Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kiinnostaisi tietää mikä sai sinut epäilemään että öljynsuodatin olisi käyttöikänsä päässä?Tämmönen perstuntuma sanoo että öljysuodatin on täyttänyt tehtävänsä aika nopeasti?
korkeaseosetanolilla ajettaessa öljyt on hyvä vaihtaa 10 000 km välein etenkin, jos ajetaan lyhyitä matkoja ja vuosiajokertymä on pieni. Runsaassa maantieajossa öljynvaihtoväli ei ole hänen mukaansa yhtäk riittinen. Öljyksi Isokivijärvi suosittelee etanolia käyttävään autoon täyssynteettistä öljyä, joka huomioi etanolipolttoaineen vaikutukset.
Tuossa vielä tuo timken laitteen epäluotettavuus.
Nyt kun on vähän korkeampivireiseen japsiin (300hv 2litrasesta) tuo RVS käsittely tehty, niin siirtyisin mielelläni parempiin moottoriöljyihin. Kilsoja tulee karkeasti 4-6000 per vuosi, eli käytännössä mikä tahansa öljy menee yhden ajokauden ja seuraavalle sitten uudet öljyt sisään.
Oon oikeastaan päätynyt Del-Ronin ja Amsoilin välille, jompaa kumpaa noista varmaankin pitäisi laittaa, koska noilla öljyillä täyssynteettiset öljyt ovat PAO ja Esteripohjaisia tuon perus täyssynteettisen öljyn sijaan. Perus synteettisissähän tuo raaka-aine on mineraaliöljypohjaista, joka on kemiallisesti uudelleenrakennettu molekyylirakenteeltaan, muttei silti yhtä laadukasta kuin paremmat öljyt. Mulla on laahaavat nokat jotka hyötyvätkin hyvästä pintapaineenkestosta.
Onko raadilla suosituksia?
Omaan autoon suisittelee tuollaista. Ilmeisesti olisi ihan hyvä perus öljy. Mobil 1 FS 0W40Nyt kun on vähän korkeampivireiseen japsiin (300hv 2litrasesta) tuo RVS käsittely tehty, niin siirtyisin mielelläni parempiin moottoriöljyihin. Kilsoja tulee karkeasti 4-6000 per vuosi, eli käytännössä mikä tahansa öljy menee yhden ajokauden ja seuraavalle sitten uudet öljyt sisään.
Oon oikeastaan päätynyt Del-Ronin ja Amsoilin välille, jompaa kumpaa noista varmaankin pitäisi laittaa, koska noilla öljyillä täyssynteettiset öljyt ovat PAO ja Esteripohjaisia tuon perus täyssynteettisen öljyn sijaan. Perus synteettisissähän tuo raaka-aine on mineraaliöljypohjaista, joka on kemiallisesti uudelleenrakennettu molekyylirakenteeltaan, muttei silti yhtä laadukasta kuin paremmat öljyt. Mulla on laahaavat nokat jotka hyötyvätkin hyvästä pintapaineenkestosta.
Onko raadilla suosituksia?
Onko tietoa, onko tuo esteriöljy vai perusraaka-aineista valmistettu synteettinen?Omaan autoon suisittelee tuollaista. Ilmeisesti olisi ihan hyvä perus öljy. Mobil 1 FS 0W40
32€ Mobil 1 FS New Life™ 0W-40 4l | Motonet Oy
Car Engine Oils | Products | Mobil 1™ FS 0W-40
Tuon yllä olevan videon perusteella laittaisin Del-ronin. Amsoil olisi pikkuisen halvempaa, varsinkin ato24 sivustolta tilattuna.Nyt kun on vähän korkeampivireiseen japsiin (300hv 2litrasesta) tuo RVS käsittely tehty, niin siirtyisin mielelläni parempiin moottoriöljyihin. Kilsoja tulee karkeasti 4-6000 per vuosi, eli käytännössä mikä tahansa öljy menee yhden ajokauden ja seuraavalle sitten uudet öljyt sisään.
Oon oikeastaan päätynyt Del-Ronin ja Amsoilin välille, jompaa kumpaa noista varmaankin pitäisi laittaa, koska noilla öljyillä täyssynteettiset öljyt ovat PAO ja Esteripohjaisia tuon perus täyssynteettisen öljyn sijaan. Perus synteettisissähän tuo raaka-aine on mineraaliöljypohjaista, joka on kemiallisesti uudelleenrakennettu molekyylirakenteeltaan, muttei silti yhtä laadukasta kuin paremmat öljyt. Mulla on laahaavat nokat jotka hyötyvätkin hyvästä pintapaineenkestosta.
Onko raadilla suosituksia?
No kyllähän tuon tiedon netistä löytää ja nuo parempia öljyjä valmistavat firmat kyllä mainitsevat, jos öljyt on pääasiassa raaka-aineluokkia 4 ja 5 eli pao ja esteri. Esim opieoils.co.uk sivustolla on erillinen kategoria noille esteriöljyille joihin kuuluu mm. Redline, Motul, Fuchs Titan (näitä he myyvät), Amsoil ja suomessa Del Ron. Noissa on kuumankesto ja muutkin ominaisuudet perusöljyihin verrattuna aivan toista luokkaa ja esim Del Ronia käyttää suomessa kilpatallit niin moottoripyörien kuin autojenkin parissa lähes järjestään.Mistä tämä tieto PAO tai esteripohjaisuudesta?
Onko perus öljyllä ja pintapaineen kestolla juurikaan yhteyttä?
Mobil FS on varmaan ihan tavallista, toki aika halpaa.Onko tietoa, onko tuo esteriöljy vai perusraaka-aineista valmistettu synteettinen?
Tuollaisen 5W40 öljyn ainakin löysin.
Del-Ron 5w40 street - Speedimports Verkkokauppa
Jep. Sille hinnalle löytynee myös vastinetta, kuten tuosta Jyrki pykärin videosta käy ilmi.Näyttää olevan luokitukset kuin katekin kohdallaan.
Jep. Sille hinnalle löytynee myös vastinetta, kuten tuosta Jyrki pykärin videosta käy ilmi.
Sä tarttet kauppakassissasi Pro Stock -öljyä?
Eiks öljyissä loppupeleissä tärkeintä ollu se, että ACEA-vaatimukset vastaa autoon käypäsiä ? Eli vaikka jostain öljystä uupuis valmistajan suositus, mutta se sopii ACEA-luokituksien puolesta autoon, ni kaiketi saa käyttää ?
Ei varmaan päde suomessa tollaset vaan jos käytetään soveltuvaa öljyä niin homma on bueno..Perjaatteessa kyllä. Mutta sitten, jos kyseessä olisi takuunalainen auto niin silloin moottorin takuu olisi evätty.
Ei varmaan päde suomessa tollaset vaan jos käytetään soveltuvaa öljyä niin homma on bueno..
Ei varmaan päde suomessa tollaset vaan jos käytetään soveltuvaa öljyä niin homma on bueno..
Haluan vielä tarkentaa, ku tämä öljykeskustelu lähti vähän kihitymään, että tosiaan, Opelini ohjekirjassa mainitaan öljyistä näin:
''Suositellaan käytettävän GM ******* hyväksynnällä olevia öljyjä, mutta jos semmoista ei ole saatavilla, niin öljyjen tulee täyttää nämä luokitukset: ACEA, A3/B3''
Kävin palauttamassa se Mobilin ja nappasin mukaan Castrol Magnatec 5W-40:n. Sen kanssa ei pitäis mennä pieleen, ku löytyy Dexos2 hyväksyntä ja oli vähän edullisempaakin.
Ei ole täyssynteettistä joten sitä ei kannata ilmeisesti käyttää? Näin kuulin essolla, joten jos olen väärässä niin hyvin mahdollistaMikset osta suoraan tota Gm:n dexos2 öljyä, todella edullista (19,90/5 litraa) ja taatusti täyttää vaatimukset.
Itse olen käyttänyt useissa autoissa, viimeksi -08 1,9tdi vaggilainen (ei dpf) ja toiminut hyvin. tossa öljyssä on melko hyvät mersun, bemarin ja vaggilaisten luokitukset opelin luokituksien lisåksi.
Pösöön lurauteltiin Castrol c2 0w-30:sta. Merkkihuolto olisi laittanut Nesteen vastaavaa, mutta säästin 45 euroa, kun vein omat. Eri valmistaja, mutta sama PSA:n hyväksyntä. Varmaan ihan pirun hyvää öljyä!
Henkilökohtaisesti kiertäisin Nesteen öljyt kaukaa. Varsinkin PSA:n vehkeissä.
Edit: Typo
Itselläni ei oo vagginoista kokemusta, mutta nissanin turbomalleista sitäkin enemmän, kun satun harrastelemaan. Paksumpi öljy kuluneella koneella on ihan ok, mutta sitä tilannetta varten pitäisi sitten olla öljynpainemittari. Kuumalla koneella tyhjäkäynnillä kun alkaa paineet laskea tehtaan arvoista, niin sitten tietää, että siellä koneessa on väljää. Kuluneet männänrenkaat sen öljynsyönnin ja ohivuodon/huohotuksen (jonka seurauksena normiautoissa ulos huohotettu öljy poltetaan koneessa) aiheuttaa, mutta männänrenkaat voi pysyä oikeilla öljyillä ihan kunnossa vaikka laakereissa alkaisikin kulumaa olla. Öljynpaine riippuu kierroksista, koska öljypumppu on yleensä kiinteästi kampurassa kiinni ja vetää kampuran tahtiin.Teboililla on Haminassa omat tuotantolaitokset, mutta valitettavasti se niiden Diamond Carat III on niin ohutta, että se häipyy vanhasta koneesta huut helkkariin. Pikkuisen joutuu liikaa lisäilemään sitä vuoden aikana. Olikohan sadassa asteessa viskositeetti jotain 11,7 tai 11,9 senttistokea, ja liguimolyllä tuo vastaava lukema oli 12,5. (näin asiaa tarkistamatta muistelisin, tai sitten sekoitan nämä jo mielessäni sorvin vaihdelaatikon öljyihin) - Pieni ero, mutta omassa vanhassa koneessa mitä ilmeisimminkin sitten merkittävä. Aikanaan, kun kone kuluu enemmän, ja kulutus lisääntyy ja lisääntyy, niin lienee (??) ihan perusteltua alkaa käyttämään paksumpia öljyjä, ja lopuksi tunkea 0W-30:n tilalle vaikka 5W-50 öljyä. Jotain Mobilin vanhaa Rally Formulaa. Näin minun käsitykseni mukaan kannattaa ja voi tehdä, ja näin siis tilanteessa, missä se kone on oikeasti kulunut ja oman käyttökaarensa loppupäässä. Ohuen öljyn tehtävänä on vähentää koneen sisäistä kitkaa, ja olla helposti ja kevyesti pumpattavaa. Volkkarin koneissa öljynpaine on noin 5 kilon luokkaa. Hmmm... Voi se olla, ettei öljyn paksuntaminen ole se oikea ratkaisu sittenkään, voitelu voi huonontua jos pumpattavuus huononee liikaa. Onko jolla kulla tästä nyt mielipidettä? Luulisi toisaalta, että viiden kilon paineella öljy kuin öljy kiertää ihan riittävästi koneessa.
Kun kone on ajettu 400-500 tuhatta, niin se on sen verran monesta kohtaa jo kulunut, että en tiedä, kannattaako tuollaista alkaa kunnostamaan. Jos laakereiden vaihto ja uudet venttiilit ja nostajat riittävät, niin tietenkin silloin, mutta mistäpä sen etukäteen voi tietää ennen koneen purkamista ja mittaamista. Tuntuisi aika loogiselta tuo öljyn paksuntaminen oikein kuluneeseen koneeseen. Edit: Siis jos sitä konetta ei aio mitenkään enää yrittää kunnostaa. Jos aikoo näin tehdä, niin ehkä sitä öljyä ei ole järkevää paksuntaa ennen korjaamista.
T -.-
Teboililla on Haminassa omat tuotantolaitokset, mutta valitettavasti se niiden Diamond Carat III on niin ohutta, että se häipyy vanhasta koneesta huut helkkariin. Pikkuisen joutuu liikaa lisäilemään sitä vuoden aikana. Olikohan sadassa asteessa viskositeetti jotain 11,7 tai 11,9 senttistokea, ja liguimolyllä tuo vastaava lukema oli 12,5. (näin asiaa tarkistamatta muistelisin, tai sitten sekoitan nämä jo mielessäni sorvin vaihdelaatikon öljyihin) - Pieni ero, mutta omassa vanhassa koneessa mitä ilmeisimminkin sitten merkittävä. Aikanaan, kun kone kuluu enemmän, ja kulutus lisääntyy ja lisääntyy, niin lienee (??) ihan perusteltua alkaa käyttämään paksumpia öljyjä, ja lopuksi tunkea 0W-30:n tilalle vaikka 5W-50 öljyä. Jotain Mobilin vanhaa Rally Formulaa. Näin minun käsitykseni mukaan kannattaa ja voi tehdä, ja näin siis tilanteessa, missä se kone on oikeasti kulunut ja oman käyttökaarensa loppupäässä. Ohuen öljyn tehtävänä on vähentää koneen sisäistä kitkaa, ja olla helposti ja kevyesti pumpattavaa. Volkkarin koneissa öljynpaine on noin 5 kilon luokkaa. Hmmm... Voi se olla, ettei öljyn paksuntaminen ole se oikea ratkaisu sittenkään, voitelu voi huonontua jos pumpattavuus huononee liikaa. Onko jolla kulla tästä nyt mielipidettä? Luulisi toisaalta, että viiden kilon paineella öljy kuin öljy kiertää ihan riittävästi koneessa.
Kun kone on ajettu 400-500 tuhatta, niin se on sen verran monesta kohtaa jo kulunut, että en tiedä, kannattaako tuollaista alkaa kunnostamaan. Jos laakereiden vaihto ja uudet venttiilit ja nostajat riittävät, niin tietenkin silloin, mutta mistäpä sen etukäteen voi tietää ennen koneen purkamista ja mittaamista. Tuntuisi aika loogiselta tuo öljyn paksuntaminen oikein kuluneeseen koneeseen. Edit: Siis jos sitä konetta ei aio mitenkään enää yrittää kunnostaa. Jos aikoo näin tehdä, niin ehkä sitä öljyä ei ole järkevää paksuntaa ennen korjaamista.
T -.-
Ainakaan tuo VAG 1.9tdi 90hv 2000 ei vielä syö öljyä. 540tkm ajettu. Myyjä taisi sanoa että olisi vaihdellut öljyjä ja suodatinta 10tkm välein. Kuulostaa aika tiheältä kun itse olen vaihdellut 20tkm välein hdi:hin, jossa 520tkm mittarissa.Teboililla on Haminassa omat tuotantolaitokset, mutta valitettavasti se niiden Diamond Carat III on niin ohutta, että se häipyy vanhasta koneesta huut helkkariin. Pikkuisen joutuu liikaa lisäilemään sitä vuoden aikana. Olikohan sadassa asteessa viskositeetti jotain 11,7 tai 11,9 senttistokea, ja liguimolyllä tuo vastaava lukema oli 12,5. (näin asiaa tarkistamatta muistelisin, tai sitten sekoitan nämä jo mielessäni sorvin vaihdelaatikon öljyihin) - Pieni ero, mutta omassa vanhassa koneessa mitä ilmeisimminkin sitten merkittävä. Aikanaan, kun kone kuluu enemmän, ja kulutus lisääntyy ja lisääntyy, niin lienee (??) ihan perusteltua alkaa käyttämään paksumpia öljyjä, ja lopuksi tunkea 0W-30:n tilalle vaikka 5W-50 öljyä. Jotain Mobilin vanhaa Rally Formulaa. Näin minun käsitykseni mukaan kannattaa ja voi tehdä, ja näin siis tilanteessa, missä se kone on oikeasti kulunut ja oman käyttökaarensa loppupäässä. Ohuen öljyn tehtävänä on vähentää koneen sisäistä kitkaa, ja olla helposti ja kevyesti pumpattavaa. Volkkarin koneissa öljynpaine on noin 5 kilon luokkaa. Hmmm... Voi se olla, ettei öljyn paksuntaminen ole se oikea ratkaisu sittenkään, voitelu voi huonontua jos pumpattavuus huononee liikaa. Onko jolla kulla tästä nyt mielipidettä? Luulisi toisaalta, että viiden kilon paineella öljy kuin öljy kiertää ihan riittävästi koneessa.
Kun kone on ajettu 400-500 tuhatta, niin se on sen verran monesta kohtaa jo kulunut, että en tiedä, kannattaako tuollaista alkaa kunnostamaan. Jos laakereiden vaihto ja uudet venttiilit ja nostajat riittävät, niin tietenkin silloin, mutta mistäpä sen etukäteen voi tietää ennen koneen purkamista ja mittaamista. Tuntuisi aika loogiselta tuo öljyn paksuntaminen oikein kuluneeseen koneeseen. Edit: Siis jos sitä konetta ei aio mitenkään enää yrittää kunnostaa. Jos aikoo näin tehdä, niin ehkä sitä öljyä ei ole järkevää paksuntaa ennen korjaamista.
T -.-
Jeps, paksummalla öljyllä ei öljyn kulutusta voi laskea, mutta se mihin voidaan vaikuttaa, on kuluneiden laakereiden voitelun parantaminen, jos öljynpaine alkaa laskea liiaksi (eli vuotaa sieltä laakereiden välistä liikaa). Tämäkin on lähinnä elvytystä. Männänrenkaiden välistä kulkeutuvaan öljyyn tuolla ei kyllä vaikuteta.Ei todellakaan tunkea mitään 5W-50 tilalle, jos alkuperäisenä viskositeettivaatimuksena on esim. 0W-30, yleisesti "vanhojen autojen öljyt" 5W-50 viskositeettiluokassa ovat olleet testien paskimpia niin öljykalvoltaan kuin pumppavuudeltaan ja jos moottorin mm. venttiilinnostajat ja venttiilikoneisto on tarkoitettu toimimaan tietyn spesifikaation öljyillä, jonkin jäykemmän kaataminen sinne ei tee hyvää niille vaikka kone alkaisi väljänä öljyä kuluttaakkin (lisäksi moottorin öljynkulutukseen voi olla useampi syy, ellet satu ajamaan EA888 VAGin koneilla). Lisäksi se viskositeetti ei ole vaatimus- eikä laatuluokka! Jos se kone yksinkertaisesti syö paljon öljyä, niin ennen viskositeettiluokan vaihtoa kannattaa kokeilla parin eri valmistajan öljyjen välillä, jotka ovat auton öljyluokituksen sisällä, näilläkin on pieni/keskisuuri ero öljynkulutukseen.
Aivan eri asia jos kone on oikeasti elinkaarensa loppupäässä, mutta yleisesti hieman tuoreempi laitos jossa ei vielä katastrofaalista moottorivikaa ole, niin pysykää spekkirajoissa!
Onko ollut jotain ongelmia? Kävi kyllä mielessä, että ei pieni Neste paini ihan samassa luokassa BP:n kanssa. Muutenkin Suomessa aika vähän noita merkkejä myynnissä. Jotkut mm Total, Valvoline, Pennzoil, Agip puuttuvat markkinoilta, vaikka maailmalla ovat isoja huippumerkkejä.
On ollut. Jopa niin vakavia, että PSA ei enään listaa City Pron B71 2312:n luokituksen omaava öljyä hyväksytyksi öljyksi tiettyihin moottoreihin.
Alla lista öljyvalmistajista, joilla on valikoimissaan tuotteita, joilla on jokin PSA:n luokituksen täyttävä tuote. Listalla ei ole Totalia siitä syystä, että sitä käytetään vertailukohtana, jolla määritellään vastaavuus.Nyt jotain faktaa kehiin, täähän on ku essonbaarin keskustelukerhossa
Onko ollut jotain ongelmia? Kävi kyllä mielessä, että ei pieni Neste paini ihan samassa luokassa BP:n kanssa. Muutenkin Suomessa aika vähän noita merkkejä myynnissä. Jotkut mm Total, Valvoline, Pennzoil, Agip puuttuvat markkinoilta, vaikka maailmalla ovat isoja huippumerkkejä.
Se on korkeempi luokitus, käy kyllä.Luokitus A3/B4 mutta tuota on vaikea löytää 0w luokassa. C3 löytyy kyllä.
Se on korkeempi luokitus, käy kyllä.