Onko kellään kokemuksia seuraavanlaisesta tilanteesta: Ostettiin 2013 ok-talo (rakennusvuosi 1946), nyt kun olin rakennusvirastolla käymässä liittyen toimenpidelupaan terassia varten, kävi ilmi että taloon joskus (oman arvioini mukaan) 90-luvulla tehty (eli ennen edellisiä asukkaita) laajennus (eteinen, kh ja sauna) on tehty ilman minkäänlaista rakennuslupaa. Virasto ei löytänyt talosta minkäänlaisia piirrustuksia, tämä tosin kai oli suht normaalia 40-luvulla. Asiaa ei helpottanut sekään että kuvat on arkistoitu rakentajan nimen mukaan, ei rakentajasta ole mitään tietoa. Mutta tuo laiton laajennus tulee varmaan vaatimaan uuden rakennusluvan, ja sekin varmaan menee tämän päivän vaatimusten mukaan. Minua tässä vähän sapettaa tämä että jos he eivät löydä piirrustuksia niin se tarkoittaa automaattisesti että on edetty ilman lupia. Eikös kuitenkin käytännöt ole muuttuneet, joskus on saattanut mennä läpi että näytetään jotain tulitikkuaskiin tehtyä raapustuksia ja ollaan saatu hyväksyntä?
Itse olen siis tullut siihen ymmärrykseen että taloa on laajennettu koska jossain vanhassa kuntoraportissa oli siitä maininta, mutta faktaa tämäkään ei ole. Harmittaa että tuli tuosta mainittua virastolla.