Omakotitalossa asuminen (yleistä höpinää elämisestä ja kustannuksista)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mikkos
  • Aloitettu Aloitettu
Laitettiin tuija-aitaa ja tuijat tuli tollasissa eurolavaam tehdyssä kehikossa kotipihalle. Meillä ei ole mitään kompostia niin ollaan puutarhajäte kerätty säkkeihin tai kottareilla naapurin tunkiolle :beye: näistä sais jonkun tilapäisratkasun. Kannattaako nuo käsitellä jollain ? Millä? Että sais vähän lisäaikaa.

15244519.jpg
 
Laitettiin tuija-aitaa ja tuijat tuli tollasissa eurolavaam tehdyssä kehikossa kotipihalle. Meillä ei ole mitään kompostia niin ollaan puutarhajäte kerätty säkkeihin tai kottareilla naapurin tunkiolle :beye: näistä sais jonkun tilapäisratkasun. Kannattaako nuo käsitellä jollain ? Millä? Että sais vähän lisäaikaa.

15244519.jpg
Ainakin tuo kuormalavan alapuolella oleva Weetabix pehmenee hyvin nopeasti vedestä, joten mitään kovin pitkäaikaisia suunnitelmia sillaisenaan ei kannata tehdä. Tai ainakin kannattaa tiedostaa asia -ehkä jopa purkaa weetabixit pois lavoista, niin saat kestävämmälle pohjalle tehtyä
 
UPDATEA SÄHKÖ-CASEEN

Vaimo soitteli sähköyhtiölle ja selitti tilanteen. Eivät aluksi uskoneet koko tilannetta koska näin kuulemma käy harvoin. Vaimo kertoi että oli pitänyt saunaa neljä tuntia päällä ja kulutus oli ollut yhteensä 0,4 Kwh. Tämä oli aspan mukaan ihan normaalia :D Vaimo sitten tiuskaantui ja kysyi että mites tää selvitetään. Aspa neuvoi että käy vetämässä sähköt pääkeskuksesta ja katso meneekö sähköt pois talosta. Vaimo teki sitten työtä käskettyä ja tuli katsomaan meidän taloa ja meillä oli kaikki valot päällä. Tätähän ei aspa uskonut koska "on niin valoisaa että valot saattavat näyttää pimeiltä." :DD Vaimo kuitenkin pysyi kovana ja katsoi uunin, jääkaapin ja muut niin kyllä sähköt oli päällä. Aspa sitten pyysi että käy naapureissa ja kappas kummaa. Toinen naapureista joka on asunut yli vuoden asunnossaan niin häneltä meni sähköt. :D

TLDR; sähköyhtiö tulee käymään ja korjaa tilanteen, sähköt ristissä.

Vaadin päivitystä tähän tapaukseen. Onko jotain uutta jo tapahtunut? :)
 
Saostuskaivo ei käytännössä sinänsä täyty. Jos tyhjennystä laiminlyödään, niin pohjalietteen pinta nousee niin, että T-haarasta alkaa pääsemään kiintoainetta läpi. Sama voinee käydä pintalietteen ja sen pohjankin kanssa. Loppujen lopulta huollon laiminlyönti johtaa siihen, että kaivojen perässä oleva imeytys- tai suodatuskenttä menee tukkoon lietteestä. Normaalilla käytöllä vuosittaisen tyhjennyksen pitäisi riittää, jos kaivot on oikein mitoitettu.

Kyseessä on ilmeisesti saneerattu järjestelmä, jos kerran on muoviset kaivot asennettuina betonirenkaiden "sisään". Itse poistaisin puut läheltä ihan varmuuden vuoksi. Tuskin ne kaivoja kovin äkkiä rikkoisivat, jos ikinä, mutta harvoin puiden juurista mitään hyvää seuraa millekään putkijärjestelmälle.

Kiitos vastauksesta! Nää on mulle ihan uusia juttuja. Tuossa on niinkun betonirenkaat joissa kannet, mutta kun luin talon papereita niin siellä mun mielestä vilahti uponorin 3-kaivoinen muovi(?) saostuskaivo kuiteissa. Talo on rakennettu -94. Käyvät tyhjentämässä tällä viikolla niin pitääkin käydä kattomassa vähän tarkemmin kun on tyhjä. Puita on tosiaan ympärillä muutama, kaadan ne pois ja toivon ettei juuret oo ehtinyt teleen tuhoja. Jotkut puskat siitä otinkin jo pois vierestä.
 
Kiitos vastauksesta! Nää on mulle ihan uusia juttuja. Tuossa on niinkun betonirenkaat joissa kannet, mutta kun luin talon papereita niin siellä mun mielestä vilahti uponorin 3-kaivoinen muovi(?) saostuskaivo kuiteissa. Talo on rakennettu -94. Käyvät tyhjentämässä tällä viikolla niin pitääkin käydä kattomassa vähän tarkemmin kun on tyhjä. Puita on tosiaan ympärillä muutama, kaadan ne pois ja toivon ettei juuret oo ehtinyt teleen tuhoja. Jotkut puskat siitä otinkin jo pois vierestä.

Alkuperäisjärjestelmä -94 rakennetussa talossa on hyvinkin voinut olla pelkät betoniset saostuskaivot, mutta ainakin jotkut firmat ovat tehneet betonirengaskaivojen sisään saneerattavia saostuskaivoja. En tosin muista kuuluuko Uponor näihin. Samalla kannattaa varmistaa, mihin ne vedet siitä viimeisestä saostuskaivosta kulkeutuvat - nykyvaatimuksilla pitäisi olla esim. suodatus- tai imeytyskenttä, mutta jos rakennus on yli 100 metriä vesistöstä ja pohjavesialueen ulkopuolella, järjestelmän pitää täyttää nykyvaatimukset vasta kun joko järjestelmää saneerataan tai rakennusta laajennetaan tai tehdään vastaavaa isompaa remppaa. Tämä siis noin nyrkkisääntönä, esim. kunnan ympäristönsuojelumääräykset voivat tähän vielä vaikuttaa.
 
Laitettiin tuija-aitaa ja tuijat tuli tollasissa eurolavaam tehdyssä kehikossa kotipihalle. Meillä ei ole mitään kompostia niin ollaan puutarhajäte kerätty säkkeihin tai kottareilla naapurin tunkiolle :beye: näistä sais jonkun tilapäisratkasun. Kannattaako nuo käsitellä jollain ? Millä? Että sais vähän lisäaikaa.

15244519.jpg
Itse kun ostin nykyisen talon niin takanurkalla oli kaksi tuollaista kehikkoa täynnä puutarhajätettä. En tiedä kuinka kauan olivat olleet, mutta kun itselle tuli tarve siirtää niitä niin lehdet olivat jo multaa ja kehikot murenivat käsiin. Levittelin sitten koko kehikon sisältöineen siihen pihalle.

Eli jos väliaikaisratkaisua kaipaa niin ota lavat pois ja laita pelkät kehikot jonnekkin tontinkulmaan. Kyllä ne siellä useamman vuoden kestävät
 
Mitä kaikkea pitäisi ottaa huomioon suunnitellessa omakotitalon pihavalaistusta? Suunnitelmissa on toteuttaa etupihan ja takapihan valaistus pääasiallisesti pollarivalaisimilla. Valaisimia olen ajatellut ajoreittien, kävelyreittien ja portaiden läheisyyteen. Kuinka tiheään 1100 lumenin valaisimia tulisi asentaa? Asentaisitteko pollarit niin että ne ovat ikkunoiden kohdalla vai mielummin niin että eivät näkyisi suoraan sisältä ikkunasta katsottaessa.
Vastasikohan kekään vielä tähän - suoraan kysymykseen pollarien sijainnista itse suosisin sitä että suora valo ei sisältä näkyisi. Noiden lamppujen valo näkyy kyll vaikka et itse lähdettä näkiskään.
Liiketunnistimet on kivoja, mutta niiden hyöty/haitta riippuu ympäristöstä. On ihan mukavaa että valot syttyy ku ajat pihaan, mutta toisaalta ihan jokaista pupujen välistä aktia ei tarvinne valaista. Liiketunnistimien kanssa voi vielä miettiä josko laittais katkaisijan joko ainapäällä/tunnistin tai sitten pois/tunnistin -kytkennäksi. Mulla on ainapäällä/tunnistin.
Sitten tietenkin vielä tuo kuinka niitä sytytellään ja sammutellaan - mikkä kaikki on yhteydessä toisiinsa. Sulla on äkkiä oven pielessä useempi kaksiosanen kytkin ekkä tie mikä ohjaa mitä.
Teet mitä teet, nii lähtöpäässä kun on maan alle menossa tarpeeks karvoja johdossa nii voi tarvittasessa vaikka muuttaa sunnitelmia.
 
Vihdoin saatiin tuo aidan rakentaminen aluille.

Heti tuli kyllä mutkia matkaan. Miten tällaisen pitkällä piikillä olevan aidan jalan saa suoraan? Nämähän voi mätkiä maahan suoraan lekalla. Meillä maapohja on sellainen että siinä on 20-30cm multaa ja sitten tulee soraa. Kun tämä jalka kohtaa soran se alkaa kiertymään. Onko tuohon jotain kikkakolmosta?

En millään jaksaisi alkaa valamaan betoniin näitä kaikkia tolppia. Pitää ehkä tehdä sellainen ratkaisu että vain nuo porttien tolpat valaa jotta ne saa suoraksi, loput saavat olla vähän kierteellä. Tulee vähän aaltoileva aita mutta olkoot.
 
Vihdoin saatiin tuo aidan rakentaminen aluille.

Heti tuli kyllä mutkia matkaan. Miten tällaisen pitkällä piikillä olevan aidan jalan saa suoraan? Nämähän voi mätkiä maahan suoraan lekalla. Meillä maapohja on sellainen että siinä on 20-30cm multaa ja sitten tulee soraa. Kun tämä jalka kohtaa soran se alkaa kiertymään. Onko tuohon jotain kikkakolmosta?

En millään jaksaisi alkaa valamaan betoniin näitä kaikkia tolppia. Pitää ehkä tehdä sellainen ratkaisu että vain nuo porttien tolpat valaa jotta ne saa suoraksi, loput saavat olla vähän kierteellä. Tulee vähän aaltoileva aita mutta olkoot.
Konevuokraamosta maakaira vuokralle tai sitten ihan lapiolla kaivamalla reikä.
 
Vihdoin saatiin tuo aidan rakentaminen aluille.

Heti tuli kyllä mutkia matkaan. Miten tällaisen pitkällä piikillä olevan aidan jalan saa suoraan? Nämähän voi mätkiä maahan suoraan lekalla. Meillä maapohja on sellainen että siinä on 20-30cm multaa ja sitten tulee soraa. Kun tämä jalka kohtaa soran se alkaa kiertymään. Onko tuohon jotain kikkakolmosta?

En millään jaksaisi alkaa valamaan betoniin näitä kaikkia tolppia. Pitää ehkä tehdä sellainen ratkaisu että vain nuo porttien tolpat valaa jotta ne saa suoraksi, loput saavat olla vähän kierteellä. Tulee vähän aaltoileva aita mutta olkoot.
Minä tein noilla kanssa ja kohtasin saman ongelman. Ratkaisin sen niin että toinen vääntää putkipihdeillä vastaan kun toinen lyö lekalla niin onnistui tosi hyvin.
 
Me kaivettiin maata niin paljon että kärki upposi maahan ja betonivalu ympärille. Jos ei tee sitä betonivalua ollenkaan niin aita todennäköisesti sojottaa minne sattuu parin vuoden jälkeen.
 
  • Tykkää
Reactions: Sid
Vihdoin saatiin tuo aidan rakentaminen aluille.

Heti tuli kyllä mutkia matkaan. Miten tällaisen pitkällä piikillä olevan aidan jalan saa suoraan? Nämähän voi mätkiä maahan suoraan lekalla. Meillä maapohja on sellainen että siinä on 20-30cm multaa ja sitten tulee soraa. Kun tämä jalka kohtaa soran se alkaa kiertymään. Onko tuohon jotain kikkakolmosta?

En millään jaksaisi alkaa valamaan betoniin näitä kaikkia tolppia. Pitää ehkä tehdä sellainen ratkaisu että vain nuo porttien tolpat valaa jotta ne saa suoraksi, loput saavat olla vähän kierteellä. Tulee vähän aaltoileva aita mutta olkoot.


Me valettiin porttien tolpat ja sit kaikki nurkat ja pitkissä suorissa yks sieltä jostain keskeltä. Ja loput noilla maapiikeillä. Jokunen kannattaa valaa sieltä välistä niin tulee tukevampi.
 
Vihdoin saatiin tuo aidan rakentaminen aluille.

Heti tuli kyllä mutkia matkaan. Miten tällaisen pitkällä piikillä olevan aidan jalan saa suoraan? Nämähän voi mätkiä maahan suoraan lekalla. Meillä maapohja on sellainen että siinä on 20-30cm multaa ja sitten tulee soraa. Kun tämä jalka kohtaa soran se alkaa kiertymään. Onko tuohon jotain kikkakolmosta?

En millään jaksaisi alkaa valamaan betoniin näitä kaikkia tolppia. Pitää ehkä tehdä sellainen ratkaisu että vain nuo porttien tolpat valaa jotta ne saa suoraksi, loput saavat olla vähän kierteellä. Tulee vähän aaltoileva aita mutta olkoot.
Rautakanki, tai vielä parempi jos löytyy heinäseipäiden/aidantoppien asennukseen tarkoitettu vanha, paksupäinen kanki.

Kuitenkin, kangella lyödään reilu aloitusreikä ja sitte kalikalla ja lekalla loput.
 
Konevuokraamosta maakaira vuokralle tai sitten ihan lapiolla kaivamalla reikä.

Kokeilin tätä, jalka heilui kuin hullun mulkku tuon jälkeen. Sitä ei saanut mitenkään tukevaksi. En tiedä asettuisiko maa siihen ympärille ajan myötä, mutta tuo koereikä ei ainankaan parissa päivässä muuttunut yhtään sen tukevammaksi vaikka sitä jalalla koitti tampata. Uskon että jos kaivaa minkätahansa montun niin se pitää sitten valamalla tukea.
Rautakanki, tai vielä parempi jos löytyy heinäseipäiden/aidantoppien asennukseen tarkoitettu vanha, paksupäinen kanki.

Kuitenkin, kangella lyödään reilu aloitusreikä ja sitte kalikalla ja lekalla loput.

Tätä voisi kokeilla. Kanki varmaan menee tuosta multakerroksesta läpi hyvin, mutta varmaan tyssää sitten tuohon sorakerrokseen. Pitäisi varmaan olla sen verran lyhyt kanki että sitä voi sitten mätkiä lekalla kun osuu soraan. Pitää kokeilla tuolla jonka edellinen omistaja oli tänne jättänyt.


Me valettiin porttien tolpat ja sit kaikki nurkat ja pitkissä suorissa yks sieltä jostain keskeltä. Ja loput noilla maapiikeillä. Jokunen kannattaa valaa sieltä välistä niin tulee tukevampi.

Tämä on varmaan se helpoin tapa ellei tuo rautakanki toimi. Pitää kokeilla seuraavaan sivuun vähän eri tapoja ja sitten palata tekemään uusiksi noita pahimpia vanhoja parhaaksi todetulla tavalla.
 
Tätä voisi kokeilla. Kanki varmaan menee tuosta multakerroksesta läpi hyvin, mutta varmaan tyssää sitten tuohon sorakerrokseen. Pitäisi varmaan olla sen verran lyhyt kanki että sitä voi sitten mätkiä lekalla kun osuu soraan. Pitää kokeilla tuolla jonka edellinen omistaja oli tänne jättänyt.

Ei kankea tarvitse millään hakata. Isku, käännellään reikää reilummaksi, toistetaan, toistetaaan ja toistetaan. Jos alla on perus soraa, eikä läjää 20-50cm kiviä, saat kapean 50cm syvän montun kangella.
 
Ei kankea tarvitse millään hakata. Isku, käännellään reikää reilummaksi, toistetaan, toistetaaan ja toistetaan. Jos alla on perus soraa, eikä läjää 20-50cm kiviä, saat kapean 50cm syvän montun kangella.

Näytti toimivan tällaiseen kohtaan joka on täynnä pieniä kiviä ja soraa se että hakkasi lekalla kangen maahan. Sitten heilutteli sitä sen verran että irtoaa.

Tämä kanki joka tänne on jätetty ei kyllä tähän maahan uponnut ilman lekan apua.

Ei kierinyt ja on suorassakin sekä tukeva kun mätki jalan lekalla maahan.

Tällä metodilla taidan laittaa suurimman osan. Valan sitten nurkat, portit ja keskeltä jotain satunnaisia tolppia.
 

Liitteet

  • IMG_20240526_200841.jpg
    IMG_20240526_200841.jpg
    262,7 KB · Luettu: 149
Viimeksi muokattu:
No sitten toki. Tuollaisethan kannattaa muistakin syistä suunnitella vaihtavansa lähiaikoina.
Miksi jos muuten toimii? sähkövastus on sähkövastus, eikä ole hyötysuhde muuttunut 50 vuodessa mihinkään. Ainoa ero on termostaatin toiminnassa ja kun tuota manuaalista säätelyä jaksan itse tehdä.
 
Millaisilla kokonaishinnoilla tai €/w olette viimeaikoina saaneet uuden voimalan tarjouksia asennettuna?

Sain myyjän laskuvirheen kautta tarjouksen, jossa olisi 7kwp järjestelmä 7000e, eli euro/watti. Tai näin sitä ainakin sanottiin, mutta onko tuo vain markkinointikikka? Tietäisipä vain mitä lasi-lasi paneelilla olevasta järjestelmästä kannattaa maksaa vai kannattaako vielä katsella parempia aikoja/tarjouksia? Laskettiin myös lasi-muovi paneelia, mutta hinta meni samoihin - joutuu kuitenkin pistämään enemmän paneeleita katolle saman tehon saavuttamiseksi, niin hyöty sulaa

Verrokkina ei ole itsellä oikein muuta, kuin naapuri joka osti vuosi sitten 7,3kwp järjestelmän 11,5k€ hintaan. Siihen nähden hinnat näyttäisi tulleen kivasti alaspäin
Itseasiassa eilen kävi sähköukko paikalla. Vaihtoi jokaisen asunnon mittarit uusiin ja nyt tulee (toivottavasti) kaikki sähköt oikein :D Eli case closed, toivottavasti.

Tuleeko tästä tasauslaskut ajalta jolloin sähköt oli ristissä?
 
Miksi jos muuten toimii? sähkövastus on sähkövastus, eikä ole hyötysuhde muuttunut 50 vuodessa mihinkään. Ainoa ero on termostaatin toiminnassa ja kun tuota manuaalista säätelyä jaksan itse tehdä.
Toki makuasioita, mutta esitän subjektiivisen näkemykseni mukaisen vastauksen kysymykseen "miksi?"

Viimeisiä lähes noin vanhoja pattereita täällä viedään, ja on ollut aika rapean näköisiä liitäntärasioita. Yksi termarikin jäi jo käytössä puoliksi käteen, nou hätä kun edellisestä roskiin heitettävästä sai varaosan. :smoke: itse asiassa enää yksi mekaaninen hirviö jäljellä, seuraavat uusittavat ovatkin jo elektronisella termarilla, mutta tavoite on asetettu siihen että jatkossa kaikki on HA-integroitavaa.

Lisäksi nimenomaan se termostaatin epäluotettava, milloin tahansa hajoava mekaaninen toiminta ja valtava hystereesi. Ärsyttävä naksutus ja todella hähmäinen lämpötilan säätö. Ikävän kuuma pintalämpötila jne.

On ne myös saatanan rumia, ainakin omat peltiset. Uudet puolta pienemmät parantavat tilankäyttöäkin.

Ja toki ilppiin liittyen on kiva saada tarkasti asetettava patteritermostaatti jossa on lyhyt kytkentäväli. Pääsee säätämään järkevästi eikä tarvitse kytkeä on/off periaatteella manuaalisesti. Se jo vaikuttaa energiataloudellisuuteen ja mukavuuteen, jos pumppua ei hyödynnetä täysimääräisesti aina kun mahdollista.
 
Nii no toki olishan se parempi säädettävyys plussa, ei vaan oma piheys anna myöten vaihtaa toimivia vehkeitä uusiin vain uusimisen takia, varsinkaan kun ei voi edes säästöllä oikein perustella.
 
Nii no toki olishan se parempi säädettävyys plussa, ei vaan oma piheys anna myöten vaihtaa toimivia vehkeitä uusiin vain uusimisen takia, varsinkaan kun ei voi edes säästöllä oikein perustella.
Mulla myös on paljon vanhaa ja jatketulla elinkaarella suuri osa, mutta yritän välillä uudistaa vanhemmasta/rikkinäisemmästä/epäilyttävämmästä päästä myös ennakoivasti. Välillä joku vanha romu alkaa tuntua jopa vaaralliselta, vaikka vielä toimii.
 
Nii no toki olishan se parempi säädettävyys plussa, ei vaan oma piheys anna myöten vaihtaa toimivia vehkeitä uusiin vain uusimisen takia, varsinkaan kun ei voi edes säästöllä oikein perustella.
Aloitetaanko taas älypatterivänkäys?
 
Aloitetaanko taas älypatterivänkäys?

Olikos edellinen tässä ketjussa? Ei tartteisi kysellä samoja mitä jo aiemmin keskusteltu.

Olisin nimittäin uusia sähköpattereita vailla, ja vähän pohdinnassa onko HA integroitavat rahan väärti kun tarkoitus olisi asennuttaa myös ILP jolla pääosan ajasta Lämmitys hoituisi.
 
Itseasiassa eilen kävi sähköukko paikalla. Vaihtoi jokaisen asunnon mittarit uusiin ja nyt tulee (toivottavasti) kaikki sähköt oikein :D Eli case closed, toivottavasti.
Miten mittareiden vaihto auttaa tilanteeseen, jos teidän taulusta katkaisee päävirran ja naapurilta katoaa sähköt?

Kuulostaa hurjalta, jos jossain tilanteessa tulee pakottava tarve saada oma asunto sähköttömäksi, niin pitääkö edelleen mennä kyseleen naapurilta että että vetää pääkytkimen nollille?
 
Olikos edellinen tässä ketjussa? Ei tartteisi kysellä samoja mitä jo aiemmin keskusteltu.

Olisin nimittäin uusia sähköpattereita vailla, ja vähän pohdinnassa onko HA integroitavat rahan väärti kun tarkoitus olisi asennuttaa myös ILP jolla pääosan ajasta Lämmitys hoituisi.
Tässä säikeessä ollut jo useampaan kertaan ja aina menee vänkäämiseksi.
 
Miten mittareiden vaihto auttaa tilanteeseen, jos teidän taulusta katkaisee päävirran ja naapurilta katoaa sähköt?

Kuulostaa hurjalta, jos jossain tilanteessa tulee pakottava tarve saada oma asunto sähköttömäksi, niin pitääkö edelleen mennä kyseleen naapurilta että että vetää pääkytkimen nollille?
Luulen, että toi on muutettu niin, että naapurille virta otetaan ennen taulun pääkytkintä.
 
Olikos edellinen tässä ketjussa? Ei tartteisi kysellä samoja mitä jo aiemmin keskusteltu.

Olisin nimittäin uusia sähköpattereita vailla, ja vähän pohdinnassa onko HA integroitavat rahan väärti kun tarkoitus olisi asennuttaa myös ILP jolla pääosan ajasta Lämmitys hoituisi.
Sanoisin että olisi jopa tyhmänvikaista nyt pattereita uusiessa valita sellaiset, jotka eivät ole integroitavissa.
 
Sanoisin että olisi jopa tyhmänvikaista nyt pattereita uusiessa valita sellaiset, jotka eivät ole integroitavissa.

Hinta eroakaan juuri ole tai jopa halvemmalla saa.

Kysyjälle, hae foorumilta hakusanalla adax.
Gigantissa ollut vielä tarjouksessakin muutaman kuukauden välein hintojen silloin ollessa luokkaa 70-110€/kpl. Riippuen toki mallista, että passaako.
 
Vaihdoin viime talvena talon kaikki patterit (3 kpl) Millin pattereihin. Nuo lämmittävät tiloja jotka kaikkein kauimpana ILPistä ja nyt on helppo tiputtaa tilan lämpötilaa ja varmistaa että ILPin watit käytetään ensin. Mittailin vähän vanhojen pattereiden toimintaa ja tein johtopäätökset.

Takaisinmaksuaika luultavasti erittäin pitkä.
 
Onko foorumilaisilla suosituksia, millaista ilppiä kannattaisi tiirailla pelkästään viilennyskäyttöön? Maalämpö hoitaa lämmityksen, joten lämmityspuolella ei väliä. Onko halvemman pään laitteet tähän riittäviä? Mitkä on luotettavia merkkejä? Mihin ominaisuuksiin kannattaisi kiinnittää huomiota?
 
Onko foorumilaisilla suosituksia, millaista ilppiä kannattaisi tiirailla pelkästään viilennyskäyttöön? Maalämpö hoitaa lämmityksen, joten lämmityspuolella ei väliä. Onko halvemman pään laitteet tähän riittäviä? Mitkä on luotettavia merkkejä? Mihin ominaisuuksiin kannattaisi kiinnittää huomiota?
Itellä heräsi kysymys, voiko kohteeseen laitaa maaviilennyksen? Etuna käytön halpuus ja ainakin teoriassa kaivon lataaminen, sekä puuttuva ulkoyksikkö. Miinuksena ei niin tehokas kuin ilp.
 
Itellä heräsi kysymys, voiko kohteeseen laitaa maaviilennyksen? Etuna käytön halpuus ja ainakin teoriassa kaivon lataaminen, sekä puuttuva ulkoyksikkö. Miinuksena ei niin tehokas kuin ilp.
Käytännössä yleensä ei kun putkivedot on haastavat laittaa jälkikäteen. Paljon helpompi, nopeampi ja halvempi laittaa ILPpi ja lisänä saa paremman jäähdytystehon. Miinuksena lähinnä isompi sähkönkulutus ja todennäköisesti lyhyempi elinikä verrattuna konvektoriin. Toki sitten saa vielä ylimääräisen pömpelin talon seinälle.
 
Maalämpö hoitaa lämmityksen, joten lämmityspuolella ei väliä. Onko halvemman pään laitteet tähän riittäviä?

Itselläni oli muutama vuosi sitten sama ongelma ja tarjottiin 1200-1300€ hintaan asennettuna ja toimitettuna Gree Bora 35 mikä on toiminut hyvin. Tietysti wanha sanonta kuuluu että halvalla ei saa hyvää. Tässäkin on toki se että ihan syystä mainitaan ettei päälle -5C asteen pakkasella kuulu pitää laitetta päällä ja lämmittää joten Suomen olosuhteisiin lähinnä viilennykseen. Tosin siihen se on hankittukin.

Varmaan joku halvempi 25 olisi teoriassa riittänyt mutta erittäin tyytyväinen olen. Aiemmin esitettyyn kysymykseen, itsekin mietin sitä miksi ei maaviileää mutta kun kyselin sitä remontin aikana hintaa olisi tullut helposti jopa 5000€+ lisää per asunto ja kauempana asuville vielä enemmän vaikka se lämpökaivon tehoa hieman parantaisikin. Joten ajattelin että tämä kelpaa hyvin ja on myös kuulemani mukaan tehokkaampi. Ellei sitten tee syvempää kaivoa jne. mikä tietysti myös maksaa vielä enemmän...
 
Onko foorumilaisilla suosituksia, millaista ilppiä kannattaisi tiirailla pelkästään viilennyskäyttöön? Maalämpö hoitaa lämmityksen, joten lämmityspuolella ei väliä. Onko halvemman pään laitteet tähän riittäviä? Mitkä on luotettavia merkkejä? Mihin ominaisuuksiin kannattaisi kiinnittää huomiota?
Itse laitoin lämmittävän ilpin, vaikka olikin maalämpö. Tuolloin ilp toimii varalämmönlähteenä, jos maalämpö hajoaa täysin ja maksaa aika vähän lisää verrattuna pelkästään viilentävään malliin.

Valkkaisin mallin, jossa on wifi. Aivan ykkösominaisuus, jos tarvitsee vaikka reissusta palatessa nopeasti viilentää tai lämmittää asuntoa. Pari tuntia ennen kotiin saapumista muutan asetuksista halutun lämpötilan ja on mukava saapua kotiin.
 
Jos tuota tilapäistä lämmityskäyttöä miettii, niin kannattaa huomioida että melkein kaikki täällä "vain viilennyskäyttöön" myytävistä pumpuista osaa ihan iloisesti lämmittää vielä -15 asteen pakkasillakin, kuten esim. Panan tz-sarja. Näissä vaan puuttuu pohjasta sulanapitovastus, mutta senhän hätätapauksessa korvaa kahden kympin sulanapitokaapelilla.

En siis maalämpötaloon maksaisi redundanssista ~500e ekstraa virallisesti lämmittävän pumpun muodossa.
 
Luulen, että toi on muutettu niin, että naapurille virta otetaan ennen taulun pääkytkintä.

Tuollahan aloittaja kertoi että oli katkaistu omasta taulusta sähköt ja oma kämppä pysyi sähköissä ja naapuri pimeni. Eli nyt on kyllä vedetty sähköt tontilla vähän sinnepäin.
 
Viemärin tuuletusputkesta katolta tulee välillä hajua aika paljonkin. Olisko nää matalapaineet? Talvella ja alkukeväästä hajua ei tullut mutta nyt. On kyl pskakaivo vailla tyhjennystäkin, mutta se tullaan tyhjentään tällä viikolla. Viimeksi tyhjennetty viime heinäkuussa, sanoi vanha omistaja.

Joka tapauksessa, onko jollain kokemusta esim tämmöisestä?

 
Käytännössä yleensä ei kun putkivedot on haastavat laittaa jälkikäteen. Paljon helpompi, nopeampi ja halvempi laittaa ILPpi ja lisänä saa paremman jäähdytystehon. Miinuksena lähinnä isompi sähkönkulutus ja todennäköisesti lyhyempi elinikä verrattuna konvektoriin. Toki sitten saa vielä ylimääräisen pömpelin talon seinälle.
Meillä samanlainen tilanne kun tulevassa talossa maalämpö. Tekninen tila olohuoneen vieressä joten konvektorin voisi asentaa heti seinän taakse. Onkohan kuitenkaan taloudellisesti järkevää tehdä jälkikäteen vrt ILP? Ei ole tarvetta viilentää kämppää 18 asteeseen helleaaltoina joten vähän pienempi teho ei sinänsä haittaa.
 
Meillä samanlainen tilanne kun tulevassa talossa maalämpö. Tekninen tila olohuoneen vieressä joten konvektorin voisi asentaa heti seinän taakse. Onkohan kuitenkaan taloudellisesti järkevää tehdä jälkikäteen vrt ILP? Ei ole tarvetta viilentää kämppää 18 asteeseen helleaaltoina joten vähän pienempi teho ei sinänsä haittaa.
Mitä tarkalleen ottaen tässä tarkoittaa tuo taloudellisedti järkevää? Helleaalloilla ei mikään laite viilennä kämppää 18 asteiseksi tai sitten kämppä on alle 10m2
 
Meillä samanlainen tilanne kun tulevassa talossa maalämpö. Tekninen tila olohuoneen vieressä joten konvektorin voisi asentaa heti seinän taakse. Onkohan kuitenkaan taloudellisesti järkevää tehdä jälkikäteen vrt ILP? Ei ole tarvetta viilentää kämppää 18 asteeseen helleaaltoina joten vähän pienempi teho ei sinänsä haittaa.
Kannattanee kysyä tarjousta firmoilta, äkkiseltään ideaalinen tilanne jos seinän takaa löytyy tekninen tila.
 

Tuollahan aloittaja kertoi että oli katkaistu omasta taulusta sähköt ja oma kämppä pysyi sähköissä ja naapuri pimeni. Eli nyt on kyllä vedetty sähköt tontilla vähän sinnepäin.
Joo se on selvää, että oli kytketty väärin. Eiköhän ne mittareiden vaihdon yhteydessä ole syötöt oikein päin laittaneet, kun ongelma on tiedostettu.
"Samaa" virtaahan meille kaikille tulee, toivottavasti oman mittarin kautta eikä naapurin :)
 
Mä lähtisin liikkeele viemärin pesulla, vanha tavara voi tuoksahtaa aika reippaasti.

Mitenhän tuo filtteri rajoittaa ilman virtausta?

Imuauto käy tällä viikolla. Meillä kolmikaivoinen saostuskaivo ja imeytyskenttä. Varmaan joku rööriroope suorittanee pesun?

Mietin kans tota ilmavirtausta että estääköhän sitä jotenkin. Kiinnostaisi jos jollain olisi kokemuksia näistä
 
Imuauto käy tällä viikolla. Meillä kolmikaivoinen saostuskaivo ja imeytyskenttä. Varmaan joku rööriroope suorittanee pesun?
Noi imuautojen pesurit on turhan jytyjä, mä olen pessyt painepesurilla ja jollain lidl letkulla (on myös muita)
Noiden hankkiminen itselle on varmaan halvempaa kuin työs teettäminen? Ja ok talossa pesurille on muutakin käyttöä.

Kysy vielä jos imuautolla on jotain mielipiteitä mun mielestä suodatus on vähän huono idea koska se tuoksu tulee jostain muualta tosin en tunne tuolaista sako järjestelmää, tuleeko sisälle vesilukoista tuoksuja?
 
Noi imuautojen pesurit on turhan jytyjä, mä olen pessyt painepesurilla ja jollain lidl letkulla (on myös muita)
Noiden hankkiminen itselle on varmaan halvempaa kuin työs teettäminen? Ja ok talossa pesurille on muutakin käyttöä.

Kysy vielä jos imuautolla on jotain mielipiteitä mun mielestä suodatus on vähän huono idea koska se tuoksu tulee jostain muualta tosin en tunne tuolaista sako järjestelmää, tuleeko sisälle vesilukoista tuoksuja?

Niinjoo totta, painepesurilla vois tietysti sitten kun kaivot tyhjennetään. Sisällä ei haise viemäri missään, eikä kaivojen tykönä haise yhtään. Välillä vaan pihaan pöllähtää viemärin haju, tubtuu et nyt näillä helteillä enemmän. Tai sit on ollu vaan pihalla enemmän että sen rekisteröi. Oon miettinyt että jos matalapaineella pukkaa höyryt alaspäin eikä ylös. Viemärin tuuletusputki ei mielestäni ollut yläpohjassa eristetty, en tiä auttaako se eristäminen mitään mut toki se pitää tehdä ennen talvea.

Meillä on kolme kaivoa, ekana jää kiinteät tavarat, neste ohjautuu, tokaan kaivoon, siitä kolmanteen ja lopulta "puhdas" neste imeytyskenttään. Kerran vuodessa tyhjennetään. Joku korjaa jos meni selitys ihan päin metsää. Meillekkin uus juttu, asuttu vasta kaksi kuukautta :)
 
Helleaalloilla ei mikään laite viilennä kämppää 18 asteiseksi tai sitten kämppä on alle 10m2
Vanha 1,5krs omakotitalo 150m2, jossa normaalit ikkunat ja joka luonnostaankin pysyy aika viileänä jäähtyy kyllä kahdella pumpulla helposti 18 asteeseen. Nytkin yläkerran makkarissa 20 ja pumppu jäähdyttelee muutamilla sadoilla wateilla vasta ja käy katkoa, 250W/h ottaa iltapäivällä kuumimpaan aikaan.
Nykyisissä lasipalatseissa voi sitten ollakin enemmän lämpökuormaa.
 
Miten mittareiden vaihto auttaa tilanteeseen, jos teidän taulusta katkaisee päävirran ja naapurilta katoaa sähköt?

Kuulostaa hurjalta, jos jossain tilanteessa tulee pakottava tarve saada oma asunto sähköttömäksi, niin pitääkö edelleen mennä kyseleen naapurilta että että vetää pääkytkimen nollille?
Enpäs tiedä, enkä jaksanut jäädä asiaa sen enempää ihmettelemään. Testattu kuitenkin että toimii, eli meidän mittarista kun vetää sähköt niin meidän sähköt katoaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 796
Viestejä
4 557 915
Jäsenet
75 054
Uusin jäsen
1Need2Pee

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom