Omakotitalossa asuminen (yleistä höpinää elämisestä ja kustannuksista)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mikkos
  • Aloitettu Aloitettu
Perustusratkaisuhan autokatoksen hinnasta näyttelee yllättävän suurta osuutta. Palomääräysten täyttäminen ei taas katoksessa ole kuin ns kärpäsen paska. Jos vaikka autokatoksen sivu pitää paloeristää EI30 eli tuplakipsilevytys niin ~12 kpl kipsilevyä riittää <200€ ruuveineen.

Halvin tapa tehdä autokatos on ruuvipaaluperustus, peltiprofiiliseinät puurunkoon ja itsekantava peltikate. Kaunis se ei ole :D
 
Perustusratkaisuhan autokatoksen hinnasta näyttelee yllättävän suurta osuutta. Palomääräysten täyttäminen ei taas katoksessa ole kuin ns kärpäsen paska. Jos vaikka autokatoksen sivu pitää paloeristää EI30 eli tuplakipsilevytys niin ~12 kpl kipsilevyä riittää <200€ ruuveineen.

Halvin tapa tehdä autokatos on ruuvipaaluperustus, peltiprofiiliseinät puurunkoon ja itsekantava peltikate. Kaunis se ei ole :D
On niitä vähän järeämpiäkin palomääräyksiä mitä autokatos voi aiheuttaa erilaisissa tilanteissa. Esim. liian lähellä naapurin rajaa -> EI60. Tai talossa on liian lähellä ikkuna tai ovi, jonka pitäisi täyttää palomääräykset katoksen rakentamisen jälkeen jne.
 
Perustusratkaisuhan autokatoksen hinnasta näyttelee yllättävän suurta osuutta. Palomääräysten täyttäminen ei taas katoksessa ole kuin ns kärpäsen paska. Jos vaikka autokatoksen sivu pitää paloeristää EI30 eli tuplakipsilevytys niin ~12 kpl kipsilevyä riittää <200€ ruuveineen.

Halvin tapa tehdä autokatos on ruuvipaaluperustus, peltiprofiiliseinät puurunkoon ja itsekantava peltikate. Kaunis se ei ole :D


Itseä kiinnostaisi tehdä/teettää autokatos vain yhdellä tolpalla.. Tietääkö joku, miten tollasen lumikuorman kesto tms. lasketaan..
Eli vetäis vaan toiseen laitaan varmaankin terästolpan ns. "katosta läpi" ja sieltä sitten jokin yhdistyspalanen kattoon (vaijeri kuvassa kait) että tuo lujuutta kattoon..

Tollen ku tekisi, niin mitenköhän pitkän katteen sais kohtuudella? Eihä toho ees tartteis kun yhdelle puolelle perustuksetkin, niin vielä helpommalla? :D

Eli kaivaa teräspystyputken maahan johonkin 200l betonitynnyriin , siitä sit varmaankin pakko terästä olla niin hitsaa putken ja laittaa kiinni jollain ? Ei hajuakaan miten toi tehdään, mut mahdollinen on..

1734350638759.png



1734351084078.png
 
EIköhän joku lujuuslaskentainsinööri sulle tuollaisenkin katoksen tarvittavat rakenteet laske :D

Mutta sen verran nyt voi lonkalta heittää että 200l betonitynnyri on roimasti alakanttiin perustukseksi. Jos nyt vaikka kuvitellaan että tuon yhden tolpan varassa olisi 6x4 lippa niin pelkkä lujuuslaskennassa yleisesti käytetty ~275kg/m2 tuo jo 6600 kiloa lumikuormaa vs 500 kiloa betonia maassa. Melkoisen vääntömomentin tuo tuolle tolpalle jokatapauksessa :D
 
Autokatoksen teko on aina järkevä ratkaisu. Ei maksa paljoa ja on jokapäiväisessä käytössä. Samalla vaivalla tekee suuremmankin.
Tuossa vanha tonttikuva (1981). Ajo tontille siis etelän suunnasta, oikea alakulma. Katkoviivalla ilmeiaesti merkitty, että talo olisi voinut olla alempanakin, eli lähempänä tietä.

Kuvaan laitettu, että autokatos, vaikka autotalli se on. Tontti on 805 neliötä. Kyllä tuohon varmaan jonkinlaisen autokatoksen saisi. Ihan liian lähellä tietä se ei kai saa olla. Oikealla puolella on tonttia varmaan 1 metri vain.

Screenshot_2024-12-16-14-20-47-70_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4~2.jpg
 
Tuossa etupihalle piirretyn kuusen paikallahan se luontaisin paikka olisi yhden auton katokselle, silloinkin talonpuoleinen sivuseinä on tuplakipsitettävä:
Näyttökuva 2024-12-16 154004.png

Katoksen mitat eivät ole ihan justiinsa mittakaavassa, mutta lähellä. Takapuolelle tilaa pitää kumminkin jättää reilusti että autolla on helppo sinne kurvata, joko etu tai takaperin.
 
Tuossa vanha tonttikuva (1981). Ajo tontille siis etelän suunnasta, oikea alakulma. Katkoviivalla ilmeiaesti merkitty, että talo olisi voinut olla alempanakin, eli lähempänä tietä.

Kuvaan laitettu, että autokatos, vaikka autotalli se on. Tontti on 805 neliötä. Kyllä tuohon varmaan jonkinlaisen autokatoksen saisi. Ihan liian lähellä tietä se ei kai saa olla. Oikealla puolella on tonttia varmaan 1 metri vain.

Screenshot_2024-12-16-14-20-47-70_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4~2.jpg
Kannattaa katsoa mitä kunnan rakennusjärjestys sanoo, ja vilkuile onko naapureilla miten rakennettu tallit/katokset lähemmäs tietä. Todella monessa paikassa on mahdollista rakentaa autokatos tuon katkoviivaisen rakennusalan ulkopuolelle, esimerkiks 2m päähän katualueen rajasta. Sillä olettamalla, että vieressä ei ole risteystä, tms. aluetta jonka takia pitäs varmistaa näkyvyyttä tontin läpi. Uusissa kohteissa näkemäalueet on otettu jo kaavoissa huomioon jättämällä risteyksiin enemmän katualuetta sisämutkiin, mutta vanhoissa voivat tuolla perusteella rajottaa mihin on mahdollista yrittää.

Jos samasta korttelista, tai kadun toiselta puolen löytyy esimerkkitapauksia missä on katos lähempänä tietä, rakennusalan ulkopuolella, niin sitä suuremmalla todennäkösyydellä sullekin se lupa sieltä irtoaisi.
 
Joku 5h meni tänään lumitöissä..
Edellisen omistajan vänkyrällä kolalla vielä, ei sitäkää ole uutta ehtinyt vielä hommata. :hammer:
Olin reissussa, niin ei päässy aikaisemmin lumitöihin. Eilen kun tuli yöllä himaan, niin sai kahlata polvia myöten kotiovelle..
Lumilinko seuraavaksi hankinnassa. :vihellys:
Kolaus.jpg
 
Hinta riippuu paljon pohjan kantavuudesta ja onko tilaa tehdä ilman palorakenteita. Nyt taisi kuulostaa siltä, että tilaa ei ole.
Enemmän hintaan vaikuttaa kunnan rakennusjärjestys ja se, mitä rakennusvalvonta vaatii. Autokatos on niin kevyt rakenne että plinisavenkin päälle tekee aika kevyillä anturoilla. Mutta jos tarvii rakennusluvan ja rakennusvalvonta vaatii oikein viimeisen päälle rakennesuunnitelmat niin euroja alkaa menemään. Ulkopuolisella suunnittelijalla ei myöskään ole tarvetta kustannusten järjellisyyteen.

Tein 7x7m katoksen, toimenpideilmoituksella. Anturat k/k 2000 1,5m syvyyteen, pilariharkoilla maan pinnalle, alajuoksu 2x2x8", runko 2x4, paneelit ulkopintaan, NR-ristikot, aluskatteet ja ruoteet, peltikatto päälle. Alle 4000€ koko liiteri. Myönnän, että työn puolesta saan tavaraa ja palvelua hiukan normaalia halvemmalla kuin peruspentti, mutta säästö ehkä tonnin luokkaa. Palvelua tässä ei ollut kuin kaivinkoneen käynti x2, murskeen ajo ja ristikoiden nosto. Samoin suunnitelmat tein itse, kun laskelmia ei sen enempää pyydetty (toki ristikkosuunnitelmat tuli toimittajalta).

Joku toinen saa samaan menemään 20 000€ kun teettää kaiken suunnittelusta toteutukseen.
 
Tuossa etupihalle piirretyn kuusen paikallahan se luontaisin paikka olisi yhden auton katokselle, silloinkin talonpuoleinen sivuseinä on tuplakipsitettävä:
Näyttökuva 2024-12-16 154004.png

Katoksen mitat eivät ole ihan justiinsa mittakaavassa, mutta lähellä. Takapuolelle tilaa pitää kumminkin jättää reilusti että autolla on helppo sinne kurvata, joko etu tai takaperin.
Tuo vaikuttaa ihan hyvältä! Hieman hankalasti on tuossa kohdalla olohuoneen kolme ikkunaa. Sitä vähän mietin.

Itse mietin, että autokatos voisi olla autotallin edessä. Talli on sen verran kapea ja muuta tavaraa aika paljon siellä. Eli varastotilaksi ihan hyvä, mutta ei autolle.

talli.jpg

Katosha voisi periaatteessa olla niinkin leveä, että peittäisi yhden makuuhuoneen ikkunaakin. Eli etuovi näkyykin tuossa hieman keskemmällä taloa.

Tie talolle on suht leveä, eli varmaan kaksi autoa mahtuu siitä vierekkäinkin jollain lailla menemään.

Mutta mikähän muuten mahtaa olla suojaetäisyys talon ja autokatoksen välissä? Jos siihen se tuplakipsilevyn vaan laittaa. Joku riittävän tilava yhden auton katos voisi aivan riittää.

Autokatoksen saisi varmaan kauemmaksikin talosta vielä mahtumaan.

Kannattaa katsoa mitä kunnan rakennusjärjestys sanoo, ja vilkuile onko naapureilla miten rakennettu tallit/katokset lähemmäs tietä. Todella monessa paikassa on mahdollista rakentaa autokatos tuon katkoviivaisen rakennusalan ulkopuolelle, esimerkiks 2m päähän katualueen rajasta. Sillä olettamalla, että vieressä ei ole risteystä, tms. aluetta jonka takia pitäs varmistaa näkyvyyttä tontin läpi. Uusissa kohteissa näkemäalueet on otettu jo kaavoissa huomioon jättämällä risteyksiin enemmän katualuetta sisämutkiin, mutta vanhoissa voivat tuolla perusteella rajottaa mihin on mahdollista yrittää.

Jos samasta korttelista, tai kadun toiselta puolen löytyy esimerkkitapauksia missä on katos lähempänä tietä, rakennusalan ulkopuolella, niin sitä suuremmalla todennäkösyydellä sullekin se lupa sieltä irtoaisi.
Naapureilla ei ole ollenkaan uudempia katoksia rakennettu. Eli 1980 luvun autotallia ja autokatosta on kyllä. Tai sitten auto on vain jossain pihassa. Tallit/katokset on vähän samaan tyyliin, kuin tuo piirtämäni kuva. Ja ne on talossa kiinni.

Talo ei ole kulmatontilla, eli molemmilla puolilla on talot. Tuossa siis talo 4.

Screenshot_2024-12-16-17-49-53-65_4641ebc0df1485bf6b47ebd018b5ee76~2.jpg
 
Kuvasta katsottuna viereisillä naapureilla on selkeästi leveämpi pihatie. Mietin että tuota tietähän olisi varmasti mahdollista leventääkin?
Screenshot_2024-12-16-17-57-56-47_4641ebc0df1485bf6b47ebd018b5ee76~2.jpg


Tuossa vielä ilmakuva ja melko ahtaalta näyttää. Ehkä tuon männyn takia vieläkin kapeampi.
Screenshot_2024-12-16-18-02-47-72_4641ebc0df1485bf6b47ebd018b5ee76~2.jpg
 
8 metriä on tuo etäisyys ympäröivistä rakennuksista, joka edellyttää osastointia nyrkkisääntönä.

Tuo rakennuslakihan muuttuu nyt vuoden vaihteessa rakennuslupien osalta ainakin, uuden lain aikana rakentamisen byrokratiaa tarkoitus vähentää. Aika tulee näyttämään miten tuo sitten toimii jatkossa kun saunamökkejä, autokatoksia yms alkaa tippumaan tonteille ympäri Suomenmaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 769
Viestejä
4 538 716
Jäsenet
74 874
Uusin jäsen
Matti1965

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom