos pakkanen kiristyy äkillisesti?En tiedä mistä Nibe arpoo koska sähkövastukset otetaan apuun. Ilmeisesti kun taloa piti lämmittää 1.5 astetta pakkasella niin lämpeneminen oli niin hidasta joten sähkövastukset tuli apuun. Varmaan pitäisi olla pienemmät lämpötila muutokset mutta sitten ei kyllä säästäkkään mitään...
Totta,Nibe käynnistää vastukset tietyssä asteminuutti luvussa. Tuota rajaa pystyy kyllä muuttamaan, jos on tarvetta. Eli menee vaikka pelkällä kompressorilla ja kompressori käy sitten vähän pitempään. Saattaa vaan olla, että sisälämpötila voisi sitten hetkellisesti vähän laskea, jos pakkanen kiristyy äkillisesti?
Ainakin Niben/Jämän pumpuissa on asteminuutti asetuksissa kohta "Käynnistysero lisälämpö" Eli tuohon kun laittaa vaikka arvon 100 niin asteminuuttien valuessa kompressorin käynnistyksen asteminuutti arvosta vielä 100 alaspäin niin lisälämmön ensimmäinen tehoporras käynnistyy. Eli ei vaikuta yhtään mitenkään huonelämpöön, koska kompressorin asteminuutteihin ei kosketa. Nibessä on vastuksille tehoportaita joille on oma asteminuutti määränsä "Lisälämm.portaiden ero"Öö, miten muka? Vai meinaatko vääntää niin pikälle säätöä, että huonelämpö voi heilua astetolkulla?
Ok, onko tuo normiasetuksissa vai asennusvalikon takana? Jämä tuolla kellarissa hurisee itselläkin, mutta en ole moiseen asetukseen joutunut puuttumaan. Todella harvoin vastuksille menee.Ainakin Niben/Jämän pumpuissa on asteminuutti asetuksissa kohta "Käynnistysero lisälämpö" Eli tuohon kun laittaa vaikka arvon 100 niin asteminuuttien valuessa kompressorin käynnistyksen asteminuutti arvosta vielä 100 alaspäin niin lisälämmön ensimmäinen tehoporras käynnistyy. Eli ei vaikuta yhtään mitenkään huonelämpöön, koska kompressorin asteminuutteihin ei kosketa. Nibessä on vastuksille tehoportaita joille on oma asteminuutti määränsä "Lisälämm.portaiden ero"
Ihan normiasetuksissa.Ok, onko tuo normiasetuksissa vai asennusvalikon takana? Jämä tuolla kellarissa hurisee itselläkin, mutta en ole moiseen asetukseen joutunut puuttumaan. Todella harvoin vastuksille menee.
Kuinka suuri mahtaa olla sähkönkulutuksen normivaihtelu omakotitalossa, jossa on suora sähkölämmitys ja yksi ilmalämpöpumppu? Jos vuosikulutus olisi 24 000 kWh, laskennallisesti kuukaudessa menisi 2000 kWh, mutta miten tuo mahtaa heitellä pakkaskuukausien ja esim. touko-kesäkuun välillä? Jätetään heinäkuun helteet ja mahdollinen jäähdytys tässä sivurooliin vielä.
Mitä teillä on mennyt nyt esim. marraskuussa joka oli aika kylmä?
Onko palstalaisilla kokemusta sähköisestä lattialämmityksestä? Pohdiskelen kahden samanikäisen (noin 2005 rakennettuja) kämpän välillä. Toisessa on suora sähkö ja lämmitys tulee sähköisillä seinäpattereilla. Toinen on piirrustusten mukaan varaava sähkölämmitys, joka on toteutettu 80 mm betonilaattaan asennetulla lattialämmityksellä. Molemmat kämpät maanvaraisella laatalla. Molemmissa myös ilmalämpöpumput.
Hyviä / huonoja puolia?
Ongelmana kellarissa ollee lattiassa on lattialaatta. "Kivi" tuntuu jalkapohjassa kylmältä, esim. korkkia tilalle (jos muuten mahdollista) tilanne paranee. Tai "räsymatto" kulkureiteille mikä on halpa ja myös hyvä.Meidän talosta löytyy molempia. Alakerrassa on lattialämmitykset ja yläkerrassa patterit seinillä. Itse en oikein tuosta lattialämmityksestä pidä, koska laatta tuntuu kuitenkin kylmältä jalkaan. Jos haluaisi, että lattiat ovat koko ajan lämpimän tuntuiset, niin silloin pitäisi tietenkin polttaa lämmitystä niin kovalla, että kämpän lämpötila (ja sähkölasku) olisi hirveä. Varsinkin, jos jalkapohja on syystä tai toisesta vähän hikinen, niin silloin tuntuu kuin kävelisi märällä laatalla. Tietenkään kaikki ihmiset eivät paljain jaloin juuri kotona kävele, mutta itse siitä tykkään. Lattialämmityksessä myös se ongelma, että kun jokaisessa huoneessa on oma termostaattinsa, niin ne sitten lämpenevät ja viilenevät vähän epäsynkassa. Eli voi olla tilanne, että huoneesta toiseen astuessa tuntuu yhdessä huoneessa lattia vähän lämpöiseltä ja toisessa kylmältä. Näin siis ainakin meillä, kun on vielä tuollaiset analogiset kytkimet. Kaippa noihin saisi tilalle jotkut modernimmat, arvatenkin mobiiliapilla ohjattavat, systeemit, mutta ilmaisiahan ne eivät ole.
Yläkerrassa sitten lattiat ovat tietenkin "kylmät", mutta silti tuntuu miellyttävämmältä jalkaan. Muutoinkin nuo sähköpatterit (taitaa olla joku öljy siellä sisällä) tuntuvat toimivan aika tarkasti. Näissä taas miinuspuolena ehkä se, että yläkerrassa tuntuu ilma vähän kuivemmalta.
Eikai kukaan väittänytkään että se olis kylmä jos lämmitys on päällä. Taisi olla kysymys siitä että jos lämmitystä EI PIDÄ päällä koska se vie sähköä pienen Olkiluodon verran niin silloin laattalattia on pirun kylmä.Lattialämmityksessä on kyllä jotain häikkää jos talvikeleilläkin tuntuu kylmältä. Tai sitten talo on erityksiltään passiiviluokkaa niin että lämmitystä ei tarvita.
Koko kämppä on pirun kylmä jos lattialämmitys talossa ei pidä lämmitystä päällä. Tämä kommemtti koskenee suihkutilojen lämmitystä jota tykätään pitää isolla läpi vuoden. Kaveri sai kaukolämmitys kerrostalossa menemään 10000 kwh sähköä vuodessa kun suihkutilojen lämmitys oli isolla. Itsellä maalämpö omakotitalossa meni sähköä saman verran...Eikai kukaan väittänytkään että se olis kylmä jos lämmitys on päällä. Taisi olla kysymys siitä että jos lämmitystä EI PIDÄ päällä koska se vie sähköä pienen Olkiluodon verran niin silloin laattalattia on pirun kylmä.
Toi kivilaatta on se "ongelma" tai paremminkin ihmisen jalan aistit. Vaikka sen lämpötila olisi 20 astetta, jalka aistii sen kylmäksi.Eteisessä ja keittiössä meillä on käytetty tuollaista suurta (noin 30 cm x 30 cm) kivilaattaa. Se käyttäytyy niin, että se lämpenee kyllä nopeasti, mutta myös kylmenee äkkiä. Tuo on juuri se laatta, joka helposti tuntuu kylmältä jalkapohjaan. Tuntuu, että kylmänä se suorastaan imaisee lämmön jalastakin.
Ja talo on siis noin 10 vuotta vanha eli kaiketi suhteellisen tiivis. Siksi ei lattialämmityksetkään hohka jatkuvasti.
Kuulostaa kyllä kalamiehen jutuilta, jos 1,1 kW teholla on pistänyt menemään 24/7. Huomioiden noiden lämmitysten mitoituksenkin, niin tilan pitäisi olla helvetin iso.Koko kämppä on pirun kylmä jos lattialämmitys talossa ei pidä lämmitystä päällä. Tämä kommemtti koskenee suihkutilojen lämmitystä jota tykätään pitää isolla läpi vuoden. Kaveri sai kaukolämmitys kerrostalossa menemään 10000 kwh sähköä vuodessa kun suihkutilojen lämmitys oli isolla. Itsellä maalämpö omakotitalossa meni sähköä saman verran...
Kai tuo kanta on ehjä? Mä korjailin yhteen mailman aikaan suurennuskoneita niissä halogeenit alkoivat hajoamaan kun kanta oli hapettunut en tiedä syntyikö lisälämöä kannassa vai mitä ?
Käytössä ei varmaan ole RMS jännitemittaria
Onko tuo systeemi saunan lämmössä ?
Eihän tuo ole kuin n. yhden m2 lämmitys 24/7 vuoden ajan. "Kylppäri osastoon" 6-kertaa tunnissa poisto hoitaa hukkalämmön ja ei termaria lattialämmityksessa, vaikka kovaltahan toi 10000 kuulostaa.Kuulostaa kyllä kalamiehen jutuilta, jos 1,1 kW teholla on pistänyt menemään 24/7. Huomioiden noiden lämmitysten mitoituksenkin, niin tilan pitäisi olla helvetin iso.
En mitannut mitenkään, vaihto perustui kokemustietoon. Päällepäin kannat näyttivät yleensä suht hyvältä.Milläs mä testaan tuon kannan? Kävin hakee meinaa classulta uuden 60w halogeeni muuntajan ja tekee sillä samaa. Ei ees polta valoa vaan saattaa yhtäkkiä vaan sammua. Tais tehä tolla vanhallakki tota samaa.
Viimeksi kun kävin kaverilla oli muutakin sähkölaitetteita kun pelkästään kylppärin lämmitys. 150w/m2 näytti olevan joku lämmitysmatto. Ehkä jonkun mielestä 7m2 on helvetin iso. Pointti on siinä että jos se on aina maksimilla niin sähköä kuluu hyvin.Kuulostaa kyllä kalamiehen jutuilta, jos 1,1 kW teholla on pistänyt menemään 24/7. Huomioiden noiden lämmitysten mitoituksenkin, niin tilan pitäisi olla helvetin iso.
Nyt en ihan ymmärrä kommenttiasi, lämmityskaapelista ei mitään kW/m2 tule, 100 W/neliö on tyypillinen.Eihän tuo ole kuin n. yhden m2 lämmitys 24/7 vuoden ajan. "Kylppäri osastoon" 6-kertaa tunnissa poisto hoitaa hukkalämmön ja ei termaria lattialämmityksessa, vaikka kovaltahan toi 10000 kuulostaa.
Eli juttus ei kerro yhtään mitään lattialämmityksestä. Joku paska vanha jääkaappi ja pakastin voi hyvin imeä sähköä rutkasti. Ja on se 7 m2 kerrostaloon aika reipas koko. Sähköä varmasti kuluu, se on selvä, mutta turha tuollaisia lukuarvoja on heitellä, kun se ei kerro edes sinnepäin paljonko sen lämmityksen kulutus kokonaisuudesta oli.Viimeksi kun kävin kaverilla oli muutakin sähkölaitetteita kun pelkästään kylppärin lämmitys. 150w/m2 näytti olevan joku lämmitysmatto. Ehkä jonkun mielestä 7m2 on helvetin iso. Pointti on siinä että jos se on aina maksimilla niin sähköä kuluu hyvin.
Itsellä patterilämmitteisessä tönössä sähkövastukset ovat olleet käytössä 1-2% verran lämmöntuotosta. Nuokin ajoittuvat pääasiassa yhtäaikaiseen kovaan pakkaseen ja suureen käyttöveden tarpeeseen. Aika hankala nähdä missä se oleellinen säästö olisi vastusten poiskytkemisestä. Miten teillä käy, jos maapiiriin tulee vika? Onko silloinkin vastusten käyttö estetty a.k.a. kämppä kylmäksi?
e: Parin viikon välein tehtävä legionella-korotus käyttöveteen tehdään meidän pumpulla osin vastuksin.
Jos mitä tahansa (ees jonkinverran eristettyä normikorkuista) alle kymmenen neliön tilaa lämmitetään kilowatin keskiteholla läpi vuoden, nii siellä on ihan hyvät löylyt.Viimeksi kun kävin kaverilla oli muutakin sähkölaitetteita kun pelkästään kylppärin lämmitys. 150w/m2 näytti olevan joku lämmitysmatto. Ehkä jonkun mielestä 7m2 on helvetin iso. Pointti on siinä että jos se on aina maksimilla niin sähköä kuluu hyvin.
Ei sitten millään. Tai korkeintaan jos se on kirjaimellisesti täydellä teholla 24/7. On minullakin okt:ssa lattialämmitys sen verran isolla, että se on selkeästi jalalle lämmin, mutta ei sitä sähköä mene kuin 16000kwh/v.Kaveri sai kaukolämmitys kerrostalossa menemään 10000 kwh sähköä vuodessa kun suihkutilojen lämmitys oli isolla.
En miettinyt asiaa tuolta kannalta, eikä muutenkaan ole noiden sähkölämmityskaapeleiden enrgiantuotto asiat hallussa.Nyt en ihan ymmärrä kommenttiasi, lämmityskaapelista ei mitään kW/m2 tule, 100 W/neliö on tyypillinen.
Ei oo mahdollinen, jos tila on asuinkäyttöön tarkotettu. Laskeppa vielä samaan hengenvetoon mitä tuolla vauhdilla maksais sellasen 70-neliöisen mummonmökin vuotuinen lämmitys, riittäskö mummon eläke?Mitä tulee tuohon tehon tarpeeseen se taas riippuu täysin siitä. Miten rakenteiden läpi lämpöä menee/johtuu ja miten paljon se ilmanvaihto sitä lämpöä vie ulos, paljonko vuotoilmaa pitää lämmittää sekä missä lämpötilassa ko. tila halutaan pitää. Tuossa kerrottiin (myöhemmässä viestissä) 7m2 tilan kooksi. Joten kyllä tuollanen 10000KWh vuosi ollee mahdollinen, jos on tehty energiankulutusta miettimättä. 163W/m2 läpi vuoden 24/7= 10000kWh