Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Sokkelinkorjauslaastia vaan. Eihän toi ny oo mitään. Jotain painumaa kenties tjsp.
Tää on parasta tommosiin
![]()
Betonin paikkauslaasti Sika Monotop 112 MultiUse Repai 5 kg
Sika MonoTop®-112 MultiUse Repair on yksikomponenttinen, käyttövalmis, tiksotrooppinen betoninkorjauslaasti, perustuen sementtipohjaisiin ideaineisiin ja valikoituihin runkoaineisiin sisältäen synteettisiä mikrokuituja. - helppo työstää, myös yliolan - hyvä tartunta useimpiin yleisiin...www.bauhaus.fi
Teet vaikka viilipurkkiin ja löysähköä lirua minkä saat nätisti vaikka 2-3 cm leveällä metallilastalla liipattua tohon hyvin ohuelti.
Tai sit Monotop 110 tv.
Onko näitä ympäritaloa vai vaan jollain tietyllä seinustalla? Kuinka vanha torppa? Oma mielipiteeni on, että ensin tutkitaan ja sitten hutkitaan...
Yhdessä/parissa kuvassa ainakin on pelkkää valujälkeä, röpeläpinta. Murtumat on aika pieniä ja niissä on maaliakin rakosissa. Lienee siis aika vanhaa perua. Ei tuossa oikeastaan mitään muuta ole tehtävissä kuin seurata kasvaako raot ja tuleeko niitä lisää. Veikkaisin kuitenkin, että tuon tönön vajoamiset on jo nähty. Jos noi on ainoat vauriot, niin sokkelihan on ikäisekseen ihan hyväkuntoinen.
e: Elastisella massalla noita ei kyllä kannata pistää, kun et näe murtuuko korjaus.
e2: Olisin ehkä enemmän huolissani niistä asuintiloista seinän takana, jos siellä on homehtuvia rakenteita kosteassa kellarin seinässä.
Tarkoitit varmaan, että pysähtynyt liikehdintä… Edelleen liikkuva tuon ikäinen sokkeli on varmaan suurin ongelma mitä voi löytyä, suurempi kuin kostean sokkelin takana todennäköisesti homeessa oleva kellari. Minusta teet pienistä halkeamista isomman ongelman kuin se on. Harvassa on ne betonirakenteet joissa ei pieniä hiusmurtumia ole.
e: Seuraa tilannetta, ota myös lattian kaltevuus selville ko. nurkassa, onko notkahtanut. Katso vaikka pari kertaa vuodessa (kesä/talvi) miten muuttuu jos muuttuu. Mitä kuntotarkastus sanoi kellarin seinien sisäpuolesta? Sisältä eristetty kellari olisi pitänyt vähintään mainita riskirakenteena.
Tietyllä seinustalla toistaseks havaittu.. Huomenna pitäs katella muutkin seinät tarkemmin..
Torppa itessään on vuosimallia 67..
Talon kuntotarkastaja sitä mieltä että laittas elastista ainetta railoon ja seurailee että muuttuuko tilanne mihinkään.. Mitä ite nyt en ihan mukisematta hyväksys.. Jo senkin takia että kuntotarkastuksessa mainitaan ettei ole mitään kummosempaa sokkelissa ja ite väittäsin et tuossa on jo kummosempaa kuitenkin.. Plus se että nuo ollut jo edellisen omistajan aikana siinä, itse alle vuoden tässä asuneena vasta, niin tulee myös myyjän vastuu mukaan tommosessakin asiassa.. Varsiki kun jälistä päätellen joskus noita on koitettu korjata..
Oikeesti nyt jäitä hattuun, toi on niin pieni halkeama, että jos sun talos -67 niin ihan normaalia tai jopa paljon normaalia parempi kunto jos ei muualla ole.
Tollasia tulee lähes kaikissa taloissa, uusissakin ja enempikin.
JOS jotain elastista meinaa väkisin laittaa niin butymassaa (Sikan laastia päälle sit). Mut noin mikroskooppisen pieneen et sitä sinne väliin saa joten parempi hiertää se laasti siihen. Ei se siitä uudestaan enää halkee. Omasta torpasta oon kulmasta korjannut pari suurempaakin halkeamaa kun ulkoseinän takana oli monta tuhatta kg laakereita teräshyllyssä niin 20 vuoden aikana ko. huoneen nurkka painui. Entisen omistajan poika oli laakeriliikkeen toimariSamalla sitten tein ko. huoneen lattiaan laatan päälle oikaisuvalun niin olihan se tosiaan jopa sentin alempana ku korkein taso vanhassa valussa.
Älä lähe ainakaan nolaamaan ittees mihinkään myyjän vastuu -hommiin... Jos yli 50-vuotiaassa torpassa ei jotain tollasta ole niin kumma (tai just remontoitu) on.
Kellarin rakenteen osalta kannattaa katsoa hometalkoot.fi tietopaketti. Kelaa kaikki 40-60 lukujen rakenteet läpi. Sulla on ihan perus riskirakenne, jonka seurauksena hyvin todennäköisesti jossain kohtaa kellaria on ongelmia kosteuden kanssa. Toki jos talo on harjun tyylisessä maaperässä, joka johtaa vedet samantien pois, niin voi olla ihan ok. Mut tätä enemmänkin lottovoitto jos näin sattuu olemaan. Korjaus on laittaa ulkopuolen vedeneristys kuntoon esim. salaojittavilla eristeillä ja sen jälkeen repiä kellari paljaaksi ja lattiakin pois. Alle massanvaihto ja/tai salaojittavat eristeet, uus lattia ja seinät jätettävä hengittäväksi.
Jos mittaukset on tehty ei-rikkovasti, niin en kovin paljon pitäis toiveita yllä… Ehkä kannattaa vilkaista ylärinteen puolelta seinän alaosaa ennen myyjän vastuuajan päättymistä.Tarkastuksessa ei ainankaan havaittu kosteutta kellarissa ulommilla seinillä ja alueilla.. ilmeisesti ollaan siis ihan hyvillä kantimilla sen asian kanssa.. Toki myöhemmin tehdään testiä uudestaan ihan seurannan takia..
Jos mittaukset on tehty ei-rikkovasti, niin en kovin paljon pitäis toiveita yllä… Ehkä kannattaa vilkaista ylärinteen puolelta seinän alaosaa ennen myyjän vastuuajan päättymistä.
No tuo on hyvä, että on puolet jo betonilla, niin pääsee kuivumaan sisätilaan päin. Tuo tojalevy ja koolaukset siellä mätänee, jos on mädäntyäkseen. Muovimatto on kanssa aika hasardi valinta tuollaiselle lattialle, mihin maakosteus pääsee suoraan käsiksi. Voi olla häjyt hajut kun ottaa pois (+liimassa asbestia). Periaatteessa tuossa ei ole mitään ongelmaa käyttää, jos ei ole hajuja yms. epämääräistä havaittavissa. Sen verran otan aiempaa kommenttiani takas, että koska korjaus on kuitenkin "kaikki pois" luokkaa ja riskit on mainittu kuntotarkastuksessa, niin tuskin myyjältä ihan ihmeellistä korvausta saisitte. Kalkkihärmää, jos ilmestyy kellarin paljaille seinäpinnoille, niin siitä myös voi "arvata", että pinnoitetut osat ovat ns. valmiit purettavaksi.
Lähinnä siis jotain tällaista:Ikeasta sopivat lootat ja loppurahoilla kaljaa.
Onko kukaan rakennellut kotiinsa jätteiden lajittelupistettä? Meillä olisi autokatoksessa hyvää tilaa tehdä laatikot muovi, metalli, lasi ja pahvijätteelle. Tuosta saisi aina kuukauden välein viedä säkit kilometrin päässä sijaitsevaan hyötyjätepisteeseen.
Lähinnä käytännön vinkkejä kaipailisin.![]()
Meillä eteisen kaapissa Ikean siniset kassit paperille, kartongille, metallille, lasille ja palautuspulloille. Siitä näppärä ottaa autoon kyytiin.
Mutta jo nytkin tuntuu välillä noi kasaantuvan keittiöön kun ne tietysti huuhdellaan ja annetaan hetken kuivua siinä, joten en jaksa uskoa, että ainakaan meillä jaksettaisiin niitä viedä keittiöstä ulos autotaliin yms. Joku välivarastohan teillä on pakko olla joilla nuo on ulkona? Vai viettekö joka vessapaperirullan sinne aina erikseen?
Semmonen vinkki että metallia ja lasia tulee yleensä kohtaisen vähän, mutta muovia, sitä tulee ja paljon eli kannattaa mitoittaa muoville isompi astia koska muuten sitä saa olla tyhjentämässä päivittäin. Me hommattiin juuri erillnen 370l jäteastia pelkälle muoville.. toki vielä on vähän mietinnän asteella miten sen ison jätesäkillisen jätemuovia sais fiksusti sinne muovinkeräysastiaan..Onko kukaan rakennellut kotiinsa jätteiden lajittelupistettä? Meillä olisi autokatoksessa hyvää tilaa tehdä laatikot muovi, metalli, lasi ja pahvijätteelle. Tuosta saisi aina kuukauden välein viedä säkit kilometrin päässä sijaitsevaan hyötyjätepisteeseen.
Lähinnä käytännön vinkkejä kaipailisin.![]()
Vaipasta päätellen suosittelen siirtämään nuo pesuaineet jonnekin vähän korkeammalle ihan varmuuden vuoksi.Ensimmäinen tilaus uuteen taloon muuttaessa oli uudet jätevaunut allaskaappiin. 5 lokeroa, kaksi isoa muovi&pahvi, metalli & lasi pienemmät ja sekajäte erikseen. Aika tiiviisti saa pahvia ja muovia roudata pois, mutta menevät sinänsä vaivatta kauppareissulla.
Vielä kun vaimo osaisi litistää maitopurkit kunnolla.....
![]()
Jos patteriputket nousee lattiasta, on putket vedetty lattiavaluun ulkoseinien viereen. Ovat siellä ”lattialämmityksenä” ja antamassa lämpöä sokkeliin, jolloin routimisen riski pienenee.Taas olis tarjolla 70-luvun taloa. Onko tuo alapohja enää millainen riskirakenne? Sokkeli on kyllä matala, mutta ei ainakaan vale tai kaksoislaatta. Seinätkin betonielementtiä ainakin ikkunoihin saakka. Tasakatto on ysarillä rempattu harjaksi. Leikkauskuvasta poiketen salaojat revisioitiin suunnitteluvaiheessa pois. Ei ilmeisesti nähty tarvetta. Missä tällaisessa rakenteessa menee patteriputket? Soran seassa? Lieneekö alttiit ulkopuoliselle korroosiolle?
Alapohjan rakenne vaikuttaa järkevältä aikaisekseen.Taas olis tarjolla 70-luvun taloa. Onko tuo alapohja enää millainen riskirakenne? Sokkeli on kyllä matala, mutta ei ainakaan vale tai kaksoislaatta. Seinätkin betonielementtiä ainakin ikkunoihin saakka. Tasakatto on ysarillä rempattu harjaksi. Leikkauskuvasta poiketen salaojat revisioitiin suunnitteluvaiheessa pois. Ei ilmeisesti nähty tarvetta. Missä tällaisessa rakenteessa menee patteriputket? Soran seassa? Lieneekö alttiit ulkopuoliselle korroosiolle?
Alapohjan rakenne vaikuttaa järkevältä aikaisekseen.
Itse olisin enemmän huolissani ulkoseinien alaosista. Tuossa rakenteessa kun ei näy tuuletusrakoja tuolle mineraalivillalle ja jonkinlainen "sokkelihalkaisu" on tehty myös, ja osa villoista on "maan alla".
Villat hyvin alttiina kosteudelle tuolla kotelotilassa jos anturaa ympäröivä / talon alla oleva maa-aines on yhtään kapillaarista tai jos maa viettää taloa kohti. Samaten jos jokin ikkuna on asennettu huonosti ja päässyt vettä tuonne kotelotilaan niin avot. Eli ratkaisevin tekijä tässä on juuri maan kaadot ja minkälaista maa on. Kunnon räystäätkin olisi hyvä olla.
Haistele kämppä huolella, jos yhtään döfää niin tod näk villat märkiä. Epätiiveyksien kautta (seinän/lattian liitoskohta, ikkunoiden aukot) hajut tulee kämppään.
Joo, huomattavasti parempi ratkaisu styrox on kuin mineraalivilla.Eikös elementtiseinärakenteen osalta tehdä nykyään ihan samanlaista rakennetta vai onko niissä joku tuuletus muka olemassa. Hyvä pointti nuo vesipellit. Varmaan ennen ostoa pitää porata eristekerrokseen seinissä ja kenties myös sokkelissa ja laatassa.
Yläpohjarakenne oli itselle aivan uusi. Onko oleellista, että huopa poistettu tai rei'itetty harjakattomuutoksen yhteydessä?
Edit: Ulkoseinän villa ja alapohjan muovieristelevy on piirretty samoilla merkeillä. Oletan, että sokkelivalussa ei siis ole villaa vaan muovieristelevyä. Voisin kuvitella mutulla paremmaksi ratkaisuksi kuin villa.
Siellä on avaamaton paketti astianpesukonetabletteja ja iso lasipurkki kannella johon aina täytetään. Ehkäpä hengissä selviämme, kaikki.Vaipasta päätellen suosittelen siirtämään nuo pesuaineet jonnekin vähän korkeammalle ihan varmuuden vuoksi.
Yläpohjarakenne oli itselle aivan uusi. Onko oleellista, että huopa poistettu tai rei'itetty harjakattomuutoksen yhteydessä?
Betonihan ei päästä vettä/kosteutta läpi kuten muurauslaasti.
Ilmeisesti pitäisi olla huopa ontelokentän päällä höyrysulkuna.
Ei noin isoksi päässyttä rikkaruohoa enää saa hengiltä kuin sahalla.Piha tasattiin nurmikon kylvöä varten ja koivun juurien päälle tuli jonkin verran täytettä. Miten saisin pelastettua puun tukehtumiselta? Pitäisikö rungon ympärille tehdä kuoppa? Kuinka leveä?
Puun iästä ei tietoa, mutta olisiko noin 15-20 cm paksu ja 8m korkea.
Mitä materiaalia tuo katto on? Ilmeisesti kipsilevyä? Olisko vaan huonosti nauhoitettu sauma ja siksi hajennut. Jos siellä jotain kosteutta tai muuta olisi, niin se kyllä näkyisi heti.Täällä kun kyseltiin sokkelissa olevista halkeamista, niin tuli mieleen että pitäisiköhän itsekin kysyä tästä...
Kyseessä siis pari vuotta sitten ostamani paritalokiinteistö, rakennusvuosi 2012.
Keskelle olohuoneen kattoa on ilmestynyt tuollainen halkeama. Tässä kohtaa huonekorkeus noin 4-5 metriä joten lähempää en pääse tutkimaan.
Pitääkö tai kannattaako tällaiseen reagoida jotenkin?
Sisäkatto lienee puuhun kiinnitettyä kipsilevyä, eli halkeama kuuluu asiaan.Täällä kun kyseltiin sokkelissa olevista halkeamista, niin tuli mieleen että pitäisiköhän itsekin kysyä tästä...
Kyseessä siis pari vuotta sitten ostamani paritalokiinteistö, rakennusvuosi 2012.
Keskelle olohuoneen kattoa on ilmestynyt tuollainen halkeama. Tässä kohtaa huonekorkeus noin 4-5 metriä joten lähempää en pääse tutkimaan.
Pitääkö tai kannattaako tällaiseen reagoida jotenkin?
Täällä kun kyseltiin sokkelissa olevista halkeamista, niin tuli mieleen että pitäisiköhän itsekin kysyä tästä...
Kyseessä siis pari vuotta sitten ostamani paritalokiinteistö, rakennusvuosi 2012.
Keskelle olohuoneen kattoa on ilmestynyt tuollainen halkeama. Tässä kohtaa huonekorkeus noin 4-5 metriä joten lähempää en pääse tutkimaan.
Pitääkö tai kannattaako tällaiseen reagoida jotenkin?
Eikös näissä "uusissa" tule yleensä jotain kyselyä osakkaille kun 10-vuotta alkaa lähestyä, jossa tehdään sitten reklamaatiot rakentajalle takuun piikkiin. Mikäli rakentaja on vielä olemassa.
Paritalossa vai No ei taatusti tule ja jos rakentajaan otat yhteyden tuosta niin se on perävalotakuu, luikertelu tai asian pitkittämis‐/väsytystaktiikka. Kuten kerrostaloissakin...
Uudiskerrostaloissahan raksaliike jättää/tekee tahallaan jotain oikein näkyvää ja helposti korjattavaa paskasti esim. rappukäytävän ala-aulan maalaus tv. minkä kaikki näkee. Sitten 2 vuoden kohdalla kun on 100 kohdan lista vikoja niin korjataan kaikkein näkyvimmät (ja helpoimmat) niin voivat sanoo "mehän tehtiin uusiksi se ala-aulan seinäkin." ja sitten ihmiset väsyy valittamaan jostain väärässä kohdassa olevasta balkanilaisen vinoon laittamasta valokatkaisimesta kun se alitajuisesti ajattelee että "noh, tuli ainaki se pahin kuntoon". Noilla on psykologista lähtien porukkaa palkkalistoilla, isoilla siis.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.