Öljyn valinta

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mikkos
  • Aloitettu Aloitettu
Miten varmistaa, että tuo Tokmannin öljy on aitoa tavaraa? Eikö tässä muutaman vuoden sisään paljastunut tapaus, että myytiin väärennettyä öljyä?
 
Kai ne väärennetyt on jo vedetty pois tai myyty :D
Mahtoikohan hajota moottoreita? Tässä ilmeisesti myös ollu väärennetty öljy. Jenkeissä jotkut palauttaa öljykannun täytettyään sen vanhalla tms.

 
Kai ne väärennetyt on jo vedetty pois tai myyty :D
Mahtoikohan hajota moottoreita? Tässä ilmeisesti myös ollu väärennetty öljy. Jenkeissä jotkut palauttaa öljykannun täytettyään sen vanhalla tms.

Tai sitten ne palauttaa täytettynä käytetyllä paistorasvalla.. jolloin väristä ei ainakaan ole helppoa huomata eroa aitoon.. mutta vähän saa askarrella, jotta saa sinetin tms. näyttämään ehjältä.
 
Onkos nuo "sujuva kylmäkäynnistys kaikissa ilmasto-oloissa" lausahdukset ihan puhdasta markkinointijargonia, vai tässä oikeasti näissä eroja laatumerkkien välillä? Vai onko vaan oleellisempaa ostaa 0w öljyt talveksi, kun autoa joutuu repimään ilman lämmitystä käyntiin (aina kyllä ongelmitta lähtenyt)?
 
Mielenkiintoista, että halpa hallin purkissa ei ole vuosilukuja mainittu ja luokituksia on enemmän :think: Sitten on vielä tuommoinen afrikka versio, jossa luokituksia on haettu 2008 :think:

Belco 5W-40 täyssynteettinen moottoriöljy


https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/belco-5w-40-4-l-moottorioljy#spca


Belco-Afrique/Les Produits belco


Saattaapi olla piraattiöljyä jollain (tai kaikilla) myynnissä :hammer:


Tekee muuten Belco näköjään Motox öljytkin. Näkyy olevan sivuillaan kuva motonetin öljyhyllystä, missä Motoxit on keskellä, eikä Belcon purkkeja näy missään.


Katsoppas muuten tuota viimeista kuvaa tarkkaan. Kuva on jostain Motonetistä, kun siinä on Motonetin mainoksiakin. :D
 
Mielenkiintoista, että halpa hallin purkissa ei ole vuosilukuja mainittu ja luokituksia on enemmän :think: Sitten on vielä tuommoinen afrikka versio, jossa luokituksia on haettu 2008 :think:

Saattaapi olla piraattiöljyä jollain (tai kaikilla) myynnissä :hammer:

Tekee muuten Belco näköjään Motox öljytkin. Näkyy olevan sivuillaan kuva motonetin öljyhyllystä, missä Motoxit on keskellä, eikä Belcon purkkeja näy missään.


Aika erikoista juu, että tuolleen luokitukset vaihtelee...

Motox = Belco

onkin mielenkiintoinen havainto. :) Ei niitä Belcon purkkeja näy, kun Motonet ei myy Belco öljyjä. Epäillyttää vaan, että tietääkö edes Motonet, mitä niissä Belco=Motox purkeissa oikeasti on... :think:

Ehkä kuitenkin otan ennemmin hyllystä sen Mobilin purkin. :smoke:

Olieproducten voor retail en groothandel | Belco Motor Oil

:)
 
Viimeksi muokattu:
Tekee muuten Belco näköjään Motox öljytkin. Näkyy olevan sivuillaan kuva motonetin öljyhyllystä, missä Motoxit on keskellä, eikä Belcon purkkeja näy missään.


image-retail-1.jpg


Tuossa vielä kuva ilman logoja, tekstejä tms.
 
Saatko sen kopsattua tänne tai jonnekin? Vaatii fecebook tunnarit ja minun feikkitili näköjään bannittiin.
Pdf tiedostona, en osaa puhelimella sitä tänne kopsata. Mw steelin sivuilta vois löytyä.
Edit. Ei ollu sielläkään kun Facebook linkki:oops:
 
Tuolta löytyy ilman mitään FB tunnareita:
https://www.theseus.fi/bitstream/ha...Jani_Marttila_Joni.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Suhtaudun kyllä "hieman" varauksella tähän. Toinen työn tekijöistä on toimeksiantaneen yrityksen toimari, ja testissä löytyi nyt ihmeöljy, joka pieksee kaikki tunnetut merkit sata nolla.

Yhteenvedossa sitten mainitaan (Lähde: "On kuultu"), että tunnetut öljyt on mielikuvamarkkinointia ja suhteilla pelaamista , ja testeissä löytyneen ihmeöljyn erinomaisuuden vuoksi saatiin nyt maahantuontisoppari tänne pohjolaan. Villi arvaus että maahantuoja on tuo sama toimeksiantajayritys tai tuon toisen tekijän autoalan yritys (ainakin saman nimisellä kaverilla sellainen on).
 
Viimeksi muokattu:
Tuolta löytyy ilman mitään FB tunnareita:
https://www.theseus.fi/bitstream/ha...Jani_Marttila_Joni.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Suhtaudun kyllä "hieman" varauksella tähän. Toinen työn tekijöistä on toimeksiantaneen yrityksen toimari, ja testissä löytyi nyt ihmeöljy, joka pieksee kaikki tunnetut merkit sata nolla.
Yhteenvedossa sitten mainitaan, että tunnetut öljyt on mielikuvamarkkinointia, ja testeissä löytyneen ihmeöljyn erinomaisuuden vuoksi saatiin nyt maahantuontisoppari tänne pohjolaan. Villi arvaus että maahantuoja on tuo sama toimeksiantajayritys tai tuon toisen tekijän autoalan yritys.
Thanks!
Tuo testin voittanut öljy on ihan poskettoman hintaista. Itseä kiinnosti enemmän esim. Comman sijoittuminen del Ronin, motulin ja Millersin edelle.
 
No itse olen käyttänyt motulin 300v joka maksaa 23€/2l. Tulevaisuudessa ostan comman 28€/5l ölppää:lol:
Kaikkiaan kuitenkin hyvä testi, nuita kun ei monesti näe juurikin nuiden tulosten takia.
 
Tehtiinkö testi vain kylmälle öljylle, eikä käyttölämpötilassa olevalle...

Mitä öljyjä suosittelette vanhoihin (-91 -95 -04) saksalaisiin vaparibensa-autoihin, pitäs olla 10L kanisterissa ja alle 5e/l..

Kyllästyny 5 litraisiin kun niitäkin on joka nurkassa kun moneen autoon vaihtelee öljyt..
 
Kyllähän noissa tuloksissa vähän TV shop tunne tulee :lol:


katso liitettä 106567

Silloin joskus se toinen tyyppi teki öljytestit samanlaisella laitteella ja sai palautevyöryn, ettei tuollaisella laitteella tehty testi kerro välttämättä juuri mitään öljyn toimivuudesta moottorissa.

Täytyy koettaa joskus lukea tuon hutkimuksen selostus läpi.

Timken testi, tollanen tekstin pätkä löyty netistä:

It's perfectly applicable for testing engine oils, at that exact spot in the engine where you have a spinning wheel in a bath rubbing axially along a stationary hardened metal cylinder, under variable pressure.

Unfortunately, there aren't any places in an engine where that occurs

Kadulle öljyiksi kelpaa halvin luokitukset täyttävä öljy eikä tarvi murehtia. Radalle / kilpailukäyttöön löytyy sitten omat tuotteet.
 
Mobil 1 ESP Formula 5W-30 4l | Motonet Oy

Huomaa, että tuote päivittyy alkukesästä 2018. Uuden tuotteen tunnistat "Mobil 1 ESP 5W-30" nimestä, josta jää Formula-sana pois.
Samalla tuotteen luokitustietoihin tulee pieniä muutoksia, uudet tiedot ovat:
Täyttää tai ylittää seuraavien spesifikaatioiden vaatimukset: ACEA C2-16/C3-16, API SN/SM/SL/SJ. Hyväksytty: MB 229.52/229.51/229.3 jne.

Mercedes Oil Specifications - oilspecifications.org
MB 229.52
Oils meeting this specifications must have lower ash content, at least 1% better fuel economy compared to the requirements of MB 229.31 and MB 229.51 and better oxidation stability for biofuel compatibility.

En ole tajunnut että öljy vaikuttaa noin paljon kulutukseen. Meinaan että jos ne on saanut vielä parannettua prosentilla kulutusta niin onhan se paljon.
 
En ole tajunnut että öljy vaikuttaa noin paljon kulutukseen. Meinaan että jos ne on saanut vielä parannettua prosentilla kulutusta niin onhan se paljon.
Ei ne ole saanut parannettua prosentilla kulutusta, vaan vaatimuksia kulutuksen suhteen. Todennäköisesti ne vaatimukset eivät kauhean tiukkoja ole, ja suurin osa öljyistä on ylittänyt ne yli prosentilla tähänkin asti.
 
Mielenkiintoista, jos comma=belco=motox ... ei kyllä olisi kovinkaan yllättävää.
 
Konsernin sisällä liikkui vahva huhu, että Motox(ja Ad-logolla myyty öljy) on aina ollut Commaa.
 
Ei noita perusöljyn tuottajia montaa ole niin mitä väliä kuka sen sekoittaa?
 
Konsernin sisällä liikkui vahva huhu, että Motox(ja Ad-logolla myyty öljy) on aina ollut Commaa.

Entisessä duunissa tarttin muutamia papereita Motonetistä ja ne ainakin aukottomasti todisti että ainakin osa öljyistä on Comman valmistamia..

Mikä ei ole yhtään huono asia, Comma on Suomessa hieman tuntematon mutta oikeasti laadukas valmistaja
 
Eikös vanhan auton (20v) omistajalla mee rahat hukkaan noiden öljyjen kanssa? Kärkkäisen esim mobil 3000 5w-40 sopii luokitusten mukaan hyvin vanhoille koneille. Käsittääkseni noissa uusissa öljyissä ominaisuudet eivät ole enää niin hyviä, esim. pesevät huonommin kuin perusöljyt. Itse ainakaan en ainakaan viitsisi laittaa koneeseen muuta kuin sitä mitä valmistaja suosittelee, eli niitä 20v vanhat luokitukset täyttäviä öljyjä.

Kun niitä koneita ja materiaaleja ei kerran ole suunniteltu toimimaan muilla öljyillä..
 
Itse käytän lähes kaikissa autoissa Gm:n dexos2 öljyä. Dieseleihin joissa dpf ei sovi mutta muissa toiminut erinomaisesti. Saattaa olla hieman ohkaista vanhoihin koneisoin minkä huomaa öljynkulutuksesta, ei muusta. Ja pirun halpaa, 19,90/5l motonetissä, eli halvempaa kuin se Motoxin punakorkkinen 5w-40.

Mielenkiintoisesti hinnoiteltu, Motonetissä sama öljy 20l purkissa on litrahinnaltaan kalliimpaa.. luulis ettei se 20l ole varsinainen myyntimenestys tämän takia.. :D
 
Tottakai nykyiset öljyt on parempia kaikille koneille. Ei mitään LL litkuja mihinkään vanhaan kannata laittaa, mutta kyllä perusöljyissäkin on eroja.

Melkein kaikille koneille, sitten on jotain vanhempia laahurinokka(?) koneistoja, joihin eräät eivät suosittele ostamaan uudemmalla luokituksella kuin API SL.
Tietty näiden uudempienkin öljyjen lisäaineistuksissa on suuria eroa, pitää vaan tiedostaa, mitä mihinkin voi kaataa.
 
Mihin perustuu väittämä siitä että kaupunkiajoa pääasiassa ajavien tulisi vaihtaa öljyt 7500-10000 km välein toisin kuin seka-ajoa ajavien 15-20000 km välein? Perustuuko se heikompaan voiteluun matalamman keskinopeuden tähden vai mihin? Vaihtaako helsingin taksit sitten nopeammin öljyt kuin pitkää matkaa ajavat taksit?
 
Varmaan siks kun autoissa ei ole käyttötuntimittaria. Sitä öljyä vatkataan aina jos auto on käynnissä, eikä vain silloin kun se liikkuu.

Mistä tollanen 7500km-10000km väittämä on peräisin, itekkö keksit?

Yleinen ohje on kerran vuodessa, ajoit vähän tai paljon, mutta jos kilsat, esim 15000 tulee täyteen, niin sit vaihetaan. Tuolloin se vaihtuu myös niillä tiheämmin jotka ajaa kaupunkiajoa ja kilometrit kertyy hitaammin.
 
Tyhjäkäynnillä ja stop n go ajossa tulee enemmän bensaa ja epäpuhtauksia öljyyn. Suomessa en oo pahemmi kuullu et vaihdettais nopeammin kaupunkiajossa mut ainakin jenkeissä on severe service huoltovälit erikseen. Suomessahan on talven takia öljyt aika kovilla jos samalla litkulla ajaa ympäri vuoden saati 2(long life) tosin suomessa käytetään lähinnä laadukkaita öljyjä toisin kuin jenkeissä moni käyttää mineraaliöljyä vieläkin. Esim 5w20 öljyjä uudempiin autoihin löytyy mineraalipohjaisena.
 
Varmaan siks kun autoissa ei ole käyttötuntimittaria. Sitä öljyä vatkataan aina jos auto on käynnissä, eikä vain silloin kun se liikkuu.

Mistä tollanen 7500km-10000km väittämä on peräisin, itekkö keksit?

Ihan ohjekirjasta.
 
Itse käytän lähes kaikissa autoissa Gm:n dexos2 öljyä. Dieseleihin joissa dpf ei sovi mutta muissa toiminut erinomaisesti.
Miten niin ei sovi, mulla on DPF autoissa ja valmistajan öljyluokitus GM-LL-B-025 tai dexos2. Tuota samaa GM:ää ne merkkihuollossa käytti.

Sama löytyy ihan vaikka GM:n sivuilta:
Vauxhall launches GM’s own brand of highest quality engine oil – dexos2

"...proprietary blend of high-performance base oil stocks and state-of-the-art additives fully compatible with the latest diesel particulate filters (DPF) and gasoline catalytic converters (CAT)."

Tuo nyt oli Vauxhallin alla, mutta samasta tavarasta puhutaan.
 
Viimeksi muokattu:
Opeleista en tiedä mutta vaggineet vaativat 507.00 luokituksen ja low-saps öljyn mitä toi ei ole. Dexos2:sta löytyy vag:in 505.01 luokitus mikä käy ainakin omaan -08 wolkkariin jossa ei ole dpf:ää.

Tosin tosta low-sapsin välttämättömyydestä dpf:ssäkin kiistellään.. ainakaan volvo tai mb ei vaadi low-saps öljyä dpf koneissakaan..

Mutta ooppeleiden dpf öljyistä en tiedä, koittanut vältellä ko. merkkiä.. :D jossain vaiheessa aattelin että se uudepi dexos1 on nimenomaan dpf:lle.. btw, mielenkiintoinen numerointijärjestys gm:llä näillä öljyillä.. jotenkin odottaisi että dexos2:sen jälkeen tulee dexos3 :D
 
...jossain vaiheessa aattelin että se uudepi dexos1 on nimenomaan dpf:lle.. btw, mielenkiintoinen numerointijärjestys gm:llä näillä öljyillä.. jotenkin odottaisi että dexos2:sen jälkeen tulee dexos3 :D

Ei kai tuossa nyt mitään ihmeellistä ole, Dexos1 on aina ollut lähinnä jenkkimarkkinoille bensakoneiden öljyspeksi ja Dexos2 dieseleihin ja lisäyksiin. Euroopassa on sitten sovellettu kun Dexos1 ei ole ollut virallisesti myynnissä että käy molempiin. Ja Dexos1 ei siis ole mikään uusi, jos et gen 2 versioon viitannut.
 
Viimeksi muokattu:
Opeleista en tiedä mutta vaggineet vaativat 507.00 luokituksen ja low-saps öljyn mitä toi ei ole. Dexos2:sta löytyy vag:in 505.01 luokitus mikä käy ainakin omaan -08 wolkkariin jossa ei ole dpf:ää.
No tietenkään, jos ei täytä auton vaatimia luokituksia niin ei voi suositella. En nyt lähtisi tuota tunkemaan hiukkaussuodattimettomaankaan autoon, jos ei speksejä täytä. Mutta vastaavasti jos täyttää niin voi käyttää, riipumatta siitä oliko DPF vai ei.

Mutta pointti nyt vaan oli, että "Dieseleihin joissa dpf ei sovi mutta muissa toiminut erinomaisesti." ei nyt ihan päde minään nyrkkisääntönä. Osaan DPF:llisistä käy, osaan ei, osaan DPF:ttömistä käy, osaan ei.
 
Total Quartz 9000 Future NFC 5W-30, 5 Liter: Amazon.de: Auto

Näyttävästi lähettävät taas Fordiin sopivaa 913-D tyypin Totalia Suomeen, aikaisemmin ei ollut toimitusta. Kirjoitushetkellä alvimuutoksen jälkeen 19,98 euroa / 5 l = 4e/l, ilmaiset toimitukset kun yli 39e kotiovelle (eli kahdelle kannulle).

Yleensä tullut Commaa tai Fordin omaa (jotka ennen oli BP:n öljyjä, nykyisin Saksalaisvalmisteista eri puljulta) laitettua, mutta kokeillaan nyt seuraavat vaihdot Totalia.
 
Total Quartz 9000 Future NFC 5W-30, 5 Liter: Amazon.de: Auto

Näyttävästi lähettävät taas Fordiin sopivaa 913-D tyypin Totalia Suomeen, aikaisemmin ei ollut toimitusta. Kirjoitushetkellä alvimuutoksen jälkeen 19,98 euroa / 5 l = 4e/l, ilmaiset toimitukset kun yli 39e kotiovelle (eli kahdelle kannulle).

Yleensä tullut Commaa tai Fordin omaa (jotka ennen oli BP:n öljyjä, nykyisin Saksalaisvalmisteista eri puljulta) laitettua, mutta kokeillaan nyt seuraavat vaihdot Totalia.

Käykö tämä öljy Fordin S maxiin (2012, diesel, 2 l) ?
Ja mikä on Fordin laatuvaatimus, jos vaikka haluaa Motonetistä ostaa jotain muuta?

Aikaisemmin on ollut sen verran iäkkäitä autoja ettei sillä ole ollut liiemmin väliä mitä niihin on laittanut.
Ei ole nämä laatuvaatimukset kovinkaan tuttuja

E: tietoja tarkennettu
 
Viimeksi muokattu:
Käykö tämä öljy Fordin S maxiin (2012)?
Ja mikä on Fordin laatuvaatimus, jos vaikka haluaa Motonetistä ostaa jotain muuta?

Aikaisemmin on ollut sen verran iäkkäitä autoja ettei sillä ole ollut liiemmin väliä mitä niihin on laittanut.
Ei ole nämä laatuvaatimukset kovinkaan tuttuja

Millä konella, bensa/diesel, tilavuus, etc? Yleensä Fordeissa merkintä konetilassa ja huoltokirjassa. Yleensä kaikkiin perusbensaFordeihin (ja suurimpaan osaan dieseleistä) menee 5W-30 WSS-M2C-913-C/D vaatimukset täyttävä öljy, joita on mm. tuo Total, Fordin Formula F, Castrol Magnatec 5W-30 A5 ja Comman X-flow (paitsi Focuksen yksi Dieselmalli vaatii WSS-M2C-950-A tyyppisiä 0W-30 ja pikku ecoboostit Ford WSS-M2C948-B 0W-20 öljyjä), joten sanoisin että käy. Ja WSS-M2C-913 alatyypit ovat alaspäin yhteensopivia, mutta kannattaa ottaa se C/D-tyypin öljy:
Ford Oil Specifications - oilspecifications.org

Motonetistä saa mm:
Castrol Magnatec:
Castrol Magnatec 5W-30 A5 4l | Motonet Oy
Ford Formula F:
Ford Formula F 5W-30 5l | Motonet Oy
ja ainakin Tampereella on näkynyt Comman X-flow 5W-30 (xtc20l) hintaan 88,90e / 20 litran kannu.

Comman sivuilta voi esim. tarkistaa (alustavasti) sopivuuden:
Tuotteet : Comma Oil & Chemicals Ltd.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
261 637
Viestejä
4 537 518
Jäsenet
74 856
Uusin jäsen
KeisariLoL

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom