Olutketju

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
375
Oulun limingantullin Prismassa tarjolla pienpanimo-/erikois- oluita hyllynpäädyllinen 1,10€/kpl hintaan (muutamia maistelulaatikoitakin oli 4,60€). Valikoimaa melko runsaasti.

e. Tämmöisellä setillä oli hintaa 12,5€

Melkein noita kaliimpia oluita ei kannata muuten ostaa kun poistotuotteina. Piristää kun tulee tuollaisia löytöjä :cigar2:
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
441
1,10 € on kyllä Hofbräusta ns. huva hind, mutta aina naurattaa näiden markettien "erikoisolut"-määrittelyt.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 359
Saksassa on ainakin ihan toinen tilanne. Vehnäoluet on vehnäoluita ja sama muidenkin lajien kanssa.
 
Liittynyt
13.04.2017
Viestejä
1 306
Melkein noita kaliimpia oluita ei kannata muuten ostaa tarjouksista. Piristää kun tulee tuollaisia löytöjä :cigar2:
Ei kannata. Yleensä päiväys on jo menossa tai on muutenkin useamman kuukauden vanhoja. Esimerkiksi vahvemmin humaloiduissa aromit eivät todellakaan enää ole sitä mitä pitäis. Lisäksi alkaa muutkin prosessin virheet korostua. Saattaa olla pullokäymistä tai muuta mikä tekee tuotteesta epämiellyttävän makuista.

Poistohinnoilla saa vaan väärän kuvan tuotteen todellisesta mausta. Pienpanimo-oluet ovat lähes tuoretuotteita.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
328
Ei kannata. Yleensä päiväys on jo menossa tai on muutenkin useamman kuukauden vanhoja. Esimerkiksi vahvemmin humaloiduissa aromit eivät todellakaan enää ole sitä mitä pitäis. Lisäksi alkaa muutkin prosessin virheet korostua. Saattaa olla pullokäymistä tai muuta mikä tekee tuotteesta epämiellyttävän makuista.

Poistohinnoilla saa vaan väärän kuvan tuotteen todellisesta mausta. Pienpanimo-oluet ovat lähes tuoretuotteita.
Juurikin näin. Alkossa tai miksei muualtakin ostaessa kannattaa aina vilkaista tölkin pohjasta tölkityspäivä. IPAt ja muut humalapommit eivät montaa kuukautta kestä hyvässä iskussa. Kyllä niitä vanhempiakin juo, mutta tuntuu terävin humalointi menettävän melko nopeasti iskunsa.
 

R0kMies

BANNATTU
BANNED
Premium+ ☆☆☆
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
124
Ei kannata. Yleensä päiväys on jo menossa tai on muutenkin useamman kuukauden vanhoja. Esimerkiksi vahvemmin humaloiduissa aromit eivät todellakaan enää ole sitä mitä pitäis. Lisäksi alkaa muutkin prosessin virheet korostua. Saattaa olla pullokäymistä tai muuta mikä tekee tuotteesta epämiellyttävän makuista.

Poistohinnoilla saa vaan väärän kuvan tuotteen todellisesta mausta. Pienpanimo-oluet ovat lähes tuoretuotteita.
Juurikin näin, oluessa jättäisin väliin ne mahdolliset alet tai muuten vain epäilyttävän edulliselta tuntuvat.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Melkein noita kaliimpia oluita ei kannata muuten ostaa kun poistotuotteina. Piristää kun tulee tuollaisia löytöjä :cigar2:
Vahvasti humaloidut oluet ovat poistokoreissa käytännössä jo pilaantuneita.

Jotain hedelmäisiä IPA-oluita kannattaa nauttia niin nopeasti pullotuksen / tölkityksen jälkeen, sillä makuprofiili muuttuu merkittävästi muutamissa viikoissa.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Alkossa oli Timmermans Oude Gueze -lambic tarjolla Timmermans Oude Gueuze

Jos joku valehtelisi, että tämä on kuivaa omenasiideriä, menisi ihan täydestä :D

Piristävän makuista, todella voimakkaasti kuplivaa. Vaahto kasvaa takaisin lasin kallistuksen jälkeen. Oluena tämän suurimmat ansiot lienevät siinä, miten erilaista juomaa onkaan mahdollista saada aikaan. Minä tahansa juomana maku ei ole mitenkään erityinen.
 
Liittynyt
04.12.2016
Viestejä
1 587
Tälläsen putelin töistä sain ja hyvää on suosittelen ainakin espoonomanpanimon metroipaa ja pale alea myös mutta tää vie voiton.

IMG_20190705_224048_825.jpg
 

dude86

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
1 719
Alkossa oli Timmermans Oude Gueze -lambic tarjolla Timmermans Oude Gueuze

Jos joku valehtelisi, että tämä on kuivaa omenasiideriä, menisi ihan täydestä :D

Piristävän makuista, todella voimakkaasti kuplivaa. Vaahto kasvaa takaisin lasin kallistuksen jälkeen. Oluena tämän suurimmat ansiot lienevät siinä, miten erilaista juomaa onkaan mahdollista saada aikaan. Minä tahansa juomana maku ei ole mitenkään erityinen.
Miten oikeasti hapan liittyy siideriin? En tuosta tiedä onko normaalia lievempää, mutta lambic on lajina juomakelvoton, suu vääntyy vaikka mihin ilmeisiin, pakko juoda niin nopeasti että ei maista ja silti ei välttämättä pysty juomaan loppuun. Henry Westons Vintage ei ehkä ole se kaikista kuiva siideri, mutta sitä voi sentään juoda, ei ole täysin lantrattua valkkaria.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Miten oikeasti hapan liittyy siideriin? En tuosta tiedä onko normaalia lievempää, mutta lambic on lajina juomakelvoton, suu vääntyy vaikka mihin ilmeisiin, pakko juoda niin nopeasti että ei maista ja silti ei välttämättä pysty juomaan loppuun. Henry Westons Vintage ei ehkä ole se kaikista kuiva siideri, mutta sitä voi sentään juoda, ei ole täysin lantrattua valkkaria.
Ei tuo ollut mitenkään erityisen hapanta. Helppoa juotavaa.
 
Liittynyt
14.01.2017
Viestejä
439
Jos spessu-oluet maistuu niin Mikkellerin Beer Clubia itse suosittelen, ohessa tämän kuun paketin avaus:

 

ssg

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 834
Onko kukaan maistellut hunajasimaa(mead)? Pikaisen googlettelun perusteella helposti saatavilla on yksi tyyppi Alkosta ja myöhemmin syksyllä on tulossa lisää kahta muuta kotimaiselta pienpanimolta Simapaja.

Onko muuta alkoholillista hunajasimaa saatavilla jostain?
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
2 023
Puolastahan noita saa jokaisesta kylämarketista. Kovaa tavaraa, etenkin Poltorak -tyyliset joissa hunajan osuus suurin veteen nähden. Apis Jadwiga Poltorak taitaa olla vieläkin RB:n ykkösmead kautta maapallon?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6
Onko muuta alkoholillista hunajasimaa saatavilla jostain?
Meiltä löytyy Pienestä parhaimmaksi rankattua Superstition Meaderin tuotteita. Ulos ei toki niitä voi myydä, mutta paikanpäällä voi nauttia. Hinnat n.30-50€ pullo, joten kannattaa jakaa parin kaverin kanssa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 658
Yks suurimmista lemppareista on mula Newcastle Brown Ale. En tiiä miks se maistuu niin pirun hyvält.


Toinen suosikki on Kilkenny joka toimii parhaiten kylmänä talvi-iltana takan ääressä. Pehmoinen ja kermainen. Eikä saa olla liian kylmä.


Ja talvi-iltojen ruokajuomana ehdoton suosikki:


Uutena suosikkina oluttyppinä on Kölssi. Oikein raikas ja sopivan makuinen omaan suuhun.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Onko kukaan maistellut hunajasimaa(mead)? Pikaisen googlettelun perusteella helposti saatavilla on yksi tyyppi Alkosta ja myöhemmin syksyllä on tulossa lisää kahta muuta kotimaiselta pienpanimolta Simapaja.

Onko muuta alkoholillista hunajasimaa saatavilla jostain?
Plevnalla ainakin oli joskus hunajasta tehtyä ja humalilla maustettua simaa, ja se oli varsin surkeaa. Vähän niin kuin olisi erittäin laihaa olutta siemaillut. Ei makeaa, ei kirpeää, ei oikein minkäänlaista.
 
Liittynyt
23.04.2018
Viestejä
105
Plevnalla ainakin oli joskus hunajasta tehtyä ja humalilla maustettua simaa, ja se oli varsin surkeaa. Vähän niin kuin olisi erittäin laihaa olutta siemaillut. Ei makeaa, ei kirpeää, ei oikein minkäänlaista.
Toisenlainen mielipide, itse tykkäsin ja tykkään Plevnan panimosimasta. Ei kyllä kirpeää (sima kirpeää..?) eikä älyttömän vahvaa, eli aika kevyttä ja makeaa kuten IMO siman kuuluu ollakin.
Ei kovin perinteistä olutmaisuutta mutta maukasta kuitenkin.
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 279
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
441
Mainitse toki vaikka 4-5 merkkiä? Ihan siis mielenkiinnosta, koska itse en ole perehtynyt groteski oluisiin.
Ihan siis mielenkiinnosta, en kai minä väittänytkään että sitä olisi 4-5 merkkiä? Tuskin sitä muita löytyy, kuin Piwo z Grodziska.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 238
Aivan, olin epätarkka. Tarkoitin siis, että marketeissa ei taideta myydä muuta kuin Piwo z Grodziskaa. Toki tyypin edustajia on lukuisia.
Niin mutta silti puutuit tuomariston kommenttiin, jossa sanottiin olut-tyypin olevan harvinainen. No kyllähän se aika harvinainen on, jos niitä ei marketissa myydä kuin yhtä merkkiä? IMO se on aika harvinanen silloin, mutta tämä toki vain minun mielipide. En ole kyseisen tyypin oluita maistanut. Pitää ottaa testiin jos jossain näkyy.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
441
Niin mutta silti puutuit tuomariston kommenttiin, jossa sanottiin olut-tyypin olevan harvinainen. No kyllähän se aika harvinainen on, jos niitä ei marketissa myydä kuin yhtä merkkiä? IMO se on aika harvinanen silloin, mutta tämä toki vain minun mielipide. En ole kyseisen tyypin oluita maistanut. Pitää ottaa testiin jos jossain näkyy.
No missä menee harvinaisen tai ei-harvinaisen oluttyypin raja? Kolmessa merkissä? Neljässä? Harvinainen oluttyyppi on, minun mielestäni, sellainen jota ei tavallisissa marketeissa myydä ja jota varten voi joutua vaikka matkustamaan johonkin tiettyyn paikkaan. Minun mielestäni grodziskie-tyyppiä on suomessa esitellyt jo jonkin aikaa nimenomaan Piwo Z Grodziska, ei Groteski. Tietyllä tapaa jopa kunnollinen kotimainen sahti on ainakin minun asuinalueella harvinaisempaa, kuin grodziskie.

Mutta tämä nyt on sitten mielipideasia. Lähtökohtaisesti en oikein välitä siitäkään, että kilpailussa annetaan minkäänlaista painoarvoa "harvinaisuudelle", mutta tuo kilpailu nyt muutenkin taitaa olla ensisijaisesti lähinnä suomalaisen panimoteollisuuden mainoskamppanja.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
714
Puolastahan noita saa jokaisesta kylämarketista. Kovaa tavaraa, etenkin Poltorak -tyyliset joissa hunajan osuus suurin veteen nähden. Apis Jadwiga Poltorak taitaa olla vieläkin RB:n ykkösmead kautta maapallon?
Ei todellakaan ole... 100 dollarin hintainen jumalten nektari Michiganista, Schramm's The Heart of Darkness, pitää täysin ansaitusti ykkössijaa hallussaan (uudessa Mead - Melomel/Fruited -kategoriassa, mutta korkeammilla pistekeskiarvoilla kuin pelkän Mead-kategorian ykkönen Superstition Super Bee). Olen yksi harvoista onnekkaista suomalaisista, joka kyseistä herkkujen herkkua on päässyt maistamaan, rökittää Apisin juomat 6-0... eikä Apis edes ole enää Puolan simapanimoiden kirjossa laadullisesti top3-lafkojen joukossa, aika on siitä ajanut ohi. Etevimmän kärjen muodostavat yritykset nimeltä Pasieka Maciej Jaros, Mazurskie Miody sekä TiM (Nectar Polska).

Mitä tulee kotimaisiin hunajaviineihin, niin kaupallisessa mielessä kuilu keskieurooppalaiseen ja pohjoisamerikkalaiseen huipputasoon on valtava. Eräät harvat kotiolutmestarit ovat kyllä vuosien mittaan onnistuneet valmistamaan maailmanluokan meadeja, mutta puuhastelusta voidaan silti edelleen puhua täkäläisissä ympyröissä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Yritinpä saalistaa Suomen paras olut -voittajia, mutta vähän heikoksi jäi. Marketista löytyi vain Hiisin Rakki pale ale ja Stadin Panimon New England IPA. Fat Lizardin Ankle Slapper Surf Alen kohdalla oli vain reikä. Lisäksi olisi ollut kolmossijan saanut Pyynikin Mosaic lager, mutta sitä olen maistanut jo aiemmin ja todennut täysin mitäänsanomattomaksi.

Alkossa eivät tienneet yhtään, milloin tai jos saavat Hiisin Imperial Stoutia. Sieltä lähti tosin mukaan 2018 pantu versio.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Tulipa surkea täysin hapettunut pullo The Lizard NEIPA:a RPS brewingilta. Hapettumisia noissa neipoissa välillä tulee vastaan, mutta noin pahaan tummanruskeeseen en oo vielä törmännyt. Asiaa pahentaa se, ettei firma ole vastannut asiaa koskevaan tiedusteluun korvaavasta oluesta sähköpostitse tai facebookissa, vaikka facebookissa ovatkin lukeneet viestin. Surkeaa toimintaa sanon minä.

Oon juonut kyseistä bisseä myös normaalitilassa ja väri on oranssin keltainen ja samea.
IMG_20191005_184701.jpg
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
193
Nyt kyllä hiukan vituttaa!! Löysin pitkään etsimääni Westvleteren 12:a maltillisilla posteilla (pieni satsi muutakin) tuolta --> To Øl - Shop
No, paketti saapui mutta Westien korkeissa päiväys 21.5.2019!!
Jossakin kyllä sanotaan, että oikein säilytettynä tuollaiset vahvat/tummat oluet säilyvät vaikka kuinka kauan, mutta silti mietityttää että liekö tavara aivan kuralla? Ei tuo raha niinkään harmita, vaan se, että vihdoinkin tuota käsiini saan ja sitten en tiedä maistuuko se lähellekään siltä miltä pitäisi :confused:
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
328
Nyt kyllä hiukan vituttaa!! Löysin pitkään etsimääni Westvleteren 12:a maltillisilla posteilla (pieni satsi muutakin) tuolta --> To Øl - Shop
No, paketti saapui mutta Westien korkeissa päiväys 21.5.2019!!
Jossakin kyllä sanotaan, että oikein säilytettynä tuollaiset vahvat/tummat oluet säilyvät vaikka kuinka kauan, mutta silti mietityttää että liekö tavara aivan kuralla? Ei tuo raha niinkään harmita, vaan se, että vihdoinkin tuota käsiini saan ja sitten en tiedä maistuuko se lähellekään siltä miltä pitäisi :confused:
Onko tuo pullotuspäiväys vai parasta ennen-päiväys?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
193
Onko tuo pullotuspäiväys vai parasta ennen-päiväys?
No se siinä kyllä on, että en ole ihan varma. Mitään etikettiä tuossa ei ole ja korkissa ei ole mitään muuta kuin oluen merkki ja tuo päiväys.
Muita pulloja kun tuli mukana, kaikissa luki etiketissä "parasta ennen, katso korkki", joten ajattelin tuon olevan tässäkin "parasta ennen" -päiväys..

edit. ja ihan mielenkiinnosta kysyn, että mikä tuollaisissa mahtaa olla se normaali aika pullotuksesta parasta ennen -päiväykseen? Vuosi? Kaksi?
 
Liittynyt
05.07.2017
Viestejä
99
Nyt kyllä hiukan vituttaa!! Löysin pitkään etsimääni Westvleteren 12:a maltillisilla posteilla (pieni satsi muutakin) tuolta --> To Øl - Shop
No, paketti saapui mutta Westien korkeissa päiväys 21.5.2019!!
Jossakin kyllä sanotaan, että oikein säilytettynä tuollaiset vahvat/tummat oluet säilyvät vaikka kuinka kauan, mutta silti mietityttää että liekö tavara aivan kuralla? Ei tuo raha niinkään harmita, vaan se, että vihdoinkin tuota käsiini saan ja sitten en tiedä maistuuko se lähellekään siltä miltä pitäisi :confused:
Ei taatusti ole mennyt miksikään jos/kun on asiallisesti varastoitu.

Muutenkin nuo bbf päivät on yleensä ihan tuubaa. Tyypillisesti vahvemmissa / kypsytettävissä oluissa aivan liian lyhyet ja miedommissa / vahvasti humaloiduissa liian pitkät.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
714
Niin siis Westy 12:n kanssahan tuo päiväys meinaa sitä, että se on viettänyt tuohon päivämäärään mennessä kolme vuotta pullossa eli on osapuilleen optimikuntoista. Puoli vuotta päälle ei ole kovinkaan merkityksellinen ajanjakso.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
193
Ei taatusti ole mennyt miksikään jos/kun on asiallisesti varastoitu.

Muutenkin nuo bbf päivät on yleensä ihan tuubaa. Tyypillisesti vahvemmissa / kypsytettävissä oluissa aivan liian lyhyet ja miedommissa / vahvasti humaloiduissa liian pitkät.
Tähän me luotamme!! Kiitos :tup:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
193
Niin siis Westy 12:n kanssahan tuo päiväys meinaa sitä, että se on viettänyt tuohon päivämäärään mennessä kolme vuotta pullossa eli on osapuilleen optimikuntoista. Puoli vuotta päälle ei ole kovinkaan merkityksellinen ajanjakso.
No nyt alkaa jo fiilis kohoamaan! Kiitos paljon tästäkin tiedosta! :tup:
Eiköhän tuota sitten pääse maistamaan tässä jonakin pyhänä :hungry:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
714
Pidä kuitenkin mielessä avatessasi pullo, ettet kaada kaikkea kerralla lasiin, sillä pohjalla lojuvat hiivasakat saavat tuotteen maistumaan erilaiselta. Westyn kuten muidenkin tummien vahvojen oluiden tulisi myös malttaa antaa lämmetä ja dekantoitua 10-30 minuuttia lasissa parhaan kokemuksen takaamiseksi... mikä toki voi vaihdella vuosikertojen mukaan, luonnollisesti tämän vuosikymmenen aikana kun Westvleterenin tuotantomäärää on lisätty ja nimikin vaihdettu XII:ksi niin ei ole tavoittanut aivan yhtäläistä jumaltennektari-statusta kuin viime vuosikymmenellä pullotetut erät.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
22
Esimerkkinä belgialaisoluiden säilyvyydestä muutama vuosi sitten Kulminatorissa nautittu 14 vuotta vanha Gouden Carolus Cuvee van de Kaiser Blau. Alkoi hieman epäilyttämään, mutta parasta ennen -kohdassa oli maininta "Keeps indefinitely"...
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Ite oon ollut viimeaikoina rankasti neipa kategorian ystävä ja niitä on stadin mestojen hanoista etsitty ja tilattu mikkeleriltä jne tuoretta kamaa ulkomailta. Mites muut?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
714
Tuoreempaa saisit jos vaivautuisit itse hakemaan Uudesta-Englannista. Valitettavasti ravintoloihin ja eurotukkureille on tällä erää mahdotonta saada tavaraa alle kahden viikon ikäisenä, jotkin parhaista tuotoksista siinä vaiheessa menettäneet jo parhaan teränsä... tavanomaisempaa on, että myynnissä olevat tölkit ovat seilanneet asiakkaalle jo vähintään kuukauden tai parin ajan.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Tuoreempaa saisit jos vaivautuisit itse hakemaan Uudesta-Englannista. Valitettavasti ravintoloihin ja eurotukkureille on tällä erää mahdotonta saada tavaraa alle kahden viikon ikäisenä, jotkin parhaista tuotoksista siinä vaiheessa menettäneet jo parhaan teränsä... tavanomaisempaa on, että myynnissä olevat tölkit ovat seilanneet asiakkaalle jo vähintään kuukauden tai parin ajan.
Joo toki, mutta tuleehan hyviä neipoja brittipanimoiltakin. Panen myös itse oluita sen takia että saa tuoretta neipaa. Ei mulle se hop burn mikään pakollinen ominaisuus ole niin kuukaudenkin vanha on ihan hyvä. Jotkut panimothan pitääkin kaman kegeissään viikon pari ennen tarjoilua siitä syystä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
714
Joo toki, mutta tuleehan hyviä neipoja brittipanimoiltakin. Panen myös itse oluita sen takia että saa tuoretta neipaa. Ei mulle se hop burn mikään pakollinen ominaisuus ole niin kuukaudenkin vanha on ihan hyvä. Jotkut panimothan pitääkin kaman kegeissään viikon pari ennen tarjoilua siitä syystä.
Niin siis hop burnilla ja niillä hyvillä NEIPOillahan ei pitäisi olla mitään tekemistä keskenään... laadukkaasti tehdyssä NEIPAssa kun ei moista elementtiä ole alun alkaenkaan tai ainakin se pysyy mietona kautta linjan. Etanolin oksidoitumisessa muodostuvan asetaldehydin aiheuttama omenaisuus on toinen perisynti, mikä usein liitetään tähän tuotekategoriaan.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Niin siis hop burnilla ja niillä hyvillä NEIPOillahan ei pitäisi olla mitään tekemistä keskenään... laadukkaasti tehdyssä NEIPAssa kun ei moista elementtiä ole alun alkaenkaan tai ainakin se pysyy mietona kautta linjan. Etanolin oksidoitumisessa muodostuvan asetaldehydin aiheuttama omenaisuus on toinen perisynti, mikä usein liitetään tähän tuotekategoriaan.
Joo, mutta kyllä esim tuoreessa neipassa kunnolla kuivahumaloituna hop burnia on ja menee kuukausikin ennen kuin tasoittuu. Nimimerkillä kokemusta on. Kotitekosissa toki humalaa menee helposti enemmän kuin panimoilla ja jos mulla on käymisen aloittamisesta viikon päästä olut kegissä hapotettuna niin aikajänne on todella nopea verrattuna kaupalliseen toimintaan. Oon katellut noita beersmithin podcasteja niin sieläkin panimoiden edustajat toteavat että ei ne bisset oikeasti aiotunlaisia tölkityspäivänä ole mutta harrastajat niitä silti tuoreena jonottavat. Yhtä kaikki euroopasta saa riittävän freesiä tölkkikamaa kyllä, että maistuu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
714
"Kunnolla kuivahumaloituna"... käytätkö lupulin powderia vai pellettejä? Ensin mainitun kanssa käsittääkseni hop burnia muodostuu herkemmin.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Pellettejä ja niillä ton hop burnin kai pahempi pitäis olla kun sitä ylimääräistä kasvimateriaa enemmän. Esim edelliseen satsiin meni kegilliseen erään eli käymisastiassa reiluun 20 litraan yli 400g kuivahumalaa joka lienee samaa tasoa tai enemmän mitä kunnon kaupallisissa neipoissa käytetään. Vaikka olis samaakin tasoa niin kotona tehtyä pääsee melko helposti juomaan täysin tuoreena. Pointti nyt oli vaan se että sopivalla yhdistelmällä laadukasta tölkkikamaa ulkomaisista kaupoista ja pubimaistelut vaikkapa helsingissä pääsee tohon ihan hyvin mukaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
329
NEIPAt maistuu kyllä huomattavissa määrin, mutta hop burn kyllä pilaa makuelämyksen erittäin tehokkaasti. Ei kuulu asiaan ja jos pysyy kaupallisessa tuotoksessa pitkään mukana maussa, niin silloin on reseptiikassa/prosessissakin huomattavasti parantamisen varaa. Monesti tuntuu että noita ängetään liian tuoreena myyntiin kun ei malteta muutamaa viikkoa odottaa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 350
Viestejä
4 158 026
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
Eycte

Hinta.fi

Ylös Bottom