Öljyn valinta

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mikkos
  • Aloitettu Aloitettu
Paljon pätkäajoa eikä lämmitintä niin laittaisin, jotkut 0w öljyt. En tiedä mitä laatuluokkaa 330i on vailla niin tarkempaa merkkiä tai mallia on hankala sanoa.
 
0w40-5w40-Auto-R.jpeg


Ei liene mitää virallisia hyväksyntöjä kun esim vw 504/507 on aina 5w30 ja noi on kuitenkin sae40 viskositeetiltaan.
Niin taitaa nuo hyväksynnät maksaa aika paljon. Nuita hyväksyntöjä tärkeämpänä pidän tuotteen kotimaisuutta, ja käytettyä raaka-ainetta.
 
E90 330i bensa. Mikähän olisi "paras" öljy tälle. Nyt Mobil 1 esp 5w30 ollut koneessa ja tuota tuntuu kyllä vähän syövän. Olisi mielenkiintoista kokeilla jotain toista merkkiä jos vaikutusta kulutukseen. Tuo mobil kun ilmeisesti on aika kuluvaa tavaraa? Talvi kohta pukkaa ja tulee kyllä sellaista pätkäajoa vaan, töihin ja takaisin niin kaupunkiajoa 70% matkasta joka on noin 12km. Ei ole mitään lämppäreitä yms.

Helix ultraa?

Laita tätä

Shell Helix Ultra ECT C3 5W-30 4l | Motonet Oy
 
Niin taitaa nuo hyväksynnät maksaa aika paljon. Nuita hyväksyntöjä tärkeämpänä pidän tuotteen kotimaisuutta, ja käytettyä raaka-ainetta.

Siinä ei paljoa kotimaisuuta ole kun perusöljy ja lisäaineet sotketaan yhteen ja liimataan tarra purkin kylkeen.

Ja itse pidän niitä hyväksyntöjä tärkeämpänä.
 
Niin taitaa nuo hyväksynnät maksaa aika paljon. Nuita hyväksyntöjä tärkeämpänä pidän tuotteen kotimaisuutta, ja käytettyä raaka-ainetta.

Jos kotimaisuus on kriteeri, niin ExxonMobililla on voiteluainetehdas Naantalissa ja Teboililla Haminassa. Tällä on myös positiivinen vaikutus tuotteiden hintoihin, koska rahtikustannukset kotimaan sisällä jäävät alhaisemmiksi verrattuna ulkomailta laivaamiseen.
 
Jos kotimaisuus on kriteeri, niin ExxonMobililla on voiteluainetehdas Naantalissa ja Teboililla Haminassa. Tällä on myös positiivinen vaikutus tuotteiden hintoihin, koska rahtikustannukset kotimaan sisällä jäävät alhaisemmiksi verrattuna ulkomailta laivaamiseen.

Itse ostin joskus Mobil super x1 3000 5w-40 omaan autoon ja siellähän komeili valmistumaana finland.
 
Jos kotimaisuus on kriteeri, niin ExxonMobililla on voiteluainetehdas Naantalissa ja Teboililla Haminassa. Tällä on myös positiivinen vaikutus tuotteiden hintoihin, koska rahtikustannukset kotimaan sisällä jäävät alhaisemmiksi verrattuna ulkomailta laivaamiseen.
Mobililta ei vaan löydy PAO öljyä.
 
Jos kotimaisuus on kriteeri, niin ExxonMobililla on voiteluainetehdas Naantalissa ja Teboililla Haminassa. Tällä on myös positiivinen vaikutus tuotteiden hintoihin, koska rahtikustannukset kotimaan sisällä jäävät alhaisemmiksi verrattuna ulkomailta laivaamiseen.

En moista tiennyt. Pitääpäs kattoa Mobilin öljyä
 
Mobililta ei vaan löydy PAO öljyä.
Miksi täytyy olla PAO? Onko sinulla jokin tietty käyttökohde missä semmoista vaaditaan? Voiteluöljyn suorituskyky määritellään laatuluokituksilla (API, ACEA yms), eli on toissijaista mitä perusöljyjä tuotteeseen on käytetty.
 
Mobililta ei vaan löydy PAO öljyä.

Mobil 1 on käsittääkseni nykyään GTL-pohjainen. Myös PAO:a saattaa edelleen löytyä seasta jonkun verran. PAO on varmasti väsymätön perusöljy, mutta kovin kallis ja lisäaineiden toimivuuden kannalta ei välttämättä aina se paras. Kuitenkin juuri lisäaineilla saadaan aikaiseksi merkittävä osa nykyaikaisen moottoriöljyn ominaisuuksista. Näitä ominaisuuksia mitataan parhaiten standardoiduilla testeillä. Eurooppalainen ACEA ja monet saksalaisten autonvalmistajien omat hyväksynnät sisältävät aika vaativia testisekvenssejä, eikä niitä kaikkia läpäistä ihan millä tahansa lisäainepaketilla. Noin nyrkkisääntönä mitä enemmän eri valmistajien hyväksyntöjä, sitä parempi öljy.
 
Miksi täytyy olla PAO? Onko sinulla jokin tietty käyttökohde missä semmoista vaaditaan? Voiteluöljyn suorituskyky määritellään laatuluokituksilla (API, ACEA yms), eli on toissijaista mitä perusöljyjä tuotteeseen on käytetty.
Miksi ei? Kohtuu hintaista kotimaista öljyä.
Varsinkin PAO öljyjen ominaisuudet kylmässä, on erittäin hyvä asia Suomen talvessa.
The Basics of Synthetic Oil Technology
 
Aina parempi jos on PAO. Ei vaan tahdo enää nämä perus markettimerkit niitä valmistaa. Saksasta jos tilaa vollsynthetisch Castrolia niin siinä on suurinosa perusöljystä PAO:ta. Vuosituhannen alussa taisi vielä Suomessakin myytävät täyssynteettiset olla PAO-öljyjä. Neste myi PAO-tehtaansa Chevronille jokunen vuosi sitten.

Näillä mennään kaksi seuraavaa öljynvaihtoa:

 
Shell voisi tosiaan kokeilla.
37€ Shell Helix Ultra ECT C3 5W-30 4l | Motonet Oy
36€ Teboil Carat-III 5W-30 4l ACEA-C2/C3 VW 504.00/507.00 | Motonet Oy
40€ Castrol Edge FST-Ti 5W-30 LL 4l VAG 504.00/507.00 | Motonet Oy

Tuota Mobilia joutui vähän lisäämään, mutta autokin on 13v vanha. En kyllä muita öljyjä ehtinyt testaamaankaan.
33€ Mobil 1 ESP 5W-30 4l | Motonet Oy

käykö tuo edge nyt varmasti bmw:lle? Bmw:n vaatimuksia ei löydy, mutta tuo ACEA3 ilmeisesti sama juttu?
 
käykö tuo edge nyt varmasti bmw:lle? Bmw:n vaatimuksia ei löydy, mutta tuo ACEA3 ilmeisesti sama juttu?
Tosiaan BMW Longlife 04 puuttuu. Samoin näyttäisi puuttuvan Mobilista. Noista Shell tai Teboil olisi kumminkin täysin sopivia.
 
Mobililta ei vaan löydy PAO öljyä.

Mobil 1 0w20 MSDS:stä:

Reportable Hazardous Substance(s) or Complex Substance(s) Name CAS# Concentration* GHS Hazard Codes
1-DECENE, HOMOPOLYMER HYDROGENATED 68037-01-4 30 - < 40%
H304 DISTILLATES, HEAVY, C18-50 - BRANCHED, CYCLIC AND LINEAR 848301-69-9 10 - < 20%
H304 SEVERELY HYDROTREATED HEAVY PARAFFINIC DISTILLATE 64742-54-7 30 - < 40% H304

CAS 68037-01-4: Synfluid® PAO 4 cSt

http://www.cpchem.com/msds/100000010950_SDS_EU_EN.PDF

Aina parempi jos on PAO. Ei vaan tahdo enää nämä perus markettimerkit niitä valmistaa. Saksasta jos tilaa vollsynthetisch Castrolia niin siinä on suurinosa perusöljystä PAO:ta. Vuosituhannen alussa taisi vielä Suomessakin myytävät täyssynteettiset olla PAO-öljyjä. Neste myi PAO-tehtaansa Chevronille jokunen vuosi sitten.

Näillä mennään kaksi seuraavaa öljynvaihtoa:


Katoin tota joskus mutta HTHS 3.2 kun vw504/507 vaatii 3.5. Sitä en tiedä onko tällä mitään merkitystä. Halpaa ainakin tarjouksesta ;)
 
käykö tuo edge nyt varmasti bmw:lle? Bmw:n vaatimuksia ei löydy, mutta tuo ACEA3 ilmeisesti sama juttu?

Tosiaan BMW Longlife 04 puuttuu. Samoin näyttäisi puuttuvan Mobilista. Noista Shell tai Teboil olisi kumminkin täysin sopivia.

BMW:n LL-01 ja LL-04 -hyväksynnät myönnetään nykyään pitkälti eri kriteereillä, kuin 13 vuotta sitten. Aiemmin testit suoritettiin vapaasti hengittävillä M54 tai N52 koneilla, mutta niiden tilalla on nykyään N20 turbomoottori ja siten myös testit on muutettu olennaisesti vaativammiksi kuin aikaisemmin.

En usko hetkeäkään, että uusi Mobil 1 ESP 5W-30 olisi edeltäjäänsä (joka oli LL-04 öljy) huonompi. Kun öljy-yhtiöt julkaisevat uusia painoksia vanhasta tuotteesta, niin tottakai ne läpäisevät tismalleen samat testit kuin vanha ja yleensä vielä joukon uusia. Vaikka esim. tuosta mobilista se LL-04 merkintä puuttuukin, niin vanhemman auton omistajaan sillä ei ole vaikutusta.
 
Viimeksi muokattu:
BMW:n LL-01 ja LL-04 -hyväksynnät myönnetään nykyään pitkälti eri kriteereillä, kuin 13 vuotta sitten. Aiemmin testit suoritettiin vapaasti hengittävillä M54 tai N52 koneilla, mutta niiden tilalla on nykyään N20 turbomoottori ja siten myös testit on muutettu olennaisesti vaativammiksi kuin aikaisemmin.

En usko hetkeäkään, että uusi Mobil 1 ESP 5W-30 olisi edeltäjäänsä huonompi. Kun öljy-yhtiöt julkaisevat uusia painoksia vanhasta tuotteesta, niin tottakai ne läpäisevät tismalleen samat testit kuin vanha ja yleensä vielä joukon uusia.

N52 löytyy. Edgeä sissään vaa?
 
N52 löytyy. Edgeä sissään vaa?

Oliko se vanha castrol LL-04? Jos oli, niin ei muuta kuin koneeseen vaan. Ihmettelin itsekin vähän aika sitten samaa uuden Mobil 1 FS 0W-40 kanssa, joka kyllä oli aikaisemmin LL-01, mutta ei enää. Koska auto on niinkin vanha kuin E46, on aika selvää että uusi öljy läpäisee kirkkaasti ne 17 vuotta vanhat LL-01 testit. Sen verran kehitystä on tapahtunut tuossa ajassa ja moni muukaan testi ei ole enää sama. Esim. silloin oli käytössä ACEA:2002, mutta nykyään se on jo huomattavasti vaativampi ACEA:2016.
 
Tosiaan BMW Longlife 04 puuttuu. Samoin näyttäisi puuttuvan Mobilista. Noista Shell tai Teboil olisi kumminkin täysin sopivia.
Jos ei ole takuunalaisesta laitteesta kyse, niin moni muu luokitus täyttää tuon BMW luokituksen, pitäisi vaan tietää, mitkä niistä.
 
Viimeksi muokattu:
Googletin ja selvisi, että jos tuote täyttää MB 229.51, täyttää se myös BMW LL-04 ja Catrol Edge ja Mobil 1 ESP tuo luokitus on.
 
Jähmepistettäkin olennaisempi tieto on pumpattavuuden rajalämpötila. SAE J300:n mukaan se on 0W-öljyille vähintään -40C. Missä oikein meinaatte ajella, jos tuossa ei ole tarpeeksi? :)
 
Jähmepistettäkin olennaisempi tieto on pumpattavuuden rajalämpötila. SAE J300:n mukaan se on 0W-öljyille vähintään -40C. Missä oikein meinaatte ajella, jos tuossa ei ole tarpeeksi? :)

Kyllä täällä pohjoisessa on kovempiakin pakkasia nähty. Eikö nuo kaksi mittausta kulje käsi kädessä? Pour point lienee pienempi, kuin pumppattavuuden raja arvo?
Luin tuossa TM vanhan öljytestin, jonka voitti Mobil 1 ja Teboil diamond. Tuolloin Mobil 1 on maksanut 68€/4l:bored:
On tainnut sittemmin koostumus muuttua, kun nyt hintaa on puolet vähempi.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä täällä pohjoisessa on kovempiakin pakkasia nähty. Eikö nuo kaksi mittausta kulje käsi kädessä? Pour point lienee pienempi, kuin pumppattavuuden raja arvo?
Luin tuossa TM vanhan öljytestin, jonka voitti Mobil 1 ja Teboil diamond. Tuolloin Mobil 1 on maksanut 68€/4l:bored:
On tainnut sittemmin koostumus muuttua, kun nyt hintaa on puolet vähempi.

Vaikeaahan öljyä on pumpata, jos se ei valu enää edes omalla painolla. Jähmepiste on siis yleensä jokusen asteen alhaisempi. Tuota Mobil 1:n aikaisempaa hintaa ei oikein selitä muu, kuin korkea PAO-pitoisuus tai sitten hinnoittelupolitiikka on ollut ihan eri kuin nykyään.
 
Perus bensamoottoreille mobil 3000 5w40 on mennyt kesät talvet. Öljyt on hyvä vaihtaa 5000-10000km välein ajoista riippuen. Kesällä ajelin 10tkm ja oli kyllä viime viikolla vaihdettaessa mustat, melkein kun diisselissä olisi ollut. Ehkä pitäisi vaihdella useamminkin, kun tulee aika paljon annettua happea moottorille.

Laitoin toiseen autoon kokeeksi castrolin 5w40 magnatecit. Webastojen kanssa ei nyt niin asteen päälle juoksevuus ole. Pääasia että öljyä on. Ei täällä Tampereella kovin usein niinn kylmää ole talvisin ollut, että osaisin olla huolissani talviajoista 5W öljyllä.
 
Öljyt on hyvä vaihtaa 5000-10000km välein ajoista riippuen. Kesällä ajelin 10tkm ja oli kyllä viime viikolla vaihdettaessa mustat, melkein kun diisselissä olisi ollut. Ehkä pitäisi vaihdella useamminkin, kun tulee aika paljon annettua happea moottorille.
Jos on jotain virivehkeitä tai ratakäyttöä niin asia erikseen, mutta kyllä se muuten ihan rahan haaskuuta ja ongelmajätteen tuottamista vaihdella liikennekäytössä ölppiä 5k välein (ellei tule aikaraja täyteen), saati tiheämpään.
 
Viimeksi muokattu:
Jos on jotain virivehkeitä tai ratakäyttöä niin asia erikseen, mutta kyllä se muuten ihan rahan haaskuuta ja ongelma jätteen tuottamista vaihdella liikennekäytössä ölppiä 5k välein (ellei tule aikaraja täyteen), saati tiheämpään.

Mitä enemmän ajettu kone, sitä enemmän öljynvaihtoväliä on lyhennettävä siitä mikä on suositus. Varsinkin jossain väljässä dieselissä tulee ohipuhalluksen mukana jo niin paljon nokea öljyyn, että jopa se 5k saattaa olla liikaa.
 
Kyll on semmosii höpö höpö juttui tääl taas.. 5k vaihtovälit jos paljo ajettu? wtf. Täällä audin 3l diesel jolla ajettu 680tkm, viimiset 200tkm 20tkm vaihtovälillä ja hyvin raksuttaa. Ja halvimmat kurat aina sisällä, nytkin taitaa olla euroilia 5l kannu 17e.
 
Kyll on semmosii höpö höpö juttui tääl taas.. 5k vaihtovälit jos paljo ajettu? wtf. Täällä audin 3l diesel jolla ajettu 680tkm, viimiset 200tkm 20tkm vaihtovälillä ja hyvin raksuttaa. Ja halvimmat kurat aina sisällä, nytkin taitaa olla euroilia 5l kannu 17e.

Nykydieselille 680tkm ei välttämättä tee siitä kovin kulunutta. Kulunut kone kuluu nopeammin, kuin hyväkuntoinen. Mitä kuluneempi, sitä nopeammin. Tällöin kulumista voi ja kannattaa hidastaa vaihtamalla öljyt useammin, kuin suositellaan jos ei kiinnostaa alkaa ennenaikaiseen koneremonttiin.
 
Se on aika konekohtaista miten sietää pitkiä välejä. Itse en riskiä ottaisi, jos suunnitelmissa ajaa auto itse loppuun.

Jiiteenkin ajo lienee ollut maantiepainotteista ajomäärästä päätellen, tuossa käytössähän öljyt ei niin nopeaan kulu.
 
Itellä, kun tuli kilometrejä n. 80tkm vuoteen, vaihtui 1.6HDi:hin öljyt 4x ja aina laitoin motoxin dieselsyn 5w40. Eipä ollut ongelmia, tosin eipä ne öljyt siellä montaa kuukautta majailleet.

Castrolin magnatec meni nyt tuohon 2.8 v6 audiin ja teboilin diamond diesel 2.0 diesel-audiin. Pitää seurailla muuttuuko öljynkulutus kummassakaan mihinkään suuntaan. Edellinen öljy kummassakin mobil 1, tarkempaa en tiedä.
 
Puhutaanko me nyt siis jostain toista miljoonaa rullatuista 70-luvun nokivasaroista, jos esim. tuollainen 3.0TDI 680k rullattuna ei ole ”enemmän ajettu” johon näitä jatkuvia öljynvaihtoja tarvisi vaan pitkillä väleillä menevä ”nykydiesel”?

En tiedä mitä johonkin museoautoihin kannattaa tehdä, tai voiko paslausvalmista konetta hetken tekohengitää naurettavan tiheillä öljynvaihdoilla, mutta johonkin perus 0-25v ja 0-500k käyttikseen tuo on yhtä tarpeellista kuin viikottainen jarru- ja pissapojannesteiden vaihto.

Ja jos 680k ajat tuollaisilla vaihtoväleillä, niin sillä haaskatulla rahalla vaikka vaihtaa koko koneen 700k kohdalla jos leviää (tai koko auton puolet vähemmän ajettuun ja uudempaan). Jos ei itse vaihda ja/tai käytä halvinta mahdollista niin kolmasosakin tuosta riittää.

Ja siis nyt puhutaan kilometrirajoista. Tottakai öljyt pitää vaihtaa vaikka 1000km väkein jos aikarajat tulee vastain.
 
Tehokas dieselturbo maantieajossa ei varmaankaan rasitu kovin paljoa. Laiskaa bensavaparia saa taas polkea huolella, jotta auto lähtisi edes valoista liikkeelle, ja esim. ohitukset pitää tehdä aina 2-3 vaihteella täyskaasulla, jos meinaa kenestäkään päästä ohi.
 
Motonetin 5w40 on 4€/l eli 6l maksaa 24€, perus suodatin max 10€, jos haluaa säästää. Itse en näe öljynvaihtoa oikeastaan edes kuluna. Se ei maksa juuri mitään autoilun muihin kuluihin verrattuna, jos tota tekee esim. pari kertaa vuodessa. Ehkä 1-5% menee öljyihin vuodessa..
 
Motonetin 5w40 on 4€/l eli 6l maksaa 24€, perus suodatin max 10€, jos haluaa säästää. Itse en näe öljynvaihtoa oikeastaan edes kuluna. Se ei maksa juuri mitään autoilun muihin kuluihin verrattuna, jos tota tekee esim. pari kertaa vuodessa. Ehkä 1-5% menee öljyihin vuodessa..

On se vaan suuri kustannus. Kävin nimittäin ensimmäistä kertaa elämässäni teetättämässä sen. Vein omat öljyt ja suodattimen ja työn hinnaksi tuli 40€ motonet korjaamolla. Ensi kerralla vaihdan kyllä jälleen itse.

Nyt jos miettii, että ajat 30k vuoteen ja vaihdat 3 kertaa vuodessa, tulee tuosta kustannuksia ö + s = 35€ (pikkukoneeseen, itsellä öljytilavuus 6l) ja siihen päälle tuo 40€ työtä, eli kustannuksia tulisi 75€*3 = 225€ vuodessa. ja säästöähän tuossa tulee, jos long lifenä mennään: 225€-75€=150€
 
On se vaan suuri kustannus. Kävin nimittäin ensimmäistä kertaa elämässäni teetättämässä sen. Vein omat öljyt ja suodattimen ja työn hinnaksi tuli 40€ motonet korjaamolla. Ensi kerralla vaihdan kyllä jälleen itse.

Nyt jos miettii, että ajat 30k vuoteen ja vaihdat 3 kertaa vuodessa, tulee tuosta kustannuksia ö + s = 35€ (pikkukoneeseen, itsellä öljytilavuus 6l) ja siihen päälle tuo 40€ työtä, eli kustannuksia tulisi 75€*3 = 225€ vuodessa. ja säästöähän tuossa tulee, jos long lifenä mennään: 225€-75€=150€
Kaikki on suhteellista, harraste auton koneeseen menee 6 purkkia tätä kerrallaan+suodatin.
HPS 5W-30 1 QT
 
Öljynvaihto ei ole autoilun kokonaiskustannuksissa mikään kummoinen kuluerä. Ei edes teetettynä. Ajakaa taloudellisemmin ja vähentäkää vaikka turhia ajoja niin kyllä alkaa säästöä syntymään.
 
Pirkka mätitahna maksaa 1,39€ tuubi, joten sen levittäminen auton katolle kerran viikossa on aika pieni kulu suhteessa autoilun kokonaiskustannuksiin. En oikeastaan edes laske sitä kuluksi. Ajakaa taloudellisemmin niin on kyllä varaa.

Melkeinpä parempi se on vaihdella vähän laadukkaammat öljyt normaaleilla (10k-30k) väleillä kuin muutaman tonnin välein halvinta mitä löytää. Sekä lompakon, auton, että ympäristön kannalta.

Ymmärrän vielä keskustelun siitä, että ajetaanko 10-15k ”normaaleilla” väleillä vai 20-40k long lifeilka (itse ajan jälkimmäisillä), mutta jotkut alke 5k normiautossa ja -käytössä on jo hölmöä.
Ja näköjään toisen mielestä tämä pitää tehdä erityisesti dieseleissä ja toisen mielestä lähinnä bensoissa.
 
Missä olen väittänyt, että öljyt "pitää" vaihtaa 5k välein? Ihan yleisellä tasolla olen maininnut miten moottorin kuluminen vaikuttaa öljyyn ja päinvastoin. Terveessä moottorissa normaalia vaihtoväliä tiheämmin vaihtamisesta ei ole merkittävää hyötyä, sanoohan sen nyt jo järkikin. Pointtini oli se, että autovalmistajien ilmoittamat öljynvaihtovälit on tarkoitettu hyväkuntoisille moottoreille. Normaalia enemmän ohipuhaltava kone rasittaa öljyjä paljon tervettä enemmän ja tällöin kulumista on mahdollista hidastaa tihentämällä vaihtoväliä.
 
Niin, suurin kuluerä taitaa olla arvonalenema autossa. Toisaalta, mikäli ajaa vanhoilla romuilla (niinkuin minä), ei arvonalenema olekaan se suurin. Sama se minulle mitä teette autoillanne, mutta älkää nyt tosissaan väittäkö, että alle 10tkm öljynvaihdosta olisi jotain hyötyä. (jos aikajänne alle 1v) Kyllä mä ainakin tankkaan siellä missä on halvinta tai käytän huollossa siellä missä on halvinta, vaikka se onkin kokonaiskustannuksissa aika marginaalista.

Kertoisitko @Jim Beam mikä on se kulunut moottori ja mistä sen tunnistaa? Itsellä ollut 400tkm ajettu bensamoottori, yli 350tkm ajettu ranskalainen diesel ja nyt 325tkm ajettu vag diesel. Jos tuo 680tkm ei ole vielä kulunut, niin pitääkö ajaa mittari ympäri vai missä se raja kulkee?

Pitäisi kyllä ohjekirjaan kirjata: Mikäli autolla ajat mittarin ympäri, huoltoväli puolittuu.
 
Meniskö se öljy nopeammin huonoksi, kun ajetaan lyhyttä matkaa? Varsinkin talvella on kylmälimaa öljykorkissa.
 
@Ponsu Ai mistäkö kuluneen koneen tunnistaa? No esim. päästöistä. Varsinkin se HC-arvo, olettaen että polttoaine ja sytytyslaitteet toimivat, on selvästi kuluneessa/huonokuntoisessa koneessa korkealla, jos vertailukohdaksi otetaan kunnossa oleva kone. Myös öljynkulutus kertoo paljon, jos pystyy sulkemaan pois venttiilivarren kumit ja muut tiivisteistä johtuvat syyt.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 846
Viestejä
4 549 017
Jäsenet
74 856
Uusin jäsen
Acceli

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom