Omakotitalossa asuminen (yleistä höpinää elämisestä ja kustannuksista)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mikkos
  • Aloitettu Aloitettu
Täällä kun kyseltiin sokkelissa olevista halkeamista, niin tuli mieleen että pitäisiköhän itsekin kysyä tästä...
Kyseessä siis pari vuotta sitten ostamani paritalokiinteistö, rakennusvuosi 2012.
Keskelle olohuoneen kattoa on ilmestynyt tuollainen halkeama. Tässä kohtaa huonekorkeus noin 4-5 metriä joten lähempää en pääse tutkimaan.
Pitääkö tai kannattaako tällaiseen reagoida jotenkin?

Eikös näissä "uusissa" tule yleensä jotain kyselyä osakkaille kun 10-vuotta alkaa lähestyä, jossa tehdään sitten reklamaatiot rakentajalle takuun piikkiin. Mikäli rakentaja on vielä olemassa.
 
Eikös näissä "uusissa" tule yleensä jotain kyselyä osakkaille kun 10-vuotta alkaa lähestyä, jossa tehdään sitten reklamaatiot rakentajalle takuun piikkiin. Mikäli rakentaja on vielä olemassa.

Paritalossa vai No ei taatusti tule ja jos rakentajaan otat yhteyden tuosta niin se on perävalotakuu, luikertelu tai asian pitkittämis‐/väsytystaktiikka. Kuten kerrostaloissakin...

Uudiskerrostaloissahan raksaliike jättää/tekee tahallaan jotain oikein näkyvää ja helposti korjattavaa paskasti esim. rappukäytävän ala-aulan maalaus tv. minkä kaikki näkee. Sitten 2 vuoden kohdalla kun on 100 kohdan lista vikoja niin korjataan kaikkein näkyvimmät (ja helpoimmat) niin voivat sanoo "mehän tehtiin uusiksi se ala-aulan seinäkin." ja sitten ihmiset väsyy valittamaan jostain väärässä kohdassa olevasta balkanilaisen vinoon laittamasta valokatkaisimesta kun se alitajuisesti ajattelee että "noh, tuli ainaki se pahin kuntoon". Noilla on psykologista lähtien porukkaa palkkalistoilla, isoilla siis.
 
Paritalossa vai No ei taatusti tule ja jos rakentajaan otat yhteyden tuosta niin se on perävalotakuu, luikertelu tai asian pitkittämis‐/väsytystaktiikka. Kuten kerrostaloissakin...

Uudiskerrostaloissahan raksaliike jättää/tekee tahallaan jotain oikein näkyvää ja helposti korjattavaa paskasti esim. rappukäytävän ala-aulan maalaus tv. minkä kaikki näkee. Sitten 2 vuoden kohdalla kun on 100 kohdan lista vikoja niin korjataan kaikkein näkyvimmät (ja helpoimmat) niin voivat sanoo "mehän tehtiin uusiksi se ala-aulan seinäkin." ja sitten ihmiset väsyy valittamaan jostain väärässä kohdassa olevasta balkanilaisen vinoon laittamasta valokatkaisimesta kun se alitajuisesti ajattelee että "noh, tuli ainaki se pahin kuntoon". Noilla on psykologista lähtien porukkaa palkkalistoilla, isoilla siis.

Meikäläisen vanhemmille tuli ainakin joku takuukysely, kyseessä ei tosin ollut mikään yksittäinen paritalo, vaan isompi yhtiö. Sitä en tiedä miten asian käsittelivät ja mitä korjasivat.
 
Tuohon 10v vaatimukseen ei saa "kerätä" listaa vaan pitää ilmoittaa heti löydöstä muuten saataa menettää valitusoikeuden, muistaakseni tästä on ihan oikeudenpäätöskin olemassa. Tuo 10v ei ole takuu vaan vaan enenmmänkin virhevastuu.
1v ja 2v takuiden korjailut taasen menee ihan urakoisijoiden piikkiin.
 
Onko radonkorjauksista kokemuksia? Reilu 400Bq/m³ tuli viime talvena mitattua purkilla. Eihän tuo nyt hirvittävä arvo ole, mutta pienemmäksi halutaan. -85 rakennettu OKT maanvaraisella laatalla ja painovoimaisella ilmanvaihdolla. Tuloventtiilit ollaan asennettu joka huoneeseen missä ne voi järkevästi olla.

Sokkelin läpi joku putki laatan alle ja alipaineistus? Jotain tuollaista ainakin olisi tarjolla.
 
Onko radonkorjauksista kokemuksia? Reilu 400Bq/m³ tuli viime talvena mitattua purkilla. Eihän tuo nyt hirvittävä arvo ole, mutta pienemmäksi halutaan. -85 rakennettu OKT maanvaraisella laatalla ja painovoimaisella ilmanvaihdolla. Tuloventtiilit ollaan asennettu joka huoneeseen missä ne voi järkevästi olla.

Sokkelin läpi joku putki laatan alle ja alipaineistus? Jotain tuollaista ainakin olisi tarjolla.
Saatko ~keskeltä taloa putken lattialaatan läpi eristeiden alle? Tekisi 1/2m kanttiinsa reijän, sepelisilmän ja siitä tuuletusputken katolle? Voi mennä ilman imuria, mutta toisen mittauksen jälkeen voi vielä lisätä imurin putken päähän.
 
Yhden tiedän toteutetun ja hyvin toimivan:
-Keskelle taloa laattaan reikä, maahan kuoppa,
-sinne suodatinkangas ja mursketta.
-110 viemäriputken pää murskeen joukkoon. Ei saa tietenkään olla alle salaojituskorkeuden.
-Murskeen tiivistys, päälle muovi ja laatan reiän paikkausvalu
-Vimeäriputken päähän katolle huippumuri.
 
Juu, eihän tuossa muuta ole oikein lattiaa purkamatta tehtävissä kuin järjestää kaasulle helppo reitti ulos. Laatan reunat tietysti tulisi tiivistää, esim. vesieristekaistale vahvikenauhalla.
 
Kiitoksia kaikille. Laitoin muutamalle firmalle kyselyä aiheesta, saa nähdä minkälaista radonkorjausesitystä niiltä tulee ja mihin tässä tulee tartuttua. Koetan muistaa laittaa tänne kokemuksia sitten.
 
Kyllä mä lähtisin järkevästi toteutettavissa oleva toimenpiteitä tekemään, että pääse reilusti alle 200 lukemiin. Rajat ei tulevina vuosina ainakaan löysty ja EU:n mittakaavassa meidään 200/400 jaottelu on aika lepsu.
 
Siis jos keskiarvo on yli 300Bq/m3 niin pitäisi alkaa toimenpiteisiin.
Kait vilkaisit tämän läpi Radonkorjaukset
Kyllä mä lähtisin järkevästi toteutettavissa oleva toimenpiteitä tekemään, että pääse reilusti alle 200 lukemiin. Rajat ei tulevina vuosina ainakaan löysty ja EU:n mittakaavassa meidään 200/400 jaottelu on aika lepsu.
Joo kyllä tämä on tarkoitus ihan kunnolla radonkorjata. Eri menetelmistä on tullut tässä lueskeltua. Katsoo nyt, minkälaisia ehdotuksia/tarjouksia saadaan.
 
Onko radonkorjauksista kokemuksia? Reilu 400Bq/m³ tuli viime talvena mitattua purkilla. Eihän tuo nyt hirvittävä arvo ole, mutta pienemmäksi halutaan. -85 rakennettu OKT maanvaraisella laatalla ja painovoimaisella ilmanvaihdolla. Tuloventtiilit ollaan asennettu joka huoneeseen missä ne voi järkevästi olla.

Sokkelin läpi joku putki laatan alle ja alipaineistus? Jotain tuollaista ainakin olisi tarjolla.

Tehtiin vastaavaan taloon korjaus vaihtamalla koneelliseen ilmanvaihtoon (lämmön talteenotolla). Ei toki halvin vaihtoehto, mutta hyvin toimi. Olen seurannut tilannetta Airthings Wave plussalla, hyvin on ollut kuosissa nyt.
 
Viimeksi muokattu:
Tehtiin vastaavaan taloon korjaus vaihtamalla koneelliseen ilmanvaihtoon (lämmön talteenotolla). Ei toki halvin vaihtoehto, mutta hyvin toimi. Olen seurannut tilannetta Airthings Wave plussalla, hyvin on ollut kuosissa nyt.
Suosittelen samaa alkuperäiselle kysyjälle ensimmäisenä lääkkeenä, jos on painovoimainen ilmanvaihto. Ilma vaihtuu silloin, ja vain silloin, kun sen kaikista vähiten tarvisi vaihtua.
 
Suosittelen samaa alkuperäiselle kysyjälle ensimmäisenä lääkkeenä, jos on painovoimainen ilmanvaihto. Ilma vaihtuu silloin, ja vain silloin, kun sen kaikista vähiten tarvisi vaihtua.
Kyllä painovoimainen toimii oikein hyvin, jos taloa ei ole ryssitty remonteilla. Vastaavasti koneellisen ilmavaihdon pistäminen taloon, johon sitä ei ole kaikin puolin rakenteissa huomioitu voi johtaa yllättävään lopputulokseen.
 
Kyllä painovoimainen toimii oikein hyvin, jos taloa ei ole ryssitty remonteilla. Vastaavasti koneellisen ilmavaihdon pistäminen taloon, johon sitä ei ole kaikin puolin rakenteissa huomioitu voi johtaa yllättävään lopputulokseen.

Toki kannattaa ottaa ammattilainen suunnittelemaan tämäkin. Meilläkin ammattilainen laski ilmamäärät yms. ja suunnitteli miten putket vedetään. Hyvin tuo on toiminut nyt vajaa 10 vuotta, ei vielä ainakaan ole mitään ongelmia tullut.
 
Alkoi lehdet kellertämään jo pari viikkoa sitten eli näyttäisi menneen jonkinlaiseen suojamoodiin? :eek:
Tuon kokoisessa koivussa juuret on jo hyvin etäällä menossa, eli maan poisto pieneltä alalta tuskin auttaa. Juuristo tarvii happea, eli sikäli maan lisäys päälle on aina huono juttu. Ei tuossa nyt muuta voine, kuin seurailla tilannetta ja kaataa pois, jos ei ensi kesänä tule lehteä.
 
Keittiörempan yhteydessä oli vähän ajatuksena räjäyttää kodinhoitohuonekin, mutta mitkä on nykyvaatimukset tuon suhteen. Vesieristys on ainakin oltava, mutta tarviiko lattiakaivoa?
 
Keittiörempan yhteydessä oli vähän ajatuksena räjäyttää kodinhoitohuonekin, mutta mitkä on nykyvaatimukset tuon suhteen. Vesieristys on ainakin oltava, mutta tarviiko lattiakaivoa?
Eikö lattiakaivo kannattaisi laittaa joka tapauksessa jo senkin vuoksi että jos pesukoneen letku räjähtää, ei synny vesivahinkoa.
 
Keittiörempan yhteydessä oli vähän ajatuksena räjäyttää kodinhoitohuonekin, mutta mitkä on nykyvaatimukset tuon suhteen. Vesieristys on ainakin oltava, mutta tarviiko lattiakaivoa?
Eihän siellä mitään vesieristystä tarvitse jos ei ole lattiakaivoa. Pesukoneenhan saa sijoittaa lattiakaivottomaankin tilaan.

Mutta jos yhtään fiksusti tekee ja rakenteet mahdollistaa niin toki molemmat - tai vähintään se vesieristys.
 
Onhan noita pyykkikoneita keittiöissä jne. Jos tsäänssit laittaa lattiakaivoa ni laita. Itselle tuo lievää mielenrauhaa että pyykkikone on kylppärissä. Uskallan jättää sen pesemään yksin koska lattiakaivot.

Ja minä olen tämä harvinainen tapaus mistä varoitellaan kun astianpesukone päästi vedet pihalle. Tai nukuin ja koira hälytti.

Edit. En siis tuon jälkeen ole uskaltanut jättää mitään päälle yksinään jossei se oo kylppärissä.
 
-74 OKT ulko-ovi asennettu niin jämptisti ettei mahdu asentamaan edes ohuinta E-profiilin tiivistettä. Ovi ei mene kiinni, ja lukon rautaa viilaamalla ei enää tiivistäisi kun jää ovi sen verran raolleen. Ilmanvaihdon kannaltakaan tuosta ei ole mitään järkeä jättää tiivistettä pois kun vieressä on makuuhuone josta sen ilman mielummin ottaa sisään.

Eli kysymys on että onko tuohon joku hyvä kikka mitä en ole keksinyt tai löytänyt. Saranoita pitäisi saada siirrettyä 3-5mm ulospäin. Tuntuu vähän arpahommalta jos täyttää vanhat ruuvireiät ja tekee viereen uudet?
 

Liitteet

  • photo_2021-09-10_11-44-04.jpg
    photo_2021-09-10_11-44-04.jpg
    140,5 KB · Luettu: 245
  • photo_2021-09-10_11-44-06.jpg
    photo_2021-09-10_11-44-06.jpg
    164,1 KB · Luettu: 247
-74 OKT ulko-ovi asennettu niin jämptisti ettei mahdu asentamaan edes ohuinta E-profiilin tiivistettä. Ovi ei mene kiinni, ja lukon rautaa viilaamalla ei enää tiivistäisi kun jää ovi sen verran raolleen. Ilmanvaihdon kannaltakaan tuosta ei ole mitään järkeä jättää tiivistettä pois kun vieressä on makuuhuone josta sen ilman mielummin ottaa sisään.

Eli kysymys on että onko tuohon joku hyvä kikka mitä en ole keksinyt tai löytänyt. Saranoita pitäisi saada siirrettyä 3-5mm ulospäin. Tuntuu vähän arpahommalta jos täyttää vanhat ruuvireiät ja tekee viereen uudet?

Prikat saranan kiinnityskohdan ja puun väliin? Miten vaikuttaa toiseen päähän jos vie ovea toiseen suuntaan? Meneekö lukko/ovi vielä kiinni?
 
-74 OKT ulko-ovi asennettu niin jämptisti ettei mahdu asentamaan edes ohuinta E-profiilin tiivistettä. Ovi ei mene kiinni, ja lukon rautaa viilaamalla ei enää tiivistäisi kun jää ovi sen verran raolleen. Ilmanvaihdon kannaltakaan tuosta ei ole mitään järkeä jättää tiivistettä pois kun vieressä on makuuhuone josta sen ilman mielummin ottaa sisään.

Eli kysymys on että onko tuohon joku hyvä kikka mitä en ole keksinyt tai löytänyt. Saranoita pitäisi saada siirrettyä 3-5mm ulospäin. Tuntuu vähän arpahommalta jos täyttää vanhat ruuvireiät ja tekee viereen uudet?

Vaihda saranat? Tod.näk. ainakin ruuvinreiät ovat eri paikoissa niin saa ne kunnolla kiinni jos pitää säätää paikkaa hieman :think:
 
-74 OKT ulko-ovi asennettu niin jämptisti ettei mahdu asentamaan edes ohuinta E-profiilin tiivistettä. Ovi ei mene kiinni, ja lukon rautaa viilaamalla ei enää tiivistäisi kun jää ovi sen verran raolleen. Ilmanvaihdon kannaltakaan tuosta ei ole mitään järkeä jättää tiivistettä pois kun vieressä on makuuhuone josta sen ilman mielummin ottaa sisään.

Eli kysymys on että onko tuohon joku hyvä kikka mitä en ole keksinyt tai löytänyt. Saranoita pitäisi saada siirrettyä 3-5mm ulospäin. Tuntuu vähän arpahommalta jos täyttää vanhat ruuvireiät ja tekee viereen uudet?
Sulla on toi ylin sarana antanut periksi eli yläreunassa isompi rako, jos upotat (tai ehkö ruuvien kiristys auttaa?) sitä lisää korjautunee oven kiinnimeno. toinen tapa on laittaa lukon puolelle kynnyksen päälle ohut muovikiila. Kolmas vaihtaa se sarana uuteen.

Tiivistämiseen on kaksi tapaa. Höyläät kutterilla karmia tai miksei oveakin? Tai siirrät saranat karmissa ulospäin, poraat niihin uudet senkatut reiät niin voit käyttää vanhoja, etkä tarvitse "pilata" oveasi sen paikkaamisella mikä aiheutuisi saranan paikan siirrosta.
 
Sulla on toi ylin sarana antanut periksi eli yläreunassa isompi rako, jos upotat (tai ehkö ruuvien kiristys auttaa?) sitä lisää korjautunee oven kiinnimeno. toinen tapa on laittaa lukon puolelle kynnyksen päälle ohut muovikiila. Kolmas vaihtaa se sarana uuteen.

Tiivistämiseen on kaksi tapaa. Höyläät kutterilla karmia tai miksei oveakin? Tai siirrät saranat karmissa ulospäin, poraat niihin uudet senkatut reiät niin voit käyttää vanhoja, etkä tarvitse "pilata" oveasi sen paikkaamisella mikä aiheutuisi saranan paikan siirrosta.
Tarkka silmä, en itse edes huomannut. Tarkemmalla tarkastelulla taitaa mennä kuitenkin asennustoleranssien piikkiin, lukon puolelta ovi istuu erittäin hyvin eikä ovessa ole juuri minkäänlaista välystä vaikka sitä koittaisi lukon puolelta nostella. Jos oven suoristaisi saranan puolelta, ottaisi varmaan lukon puolelta kiinni karmiin. Ovi on siis toiminut kesän ja talven täysin moitteetta (tiivisteettömänä), ei minkäänlaista hankausta. Tiivisteen kanssa ei vaan mene kiinni. Tuo uusien reikien poraus oli hyvä ehdotus, taidan sillä mennä.
 
Tarkka silmä, en itse edes huomannut. Tarkemmalla tarkastelulla taitaa mennä kuitenkin asennustoleranssien piikkiin, lukon puolelta ovi istuu erittäin hyvin eikä ovessa ole juuri minkäänlaista välystä vaikka sitä koittaisi lukon puolelta nostella. Jos oven suoristaisi saranan puolelta, ottaisi varmaan lukon puolelta kiinni karmiin. Ovi on siis toiminut kesän ja talven täysin moitteetta (tiivisteettömänä), ei minkäänlaista hankausta.
Jos ei ota alareunasta kiinni ja yläreunan rako on tasainen, silloin se on "asennustoleranssissa" toki paremminkin olis voinut tehdä. Muuten toi sarana antanut periksi eli vääntynyt, se on aivan normaalia noin painavilla ovilla.
Tiivisteen kanssa ei vaan mene kiinni. Tuo uusien reikien poraus oli hyvä ehdotus, taidan sillä mennä.
Lienee helpoin vaihtoehto. Joudut vielä siirtämään lukon vastarautaa, joten kokeile sitä ensin josko se riittäisi.
edit:
Sekä vaihda (merkaten kun purat) ylin ja alin sarana keskenään, se ylin toimii vielä alhaalla. Toivotaan, ettei uudet reiät ala ajan kassa ruostumaan => kannataisiko ruostesuojata?
 
Viimeksi muokattu:
Johdottakin tuon saa toteutettua esim. potentiaalivapaalla zigbee releellä.

Väännätkö vielä rautakangesta miten tuo toteutetaan?

Itsellä tilanne että rakenteita purkamatta ei liesituulettimen läheisyyteen sijoitettavalta paine-erokytkimeltä saa johtoa vedettyä ilmanvaihtokoneelle ja tämä kuulosti lupaavalta jos zigbee releellä onnistuisi. Xiaomi control hub löytyy.

EDIT: Eli zigbee relee kärjet kertoo ilmanvaihtokoneelle liesituuletintilan, paine-erokytkimen kytkiessä (Paine-erokytkin PEK-1 - SAVO) pitäisi saada Zigbeellä signaali menemään releelle. Kysymys miten saan paine-erokytkimen lähettämään zigbee signaalin, jonka perusteella relettä kytketään?
 
Viimeksi muokattu:
Pienet tenavat ovat sen verran sottaisia syömään, että tekisi mieli mopata keittiön laattalattia joka päivä. Ei kai tuossa ole ajan myötä kosteusvaurion riskiä, kun saumat kastuu päivittäin vesieristämättömässä lattiassa?
 
Pienet tenavat ovat sen verran sottaisia syömään, että tekisi mieli mopata keittiön laattalattia joka päivä. Ei kai tuossa ole ajan myötä kosteusvaurion riskiä, kun saumat kastuu päivittäin vesieristämättömässä lattiassa?
Jos moppaus tarkoittaa sellaista kostealla pyyhkimistä, niin eihän se mitään kovin syvälle kastele. Eri asia joku suihku, jossa läträtään kunnolla vettä.
 
Meillä oli sellainen Ikean toimistotuolin alus"matto" siinä syöttötuolin alla, olisko kokoa joku 60 x 120 cm. Keräsi hyvin pahimmat "osumat". Jälkikäteen ajatellen olisi pitänyt hankkia automatisoitu ruoantähteiden siivooja eli koira pari vuotta aiemmin.
 
Semmonen pikku vinkki kaikille uusille omakotitalon hommanneille (varsinkin vanhan sellaisen) niin marssitte huomenna Tokmannille, Puuiloon tai muualle mistä saa ruuveja pultteja jne. kilohintaan ja otatte yhden pussin ja mätätte sinne kourallisen erilaisia ruuveja; puuruuveja lyhyitä ja pitkiä ja mitä sattuu olemaan, peltiruuveja, kipsiruuveja ja ihan mitä vaan.
Sitten otatte toisen pussin ja mätätte sinne erilaisia prikkoja ja alusrenkaita ja muttereita. Kaikkia vaan koura tolkulla vähän joka väliä niin että tulee kattavasti.
Sitten kolmas pussi johon erilaisia pultteja, pitkiä, lyhyitä, pieniä ja suurin jne.

Sitten meette kotiin ja tyhjennätte jokaisen pussin oman laatikkoon.

On meinaa arvossa arvaamattomassa kun kämppää pitää fiksailla sieltä tällä aina kun joku hajoaa tai pitää muuten vaan korjata.
 
Semmonen pikku vinkki kaikille uusille omakotitalon hommanneille (varsinkin vanhan sellaisen) niin marssitte huomenna Tokmannille, Puuiloon tai muualle mistä saa ruuveja pultteja jne. kilohintaan ja otatte yhden pussin ja mätätte sinne kourallisen erilaisia ruuveja; puuruuveja lyhyitä ja pitkiä ja mitä sattuu olemaan, peltiruuveja, kipsiruuveja ja ihan mitä vaan.
Sitten otatte toisen pussin ja mätätte sinne erilaisia prikkoja ja alusrenkaita ja muttereita. Kaikkia vaan koura tolkulla vähän joka väliä niin että tulee kattavasti.
Sitten kolmas pussi johon erilaisia pultteja, pitkiä, lyhyitä, pieniä ja suurin jne.

Sitten meette kotiin ja tyhjennätte jokaisen pussin oman laatikkoon.

On meinaa arvossa arvaamattomassa kun kämppää pitää fiksailla sieltä tällä aina kun joku hajoaa tai pitää muuten vaan korjata.
Ei yksi eikä kaksi kertaa kiinnitetty jotain esinettä seinälle ehkä hieman liian lyhyellä ruuvilla, kun oikeankokoista ei ole löytynyt kaapista. Tai sitten lähdetty kauppaan ja ostettu 15 sentillä ruuveja.
 
Ilmanvaihdon kannaltakaan tuosta ei ole mitään järkeä jättää tiivistettä pois kun vieressä on makuuhuone josta sen ilman mielummin ottaa sisään.

Eli kysymys on että onko tuohon joku hyvä kikka mitä en ole keksinyt tai löytänyt.
Sulta on jäänyt huomaamatta tiivistyslistat. Eli oven karmin pintaan asennetaan lista, jonka urassa on valmiina P- mallinen tiiviste.
Ei tarvitse tehdä ovelle/saranoille mitään. Ja tommosilla listoilla tiivistää isosti vuotavat ovet/ikkunat.

Näitähän löytyy puuilosta ym. kaupoista. Googlella kattelet sopivan värisen/hintaisen. Näppärä(nuuka) tee-se-itse-mies ajaa 1mm sirkkelinterällä tavalliseen puulistaan uran ja ostaa P-tiivistettä metritavarana..
 
Sulta on jäänyt huomaamatta tiivistyslistat. Eli oven karmin pintaan asennetaan lista, jonka urassa on valmiina P- mallinen tiiviste.
Ei tarvitse tehdä ovelle/saranoille mitään. Ja tommosilla listoilla tiivistää isosti vuotavat ovet/ikkunat.

Näitähän löytyy puuilosta ym. kaupoista. Googlella kattelet sopivan värisen/hintaisen. Näppärä(nuuka) tee-se-itse-mies ajaa 1mm sirkkelinterällä tavalliseen puulistaan uran ja ostaa P-tiivistettä metritavarana..
typo
 
Viimeksi muokattu:
Siis tuohan toimii (ja vaikka liukuovessa...). Et nyt taida käsittää @RuohoRoope kertoman tuotteen tarkoitusta vai mikä tuon toiminnan muka estäisi?
 
Tuo on ihan kätevä paketti, olen noita muutamat asentanut sukulaiselle ja omaankin kämppään. Tuo myös samalla lisää äänieristystä. Toimii kyllä melkolailla jokaiseen oveen, en pysty kuvittelemaan skenaariota jossa ei toimisi.
 
Piirrä itsellesi kuva ovesta, joka aukeaa ulospäin ja karmi (jonka päälle se lista tulee) ja ovi on samassa tasossa. Mikään ei purista sitä tiivistettä kasaan kuten vähän pitäisi, jotta se varmasti olisi tiivis. Oven syrjään laitettuna p-tiiviste noin laitettuna toimisi paremmin, mutta tässä vaadittavaa rakoa ei ole. Voihan tuota kokeilla, josko se listan "voimalla" puristuisi kasaan ja edes vähän tiivistyisi,

mutta jos korjaamaan lähtisin siirtäisin luultavasti saranoita ja lukon vastarautaa tarvittaessa sekä tiiviste karmin kyntteeseen.
Katsoin linkin kuvaa , en ihan tajunnut millainen se sinun kuvasi on, vs linkin kuva , jotta käy niin ettei purista .
Jos ne asentaa silloin ovi on suljettu, niin luulisi sen menevän kohdilleen ja puristavan sen verran kuin asentaja haluaa.

Tuo kai tarkotiettu tilanteisiin missä helposti tee se itse henkilö homman hoitaa, ajatuksella että joskus myöhemmin (20v) päästä sitten kunnolla.

edit:
Jos siis tarkoitat että ovi on pinnaltaan sellainen ettei tuo siihen kokomatkalta tiivvisty,ainakaan ilman isompaa veistelyä sun muuta. (aiemmin kuva ovesta, josta voi arpoa että ylhäällä alhaalla touhuttavaa)
 
Viimeksi muokattu:
Katsoin linkin kuvaa , en ihan tajunnut millainen se sinun kuvasi on, vs linkin kuva , jotta käy niin ettei purista .
Jos ne asentaa silloin ovi on suljettu, niin luulisi sen menevän kohdilleen ja puristavan sen verran kuin asentaja haluaa.

Tuo kai tarkotiettu tilanteisiin missä helposti tee se itse henkilö homman hoitaa, ajatuksella että joskus myöhemmin (20v) päästä sitten kunnolla.

edit:
Jos siis tarkoitat että ovi on pinnaltaan sellainen ettei tuo siihen kokomatkalta tiivvisty,ainakaan ilman isompaa veistelyä sun muuta.
Joo ajattelin ton väärin toiselle puolen (en katsonut tota toista kuvaa), mutta toi oven pintaongelma voi olla mahdollinen mutta harvinainen.
Tuo toki vähän kaventaa oviaukkoa, mutta harvoin se todelliseksi ongelmaksi muodostuu. Itselle luultavasti silti siirtäisin saranoita ja hommaisin kunnon silikoni tiivisteet.
 
Viimeksi muokattu:
Sulta on jäänyt huomaamatta tiivistyslistat. Eli oven karmin pintaan asennetaan lista, jonka urassa on valmiina P- mallinen tiiviste.
Ei tarvitse tehdä ovelle/saranoille mitään. Ja tommosilla listoilla tiivistää isosti vuotavat ovet/ikkunat.

Näitähän löytyy puuilosta ym. kaupoista. Googlella kattelet sopivan värisen/hintaisen. Näppärä(nuuka) tee-se-itse-mies ajaa 1mm sirkkelinterällä tavalliseen puulistaan uran ja ostaa P-tiivistettä metritavarana..
Kiitos erinomaisesta vinkistä, kävinkin heti töitten jälkeen tuollaiset hakemassa. Joku tarkkasilmäinen huomasikin jo että oli tuossa vielä sellainen ongelma että kun tuossa oven pinnassa on tuollaiset koristelaudat niin noiden rakojen kohdalle jää tietysti myös tiivistykseen raot. Itse en niin nuuka ole ulkonäön suhteen että taidan vaan työntää jotain täytettä tuonne rakoihin tiivisteen kohdalle.
 

Liitteet

  • photo_2021-09-10_11-44-04.jpg
    photo_2021-09-10_11-44-04.jpg
    140,5 KB · Luettu: 277
Te jotka olette asennuttaneet ilppejä sähkölämmitteiseen OKT:hen, pidättekö edelleen pattereita ja lattialämpöjä päällä vai onko ne kokonaan suljettuina? ts. hyödyttääkö mitään esim lattialämmityksen sammuttaminen kokonaan vai onko järkevämpää ja / tai yhtä taloudellista pitää ne vain reilusti kylmemmäksi säädettynä? Ei lattialämmityskään taida kuluttaa käytännössä mitään ennen kuin termari tempaisee lämmityksen päälle?
 
Te jotka olette asennuttaneet ilppejä sähkölämmitteiseen OKT:hen, pidättekö edelleen pattereita ja lattialämpöjä päällä vai onko ne kokonaan suljettuina? ts. hyödyttääkö mitään esim lattialämmityksen sammuttaminen kokonaan vai onko järkevämpää ja / tai yhtä taloudellista pitää ne vain reilusti kylmemmäksi säädettynä? Ei lattialämmityskään taida kuluttaa käytännössä mitään ennen kuin termari tempaisee lämmityksen päälle?

Meillä on sähköpatterit säädetty 16 asteeseen ja ILP hönkii lämmintä ilmaa kohti takkaa ja makuuhuoneiden käytävää. Eteisessä, kodinhoitohuoneessa ja kylpyhuoneessa on lattialämmitys joka on maltillisella lämmöllä läpi vuoden päällä, khh+kph on sellaisia ettei niihin pääsisi ILP:n ilma edes puhaltamaankaan.

Pattereiden päällemenon huomaa ainoastaan pölyn käryistä niiden mennessä päälle jos tuulettaa tai on ovet pitkään auki kovalla pakkasella.
 
Te jotka olette asennuttaneet ilppejä sähkölämmitteiseen OKT:hen, pidättekö edelleen pattereita ja lattialämpöjä päällä vai onko ne kokonaan suljettuina? ts. hyödyttääkö mitään esim lattialämmityksen sammuttaminen kokonaan vai onko järkevämpää ja / tai yhtä taloudellista pitää ne vain reilusti kylmemmäksi säädettynä? Ei lattialämmityskään taida kuluttaa käytännössä mitään ennen kuin termari tempaisee lämmityksen päälle?
Lämpöjä olen laskenut. Pitäisi vaihtaa lattia keittiöön ja eteisaulaan, että voisi sammuttaa keittiö+aula+oh lämmityksen, laatta on turhan kylmää ilman lämmitystä, olohuoneen parketti on mukava ilmankin. :darra:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 201
Viestejä
4 489 439
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom