Olympia‑jääkiekko 2026

Mitä luulet, että urheilija jonka koko elämä perustuu äärimmäiseen kilpailullisuuteen miettii häviämisestä?
No, luulen ainakin sen, että sinulla tuskin on mitään kokemusta vakavasta kilpaurheilusta. 🙄

Itse olen joskus menettänyt aika pienellä marginaalilla finaalipaikan, mutta olin loppujen lopuksi ihan helvetin iloinen siitä seuraavassa matsissa voitetusta pronssistakin.

Ja hupsistaheijaa, eipä kukaan Leijonistakaan näyttänyt spiidaavan siksi, että voittivat pronssia - päinvastoin. 🤣

Suomihan on siinä vähän pahassa paikassa että toi pronssi nyt yleensä on se mikä on otettavissa, melkein joku vois sanoo että näissä kisoissa pronssi oli samaan aikaan minimi ja maksimi suoritus.

Itse en uskonut edes pronssiin. En tiedä mitä nämä "tietäjät" täällä kuvittelee. Ihankuin Kanada olisi nöyryytetty jollain Pennasen vaihdolla, just joo.

Ja Venäjähän turnauksesta puuttuu.

Kanadalla hävittiin kuitenkin nytkin vain yhdellä maalilla, joten spekuloida voi miten olisi käynyt jos Suomellakin olisi ollut NHL-tasolla voittamaan tottunut valmentaja, kuten vaikka se Maurice, joka olisi ehkä voinut luoda Suomelle taktiikan joka olisi sisältänyt vähän edes hyökkäyspelinkin yritystä sen viimeisen 40 minuutin aikana joka nyt pyörittiin vaan epätoivoisesti omissa? Nyt sen sijaan hävittiin Kanadalle sekä materiaalissa että valmennuksessa. Mielestäni siis tuo Maurice keissi osoittaa, että Suomen pelaajat olisivat todellakin halunneet kilpailla kullasta, ja tiesivät 4 Nationssin jälkeen, ettei Pennasen eväät siihen tule riittämään. Mutta liitto tietää paremmin, joten valmennusmopolla lähdettiin moottoritielle, eikä tulos siihen nähden toki ihan surkea ollut, vaikka paljon kokonaisuudessa jäikin parannettavaa. Josta osoituksena mm. se että se oli aikalailla joku 3-4 kenttä monissa peleissä Suomea joutui kannattelemaan ykkös ja varsinkin kakkoskentän äijien ollessa ihan yössä, kun maaleja olisi pitänyt tehdä. Puhumattakaan siitä surullisesti ykkösyv:stä.

Mutta toki jos nämä olivat jollekin ne ensimmäiset best on best leijonien olympialaiset, niin nauttikaa vaan siitä pronssista. Itse maajoukkueen pelejä sieltä jostain vuodesta 95 asti seuranneena, ei enää nämä loputtomat pronssit jaksa sykähdyttää. Enää ei kuitenkaan eletä sitä ysäriä jääkiekossa.

Viimeksi muokattu:
En juuri urheilua seuraa tai katso niin enpä tunne itseäni juuri tyhmemmäksi kuin ennenkään. Tämä oli eka peli minkä sivusilmällä katsoin ja hienosti voitettu pronssi.
Oli kyllä hienosti voitettu.
Kanadalla hävittiin kuitenkin nytkin vain yhdellä maalilla, joten spekuloida voi miten olisi käynyt jos Suomellakin olisi ollut NHL-tasolla voittamaan tottunut valmentaja, kuten vaikka se Maurice, joka olisi ehkä voinut luoda Suomelle taktiikan joka olisi sisältänyt vähän edes hyökkäyspelinkin yritystä sen viimeisen 40 minuutin aikana joka nyt pyörittiin vaan epätoivoisesti omissa? Nyt sen sijaan hävittiin Kanadalle sekä materiaalissa että valmennuksessa. Mielestäni siis tuo Maurice keissi osoittaa, että Suomen pelaajat olisivat todellakin halunneet kilpailla kullasta, ja tiesivät 4 Nationssin jälkeen, ettei Pennasen eväät siihen tule riittämään. Mutta liitto tietää paremmin, joten valmennusmopolla lähdettiin moottoritielle, eikä tulos siihen nähden toki ihan surkea ollut, vaikka paljon kokonaisuudessa jäikin parannettavaa. Josta osoituksena mm. se että se oli aikalailla joku 3-4 kenttä monissa peleissä Suomea joutui kannattelemaan ykkös ja varsinkin kakkoskentän äijien ollessa ihan yössä, kun maaleja olisi pitänyt tehdä. Puhumattakaan siitä surullisesti ykkösyv:stä.

Mutta toki jos nämä olivat jollekin ne ensimmäiset best on best leijonien olympialaiset, niin nauttikaa vaan siitä pronssista. Itse maajoukkueen pelejä sieltä jostain vuodesta 95 asti seuranneena, ei enää nämä loputtomat pronssit jaksa sykähdyttää.
95 mainittu!

Instant respect!

No katsotaan sitä "voittavaa" jääkiekkoa nyt sitten kun ne tosipelit vihdoin alkavat. Itse veikkaan Suomen maksimiksi näistä kisoista pronssia, sillä käsittääkseni finaaliin pääseminen vaatisi todennäköisesti Kanadan kaatamista, enkä usko että tusina-Pendon leijonista on Kanadan tai USA:n kaatoon. En tosin tiedä olisiko siihen pystynyt tälläkään materiaalilla edes Jalonen, kun muistetaan ettei se Jukankaan NHL turnaus aikoinaan Vancouverissa USA:ta vastaan kovin vahvasti mennyt (6-0 ykköserässä). Ylipäätään jos Kanada ja USA pelaavat aggressiivista ja vauhdikasta karvauspeliä Suomea vastaan pienessä kaukalossa uskon sen olevan myrkkyä leijonien hitaalle neppailukiekolle. Ja juurikin tästä syystä siis suhtauduin varsin positiivisesti niihin Maurice huhuihin. Kyseinen kaveri kun on todistetustu valmentanut voitokkaasti NHL tasolla jossa tunnetusti mennään eikä meinata päädystä toiseen. Vaikka toki myönnänkin että ison haasteen edessä olisi ollut myös Mauricekin Kanadan ja USA:n olympianippuja vastaan, jos nyt ylipäätään olisi ehtinyt Suomea valmentamaan.

Tässä muuten minä aiemmin tässä ketjussa spekuloimassa sillä että juurikin se pronssi on Pennasen kanssa maksisuoritus, ja kato just niinhän siinä kävi. :rolleyes: Sen verran tosin annan joukkueelle krediittiä, että ajattelin tuon Kanada pelin olevan enemmän 2010 USA pelin kaltainen selkäsauna.

Hyvin oltaisiin voitu voittaa Kanada. Ei ollut paljosta kiinni. Kaatui yhteen kyseenalaisen jäähyyn lopulta. Toki ei tiedä mitä olisi jatkoajalla 3-3 käynyt.

Ja hyvällä pelillä olisi USA kaatunut tänään, mutta ensi kerralla sitten. Ja pronssikin toki ihan hyvä.

Viimeksi muokattu:
No, luulen ainakin sen, että sinulla tuskin on mitään kokemusta vakavasta kilpaurheilusta. 🙄
Olen minäkin ollut finaalin häviämässä aikanaan, vieläkin keljuttaa 15 vuotta myöhemmin. Siinä kyllä ei sen puoleen ollut enää mitään redeemiä seuraavan matsin muodossa vaan se oli sitten siinä niin voi vaikuttaa. :lol:

Ja siis mä perustin päättelyni ihan vaan siihen mitä olen näistä olympiajutuista kuullut/lukenut kirjoista, podcasteista sun muualta ihan kiekkoilijoilta itseltään. :)

Viimeksi muokattu:
Mutta toki jos nämä olivat jollekin ne ensimmäiset best on best leijonien olympialaiset, niin nauttikaa vaan siitä pronssista. Itse maajoukkueen pelejä sieltä jostain vuodesta 95 asti seuranneena, ei enää nämä loputtomat pronssit jaksa sykähdyttää. Enää ei kuitenkaan eletä sitä ysäriä jääkiekossa.
Pronssi on suomelle realismia, muuhun vaatii jo uskomatonta tuuria. Esim. kanadan joukkue on tehnyt tälläkaudella nhl:ssä melkein 70% enemmän maaleja. Pelkät maalit ei peliä ratkaise, mutta onhan tuo ero valtava.

Tässä muuten minä aiemmin tässä ketjussa spekuloimassa sillä että juurikin se pronssi on Pennasen kanssa maksisuoritus, ja kato just niinhän siinä kävi. :rolleyes: Sen verran tosin annan joukkueelle krediittiä, että ajattelin tuon Kanada pelin olevan enemmän 2010 USA pelin kaltainen selkäsauna.
Mene nyt muualle vinkumaan saatana!

Pronssi on suomelle realismia, muuhun vaatii jo uskomatonta tuuria. Esim. kanadan joukkue on tehnyt tälläkaudella nhl:ssä melkein 70% enemmän maaleja.
Tuuria mestaruus vaatii kaikilta. Yksi voittaa ja se olisi voinut olla tällä kertaa Suomi, Kanada tai USA. Nytkin joko Kanada tai USA jää ilman mestaruutta kuten Suomi. Kyllä USA ja Kanada ovat molemmat todella hyviä, kuten Suomikin. Mutta ei pelkkä taito auta, vain yksi voittaa ja siinä on varmasti mukana tuuriakin kuka se on.

Tuuria mestaruus vaatii kaikilta. Yksi voittaa ja se olisi voinut olla tällä kertaa Suomi, Kanada tai USA. Nytkin joko Kanada tai USA jää ilman mestaruutta kuten Suomi.
Jep.. eikä se Kanadankaan eteneminen nyt ihan mutkitta mennyt. Nämä turnausmuotoiset skabat on aina sellaisia että siellä voi tapahtua isojakin ylläreitä ja paljon huonommallakin pelaajamateriaalilla voi yltää ties minne, ja on monesti yllettykin. :)

Hyvin oltaisiin voitu voittaa Kanada. Ei ollut paljosta kiinni. Kaatui yhteen kyseenalaisen jäähyyn lopulta. Toki ei tiedä mitä olisi jatkoajalla 3-3 käynyt.

Ja hyvällä pelillä olisi USA kaatunut tänään, mutta ensi kerralla sitten. Ja pronssikin toki ihan hyvä.

Oliko mikä se kyseenalainen jäähy?

Tuuria mestaruus vaatii kaikilta. Yksi voittaa ja se olisi voinut olla tällä kertaa Suomi, Kanada tai USA. Nytkin joko Kanada tai USA jää ilman mestaruutta kuten Suomi. Kyllä USA ja Kanada ovat molemmat todella hyviä, kuten Suomikin. Mutta ei pelkkä taito auta, vain yksi voittaa ja siinä on varmasti mukana tuuriakin kuka se on.
Suomelta puuttuu kovat maalintekijät, ja jos päästään tuurilla johtoon lopetetaan pelaaminen. Noilla eväillä ei kannata kultamitalista edes haaveilla.

Olen minäkin ollut finaalin häviämässä aikanaan, vieläkin keljuttaa 15 vuotta myöhemmin. Siinä kyllä ei sen puoleen ollut enää mitään redeemiä seuraavan matsin muodossa vaan se oli sitten siinä niin voi vaikuttaa. :lol:

Ja siis mä perustin päättelyni ihan vaan siihen mitä olen näistä olympiajutuista kuullut/lukenut kirjoista, podcasteista sun muualta ihan kiekkoilijoilta itseltään. :)
Minä olen ollut ottamassa koko joukkuetta reppuselkään ja ratkaissut välierät ja mestaruuden. Sellaista kun minä oltaisiin nytkin kaivattu Suomelle.

Suomelta puuttuu kovat maalintekijät, ja jos päästään tuurilla johtoon lopetetaan pelaaminen. Noilla eväillä ei kannata kultamitalista edes haaveilla.
Eihä ne pelaamista lopettanut, vaa olivat kokoajan enemmä ja enemmän köysissä -> kokoajan väsyneempiä -> kokoajan enemmän köysissä. Kanada osas kääntää pelin. Slovakialla oli eilen vähä sama meininki, vaikkei yhtä selkeesti. Oishan siinä voinu melkeinpä sen timeoutin ottaa paljon aikaisemminkin. Ei minkään yksittäisen taktisen kuvion takii, vaa iha pienenä breikkinä ja herätyksenä, ku eivät pystyneet tekeen purkujen jälkeen muuta, ku meneen vaihtoon.

Virhe oli siinä, että Kanada-pelissä nostivat jalan kaasulta 2-0 aseman jälkeen. Näitä on nähty ennenkin, että Kanada runnoo kiekot maaliin tappioasemassa vaikka väkisin. Kaiken kaikkiaan, pronssikin on tietysti hyvä suoritus.

Oliko se viimeinen ja ratkaiseva jäähy, jossa McKinnon itse nosti Mikkolan mailan naamaansa ja sitten filmaten kalasti jäähyn suomelle?
Ei, siinä Mikkolan maila osu MacKinnonin naamaan ja siitä tulee jäähy 8 kertaa kymmenestä änärissä oli kellossa mitä tahansa. Yks selkeimmistä jäähyistä mitä vihelletään änärissä mistä harvoin on sanottavaa. Jokainen on vastuussa mailastaan.

Pronssi on hyvä saavutus näissä kisoissa, joskin pariteetti on suurempaa tuolla sijoilla 3-6 kuin 1-4. Suomella on ehkä 3-4 pelajaa jotka vois mahtua Kanadan A/B joukkueeseen siitä huolimatta, että joukkueessa on tukku änäripelaajia. Koska nää on yhen pelin pelejä, niin aina voi tapahtua mitä vaan, mutta jos pelattais seiskasarjoja niin ei olis kysyttävää kenelläkään.

Oliko se viimeinen ja ratkaiseva jäähy, jossa McKinnon itse nosti Mikkolan mailan naamaansa ja sitten filmaten kalasti jäähyn suomelle?
Pelaaja on vastuussa mailastaan. Jos sulla on niin löysä ote mailaan et pienellä kopatuksella on varsi kaverin naamassa niin kyllä sä siitä lähdet kakkosta istumaan oli tuomari Kanadasta tai mistä tahansa muusta maasta. Ei tota vaan voinut jättää viheltämättä, niin selvä rike.

No mielestäni se viimeinen.

Tuota selkeämpää jäähyä ei valitettavasti ole jääkiekossa. Koukut, taklaukset, ryntäys jne. ovat aina tulkittavia, mutta jos sulla osuu maila toisen naamaan, niin se on jäähy. No ainoastaan kiekko katsomoon omalla alueella on selkeämpi. Molemmat ovat yksinkertaisesti kyllä tai ei.

Reddit ketju ja video tilanteesta:

Aivan jokainen pelaaja kenen naamaan tulee maila, reagoi siihen. Eikä tarvitse edes minkäänlaista näyttelemistä. Ihan luontainen refleksi on heilahtaa mailan tullessa naamaan, plus toki jokainen pelaaja sen haluaa näyttää tuomareille selkeästi, että toinen teki jäähyn arvoisen virheen. Idioottimaista olisi olla niin tekemättä.

Kukaan ei ulisisi tuosta jäähystä mitään jos se olisi tullut Kanadan pelaajalle, ja ulisisi jos tuo olisi käynyt toisinpäin ja Kanada ei olisi saanut siitä jäähyä.

Ymmärtäisin jos porukka valittaisi jostain taklauksesta tai kaatumisesta pelin viimeisillä minuuteilla, mutta maila naamaan tilanteessa kun ei ole mitään mistä siinä voisi edes väitellä. MacKinnon tuossa kopauttaa suomalaisen mailaan nostaakseen sitä saadakseen kiekon, ei todellakaan kopauta siihen sen vuoksi että se maila tulisi omaan naamaan. Kuten jo edellä oleva kommentoija mainitsi, pelaaja vastaa siitä omasta mailastaan itse ettei se osu kenenkään naamaan.

Kanada - Tsekki pelissä tuomareilta jäi viheltämättä yksi hyvin selkeä korkeamaila kun Tsekin pelaaja huitaisi Kanadan pelaajaa naamaan.

Bonus suomalaisten mielipide Maga-Teukan twiitistä:

Omasta mielestä oli suoranainen ihme ettei hävitty kanadalle suuremmalla maalierolla.

Siinä vaiheessa kun valmentaja päättää että puolustetaan 50 minuuttia ja kokeillaan kuinka kovassa kunnossa oma maalivahti on niin häviö on vaan ajan kysymys.

On kyl vauhdikasta peliä, ku kaks hyökkäävää joukkuetta ottaa vastaan. Päädystä päätyyn kuin koripallossa.

OT: Paljonkoha on keskimäärin kentällisten yhteenlaskettu varallisuus?

e: Lämpenee.. toivottavasti. Sitä eniten odotin matsilta. Lisäksi jäätyy ne näemmä paremmissaki piireissä. Ei kaveri tehnyt läpiajosta yhtään mitään.
e2: LÄMPENEE

En tiedä miten NHL:ssä, mutta näissä turnauksissa vihelletään korkeat pois vaikka peli olisikin lopussa ja hyvä niin.

Ei, siinä Mikkolan maila osu MacKinnonin naamaan ja siitä tulee jäähy 8 kertaa kymmenestä änärissä oli kellossa mitä tahansa. Yks selkeimmistä jäähyistä mitä vihelletään änärissä mistä harvoin on sanottavaa. Jokainen on vastuussa mailastaan.
Eri mieltä. Jokainen änärin pudotuspelejä seurannut tietää että tuossa tilanteessa olisi tullut jäähy 0 kertaa kymmenestä. Selvä vahinko, tuomarien ei olisi pitänyt ratkaista peliä noin. Toki voi sanoa että tämä ei ollut NHL-peli…

Eli ensin pidetään 18min erätauko ja sitten on jostain syystä kiire ratkoa peli 3vs3 höpötyksellä.

Juu, ei tässä ole mitään järkeä, sit pelataan tietysti joku reilu minuutti ja peli loppuu.

Omasta mielestä finaali pitäisi pelata 5vs5 loppuun asti, vaikka menisi yöhön

Sit nää "änärituomarit" ei saa SELKEETÄ 7 pelaajaa kentällä -tilannetta rankaistua.. kiekkoki jäi pyöriin sinne kaikkien väliin vaihto-aition edessä.

Nämä pelit pitäisi pelata loppuun asti 5vs5 eikä vaihtaa lajia kesken kaiken.
No ymmärän ton 3vs3, että siinä sit halutaan lopputulos nopeemmin. Ei ehkä urheillullisesti paras, ku toi voi kuite usein jompaa kumpaa suosia. e: mut toisaalla ymmärrän silleen, että jos ei kerta 5v5 ratkea, nii haetaan toisenlaisen osaamisen kautta ratkaisua? Matsi ku olisi pitänyt jo päättyä.

Itsellä ainoa nillitys on taukoon tossa välillä. Samantien vaa se ratkaisu ilman turhaa lepotaukoo. Toinen joukkue saattanu tehdä hyvin töitä vastustajan väsyttämiseksi jne..

Viimeksi muokattu:
Ei tuu sentään rankku kisaa vaan pelaamalla ratkaistaan, vaikka tässä tapauksessa 5vs5 ois ollut ehkä parempi, mutta molemmille sama tuo 3vs3.

Jotenki semmonen kutina, että jenkit vie tän lopulta, vaikka ollu hätää kärsimässä. On kyllä huipputrilleri ja kaksi turnauksen parasta joukkuetta ehdottomasti.

Ymmärtäisin 3 vs. 3, jos elettäisiin aikaa, jolloin TV-kanavilla oli muita ohjelmia tulossa. Mutta näin 24/7-striimiaikakautena ottelu saa kestää vaikka 5 tuntia, eikä se haittaa ohjelmavirtaa. Toivottavastti Nizzassa palataan 5 vs. 5 -käytäntöön.

Jotenki semmonen kutina, että jenkit vie tän lopulta, vaikka ollu hätää kärsimässä. On kyllä huipputrilleri ja kaksi turnauksen parasta joukkuetta ehdottomasti.
Paha tästä nyt on sanoa, ku kummatki pelaa iha hullulla riskillä, tilaa on kokoajan molemmilla. Kyl Suomi molempia vastaan ois pärjänny jonain päivänä. Esim. Kanada ois voinu kämmäillä Suomea vastaa yhtä paljon ku nyt.

Kanada on tuhlannut voittomaaleja vasemmalle ja oikealle 🤣🤣
Mutta se yksi Hillbruckin mailatorjunta oli eeppinen.

Sama kutina ja pelko täällä. Kanada selkeästi hallinnut alusta loppuun, mutta Hellebuyckin muurin lisäksi ovat hukanneet sata maalipaikkaa ja sitten tulee katkera loppu. Eniten vituttaa tää 3v3 mikä on täysin nopanheittoa. Sen sijasta voitaisiin nauttia samaa 5v5 laatukiekkoa.

No ymmärän ton 3vs3, että siinä sit halutaan lopputulos nopeemmin. Ei ehkä urheillullisesti paras, ku toi voi kuite usein jompaa kumpaa voi suosia.

Onhan se melkoista arpapeliä tuo 3 vs 3 jatkoerä.

Parasta olisi kun pelaisivat viidellä viittä vastaan jatkoaeriä niin kauan aikaa kunnes tulee maali.

Maailman pisin ammattisarjan jääkiekko-ottelu on kestänyt 217 minuuttia ja 14 sekuntia (eli lähes 4 täyttä ottelua) ja se kesti 8,5 tuntia,

Eli se finaali pitäisi pelata jo päättäjäisiä edeltävänä päivänä kun ei tuollaista tai pidempää viivästystä oikein päättäjäiset kestä.

Plääh. Noh, Kanada hukkas paikkansa. Varsinki se yks, jolla tyypillä oli aikaa kahvitki keittää, mut sit kuite ohi meni tyhjiin.

Statistiikka

Viestiketjuista
301 235
Jäsenet
81 920
Uusin jäsen
Mikak_

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom