Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Makuasioita toki, mutta lähinnä meinasin että ei kannata ehdoin tahdoin paneelia säilyttää jos ei siitä tykkää. Irti vaan ja oman maun mukaan uutta tilalle.Makuasioista voi keskustella, mutta usko tai älä; jotkut tykkää tuollaisesta tummasta vanhasta puupinnasta. Facen rempparyhmissä on ihan uskomatonta miten käsittelemätön puupinta pitäis aina säästää. Ja yhtä paljon niitä joiden mielestä valkoiseksi maalattu puupaneli on jotenkin jollain ihmeen tapaa kattopanelina parempaa kuin valkoiseksi maalattu mdf. Mulla on kaikki katot mdf:ää ja sen verran opin ekasta rempasta että paperipäällysteistä en enää osta. Mut maalatut on ihan hyviä ja halpoja ja jos joskus tarvii katto "maalata" niin tiputtaa pahvit alas ja ostaa sen hetkisen maun mukaista pahvipuristelevyä tilalle. Saattaa olla lähes halvempaa kuin kahteen/kolmeen kertaan maalaus.
Tulee varmaan liian iso urakka maalata kaikki 120 neliötä kattoa. Nyt ainut jo aiemmin maalattu on vessan katto. Puoliso kumminkin haluaisi ainakin yhteen huoneeseen valean katon. Joko valkoisen tai sitten ehdotin juuri tuollaista läpikuultavaa vaaleaa. Se kävisi myös.Vanhemmat aikanaan maalasi rempan yhteydessä takkahuoneen paneelikaton läpikuultavalla vaalealla, siitä tuli kyllä hyvän näköinen ja tila avartui huomattavasti, mutta tuossa varmaan joutuu tekemään muutakin tuon tumman taustan takia...
Tästäkin kämpästä oli joskus kaksi vuotta sitten hierottu kauppaa melko normaaliin 160k€ hintaan. Kuntotarkastuksien perusteella ostaja oli kumminkin vetäytynyt. Vesivuotoja ei ollut putkissa (pohja kuiva), mutta kupariset käyttövesiputket oli syytä tehdä uudelleen, kun niillä jo 43 vuotta ikää. Hieman puoliso moitti pinta-asennuksena tehtyjä putkia, mutta eipä niitä muutenkaan olisi voinut tehdä. Yhden käytävän katossa siis menee pesuhuoneelle.Ei ollut kämppä hinnankiroissa, täällä Turun kupeessa saa tuollaisista maksaa pari-kolmesataa tonnia sijainnista riippuen
Maalaaminen voi tosiaan olla vähän hankalaa kun lautojen välissä on nuo raot ja musta taustakangas (oletan että se on joku kangas tai paneeli). Jos haluat "kirkastaa" sen niin pitää varmaan tehdä katto uusiksi noilta osin, tai sitten irroittelet laudat ja maalaat irrallaan ja sitten takaisin kattoon. Voi musta-valkoinen kontrasti vaan olla vähän raidallisen näköinen niin ei ehkä tule hyvä siitäkään.
Ei muuta ku jotain mdf-läpyskää kaupasta ja paukuttelee päälle. Niin tehtiin meillä tuollaiselle katolle kolmessa huoneessa ja ihan hyvä tuli. Muistaa jättää elämisvaraa pari senttiä seinien viereen, nuo venyy aika paljon kosteuden mukaan. Toki valaisinten kohdalla katto muuttuu paksummaksi, niissä voi joutua rasiota vähän säätämään (tai sitten ei, riippuu valaisimesta yms.). Lisäksi jos laittaa samansuuntaisesti vanhan katon kanssa, joutuu joihinkin väleihin lisäämään rimaa, mutta pikku ongelma.Tulee varmaan liian iso urakka maalata kaikki 120 neliötä kattoa. Nyt ainut jo aiemmin maalattu on vessan katto. Puoliso kumminkin haluaisi ainakin yhteen huoneeseen valean katon. Joko valkoisen tai sitten ehdotin juuri tuollaista läpikuultavaa vaaleaa. Se kävisi myös.
Kunnollisen sadesuihkun periaate on, että paine on pieni, mutta vettä tulee paljon (luokkaa yli 15l/min). Mitään veden säästäjien suihkuja ne ei ole.60€ löytyi uusi sadesuihku, jonka laitoin eilen paikoilleen. Kuvassa vaan letkut on vielä väärinpäin. Piti laittaa oikein, niin alkoi toimimaan. Puoliso valitti että tuossa veden paine on olematon, mutta sehän johtuu vain siitä, että se on sadesuihku? Itse olisin mieluummin koittanut selvitä normaalilla suihkulla, mutta puoliso halusi juuri tuollaisen sadesuihkun. Ilmeisesti hän luuli, että vettä tulisi jotenkin tosi kovaa/kovalla paineella?
Työlästä, sotkuista ja melko turhaa lopulta, hyöty kovin pieni. Tietysti jos haluaa tehdä enemmänkin sähkötöitä tms. ropaamista katossa niin sitten. Meillä ei ollut tarvetta sellaiselle.Miksei revi vanhas kattoa pois?
Tuo nyt paikallaan oleva oli uusi Grana "sadesuihku". Itse en huomannut mitään vikaa, mutta ei varmaankaan sitten kaikille sovellu Taitaa olla kyllä konkurssissa tuo yritys.Kunnollisen sadesuihkun periaate on, että paine on pieni, mutta vettä tulee paljon (luokkaa yli 15l/min). Mitään veden säästäjien suihkuja ne ei ole.
Halvat "sade"suihkut on sitten sellaisia, että ei ole painetta eikä vettä.
Jos oikeasti haluaa sadesuihkun, kannattaa ostaa Hansgrohe. Muuten kannattaa ostaa tavallinen suihku.
Aloituspostaus antaa hyvin osviittaa.En löytänyt ketjusta arviota asumiskuluista.
Miten paljon suunnilleen vuodessa maksaisi alle 100 neliön vanhan omakotitalon asumiskulut (vakuutus, sähkö, vesi, jäte, yms.) jos tontin vero olisi n. 1000€? En ole asunut omakotitalossa, harkitsen sellaista vaihtoehtona osakkkeelle ja on tosi vaikea arvioida miten paljon tulisi kuluja.
Ja jos huoneessa sattuu olemaan kaappeja tai keittiön yläkaapit, niin ei oikein onnistu vanhan katon purkaminen.Työlästä, sotkuista ja melko turhaa lopulta, hyöty kovin pieni. Tietysti jos haluaa tehdä enemmänkin sähkötöitä tms. ropaamista katossa niin sitten. Meillä ei ollut tarvetta sellaiselle.
Lämmitystapa ja talon ikä? Siis miten vanha?Miten paljon suunnilleen vuodessa maksaisi alle 100 neliön vanhan omakotitalon asumiskulut (vakuutus, sähkö, vesi, jäte, yms.) jos tontin vero olisi n. 1000€? En ole asunut omakotitalossa, harkitsen sellaista vaihtoehtona osakkkeelle ja on tosi vaikea arvioida miten paljon tulisi kuluja.
Tietämättä saunan kokoa ottaisin silti suoraan isomman mallin.Otin ainavalmis sähkökiukaasta kivet pois ja testasin että pikkuvastus ja muut vastukset toimii. Tuntuu että alaläppä olisi kokoajan auki.
Tuli vaan mieleen hankkia uusi kiuas samalla. Ei ole kerran ainavalmiille mitään käyttöä, koska tulee vaan kerran viikossa saunottua.
Ehkä käyn K-Raudassa katsomassa tuota 349€ kiuasta?
Tämä aivan totta. Mielummin yläkanttiin mitoitettu teho.Tietämättä saunan kokoa ottaisin silti suoraan isomman mallin.
Tietämättä saunan kokoa ottaisin silti suoraan isomman mallin.
2.15 x 1.45 x 1.65 = 5.1 kuutiota vain?Tämä aivan totta. Mielummin yläkanttiin mitoitettu teho.
Osta kuitenkin suomalainen Mondex Tahko,hintaero on pieni verrattuna kiinalaiseen harviaan.Ja tosiaan mieluimmin isompi jos ollaan suosituksien puoliväliä ylempänä neliöissä/kuutioissa.Otin ainavalmis sähkökiukaasta kivet pois ja testasin että pikkuvastus ja muut vastukset toimii. Tuntuu että alaläppä olisi kokoajan auki.
Tuli vaan mieleen hankkia uusi kiuas samalla. Ei ole kerran ainavalmiille mitään käyttöä, koska tulee vaan kerran viikossa saunottua.
Ehkä käyn K-Raudassa katsomassa tuota 349€ kiuasta?
Milloin Harvia on alkanut tekemään Cilindroja kiinassa? Omassa alle 5v Cilindrossa ainakin lukee että Made on Finland.Osta kuitenkin suomalainen Mondex Tahko,hintaero on pieni verrattuna kiinalaiseen harviaan.Ja tosiaan mieluimmin isompi jos ollaan suosituksien puoliväliä ylempänä neliöissä/kuutioissa.
En tiedä, ainakin omassa n.3 vuotta sitten ostetussa ei ole mitään mainintaa valmistuspaikasta joten oletan että kiina,ainakin laatu oli ehtaa ihteään n. puolessa vuodessa kärähti kolme kertaa.Milloin Harvia on alkanut tekemään Cilindroja kiinassa? Omassa alle 5v Cilindrossa ainakin lukee että Made on Finland.
E: ja samaa sanoo K-Rayta:
Hetivalmiin sähkönkulutus kieltämättä on ihan reipas - omat kokemukset on että sellanen ~350-400 kWh/kk pienenee kulutus jos on kiuas on pois päältä. Tuota kulutusta sitten normikiukaalla jokainen saunakerta pienentää 10-15 kWh.Meillä myös oli tuo hetivalmis kiuas mutta saunarempassa vaihdettiin Harvian pilarikiukaaseen. Sähköähän hetivalmis vie aikalailla ja taisi vaatia jotain 3-4 saunomis kertaa viikossa että tuon ylläpito lämpimänä kannatti.
Pikkusen nopeeta toimintaa - ensimmäisenä muuton jälkeen hetivalmis pois kun jäi jalat kylmiks. Oisit antanu sille nyt kuitenkin mahdollisuuden, mä puolestani oon oikeen tyytyväinen ison kivimassan antamaan lämpöön. Jos sinne menee justeikäkohta nii onhan se sauna pikkusen viilee, mutta pidäppä luukkua ja ilmankiertoa vartti auki ennen saunaan menoa nii ei oo enää niin kylmä. Ja vaikka menis heti nii heittämällähän sitä lämpöä lisää saa.Itse vaihdoin ensimmäisenä muuton jälkeen hetivalmiin pois ja pilarin tilalle. Ainavalmiilla jäi jalat kylmiksi ja muutenkin oli aika onneton. Tämä johtui tosin osittain siitä että kiuas ei ole suunniteltu saunologian oppien mukaisesti.
Mondex Tahko M 10.5kW:n valikoin itselle (sauna suhteellisen iso ja paljon lasipinta-alaa) ja on vieraatkin sanoneet että parhaat löylyt mitä ovat saaneet sähkökiukaalla.
Väittäsin että kiukaan vastusten on tarkotus lämmittää kiviä eikä saunaa. Mun mielestä mitä isompi kivimäärä, sitä mukavampi saunoa - ja jos on paljon kiviä, niiden lämmittäminen tarvii tehoa. Pieni kivimäärä lämpee pienemmällä tehollakin nopeesti, mut jäähtyy yhtä nopeesti kun niitä kastelee.2.15 x 1.45 x 1.65 = 5.1 kuutiota vain?
Meneeköhän tehokkaampi jo niin tehokkaaksi, että kivet ei ehdi lämpeämään tarpeeksi?
Ainavalmis on 6kW.
En löytänyt ketjusta arviota asumiskuluista.
Miten paljon suunnilleen vuodessa maksaisi alle 100 neliön vanhan omakotitalon asumiskulut (vakuutus, sähkö, vesi, jäte, yms.) jos tontin vero olisi n. 1000€? En ole asunut omakotitalossa, harkitsen sellaista vaihtoehtona osakkkeelle ja on tosi vaikea arvioida miten paljon tulisi kuluja.
Osakkeessa et saa päättää tehdäänkö etkä myöskään saa tehdä itse vaikka haluaisit/osaisit.
Riippuu vähän siitä millaista porukkaa yhtiössä on. Jos kaikki on 60 ja kuoleman välissä niin kuidusta on turha haaveilla koska ihan turha ja laskut maksaan 4gllä ihan hyvin. Vaikka yrität kuinka selittää että tulee halvemmaksi niin ei. Sen sijaan pihan kukkaistutukset ja pihakeinun uusinta menee kiireellisyyslistan kärkeen heittämällä.Tuo vähän riippuu. Jos on pieni yhtiö ja menet hallitukseen / osaat hieman diplomatiaa (perustella) uudistuksia voi tehdä. Tai jos "liittoudut" ja "juonittelet" voit myös päästä vaikuttamaan ja saada jopa uuden hallituksen valittua ja saada uudistuksia aikaan,
Tietysti ensimmäinen vaihtoehto parempi. Monesti se syy vastustaa on van "periaate" koska "aina on tehty näin". Mutta jos voit perustella esim. että "vaihtamalla kaapelinetistä kuituun nopeus nousee 10/10M => 50/50M JA kuukausihinta laskee eurolla / parilla" eikä se maksa mitään koska tarvittava noin 1800€ voidaan ottaa taloyhtiön varoista yllättävän moni suostuu moiseen...
Eli aika moni suostuu jos vain onnistut kertomaan että halvalla saa, siitä saa alennusta tai jopa että vastike laskee (kuten vaikka maalämpöön siirtyminen jos saa tukia jostain tai vastike laskee vaikka hintaa tulisi joku 100k tjsp ennen mahdollisia tukia).
Toki helpompaa jos ainoat jotka täytyy suostutella on se nainen joka ehkä on nyrkin ja hellan välillä ja mahdolliset alaikäiset lapset mutta kuitenkin...
Riippuu vähän siitä millaista porukkaa yhtiössä on. Jos kaikki on 60 ja kuoleman välissä niin kuidusta on turha haaveilla koska ihan turha ja laskut maksaan 4gllä ihan hyvin. Vaikka yrität kuinka selittää että tulee halvemmaksi niin ei. Sen sijaan pihan kukkaistutukset ja pihakeinun uusinta menee kiireellisyyslistan kärkeen heittämällä.
Vielä ei ole sopivaa taloa kiikarissa. Olen katsonut pääradan varresta lähinnä pienemmillä paikkakunnilla myynnissä olevia taloja. Budjettiin sopivat ovat 80-luku tai sitä vanhemmat. Suurin osa 90-luvun tai uudemmista taloista on liian kalliita.Lämmitystapa ja talon ikä? Siis miten vanha?
Vakuutus riippuu vakuutukseen laajuudesta. Alkaen 200€ vuosi.
Asunnon ikä vaikuttaa lämmitystarpeeseen jonkun verran. Missäpäin Suomea, sekin vaikuttaa vähän lämmitykseen. Jos on vaikka sähkölämmitteinen, niin ILPillä saa melko merkittävän säästön sähkönkulutuksessa.
Omakotitalo voi olla hyvä vaihtoehto, koska itse saa päättää esim remonteista.
Vuokralle menevä talo on kahdella ilpillä (1966, 119 neliötä). Siinä seinäeristeet on vain 10cm. Pienimmillään sähkönkulutus joku vuosi sitten oli 5000kWh. Saunaa ei oikeastaan käytetty. Pesuhuoneen lämmitys ja käyttövesi öljyllä. Mutta öljyn säästämiseksi pesuhuone lämpeää sähköpatterilla.
Nyt "uusi" 1982 talo samalla paikkakunnalla, 120 neliötä, 4 makuuhuonetta, eli 1 enemmän. Siinä jo 20cm seinäeristettä ja lämpölasit.
Vanha oli 57k€ + ilp (x2) + jääkaappipakastin + astianpesukone. "Uusi 48k€ ja vähän alle 10k€ remontteihin (sis ilp ja kaikilta osiltaan uudet vesiputket kuparilla/kromikuparilla. Jääkaappi sekä pakastin ja astianpesukone).
Osakkeessa voi tulla yllättäviä ja kalliita remppoja, jolloin vastike voi nousta erittäin suureksi. Toki remppoja voi tulla ja tuleekin vastaan myös omakotitalossa.
Edit:
Vanhassa talossa latasin voimavirralla sähköautoa ja uudessa suko pistokkeesta, koska voimavirtaa ei ainakaan vielä ole. Tuo pieni sähkönkulutus vanhassa talossa siis oli ajalta ennen sähköautoa. Osakkeessa taas voi olla hankala ladata autoa yleensäkään?
Kiitos taulukosta, tästä saa hyvää vertailupohjaa ilmoitusten tietoihin.Riippuu aika pikälti miten elelee ja millasessa talossa.
-89 140m2 lämmitettävää tilaa. Henkilöt -18 asti 2+2. -19-22 1+1. -23 2+1
21-23 louhintaan mennyt aika paljon sähköä. Parhaimmilalan 70MWh/v. Puita hommasin kun muutettiin 2010 reilun 10 kiintokuutiota, niitä on vieläkin jälellä... en ole ahkera pollttamaan takaa ja leivinuunia varsinkaan viimeisiin vuosiin kun sisällä ollut muutenkin 28C. Muuten laiskalle sopiva lämmitysmuoto on pari ilppiä. Sähköpattereita ei ole mun asumisaikana tullut pidettyä päällä. Kosteiden tilojen lattialämmitykset toki.
Remppa osastolla on viime vuosina 46 aurinkopaanelia hiluineen. Wc, khh, suihku, sauna lattiasta kattoon rempat varaajineen ja kalusteineen. Noi maksettu heti pois niin ei jää roikkumaan mitään korollisia kk maksuja.
Paras kun noi voi tehdä tai olla tekemättä. Maailma on täynnä vanhoja taloja missä ei ole tehty yhtään mitään vuosikymmeniin enkä nyt tiedä onko sekään väärä tapa elää. Käyttää talo loppuun jos sillä ei muutenkaan ole arvoa ja itselle ok. Osakkeessa et saa päättää tehdäänkö etkä myöskään saa tehdä itse vaikka haluaisit/osaisit. Maksaa saat kyllä...
E: Ja itse asiassa ei annakkaan koska ei ole lukuja, pitääkin päivittää joskus. Mutta tässä jotain 120m2 suorasähkötalon (+ilp) kuluja:
-Sähkönsiirron perusmaksu 37e/kk (Caruan 2-aikasähkö)
-Sähkönsiirto n.4-5snt/kwh (n.400-2000kwh/kk)
-Sähköenergia n.30e-250e/kk (kesä/talvi, riippuen keleistä ja sopimuksesta)
-Kokonaiskulutus n.15kwh/vuodessa
-Vakuutukset, laaja kotivakuutus+auto liikennevakuutus n.600e/v
-Polttopuut (avotakka) n.250e/v
-Nuohous 60e/hormi
-Vesi n.600e/v (en muista kulutusta)
-Jäte n.9e/tyhjennys kerran kuussa
Kiitos listauksesta, näistä saa hyvin vertailupohjaa.Meillä
- Carunan perusmaksu 37€/kk
- Sähköä vuodessa n. 25MWh, tosin lämmitettävää 260m2 ja tuossa on autojen latausta, 0,13€/kWh siirtoineen = 3250€/v --> 270€/kk
- 100m2 talolle 15MWh lienee hyvä arvaus ja nyt ei kiinteät energiahinnat ole ihan meidän 5snt tasossa, vaan hiukan 8snt päällä --> 2400€/v --> 200€/kk
- vettä meillä menee kahdella ihmisellä 60m3 vuodessa, kunnan voimassaolevalla hinnalla 320€/v --> 27€/kk
- kiinteistön vakuutus ~500€/v --> 42€/kk
- jätehuolto remeon nelilokero 2vko välein 30€/kk
- polttopuut olen viime vuodet ottanut omasta pihasta / metsästä, ne kustannukset seuraavan rivin sisällä.
- muuhun kiinteistön jatkuvaan huoltoon voi budjetoida 50€/kk, remontit ja investoinnit erikseen.
Tuosta tulee meille 419€/kk, autojen lataukset jos jättää pois niin 400€/kk.
Kertymähän ei ole tasainen, kesällä sähköä menee 400-600 kWh/kk, talvella 2000-3000kWh/kk.
Arvioni kiinteistöverosta meni hieman korkeaksi, myynnissä olevien ilmoitusten perusteella liikutaan luultavasti 500-700€ paikkeilla.
Nopeiden laskelmien perusteella pieni omakotitalo jossa olisi suurimmat rempat tehtynä olisi kuukausi kustannusten osalta suunnilleen samaa luokkaa osakekaksion/ kolmion kanssa. Täytyy harkita jos ensin kokeilisi vuokrata sopivalta paikkakunnalta omakotitalon esim. puolen vuoden - 1 vuoden ajaksi niin voisi testata asumista ennen ostopäätöstä.
Oman rauhan lisäksi omakotitalossa houkuttaa remontoinnin olevan oma päätös. Sukulaisten ja kavereiden kokemusten perusteella osakeasunnoissa voi osua liian monta jäärää samaan taloon...
Oman rauhan lisäksi omakotitalossa houkuttaa remontoinnin olevan oma päätös. Sukulaisten ja kavereiden kokemusten perusteella osakeasunnoissa voi osua liian monta jäärää samaan taloon...
Täällä ainavalmis kiukaassa ei näköjään se alaläppä toimi. On siis kokoajan auki. Valmistelin jo kiukaan poistoa, niin otin yhden pitkän laudan pois alalauteista. Selvisi siinä, että on vaihtokunnossa alalauteen pitkät tukipuut, jotka jo otinkin pois. Kurkistin myös ylälauteet läpi, mutta ei niissä ollut mitään sanomista.Itse vaihdoin ensimmäisenä muuton jälkeen hetivalmiin pois ja pilarin tilalle. Ainavalmiilla jäi jalat kylmiksi ja muutenkin oli aika onneton. Tämä johtui tosin osittain siitä että kiuas ei ole suunniteltu saunologian oppien mukaisesti.
Mondex Tahko M 10.5kW:n valikoin itselle (sauna suhteellisen iso ja paljon lasipinta-alaa) ja on vieraatkin sanoneet että parhaat löylyt mitä ovat saaneet sähkökiukaalla.
Kuten jo aiemminkin mainittu, ei kannata sniiduilla kiukaan koon kanssa. Itse kun vaihdoin vanhan 10 kW Kastorin 9 kW Narviin, niin saunan lämpeneminen kestää 1/3 pitempään tuolla pienemmällä. En kyllä ymmärrä, että miksi.Täällä ainavalmis kiukaassa ei näköjään se alaläppä toimi. On siis kokoajan auki. Valmistelin jo kiukaan poistoa, niin otin yhden pitkän laudan pois alalauteista. Selvisi siinä, että on vaihtokunnossa alalauteen pitkät tukipuut, jotka jo otinkin pois. Kurkistin myös ylälauteet läpi, mutta ei niissä ollut mitään sanomista.
Ehkä on sitten saunottu paljon ja enemmän kosteusrasitusta juuri alalauteissa. Kiuas on vuodelta 1981 luultavimmin ja pesuhuone/sauna rempattu noin 2000.
---
7kW pitäisi riittää 5.1 kuutiolle. Mutta tuo 9kW riittäisikin jo 8–14 m³. Kivien määrä sama 90kg.
Eilen kävin ostamassa sen Harvia 6.8kW pilari kiukaan. Katsoin sulakkeet, niin kiukaalle on vain 10A x 3. 9kW kiuas vaatisi sitten jo uudet kaapelit sähkötaululta saunaan (16A).Kuten jo aiemminkin mainittu, ei kannata sniiduilla kiukaan koon kanssa. Itse kun vaihdoin vanhan 10 kW Kastorin 9 kW Narviin, niin saunan lämpeneminen kestää 1/3 pitempään tuolla pienemmällä. En kyllä ymmärrä, että miksi.
Ja vertailun vuoksi esim. mökille ostetun Harvian puukiukaan nimellistehoksi ilmoitetaan 24 kW
Koska lämmin on vähän suhteellinen käsite. Itse lämmitän 90c ja siinä menee noin 1,5h.Eilen kävin ostamassa sen Harvia 6.8kW pilari kiukaan. Katsoin sulakkeet, niin kiukaalle on vain 10A x 3. 9kW kiuas vaatisi sitten jo uudet kaapelit sähkötaululta saunaan (16A).
Kauanko aikaa teillä sauna pitää lämmetä 9kW Narvilla? Ohjeessa ehkä mainittii 1h lämmitysajasta, mutta täytyy lukea vielä ohjeet tarkemmin. Miten iso teidän sauna olikaan? Täällä vain 5.1 kuutiota.
80kg sain kiviä mahtumaan. Olisi ilmeisesti pitänyt latoa kiviä vähän tiiviimmin, jos olisi osannut. Aika yksinkertaiselta näyttää tuollainen kiuas, kun kolme vastusta, lämpömittari 10cm katosta ja se ohjauskeskus.
Harmillisesti Harvia on kiinalainen, mutta ei nyt nopeasti löytynyt muutakaan parempaa pilarikiuasta 350€ hintaluokassa. Täytyy ainakin ne alalauteet vielä korjata, eli kaksi pitkää tukipuuta jostain ostaa ja ruuvailla kiinni.
Veljen porukatkin ovat joskus kiukaan uusineet ja niilläkin ilmeisesti jonkun merkkinen 9kW kiuas.
Laskinkohan yhtään oikein, että jos 9kW lämpeäisi 60 min, niin 6.8kW pitäisi lämmetä 79 minuuttia?
No tuota pelkäsinkin, että epäonnistun tuossa kivien asettelussa jotenkin.Koska lämmin on vähän suhteellinen käsite. Itse lämmitän 90c ja siinä menee noin 1,5h.
Sä oot laittanu noi kivet väärin ja ne on liian isoja. Tossa pitäis olla pienempiä kiviä ja isot kivet keskelle ja pienillä vuorataan toi ulkoreuna tiiviiks.
Koska lämmin on vähän suhteellinen käsite. Itse lämmitän 90c ja siinä menee noin 1,5h.
Onko noissa sähkökiukaissa jotain rajoituksia tuon tehon suhteen? Vai voiko olettaa että kun on laittanut kiertäen max asentoo se antaa sen luvatut täydet tehot?
Täydellä menee aina. Vastuksia on kolme. Eli joskus voi tarkistaa, että kaikki kolme vastusta lämpeää/ovat punasia.Onko noissa sähkökiukaissa jotain rajoituksia tuon tehon suhteen? Vai voiko olettaa että kun on laittanut kiertäen max asentoo se antaa sen luvatut täydet tehot?
Omassa Harviassa on tuo termari. Se on toki maksimilla. Tuli katsottua että 6,8kw laite on. Ottaa sen tunninkin että lämpenee kunnolla. Tuli mieleen kun täällä oli kiukaista puhetta.Täydellä menee aina. Vastuksia on kolme. Eli joskus voi tarkistaa, että kaikki kolme vastusta lämpeää/ovat punasia.
Kaikissa sähkökiukaissa on termostaatti. Vastukset on täydellä teholla aina, kun termostaatti ei ole sammuttanut vastuksia, eli teho on joko 100 % tai 0 %. Ellei tietenkin osa vastuksista ole rikki, kuten tuossa mainittiin jo.Omassa Harviassa on tuo termari. Se on toki maksimilla. Tuli katsottua että 6,8kw laite on. Ottaa sen tunninkin että lämpenee kunnolla. Tuli mieleen kun täällä oli kiukaista puhetta.