Omakotitalossa asuminen (yleistä höpinää elämisestä ja kustannuksista)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mikkos
  • Aloitettu Aloitettu
No joo, tuo ei enään ole ajankohtainen.
Tuosta 60 luvulla asennetusta varaajasta hajosi 90 luvulla sisäiset tukiraudat. Hajosivat ilmeisesti liian paineen vaihtelun seurauksena, sitä edelsi ullakolla olevan painesäiliön vaihto kalvosäiliöön jonka kanssa mittari käyttäyty villisti.

Noh nyt on kaukolämpö joka meidän vihreässä Helsingissä ei ole kovin edullista.
Siinäkin Helen pari vuotta sitten vihjaisi että lämmönvaihdin kannattaisi vaihtaa ilmeisesti ennakoiden tulevan veden lämpötilan laskua.
Jo nyt max ämpöjä on laskettu muistaakseni n.110c > 95c

No Helen hinnoilla tuollainen säiliö pörssisähkön kanssa voisikin olla kilpailukykyinen. Siellähän muistaakseni kaikki kustannukset huomioiden kWh hinta OKT:ssa on yli 20snt/kWh. Kun miettii, että tämän vuoden osalta pörssi keskiarvo on alle 6snt/kWh ja optimoimalla tuollaisen ison säiliön kanssa voisi hyvin päästä koko vuoden osalta alle sen, niin siirron kanssakin päästään melkein puolella tuosta Helen hinnasta. Jos joutuu laitteistoa uusimaan, niin kannattavaa vakavasti kyllä harkita.
 
No Helen hinnoilla tuollainen säiliö pörssisähkön kanssa voisikin olla kilpailukykyinen. Siellähän muistaakseni kaikki kustannukset huomioiden kWh hinta OKT:ssa on yli 20snt/kWh
Piti ihan laskeskella:
Lokakuu:
Kaukolämpö n. 14cnt/kwh (8,7cnt+73€/kk)
Sähkö n.16cnt/kwh (pelkkä sähkö 8,79cnt) + kk maksut 9,56

Tuo tietysti pitäisi laskea vuositasolla koska kaukolämmön kk maksut juoksevat kesälläkin ja Helenillä on käytössä joku hinnoittelumalli jossa hinta vaihtuu joka kuukausi, kuulema helpompi ennakoida kuluja.
 
Piti ihan laskeskella:
Lokakuu:
Kaukolämpö n. 14cnt/kwh (8,7cnt+73€/kk)
Sähkö n.16cnt/kwh (pelkkä sähkö 8,79cnt) + kk maksut 9,56

Tuo tietysti pitäisi laskea vuositasolla koska kaukolämmön kk maksut juoksevat kesälläkin ja Helenillä on käytössä joku hinnoittelumalli jossa hinta vaihtuu joka kuukausi, kuulema helpompi ennakoida kuluja.

Tää on kyllä mielenkiintoista, kun suoraa sähkölämmitystä on stigmatisoitu siellä sun täällä, niin Helsingissä tulee melkein halvemmaksi kuin kaukolämpö. Sitten kun on joku energiatehokkaampi sähköä käyttävä lämmitysmuoto niin säästö on huomattava.
 
Tää on kyllä mielenkiintoista, kun suoraa sähkölämmitystä on stigmatisoitu siellä sun täällä, niin Helsingissä tulee melkein halvemmaksi kuin kaukolämpö. Sitten kun on joku energiatehokkaampi sähköä käyttävä lämmitysmuoto niin säästö on huomattava.
Näinpä Helsingissä jopa kerrostaloja on siirtynyt maalämpöön, saas nähdä kun kulutus laskee niin ratkaisu on varmaan nostaa hintoja.
 
Piti ihan laskeskella:
Lokakuu:
Kaukolämpö n. 14cnt/kwh (8,7cnt+73€/kk)
Sähkö n.16cnt/kwh (pelkkä sähkö 8,79cnt) + kk maksut 9,56

Tuo tietysti pitäisi laskea vuositasolla koska kaukolämmön kk maksut juoksevat kesälläkin ja Helenillä on käytössä joku hinnoittelumalli jossa hinta vaihtuu joka kuukausi, kuulema helpompi ennakoida kuluja.
Muistin väärin, oli näköjään vähän päälle 15snt/kWh esimerkkilaskelmassa Helenin sivuilla, jos kulutus on 18MWh. Siis kun on koko vuodelle tasattu nuo talven kovemmat hinnat. Ei ole enää oikein mitään järkeä tuollaisessa hinnassa. Väittäisin pörssisähköllä tuollaisen voittavan tuollaisella 3m3 varaajalla kohtuu helposti. Sähkönsiirron & sähkön kk-maksut on maksettava lämmitti sitten millä tahansa, joten sähkön kWh hinta olisi matalampi isommalla kulutuksella. Pelkän sähkön hinnaksi tuon varajaan optimoinnin avulla veikkaisin päästävän lähellä vuoden keskiarvoa eli ~6snt/kWh (tämän vuoden osalta ollaan vielä alle 6snt/kWh keskiarvossa). Toki pumpputekniikalla voi voittaa huomattavasti vielä suuremmalla marginaalilla. Ei siis mikään ihme, että kaukolämmöstä on jo osa siirtynyt pois.
 
Mietin vielä sitä toistakin vaihtoehtoa, eli varaajan pilkkomista esim rälläkällä? Saisi säilytettyä autotallin ja "kodinhoitohuoneen" väliseinän. Lisäksi aika paljon kaikkea tavaraa autotallissa, niin palojen kuljetus olisi hieman helpompaa.

Löysin sieltä villojen seasta varaajan tyhjennyksen ja valutin jo vähän vesiä pois. Nyt hana on kiinni, kun en ole enää talolla.

Sähköt menee vähintäänkin noihin kahteen sähkövastukseen.

Screenshot_2024-11-16-21-05-22-19_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4~2.jpg
ulojk
Jos en välttämättä tarvitseisi tota tilaa, kurkaisin kameralla ton sisäälle missä kunnossa ( ulkoa ainakin näytti kuvasta uuden veroiselta) jättäisin sen tohon tai tarvittaessa siirtäisin vähän jotta saa lisäeristettyä /eli en tuhoaisi eristettä tarpeettomasti. 3000litraa on jo riittävä talon lämmittämiseen, sähkömarkkinat ovat sekaisin, joten pörssisähkö voi nousta aivan huimiin summiin.
Ei se patteriverkon teko niin hirveitä maksane. Noissa ILP eissä saattaa kennot jäätyä pahasti, jos sähkökatkoihin joudutaan. Veikkaan, että voivat jopa rikkoutua? pahasti jäätyessään.

Toinen jos kunnossa myy ehjänä esim. torin kautta tai romuma romuliikkeelle näin talvena tullevat ehkä hakemaan paikoiltaan ilman muuta korvausta?
Purkamisen voi tehdä rälläkälläkin, laitat tota eristeverkkoa suojaamaan rälläkän suihkulta (lasivillapalaa/sulaa vain vähän siitä pinnalta).

Edit@jm82 lisäsin ton erisysasian
 
Viimeksi muokattu:
Tää on kyllä mielenkiintoista, kun suoraa sähkölämmitystä on stigmatisoitu siellä sun täällä, niin Helsingissä tulee melkein halvemmaksi kuin kaukolämpö. Sitten kun on joku energiatehokkaampi sähköä käyttävä lämmitysmuoto niin säästö on huomattava.
Sama juttu Seinäjoella. Kaukolämpö on 8,6cnt/kwh + reilu 40e kuukausimaksu. Sähkö on siirtoineen pyöreesti 15cnt/kwh (ja halvempaakin jos on pörssisähkö/hyvä määräaikainen) ja kk-maksut kympin verran. Tosin näissä ei mun mielestä kannata sähkön kk-maksua laskea, koska se pitää maksaa riippumatta lämmitysmuodosta.
 
Toinen jos kunnossa myy ehjänä esim. torin kautta tai romuma romuliikkeelle näin talvena tullevat ehkä hakemaan paikoiltaan ilman muuta korvausta?
Ainakaan romu-ukko ei rupea purkutöitä tekemään. Hullu pitää olla jos antaa Torin noutajien tehdä.

Veikkaisin että kysyntä ei ole hurja. Siinä kohtaa kun pönttö on kannettu ulos, sille löytyy kyllä hakija. Tosin niin sen voi palasinakin myydä romuksi.
Purkamisen voi tehdä rälläkälläkin, laitat tota eristeverkkoa suojaamaan rälläkän suihkulta (lasivillapalaa/sulaa vain vähän siitä pinnalta).
Talon sisällä rälläköinti(ja polttoleikkaus, plasmaleikkaus ym), vieläpä siten että asiaan liittyy seinien purkua jne ei ole kiva ajatus ollenkaan. Kyllä siinä talon saa poltettua vaikka jotain psykologista eristettäkin laittaisi.
 
  • Tykkää
Reactions: Sid
Ainakaan romu-ukko ei rupea purkutöitä tekemään. Hullu pitää olla jos antaa Torin noutajien tehdä.

Veikkaisin että kysyntä ei ole hurja. Siinä kohtaa kun pönttö on kannettu ulos, sille löytyy kyllä hakija. Tosin niin sen voi palasinakin myydä romuksi.

Talon sisällä rälläköinti(ja polttoleikkaus, plasmaleikkaus ym), vieläpä siten että asiaan liittyy seinien purkua jne ei ole kiva ajatus ollenkaan. Kyllä siinä talon saa poltettua vaikka jotain psykologista eristettäkin laittaisi.
Kysyvä ei tieltä eksy. Romuäijillä on nostureita ei tommosen siirto kummenen homma ole kun seinät on purettu tieltä. Meillä leikataan jatkuvasti sisätiloissa, siinä vaan pitää toimia huolellisesti sekä suojata esim. tolla villalla sen kipinäsuihkun kyllä näkee ja järjestää jälkivartiointi.
Toki huolimattomasti toimien voi tulenkin saada aikaan, mutta ei se todennäköistä ole normaalisti toimiessa.
 
Kysyvä ei tieltä eksy. Romuäijillä on nostureita ei tommosen siirto kummenen homma ole kun seinät on purettu tieltä.
No nyt puhutaan tilanteesta jossa itsekin kehtaisin kysyä.

Tosin näissä ei mun mielestä kannata sähkön kk-maksua laskea, koska se pitää maksaa riippumatta lämmitysmuodosta.
Joo. Paitsi tietysti erikoistapauksessa, kuten jos jollain on yösähkölämmitystä varten Carunan 63A yösiirto ja lämmitysmuodon vaihtuessa voisi pudottaa 35A yleissiirtoon. Erotus noin 1300 euroa vuodessa.
 
Kaksi 100 litran paisuntasäiliötä. Ne myös nyt tyhjät ja irrotettu. Täytyy viedä ne kierrätykseen pois edestä.

Noille keksii ajan kanssa vaikka ja mitä käyttöä, harkitse ennenkuin kierrätät. Esimerkiksi kompuralle isompi säiliö, mikäli tuossa riittää paineenkesto. Tai savustuspönttö. Tai grilli. Yms, yms.
 
Noille keksii ajan kanssa vaikka ja mitä käyttöä, harkitse ennenkuin kierrätät. Esimerkiksi kompuralle isompi säiliö, mikäli tuossa riittää paineenkesto. Tai savustuspönttö. Tai grilli. Yms, yms.
Vie ne kyllä mukavasti tilaakin jos alkaa jokaista 100L paisaria säilömään jossain autotallin/varaston tjsp nurkalla. Jollei ole suoraa tarvetta tai selkeää suunnitelmaa mihin sitä käyttäisi lähiaikoina niin kierrätykseen vain.
 
Nohevana ostin uretaania, enkä muistanut lukea ohjeita. Laajenee kuivuessaan (tietysti) kaksinkertaiseksi ja hieman tuli laitettua liikaa. Tuota tuli siis makuuhuoneen ja autotallin perävaraston (vanha kodinhoitohuone) ovenkarmeihin.

Onkohan muuten jotain kapeampaa suutinta olemassa? Kun toinen puoli ovesta oli niin pienellä kololla osittain, että se pyöreä suutin ei mahtunut väliin.

Vie ne kyllä mukavasti tilaakin jos alkaa jokaista 100L paisaria säilömään jossain autotallin/varaston tjsp nurkalla. Jollei ole suoraa tarvetta tai selkeää suunnitelmaa mihin sitä käyttäisi lähiaikoina niin kierrätykseen vain.
Nuo kaksi 100L paisaria vie tosiaan lattiatilaa yllättävän paljon. Voi olla kalvot rikki ja vuodelta 1981. Nuo oli piilotettu kodinhoitohuoneen tason alle.

Jos en välttämättä tarvitseisi tota tilaa, kurkaisin kameralla ton sisäälle missä kunnossa ( ulkoa ainakin näytti kuvasta uuden veroiselta) jättäisin sen tohon tai tarvittaessa siirtäisin vähän jotta saa lisäeristettyä /eli en tuhoaisi eristettä tarpeettomasti. 3000litraa on jo riittävä talon lämmittämiseen, sähkömarkkinat ovat sekaisin, joten pörssisähkö voi nousta aivan huimiin summiin.
Ei se patteriverkon teko niin hirveitä maksane. Noissa ILP eissä saattaa kennot jäätyä pahasti, jos sähkökatkoihin joudutaan. Veikkaan, että voivat jopa rikkoutua? pahasti jäätyessään.

Toinen jos kunnossa myy ehjänä esim. torin kautta tai romuma romuliikkeelle näin talvena tullevat ehkä hakemaan paikoiltaan ilman muuta korvausta?
Purkamisen voi tehdä rälläkälläkin, laitat tota eristeverkkoa suojaamaan rälläkän suihkulta (lasivillapalaa/sulaa vain vähän siitä pinnalta).

Edit@jm82 lisäsin ton erisysasian
Nyt olen saanut purettua 4 pystypuuta myöhemmin lisätyistä kahdesta seinästä. Vielä taitaa olla 1-2 jäljellä pystypuuta ja alajuoksusta pätkä.


Hyvä juttu nuo varoitukset! Voi olla että jätän nyt alkuun varaajan paikalleen. Mutta ajattelin kyllä poistaa pölyävät 43 vuotta vanhat villaeristeet. Ne poistamallakin tulee aika merkittävästi lisää varastotilaa. Lisäksi neliskanttiset seinät ja pyöreä 3 kuution varaaja, niin jo kahden ylimääräisen seinän poistaminen toisi tilaa.
 
Sama juttu Seinäjoella. Kaukolämpö on 8,6cnt/kwh + reilu 40e kuukausimaksu. Sähkö on siirtoineen pyöreesti 15cnt/kwh (ja halvempaakin jos on pörssisähkö/hyvä määräaikainen) ja kk-maksut kympin verran. Tosin näissä ei mun mielestä kannata sähkön kk-maksua laskea, koska se pitää maksaa riippumatta lämmitysmuodosta.
Itse typerästi vaihdoin jo talveksi pörssisähkön pois ja otin tuon Seinäjoen energian, kun asutaan siellä.

Kaukolämpöä ei taida saada kumpaankaan Seinäjoen taloon (onneksi). Halvemmaksi kun luultavasti tulee lämmittää suoralla sähköllä (2 ilpiä). Veljen perheellä sitten tuo kaukolämpö + takka + ilp lähinnä viilentämään. Toki täällä remppatalossakin voi sitten oikein kylmällä lämmittää takkaa (tai pientä Leino puuhellaa) isältä saaduilla polttopuilla tai muilla "roska" puilla.


Käydään kerran viikossa saunassa. Remppatalolla olisi ainavalmis kiuas. Sitä varmaan joutuu hieman kauemmin lämmittämään, jos käyttö on kerran viikossa? Tai sitten vaihtaa jonkun paremman kiukaan joskus tilalle?
 
Nohevana ostin uretaania, enkä muistanut lukea ohjeita. Laajenee kuivuessaan (tietysti) kaksinkertaiseksi ja hieman tuli laitettua liikaa. Tuota tuli siis makuuhuoneen ja autotallin perävaraston (vanha kodinhoitohuone) ovenkarmeihin.

Onkohan muuten jotain kapeampaa suutinta olemassa? Kun toinen puoli ovesta oli niin pienellä kololla osittain, että se pyöreä suutin ei mahtunut väliin.


Nuo kaksi 100L paisaria vie tosiaan lattiatilaa yllättävän paljon. Voi olla kalvot rikki ja vuodelta 1981. Nuo oli piilotettu kodinhoitohuoneen tason alle.


Nyt olen saanut purettua 4 pystypuuta myöhemmin lisätyistä kahdesta seinästä. Vielä taitaa olla 1-2 jäljellä pystypuuta ja alajuoksusta pätkä.


Hyvä juttu nuo varoitukset! Voi olla että jätän nyt alkuun varaajan paikalleen. Mutta ajattelin kyllä poistaa pölyävät 43 vuotta vanhat villaeristeet. Ne poistamallakin tulee aika merkittävästi lisää varastotilaa. Lisäksi neliskanttiset seinät ja pyöreä 3 kuution varaaja, niin jo kahden ylimääräisen seinän poistaminen toisi tilaa.
Tuli muuten mieleen, että mahtaako olla asbestia noissa vanhoissa eristeissä?
 
Tuli muuten mieleen, että mahtaako olla asbestia noissa vanhoissa eristeissä?
Paroc 100 kg/m3 50mm. Tuo siis lukee niissä alkuperäisissä villoissa varaajan ympärillä, 1981. Joskus myöhemmin, noin vuonna 2000 on lisäeristetty varaajaa ja tehty 2 tiivistä seinää ympärille.

Epäilys että ei olisi asbestia, mutta en osaa sanoa. Jonkinlainen hengityssuoja on ollut, kun kipsilevy pölisee myös paljon sahattaessa.
 
Eikös tuommoinen menisi plasmaleikkurilla helpommin ja siistimmin
Ei taida kyllä olla puukkosahaa siistimpää tapaa tehdä.

Yhden 3000 l öljysäiliön (5 mm teräs) pilkkoneena kunnön töpselikone (esim. Boschin sininen) ja 10-20 kpl paketti ohuita ja suht lyhyitä metalliteriä (erikoiskestäviä tms). Irronnee alle 200 euron yhteensä Amazonista. Akkukoneella ja paksuilla terillä iski vain vitutus.
 
Ei taida kyllä olla puukkosahaa siistimpää tapaa tehdä.

Yhden 3000 l öljysäiliön (5 mm teräs) pilkkoneena kunnön töpselikone (esim. Boschin sininen) ja 10-20 kpl paketti ohuita ja suht lyhyitä metalliteriä (erikoiskestäviä tms). Irronnee alle 200 euron yhteensä Amazonista. Akkukoneella ja paksuilla terillä iski vain vitutus.
Ostin Amazonista juurikin Boschin töpselipuukkosahan ja teriä parin kuution varaajan purkuun. Carbiditerät ei muistaakseni toiminut, vaan parasta oli perus metalliterät Bahcolta tms. Onnistuin myös "polttamaan" teriä kun potkua oli tarpeeksi. Puukkosahast hajosi vaan terän kiinnityspinni loppuvaiheessa enkä ole toimeentunut korjaamaan. Mahdollisten sisällä olevien poikkitukien leikkaamisessa voi iso kulkahiomakone olla hyvä.
 
Ostin Amazonista juurikin Boschin töpselipuukkosahan ja teriä parin kuution varaajan purkuun. Carbiditerät ei muistaakseni toiminut, vaan parasta oli perus metalliterät Bahcolta tms. Onnistuin myös "polttamaan" teriä kun potkua oli tarpeeksi. Puukkosahast hajosi vaan terän kiinnityspinni loppuvaiheessa enkä ole toimeentunut korjaamaan. Mahdollisten sisällä olevien poikkitukien leikkaamisessa voi iso kulkahiomakone olla hyvä.
Nämä toimi hyvin:

Bachon perusterät oli turhan paksuja, niitäkin käytin kun leikkaisin kattilan pienempiin osiin.
 
Ostin Amazonista juurikin Boschin töpselipuukkosahan ja teriä parin kuution varaajan purkuun. Carbiditerät ei muistaakseni toiminut, vaan parasta oli perus metalliterät Bahcolta tms. Onnistuin myös "polttamaan" teriä kun potkua oli tarpeeksi. Puukkosahast hajosi vaan terän kiinnityspinni loppuvaiheessa enkä ole toimeentunut korjaamaan. Mahdollisten sisällä olevien poikkitukien leikkaamisessa voi iso kulkahiomakone olla hyvä.
rahamies ostaa sitten nakertajan.


 
Nohevana ostin uretaania, enkä muistanut lukea ohjeita. Laajenee kuivuessaan (tietysti) kaksinkertaiseksi ja hieman tuli laitettua liikaa. Tuota tuli siis makuuhuoneen ja autotallin perävaraston (vanha kodinhoitohuone) ovenkarmeihin.
Oikein laitettuna ne pitääkin tulla yli karmin, eli se rako tulee täyteen eikä jää vakaaksi. Terävällä veitsellä sitten tasailet .Tosin maalatut kohdat kannattaa ja muutenkin suojata.
Onkohan muuten jotain kapeampaa suutinta olemassa? Kun toinen puoli ovesta oli niin pienellä kololla osittain, että se pyöreä suutin ei mahtunut väliin.
Annat sille päälle vähän lämpöä ja puristat kasaan (ilman uretaania)
Nyt olen saanut purettua 4 pystypuuta myöhemmin lisätyistä kahdesta seinästä. Vielä taitaa olla 1-2 jäljellä pystypuuta ja alajuoksusta pätkä.
Mikäs tossa esti kaikkia samaan putkeen purkamasta?
Hyvä juttu nuo varoitukset! Voi olla että jätän nyt alkuun varaajan paikalleen. Mutta ajattelin kyllä poistaa pölyävät 43 vuotta vanhat villaeristeet. Ne poistamallakin tulee aika merkittävästi lisää varastotilaa. Lisäksi neliskanttiset seinät ja pyöreä 3 kuution varaaja, niin jo kahden ylimääräisen seinän poistaminen toisi tilaa.
Harmi kun en asu lähelläsi tulisin hakee sulta noi villat. Ei se pöly siinä mitään haittaa, kunhan villa on muuten ehjää.
Itse typerästi vaihdoin jo talveksi pörssisähkön pois ja otin tuon Seinäjoen energian, kun asutaan siellä.

Älä vielä "maatasi myy" :) Mä veikkaan, että pörssiin sijoittajat saavat nauttia talvella kohonneista hinnoista. Kyllä ne "ilmaiset sähköt" pitää saada asiakkailla maksatettua.
 
rahamies ostaa sitten nakertajan.



Ei vaan parane tulla rakenteessa yhtään paksumpaa hitsisaumaa vastaan. Töpselipuukkosahalla ja hyvillä terillä suurin ongelma on se kun kappale täytyy tiputtaa irti muusta rakenteesta. Muuten leikkaa niin pirun hyvin, että työtä voisi sanoa jopa helpoksi.
 
Joo. Paitsi tietysti erikoistapauksessa, kuten jos jollain on yösähkölämmitystä varten Carunan 63A yösiirto ja lämmitysmuodon vaihtuessa voisi pudottaa 35A yleissiirtoon. Erotus noin 1300 euroa vuodessa.
Mutta vaikka tiputtaa 35A liittymään niin kannattaa silti laskea tuleeko yösiirron parinkympin kk-maksu silti halvemmaksi kun monesti siirto on halvempaa myös päivisin (Carunan hinnastoa tuntematta).
 
Ei taida kyllä olla puukkosahaa siistimpää tapaa tehdä.

Yhden 3000 l öljysäiliön (5 mm teräs) pilkkoneena kunnön töpselikone (esim. Boschin sininen) ja 10-20 kpl paketti ohuita ja suht lyhyitä metalliteriä (erikoiskestäviä tms). Irronnee alle 200 euron yhteensä Amazonista. Akkukoneella ja paksuilla terillä iski vain vitutus.
Ite 3mm 4000l säiliön pilkoin ihan Bilteman johdollisella puukkosahalla ja terät Kiinasta maksoi ~10€/10kpl.
Oli kyllä iisi, vaikkakin hikinen homma ihan budjettiratkaisullakin.
 
Ite 3mm 4000l säiliön pilkoin ihan Bilteman johdollisella puukkosahalla ja terät Kiinasta maksoi ~10€/10kpl.
Oli kyllä iisi, vaikkakin hikinen homma ihan budjettiratkaisullakin.
Paljonkos sait tosta romusta, rautaa tossa n. 430Kg ja kupariakin jokunen kilo? Tollanen 3mm leikkaantuu vielä kohtuu helposti vs 5mm ja saa vieläi 10€ :lla lähes ilmaista liikuntaa (jäänee sali-ilta väliin) :)
 
Paljonkos sait tosta romusta, rautaa tossa n. 430Kg ja kupariakin jokunen kilo? Tollanen 3mm leikkaantuu vielä kohtuu helposti vs 5mm ja saa vieläi 10€ :lla lähes ilmaista liikuntaa (jäänee sali-ilta väliin) :)
Kuparia 0kg. Tai no, imu- ja paluuputki tais olla 12mm kupariputkea ja nekin osin uusiokäytössä, kun pystyy vielä kannusta polttelemaan öljyä tarvittaessa.
Jos öljysäiliötä ei ole puhdistettu, niin vähissä on maksajat öljysäiliöiden romuraudalle, vaikka olisi pilkottu. Kaikki ei ota edes vastaan.
 
Puhdistettuna sain sellaisen "diilin", että soitin numeroon ja kaveri tuli hakemaan kaiken paskan pihasta vekeen. Mm. pari sataa kiloa painavat kattilan möhkäleet, jotka just ja just saatiin kammettua talosta ulos. Jonkun kympin varmaan raudan hinnassa (2019) hävis, mutta vaivansäästö :tup: :tup:

e: Puhdistamattoman säiliön pilkkominen ei ehkä ole kaikkein välkyin idea.
 
Mutta vaikka tiputtaa 35A liittymään niin kannattaa silti laskea tuleeko yösiirron parinkympin kk-maksu silti halvemmaksi kun monesti siirto on halvempaa myös päivisin (Carunan hinnastoa tuntematta).
Kyllä, yleisesti näin. Carunan maailmassa pätee ihan eri logiikka vaikka päivätaksa on sielläkin karvan halvempi kuin yleis. Sieltä ei parilla kympillä saa kuin "päivää". 35A yleissiirto 50€/kk, yösiirto 70€/kk.
 
Puhdistettuna sain sellaisen "diilin", että soitin numeroon ja kaveri tuli hakemaan kaiken paskan pihasta vekeen. Mm. pari sataa kiloa painavat kattilan möhkäleet, jotka just ja just saatiin kammettua talosta ulos. Jonkun kympin varmaan raudan hinnassa (2019) hävis, mutta vaivansäästö :tup: :tup:

e: Puhdistamattoman säiliön pilkkominen ei ehkä ole kaikkein välkyin idea.
Melkein se puhdistamaton sahautuu paremmin, kun on terällä jotain voitelua.
Ja juu ei puukkosaha sytytä löpöä.

Perus jarruttomalla kärryllä on tästäkin pihasta lähtenyt pari tyhjää auton koria Romikselle, ei ylity paino, ja ei tarvi odotella muita hakemaan. Yhtälailla tommonen säiliö kulkeutuisi.

Ei ole mennyt rahan takia, vaikka noista jotain saakin. Vaan paljon helpompi vaan saada heti pihasta pois vs odotella muita kuskaamaan.
 
Melkein se puhdistamaton sahautuu paremmin, kun on terällä jotain voitelua.
Ja juu ei puukkosaha sytytä löpöä.
Ihan puhtaasti pohjalla olevan sakan ja höyryjen takia jättäisin väliin. Voi käydä äkkiä haveri ilman puutteenkin kanssa riippuen miten sitä säiliötä on tilaa purkaa. Sisälle ei parane mennä ennen kuin tuulettuvuus on varma. Puhdistettunakin haisee, jos johonkin on vähän jäänyt tavaraa. Meillä olivat syöttöputken unohtaneet putsata kunnolla.

IMHO typerä jättää muutaman satkun takia puhdistamatta, koska se puhdistetuna purkaminen on mukavampaa ja jos joku sattuis kysymään, niin on puhdistustodistus näyttää.
 
@Pretor
Mä luulin, että sulla oli vesivaraaja kuten jm82:lla, tosiaan ei öljysäiliössä ole kupapari kierukkaa, eikä sähkövastuksia.
Hirveä öljyn katku taisi tosta purustasi tulla?
 
Ihan puhtaasti pohjalla olevan sakan ja höyryjen takia jättäisin väliin. Voi käydä äkkiä haveri ilman puutteenkin kanssa riippuen miten sitä säiliötä on tilaa purkaa. Sisälle ei parane mennä ennen kuin tuulettuvuus on varma. Puhdistettunakin haisee, jos johonkin on vähän jäänyt tavaraa. Meillä olivat syöttöputken unohtaneet putsata kunnolla.

IMHO typerä jättää muutaman satkun takia puhdistamatta, koska se puhdistetuna purkaminen on mukavampaa ja jos joku sattuis kysymään, niin on puhdistustodistus näyttää.

Mä luulin, että sulla oli vesivaraaja kuten jm82:lla, tosiaan ei öljysäiliössä ole kupapari kierukkaa, eikä sähkövastuksia.
Hirveä öljyn katku taisi tosta purustasi tulla?
Minusta nyt oli typerää alkaa maksamaan muutamaa satkua turhasta. Säiliökin oli aikaisemman omistajan toimesta tarkistettu 3v aikaisemmin, eli sieltä oli sakat imetty jo silloin pois.
Säiliö oli kellarissa "muurattuna" omaan tilaansa ja sinne pääsi ainoastaan ulkoseinän ikkunan kautta. Ikkuna pois paikoiltaan.
Imin ensin kaiken loppulöpön säiliöstä pois ~200l. Pohjalle jäi tietenkin hieman. Pohja täyteen sanomalehtiä. Manusluukku auki oli varmaan kolmisen viikkoa, kun odottelin terien saapumista. Vaihdoin märät sanomalehdet jossain vaiheessa uusiin.
Siinä vaiheessa, kun aloin pilkkomaan niin säiliö ja sanomalehdet oli rutikuivia. Tein tuon projektin siis kesällä. Pilkkomisen aloitin tietenkin ensin kannesta, jotta sai enemmän tilaa mennä seisoskelemaan säiliön "sisälle".
Maski kemikaalipatruunoilla ja pelkät bokserit jalassa kertakäyttösuojapuku oli jokaisessa työvaiheessa päällä... ihan vaan koska löpön haju tosiaan tuppaa tarttumaan kaikkeen.
 
Minusta nyt oli typerää alkaa maksamaan muutamaa satkua turhasta. Säiliökin oli aikaisemman omistajan toimesta tarkistettu 3v aikaisemmin, eli sieltä oli sakat imetty jo silloin pois.
Säiliö oli kellarissa "muurattuna" omaan tilaansa ja sinne pääsi ainoastaan ulkoseinän ikkunan kautta. Ikkuna pois paikoiltaan.
Imin ensin kaiken loppulöpön säiliöstä pois ~200l. Pohjalle jäi tietenkin hieman. Pohja täyteen sanomalehtiä. Manusluukku auki oli varmaan kolmisen viikkoa, kun odottelin terien saapumista. Vaihdoin märät sanomalehdet jossain vaiheessa uusiin.
Siinä vaiheessa, kun aloin pilkkomaan niin säiliö ja sanomalehdet oli rutikuivia. Tein tuon projektin siis kesällä. Pilkkomisen aloitin tietenkin ensin kannesta, jotta sai enemmän tilaa mennä seisoskelemaan säiliön "sisälle".
Maski kemikaalipatruunoilla ja pelkät bokserit jalassa kertakäyttösuojapuku oli jokaisessa työvaiheessa päällä... ihan vaan koska löpön haju tosiaan tuppaa tarttumaan kaikkeen.
Niin kyllähän tossa keskituloinenkin nettotuntipalkoille pääsee. Joskut tullut tollasen isomman säiliön sisällä käytyä putsaamaassa, kokemut jäi mieleen se haju oli aika ikävä vaikka puhallettiin sinne happea.
 
Siihenhän saisi esim maalämmön kytkettyä tai vilp tai sähkökattila.

Kun täällä on pohdittu maalämpöä niin otin copy/pasten aika suoraan tästä oikein hyvästä postauksesta mistä voi hieman laskeskella mahdollisia kulutuksia sekä säästöjä verrattuna öljyllä lämmitykseen. Eli hieman pidemmän päälle laskettua toteutunutta kulutusta:
Hyvin meni tämä vuosi MLP n kanssa. Oliskohan tuo jo kahteen kertaan takaisinmaksettu ja uusittaessa tietysti vain se kone on tarve uusia, eli luokkaa 10 K€ on riskiä sen osalta.


10 vuotta täyteen

79 658 kWh
20 212 tuntia
38 631 käynnistystä

Kulutusluokat

1= 109 h
2= 185 h
3= 10 891 h
4= 7 025 h
5= 1 818 h

COP

Lämmitys 4,5
Käyttövesi 3,3
Yhteensä 4,3

Vuosikulutus 7 912 kWh

Keskimäärin siis 10 vuoden aikana on mennyt tuo 7965 kwh sähköä talon lämpöihin ja lämpimänveden tuottamiseen. Lämpimänveden käyttö painepesurille oli nyt pienessä tarkkailussa ja käänsin välillä sen asennon kylmälle. Vaikutusta ehkä pikkuisen huomasi tuosta.
Wilon Stratos para 1-8 on kohtuullisen marginaalinen pumppu 17 kW tehoiselle koneelle ja se vaihdettiin nyt Wilon Yonos 0,5-10 pumppuun, jolla virtaama lisääntyi arviolta 10-15 L/ min, eli lähelle 4000 L/h virtaamaa päästiin tuolla. Vanhat vääntyneet tiivisteet paljastui samalla, jotka aiheuttivat muutoin turhat huoltokäynnit. Mutasihti lisättiin 2023 ja shunttiventtiilit uusittiin moottoreineen.
Kohti seuraavaa dekadia sitten lähdetään menemään
Öljynsäästö siis nyt 11 x 4300 L = 47 300 L
Aurinkosähköä saadaan katolta 8000 kwh vuodessa, joten kohtuu hyvä yhtälö toistaiseksi.

11 vuotta täyteen

86 366 kWh
21 997 tuntia
41 142 käynnistystä

Kulutusluokat

1= 116 h
2= 249 h
3= 12 060 h
4= 7 420 h
5= 1 957 h

COP

Lämmitys 4,8
Käyttövesi 3,4
Yhteensä 4,6


Vuosikulutus 6 708 kWh

Puhallusvillaa katolle ja uusi liuospumppu.
Harmittavasti aurinkopanelit tuottaa tänä vuonna vain 7 600 kWh, mutta toisaalta MLP sitten taas vain 6 708 kWh kulutus. Tuosta paneleilta suoraan omaan käyttöön 57 %, eli reilut 4300 kWh.
Öljynsäästö siis nyt 12 x 4300 L = 51 600j L. Tuohon kun laittaa sopivan litrahinnan, niin alkaa pyörryttää.
 
Kun täällä on pohdittu maalämpöä niin otin copy/pasten aika suoraan tästä oikein hyvästä postauksesta mistä voi hieman laskeskella mahdollisia kulutuksia sekä säästöjä verrattuna öljyllä lämmitykseen. Eli hieman pidemmän päälle laskettua toteutunutta kulutusta:
Mielenkiintoinen yhtälö
Öljyä säästynyt 51600litraa x 8,5kWh/litra = 438600kWh
Tosta aurinkosähköllä 12*8000kWh = 96000kWh
Maalämmöllä tehttiin 342000kWh, eli km. 2375kWh/kk (myös kesän kuukausina, eli talvikuukausina kulutus todella suuri )

- sähköä siihen tarvittiin 86366kWh => nettohyöty 255634kWh => Cop 3,96
-sähkö maksanut 6909€ 8snt/kWh
öljy 51600litraa x 1.28€/litra = 66.048€ (tosin kulutus 4300litraa on aika suuri, mutta parantaa tuottoa vs maalämpö)
Tosta sitten pois aurinkosähkön sekä maalämmön rakentamisenkulut huoltoineen.

=> Noin suurella öljyn kulutuksella kannattava infestointi. Normaali OK-talossa lienee öljynkulutus jossain 2000-3300 litran välissä?
Miten noi uudet invertteripumput kestävät oli vielä 10-vuotta sitten yksi puheenaihe.

Tosta yhteenvetona, jos kuluttaa paljon öljyä maalämpö muuttuu helposti kannattavaksi, näillä nykyhinnoilla.
 
Mielenkiintoinen yhtälö
Öljyä säästynyt 51600litraa x 8,5kWh/litra = 438600kWh
Tosta aurinkosähköllä 12*8000kWh = 96000kWh
Maalämmöllä tehttiin 342000kWh, eli km. 2375kWh/kk (myös kesän kuukausina, eli talvikuukausina kulutus todella suuri )

- sähköä siihen tarvittiin 86366kWh => nettohyöty 255634kWh => Cop 3,96
-sähkö maksanut 6909€ 8snt/kWh
öljy 51600litraa x 1.28€/litra = 66.048€ (tosin kulutus 4300litraa on aika suuri, mutta parantaa tuottoa vs maalämpö)
Tosta sitten pois aurinkosähkön sekä maalämmön rakentamisenkulut huoltoineen.

=> Noin suurella öljyn kulutuksella kannattava infestointi. Normaali OK-talossa lienee öljynkulutus jossain 2000-3300 litran välissä?
Miten noi uudet invertteripumput kestävät oli vielä 10-vuotta sitten yksi puheenaihe.

Tosta yhteenvetona, jos kuluttaa paljon öljyä maalämpö muuttuu helposti kannattavaksi, näillä nykyhinnoilla.
En ole perillä tuosta sun matematiikasta, mutta tuo 6708 kWh on netto, mitä MLP syönyt viimevuonna. Se on tuottanut COP 4,6 lukemalla energiaa taloon käyttöveteen ja lämmitykseen tuolla määrällä primaarisähköä 30 856,8 kWh energiaa. Tuon jos muuntaa öljyksi 83% hyötysuhteella, niin se tekisi 3718 L öljyä. Puhallusvillat katolla ja vuosien lämmöntarpeen vaihtelut selittää tuossa poikkeaman 4300 L, joka oli vajaa 4 viimeisen pljyvuoden keskiarvo.
Kulutus on viimevuonna mennyt näin ja sähkömittarista siis yhteensä 6708 kWh. Sähkömittari siis tietysti näyttää 11 v lukemaa, mutta muut on sitten 52 viikon palkkeina, joista voi tietysti laskea erikseen viikko COP lukemankin. Kone sitten ilmoittaa omat vuosi COP arvonsa, jotka saattaisi omien laskujen mukaan jopa pitää lähes paikkansa.
Täällähän tosiaan ole tuota allekirjoitusta, niin laitetaan talosta tietoja.
Rakennusala on 204 neliötä ja 2 kerrosta, eli kerrosalaa kertyy 408 neliötä. Kuutioita 1002. 11 h + tupakeittiö muutama WC ja suihkuja. Lämmintä alaa on vajaa 350 neliötä, jossa kohtuullinen halliosa n 60 neliötä 5 m korkeana. Omasta mielestä tuo 4300 L kulutus oli ihan kohtuullinen 8 h porukalla ja nykyinen viimevuotinen 6708 kWh on järjettömän kohtuullinen lukema lämmityksestä ja käyttöveden lämmityksestä tässä kolhoosissa. Kaikki on saneerattu lattialämmitykselle ja MLP on 17 kW tehoinen on/off kone. Varaaja tietysti huonontaa hieman hyötysuhdetta ja 500 L, jossa käyttövedelle esilämmityskierukka. Käyttövesivaraaja on 390 L valmista vettä ja se lämpenee pelkästään kompuran voimalla. Vastuskäyttö on 0 kWh/11 vuotta. Kaivot 2 x 165 m ja tulo pysyy + asteilla.
IMG_4185.png

IMG_4191.jpeg
IMG_4193.jpeg
IMG_4192.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Minusta nyt oli typerää alkaa maksamaan muutamaa satkua turhasta. Säiliökin oli aikaisemman omistajan toimesta tarkistettu 3v aikaisemmin, eli sieltä oli sakat imetty jo silloin pois.
Säiliö oli kellarissa "muurattuna" omaan tilaansa ja sinne pääsi ainoastaan ulkoseinän ikkunan kautta. Ikkuna pois paikoiltaan.
Imin ensin kaiken loppulöpön säiliöstä pois ~200l. Pohjalle jäi tietenkin hieman. Pohja täyteen sanomalehtiä. Manusluukku auki oli varmaan kolmisen viikkoa, kun odottelin terien saapumista. Vaihdoin märät sanomalehdet jossain vaiheessa uusiin.
Siinä vaiheessa, kun aloin pilkkomaan niin säiliö ja sanomalehdet oli rutikuivia. Tein tuon projektin siis kesällä. Pilkkomisen aloitin tietenkin ensin kannesta, jotta sai enemmän tilaa mennä seisoskelemaan säiliön "sisälle".
Maski kemikaalipatruunoilla ja pelkät bokserit jalassa kertakäyttösuojapuku oli jokaisessa työvaiheessa päällä... ihan vaan koska löpön haju tosiaan tuppaa tarttumaan kaikkeen.
Minusta olisi typerämpäää tukehtua säiliöön hapen puutteeseen muutaman satkun säästämiseksi (300 e tais olla - kotitalousvähennys), mutta kukin tyylillään. Hyvä ettei käynyt mitään.

e: Tapauksesi on muutenkin spesifi, kun sitä paskaa siellä pohjalla ei ollut. Mun pytyssä oli kerätty mujua vuodesta 72.
e2: Henki voi kyllä siis lähteä tukehtumalla ihan puhdistetussakin säiliössä. Ihan liikaa saa lukea työturvallisuusjutuissa tapauksissa, jossa luukkuvahtia ei ole ollut tai ei ole tehnyt tehtäviään.
 
Viimeksi muokattu:
En ole perillä tuosta sun matematiikasta, mutta tuo 6708 kWh on netto, mitä MLP syönyt viimevuonna. Se on tuottanut COP 4,6 lukemalla energiaa taloon käyttöveteen ja lämmitykseen tuolla määrällä primaarisähköä 30 856,8 kWh energiaa. Tuon jos muuntaa öljyksi 83% hyötysuhteella, niin se tekisi 3718 L öljyä. Puhallusvillat katolla ja vuosien lämmöntarpeen vaihtelut selittää tuossa poikkeaman 4300 L, joka oli vajaa 4 viimeisen pljyvuoden keskiarvo.
Kulutus on viimevuonna mennyt näin ja sähkömittarista siis yhteensä 6708 kWh. Sähkömittari siis tietysti näyttää 11 v lukemaa, mutta muut on sitten 52 viikon palkkeina, joista voi tietysti laskea erikseen viikko COP lukemankin. Kone sitten ilmoittaa omat vuosi COP arvonsa, jotka saattaisi omien laskujen mukaan jopa pitää lähes paikkansa.
Täällähän tosiaan ole tuota allekirjoitusta, niin laitetaan talosta tietoja.
Rakennusala on 204 neliötä ja 2 kerrosta, eli kerrosalaa kertyy 408 neliötä. Kuutioita 1002. 11 h + tupakeittiö muutama WC ja suihkuja. Lämmintä alaa on vajaa 350 neliötä, jossa kohtuullinen halliosa n 60 neliötä 5 m korkeana. Omasta mielestä tuo 4300 L kulutus oli ihan kohtuullinen 8 h porukalla ja nykyinen viimevuotinen 6708 kWh on järjettömän kohtuullinen lukema lämmityksestä ja käyttöveden lämmityksestä tässä kolhoosissa. Kaikki on saneerattu lattialämmitykselle ja MLP on 17 kW tehoinen on/off kone. Varaaja tietysti huonontaa hieman hyötysuhdetta ja 500 L, jossa käyttövedelle esilämmityskierukka. Käyttövesivaraaja on 390 L valmista vettä ja se lämpenee pelkästään kompuran voimalla. Vastuskäyttö on 0 kWh/11 vuotta. Kaivot 2 x 165 m ja tulo pysyy + asteilla.
IMG_4185.png

IMG_4191.jpeg
IMG_4193.jpeg
IMG_4192.jpeg
Laskin tossa 12-vuoden keskikulutusta, ei ihan perus OK-talo sulla :) Joskus olen jostain lukenut, että käyttövesi veisi jopa 30% energiasta.
On/off pumpuista olen kuullut pääasiassa vain hyvää, kunhan se on oikein mitoitettu ja kaivot riittävän syviä, kuten sulla on.
Noin isossa talossa hyvä hankinta.
 
Laskin tossa 12-vuoden keskikulutusta, ei ihan perus OK-talo sulla :) Joskus olen jostain lukenut, että käyttövesi veisi jopa 30% energiasta.
On/off pumpuista olen kuullut pääasiassa vain hyvää, kunhan se on oikein mitoitettu ja kaivot riittävän syviä, kuten sulla on.
Noin isossa talossa hyvä hankinta.
Meillä näyttää viime vuonna pumppu vieneet 3,8MWh ja tänä vuonna menee about samoihin. Käyttöveteen menee kesän kulutuksen perusteella noin 100kWh/kk eli aika lähellä tuo 30% ainakin meillä on.
 
Onko täällä omakotitaloasujia, joilla vielä valuraudasta viemäriputket. Putki meillä on vuosikymmeniä vanha. Kuvattu 3 vuotta sitten ja rosoista pintaa oli jo reippaasti silloin, ja silloin juuri jouduttiinkin paineella tukosta avaamaan.
Nyt viikko takaperin viemäri meni pitkästä aikaa melkein totaalitukkoon, mutta vesi hiljalleen veti. Paskat nousi suihkun lattiakaivosta ylös kun vessaa erehtyi vetämään. Loka-auto paikalle ja paineella putki auki. Nyt viikko edellisen tukoksen jälkeen, viemäri meni totaalisen tukkoon. Hommasin itselleni viemärinavausletkun ja paineella sain itse putken tällä kertaa avattua. N.10m putkeen letku meni 5m kohdalle ja sitten avautui.

Mun huoli nyt lähinnä on se, että kaksi viemäritukosta yhdessä ja samassa putkessa 2 viikon sisään ei ole kovin normaalia. Mä ymmärtäisin jos kerran vuodessa joudutaan availemaan kun paskapaperi pinoutuu rosoisen putken reunoille, mutta nyt kaksi kertaa ja ihan lähekkäin.

Nyt ne kysymykset.
Onko valurautaputken totaalirikkoutumisen oireet millaiset? Mielessä kävi, että onko putki romahtanut. Meillä on nyt viimeiset 3 viikkoa ollut erilaista vessapaperia kuin aiemmin. Ei oo perus perseystävällistä emboa, vaan jotain karkeampaa tavaraa joka on melko kankaa tavaraa. Tuli myös mieleen, että voiko vessapaperin rakenne olla valurautaputkelle merkittävä tukkeutumisen aiheuttaja. Mitään muuta mä en pysty keksimään. Kokemuksia tai ajatuksia?
 
Hommasin itselleni viemärinavausletkun ja paineella sain itse putken tällä kertaa avattua. N.10m putkeen letku meni 5m kohdalle ja sitten avautui.

Mun huoli nyt lähinnä on se, että kaksi viemäritukosta yhdessä ja samassa putkessa 2 viikon sisään ei ole kovin normaalia. Mä ymmärtäisin jos kerran vuodessa joudutaan availemaan kun paskapaperi pinoutuu rosoisen putken reunoille, mutta nyt kaksi kertaa ja ihan lähekkäin.

Nyt ne kysymykset.
Onko valurautaputken totaalirikkoutumisen oireet millaiset? Mielessä kävi, että onko putki romahtanut. Meillä on nyt viimeiset 3 viikkoa ollut erilaista vessapaperia kuin aiemmin. Ei oo perus perseystävällistä emboa, vaan jotain karkeampaa tavaraa joka on melko kankaa tavaraa. Tuli myös mieleen, että voiko vessapaperin rakenne olla valurautaputkelle merkittävä tukkeutumisen aiheuttaja. Mitään muuta mä en pysty keksimään. Kokemuksia tai ajatuksia?
1966 tehdyssä asutaan. Painepesurin ja viemärinavausletkun olen joskus hankkinut. Vessa on omalla viemärillään ja keittiö sekä pesuhuone sitten toisella viemäriputkella.

Tuo vessan viemäri on joskus vaatinut avausta. Vessan viemäristä menee myös tuuletusputki katolle. Kerran putkenavaaja mies yritti avata kaivon suunnalta, mutta ei auennut (kunnallistekniikka). Otin sitten pöntön pois ja sieltä suunnalta avaus, niin alkoi taas toimia/virtaamaan. Eli joku siinä kai on, että pöntön suunnalta saa täällä helpommin auki.

Esim hiuksetkin voi jumiutua sinne?
 
1966 tehdyssä asutaan. Painepesurin ja viemärinavausletkun olen joskus hankkinut. Vessa on omalla viemärillään ja keittiö sekä pesuhuone sitten toisella viemäriputkella.

Tuo vessan viemäri on joskus vaatinut avausta. Vessan viemäristä menee myös tuuletusputki katolle. Kerran putkenavaaja mies yritti avata kaivon suunnalta, mutta ei auennut (kunnallistekniikka). Otin sitten pöntön pois ja sieltä suunnalta avaus, niin alkoi taas toimia/virtaamaan. Eli joku siinä kai on, että pöntön suunnalta saa täällä helpommin auki.

Esim hiuksetkin voi jumiutua sinne?

Meillä ei pääse avaamaan lainkaan kaivolta päin kun talon reunalla on liian tiukka kulma mistä ei mene mikään letku läpi. Sisältä päin tuon saa auki onneksi nyt itse, koska kalliiksi tulisi maksaa 400e kerta kun tukos avataan.

Eniten huolettaa tukosten määrä lyhyessä ajassa. Kai se pitäisi kuvaamalla sitten selvittää jos romahtaminen alkaa tässä huolettamaan.
 
Onko täällä omakotitaloasujia, joilla vielä valuraudasta viemäriputket. Putki meillä on vuosikymmeniä vanha. Kuvattu 3 vuotta sitten ja rosoista pintaa oli jo reippaasti silloin, ja silloin juuri jouduttiinkin paineella tukosta avaamaan.
Nyt viikko takaperin viemäri meni pitkästä aikaa melkein totaalitukkoon, mutta vesi hiljalleen veti. Paskat nousi suihkun lattiakaivosta ylös kun vessaa erehtyi vetämään. Loka-auto paikalle ja paineella putki auki. Nyt viikko edellisen tukoksen jälkeen, viemäri meni totaalisen tukkoon. Hommasin itselleni viemärinavausletkun ja paineella sain itse putken tällä kertaa avattua. N.10m putkeen letku meni 5m kohdalle ja sitten avautui.

Mun huoli nyt lähinnä on se, että kaksi viemäritukosta yhdessä ja samassa putkessa 2 viikon sisään ei ole kovin normaalia. Mä ymmärtäisin jos kerran vuodessa joudutaan availemaan kun paskapaperi pinoutuu rosoisen putken reunoille, mutta nyt kaksi kertaa ja ihan lähekkäin.

Nyt ne kysymykset.
Onko valurautaputken totaalirikkoutumisen oireet millaiset? Mielessä kävi, että onko putki romahtanut. Meillä on nyt viimeiset 3 viikkoa ollut erilaista vessapaperia kuin aiemmin. Ei oo perus perseystävällistä emboa, vaan jotain karkeampaa tavaraa joka on melko kankaa tavaraa. Tuli myös mieleen, että voiko vessapaperin rakenne olla valurautaputkelle merkittävä tukkeutumisen aiheuttaja. Mitään muuta mä en pysty keksimään. Kokemuksia tai ajatuksia?
Kuullostaa tutulle. Meillä oli valurautaa + betoniputkea. Kerran vuodessa piti käydä tukos avaamassa viimeisten 5.v aikana. Lopulta kuvattiin ja betoniputken läpi oli juuria kasvanut + muutenkin täysin lopussa putki. Putkella ikää vaatimattomat 70.v :) Ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin sukittaa putki, koska olin pari vuotta sitten tehnyt remonttia eikä sen takia pystynyt alkamaan lattioita aukomaan. Meillä tosi vain suora "pääviemäri" vanhaa putkea ja matkaa n.8m, niin ei tullut "kalliiksi" tehdä vaikka tottakai uusiputki olisi paljon varmempi. Kannattaisi kuvata ja katsoa että ei ole murtunut yms...
 
Nyt ne kysymykset.
Onko valurautaputken totaalirikkoutumisen oireet millaiset? Mielessä kävi, että onko putki romahtanut. Meillä on nyt viimeiset 3 viikkoa ollut erilaista vessapaperia kuin aiemmin. Ei oo perus perseystävällistä emboa, vaan jotain karkeampaa tavaraa joka on melko kankaa tavaraa. Tuli myös mieleen, että voiko vessapaperin rakenne olla valurautaputkelle merkittävä tukkeutumisen aiheuttaja. Mitään muuta mä en pysty keksimään. Kokemuksia tai ajatuksia?
Mulla on putki vissiin osin romaktanut, epäilen että hajosi joitain vuosia sitten just tällaisen korkeapainepesurin takia ? Tavara kulkee mutta viemärijousi ei mene läpi, siis este pohjassa?
-53 tehty viemäri.
Noi (koti) painepesurit on vähän hankalia kun vesi tulee sivusta niin edessä oleva tukos ei tahdo aueta.
Mulla on kyllä useampikin letku.

Jossain vaiheessa oli testi papereista ja Lidl:n tais olla parasta, ei mullakaan näy jäänteitä hajotuskaivossa.
Talouspaperilla tuon sais varmaan tukkoon.

Mulla on kamera mutku ollut saamaton :(
 
Kuullostaa tutulle. Meillä oli valurautaa + betoniputkea. Kerran vuodessa piti käydä tukos avaamassa viimeisten 5.v aikana. Lopulta kuvattiin ja betoniputken läpi oli juuria kasvanut + muutenkin täysin lopussa putki. Putkella ikää vaatimattomat 70.v :) Ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin sukittaa putki, koska olin pari vuotta sitten tehnyt remonttia eikä sen takia pystynyt alkamaan lattioita aukomaan. Meillä tosi vain suora "pääviemäri" vanhaa putkea ja matkaa n.8m, niin ei tullut "kalliiksi" tehdä vaikka tottakai uusiputki olisi paljon varmempi. Kannattaisi kuvata ja katsoa että ei ole murtunut yms...
Paljonkos toi sukitus sulle maksoi? Mustalle valurautaputkelle maassa ihan hyvä ikä.
Onko täällä omakotitaloasujia, joilla vielä valuraudasta viemäriputket. Putki meillä on vuosikymmeniä vanha. Kuvattu 3 vuotta sitten ja rosoista pintaa oli jo reippaasti silloin, ja silloin juuri jouduttiinkin paineella tukosta avaamaan.
Nyt viikko takaperin viemäri meni pitkästä aikaa melkein totaalitukkoon, mutta vesi hiljalleen veti. Paskat nousi suihkun lattiakaivosta ylös kun vessaa erehtyi vetämään. Loka-auto paikalle ja paineella putki auki. Nyt viikko edellisen tukoksen jälkeen, viemäri meni totaalisen tukkoon. Hommasin itselleni viemärinavausletkun ja paineella sain itse putken tällä kertaa avattua. N.10m putkeen letku meni 5m kohdalle ja sitten avautui.

Mun huoli nyt lähinnä on se, että kaksi viemäritukosta yhdessä ja samassa putkessa 2 viikon sisään ei ole kovin normaalia. Mä ymmärtäisin jos kerran vuodessa joudutaan availemaan kun paskapaperi pinoutuu rosoisen putken reunoille, mutta nyt kaksi kertaa ja ihan lähekkäin.

Nyt ne kysymykset.
Onko valurautaputken totaalirikkoutumisen oireet millaiset? Mielessä kävi, että onko putki romahtanut. Meillä on nyt viimeiset 3 viikkoa ollut erilaista vessapaperia kuin aiemmin. Ei oo perus perseystävällistä emboa, vaan jotain karkeampaa tavaraa joka on melko kankaa tavaraa. Tuli myös mieleen, että voiko vessapaperin rakenne olla valurautaputkelle merkittävä tukkeutumisen aiheuttaja. Mitään muuta mä en pysty keksimään. Kokemuksia tai ajatuksia?
Noi viemäreiden sisäpinnat ruostuvat hyvin epätaisesti, joten kestoikää ei kukaan voi sanoa. Siinä putkessa voi olla painauma, jolloin siihen kertyy enemmän tavaraa.
Sitten on niitäkin, että "nuoriso" on touhuillut liikaa ja laittanut suojavälineet WC-pönttöön ja ne sitten takertuvat seiniin. Liikaa WC-paperia aiheuttaa myös tukoksia kuten tiedät (etelän hotelleissa niistä oikein varotellaan).

Jos uusiminen (Muoviputkiin) ei ole ajankohtaista, niin painepesureihin saa puhdistussuuttimia 8m letkulla, jotka etenevät sisään itsestään paineen työntäminä (tukoksessa sitten edestakasin). Niissä on erilaisia päitä, joten kysy painepesuriisi sopivaa. Endoskooppikamerat eivät maksa hirveitä, joten sellaisella voi katsoa.

Itse vedin imurilla keittiöstä lattian rajasta 90-mutkasta esierottelijaan Muuten putki lavuaarille asti kokonaan pois ja oli tukossa. Tää siis muoviputki, joten niidenkin vetoa on näköjään hyvä tarkkailla.

Jos se kunnolla menee tukkoon esim. suihkuvesi nousee lattiakaivosta, jos sulla on sellanen alimmassa kerroksessa. Kohtuu turvallinen tapa testailla, eli jos ei vedä entiseen malliin, niin ajoissa hommiin :)
 
Viimeksi muokattu:
Mitä kameroita suosittelette? Endoskooppikameroita on vaikka mitä tarjolla, mutta mikä olisi sellainen mikä on samanlaisella jämäkällä letkulla kuin mitä paineletkuissa on, eli menee pyörittämällä ja työntämällä röpelöisessäkin putkessa eteenpäin. Se mikä menee muoviputkessa, ei välttämättä mene valurautaputkessa. Eli siis mistä löytää halvalla toimivan viemärikameran valurautaputkille?
 
Pesurilla hinkkasin betoniputkea kaivolta päin ja lopulta tuli sellainen puolen metrin juuripaakku ulos. Sen jälkeen tulikin jotain muuta ja paljon. Viemärin pituus kompensoi tiettyyn pisteeseen asti, mutta kun virtaus on tukoksen kohdassa huono, niin käy helposti useampaa tukosta peräkanaa. Pystyssä olleen 50-60 luvun 2” rautaviemärin pistin paloihin kevyesti nykäisemällä. Eli niide putkien kunto saattaa olla mitä tahansa… Nyt meillä on ollut uudet muoviputket 4-5 vuotta ja pelkän mielenrauhan kannalta hyvä juttu. Lisäsin samalla talon viereen tarkastuskaivon. Suosittelen. Vaikka siihen mutkan tilalle…

e: Se uus paperi ei varmaan ole mennyt niin helpolla mössöksi kuin embo ja tuossa lopputulos.
 
Mielenkiintoinen yhtälö
Öljyä säästynyt 51600litraa x 8,5kWh/litra = 438600kWh
Tosta aurinkosähköllä 12*8000kWh = 96000kWh
Maalämmöllä tehttiin 342000kWh, eli km. 2375kWh/kk (myös kesän kuukausina, eli talvikuukausina kulutus todella suuri )

- sähköä siihen tarvittiin 86366kWh => nettohyöty 255634kWh => Cop 3,96
-sähkö maksanut 6909€ 8snt/kWh
öljy 51600litraa x 1.28€/litra = 66.048€ (tosin kulutus 4300litraa on aika suuri, mutta parantaa tuottoa vs maalämpö)
Tosta sitten pois aurinkosähkön sekä maalämmön rakentamisenkulut huoltoineen.

=> Noin suurella öljyn kulutuksella kannattava infestointi. Normaali OK-talossa lienee öljynkulutus jossain 2000-3300 litran välissä?
Miten noi uudet invertteripumput kestävät oli vielä 10-vuotta sitten yksi puheenaihe.

Tosta yhteenvetona, jos kuluttaa paljon öljyä maalämpö muuttuu helposti kannattavaksi, näillä nykyhinnoilla.
Meillä tuli viime viikolla 13v maalämpöä täyteen. Eli kun 2006-2011 meni vuosittain keskimäärin 2900 litraa tupaöljyä, niin em. luvulla laskien laskien öljyä on säästynyt n. 37000 litraa ja pumppu haukannut 91 000 kWh sähköä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 486
Viestejä
4 558 217
Jäsenet
74 972
Uusin jäsen
Nagi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom