Omakotitalossa asuminen (yleistä höpinää elämisestä ja kustannuksista)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mikkos
  • Aloitettu Aloitettu
Ostin Gigantin Klubi-tarjouksesta Samsungin ilmalämpöpumpun 13.7 ja sille myös asennuksen. Toimitusajankohdaksi valitsit 18.8. Nyt tuli Gigantilta txt että laite "toimitetaan ulko-ovesi kynnykselle 18.8. klo 8-16 välisenä aikana. Asennuksesta ei siis mainittu mitään, vain laitteen toimituksesta.
Onko kokemuksia Gigantin asennuspalvelusta ja siitä kauanko sitä ilppiä täytyy seisottaa siellä kynnyksellä ennen kuin asentaja tulee sen asentamaan?
 
Ostin Gigantin Klubi-tarjouksesta Samsungin ilmalämpöpumpun 13.7 ja sille myös asennuksen. Toimitusajankohdaksi valitsit 18.8. Nyt tuli Gigantilta txt että laite "toimitetaan ulko-ovesi kynnykselle 18.8. klo 8-16 välisenä aikana. Asennuksesta ei siis mainittu mitään, vain laitteen toimituksesta.
Onko kokemuksia Gigantin asennuspalvelusta ja siitä kauanko sitä ilppiä täytyy seisottaa siellä kynnyksellä ennen kuin asentaja tulee sen asentamaan?
Helpoimmalla pääset, kun soitat suoraan Giganttiin, ei tarvitse arvailla.
 
Ostin Gigantin Klubi-tarjouksesta Samsungin ilmalämpöpumpun 13.7 ja sille myös asennuksen. Toimitusajankohdaksi valitsit 18.8. Nyt tuli Gigantilta txt että laite "toimitetaan ulko-ovesi kynnykselle 18.8. klo 8-16 välisenä aikana. Asennuksesta ei siis mainittu mitään, vain laitteen toimituksesta.
Onko kokemuksia Gigantin asennuspalvelusta ja siitä kauanko sitä ilppiä täytyy seisottaa siellä kynnyksellä ennen kuin asentaja tulee sen asentamaan?

Joskus kodinkoneiden kuljetuksen ja asennuksen otin, nii kolmas osapuoli kuljetti ja asensi koneet.
 
Mitäs väki on mieltä tämmösistä railoista perustuksessa.. Kannattaako olla huolissaan jo ja kuvauttaa ja tutkia? Laittaa jotain elastista massaa ja seurailla jatkaako kasvuaan? Onko suositella jotain elastista massaa? Muita ajatuksia ja miten kannattaisi edetä?

Halkeamien takana on asuintilaa

 
Sokkelinkorjauslaastia vaan. Eihän toi ny oo mitään. Jotain painumaa kenties tjsp.

Tää on parasta tommosiin


Teet vaikka viilipurkkiin ja löysähköä lirua minkä saat nätisti vaikka 2-3 cm leveällä metallilastalla liipattua tohon hyvin ohuelti.

Tai sit Monotop 110 tv.
 
Sokkelinkorjauslaastia vaan. Eihän toi ny oo mitään. Jotain painumaa kenties tjsp.

Tää on parasta tommosiin


Teet vaikka viilipurkkiin ja löysähköä lirua minkä saat nätisti vaikka 2-3 cm leveällä metallilastalla liipattua tohon hyvin ohuelti.

Tai sit Monotop 110 tv.

Kiitoskia! Tartteepa kokeilla ja laittaa :)
 
Mitäs väki on mieltä tämmösistä railoista perustuksessa.. Kannattaako olla huolissaan jo ja kuvauttaa ja tutkia? Laittaa jotain elastista massaa ja seurailla jatkaako kasvuaan? Onko suositella jotain elastista massaa? Muita ajatuksia ja miten kannattaisi edetä?

Halkeamien takana on asuintilaa


Onko näitä ympäri taloa vai vaan jollain tietyllä seinustalla? Kuinka vanha torppa? Oma mielipiteeni on, että ensin tutkitaan ja sitten hutkitaan...
 
Viimeksi muokattu:
Onko näitä ympäritaloa vai vaan jollain tietyllä seinustalla? Kuinka vanha torppa? Oma mielipiteeni on, että ensin tutkitaan ja sitten hutkitaan...

Tietyllä seinustalla toistaseks havaittu.. Huomenna pitäs katella muutkin seinät tarkemmin..

Torppa itessään on vuosimallia 67..

Talon kuntotarkastaja sitä mieltä että laittas elastista ainetta railoon ja seurailee että muuttuuko tilanne mihinkään.. Mitä ite nyt en ihan mukisematta hyväksys.. Jo senkin takia että kuntotarkastuksessa mainitaan ettei ole mitään kummosempaa sokkelissa ja ite väittäsin et tuossa on jo kummosempaa kuitenkin.. Plus se että nuo ollut jo edellisen omistajan aikana siinä, itse alle vuoden tässä asuneena vasta, niin tulee myös myyjän vastuu mukaan tommosessakin asiassa.. Varsiki kun jälistä päätellen joskus noita on koitettu korjata..
 
Yhdessä/parissa kuvassa ainakin on pelkkää valujälkeä, röpeläpinta. Murtumat on aika pieniä ja niissä on maaliakin rakosissa. Lienee siis aika vanhaa perua. Ei tuossa oikeastaan mitään muuta ole tehtävissä kuin seurata kasvaako raot ja tuleeko niitä lisää. Veikkaisin kuitenkin, että tuon tönön vajoamiset on jo nähty. Jos noi on ainoat vauriot, niin sokkelihan on ikäisekseen ihan hyväkuntoinen.

e: Elastisella massalla noita ei kyllä kannata pistää, kun et näe murtuuko korjaus.

e2: Olisin ehkä enemmän huolissani niistä asuintiloista seinän takana, jos siellä on homehtuvia rakenteita kosteassa kellarin seinässä.
 
Yhdessä/parissa kuvassa ainakin on pelkkää valujälkeä, röpeläpinta. Murtumat on aika pieniä ja niissä on maaliakin rakosissa. Lienee siis aika vanhaa perua. Ei tuossa oikeastaan mitään muuta ole tehtävissä kuin seurata kasvaako raot ja tuleeko niitä lisää. Veikkaisin kuitenkin, että tuon tönön vajoamiset on jo nähty. Jos noi on ainoat vauriot, niin sokkelihan on ikäisekseen ihan hyväkuntoinen.

e: Elastisella massalla noita ei kyllä kannata pistää, kun et näe murtuuko korjaus.

e2: Olisin ehkä enemmän huolissani niistä asuintiloista seinän takana, jos siellä on homehtuvia rakenteita kosteassa kellarin seinässä.


Paras tilannehan se ois että se ois tuossa se liikehdintä ja vajoaminen.. Ja toivottavasti tuossa nyt ainoat kuhan tuossa tulee huomenissa tutkittua kaikki seinustat..

Tuo lohkeama itessäänhän pitäs ilmeisesti kuitenkin kaivella ja sitä seurailla maahan ja kattoa mitä sieltä löytyy... tuonne ylöspäin taas ei nyt oikein pääse.. senverran siinä kuitenkin on ylöspäin että se menee ikkunaa kohden viistossa että toivon mukaan se stoppaa ikkunaan eikä jatka muualle..

Lämmintä tilaahan tuolla takana on suoraan mutta kyllähän se kosteus tuolla omat ongelmansa silti tekis sekä talon ympärillä viihtyny murkkupesiä kesän aikana.. tosin hyvin myrkytetty.. silti tuo on sen kokoinen lohkeama että murkkua sinne mahtus..
 
Tarkoitit varmaan, että pysähtynyt liikehdintä… Edelleen liikkuva tuon ikäinen sokkeli on varmaan suurin ongelma mitä voi löytyä, suurempi kuin kostean sokkelin takana todennäköisesti homeessa oleva kellari. Minusta teet pienistä halkeamista isomman ongelman kuin se on. Harvassa on ne betonirakenteet joissa ei pieniä hiusmurtumia ole.

e: Seuraa tilannetta, ota myös lattian kaltevuus selville ko. nurkassa, onko notkahtanut. Katso vaikka pari kertaa vuodessa (kesä/talvi) miten muuttuu jos muuttuu. Mitä kuntotarkastus sanoi kellarin seinien sisäpuolesta? Sisältä eristetty kellari olisi pitänyt vähintään mainita riskirakenteena.
 
Tarkoitit varmaan, että pysähtynyt liikehdintä… Edelleen liikkuva tuon ikäinen sokkeli on varmaan suurin ongelma mitä voi löytyä, suurempi kuin kostean sokkelin takana todennäköisesti homeessa oleva kellari. Minusta teet pienistä halkeamista isomman ongelman kuin se on. Harvassa on ne betonirakenteet joissa ei pieniä hiusmurtumia ole.

e: Seuraa tilannetta, ota myös lattian kaltevuus selville ko. nurkassa, onko notkahtanut. Katso vaikka pari kertaa vuodessa (kesä/talvi) miten muuttuu jos muuttuu. Mitä kuntotarkastus sanoi kellarin seinien sisäpuolesta? Sisältä eristetty kellari olisi pitänyt vähintään mainita riskirakenteena.

Joo siis toivotaan että on pysähtynyt liikehdintä..

Olen hieman ylitarkka näissä asioissa ja hieman myös tietämätön mikä luokitellaan suureksi ongelmaksi ja mikä ei.. ite näen tuon jo isompana ja selkeänä lohkeamana.. toki jos pieni ongelma tämä oikeasti on niin sehän on vain positiivinen asia sekä itse opin samalla lisää..

Jos halkeamaan tyrkkää laastia ja seurailee muuttuuko se mihinkään ajansaatossa niin se aikalailla sellanen mikä onnistuu tän hetken mahdollisuuksilla.. kaltevuuksien kanssa ei ite oo koskaan tullut vielä touhuttua joten niistä en osaa sanoa miten toteuttaa..
Ymmärtääkseni kuitenkin pakkanen ja routa tekevät ne suurimmat tuhot näissä asioissa..

Pitänee sisäpuolelta purkaa myös lautoja ja kattoo pääseekö tuota lohkeamaa näkemään sisäpuolelta mitenkään fiksusti.

Tarkastuksesta saa sen verran irti että:

Alakerran sisäpuolelta lämmöneristetyt maanvastaisetseinärakenteet ovat merkattu riskiraketeiksi ja varauduttava korjaukseen.. ja tässä liekkö tarkoitetaan sitten tässä esiintyvää muovimattoa:

"Alapohjana on alakerrassa/kellarissa maanvarainen betonilaatta.Käytettävissä olleen leikkauspiirustuksen mukaan betonilaattaa ei olelämmöneristetty ainakaan entisten varastotilojen kohdalta. Alapohjaon osin päällystetty muovimatoilla, jota ei suositellaa käytettävänlämmöneristämättömän betonilaatan pintamateriaalina."

"Alakerrassa on maanvastaisilla seinillä lämmöneristeenä sisäpuolellarapattuja lastuvillaeristeitä (Tojalevyä), joissa on riskinä vaurioituminenmm. maaperän kosteusrasituksesta ja kosteuden tiivistymisestäkylmiin rakennepintoihin. Osin seiniä on myös koolattu/levytettyjälkeenpäin. Näkyviltä osin mm. varaston nurkassa ei havaittu viitteitävaurioista eikä kosteutta pintakosteudentunnistimella tarkasteltuna. "

"Maanvastaisten seinien kuntoa on suositeltavaaseurata ja niiden pinnoittamista tiiviillä pintamateriaaleilla tailämmöneristeillä tulee välttää. "
 
Lämpöö riittävästi joka paikassa kun jokainen neliö hyötykäytetty tavalla tai toisella.. Talon kellari on ainoastaan osittain maan alla.. 2 kerroksinen talo jossa alakerta betonibunkkeri ja yläkerta puulla.. On siis rinnemäisellä tontilla
 
Tietyllä seinustalla toistaseks havaittu.. Huomenna pitäs katella muutkin seinät tarkemmin..

Torppa itessään on vuosimallia 67..

Talon kuntotarkastaja sitä mieltä että laittas elastista ainetta railoon ja seurailee että muuttuuko tilanne mihinkään.. Mitä ite nyt en ihan mukisematta hyväksys.. Jo senkin takia että kuntotarkastuksessa mainitaan ettei ole mitään kummosempaa sokkelissa ja ite väittäsin et tuossa on jo kummosempaa kuitenkin.. Plus se että nuo ollut jo edellisen omistajan aikana siinä, itse alle vuoden tässä asuneena vasta, niin tulee myös myyjän vastuu mukaan tommosessakin asiassa.. Varsiki kun jälistä päätellen joskus noita on koitettu korjata..

Oikeesti nyt jäitä hattuun, toi on niin pieni halkeama, että jos sun talos -67 niin ihan normaalia tai jopa paljon normaalia parempi kunto jos ei muualla ole.

Tollasia tulee lähes kaikissa taloissa, uusissakin ja enempikin.

JOS jotain elastista meinaa väkisin laittaa niin butymassaa (Sikan laastia päälle sit). Mut noin mikroskooppisen pieneen et sitä sinne väliin saa joten parempi hiertää se laasti siihen. Ei se siitä uudestaan enää halkee. Omasta torpasta oon kulmasta korjannut pari suurempaakin halkeamaa kun ulkoseinän takana oli monta tuhatta kg laakereita teräshyllyssä niin 20 vuoden aikana ko. huoneen nurkka painui. Entisen omistajan poika oli laakeriliikkeen toimari :D Samalla sitten tein ko. huoneen lattiaan laatan päälle oikaisuvalun niin olihan se tosiaan jopa sentin alempana ku korkein taso vanhassa valussa.

Älä lähe ainakaan nolaamaan ittees mihinkään myyjän vastuu -hommiin... Jos yli 50-vuotiaassa torpassa ei jotain tollasta ole niin kumma (tai just remontoitu) on.
 
Oikeesti nyt jäitä hattuun, toi on niin pieni halkeama, että jos sun talos -67 niin ihan normaalia tai jopa paljon normaalia parempi kunto jos ei muualla ole.

Tollasia tulee lähes kaikissa taloissa, uusissakin ja enempikin.

JOS jotain elastista meinaa väkisin laittaa niin butymassaa (Sikan laastia päälle sit). Mut noin mikroskooppisen pieneen et sitä sinne väliin saa joten parempi hiertää se laasti siihen. Ei se siitä uudestaan enää halkee. Omasta torpasta oon kulmasta korjannut pari suurempaakin halkeamaa kun ulkoseinän takana oli monta tuhatta kg laakereita teräshyllyssä niin 20 vuoden aikana ko. huoneen nurkka painui. Entisen omistajan poika oli laakeriliikkeen toimari :D Samalla sitten tein ko. huoneen lattiaan laatan päälle oikaisuvalun niin olihan se tosiaan jopa sentin alempana ku korkein taso vanhassa valussa.

Älä lähe ainakaan nolaamaan ittees mihinkään myyjän vastuu -hommiin... Jos yli 50-vuotiaassa torpassa ei jotain tollasta ole niin kumma (tai just remontoitu) on.

Kiitos! :D Laitetaan jäitä hattuun ja heitetään laastit päälle ja seuraillaan, eikä sitä elastista niin näkee sitten paremmin jos sattuu joskus jotai käymään..
 
Aiempaan viestiin liittyen niin älä nyt mitään lautoja sisältä ala repimään. Katsot vaan vatupassilla onko lattia johonkin suuntaan vino. Oikeastaan kävelykin riittää, kyl sen huomaa jos on lattia (liikaa) vinossa. Tuon ikäisessä talossa sentin-pari on voinut olla vinossa jo uutena, riippuen timpuri päivän kunnosta.

Kellarin rakenteen osalta kannattaa katsoa hometalkoot.fi tietopaketti. Kelaa kaikki 40-60 lukujen rakenteet läpi. Sulla on ihan perus riskirakenne, jonka seurauksena hyvin todennäköisesti jossain kohtaa kellaria on ongelmia kosteuden kanssa. Toki jos talo on harjun tyylisessä maaperässä, joka johtaa vedet samantien pois, niin voi olla ihan ok. Mut tätä enemmänkin lottovoitto jos näin sattuu olemaan. Korjaus on laittaa ulkopuolen vedeneristys kuntoon esim. salaojittavilla eristeillä ja sen jälkeen repiä kellari paljaaksi ja lattiakin pois. Alle massanvaihto ja/tai salaojittavat eristeet, uus lattia ja seinät jätettävä hengittäväksi.
 
Kellarin rakenteen osalta kannattaa katsoa hometalkoot.fi tietopaketti. Kelaa kaikki 40-60 lukujen rakenteet läpi. Sulla on ihan perus riskirakenne, jonka seurauksena hyvin todennäköisesti jossain kohtaa kellaria on ongelmia kosteuden kanssa. Toki jos talo on harjun tyylisessä maaperässä, joka johtaa vedet samantien pois, niin voi olla ihan ok. Mut tätä enemmänkin lottovoitto jos näin sattuu olemaan. Korjaus on laittaa ulkopuolen vedeneristys kuntoon esim. salaojittavilla eristeillä ja sen jälkeen repiä kellari paljaaksi ja lattiakin pois. Alle massanvaihto ja/tai salaojittavat eristeet, uus lattia ja seinät jätettävä hengittäväksi.

Tarkastuksessa ei ainankaan havaittu kosteutta kellarissa ulommilla seinillä ja alueilla.. ilmeisesti ollaan siis ihan hyvillä kantimilla sen asian kanssa.. Toki myöhemmin tehdään testiä uudestaan ihan seurannan takia..
 
Tarkastuksessa ei ainankaan havaittu kosteutta kellarissa ulommilla seinillä ja alueilla.. ilmeisesti ollaan siis ihan hyvillä kantimilla sen asian kanssa.. Toki myöhemmin tehdään testiä uudestaan ihan seurannan takia..
Jos mittaukset on tehty ei-rikkovasti, niin en kovin paljon pitäis toiveita yllä… Ehkä kannattaa vilkaista ylärinteen puolelta seinän alaosaa ennen myyjän vastuuajan päättymistä.
 
Jos mittaukset on tehty ei-rikkovasti, niin en kovin paljon pitäis toiveita yllä… Ehkä kannattaa vilkaista ylärinteen puolelta seinän alaosaa ennen myyjän vastuuajan päättymistä.

Sisäpuolelta siis alaosaan purkamalla tarvittavat kerrokset et pääsee betonille?
Puolet seinän pituudesta onkii jo auki betonilla koska varastotilaa.. Siinä osassa ei mitään näkyvillä eikä havaittavaa silmämääräsesti eikä mittarilla..
Loput ehkä noin kymmisen metriä vaatis seinien avaamista.. jos kerta mittari ei oo mahdollisuus?
 
No tuo on hyvä, että on puolet jo betonilla, niin pääsee kuivumaan sisätilaan päin. Tuo tojalevy ja koolaukset siellä mätänee, jos on mädäntyäkseen. Muovimatto on kanssa aika hasardi valinta tuollaiselle lattialle, mihin maakosteus pääsee suoraan käsiksi. Voi olla häjyt hajut kun ottaa pois (+liimassa asbestia). Periaatteessa tuossa ei ole mitään ongelmaa käyttää, jos ei ole hajuja yms. epämääräistä havaittavissa. Sen verran otan aiempaa kommenttiani takas, että koska korjaus on kuitenkin "kaikki pois" luokkaa ja riskit on mainittu kuntotarkastuksessa, niin tuskin myyjältä ihan ihmeellistä korvausta saisitte. Kalkkihärmää, jos ilmestyy kellarin paljaille seinäpinnoille, niin siitä myös voi "arvata", että pinnoitetut osat ovat ns. valmiit purettavaksi.
 
No tuo on hyvä, että on puolet jo betonilla, niin pääsee kuivumaan sisätilaan päin. Tuo tojalevy ja koolaukset siellä mätänee, jos on mädäntyäkseen. Muovimatto on kanssa aika hasardi valinta tuollaiselle lattialle, mihin maakosteus pääsee suoraan käsiksi. Voi olla häjyt hajut kun ottaa pois (+liimassa asbestia). Periaatteessa tuossa ei ole mitään ongelmaa käyttää, jos ei ole hajuja yms. epämääräistä havaittavissa. Sen verran otan aiempaa kommenttiani takas, että koska korjaus on kuitenkin "kaikki pois" luokkaa ja riskit on mainittu kuntotarkastuksessa, niin tuskin myyjältä ihan ihmeellistä korvausta saisitte. Kalkkihärmää, jos ilmestyy kellarin paljaille seinäpinnoille, niin siitä myös voi "arvata", että pinnoitetut osat ovat ns. valmiit purettavaksi.

Onneks ei oo vielä ainakaan ongelmia.. Osassa siis suora betoni ja osassa betoni maalilla.. Näkyis kuitenkin jos ongelmaa olis..

Eikä toistaseks ainankaa oo vielä hajujakaan mutta omaan yliherkän nenän niin se toivottavasti auttaa siinä vaiheessa kun ja jos poikkeavia hajuja rupee muodostumaan..

Puuta koputtaen aina näissäkin asioissa ja toivossa hyvä elää ettei rupee seinät päästämäänkään läpi..

Sen takia ei oo salaojiakaan laitettu torppaan koska luotettu siihen rinteeseen senverran paljon..

Mutta näillä tiedoilla on hyvä taas lähtee eteenpäin heittämään laastit noihin särö kohtiin ja tietää nyt sitten paremmin mitä pitää silmällä myöskin..
 
Onko kukaan rakennellut kotiinsa jätteiden lajittelupistettä? Meillä olisi autokatoksessa hyvää tilaa tehdä laatikot muovi, metalli, lasi ja pahvijätteelle. Tuosta saisi aina kuukauden välein viedä säkit kilometrin päässä sijaitsevaan hyötyjätepisteeseen.

Lähinnä käytännön vinkkejä kaipailisin. :)
 
Meillä on muoville iso sininen ikean kassi, muille ikeasta semmoset valkoset pehmeät erikokoset muovikassit.

Aijjoo, katoksessa. jotenkin ajattelin että autotallissa. noi mun ehotukset ei oo oikein sään-, eikä silmänkestävät.
 
Onko kukaan rakennellut kotiinsa jätteiden lajittelupistettä? Meillä olisi autokatoksessa hyvää tilaa tehdä laatikot muovi, metalli, lasi ja pahvijätteelle. Tuosta saisi aina kuukauden välein viedä säkit kilometrin päässä sijaitsevaan hyötyjätepisteeseen.

Lähinnä käytännön vinkkejä kaipailisin. :)

Meillä on autokatoksessa neljä tällaista: SORTERA Kannellinen jäteastia, valkoinen, 37 l - IKEA

Omat pahville, muoville ja paperille, sekä sitten lasille + metallille yhteinen. Tyhjennän pahvi- ja muoviroskikset 1-2 viikon välein, paperin ehkä kerran 2 kuussa samoin kuin metallin ja lasin. Tosi kätevää ja siistiä.

EDIT: Tuo olikin se pienempikokoinen minkä linkkasin, pahville ja muoville meillä on ne isommat 60l astiat kun niitä tulee helposti volyymiltaan 30x enemmän kuin lasia, metallia ja paperia yhteensä.
 
Meilläkin on nuo samat ikean astiat, ihan keittiö apupöydän alla. Ongelma on siinä että ainakin meilläpäin kaikki pahvi- ja muovinkeruupisteet on niitä puristimia joissa todella ahtaat aukot. Muovijätteen nyt saa pusseineen jotenkin survottua kerralla sisään mutta pahvit saa olla viskelemässä yksitellen. Pitäisi jostain löytää parempi kierrätyspiste mihin nuo voi vaan kipata kerralla.
 
Meillä eteisen kaapissa Ikean siniset kassit paperille, kartongille, metallille, lasille ja palautuspulloille. Siitä näppärä ottaa autoon kyytiin.

Mutta jo nytkin tuntuu välillä noi kasaantuvan keittiöön kun ne tietysti huuhdellaan ja annetaan hetken kuivua siinä, joten en jaksa uskoa, että ainakaan meillä jaksettaisiin niitä viedä keittiöstä ulos autotaliin yms. Joku välivarastohan teillä on pakko olla joilla nuo on ulkona? Vai viettekö joka vessapaperirullan sinne aina erikseen?
 
Meillä eteisen kaapissa Ikean siniset kassit paperille, kartongille, metallille, lasille ja palautuspulloille. Siitä näppärä ottaa autoon kyytiin.

Mutta jo nytkin tuntuu välillä noi kasaantuvan keittiöön kun ne tietysti huuhdellaan ja annetaan hetken kuivua siinä, joten en jaksa uskoa, että ainakaan meillä jaksettaisiin niitä viedä keittiöstä ulos autotaliin yms. Joku välivarastohan teillä on pakko olla joilla nuo on ulkona? Vai viettekö joka vessapaperirullan sinne aina erikseen?

Yksi lavuaarin alla olevista roskakoreista on välivarastona noille viidelle jätelajille, ja sitä saa kyllä tyhjentää usein, jopa päivittäin. Mulla on semmonen ulos vedettävä neliosainen laatikosto siinä ja siitä yksi on sekajäte ja loput siivous- ja keittiötarvikkeita.
 
Ensimmäinen tilaus uuteen taloon muuttaessa oli uudet jätevaunut allaskaappiin. 5 lokeroa, kaksi isoa muovi&pahvi, metalli & lasi pienemmät ja sekajäte erikseen. Aika tiiviisti saa pahvia ja muovia roudata pois, mutta menevät sinänsä vaivatta kauppareissulla.
Vielä kun vaimo osaisi litistää maitopurkit kunnolla..... :notworthy:
IMG_20210818_074959.jpg
 
Onko kukaan rakennellut kotiinsa jätteiden lajittelupistettä? Meillä olisi autokatoksessa hyvää tilaa tehdä laatikot muovi, metalli, lasi ja pahvijätteelle. Tuosta saisi aina kuukauden välein viedä säkit kilometrin päässä sijaitsevaan hyötyjätepisteeseen.

Lähinnä käytännön vinkkejä kaipailisin. :)
Semmonen vinkki että metallia ja lasia tulee yleensä kohtaisen vähän, mutta muovia, sitä tulee ja paljon eli kannattaa mitoittaa muoville isompi astia koska muuten sitä saa olla tyhjentämässä päivittäin. Me hommattiin juuri erillnen 370l jäteastia pelkälle muoville.. toki vielä on vähän mietinnän asteella miten sen ison jätesäkillisen jätemuovia sais fiksusti sinne muovinkeräysastiaan.. :D
 
Ensimmäinen tilaus uuteen taloon muuttaessa oli uudet jätevaunut allaskaappiin. 5 lokeroa, kaksi isoa muovi&pahvi, metalli & lasi pienemmät ja sekajäte erikseen. Aika tiiviisti saa pahvia ja muovia roudata pois, mutta menevät sinänsä vaivatta kauppareissulla.
Vielä kun vaimo osaisi litistää maitopurkit kunnolla..... :notworthy:
IMG_20210818_074959.jpg
Vaipasta päätellen suosittelen siirtämään nuo pesuaineet jonnekin vähän korkeammalle ihan varmuuden vuoksi.
 
Taas olis tarjolla 70-luvun taloa. Onko tuo alapohja enää millainen riskirakenne? Sokkeli on kyllä matala, mutta ei ainakaan vale tai kaksoislaatta. Seinätkin betonielementtiä ainakin ikkunoihin saakka. Tasakatto on ysarillä rempattu harjaksi. Leikkauskuvasta poiketen salaojat revisioitiin suunnitteluvaiheessa pois. Ei ilmeisesti nähty tarvetta. Missä tällaisessa rakenteessa menee patteriputket? Soran seassa? Lieneekö alttiit ulkopuoliselle korroosiolle?
 

Liitteet

  • Screenshot_20210820-175220_Drive.jpg
    Screenshot_20210820-175220_Drive.jpg
    515,5 KB · Luettu: 234
Taas olis tarjolla 70-luvun taloa. Onko tuo alapohja enää millainen riskirakenne? Sokkeli on kyllä matala, mutta ei ainakaan vale tai kaksoislaatta. Seinätkin betonielementtiä ainakin ikkunoihin saakka. Tasakatto on ysarillä rempattu harjaksi. Leikkauskuvasta poiketen salaojat revisioitiin suunnitteluvaiheessa pois. Ei ilmeisesti nähty tarvetta. Missä tällaisessa rakenteessa menee patteriputket? Soran seassa? Lieneekö alttiit ulkopuoliselle korroosiolle?
Jos patteriputket nousee lattiasta, on putket vedetty lattiavaluun ulkoseinien viereen. Ovat siellä ”lattialämmityksenä” ja antamassa lämpöä sokkeliin, jolloin routimisen riski pienenee.

Ei suoraan mielestäni riskirakenne, mutta sokkelin kunnon arviointi ulkopuolelta, mahdollisesti se salaojitus+sadevedet, sokkelilevy sokkeliin ja routaeristeet mietintään.

edit. Putket voi tulla tosiaan myös laatan alla, pahviin paketoituna. Varmasti joskus ruostuvat puhki, mutta hyvin tehtynä yllättävänkin vahvat.
 
Taas olis tarjolla 70-luvun taloa. Onko tuo alapohja enää millainen riskirakenne? Sokkeli on kyllä matala, mutta ei ainakaan vale tai kaksoislaatta. Seinätkin betonielementtiä ainakin ikkunoihin saakka. Tasakatto on ysarillä rempattu harjaksi. Leikkauskuvasta poiketen salaojat revisioitiin suunnitteluvaiheessa pois. Ei ilmeisesti nähty tarvetta. Missä tällaisessa rakenteessa menee patteriputket? Soran seassa? Lieneekö alttiit ulkopuoliselle korroosiolle?
Alapohjan rakenne vaikuttaa järkevältä aikaisekseen.
Itse olisin enemmän huolissani ulkoseinien alaosista. Tuossa rakenteessa kun ei näy tuuletusrakoja tuolle mineraalivillalle ja jonkinlainen "sokkelihalkaisu" on tehty myös, ja osa villoista on "maan alla".
Villat hyvin alttiina kosteudelle tuolla kotelotilassa jos anturaa ympäröivä / talon alla oleva maa-aines on yhtään kapillaarista tai jos maa viettää taloa kohti. Samaten jos jokin ikkuna on asennettu huonosti ja päässyt vettä tuonne kotelotilaan niin avot. Eli ratkaisevin tekijä tässä on juuri maan kaadot ja minkälaista maa on. Kunnon räystäätkin olisi hyvä olla.
Haistele kämppä huolella, jos yhtään döfää niin tod näk villat märkiä. Epätiiveyksien kautta (seinän/lattian liitoskohta, ikkunoiden aukot) hajut tulee kämppään.
 
Alapohjan rakenne vaikuttaa järkevältä aikaisekseen.
Itse olisin enemmän huolissani ulkoseinien alaosista. Tuossa rakenteessa kun ei näy tuuletusrakoja tuolle mineraalivillalle ja jonkinlainen "sokkelihalkaisu" on tehty myös, ja osa villoista on "maan alla".
Villat hyvin alttiina kosteudelle tuolla kotelotilassa jos anturaa ympäröivä / talon alla oleva maa-aines on yhtään kapillaarista tai jos maa viettää taloa kohti. Samaten jos jokin ikkuna on asennettu huonosti ja päässyt vettä tuonne kotelotilaan niin avot. Eli ratkaisevin tekijä tässä on juuri maan kaadot ja minkälaista maa on. Kunnon räystäätkin olisi hyvä olla.
Haistele kämppä huolella, jos yhtään döfää niin tod näk villat märkiä. Epätiiveyksien kautta (seinän/lattian liitoskohta, ikkunoiden aukot) hajut tulee kämppään.

Eikös elementtiseinärakenteen osalta tehdä nykyään ihan samanlaista rakennetta vai onko niissä joku tuuletus muka olemassa. Hyvä pointti nuo vesipellit. Varmaan ennen ostoa pitää porata eristekerrokseen seinissä ja kenties myös sokkelissa ja laatassa.

Yläpohjarakenne oli itselle aivan uusi. Onko oleellista, että huopa poistettu tai rei'itetty harjakattomuutoksen yhteydessä?

Edit: Ulkoseinän villa ja alapohjan muovieristelevy on piirretty samoilla merkeillä. Oletan, että sokkelivalussa ei siis ole villaa vaan muovieristelevyä. Voisin kuvitella mutulla paremmaksi ratkaisuksi kuin villa.
 
Viimeksi muokattu:
Eikös elementtiseinärakenteen osalta tehdä nykyään ihan samanlaista rakennetta vai onko niissä joku tuuletus muka olemassa. Hyvä pointti nuo vesipellit. Varmaan ennen ostoa pitää porata eristekerrokseen seinissä ja kenties myös sokkelissa ja laatassa.

Yläpohjarakenne oli itselle aivan uusi. Onko oleellista, että huopa poistettu tai rei'itetty harjakattomuutoksen yhteydessä?

Edit: Ulkoseinän villa ja alapohjan muovieristelevy on piirretty samoilla merkeillä. Oletan, että sokkelivalussa ei siis ole villaa vaan muovieristelevyä. Voisin kuvitella mutulla paremmaksi ratkaisuksi kuin villa.
Joo, huomattavasti parempi ratkaisu styrox on kuin mineraalivilla. :)
Jos styrox, voi olla kylmäsiltoja mikäli levyt vaurioituneet tai liikkuneet valu/asennusvaiheessa. Kannattaa kysellä, tuntuuko jokin huone kylmemmältä kuin muu talo.

Tuuletuksen suhteen en nykyisistä elementeistä osaa sanoa, ovatko samankaltaisia. Maalaisjärjellä ajattelin, että vastaavanlainen tiili-villa-tiili rakenne voi olla ongelmallinen, mikäli tuuletusrako puuttuu. Toki tiiliseinä viistosateelle alttiimpi kuin tuollainen betonielementti mahdollisten laastihalkeamien yms. vuoksi. Kenties betonielementtien osalta ne kriittiset kohdat ovat juurikin saumat ja aukot.

Tiiveyden merkitys tietysti korostuu, käytännössähän sillä ei ole väliä vaikka noissa kotelotiloissa olisikin jotain sinne kuulumatonta elämää mikäli ne eivät sieltä pääse sisätiloihin.
EDIT: Niin, ja tietysti jos rakenne epätiivis, myös lämmin ilma sisätiloista voi vuotaa tuonne eristetilaan, jolloin tietyissä olosuhteissa voi tapahtua kondensoitumista.
 
Vaipasta päätellen suosittelen siirtämään nuo pesuaineet jonnekin vähän korkeammalle ihan varmuuden vuoksi.
Siellä on avaamaton paketti astianpesukonetabletteja ja iso lasipurkki kannella johon aina täytetään. Ehkäpä hengissä selviämme, kaikki.
 
Kun muurataan täystiilitalo, jossa on metrit mittaiset räystäät, on ulomman tiilikuoren ja mineraalivillan välissä oltava tuuletusrako. Tekovaiheessa vain muurauslaasti on märkää. Kun tehdään räystäätön rakennus betonielementeistä, on Ok, että kostean betonin päälle levitetään mineraalivilla ja päälle valetaan betoni. Pidän ristiriitaisena.
 
Betonihan ei päästä vettä/kosteutta läpi kuten muurauslaasti.

Yläpohjarakenne oli itselle aivan uusi. Onko oleellista, että huopa poistettu tai rei'itetty harjakattomuutoksen yhteydessä?

Ilmeisesti pitäisi olla huopa ontelokentän päällä höyrysulkuna.
 
Betonihan ei päästä vettä/kosteutta läpi kuten muurauslaasti.



Ilmeisesti pitäisi olla huopa ontelokentän päällä höyrysulkuna.

Kuvan mukaan alkuperäinen YP rakenne sisältäpäin:
Ontelolaatta
Muovieristyslevy
Leca-sora
Leca-levy
3-kertainen bitumihuopa

Tuohon on sitten tehty tuulettuva harjakatto aluskatteella päälle. Kuvien mukaan eristettä ei ole lisätty vanhan päälle. Vanha rakenne ei mielestäni ollenkaan tuulettuva, niin eikö tuo bitumi pitäisi vähintäänkin olla rikkottu? Käyn kyllä katsomassa kunhan paikanpäälle kerkiän, mutta olisi hyvä tietää etukäteen mitä sieltä olisi toivittavaa löytyä.
 
Piha tasattiin nurmikon kylvöä varten ja koivun juurien päälle tuli jonkin verran täytettä. Miten saisin pelastettua puun tukehtumiselta? Pitäisikö rungon ympärille tehdä kuoppa? Kuinka leveä?

Puun iästä ei tietoa, mutta olisiko noin 15-20 cm paksu ja 8m korkea.
 
Piha tasattiin nurmikon kylvöä varten ja koivun juurien päälle tuli jonkin verran täytettä. Miten saisin pelastettua puun tukehtumiselta? Pitäisikö rungon ympärille tehdä kuoppa? Kuinka leveä?

Puun iästä ei tietoa, mutta olisiko noin 15-20 cm paksu ja 8m korkea.
Ei noin isoksi päässyttä rikkaruohoa enää saa hengiltä kuin sahalla.
 
Täällä kun kyseltiin sokkelissa olevista halkeamista, niin tuli mieleen että pitäisiköhän itsekin kysyä tästä...
Kyseessä siis pari vuotta sitten ostamani paritalokiinteistö, rakennusvuosi 2012.
Keskelle olohuoneen kattoa on ilmestynyt tuollainen halkeama. Tässä kohtaa huonekorkeus noin 4-5 metriä joten lähempää en pääse tutkimaan.
Pitääkö tai kannattaako tällaiseen reagoida jotenkin?
 

Liitteet

  • katto.png
    katto.png
    3,6 MB · Luettu: 351
Täällä kun kyseltiin sokkelissa olevista halkeamista, niin tuli mieleen että pitäisiköhän itsekin kysyä tästä...
Kyseessä siis pari vuotta sitten ostamani paritalokiinteistö, rakennusvuosi 2012.
Keskelle olohuoneen kattoa on ilmestynyt tuollainen halkeama. Tässä kohtaa huonekorkeus noin 4-5 metriä joten lähempää en pääse tutkimaan.
Pitääkö tai kannattaako tällaiseen reagoida jotenkin?
Mitä materiaalia tuo katto on? Ilmeisesti kipsilevyä? Olisko vaan huonosti nauhoitettu sauma ja siksi hajennut. Jos siellä jotain kosteutta tai muuta olisi, niin se kyllä näkyisi heti.
 
Täällä kun kyseltiin sokkelissa olevista halkeamista, niin tuli mieleen että pitäisiköhän itsekin kysyä tästä...
Kyseessä siis pari vuotta sitten ostamani paritalokiinteistö, rakennusvuosi 2012.
Keskelle olohuoneen kattoa on ilmestynyt tuollainen halkeama. Tässä kohtaa huonekorkeus noin 4-5 metriä joten lähempää en pääse tutkimaan.
Pitääkö tai kannattaako tällaiseen reagoida jotenkin?
Sisäkatto lienee puuhun kiinnitettyä kipsilevyä, eli halkeama kuuluu asiaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 176
Viestejä
4 488 685
Jäsenet
74 164
Uusin jäsen
wesseli

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom