Omakotitalossa asuminen (yleistä höpinää elämisestä ja kustannuksista)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mikkos
  • Aloitettu Aloitettu
Ei oo mahdollinen, jos tila on asuinkäyttöön tarkotettu. Laskeppa vielä samaan hengenvetoon mitä tuolla vauhdilla maksais sellasen 70-neliöisen mummonmökin vuotuinen lämmitys, riittäskö mummon eläke?
Olet valitettavasti väärässä. Tässä ei kerrota kuinka hatara talo on, kuinka monta kertaa tunnissa ilma tilassa vaihdetaan.
Miten se lattia on mitoitettu. Kyse on kosteista tiloista. Itsellänikin on niissä huomattavasti suurempi kulutus kuin muualla talossa. Jäin tässä jopa miettimään pitäiskö asialle tehdä jotain :)

Mitä tulee mummoon, valitettavasti on liian paljon mummoja joiden eläke ei tahdo enää riittää, vaikka ei lämmitäkään
kaikkien huoneiden laittioita 30 asteen lämpöisiksi. Tämään taisi olla uutisissa, että pörssisähkö maksaa n. 1.24€/kWh
se on kyllä jo johon pitäisi puuttua.
 
Kaverillani on kyllä vimpan päälle uudet ketittiövehkeet...
Ei sitten millään. Tai korkeintaan jos se on kirjaimellisesti täydellä teholla 24/7. On minullakin okt:ssa lattialämmitys sen verran isolla, että se on selkeästi jalalle lämmin, mutta ei sitä sähköä mene kuin 16000kwh/v.

Oliko kaverin kämpässä muutenkin lämmin, valaistus violetin sävyinen ja paljon huonekasveja.. :whistling:
Kyllä ilmanvaihto ylimäärä lämmön levittää kämppään, kiitos lämmöntalteenoton. Käytännössähän tuossa lämmitetään koko talo sähköllä kun suihkussa pitää olla +28 vuoden ympäri. En epäile kaverin kulutulukuja. Kyllä isohkon kerrostalon asunnon normaali sähkön kulutus voi olla lähemmäs 5000kwh jolloin suihkun sähkölämitykselle jäisi noi 5000kwh...
 
Kaverillani on kyllä vimpan päälle uudet ketittiövehkeet...
Kyllä ilmanvaihto ylimäärä lämmön levittää kämppään, kiitos lämmöntalteenoton. Käytännössähän tuossa lämmitetään koko talo sähköllä kun suihkussa pitää olla +28 vuoden ympäri. En epäile kaverin kulutulukuja. Kyllä isohkon kerrostalon asunnon normaali sähkön kulutus voi olla lähemmäs 5000kwh jolloin suihkun sähkölämitykselle jäisi noi 5000kwh...
Ei levitä, jos on vain poistoilma ja poisto tapahtuu ko. tilojen kautta. Toki, jos on se lämmöntalteenotto, niin iso osa palautuu takaisin, silti siitä menee ulos 15-40%
 
. Tämään taisi olla uutisissa, että pörssisähkö maksaa n. 1.24€/kWh
se on kyllä jo johon pitäisi puuttua.
Tästä voit nyt syyttää oikeasti Ruotsalaisia. He kävivät kikkailee Norjalaisten kanssa kun kantaverkko on huonossa kunnossa. Nyt Norja makselee kalavelkoja ja tämä kaikki heijastuu Suomeen koska yhteispohjoismainen sähköpörssi.

Edit. Ja siis me jouduttiin kärsijäksi. Ruotsissa puolta halvempaa sähkö ja Norjassa normihinnoissa. Sen takia että nuo kaks tappelee jostain.

Edit. Tuossa juttu

 
Tästä voit nyt syyttää oikeasti Ruotsalaisia. He kävivät kikkailee Norjalaisten kanssa kun kantaverkko on huonossa kunnossa. Nyt Norja makselee kalavelkoja ja tämä kaikki heijastuu Suomeen koska yhteispohjoismainen sähköpörssi.

Edit. Ja siis me jouduttiin kärsijäksi. Ruotsissa puolta halvempaa sähkö ja Norjassa normihinnoissa. Sen takia että nuo kaks tappelee jostain.
Toivotaan, että poliitikot säätävät jotain rajaa tolle.
 
On kyllä makoisaa kun tuli hommattua pari ilmalämpöpumppua kolme vuotta sitten ja vielä vuoden on voimassa 4,09 c / kWh sähkösopimus.
 
Onko tietoa / kokemusta vanhan (lue: lähes 100 vuotta) talon jättämisestä tyhjilleen talvikaudelle? Talossa on vesikiertoiset patterit ja sähkövastuksella varustettu varaaja, joka säädetty tällä hetkellä ~40 asteeseen. Lämpötila oli viimeksi talossa 15-16C joten tuosta varmaan voi vielä tiputtaa reilusti, mutta en tiedä mikä se paljon puhuttu oikea "peruslämpö" tuonne sitten olisi. Kannattaako varaajan vastusta laittaa pienemmälle vai säätää patterien termostaatteja pienemmälle? Sähkönkulutuskin tietysti mietityttää tuon sähkövastuksen kanssa. Putkien tyhjäämiseen ei ajateltu ryhtyä, eli jonkinlainen lämpö täytyy pitää yllä. Tietysti vähän jännittää sekin ettei esim joku pattereista / liitännöistä ala vuotamaan itsekseen, mutta no can do. Talossa on myös esim. leivinuuni ja silloin tällöin tuolla tulee talvellakin käytyä, mutta kannataako uunia(kaan) lähteä lämmittämään esim. kovilla pakkasilla yksittäisiä kertoja vai mieluummin ei ollenkaan?

Tähän vähän jatkoa sen verran, että nyt kun pakkaset pyörineet noin -15 ja -20 välillä niin sisälämpötila laskenut n. 9 asteeseen. Varaajassa (muistaakseni 700 litran) on sähkövastus/termari mielestäni ainoastaan varaajan alaosassa ja on säädetty nyt 4:n kohdalle (1-10). Mittari näyttää lämmöksi 50C. Varaaja on erillisessä "pannuhuoneessa" eli sieltä ei pääse lämpö pöhisemään muualle taloon. Onkohan lähtökohtaisesti fiksumpaa säätää vesikiertopatterien termostaatit isommalle ja vaikka laskea varaajan lämpötila 40C:n? Lokakuun (ja marraskuun) sähkölaskukin oli melkoinen ja silloin oli sentään vielä paljon plussaa ja nollakelejä. Olettaisin että tuo varaajan sähkövastus on se sähkösyöppö, joten siksi mietin edellä mainittua. Patterien termostaatit kun on säädetty nyt varsin pienelleen, eli niissä on reilustikin varaa ruuvata "lisää tehoa".
 
Tähän vähän jatkoa sen verran, että nyt kun pakkaset pyörineet noin -15 ja -20 välillä niin sisälämpötila laskenut n. 9 asteeseen. Varaajassa (muistaakseni 700 litran) on sähkövastus/termari mielestäni ainoastaan varaajan alaosassa ja on säädetty nyt 4:n kohdalle (1-10). Mittari näyttää lämmöksi 50C. Varaaja on erillisessä "pannuhuoneessa" eli sieltä ei pääse lämpö pöhisemään muualle taloon. Onkohan lähtökohtaisesti fiksumpaa säätää vesikiertopatterien termostaatit isommalle ja vaikka laskea varaajan lämpötila 40C:n? Lokakuun (ja marraskuun) sähkölaskukin oli melkoinen ja silloin oli sentään vielä paljon plussaa ja nollakelejä. Olettaisin että tuo varaajan sähkövastus on se sähkösyöppö, joten siksi mietin edellä mainittua. Patterien termostaatit kun on säädetty nyt varsin pienelleen, eli niissä on reilustikin varaa ruuvata "lisää tehoa".
Termarit kokonaan auki ja kattila 40-50c. Voi olla, että ei vaikuta silti yhtään mihinkään.
 
Tähän vähän jatkoa sen verran, että nyt kun pakkaset pyörineet noin -15 ja -20 välillä niin sisälämpötila laskenut n. 9 asteeseen. Varaajassa (muistaakseni 700 litran) on sähkövastus/termari mielestäni ainoastaan varaajan alaosassa ja on säädetty nyt 4:n kohdalle (1-10). Mittari näyttää lämmöksi 50C. Varaaja on erillisessä "pannuhuoneessa" eli sieltä ei pääse lämpö pöhisemään muualle taloon. Onkohan lähtökohtaisesti fiksumpaa säätää vesikiertopatterien termostaatit isommalle ja vaikka laskea varaajan lämpötila 40C:n? Lokakuun (ja marraskuun) sähkölaskukin oli melkoinen ja silloin oli sentään vielä paljon plussaa ja nollakelejä. Olettaisin että tuo varaajan sähkövastus on se sähkösyöppö, joten siksi mietin edellä mainittua. Patterien termostaatit kun on säädetty nyt varsin pienelleen, eli niissä on reilustikin varaa ruuvata "lisää tehoa".
Toi 9 astetta on jo niin alhainen, että en itse uskaltaisi valvomattomana/ tarkemmin mittaamatta juurikaan varaajan lämpöä tiputtaa, pakkasesta voi tulla kovempikin.
Mittaa pattereiden pintalämmöt, niin näet onko siinä oikeasti edes varaa?
Pitäen vielä mielessä mahdolliset sähkökatkot
Parempi? tapa on lisäeristää sitä varaajaa, jolloin sen lämpöhäviöt pienenee. Ja siitä hyötyy sitten jatkossa kesät-talvet.
 
Toi 9 astetta on jo niin alhainen, että en itse uskaltaisi valvomattomana/ tarkemmin mittaamatta juurikaan varaajan lämpöä tiputtaa, pakkasesta voi tulla kovempikin.
Mittaa pattereiden pintalämmöt, niin näet onko siinä oikeasti edes varaa?
Pitäen vielä mielessä mahdolliset sähkökatkot
Parempi? tapa on lisäeristää sitä varaajaa, jolloin sen lämpöhäviöt pienenee. Ja siitä hyötyy sitten jatkossa kesät-talvet.

Hyviä pointteja. Maaseutu kun vielä kyseessä niin sähkökatkot on mahdollisia, tykkylumet jne. Kunhan ei pääse putket jäätymään. Hirmuinen on sähkönkulutus, nyt esimerkiksi joulukuun viisi ensimmäistä päivää reilu 500kWh eli keskiarvolla yli 100kWh/päivä mutta minkäs teet.
 
Dodiin..

Tulipahan maakaasulasku.. Talossa siis yhdistelmäkattila ja pääasiallinen lähde on maakaasu..

Uusimmassa laskussa pakkasten ollessa siellä 0-20 välimaastossa aikalailla ja vesikiertoset energiatehottomat suurimmaks osaks ikivanhat patterit + vääriä ouman eh 800 asetuksia ym, summaksi löytyi kuukaudelta 688 e ja risat.. eli asetusten hakua talvea varten..
Talossa neliöitä 280+, asun yksin ja pattereita 17 kpl. koska energiatehottomia vanhoja pattereita joissa yhdessäkään ei ole termaria vaan vanhanliiton käsikopelo kierrettävät mallit niin niissä pyörii lämmin vesi.. eikä uskalla suurinta osaa ees mennä hirveesti sääteleen koska talon edelliset omistajat pitäneet niin kauan pyörittelemättä auki että jumittuneet ja osa ruvennut vuotamaan kun mennyt koskemaan..

Kulutus tässä 11/2021 laskussa alle 4 MWh ja hintaa 688e.. lämpötilat siellä 0-20
Kulutus esimerkki Helmikuu 2/2021 6.55 MWh ja kovempia pakkasia.. Hinta kuukaudelle 584 €

Kaikki muut hinnat samoja paitti myynti.. tässähän kävi kaasunkin kanssa sama kun pörssisähkönki kanssa että hinnat raketoi..
Helmikuussa myynti 29.5 € / MWh
Marraskuu myynti 99.36 € / MWh

Tulipa siis huomattavasti suurempi lasku huomattavasti pienemmällä kulutuksella eikä oo vielä ollut edes kunnon pakkasjaksoa.. alkuvuotta mielenkiinnolla odotellessa..


Sattuukos kellään olemaan Jäspin kattiloita? Koittanut tuossa starttailla sähkövastusta mutta ei se tahdo lähtee starttaamaan.. Onko siinä jotain jippoja? Oma mallini on 1 tai 2S tupla..
Jotai se napsahtelee kun lämpötilaa koittaa säätää mut mitään ei tapahu eikä merkkivalotkaan syty päälle eikä rupee lämmittämään kun kaasupolttimen pyynni tiputtaa ja sähkövastuksen pyynnin nostaa yli kaasun pyynnin..
 
Paria 2005-2006 valmistunutta omakotitaloa käytiin katsomassa. Molemmissa maanvarainen laatta sähköisellä lattialämmityksellä. Molemmista puuttui patolevy kokonaan. Välittäjien mukaan tarvetta ei sellaisille ole maanvaaraisella laatalla.

Olisin muuten ohittanut kommentin "just joo" ajatuksella, mutta kun kerran kaksi putkeen esittää väitteen?
 
Paria 2005-2006 valmistunutta omakotitaloa käytiin katsomassa. Molemmissa maanvarainen laatta sähköisellä lattialämmityksellä. Molemmista puuttui patolevy kokonaan. Välittäjien mukaan tarvetta ei sellaisille ole maanvaaraisella laatalla.

Olisin muuten ohittanut kommentin "just joo" ajatuksella, mutta kun kerran kaksi putkeen esittää väitteen?

Muista, että välittäjien puheisiin kannattaa suhtautua äärimmäisellä varauksella. Sanovat mitä vaan, jotta saavat kaupan aikaan. Kummasti sanomiset sitten unohtuvat, kun raha on siirtynyt.
 
Muista, että välittäjien puheisiin kannattaa suhtautua äärimmäisellä varauksella. Sanovat mitä vaan, jotta saavat kaupan aikaan. Kummasti sanomiset sitten unohtuvat, kun raha on siirtynyt.
Juuri tällä lähtökohdalla puheisiin suhtaudunkin, mutta varmistan nyt vielä ketjun tietäjiltä, että oliko puheissa jotain perää.
 
Paria 2005-2006 valmistunutta omakotitaloa käytiin katsomassa. Molemmissa maanvarainen laatta sähköisellä lattialämmityksellä. Molemmista puuttui patolevy kokonaan. Välittäjien mukaan tarvetta ei sellaisille ole maanvaaraisella laatalla.

Olisin muuten ohittanut kommentin "just joo" ajatuksella, mutta kun kerran kaksi putkeen esittää väitteen?

Eipä se patolevy mitenkään pakollinen varuste ole, mutta suositeltava kuitenkin. Vähentäähän se huomattavasti sokkelin kosteusrasitusta. Tuohon aikaan rakentaessa ei ainakaan mikään vaatimus ole ollut, en tiedä tämän hetken vaatimuksista.

En usko että lämmitysmuodolla on juurikaan merkitystä patolevyn tarpeeseen. Se on enemmälti riippuvainen sokkelin vierusmateriaalista, ympäristön kallistuksesta pois päin sokkelista ja toimivasta salaojituksesta.
 
Dodiin..

Tulipahan maakaasulasku.. Talossa siis yhdistelmäkattila ja pääasiallinen lähde on maakaasu..

Uusimmassa laskussa pakkasten ollessa siellä 0-20 välimaastossa aikalailla ja vesikiertoset energiatehottomat suurimmaks osaks ikivanhat patterit + vääriä ouman eh 800 asetuksia ym, summaksi löytyi kuukaudelta 688 e ja risat.. eli asetusten hakua talvea varten..
Talossa neliöitä 280+, asun yksin ja pattereita 17 kpl. koska energiatehottomia vanhoja pattereita joissa yhdessäkään ei ole termaria vaan vanhanliiton käsikopelo kierrettävät mallit niin niissä pyörii lämmin vesi.. eikä uskalla suurinta osaa ees mennä hirveesti sääteleen koska talon edelliset omistajat pitäneet niin kauan pyörittelemättä auki että jumittuneet ja osa ruvennut vuotamaan kun mennyt koskemaan..

Kulutus tässä 11/2021 laskussa alle 4 MWh ja hintaa 688e.. lämpötilat siellä 0-20
Kulutus esimerkki Helmikuu 2/2021 6.55 MWh ja kovempia pakkasia.. Hinta kuukaudelle 584 €

Kaikki muut hinnat samoja paitti myynti.. tässähän kävi kaasunkin kanssa sama kun pörssisähkönki kanssa että hinnat raketoi..
Helmikuussa myynti 29.5 € / MWh
Marraskuu myynti 99.36 € / MWh

Tulipa siis huomattavasti suurempi lasku huomattavasti pienemmällä kulutuksella eikä oo vielä ollut edes kunnon pakkasjaksoa.. alkuvuotta mielenkiinnolla odotellessa..

Sattuukos kellään olemaan Jäspin kattiloita? Koittanut tuossa starttailla sähkövastusta mutta ei se tahdo lähtee starttaamaan.. Onko siinä jotain jippoja? Oma mallini on 1 tai 2S tupla..
Jotai se napsahtelee kun lämpötilaa koittaa säätää mut mitään ei tapahu eikä merkkivalotkaan syty päälle eikä rupee lämmittämään kun kaasupolttimen pyynni tiputtaa ja sähkövastuksen pyynnin nostaa yli kaasun pyynnin..

Uhhuh, onko investointihalukkuutta vai asutaanko vaan? Tuossa maksanee lämpöremontti itsensä takaisin melkoisen nopsaan, jos laskut ja kulutus on tuota luokkaa. Putinin kaasut pois ja VILP/maalämpö tilalle. Uudet patterit ja termostaatit myös.

Vähintään pitää vaihtaa pattereiden hanat termostaatteihin, termaritkin ovat kuluvaa osaa. Huoltomiehen käynti voi maksaa itsensä nopeasti takaisin, katsoo kattilan ja asetukset kuntoon. Samalla selviää myös se, ovatko vehkeet teknisen käyttöikänsä lopussa.

Itsekin olen tee-se-itse miehiä, mutta pitää ehkä kuitenkin nöyrtyä ja ottaa LVI-kaveri katsomaan vesikierron ja miksei VILP:nkin säädöt kuntoon.
 
Hyviä pointteja. Maaseutu kun vielä kyseessä niin sähkökatkot on mahdollisia, tykkylumet jne. Kunhan ei pääse putket jäätymään. Hirmuinen on sähkönkulutus, nyt esimerkiksi joulukuun viisi ensimmäistä päivää reilu 500kWh eli keskiarvolla yli 100kWh/päivä mutta minkäs teet.
Talon tiiveyskin vaikuttaa yllättävän paljon kulutukseen, esim. onko ikkuna-ovitiivisteet OK.
Tarvitseeko sitä ilmaa enää muuten edes vaihtaa. Hyvä asian havainnointitapa vaikutuksesta on avata ovi 20 asteen pakkasella :)
 
Uhhuh, onko investointihalukkuutta vai asutaanko vaan? Tuossa maksanee lämpöremontti itsensä takaisin melkoisen nopsaan, jos laskut ja kulutus on tuota luokkaa. Putinin kaasut pois ja VILP/maalämpö tilalle. Uudet patterit ja termostaatit myös.

Vähintään pitää vaihtaa pattereiden hanat termostaatteihin, termaritkin ovat kuluvaa osaa. Huoltomiehen käynti voi maksaa itsensä nopeasti takaisin, katsoo kattilan ja asetukset kuntoon. Samalla selviää myös se, ovatko vehkeet teknisen käyttöikänsä lopussa.

Itsekin olen tee-se-itse miehiä, mutta pitää ehkä kuitenkin nöyrtyä ja ottaa LVI-kaveri katsomaan vesikierron ja miksei VILP:nkin säädöt kuntoon.


Investointihalukkuutta ois kyllä ja suunnitelmissa ois selvittää ens kesäks jos sais kaikki patterit sekä termarit vaihdettua kerralla niin kulutus myös laskis niidenkin kanssa reilusti vaikka maakaasussa pysyis.. Näissä laskuissa myös ongelmana tuo myyntihinta joka noussut reilusti eikä siihenkää hintaan voi enää luottaa että pysyis aisoissa joten ei tuo kaasukaan enään ole houkutteleva..

Patterit sekä käsi"termarit" ovat suurimmaks osaks käyttöikänsä päässä ollut jo vuosia.. talon edellinen omistaja ei vaan hirveesti asialle tehny mitään joten pittää täs nyt ite sit rempata..

Kyllähän se aina ammattimies on ammattimies mitä tulee näihin vermeisiin..

Omalla kohdalla on ouman eh 800 säätämässä veden lämpöä automatiikalla ja säädöt on jokseeki ihan ok tasolla ja paljon tullu manuaali ja nettii tutkittua sekä koitettuu paljon säätöjä ja seurailtuu kaasun kulutusta tarjoajan nettipalvelusta.
Ison ongelman vaan tekee nuo ikivanhat patterit mille pitää ajaa senver kuumaa vettä ettei se oo missään nimessä energiatehokasta toimintaa ja kun lämmitettäviä neliöitä riittää niin vaikka miten sitä säätäs niin auttamatta järjestelmä on kallis nykyisillä vehkeillä..

Viime talvena joka oli eka talvi itellä tässä talossa, kyllästyin siihen kuukausien säätämisen ja isojen laskujen jälkeen että ei vaan toimi ja laskut isoja niin tilasin sit kaasupolttimelle huollon... sitä oltiin edellisten omistajien toimesta laiminlyöty ihan surutta.. niin huonossa kunnossa että jatkuvasti koitti ja koitti lämmittää ja kaasua kulu ja kulu mut hirveästi ei mitään tapahtunu.. sekin huolto ym asiaan liittyvä makso laskujen päälle vielä jonkuu 700 e tai jottai sinnepäin
 
Ei kai se pattereiden vaihto siinä mitään ihmeellistä säästöä tee, varsinkin kun katsoo mitä uudet maksavat. Patterin säätöpalikat kannattaa toki vaihtaa, helpottaa kummasti elämää, kun saa ruuvata edes takaisin ilman pelkoa vuodosta. Meillä on vaan ruuvattavaa mallia olevat sulut pattereissa, koska mlp säätää yleislämpötilaa. Yksittäiset patterit on säädetty toisiinsa nähden sopivasti kohdalleen (eikä ole takkaa sotkemassa lämpöjä). Jos se sun kaasukattilas on vanha, niin tee itsellesi palvelus ja vaihda maalämpöön. Vilp tuskin kannattaa, kun kulutus on melkoinen (ja hintaero ei niin kummoinen ole). Asiansa osaava putkari ei kauan niitä patterin kulmia vaihtele ja mlp:n myötä kustannussäästö on suoraan sitä luokkaa, että kaikki patterinvaihto kotkotukset unohtuu.
 
Miksi niitä pattereita pitää vaihtaa? Yleensähän ne kestää jopa reilut sata vuotta. Termostaattien vaihtoakin kannattanee miettiä, jos tarkoituksena on siirtyä maalämpöön. Maalämmössä monet poistavat ne käytöstä. Vaihtotarve voi tulla tarpeeseen, jos ne on esim. maalämmölle "alimitoitettuja". Jos talo nyt lämpiää kovilla pakkasillakin esim. alle 50 asteen patterimenovedellä, niin pattereiden vaihto niiden toimiessa muuton on? Silloinkin voi tarkailla onko jostain tilassa patteri alimitoitettu ja toisessa ei.
 
Ei kai se pattereiden vaihto siinä mitään ihmeellistä säästöä tee, varsinkin kun katsoo mitä uudet maksavat. Patterin säätöpalikat kannattaa toki vaihtaa, helpottaa kummasti elämää, kun saa ruuvata edes takaisin ilman pelkoa vuodosta. Meillä on vaan ruuvattavaa mallia olevat sulut pattereissa, koska mlp säätää yleislämpötilaa. Yksittäiset patterit on säädetty toisiinsa nähden sopivasti kohdalleen (eikä ole takkaa sotkemassa lämpöjä). Jos se sun kaasukattilas on vanha, niin tee itsellesi palvelus ja vaihda maalämpöön. Vilp tuskin kannattaa, kun kulutus on melkoinen (ja hintaero ei niin kummoinen ole). Asiansa osaava putkari ei kauan niitä patterin kulmia vaihtele ja mlp:n myötä kustannussäästö on suoraan sitä luokkaa, että kaikki patterinvaihto kotkotukset unohtuu.
Itsekin olen sitä mieltä, että pattereiden vaihto isompiin ei muuttaisi lämmityskuluja.

Ainoastaan silloin auttaisi, kun maalämpö tai vilp saisi tehdä viileämpää lämmitysvettä ja maalämpö/vilp hommelin hyötysuhde paranisi.

Itsellä kaksi taloa. Toisessa 10kW Nibe maalämpö ja 201m kaivo (aktiivisyvyys 201). Alkuperäiset lämpöpaterit ja termostaatit on täysillä. Eli maalämpö säätää itse sopivan lämmitysveden. Kaivo on liiankin syvä, mutta siitä ei ole tietenkään haittaa. Isän kanssa asenneltiin tuo Nibe. Löytyi sopivasti käytettynä. Puskurivaraajana joku noin 500l pömpeli siellä kellarissa, kuten pumppukin. Talo on ollut vuokralla.

Toisessa talossa jossa nyt ollaan, niin Mitsu LN35 ilp. Tässä talossa on patteriputket ja patterit joskus vaihdettu, mutta niillä ei ole juuri käyttöä. Ilp lämmittää ja toisaalta öljypoltin on toiminut tosi hyvin myös. Sillä lämpeää käyttövesi ja pesuhuoneen patteri. Autotallissa en ole pitänyt lämpöä, kun ei siellä autoakaan ole, vaan katoksessa.

Molemmat on pelanneet hyvin. Mitsu LN35 ei nyt aivan riitä kovimmilla pakkasilla, eli sisälämpö aavistuksen pääsee laskemaan. Kun taas tuo 10kW Nibe maalämpö on aika raaka kapistus ja tehoa kyllä on riittänyt.
 
Ei kai se pattereiden vaihto siinä mitään ihmeellistä säästöä tee, varsinkin kun katsoo mitä uudet maksavat. Patterin säätöpalikat kannattaa toki vaihtaa, helpottaa kummasti elämää, kun saa ruuvata edes takaisin ilman pelkoa vuodosta. Meillä on vaan ruuvattavaa mallia olevat sulut pattereissa, koska mlp säätää yleislämpötilaa. Yksittäiset patterit on säädetty toisiinsa nähden sopivasti kohdalleen (eikä ole takkaa sotkemassa lämpöjä). Jos se sun kaasukattilas on vanha, niin tee itsellesi palvelus ja vaihda maalämpöön. Vilp tuskin kannattaa, kun kulutus on melkoinen (ja hintaero ei niin kummoinen ole). Asiansa osaava putkari ei kauan niitä patterin kulmia vaihtele ja mlp:n myötä kustannussäästö on suoraan sitä luokkaa, että kaikki patterinvaihto kotkotukset unohtuu.

Patterithan on suurimmaks osaks siis semmosia ikivanhoja 1-2 lehtisiä.. jopa yks sellanen orkkis varmaan 70 luvulta mikskälie niitä kutsutaankaa.. hyvin yleinen vanhoissa kouluissa ollut..

Itse kattila on kohtuu uusi, ei hirveän montaa vuotta vanha.. oisko ehkä 6-7 vuotta vanha.

Tarkoitushan olisi kerralla laittaa kaikki kuntoon jotta tulevaisuudessa ei tartteis tuumailla asian kanssa.. nykyset patterit hyvin energiatehottomia ja semmoset esim purmon c21-22 mallitkin himottas.. ei tartteis ajaa niin lämmintä vettäkää niihin.. ja termareihin meinasin digitaaliset laittaa... toiset sanoo et ovat turhaa.. toiset sanoo et jees.. omalle kohdalla menisin jälkimmäisellä selkeiden astemäärien ja jumppatoimintojenki takia jo..

Maalämpöön + maakylmään olisi kyllä kiinnostusta ja on takaraivossa odottelemassa mutta se ei tuu vaihtumaan kuitenkaan ainakaan seuraavana kesänä ellei ihmeitä tapahdu.. samalla kylällä joku porautti kaivon ja toinen kaveri ties kertoa että se vaati syvän reijän.. tarkkaa lukua en muista mutta senver syvä kuitenkin oli että ei ollut halpa poraus..


Edit: Useamman patterin kanssa on myös vaivoina että karat jumissa tai vuotavat jos menee koskemaan.. ja muutenkin alimitotettuja useimmat patterit..

Tällä hetkellä oumanin säätökäyrä on 0: 44 -20: 63 , jyrkkä säätökäyrä..
Katillan pyynti vedelle 75 astetta valmistajan ohjeen mukaan..
Tällä hetkellä kiertoon menevä vesi on 48 asteista kun ulkona -17 astetta pakkasta ja lämpötila pyynti on päälle 18 astetta sisälämmölle..
Paluuveden lämpötila anturia ei ole.. ainoastaan menovedelle.. Pitäisikö olla myös paluussa oma anturinsa?
 
Viimeksi muokattu:
Itsekin olen sitä mieltä, että pattereiden vaihto isompiin ei muuttaisi lämmityskuluja.

Ainoastaan silloin auttaisi, kun maalämpö tai vilp saisi tehdä viileämpää lämmitysvettä ja maalämpö/vilp hommelin hyötysuhde paranisi.

Itsellä kaksi taloa. Toisessa 10kW Nibe maalämpö ja 201m kaivo (aktiivisyvyys 201). Alkuperäiset lämpöpaterit ja termostaatit on täysillä. Eli maalämpö säätää itse sopivan lämmitysveden. Kaivo on liiankin syvä, mutta siitä ei ole tietenkään haittaa. Isän kanssa asenneltiin tuo Nibe. Löytyi sopivasti käytettynä. Puskurivaraajana joku noin 500l pömpeli siellä kellarissa, kuten pumppukin. Talo on ollut vuokralla.

Toisessa talossa jossa nyt ollaan, niin Mitsu LN35 ilp. Tässä talossa on patteriputket ja patterit joskus vaihdettu, mutta niillä ei ole juuri käyttöä. Ilp lämmittää ja toisaalta öljypoltin on toiminut tosi hyvin myös. Sillä lämpeää käyttövesi ja pesuhuoneen patteri. Autotallissa en ole pitänyt lämpöä, kun ei siellä autoakaan ole, vaan katoksessa.

Molemmat on pelanneet hyvin. Mitsu LN35 ei nyt aivan riitä kovimmilla pakkasilla, eli sisälämpö aavistuksen pääsee laskemaan. Kun taas tuo 10kW Nibe maalämpö on aika raaka kapistus ja tehoa kyllä on riittänyt.
Mikäs Niben pumppu sinulla on ja kuinka vanha? Sulla on toi 500l puskurivarajaa, joten pattereiden koolla ei ole muuta merkitystä kuin, että sen tehot riittävät huoneen lämmittämiseen
 
Mitä tarkoitat energiatehottomilla pattereilla, eivätkö ne pidä taloasia lämpimänä?
Vai pitääkö niiden pintalämpötila olla esim 70 astetta? Ikäähän noilla ei vielä ole, autotermeillä ovat "sisäänajettuja." Vaativat ehkä huototoimenpiteenä sen säätöventtiilin vaihdon?
 
Mikäs Niben pumppu sinulla on ja kuinka vanha? Sulla on toi 500l puskurivarajaa, joten pattereiden koolla ei ole muuta merkitystä kuin, että sen tehot riittävät huoneen lämmittämiseen
Nibe 1217-10kW ja valmistusvuosi 2008. Nuohan on mäntä kompressorilla, eli kompuran teho laskee 8.5kW kun lämmitysvesi on 50 asteista. Eli ei tuokaan aivan ylitehokas ole, vaan aika sopiva. Sama kompura on myös 1245-10 mallissakin. Asenneltiin tuo 1217-10 vuonna 2014 paikoilleen. Pumpulla ikää siis vajaa 14 vuotta.

Tuo 500l läpivirtaava puskurivaraaja on ihan hyvä pidentämään käynti ja lepoaikoija. Tuossa 1217 mallissa ei ole ulkoista menolämpötilan anturia, mutta irrotin sen sisäisen ja siirsin anturin vasta puskurivaraajan jälkeen. Muistaakseni vähän reilu tunnin käyntiaikoja tulisi lyhimmillään. Kylmällä tietysti pitenee, kun lämmitysenergiaa kuluu.

Tuo nibe oli ollut vuoden verran lämpöisessä autotallissa käyttämättä. Hinta oli 3000€. Kaivo ja vaakaputket taas maksoi 26€x200m =5200€ ja siitä sai ihan hyvin kotitalousvähennystä silloin.
 
Patterithan on suurimmaks osaks siis semmosia ikivanhoja 1-2 lehtisiä.. jopa yks sellanen orkkis varmaan 70 luvulta mikskälie niitä kutsutaankaa.. hyvin yleinen vanhoissa kouluissa ollut..

Itse kattila on kohtuu uusi, ei hirveän montaa vuotta vanha.. oisko ehkä 6-7 vuotta vanha.

Tarkoitushan olisi kerralla laittaa kaikki kuntoon jotta tulevaisuudessa ei tartteis tuumailla asian kanssa.. nykyset patterit hyvin energiatehottomia ja semmoset esim purmon c21-22 mallitkin himottas.. ei tartteis ajaa niin lämmintä vettäkää niihin.. ja termareihin meinasin digitaaliset laittaa... toiset sanoo et ovat turhaa.. toiset sanoo et jees.. omalle kohdalla menisin jälkimmäisellä selkeiden astemäärien ja jumppatoimintojenki takia jo..

Maalämpöön + maakylmään olisi kyllä kiinnostusta ja on takaraivossa odottelemassa mutta se ei tuu vaihtumaan kuitenkaan ainakaan seuraavana kesänä ellei ihmeitä tapahdu.. samalla kylällä joku porautti kaivon ja toinen kaveri ties kertoa että se vaati syvän reijän.. tarkkaa lukua en muista mutta senver syvä kuitenkin oli että ei ollut halpa poraus..


Edit: Useamman patterin kanssa on myös vaivoina että karat jumissa tai vuotavat jos menee koskemaan.. ja muutenkin alimitotettuja useimmat patterit..

Tällä hetkellä oumanin säätökäyrä on 0: 44 -20: 63 , jyrkkä säätökäyrä..
Katillan pyynti vedelle 75 astetta valmistajan ohjeen mukaan..
Tällä hetkellä kiertoon menevä vesi on 48 asteista kun ulkona -17 astetta pakkasta ja lämpötila pyynti on päälle 18 astetta sisälämmölle..
Paluuveden lämpötila anturia ei ole.. ainoastaan menovedelle.. Pitäisikö olla myös paluussa oma anturinsa?
Ihan turhaan sä pattereita vaihtelet, jos ja kun meinaat käyttää järjestelmää, joka ei rankaise korkeammasta kiertolämpötilasta mitenkään merkittävästi. Putkissa kiertävän veden lämpö kun ei mene sekään hukkaan vaikka sattuisi olemaan huonommin eristetty. Saat sä toki ostaa hienot digipatterit, mutta hyötyä jos kuvittelet saavasi, niin varmasti tulet pettymään. Ei se kämpän tarvitsema lämmitysmäärä mihinkään katoa, uusista matalammalla lämmöllä toimivista pattereista saat hyötyä kun vaihdat lämmitysjärjestelmänkin.

Vaihtamalla ne säätöventtiilit saat ihan saman hyödyn eli säädettävyyden käyttöön niihin vanhoihin. Ihan varmasti saat myös diginäytöt sun muut kotkotukset vanhojen kylkeen, jos isket taalaa tiskiin - Jälleen kerran vaan lämmittää kukkaroa hyvin vähän. Pattereiden alimitoitusta vahvasti epäilen, tuskin ovat kaikki kokonaan auki. Helvetin vanhoilla "huonoilla" pattereilla saan ainakin omaan kämppään saunan hyvin helposti ja halvalla MLP:n avulla. Maalämmön porauksesta saat about puolet kotitalousvähennyksenä takaisin, halpaa touhua kuin mikä. Sun ongelma ei ole lämmitysjärjestelmän luovutusosuus (pl. ne patterien venttiilit, jotka on halpa vaihtaa) vaan helvetin kallis energia. Kallis energia ei korjaannu uskomalla patterimyyntimiesten paskapuheita.

-17 ja 48-asteinen syöttö kuulostaa hyvin maltilliselta ja ei kyllä sovi mitenkään tuohon sun käytössä olevaan säätökäyrään. Onko sulla sisäyksikkö ohjaamassa tms.? Paluussa ei tarvitse olla anturia.

e: Selvennän nyt vielä sen verran, että saat siis kyllä maalämmöstä suuren hyödyn irti vanhoillakin pattereilla. Se, että joudut käyttämään korkeampaa lämpöä piirissä syö toki tehokkuutta jonkun verran, mutta silti on helvetin halpaa puuhaa. En tiedä miten teet käyttöveden, mutta meillä öljystä pois vaihto toi merkittävän säästön kesäajallekin, kun vanhassa kattilassa piti öljyä poltella kesätkin käyttöveden saamiseksi.
 
Viimeksi muokattu:
Ihan turhaan sä pattereita vaihtelet, jos ja kun meinaat käyttää järjestelmää, joka ei rankaise korkeammasta kiertolämpötilasta mitenkään merkittävästi. Putkissa kiertävän veden lämpö kun ei mene sekään hukkaan vaikka sattuisi olemaan huonommin eristetty. Saat sä toki ostaa hienot digipatterit, mutta hyötyä jos kuvittelet saavasi, niin varmasti tulet pettymään. Ei se kämpän tarvitsema lämmitysmäärä mihinkään katoa, uusista matalammalla lämmöllä toimivista pattereista saat hyötyä kun vaihdat lämmitysjärjestelmänkin.

Vaihtamalla ne säätöventtiilit saat ihan saman hyödyn eli säädettävyyden käyttöön niihin vanhoihin. Ihan varmasti saat myös diginäytöt sun muut kotkotukset vanhojen kylkeen, jos isket taalaa tiskiin - Jälleen kerran vaan lämmittää kukkaroa hyvin vähän. Pattereiden alimitoitusta vahvasti epäilen, tuskin ovat kaikki kokonaan auki. Helvetin vanhoilla "huonoilla" pattereilla saan ainakin omaan kämppään saunan hyvin helposti ja halvalla MLP:n avulla. Maalämmön porauksesta saat about puolet kotitalousvähennyksenä takaisin, halpaa touhua kuin mikä. Sun ongelma ei ole lämmitysjärjestelmän luovutusosuus (pl. ne patterien venttiilit, jotka on halpa vaihtaa) vaan helvetin kallis energia. Kallis energia ei korjaannu uskomalla patterimyyntimiesten paskapuheita.

-17 ja 48-asteinen syöttö kuulostaa hyvin maltilliselta ja ei kyllä sovi mitenkään tuohon sun käytössä olevaan säätökäyrään. Onko sulla sisäyksikkö ohjaamassa tms.? Paluussa ei tarvitse olla anturia.

e: Selvennän nyt vielä sen verran, että saat siis kyllä maalämmöstä suuren hyödyn irti vanhoillakin pattereilla. Se, että joudut käyttämään korkeampaa lämpöä piirissä syö toki tehokkuutta jonkun verran, mutta silti on helvetin halpaa puuhaa. En tiedä miten teet käyttöveden, mutta meillä öljystä pois vaihto toi merkittävän säästön kesäajallekin, kun vanhassa kattilassa piti öljyä poltella kesätkin käyttöveden saamiseksi.


Järjestelmässähän juuri onkin näin että joskus edellisen omistajan aikana laitettu about kaikki patteriventtiilit ihan auki pattereille ja ouman eh 800 ohjaa syötettävää vettä automaattisesti..
Ja ovat olleet niin pitkään samassa asennossa et ovat menneen jumiin tai osa rupeaa vuotamaan jos menee koskemaan.. Puhutaan ihan parista patterista joissa manuaalisäätö toimii kuten pitää eikä vuoda.. Ja pattereita 17 kpl.. Joissai kaikista on vanhan tyyppinen manuaali säätö.

Patterien vaihdossa olisi juuri se ajatus että sais enemmän lämpöä pienemmällä veden lämpötilalla.
Talossa tällä hetkellä suurin osa pattereista tosi vanhoja pattereita jotka tosiaan tarttee reilusti kuumempaa vettä että lämpiävät ja kattila joutuu lämmittämää vettä liian usein.
Suurin osa pattereista on jostain 80 luvun taitteesta mahollisesti..

Talossa on neliöitä +280 ja käyttämätöntä tilaakin on.. Niihikkää ei pääse manuaalisesti säätämää patteriin menevää vettä koska rupeaa vuotamaan.
Patterit jaksaa lämmittää kyllä torppaa, jos niille syöttää tarpeeks kuumaa vettä.. Mutta missä menee sitten järkevyyden raja?

Ajanko liian maltillisilla lämmöillä vettä kiertoon sitten?

Eikös noilla patterienki vaihdolla päästäs pienempään kulutukseen maakaasulla eikä tartteis ajaa niin kuumaa vettä? Varsinkin kun erillistä varaajaa ei ole ja tällä hetkellä mennään ainoastaan kattilassa olevalla pienellä 160 tai 235 litran tilavuudella

Tosin kuten ootte tuossa aikasemmin sanonut siitä mlp stä niin kannattavinhan se olisi laittaa.. Ja varmaan täytyy tätä vaihtoehtoa myös ruveta enemmän tutkimaan ja mitkä ois mahdollisuudet saada jo ens kesänä sellainen..

Jaksaako se mlp työntää kovillakin pakkasilla 60 asteista vettä noille vanhoille pattereille?
 
Eikös noilla patterienki vaihdolla päästäs pienempään kulutukseen maakaasulla eikä tartteis ajaa niin kuumaa vettä?
Ei pääse pienempään kulutukseen kun ei se veden lämpötila vaikuta yhtään siihen lämmitystarpeeseen. Ainoat säästöt voi tulla siitä että hukkalämpöä tulee pikkuisen vähemmän, mutta se on noilla kulutuksilla ihan marginaalista.
 
Suurin osa pattereista on jostain 80 luvun taitteesta mahollisesti..

Talossa on neliöitä +280 ja käyttämätöntä tilaakin on.. Niihikkää ei pääse manuaalisesti säätämää patteriin menevää vettä koska rupeaa vuotamaan.
Patterit jaksaa lämmittää kyllä torppaa, jos niille syöttää tarpeeks kuumaa vettä.. Mutta missä menee sitten järkevyyden raja?

Kyllä se voisi ihan järkevää olla:


"
Vaikkapa 80-luvun pattereihin verrattuna uudet, elektronisilla termostaatilla varustetut voivat tuoda 10 prosentin säästön.
Termostaatti on tärkeä tekijä, mutta myös patterin rakenne on Seunan mukaan parantunut oleellisesti parinkymmenen vuoden aikana
"
 
Tuskin ovat mitenkään täysin auki ne sun patterit, itsellä ainakin virtaus nousi huomattavasti, kun pisti uudet ruuvattavat kulmat pattereihin, reikä uudessa kulmassa on paljon isompi kuin vanhassa 50-60-luvun venttiilissä. Osat ei maksa paljoa ja kun kerralla päästää järjestelmän tyhjäksi, niin vaihtotyö onnistuu kaikkiin pienellä vaivalla. Nuo rikkinäiset säädöttömät on se sun ongelma, siitä tulee merkittävä energiansäästö, jos pistät osan huoneista reilusti viileämmäksi, jos et niitä käytä. Patterin saa hyvin säädettäväksi ilman patterin vaihtoa. Et sä autoakaan vaihda samalla, jos haluat päivittää paremmat renkaat alle.


Patterien vaihdosta sun täytyy ymmärtää, että oli siellä sitten mikä perssuti tahansa sitä lämpöä tuottamassa, niin sama määrä lämpöä sinulla kuluu siihen lämmittämiseen. Pattereiden vaihdon hyöty tulee vain ja ainoastaan siitä, että a) säädettävyys paranee (ja tämän voit hoitaa ilman patterien vaihtoa, kts. yllä b) lämmönlähteesi hyötyy alhaisemmasta kiertolämpötilasta. Kaasunpolttimelle on lähes yks hailee minkälaista vettä sinne kiertoon menee. Jos saisit jollain ilveellä sen pannun 10-15 astetta alemmaksi lämmitettyä, niin merkittävin säästö tulisi sen pannun ulkopintojen lämpöhäviöiden pienenemisestä. Ja olettavasti ko. lämpöhäviöt menee jo nyt sun talon lämmityksen hyödyksi. Samaten kuin lattiassa/seinissä kiertävät putket. Mitätön osuus kokonaiskulutuksesta joka tapauksessa.

MLP pystyy helpolla tekemään 60-asteista vettä, se vain käyttää pienenä apuna ajoittain sähkövastuksia. Suurimman osan vuotta saat ajella pelkällä maalämmöllä ilman sähkövastuksia. Mun pumpussa on 30700 kWh tuotettuna, joista 30400 kWh on pukattu pelkällä pumpulla (nämä on sitten lämpömääriä). Karkeasti arvioituna jokainen kulutettu kWh on antanut mulle 3 kWh lämpöä kaupanpäälle.
 
Viimeksi muokattu:
Jaksaako se mlp työntää kovillakin pakkasilla 60 asteista vettä noille vanhoille pattereille?
Mlp:llä ei taida olla merkitystä, mitä ulkolämpötila näyttää. Kaivosta nouseva litku pyörii siinä 0c ja 5c välillä. VILPillä alkaa tulla ongelmia, mutta siinä vaiheessa mennään jo vastuksilla. Pumpuilla tosiaan tarkoitus päästä mahdollisimman alhaisilla menolämmöillä.

Kuinkahan iso lämmitystarve kiinteistöllä on? Voisi tarkoittaa jo useampaa kaivoa.
 
Järjestelmässähän juuri onkin näin että joskus edellisen omistajan aikana laitettu about kaikki patteriventtiilit ihan auki pattereille ja ouman eh 800 ohjaa syötettävää vettä automaattisesti..
Ja ovat olleet niin pitkään samassa asennossa et ovat menneen jumiin tai osa rupeaa vuotamaan jos menee koskemaan.. Puhutaan ihan parista patterista joissa manuaalisäätö toimii kuten pitää eikä vuoda.. Ja pattereita 17 kpl.. Joissai kaikista on vanhan tyyppinen manuaali säätö.

Patterien vaihdossa olisi juuri se ajatus että sais enemmän lämpöä pienemmällä veden lämpötilalla.
Talossa tällä hetkellä suurin osa pattereista tosi vanhoja pattereita jotka tosiaan tarttee reilusti kuumempaa vettä että lämpiävät ja kattila joutuu lämmittämää vettä liian usein.
Suurin osa pattereista on jostain 80 luvun taitteesta mahollisesti..

Talossa on neliöitä +280 ja käyttämätöntä tilaakin on.. Niihikkää ei pääse manuaalisesti säätämää patteriin menevää vettä koska rupeaa vuotamaan.
Patterit jaksaa lämmittää kyllä torppaa, jos niille syöttää tarpeeks kuumaa vettä.. Mutta missä menee sitten järkevyyden raja?

Ajanko liian maltillisilla lämmöillä vettä kiertoon sitten?

Eikös noilla patterienki vaihdolla päästäs pienempään kulutukseen maakaasulla eikä tartteis ajaa niin kuumaa vettä? Varsinkin kun erillistä varaajaa ei ole ja tällä hetkellä mennään ainoastaan kattilassa olevalla pienellä 160 tai 235 litran tilavuudella

Tosin kuten ootte tuossa aikasemmin sanonut siitä mlp stä niin kannattavinhan se olisi laittaa.. Ja varmaan täytyy tätä vaihtoehtoa myös ruveta enemmän tutkimaan ja mitkä ois mahdollisuudet saada jo ens kesänä sellainen..

Jaksaako se mlp työntää kovillakin pakkasilla 60 asteista vettä noille vanhoille pattereille?
Pattereilla on oikeasti vaikutusta vain silloin, jos niistä et saa sitä tavittavaa energiaa sinne ko. huoneeseen eli sen pintalämpötila ko. huoneessa on se mikä sitä huonetta lämmittää.

Terostaatteja tarvitaan vain niissä tiloissa joissa on vaihtelevasti muuta lämmitystä esim.. keittiön uuni. Tämä sen jälkeen kun patteriverkosto on esisäädetty. Öljylämmityksessäkin kaikkiin pattereihin ei edes saa laittaa niitä termostaatteja, jotta automatiikka toimii.
Esim. MH :siin on aika turha termareita laitella.

48 astetta jo menovetenä on vielä siedettävä, mutta voisi olla vähemmänkin, meillä 39 astetta kun ulkonana -17. Siihen vaikuttanee myös miten nopeasti vesi siellä pattereissa kiertää, mitä hitaammin sitä kylmempänä palaa (kerkiää luovuttamaan enemmän enerkiaa tää MUTUA).
Sitten vielä onko "kattilasi" teho/vesitilavuus nyt riittävä.

60 astetta on lukemani perusteella liian paljon, koska se heikentää Mlp:n hyötysuhdetta, jopa näillä uusilla pumpuilla. Ne kyllä siihen vielä muuten kykenevät, mutta se hyötysuhde on huonohko.

Mittaa paljonko sen veden lämpö muuttuu kun se palaa takaisin eli mittaat menon ja paluun.
Siitä voit sitten jotain päätellä. Minulla se on (käyrä oikein säädetty) n.3.5-4 astetta.
 

"
Vaikkapa 80-luvun pattereihin verrattuna uudet, elektronisilla termostaatilla varustetut voivat tuoda 10 prosentin säästön.
Termostaatti on tärkeä tekijä, mutta myös patterin rakenne on Seunan mukaan parantunut oleellisesti parinkymmenen vuoden aikana
"

Eikö tuossa jutussa puhuta nimenomaan sähköpattereista vaikka kuvituskuva muuta vihjaakin...

Mlp:llä ei taida olla merkitystä, mitä ulkolämpötila näyttää. Kaivosta nouseva litku pyörii siinä 0c ja 5c välillä. VILPillä alkaa tulla ongelmia, mutta siinä vaiheessa mennään jo vastuksilla. Pumpuilla tosiaan tarkoitus päästä mahdollisimman alhaisilla menolämmöillä.
Mutta haluttu lämmitysveden lämpötila riippuu ulkolämmöstä ja kovilla pakkaisilla tarvitaan sitä kuuminta vettä. Kuten jo mainittukin niin mlp saattaa tarvita vastuksia avuksi ja tähän auttaa paremmat patterit (kun pienempi lämpö vedelle riittää).
 
Tuskin ovat mitenkään täysin auki ne sun patterit, itsellä ainakin virtaus nousi huomattavasti, kun pisti uudet ruuvattavat kulmat pattereihin, reikä uudessa kulmassa on paljon isompi kuin vanhassa 50-60-luvun venttiilissä. Osat ei maksa paljoa ja kun kerralla päästää järjestelmän tyhjäksi, niin vaihtotyö onnistuu kaikkiin pienellä vaivalla. Nuo rikkinäiset säädöttömät on se sun ongelma, siitä tulee merkittävä energiansäästö, jos pistät osan huoneista reilusti viileämmäksi, jos et niitä käytä. Patterin saa hyvin säädettäväksi ilman patterin vaihtoa. Et sä autoakaan vaihda samalla, jos haluat päivittää paremmat renkaat alle.

~ Sen mitä edellisen omistajan puheista ymmärsin niin kaikki on vedetty auki ja ouman hoitaa kaiken muun..
Ja voin kertoa ettei ennen minuu niihin yhteekä venttiilii oo ees hipastu.

Ja kyllähän ne rikkinäiset on ongelma, tänä vuonna ne piti vaihtaa mutta olin myöhässä liikenteessä ja aikataului firmoilla meni senver pitkälle että oli ja lämmityskausi päälläsä.. Ens vuonna sitten aikasemmin liikenteessä tämänkin asian kanssa..


~ Näitähän se pitäis vaihdella.. Runkoineen päivineen kaikkiin pattereihin..



Patterien vaihdosta sun täytyy ymmärtää, että oli siellä sitten mikä perssuti tahansa sitä lämpöä tuottamassa, niin sama määrä lämpöä sinulla kuluu siihen lämmittämiseen. Pattereiden vaihdon hyöty tulee vain ja ainoastaan siitä, että a) säädettävyys paranee (ja tämän voit hoitaa ilman patterien vaihtoa, kts. yllä b) lämmönlähteesi hyötyy alhaisemmasta kiertolämpötilasta. Kaasunpolttimelle on lähes yks hailee minkälaista vettä sinne kiertoon menee. Jos saisit jollain ilveellä sen pannun 10-15 astetta alemmaksi lämmitettyä, niin merkittävin säästö tulisi sen pannun ulkopintojen lämpöhäviöiden pienenemisestä. Ja olettavasti ko. lämpöhäviöt menee jo nyt sun talon lämmityksen hyödyksi. Samaten kuin lattiassa/seinissä kiertävät putket. Mitätön osuus kokonaiskulutuksesta joka tapauksessa.

~ Eli vaikka patterit ovat ikivanhoja omalla kohdalla ja tosiaan yks levysiä ym mitä aikanaan oli muotia niin ei kuitenkaan varsinaista hyötyä tulis laittaa uusia vaan pelkän termarin ja rungon vaihto ois järkevämpi juttu ja nuo patterit itessään riittäs?

MLP pystyy helpolla tekemään 60-asteista vettä, se vain käyttää pienenä apuna ajoittain sähkövastuksia. Suurimman osan vuotta saat ajella pelkällä maalämmöllä ilman sähkövastuksia. Mun pumpussa on 30700 kWh tuotettuna, joista 30400 kWh on pukattu pelkällä pumpulla (nämä on sitten lämpömääriä). Karkeasti arvioituna jokainen kulutettu kWh on antanut mulle 3 kWh lämpöä kaupanpäälle.

~ Minkäslainen järjestelmä sinulla on ja miten iso torppa lämmitettävänä?
Mlp:llä ei taida olla merkitystä, mitä ulkolämpötila näyttää. Kaivosta nouseva litku pyörii siinä 0c ja 5c välillä. VILPillä alkaa tulla ongelmia, mutta siinä vaiheessa mennään jo vastuksilla. Pumpuilla tosiaan tarkoitus päästä mahdollisimman alhaisilla menolämmöillä.

Kuinkahan iso lämmitystarve kiinteistöllä on? Voisi tarkoittaa jo useampaa kaivoa.

~Kyllähän tuossa ois neliöitä on lämmitettävänä ja torppa 70 luvun vaihteessa rakennettu niin ei oo ihan maailman tiiveinkää torppa kyseessä.

Pittää vissii kammeta joku kaunis päivä tarinoimaan noiden paikallisten maalämpöratkasuiden toimittajien kanssa ja ruveta hieman tuumailemaan ja suunnittelemaan sitä vaihtoehtoa..

Tuo maakaasu kyllä ihan jees itessää mutta hinnalla ja markkinoilla pilattu
 
51 astetta oli pyynti meidän alkuperäiseristeisessä ja -patterisessa purulinnassa -20 astetta kohdalla, sisälämpö 22+ astetta. MLP käyttää vastuksia vain, jos on samanaikaisesti pitkäkestoinen käyttöveden tarve (suihku feat 2 mukulaa). Jos ei nyt ihan napapiirillä asu, jossa -20 ja alle on normaali talvikeli, niin MLP pärjää kyllä hyvin.

e: Osta kunnolla sitä kaivoa sit, omat tarjoukset vaihtelivat 120-170 m välillä samoilla lähtötiedoilla. Ostin 180 metriä.
 
Eikö tuossa jutussa puhuta nimenomaan sähköpattereista vaikka kuvituskuva muuta vihjaakin...


Mutta haluttu lämmitysveden lämpötila riippuu ulkolämmöstä ja kovilla pakkaisilla tarvitaan sitä kuuminta vettä. Kuten jo mainittukin niin mlp saattaa tarvita vastuksia avuksi ja tähän auttaa paremmat patterit (kun pienempi lämpö vedelle riittää).
Minäkin ymmärsin sähköpattereiden olevan kyseessä-
Joo kyllä tuota ulkolämpötilaa tarvitaan siihen oikean säätökäyrän hallintaan. Ymmärtääkseni Mlp:ssa vastuksia käytetään lähinnä kun tarvitaan todella kuumaa vettä tai lämpökaivon teho on käytetty loppuun. Eli kannattanee porata vähän liian syvä kaivo kuin päinvastoin.
 
51 astetta oli pyynti meidän alkuperäiseristeisessä ja -patterisessa purulinnassa -20 astetta kohdalla, sisälämpö 22+ astetta. MLP käyttää vastuksia vain, jos on samanaikaisesti pitkäkestoinen käyttöveden tarve (suihku feat 2 mukulaa). Jos ei nyt ihan napapiirillä asu, jossa -20 ja alle on normaali talvikeli, niin MLP pärjää kyllä hyvin.

e: Osta kunnolla sitä kaivoa sit, omat tarjoukset vaihtelivat 120-170 m välillä samoilla lähtötiedoilla. Ostin 180 metriä.
Mikäs oli/ on meno ja paluuveden ero? -20 asteella tai mitä se nyt on?
 
48 astetta jo menovetenä on vielä siedettävä, mutta voisi olla vähemmänkin, meillä 39 astetta kun ulkonana -17. Siihen vaikuttanee myös miten nopeasti vesi siellä pattereissa kiertää, mitä hitaammin sitä kylmempänä palaa (kerkiää luovuttamaan enemmän enerkiaa tää MUTUA).
Sitten vielä onko "kattilasi" teho/vesitilavuus nyt riittävä.

~oma käsitykseni että ehdottomasti liian pien tuon kokoseen torppaa.. Varaajaa kaipais kaveriks


Mittaa paljonko sen veden lämpö muuttuu kun se palaa takaisin eli mittaat menon ja paluun.
Siitä voit sitten jotain päätellä. Minulla se on (käyrä oikein säädetty) n.3.5-4 astetta.

~Laserilla oon ottanu lämpötiloja kupariputkista kun paluussa ei ole omaa mittaria. Menon ja paluun ero ollu pien.. Puhutaan ihan plus miinus asteesta mitä viimeeks kattelin ja molemmat otettu laserilla samanlaisista putkista.
 
~Kyllähän tuossa ois neliöitä on lämmitettävänä ja torppa 70 luvun vaihteessa rakennettu niin ei oo ihan maailman tiiveinkää torppa kyseessä.

Pittää vissii kammeta joku kaunis päivä tarinoimaan noiden paikallisten maalämpöratkasuiden toimittajien kanssa ja ruveta hieman tuumailemaan ja suunnittelemaan sitä vaihtoehtoa..

Tuo maakaasu kyllä ihan jees itessää mutta hinnalla ja markkinoilla pilattu
kun tuota ikää on suosittelen näin pakkasella (helppoa) tarkistavaan tiivisteiden kunnon, jos lämpökameraa ei ole niin kädelläkin pahimmat tuntenee.
 
Mikäs oli/ on meno ja paluuveden ero? -20 asteella tai mitä se nyt on?
En saa paluuta suoraan, kun siinä on puskurivaraaja välissä. Pelkälle menolle on ulkoinen (lisä)mittari. Öljypolttimo-aikoina mittailin paluukierron lämpöjä, 2-3 astetta tippui kierrossa. Ei pienintäkään hajua mikä ko. mittausten aikana oli ulkolämpötila. Ja pumppu oli mallia "turbo" tuohon nykyiseen pumppuun verrattuna.
 
~Laserilla oon ottanu lämpötiloja kupariputkista kun paluussa ei ole omaa mittaria. Menon ja paluun ero ollu pien.. Puhutaan ihan plus miinus asteesta mitä viimeeks kattelin ja molemmat otettu laserilla samanlaisista putkista.
Eikös sitä silloin voi pudottaa tuota menoveden lämpöä ja vähentää patteriveden kiertonopeutta. Eli se vesi kerkiäsi jäähtyä, toivottavasti ei mulla mennyt aivot solmuun :)
Tossa siis näyttä pattereissa olevan sitä lämmönluovutuskylyä?
 
Mutta haluttu lämmitysveden lämpötila riippuu ulkolämmöstä ja kovilla pakkaisilla tarvitaan sitä kuuminta vettä. Kuten jo mainittukin niin mlp saattaa tarvita vastuksia avuksi ja tähän auttaa paremmat patterit (kun pienempi lämpö vedelle riittää).
Lähinnä siis tarkoitin, että pumpun lämmitysteho pysyy ~vakiona ulkolämpötilasta riippumatta. Vastaavasti VILPllä lämmitysteho laskee ulkolämpötilan laskiessa.
 
En saa paluuta suoraan, kun siinä on puskurivaraaja välissä. Pelkälle menolle on ulkoinen (lisä)mittari. Öljypolttimo-aikoina mittailin paluukierron lämpöjä, 2-3 astetta tippui kierrossa. Ei pienintäkään hajua mikä ko. mittausten aikana oli ulkolämpötila. Ja pumppu oli mallia "turbo" tuohon nykyiseen pumppuun verrattuna.
Mulla on vuosia sitten säädetty talokäyrä, joka pitää huoneet halutussa lämmössä. Viimeaikoina olen seurannut tuota meno ja paluuveden eroa ja se näyttäs aika vakiona pysyvän vaikka lämpötila ulkona muuttuu. Muistelen joskus kuulleeni, että jos pysyy jossain 4-5 asteen hujakoilla olis aika hyvä tilanne maalämpöpumpulle kunhan se menovesi ei ole paljon yli 45 astetta.
Edit:
Mikäs menopaluun ero on jos mittaat menon puskurivaraajan menosta ja paluun Mlp:n paluusta?
 
51 astetta oli pyynti meidän alkuperäiseristeisessä ja -patterisessa purulinnassa -20 astetta kohdalla, sisälämpö 22+ astetta. MLP käyttää vastuksia vain, jos on samanaikaisesti pitkäkestoinen käyttöveden tarve (suihku feat 2 mukulaa). Jos ei nyt ihan napapiirillä asu, jossa -20 ja alle on normaali talvikeli, niin MLP pärjää kyllä hyvin.

Kävin katsomassa meidän lukemat niin -20.4 pihalla ja 50.1 menovesi. Reilut pari sataa neliötä 70-luvun talossa uusituilla pattereilla.
 
kun tuota ikää on suosittelen näin pakkasella (helppoa) tarkistavaan tiivisteiden kunnon, jos lämpökameraa ei ole niin kädelläkin pahimmat tuntenee.

On tuossa itseasiassa menossa vaihtoon niitäkin.. Makkarissa vuotaa tiivisteet ja mahollisesti vuotaa myös karmeista.. Kuhan saap nuo tiivisteet sieltä vaihdettua niin saa nähä nouseeko makkarissa lämmöt vai tuleeko tosiaan sieltä karmeistakin.
Makkarissa sellanen 15-17 astetta lämpötilaa.. Ihan hyvä nukkua tosin raikkaast ilmassa mut ehkä vähän turhan matala lämpötila kuiteki..

Eikös sitä silloin voi pudottaa tuota menoveden lämpöä ja vähentää patteriveden kiertonopeutta. Eli se vesi kerkiäsi jäähtyä, toivottavasti ei mulla mennyt aivot solmuun :)
Tossa siis näyttä pattereissa olevan sitä lämmönluovutuskylyä?

Miks sen pitäisi jäähtyä?
Hirveen pitkä kierto talossa ja ollut haasteellisempaa pienemmällä lämmöllä saaha riittämää se lämpö viimoseen patteriin asti, Oumanissa sillekkin tosin asetusta mutta hieman testailua ollu itellä vielä mitkä arvot toimis silleen että riittäs.

Edit: vesipumppu rullaa 3 lla/täysillä tällä hetkellä kiertoon vettä
 
On tuossa itseasiassa menossa vaihtoon niitäkin.. Makkarissa vuotaa tiivisteet ja mahollisesti vuotaa myös karmeista.. Kuhan saap nuo tiivisteet sieltä vaihdettua niin saa nähä nouseeko makkarissa lämmöt vai tuleeko tosiaan sieltä karmeistakin.
Makkarissa sellanen 15-17 astetta lämpötilaa.. Ihan hyvä nukkua tosin raikkaast ilmassa mut ehkä vähän turhan matala lämpötila kuiteki..
Varmasti nousee, jos termari ei toimi. Vuotoilma on vanhoissa taloissa verkittävä
lämmönhaaskaaja, tosin siinä sitten pitää tasapainoilla sen raittiin ilman riittävyyden kassa, jos siitä ei muuten ole huolehdittu. 17 astetta on makkariin sopiva.

Miks sen pitäisi jäähtyä?
Hirveen pitkä kierto talossa ja ollut haasteellisempaa pienemmällä lämmöllä saaha riittämää se lämpö viimoseen patteriin asti, Oumanissa sillekkin tosin asetusta mutta hieman testailua ollu itellä vielä mitkä arvot toimis silleen että riittäs.
Nyt ei minkään takia (jos sulla lämmitusteho riittää), mutta maalämmölle se olis hyvä olla alempi, jotta mlp kerkiää ottaa sen lämmön sieltä kaivosta. Oisko sulla liian heikko pumppu, ettei se jaksa painaa, jos kerran kierron aikana ei lämpöasteet laske yhtä enempää tai siellä päässä patterissa ilmaa?
 
Viimeksi muokattu:
Varmasti nousee, jos termari ei toimi. Vuotoilma on vanhoissa taloissa verkittävä
lämmönhaaskaaja, tosin siinä sitten pitää tasapainoilla sen raittiin ilman riittävyyden kassa, jos siitä ei muuten ole huolehdittu. 17 astetta on makkariin sopiva.

~ Ei oo termaria ja seki käsiventtiili on rikki.. Rupee tiputtelemaan vettä jos menee koskemaan.. Tällä hetkellä se taitaa olla lähes kokonaan auki mihin sen viime talvena jätin..
Talossa koneellinen ilmanvaihto niin ei tartteis mistään väleistä tullu ylimäärästä raitist ilmaa.

Nyt ei minkään takia (jos sulla lämmitusteho riittää), mutta maalämmölle se olis hyvä olla alempi, jotta mlp kerkiää ottaa sen lämmön sieltä kaivosta. Oisko sulla liian heikko pumppu, ettei se jaksa painaa, jos kerran kierron aikana ei lämpöasteet laske yhtä enempää tai siellä päässä patterissa ilmaa?

~ Pumpun riittävyys tai pullonkaulaa putkistossa on ihan mahollisia syitä kyllä.. Pannuhuoneessa jostain syystä tehty putken pienennyksiä pumpun jälkeen missä mahis et hieman ahistaa.
Patterit on ilmattu ja viimoseen patteriin tulee näillä lämmöillä lämmintä vettä mutta reilusti haaleemmalla ei välttämättä tulis
 
1973 tehdyssä talossa yksi patteri oli tukkeentunut ja piti paineilmalla avata. Sitten rupesi sekin patteri lämpenemään.

Patterin alakulmassahan pitäisi olla "esisäätö", eli ekat patterit saisi olla pienemmällä virtauksella ja kauimmaiset vaikka täysin auki. Ja noissa uusissa patteriventtiileissä onkin se esisäätö valmiina.

Edit:
"Venttiilissä on erillinen esisäätöholkki, jolla säädetään patterikohtaisesti tehon edellyttämä vesimäärä."
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 254
Viestejä
4 491 086
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom