Öljyn valinta

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mikkos
  • Aloitettu Aloitettu
Tässä olen seurailut oman auton öljyn käyttäytymistä jo 10tkm ajan.

Autona on chevrolet evanda 2.0l bensa johon löin kiinni e85 muunnossarjan. Ensin ajelin samoilla vanhoilla öljyillä sisäajon, sitten ostin GM ölöjyä 0~20€/5l ja siihen tarvike öljysuodatin, kun kallimpaa ei ollut motonetissä.

Seurasin melkein jokaisena päivänä kun olen ajanut autoa, syökö ölöjyä, katoaako mihinkään vai rupeeko katoamaan ku öljy tarpeeksi rupee kulumaan.

Eka 5tkm olin aika hämilläni, autossa oli melko kirkkaana kuin uudet, samalla tasolla.

7tkm kohdalla hieman tummunut, ihan hivenen, kyylämällä huomas sen.

Mutta sitten 7.5tkm-8tkm välissä rupes tummumaan ihan nopiasti.

Tämmönen perstuntuma sanoo että öljysuodatin on täyttänyt tehtävänsä aika nopeasti? Mitäs isot pojat sanoo?

Ajotyyli on pillurallia, kaupungissa. Autoa käynistelty talvella ilman roikkaa(ei ole ollut mahdollisuutta käyttää). Turhia parkituksia tyhjäkäynillä, eli nuoren kollin meininkia. Btw... pillua en ole saanu kertaakan pillurallia ajamalla
:kippis:
 
Ei se tummuminen tarkoita että suodatin olisi tukossa, öljy myös leikkaantuu...hapetuu tms. ja tummuu siis ihan itsessään.

Jos öljy ei lisäänny, on säädöt siltä osin ok. Aja vaan 10tkm ja sitten öljyn ja suodattimen vaihto.
 
Tämmönen perstuntuma sanoo että öljysuodatin on täyttänyt tehtävänsä aika nopeasti?
Kiinnostaisi tietää mikä sai sinut epäilemään että öljynsuodatin olisi käyttöikänsä päässä?

Itsekin menisin samalla linjalla Super Hessun kanssa, eli tummuminen johtunee öljyn tavanomaisesta hapettumisesta ja epäpuhtauksien sitomisesta. Sanotaan ettei öljyn väri (tumma tai vaalea) kerro varsinaisesti sen käyttöiästä, vaan sen päättelyyn pitäisi saada UOA-labratestit.

Joku sananen MTK:n E85 testistä löytyi liittyen öljynvaihtoväleihin. Tämä testi tukee 10k km aihtoväliä kaupunkiajossa:
korkeaseosetanolilla ajettaessa öljyt on hyvä vaihtaa 10 000 km välein etenkin, jos ajetaan lyhyitä matkoja ja vuosiajokertymä on pieni. Runsaassa maantieajossa öljynvaihtoväli ei ole hänen mukaansa yhtäk riittinen. Öljyksi Isokivijärvi suosittelee etanolia käyttävään autoon täyssynteettistä öljyä, joka huomioi etanolipolttoaineen vaikutukset.
 
Nyt kun on vähän korkeampivireiseen japsiin (300hv 2litrasesta) tuo RVS käsittely tehty, niin siirtyisin mielelläni parempiin moottoriöljyihin. Kilsoja tulee karkeasti 4-6000 per vuosi, eli käytännössä mikä tahansa öljy menee yhden ajokauden ja seuraavalle sitten uudet öljyt sisään.

Oon oikeastaan päätynyt Del-Ronin ja Amsoilin välille, jompaa kumpaa noista varmaankin pitäisi laittaa, koska noilla öljyillä täyssynteettiset öljyt ovat PAO ja Esteripohjaisia tuon perus täyssynteettisen öljyn sijaan. Perus synteettisissähän tuo raaka-aine on mineraaliöljypohjaista, joka on kemiallisesti uudelleenrakennettu molekyylirakenteeltaan, muttei silti yhtä laadukasta kuin paremmat öljyt. Mulla on laahaavat nokat jotka hyötyvätkin hyvästä pintapaineenkestosta.

Onko raadilla suosituksia?
 
Nyt kun on vähän korkeampivireiseen japsiin (300hv 2litrasesta) tuo RVS käsittely tehty, niin siirtyisin mielelläni parempiin moottoriöljyihin. Kilsoja tulee karkeasti 4-6000 per vuosi, eli käytännössä mikä tahansa öljy menee yhden ajokauden ja seuraavalle sitten uudet öljyt sisään.

Oon oikeastaan päätynyt Del-Ronin ja Amsoilin välille, jompaa kumpaa noista varmaankin pitäisi laittaa, koska noilla öljyillä täyssynteettiset öljyt ovat PAO ja Esteripohjaisia tuon perus täyssynteettisen öljyn sijaan. Perus synteettisissähän tuo raaka-aine on mineraaliöljypohjaista, joka on kemiallisesti uudelleenrakennettu molekyylirakenteeltaan, muttei silti yhtä laadukasta kuin paremmat öljyt. Mulla on laahaavat nokat jotka hyötyvätkin hyvästä pintapaineenkestosta.

Onko raadilla suosituksia?

Mistä tämä tieto PAO tai esteripohjaisuudesta?

Onko perus öljyllä ja pintapaineen kestolla juurikaan yhteyttä?
 
Nyt kun on vähän korkeampivireiseen japsiin (300hv 2litrasesta) tuo RVS käsittely tehty, niin siirtyisin mielelläni parempiin moottoriöljyihin. Kilsoja tulee karkeasti 4-6000 per vuosi, eli käytännössä mikä tahansa öljy menee yhden ajokauden ja seuraavalle sitten uudet öljyt sisään.

Oon oikeastaan päätynyt Del-Ronin ja Amsoilin välille, jompaa kumpaa noista varmaankin pitäisi laittaa, koska noilla öljyillä täyssynteettiset öljyt ovat PAO ja Esteripohjaisia tuon perus täyssynteettisen öljyn sijaan. Perus synteettisissähän tuo raaka-aine on mineraaliöljypohjaista, joka on kemiallisesti uudelleenrakennettu molekyylirakenteeltaan, muttei silti yhtä laadukasta kuin paremmat öljyt. Mulla on laahaavat nokat jotka hyötyvätkin hyvästä pintapaineenkestosta.

Onko raadilla suosituksia?
Omaan autoon suisittelee tuollaista. Ilmeisesti olisi ihan hyvä perus öljy. Mobil 1 FS 0W40
32€ Mobil 1 FS New Life™ 0W-40 4l | Motonet Oy

Car Engine Oils | Products | Mobil 1™ FS 0W-40
 
Nyt kun on vähän korkeampivireiseen japsiin (300hv 2litrasesta) tuo RVS käsittely tehty, niin siirtyisin mielelläni parempiin moottoriöljyihin. Kilsoja tulee karkeasti 4-6000 per vuosi, eli käytännössä mikä tahansa öljy menee yhden ajokauden ja seuraavalle sitten uudet öljyt sisään.

Oon oikeastaan päätynyt Del-Ronin ja Amsoilin välille, jompaa kumpaa noista varmaankin pitäisi laittaa, koska noilla öljyillä täyssynteettiset öljyt ovat PAO ja Esteripohjaisia tuon perus täyssynteettisen öljyn sijaan. Perus synteettisissähän tuo raaka-aine on mineraaliöljypohjaista, joka on kemiallisesti uudelleenrakennettu molekyylirakenteeltaan, muttei silti yhtä laadukasta kuin paremmat öljyt. Mulla on laahaavat nokat jotka hyötyvätkin hyvästä pintapaineenkestosta.

Onko raadilla suosituksia?
Tuon yllä olevan videon perusteella laittaisin Del-ronin. Amsoil olisi pikkuisen halvempaa, varsinkin ato24 sivustolta tilattuna.
 
Mistä tämä tieto PAO tai esteripohjaisuudesta?

Onko perus öljyllä ja pintapaineen kestolla juurikaan yhteyttä?
No kyllähän tuon tiedon netistä löytää ja nuo parempia öljyjä valmistavat firmat kyllä mainitsevat, jos öljyt on pääasiassa raaka-aineluokkia 4 ja 5 eli pao ja esteri. Esim opieoils.co.uk sivustolla on erillinen kategoria noille esteriöljyille joihin kuuluu mm. Redline, Motul, Fuchs Titan (näitä he myyvät), Amsoil ja suomessa Del Ron. Noissa on kuumankesto ja muutkin ominaisuudet perusöljyihin verrattuna aivan toista luokkaa ja esim Del Ronia käyttää suomessa kilpatallit niin moottoripyörien kuin autojenkin parissa lähes järjestään.
 
Ostin tänään kisakireään 130hv 1.9tdi pumpparikoneeseen Red line 0w-30:stä vajaa kahdeksan litraa eli kahden öljynvaihdon edestä kun oli 6e/l myynnissä motonetissä. Pari viikkoa sitten lorottelin Teboilin diamond dieselit, joten menee varmaan talveen seuraava öljynvaihto. Pour point on -60 niin luulisi ihan hyvin juoksevan pakkasilla.
 
Eiks öljyissä loppupeleissä tärkeintä ollu se, että ACEA-vaatimukset vastaa autoon käypäsiä ? Eli vaikka jostain öljystä uupuis valmistajan suositus, mutta se sopii ACEA-luokituksien puolesta autoon, ni kaiketi saa käyttää ?

Perjaatteessa kyllä. Mutta sitten, jos kyseessä olisi takuunalainen auto niin silloin moottorin takuu olisi evätty.
 
Ei varmaan päde suomessa tollaset vaan jos käytetään soveltuvaa öljyä niin homma on bueno..

Kuluttajariitalautakunta on linjannut, että jos valmistajan huolto-ohjelmaa ei noudateta, niin silloin ei myöskään virhettä katsota tapahtuneeksi. Huolto-ohjelmassa on nimenomaan määritelty se, mitä öljyä autossa saa käyttää ja mitkä normit sen on täytettävä.
 
Haluan vielä tarkentaa, ku tämä öljykeskustelu lähti vähän kihitymään, että tosiaan, Opelini ohjekirjassa mainitaan öljyistä näin:

''Suositellaan käytettävän GM ******* hyväksynnällä olevia öljyjä, mutta jos semmoista ei ole saatavilla, niin öljyjen tulee täyttää nämä luokitukset: ACEA, A3/B3''

Näissäkin on varmasti autovalmistajakohtaisia eroja miten asia on. Alla esimerkki miten esim. PSA asian ilmaisee asiakkaalle tulostettavassa huolto-ohjelman yhteenvetolomaakkeessa. Kun taas huoltokirjassa puhutaan, että vain PSA B71 2312-luokituksen omaavaa öljyä saa käyttää moottorissa.

Sieppaa.JPG
 
Kävin palauttamassa se Mobilin ja nappasin mukaan Castrol Magnatec 5W-40:n. Sen kanssa ei pitäis mennä pieleen, ku löytyy Dexos2 hyväksyntä ja oli vähän edullisempaakin.

Mikset osta suoraan tota Gm:n dexos2 öljyä, todella edullista (19,90/5 litraa) ja taatusti täyttää vaatimukset.

Itse olen käyttänyt useissa autoissa, viimeksi -08 1,9tdi vaggilainen (ei dpf) ja toiminut hyvin. tossa öljyssä on melko hyvät mersun, bemarin ja vaggilaisten luokitukset opelin luokituksien lisåksi.
 
Mikset osta suoraan tota Gm:n dexos2 öljyä, todella edullista (19,90/5 litraa) ja taatusti täyttää vaatimukset.

Itse olen käyttänyt useissa autoissa, viimeksi -08 1,9tdi vaggilainen (ei dpf) ja toiminut hyvin. tossa öljyssä on melko hyvät mersun, bemarin ja vaggilaisten luokitukset opelin luokituksien lisåksi.
Ei ole täyssynteettistä joten sitä ei kannata ilmeisesti käyttää? Näin kuulin essolla, joten jos olen väärässä niin hyvin mahdollista :)
 
Pösöön lurauteltiin Castrol c2 0w-30:sta. Merkkihuolto olisi laittanut Nesteen vastaavaa, mutta säästin 45 euroa, kun vein omat. Eri valmistaja, mutta sama PSA:n hyväksyntä. Varmaan ihan pirun hyvää öljyä!
 
Pösöön lurauteltiin Castrol c2 0w-30:sta. Merkkihuolto olisi laittanut Nesteen vastaavaa, mutta säästin 45 euroa, kun vein omat. Eri valmistaja, mutta sama PSA:n hyväksyntä. Varmaan ihan pirun hyvää öljyä!

Henkilökohtaisesti kiertäisin Nesteen öljyt kaukaa. Varsinkin PSA:n vehkeissä.



Edit: Typo
 
Viimeksi muokattu:
Käytän itse 504/507 -longlife öljyjä, jotka kuitenkin vaihdan vuosittain noin 12-15 tuhannen ajon jälkeen.
VAG-moottoriöljy – AutoWiki
LiquiMoly on ollut ihan hyvää, se tuntuu pysyvän koneessa vähän paremmin kuin nuo muut lurut. Käytän myös sitä samanmerkkistä molybdeeni sulfidi lisäainetta, koska venttiiliikoneisto tuntuu ainakin äänen perusteella siitä aineesta tykkäävän. Vaihdan öljyt itse, ja samalla tulee tehtyä muutakin sille autolle. Nytkin viime viikolla kun tein kyseisen öljynvaihdon, niin samalla vaihdoin öljyt myös vaihdelaatikkoon, imin puolet pois ohjaustehostimen öljyistä ja korvasin uudella, ja vaihdoin myös jarrunesteetkin vakuumi pumpulla ne vanhat läpivetämällä. Vaimo tankkasi samaan aikaan uutta nestettä sinne säiliöön. Jäähdystysnesteen vaihdan remmin vaihdon yhteydessä. Ajan 60% glykoli määrällä, että pakkasen kesto olisi suurin mahdollinen. Samalla nostolla vaihtuu myös ilmansuodatin (pakko vaihtaa alakautta) ja sisätilan ilmansuodatinkin. Osat tilaan yleensä autonosat24:stä Saksasta.

Fiksuin ostos on ollut 3 tonnin korjaamo tunkki erikoisen suurella 80 sentin nostokorkeudella, ja neljä kappaletta 12 tonnin pukkeja, joiden suurin korkeus on 76 senttiä. Tuommoisen 900 kiloisen Audin A2 kotteron huitasee mukavasti ylös tuollaisilla, ja auton saa pihan kaltevuudesta huolimatta säädettyä vaaka-asentoon. Sitten sitä on hyvä tarkastella ja huoltaa. Ei pidä kiirettä, vaan antaa olla pukilla vaikka pari päivää, niin kaikki tulee tehtyä ja kunnolla. Pesen vielä yleensä alustan ja konehuoneen aina aluksi, niin on mukavampaa ihmetellä ja vaikka paikka maalailla (alustasta) sitä autoa.

Ei tulisi pieneen mieleenkään antaa kenenkään muun edes koskea tuohon autoon. Tuolle vuosittaiselle noin 15 tuhannen ajokilometrin matkalle joutuu öljyä lisäilemään ehkä noin 3 kertaa puolen litran satsin koneeseen. Ihan vielä siedettäviä lukemia tuollaiset. Käytän Mann merkkisiä filttereitä, niissä se ohivuotoportti on kierrejousella kuormitettu kunnon lautasventtiili, joka tarvittaessa (kun asiat ovat menneet siis pieleen ja suodatin on tukkeutunut) toimii varmemmin, kuin jokin muu ratkaisu.

Lopuksi: En koskaan lakkaa ihmettelemästä sitä, kuinka surkeasti huollettavaksi tuollainen pieni etuvetoinen pystytäänkään suunnittelemaan ja tekemään. Rakenteet ovat tieten tahtoen ikävät. Suunnittelisin tuollaisen viikossa uudestaan, ja jokaisesta kohdasta paremmaksi kuin tuo on. Mutta: On hyvä käsittää, ettei tuota ole edes tarkoitettukaan huollettavaksi, vaan kestämään tasan kymmenen vuotta ja 200 000 ajokilometriä. Sen jälkeen sen pitääkin olla loppuun kulunut liki jokaisesta kohdastaan. Näin saadaan tehtyä ja myytyä se uusi auto. Tuo oma on nyt 14 vuotias ja ajettu 220 000, ja matka jatkuu. Tallissa on odottamassa 40 000 ajettu vaihto kone ja laatikko. Aion selvittää, pystynkö ajamaan tuolla yhdellä autolla yli 40 vuotta vaiko en. 8-)

T -.-

Tuo LiquiMoly on Saksan suurin tarvikemerkki. Ja tuollaiset öljyt ovat nykyisin täysin synteettisiä nestemäisiä polyesteri liuoksia, on ihan hyvin mahdollista, että nuo volkkariin kelpaavat 504/507 perusöljyt tulevat joka eri öljymerkille yhdestä ja samasta Eurooppalaisen kemiantehtaan hanasta, ja eri merkit vain sekoittavat sitten siihen perusöljyyn niitä omia lisäaineitaan. Jos luokitukset täyttyvät, niin pääpiirteissään nuo kaikki eri öljyt ovat käytännössä jokseenkin yhtä hyviä keskenään. Alihankinta on muuttanut ja "globalisoinut" tämänkin asian.
 
Teboililla on Haminassa omat tuotantolaitokset, mutta valitettavasti se niiden Diamond Carat III on niin ohutta, että se häipyy vanhasta koneesta huut helkkariin. Pikkuisen joutuu liikaa lisäilemään sitä vuoden aikana. Olikohan sadassa asteessa viskositeetti jotain 11,7 tai 11,9 senttistokea, ja liguimolyllä tuo vastaava lukema oli 12,5. (näin asiaa tarkistamatta muistelisin, tai sitten sekoitan nämä jo mielessäni sorvin vaihdelaatikon öljyihin) - Pieni ero, mutta omassa vanhassa koneessa mitä ilmeisimminkin sitten merkittävä. Aikanaan, kun kone kuluu enemmän, ja kulutus lisääntyy ja lisääntyy, niin lienee (??) ihan perusteltua alkaa käyttämään paksumpia öljyjä, ja lopuksi tunkea 0W-30:n tilalle vaikka 5W-50 öljyä. Jotain Mobilin vanhaa Rally Formulaa. Näin minun käsitykseni mukaan kannattaa ja voi tehdä, ja näin siis tilanteessa, missä se kone on oikeasti kulunut ja oman käyttökaarensa loppupäässä. Ohuen öljyn tehtävänä on vähentää koneen sisäistä kitkaa, ja olla helposti ja kevyesti pumpattavaa. Volkkarin koneissa öljynpaine on noin 5 kilon luokkaa. Hmmm... Voi se olla, ettei öljyn paksuntaminen ole se oikea ratkaisu sittenkään, voitelu voi huonontua jos pumpattavuus huononee liikaa. Onko jolla kulla tästä nyt mielipidettä? Luulisi toisaalta, että viiden kilon paineella öljy kuin öljy kiertää ihan riittävästi koneessa.

Kun kone on ajettu 400-500 tuhatta, niin se on sen verran monesta kohtaa jo kulunut, että en tiedä, kannattaako tuollaista alkaa kunnostamaan. Jos laakereiden vaihto ja uudet venttiilit ja nostajat riittävät, niin tietenkin silloin, mutta mistäpä sen etukäteen voi tietää ennen koneen purkamista ja mittaamista. Tuntuisi aika loogiselta tuo öljyn paksuntaminen oikein kuluneeseen koneeseen. Edit: Siis jos sitä konetta ei aio mitenkään enää yrittää kunnostaa. Jos aikoo näin tehdä, niin ehkä sitä öljyä ei ole järkevää paksuntaa ennen korjaamista.

T -.-
 
Viimeksi muokattu:
Henkilökohtaisesti kiertäisin Nesteen öljyt kaukaa. Varsinkin PSA:n vehkeissä.



Edit: Typo

Onko ollut jotain ongelmia? Kävi kyllä mielessä, että ei pieni Neste paini ihan samassa luokassa BP:n kanssa. Muutenkin Suomessa aika vähän noita merkkejä myynnissä. Jotkut mm Total, Valvoline, Pennzoil, Agip puuttuvat markkinoilta, vaikka maailmalla ovat isoja huippumerkkejä.
 
Teboililla on Haminassa omat tuotantolaitokset, mutta valitettavasti se niiden Diamond Carat III on niin ohutta, että se häipyy vanhasta koneesta huut helkkariin. Pikkuisen joutuu liikaa lisäilemään sitä vuoden aikana. Olikohan sadassa asteessa viskositeetti jotain 11,7 tai 11,9 senttistokea, ja liguimolyllä tuo vastaava lukema oli 12,5. (näin asiaa tarkistamatta muistelisin, tai sitten sekoitan nämä jo mielessäni sorvin vaihdelaatikon öljyihin) - Pieni ero, mutta omassa vanhassa koneessa mitä ilmeisimminkin sitten merkittävä. Aikanaan, kun kone kuluu enemmän, ja kulutus lisääntyy ja lisääntyy, niin lienee (??) ihan perusteltua alkaa käyttämään paksumpia öljyjä, ja lopuksi tunkea 0W-30:n tilalle vaikka 5W-50 öljyä. Jotain Mobilin vanhaa Rally Formulaa. Näin minun käsitykseni mukaan kannattaa ja voi tehdä, ja näin siis tilanteessa, missä se kone on oikeasti kulunut ja oman käyttökaarensa loppupäässä. Ohuen öljyn tehtävänä on vähentää koneen sisäistä kitkaa, ja olla helposti ja kevyesti pumpattavaa. Volkkarin koneissa öljynpaine on noin 5 kilon luokkaa. Hmmm... Voi se olla, ettei öljyn paksuntaminen ole se oikea ratkaisu sittenkään, voitelu voi huonontua jos pumpattavuus huononee liikaa. Onko jolla kulla tästä nyt mielipidettä? Luulisi toisaalta, että viiden kilon paineella öljy kuin öljy kiertää ihan riittävästi koneessa.

Kun kone on ajettu 400-500 tuhatta, niin se on sen verran monesta kohtaa jo kulunut, että en tiedä, kannattaako tuollaista alkaa kunnostamaan. Jos laakereiden vaihto ja uudet venttiilit ja nostajat riittävät, niin tietenkin silloin, mutta mistäpä sen etukäteen voi tietää ennen koneen purkamista ja mittaamista. Tuntuisi aika loogiselta tuo öljyn paksuntaminen oikein kuluneeseen koneeseen. Edit: Siis jos sitä konetta ei aio mitenkään enää yrittää kunnostaa. Jos aikoo näin tehdä, niin ehkä sitä öljyä ei ole järkevää paksuntaa ennen korjaamista.

T -.-
Itselläni ei oo vagginoista kokemusta, mutta nissanin turbomalleista sitäkin enemmän, kun satun harrastelemaan. Paksumpi öljy kuluneella koneella on ihan ok, mutta sitä tilannetta varten pitäisi sitten olla öljynpainemittari. Kuumalla koneella tyhjäkäynnillä kun alkaa paineet laskea tehtaan arvoista, niin sitten tietää, että siellä koneessa on väljää. Kuluneet männänrenkaat sen öljynsyönnin ja ohivuodon/huohotuksen (jonka seurauksena normiautoissa ulos huohotettu öljy poltetaan koneessa) aiheuttaa, mutta männänrenkaat voi pysyä oikeilla öljyillä ihan kunnossa vaikka laakereissa alkaisikin kulumaa olla. Öljynpaine riippuu kierroksista, koska öljypumppu on yleensä kiinteästi kampurassa kiinni ja vetää kampuran tahtiin.
 
Teboililla on Haminassa omat tuotantolaitokset, mutta valitettavasti se niiden Diamond Carat III on niin ohutta, että se häipyy vanhasta koneesta huut helkkariin. Pikkuisen joutuu liikaa lisäilemään sitä vuoden aikana. Olikohan sadassa asteessa viskositeetti jotain 11,7 tai 11,9 senttistokea, ja liguimolyllä tuo vastaava lukema oli 12,5. (näin asiaa tarkistamatta muistelisin, tai sitten sekoitan nämä jo mielessäni sorvin vaihdelaatikon öljyihin) - Pieni ero, mutta omassa vanhassa koneessa mitä ilmeisimminkin sitten merkittävä. Aikanaan, kun kone kuluu enemmän, ja kulutus lisääntyy ja lisääntyy, niin lienee (??) ihan perusteltua alkaa käyttämään paksumpia öljyjä, ja lopuksi tunkea 0W-30:n tilalle vaikka 5W-50 öljyä. Jotain Mobilin vanhaa Rally Formulaa. Näin minun käsitykseni mukaan kannattaa ja voi tehdä, ja näin siis tilanteessa, missä se kone on oikeasti kulunut ja oman käyttökaarensa loppupäässä. Ohuen öljyn tehtävänä on vähentää koneen sisäistä kitkaa, ja olla helposti ja kevyesti pumpattavaa. Volkkarin koneissa öljynpaine on noin 5 kilon luokkaa. Hmmm... Voi se olla, ettei öljyn paksuntaminen ole se oikea ratkaisu sittenkään, voitelu voi huonontua jos pumpattavuus huononee liikaa. Onko jolla kulla tästä nyt mielipidettä? Luulisi toisaalta, että viiden kilon paineella öljy kuin öljy kiertää ihan riittävästi koneessa.

Kun kone on ajettu 400-500 tuhatta, niin se on sen verran monesta kohtaa jo kulunut, että en tiedä, kannattaako tuollaista alkaa kunnostamaan. Jos laakereiden vaihto ja uudet venttiilit ja nostajat riittävät, niin tietenkin silloin, mutta mistäpä sen etukäteen voi tietää ennen koneen purkamista ja mittaamista. Tuntuisi aika loogiselta tuo öljyn paksuntaminen oikein kuluneeseen koneeseen. Edit: Siis jos sitä konetta ei aio mitenkään enää yrittää kunnostaa. Jos aikoo näin tehdä, niin ehkä sitä öljyä ei ole järkevää paksuntaa ennen korjaamista.

T -.-

Ei todellakaan tunkea mitään 5W-50 tilalle, jos alkuperäisenä viskositeettivaatimuksena on esim. 0W-30, yleisesti "vanhojen autojen öljyt" 5W-50 viskositeettiluokassa ovat olleet testien paskimpia niin öljykalvoltaan kuin pumppavuudeltaan ja jos moottorin mm. venttiilinnostajat ja venttiilikoneisto on tarkoitettu toimimaan tietyn spesifikaation öljyillä, jonkin jäykemmän kaataminen sinne ei tee hyvää niille vaikka kone alkaisi väljänä öljyä kuluttaakkin (lisäksi moottorin öljynkulutukseen voi olla useampi syy, ellet satu ajamaan EA888 VAGin koneilla). Lisäksi se viskositeetti ei ole vaatimus- eikä laatuluokka! Jos se kone yksinkertaisesti syö paljon öljyä, niin ennen viskositeettiluokan vaihtoa kannattaa kokeilla parin eri valmistajan öljyjen välillä, jotka ovat auton öljyluokituksen sisällä, näilläkin on pieni/keskisuuri ero öljynkulutukseen.

Aivan eri asia jos kone on oikeasti elinkaarensa loppupäässä, mutta yleisesti hieman tuoreempi laitos jossa ei vielä katastrofaalista moottorivikaa ole, niin pysykää spekkirajoissa!
 
Teboililla on Haminassa omat tuotantolaitokset, mutta valitettavasti se niiden Diamond Carat III on niin ohutta, että se häipyy vanhasta koneesta huut helkkariin. Pikkuisen joutuu liikaa lisäilemään sitä vuoden aikana. Olikohan sadassa asteessa viskositeetti jotain 11,7 tai 11,9 senttistokea, ja liguimolyllä tuo vastaava lukema oli 12,5. (näin asiaa tarkistamatta muistelisin, tai sitten sekoitan nämä jo mielessäni sorvin vaihdelaatikon öljyihin) - Pieni ero, mutta omassa vanhassa koneessa mitä ilmeisimminkin sitten merkittävä. Aikanaan, kun kone kuluu enemmän, ja kulutus lisääntyy ja lisääntyy, niin lienee (??) ihan perusteltua alkaa käyttämään paksumpia öljyjä, ja lopuksi tunkea 0W-30:n tilalle vaikka 5W-50 öljyä. Jotain Mobilin vanhaa Rally Formulaa. Näin minun käsitykseni mukaan kannattaa ja voi tehdä, ja näin siis tilanteessa, missä se kone on oikeasti kulunut ja oman käyttökaarensa loppupäässä. Ohuen öljyn tehtävänä on vähentää koneen sisäistä kitkaa, ja olla helposti ja kevyesti pumpattavaa. Volkkarin koneissa öljynpaine on noin 5 kilon luokkaa. Hmmm... Voi se olla, ettei öljyn paksuntaminen ole se oikea ratkaisu sittenkään, voitelu voi huonontua jos pumpattavuus huononee liikaa. Onko jolla kulla tästä nyt mielipidettä? Luulisi toisaalta, että viiden kilon paineella öljy kuin öljy kiertää ihan riittävästi koneessa.

Kun kone on ajettu 400-500 tuhatta, niin se on sen verran monesta kohtaa jo kulunut, että en tiedä, kannattaako tuollaista alkaa kunnostamaan. Jos laakereiden vaihto ja uudet venttiilit ja nostajat riittävät, niin tietenkin silloin, mutta mistäpä sen etukäteen voi tietää ennen koneen purkamista ja mittaamista. Tuntuisi aika loogiselta tuo öljyn paksuntaminen oikein kuluneeseen koneeseen. Edit: Siis jos sitä konetta ei aio mitenkään enää yrittää kunnostaa. Jos aikoo näin tehdä, niin ehkä sitä öljyä ei ole järkevää paksuntaa ennen korjaamista.

T -.-
Ainakaan tuo VAG 1.9tdi 90hv 2000 ei vielä syö öljyä. 540tkm ajettu. Myyjä taisi sanoa että olisi vaihdellut öljyjä ja suodatinta 10tkm välein. Kuulostaa aika tiheältä kun itse olen vaihdellut 20tkm välein hdi:hin, jossa 520tkm mittarissa.

Pitäisi tarkistaa että mitä öljyä sinne tdi:in on laitettu. Pösöön tuli jotain halvinta 5W-40 5L purkissa olevaa, eikä öljyä kulunut.
Vm.2000 tdi:n vaihtoehdot:
Mobil 1 FS 0W-40
Mobil Super 5W-40, 10W-40 tai 15W-40.

Jotain tuollaista halpaa 5W-40 öljyä varmaan tohtisin käyttää vanhaan autoon. 5W-30 tuskin edes kävisi?
23€ Motox FullSyn 5W-40 5l SM/CF | Motonet Oy

Edit:
Hämärä muistikuva että olisin käyttänyt joskus myös 10W-40 öljyä. Sehän on vähän paksumpaa ja siksi ei ole talveksi aivan niin hyvää. Hintaerokin on tosi pieni 5W-40 öljyyn verrattuna.
18€ Motox SemiSyn 10W-40 5l SL/CF | Motonet Oy

E2:
Valvoline 19.50€ hintaan Tokmannista Moottoriöljy 5W40 All Climate, 5 l
 
Viimeksi muokattu:
Ei todellakaan tunkea mitään 5W-50 tilalle, jos alkuperäisenä viskositeettivaatimuksena on esim. 0W-30, yleisesti "vanhojen autojen öljyt" 5W-50 viskositeettiluokassa ovat olleet testien paskimpia niin öljykalvoltaan kuin pumppavuudeltaan ja jos moottorin mm. venttiilinnostajat ja venttiilikoneisto on tarkoitettu toimimaan tietyn spesifikaation öljyillä, jonkin jäykemmän kaataminen sinne ei tee hyvää niille vaikka kone alkaisi väljänä öljyä kuluttaakkin (lisäksi moottorin öljynkulutukseen voi olla useampi syy, ellet satu ajamaan EA888 VAGin koneilla). Lisäksi se viskositeetti ei ole vaatimus- eikä laatuluokka! Jos se kone yksinkertaisesti syö paljon öljyä, niin ennen viskositeettiluokan vaihtoa kannattaa kokeilla parin eri valmistajan öljyjen välillä, jotka ovat auton öljyluokituksen sisällä, näilläkin on pieni/keskisuuri ero öljynkulutukseen.

Aivan eri asia jos kone on oikeasti elinkaarensa loppupäässä, mutta yleisesti hieman tuoreempi laitos jossa ei vielä katastrofaalista moottorivikaa ole, niin pysykää spekkirajoissa!
Jeps, paksummalla öljyllä ei öljyn kulutusta voi laskea, mutta se mihin voidaan vaikuttaa, on kuluneiden laakereiden voitelun parantaminen, jos öljynpaine alkaa laskea liiaksi (eli vuotaa sieltä laakereiden välistä liikaa). Tämäkin on lähinnä elvytystä. Männänrenkaiden välistä kulkeutuvaan öljyyn tuolla ei kyllä vaikuteta.
 
Onko ollut jotain ongelmia? Kävi kyllä mielessä, että ei pieni Neste paini ihan samassa luokassa BP:n kanssa. Muutenkin Suomessa aika vähän noita merkkejä myynnissä. Jotkut mm Total, Valvoline, Pennzoil, Agip puuttuvat markkinoilta, vaikka maailmalla ovat isoja huippumerkkejä.

On ollut. Jopa niin vakavia, että PSA ei enään listaa City Pron B71 2312:n luokituksen omaava öljyä hyväksytyksi öljyksi tiettyihin moottoreihin.
 
Nyt jotain faktaa kehiin, täähän on ku essonbaarin keskustelukerhossa :D
Alla lista öljyvalmistajista, joilla on valikoimissaan tuotteita, joilla on jokin PSA:n luokituksen täyttävä tuote. Listalla ei ole Totalia siitä syystä, että sitä käytetään vertailukohtana, jolla määritellään vastaavuus.
oljyt.JPG
 
Onko ollut jotain ongelmia? Kävi kyllä mielessä, että ei pieni Neste paini ihan samassa luokassa BP:n kanssa. Muutenkin Suomessa aika vähän noita merkkejä myynnissä. Jotkut mm Total, Valvoline, Pennzoil, Agip puuttuvat markkinoilta, vaikka maailmalla ovat isoja huippumerkkejä.

Esson baarista kertoivat ettei Neste valmista myymiään moottoriöljyjä...
 
Taas väitellään, kyllähän tästä ihan faktaakin löytyy, kun viitsii asiaan hetken paneutua: https://www.neste.com/fi/30-vuotta-neste-oilin-voiteluöljyjä. "Neste luopui Laajasalon tehtaasta vuonna 2009, kun Helsingin kaupunki tyhjensi alueen. Voiteluaineiden sekoitus ja pakkaus on sen jälkeen hankittu palveluna yhtiön kumppaneilta. Tutkimus ja tuotekehitys jatkuvat kuitenkin aiempaan tapaan."
Ja ilmeisesti ihan Nesteen omaan perusöljyyn tehään "Neste Oil on kasvanut merkittäväksi voiteluaineiden ja niiden valmistuksessa käytettävän Group III -perusöljyn valmistajaksi." Kaiketi sitten joku muukin samaan peruslitkuun tekee, tuskin kaikki omaan käyttöön menee.
 
Mitäs 0w-30 öljyä suosittelette 1.6 CRDI öljyksi talven varalle? Ei ole siis lämmitystolppaa joten mielummin 0w kuin 5w öljy.
 
Luokitus A3/B4 mutta tuota on vaikea löytää 0w luokassa. C3 löytyy kyllä.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
261 628
Viestejä
4 537 328
Jäsenet
74 856
Uusin jäsen
KeisariLoL

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom