Öljyn valinta

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mikkos
  • Aloitettu Aloitettu
No minkälaisen vakuutuksen se antaa. Kun männänrengas alkaa ahistaan ja mäntä jumiin ja kiertokanki palasina lohkon kyljestä pihalle niin voiteeko se öljy sen ehjäksi. Ihan oikeasti nyt valoja päälle. Kisakäytössä tapana toi öljyjen vaihto ja jotku osat kestävyyden rajoillakin. Eikä noi kisa öljyt sovellu vakioajoihin.

Arkiautossa on turha useampien satasien kuluja ottaa vuosittain siitä että kuvittelee sen öljyvaihdon pitävän auton kuin uutena. Jos vilkaset öljyn kunnon tikun paperille kautta näet missä vaiheessa se 30tkm turbokoneen öljy vaihtokunnos. Vaparissa ei ole edes sitä turboa käristämässä öljyjä. Jos sen vaihdat etujassa ei se anna mitenkään merkittävästi sen parempaa suojaa. Ihan samaa satsia kun 160tkm ajolle suunniteltuja iridium-tulppia tai 100tkm platina-tulppia vaihtaisi 10tkm välein kun joku viripaja sanonut niin. Eihän siitä välttämättä haittaa ole kuin korkeintaan kierteiden liika kuluma, mutta ei siitä kyllä mitään hyötyäkään ole.
Paska öljy leikkaantuu ja kun ajetaan 1.6km kaasu pohjassa, niin romuahan siitä on luvassa. Arki autoilussa ei saavuteta kovinkaan kummoisia hyötyjä 5-7tkm vaihtoväleillä, kuten tuossa aikaisemmin kirjoitin.
 
Peräöljyä tuos pohdiskelin kumpaa pistäis vaihtaen. Mobilube 1 SHC 75W-90 GL4/GL5 vaiko Comma MVMTF+ 75W-90 GL-4. Hinnas nois ei juuri eroa ja kahdella pullol selviää. Tasauspyörästölukko jarruilla niin ei saa LS öljyä olla. Tuntuu moni vaginalle noita Comma:n liukasteita suosivan.

Älä nyt perään GL4 luokituksella olevaa ainakaan laita tai alkaa metallisilppua löytymään seasta nopiaan :confused2: GL5 luokitus pitää ainakin olla peräöljyissä. LS öljyä voi laittaa myös lukottomaan perään mutta ei toistepäin.

Paras hinta/laatu on mielestäni Teboilin litkuissa. Itse käytän Teboilin Hypoid 75W90 vähän joka paikassa, myös jakolaatikossa vaikka sinne riittäisi GL4 litkukin...mutta lisäaineistus on yhteensopiva myös GL4 vaatimusten kanssa joten mikä ettei (ei syö synkronirenkaita). Ei tarvi niin montaa eri purkkia ostaa :think:

Voimansiirtoöljyt / Teboil

Vielä jokunen vuosi sitten hifistelin Redlinen tuotteilla mutta hinnat on noussut siihen malliin että ei kiitos.
 
Tuo Comma GL4 ihmetyttikin miksi sellaista tarjottiin perään laitettavaksi kunnei siellä keltaisia metalleja ole ja siksi pitäis GL5 olla omiaan. Peugeotilla tais joku perä olla jossa keltametalleja oli tasauspyörästölukon yhteydes jossain mallis. Noh Mobilit oli jo kuitenkin jo hommattuna kun tuota itsekin ehdin ihmetellä.

Mut sinällään luulin selviäväni kahdel pullon mut neljähän niit sit tarvittiin. Noin 1.4 litraa etupäähän, 0.9 litraa keskelle ja 1.6 litraa taakse. Keula ja keski ei käyttänytkään laatikon öljyjä.

Tuosta ranskalaisesta sen verran, että itsellä vaihtuu rellussa tasauspyörästön öljyt samalla kuin manuaalilaatikon öljyt. Ranskalaiset ovat "kuulemma" hyvin(kin) tarkkoja manuaalilaatikoissa öljyistä ja synkronoinnin takia pitäisi käyttää totalin/elfin xx-laadulla olevaa 75w-80 gl4+ öljyä. Ainakin tähän asti toiminut Total Gear 8 75w-80 gl4+ useamman kymmenen tuhannen jälkeen.
 
Lagunan vvt pyörä ja venttiilit tuntu kanssa olevan todella pirullinen öljynvalinnasta. Totalia oli käytetty kovin mitä huoltohistoriaa katsoi. Ja sillä ne hiljasimmat tuntu olevan. Niitä harvoja autoja jois luovuttaa et pidä perkele tunkkis ja totalis. Muistuttaakin enemmän helistintä kuin järjevää vvt -pyörää se osa. Muiden valmistajien paljon yksinkertaisempia ja luotettavampia.



Onneksi oma rellu ei oo sentään niin nirso noista moottoriöljyistä ja vaadi rn0700/0710/0720 luokitusta vaikkakin on jo 2000 luvun alussa tehty. Vaikkakin sitä kuluu, mutta tuollaisella 13tkm vaihdolla tikussa on min ja max puolessa välissä.

Ja rellujen riisselit ovat tarkkoja siitä, että vaihtaa jakopään remontin aikana sen moniurahihnan samalla. Noita tapauksia on, ettei ole vaihdettu samalla eli mennyt moniurahihna jakopään väliin ja venttiilit solmussa.
 
Lagunan vvt pyörä ja venttiilit tuntu kanssa olevan todella pirullinen öljynvalinnasta. Totalia oli käytetty kovin mitä huoltohistoriaa katsoi. Ja sillä ne hiljasimmat tuntu olevan. Niitä harvoja autoja jois luovuttaa et pidä perkele tunkkis ja totalis. Muistuttaakin enemmän helistintä kuin järjevää vvt -pyörää se osa. Muiden valmistajien paljon yksinkertaisempia ja luotettavampia.



Kakkoskoppaisessa meganessa ja muissakin missä oli 1.6 115hv vvt moottori niin tuo sama osa kului alle 60tkm vaihtokuntoon. Vika imeni kun jakohihna vaihdettiin uuteen jolloin vvt pyörän lukitus ei kestänyt jäykempää hihnaa vaan pääsi hakkaamaan äärilaidasta äärilaitaan kun lukitustappi oli kulunut eikä päässyt lukittumaan käynnistyksen ajaksi. Käynnistys oli kivaa kolinaa ja yleensä ekaan starttiin sammui, toimi normaalisti kun öljynpaine nousi ylös, mutta eihän se hyvää tee kun kolisee aina alussa, korjauksena jakoremppa uusiksi ja asiakas maksoi kaiken!:dead:
 
Minkä sorttista öljyä porukka käyttäis I30 Hyundain 2.0 CRDI koneessa?

Auto vm. 2008 ja 140hp:n malli hiukkasloukulla

Mobilin sivut tarjoaa tohon jostain syysystä Mobil 1 fs 0w-40 tohon 103kw:n malliin, joka ei ymmärtääkseni sovi DPF-autoihin. Sitten tarjoaa jollekkin heikompitehoselle Mobil 1™ ESP Formula 5W-30 öljyä mikä lienee se oikeampi vaihtoeho hiukkasloukulla olevaan?

Vanhan auton jäljiltä jäänyt Teboilin Diamond Diesel 5W-40 öljyä, sopisikohan se. On ACEA C3 luokiteltu niin pitäisi ilmeisesti sen puolesta olla ok hiukkasloukkumalliin, mutta miten tuo viskositeetti?

Öljynvaihtoväli tuossa vähän normia pitemmät 20tkm. Mitä lie ne TEboilin öljyt kestää, kun ei mitään LongLife öljyjä?


Vähän huonosti löytyy tietoa tosta koneesta, ilmeisesti vähän harvinaisemi I30 Hyundaissa.
 
Minkä sorttista öljyä porukka käyttäis I30 Hyundain 2.0 CRDI koneessa?

Auto vm. 2008 ja 140hp:n malli hiukkasloukulla

Mobilin sivut tarjoaa tohon jostain syysystä Mobil 1 fs 0w-40 tohon 103kw:n malliin, joka ei ymmärtääkseni sovi DPF-autoihin. Sitten tarjoaa jollekkin heikompitehoselle Mobil 1™ ESP Formula 5W-30 öljyä mikä lienee se oikeampi vaihtoeho hiukkasloukulla olevaan?

Vanhan auton jäljiltä jäänyt Teboilin Diamond Diesel 5W-40 öljyä, sopisikohan se. On ACEA C3 luokiteltu niin pitäisi ilmeisesti sen puolesta olla ok hiukkasloukkumalliin, mutta miten tuo viskositeetti?

Öljynvaihtoväli tuossa vähän normia pitemmät 20tkm. Mitä lie ne TEboilin öljyt kestää, kun ei mitään LongLife öljyjä?


Vähän huonosti löytyy tietoa tosta koneesta, ilmeisesti vähän harvinaisemi I30 Hyundaissa.

5w-30 taitaa olla oikea viskositeetti. Itse laittaisin Shell Helix Ultra 5w-30 ECT jota saa motonetista tai sitten joku vastaava Valvolinelta tai Wolfsilta esim. officialtech 5w-30 c3 jota saa 5litran tölkeissä monista prismoista.
 
Eikö nuo GL5 ja GL4 voimansiirtoöljyt mene niin että GL4 on lisäaineistettua GL5:ttä? Eli GL4 toimii aina GL5:n sijasta, mutta ei esim normaalissa tasauspyörästössä ole tarpeen?
 
Ei missään nimessä GL5:sta GL4:n tilalle. Jos laatikossa on keltametallisia osia, ne syöpyy.

GL4 sinne mihin kuuluu GL4, ja GL5 sinne mihin kuuluu GL5...parempi katsoa kuin katua.
 
Tuplaluokitusöljyä uskaltaa laittaa kyllä.

Itellä GL4:t lootassa/torsenissa ja GL5:t perässä

Ei siitä GL4:stä ominaisuudet lopu, joten mitään hyötyä laittaa "parempaa" jos ei ole varma että ei aiheuta ongelmia myöhemmin.
 
Sama homma Febin lootaöljyissä, ihmettelin suuresti kun oli GL-5 vaikka lootaan piti mennä GL-4sta ja aina opetettu, ettei ikunaikuna GL5 keltametalleille. Yllätys oli kun sivuilla oli maininnat "Meets and exceeds GL-4.." ja että voi käyttää turvallisesti.

Toisaalta jos loota on nirso, väljä, huonosti suunniteltu tai muuten ihmeellinen, niin voi olla, että kun lykkäät tietyt GL-5set sinne, niin ei vaihda yhtä kiltisti. Ja sitten onkin työn ja tuskan takana saada ne EP-lisäaineistukset sieltä pois, meinaan pelkkä öljynvaihto ei enää auta GL-5 > GL-4, koska EP tarttuvuus on aika pitkäikäistä.
 
Jos se öljy on liukkaampaa liukukuormalle niin synkrot ei välttämättä ole yhtä tehokkaita enää eikä vaihteet mene silmään yhtä helpolla.

Yksi korjaamonpitäjä kertoili joskus, että oli mennyt vaihtamaan johonkin pakettiauton manuaalilaatikkoon öljyt ja tuli huomattua, ettei saanut vaihteita vaihdettua. Sitä paitsi ranskalaiset ovat hyvinkin nirsoja öljyluokituksesta.
 
Vaihteistot on aivan oma lukunsa ja juuri oikean öljyn löytäminen joskus työn takana. Erot voi olla huomattavia eri valmistajien samat luokitukset sisältävien öljyjen välillä. Toisella ei mene vaihteet kunnolla sisään ja toisella synkrot ei toimi ja hampaat rutisee.

Just tämän takia esim. ranskalaisiin suositellaan vain xx-luokituksen omaavaa Totalin tai ELFin vaihteistoöljyjä, pitäs olla kaikkein parhaimmat eli millä toimii laatikko. En sitten tiedä, onko noilla jotain "nappikauppaa" menossa, mutta Total/ELF ovat myös ranskalaisvalmistsjia.
 
Just tämän takia esim. ranskalaisiin suositellaan vain xx-luokituksen omaavaa Totalin tai ELFin vaihteistoöljyjä, pitäs olla kaikkein parhaimmat eli millä toimii laatikko. En sitten tiedä, onko noilla jotain "nappikauppaa" menossa, mutta Total/ELF ovat myös ranskalaisvalmistsjia.

Useimmiten ranskalaisten laatikot on suunniteltu käyttämään juuri kyseisen merkkisiä öljyjä. Joka on useimmissa tapauksissa myöskin kyseisten laatikoiden ensitäyttööljy. Ranskalaiset tunnetusti preferoi ranskalaisten tuotteiden käyttöä omissa valmisteissa joten tuskin kyse on mistään nappikaupasta, vaan halusta tukea oman maan teollisuutta.
 
Useimmiten ranskalaisten laatikot on suunniteltu käyttämään juuri kyseisen merkkisiä öljyjä. Joka on useimmissa tapauksissa myöskin kyseisten laatikoiden ensitäyttööljy. Ranskalaiset tunnetusti preferoi ranskalaisten tuotteiden käyttöä omissa valmisteissa joten tuskin kyse on mistään nappikaupasta, vaan halusta tukea oman maan teollisuutta.

Jep.

Mitä oon merkkifoorumilla seurannut, niin muutkin öljyt olisi toimineet, mutta paras toimivuus on kuitenkin hommata valmistajan käyttämään. Ja itsellä ohjaustehostimen öljyissä näin eli ei saa käyttää muiden valmistajien automaattilaatikoissa ja ohjaustehostimissa vaikka on nyt paikalla Castrollin atf-öljyt.
 
Viimeksi muokattu:
Katselin Ford-öljyjä, löysin esim. Mobil Super 3000 FE 5w-30 ja Teboil Diamond FS 5w-30. Molemmat täyttävät Ford WSSM2C913-D laatuluokan ja hinta ~29e/4l. Eräs mielenkiintoinen eroavaisuus on että Mobilin tuhkapitoisuus 0,8% ja Teboilin tuhkapitoisuus 1,19%. Hiukkassuodatinta ei autoissani ole, mutta luullakseni öljyn vähätuhkaisuudesta voisi olla hyötyä katalysaattorille ja muutoin moottorin puhtaudelle? Kumman te valitsisitte näistä kahdesta ja miksi?
 
Katselin Ford-öljyjä, löysin esim. Mobil Super 3000 FE 5w-30 ja Teboil Diamond FS 5w-30. Molemmat täyttävät Ford WSSM2C913-D laatuluokan ja hinta ~29e/4l. Eräs mielenkiintoinen eroavaisuus on että Mobilin tuhkapitoisuus 0,8% ja Teboilin tuhkapitoisuus 1,19%. Hiukkassuodatinta ei autoissani ole, mutta luullakseni öljyn vähätuhkaisuudesta voisi olla hyötyä katalysaattorille ja muutoin moottorin puhtaudelle? Kumman te valitsisitte näistä kahdesta ja miksi?

Molempia käyttänyt, ihan toimivia öljyjä, mutta mites olisi Comman X-tech 5W-30?

Xtech 5W-30 : Tehokkaat moottoriöljyt : Tuoteopas : Comma Oil & Chemicals Ltd.

https://fi.commaoil.com/productsguide/file/0410702c8a92a5e55ce6cfedb5a5995a

Sinkin määrä mainittu, fosforia (eli ZDDP) tuplasti Mobiliin verrattuna. Toisaalta jos WSS-M2C-931-C riittää, niin Fordin oma Ford Formula F on tietysti käypäinen vaihtoehto tai jos brändistä haluaa maksaa, niin Castrol.
 
Katselin Ford-öljyjä, löysin esim. Mobil Super 3000 FE 5w-30 ja Teboil Diamond FS 5w-30. Molemmat täyttävät Ford WSSM2C913-D laatuluokan ja hinta ~29e/4l.
Itse tarkistaisin sanamuodon, jolla laatuluokan täyttymisestä kerrotaan: onko se pelkkä valmistajan vakuutus vai onko öljyllä hyväksyntä (approval) ko. luokkaan.
 
Itse tarkistaisin sanamuodon, jolla laatuluokan täyttymisestä kerrotaan: onko se pelkkä valmistajan vakuutus vai onko öljyllä hyväksyntä (approval) ko. luokkaan.

Jos siellä on luokitus, niin se täytyy käsittääkseni pystyä jälkikäteen näyttämään toteen. Tai ei saa leimaa laittaa paketin kylkeen.

Ja esim. Mobil 1 New Life 0w-40 löytyi joku luokitus, joka sitten poistui FS-öljyistä. Vissiin ei ole lisätty
 
Itse tarkistaisin sanamuodon, jolla laatuluokan täyttymisestä kerrotaan: onko se pelkkä valmistajan vakuutus vai onko öljyllä hyväksyntä (approval) ko. luokkaan.
Toi on hyvä pointti. Banditin ehdottamallla Commalla on Fordin virallinen leima, tosin juuri tuo Comma Xtech 5w-30 ei näytä kuuluvan monenkaan kaupan valikoimiin joten saatavuus on hankalahkoa :( Mobililla tai Teboililla ei taida virallista leimaa olla, vaan kyseessä onkin pelkkä valmistajan vakuutus riittävästä suorituskyvystä.

Katselin että Prismat ja Honkkarit myyvät Wolf OfficialTech MS-F 5w-30 mikä on virallisesti Fordin hyväksymä 913-D öljy - en olisi Wolfia muutoin harkinnut, mutta nyt näyttää paremmalta kun on Fordin leima :D Näillä perusteilla Comma tai Wolf ovat hyviä valintoja - Wolfilla on huomattavasti parempi saatavuus ainakin mitä googlettelin. Wolfiin tässä kallistuu sitten.

Autoilleni riittäisi kyllä 913-C mutta mieluummin käytän 913-D luokitusta, koska se antaa hieman parannettua suojausta ja on taaksepäin yhteensopiva.
upload_2018-5-9_11-39-39.png

Onkohan Fordilla mitään listaa mitkä öljyt on virallisesti leimattu? Mersulla vastaava lista löytyy netistä julkisesti.
 
Toi on hyvä pointti. Banditin ehdottamallla Commalla on Fordin virallinen leima, tosin juuri tuo Comma Xtech 5w-30 ei näytä kuuluvan monenkaan kaupan valikoimiin joten saatavuus on hankalahkoa :( Mobililla tai Teboililla ei taida virallista leimaa olla, vaan kyseessä onkin pelkkä valmistajan vakuutus riittävästä suorituskyvystä.

Katselin että Prismat ja Honkkarit myyvät Wolf OfficialTech MS-F 5w-30 mikä on virallisesti Fordin hyväksymä 913-D öljy - en olisi Wolfia muutoin harkinnut, mutta nyt näyttää paremmalta kun on Fordin leima :D Näillä perusteilla Comma tai Wolf ovat hyviä valintoja - Wolfilla on huomattavasti parempi saatavuus ainakin mitä googlettelin. Wolfiin tässä kallistuu sitten.

Autoilleni riittäisi kyllä 913-C mutta mieluummin käytän 913-D luokitusta, koska se antaa hieman parannettua suojausta ja on taaksepäin yhteensopiva.
upload_2018-5-9_11-39-39.png

Onkohan Fordilla mitään listaa mitkä öljyt on virallisesti leimattu? Mersulla vastaava lista löytyy netistä julkisesti.

Jos samalla on varaosatarvetta, niin Comman öljyjä saa Sparetosta (18e postit suomeen, joten ei ihan pientä määrää kannata tilata, mutta esim. kaikki vuosihuollon filtterit, yms. niin tulee jo halvemmaksi kuin Motonetissä yms.), Motonetissa on yleisesti Comman öljyjä (ja vielä suht edullisesti), mutta ei juuri tuota X-techiä. Pitäisi varmaan kysyä onko tulossa.

Spareto

Myös Saksan Amazonista saa, hieman kalliimpi mutta 39e ja tulee ilmaiset postit Suomeen:

https://www.amazon.de/Comma-XTC5L-XTech-Synthetisches-Motoröl/dp/B002RPMQIK/

Fordin "virallisia" en tiedä, mutta Logoa löytyy mm. Castrolin purkeista ainakin..
 
Ja viime kesänä oli Kärkkäisellä 12x 1L Shell Helix Ultra 5W-40 karvan alle 40 €.
 
Tuommoiset hinnat pistää kyllä itseä epäilyttämään, että mahtaako olla aitoa tavaraa myynnissä :think:
Varmaan oli loppuunmyynti tarjous kun eivät näytä myyvän enää Shellin öljyjä ollenkaan. Siinä vieressä myytin yksittäin tarjoushintaan 7,95 € per pullo.
 
Täällä on myös testattu öljyjen pintapaineen kestoa: MOTOR OIL ENGINEERING TEST DATA

Mielenkiintoista triviaa, joka voi olla hyödyksi kisakoneiden laittelijoille, mutta onko sillä jotain merkitystä tavalliselle autoilijalle - ellei nyt satu ajamaan jollain patologisella ongelmatapauksella? Varovaisesti väittäisin, että pintapaineiden pitäminen maltillisina on aika keskeinen tavoite arkimoottoreissa.
 
Yllättävän paljon yritysten mainetta suojellaan. Olisi luullut että firmat ja öljyt olisi nimeltä mainittu nopeasti.

Mielenkiintoinen tuo öljytesti.
 
Katselin Ford-öljyjä, löysin esim. Mobil Super 3000 FE 5w-30 ja Teboil Diamond FS 5w-30. Molemmat täyttävät Ford WSSM2C913-D laatuluokan ja hinta ~29e/4l. Eräs mielenkiintoinen eroavaisuus on että Mobilin tuhkapitoisuus 0,8% ja Teboilin tuhkapitoisuus 1,19%. Hiukkassuodatinta ei autoissani ole, mutta luullakseni öljyn vähätuhkaisuudesta voisi olla hyötyä katalysaattorille ja muutoin moottorin puhtaudelle? Kumman te valitsisitte näistä kahdesta ja miksi?
Se tuhka ei kerry katalysaattorin, koska muutenhan ne olisivat olleet tukossa jo 90 luvulta lähtien harva-se-päivä.

Lähetetty minun ONEPLUS A3003 laitteesta Tapatalkilla
 
Kyllä tuo aika torsoksi jäi. Ei paljon ole tuota ostaneita asiakkaita haeskeltu saati vissiin muita edes öljyjä tutkittu, vaikka varmasti on ollut muitakin väärennöksiä liikkeellä tuon Mobilin lisäksi.
Varmaan on vieläkin.

Tuo on vaan paha kun jos pakkaus on hyvin tehty, niin mistäpä tuon tavallinen tallaaja voi erottaa (jos nyt oletetaan, että tilalle laitettu litku on sen verran siedettävää, ettei mitään välitöntä oireilua tule autoon)?

Saati sitten, että pystyisi tarkistamaaan mitä huolto sinne laitaa, enpä ole alkanut testauttamaan tuleeko hanasta sitä missä lapussa lukee. Tiedä sitten kuinka herkästi huolto huomaisi, että tavara ei ole aitoa.
 
Viimeksi muokattu:
Varmaan on vieläkin.

Tuo on vaan paha kun jos pakkaus on hyvin tehty, niin mistäpä tuon tavallinen tallaaja voi erottaa (jos nyt oletetaan, että tilalle laitettu litku on sen verran siedettävää, ettei mitään välitöntä oireilua tule autoon)?

Sinetöinti on kunnossa.
Valmiste-erä merkinnöistä?

Saati sitten, että pystyisi tarkistamaaan mitä huolto sinne laitaa, enpä ole alkanut testauttamaan tuleeko hanasta sitä missä lapussa lukee. Tiedä sitten kuinka herkästi huolto huomaisi, että tavara ei ole aitoa.

Tilaamalla ne tynnyrit suoraan sekoittajalta?
 
Itse käytänkin enää paria luotto (lue kylä) korjaamoa ja vien omat öljyt .. Uudempaan aina
shell helixiä ja vanhempiin jotain halpista. Tosin viimeksi siihenkin helixiä..
 
Itse käytän autoni samassa öljynvaihtoputiikissa, mobil 3000x1 + suodatin + kuparitiiviste ja työt on nyt viimeset vuodet ollu aina sen 60€.

(Motonet öljyn hinta 4x9.9€ tai 30€ 4l + suodatin 7.90€ + kup.tiiviste 1€ = 40-49€)

Vanhempi auto kulkee mobil 2000-litkuilla ja tuohon on vaihto kaikkineen 55€

Tuohon hintaan ei paljon jaksa enää itse leikkiä, ostat öljyt,ostat osat, vaihdat itse ja lopuksi sulle jää vielä ne vanhat öljyt käsiin...reilu 20€ on niin pieni hinta vaivattomuudesta että en ole vuosiin jaksanut mokoman takia vaivaa nähdä, varsinkin kun 90% olen aina vaan ajanut ilman varausta ja aina olen heti päässyt vaihtoon.
 
On mulla talli, ihan öljymontulla...ei ole kyse tuosta vaan siitä että se aika minkä tuhlaat osien hakuun ja se OMA aika jonkun käyttöpelin öljynvaihtoon menee...

edelleen, olen sen verran laiska että antaa amisjantterin vaihdella öljyt käyttöautoon.voin itse siinä vedellä kahvit ja tupakit odotellessa.

Ja vittu sitä vanhaa öljyä mihinkään saatanan sahaan laiteta...vitun ekoterroristi.Sahassa edes jollain lailla vastuullinen käyttää juurikin bioöljyä.Perkele.

Ennen vanhaan toki itsekin keräsin jäteöljyt ja sitten sopivan tilaisuuden poltin ne tynnyrissä...nykyään se öljyjen hävitys vaan on niin vitun aikaa vievää että pienen hinnan maksamalla joku muu saa hoitaa mun puolesta tuon, ja menevät uusiokäyttöön suurin osa eli säästyy se luontokin.
 
Juu jos sä olet joku vitun metsuri...
Aikoinaan kun oli enemmän metsureita niin joillakin oli tapana keittää jäteöljyä(kuumentaa) sitten keitokseen vuoltiin palasaippuoita sekaan. Kun saippua oli sulanu niin sitkostettu teräketjuöljy oli valmis.

Mutta kyllä sen verran voi harrastelijat luontoa vähemmän kuormittaa ja hävittää sen jäteöljyn hyötykäyttöön ja käyttää kasvispohjaisia lubrikantteja sahassa.

mun mielestä tuo jäteöljyn käyttö sahoissa pitäis kieltää kokonaan.

kerrotko vielä miten se kasvispohjainen teräketjuöljy on vaarallisempaa?

Ainakin omasta kokemuksesta vaatteet paskaantuu vähemmän ja saa kunnolla puhtaiksi, toisin kun jäteöljypaskaa käyttämällä...
saha,kengät ja haalarit aivan paskassa kun käytät vanhoja moottoriöljyjä.

Lisäks noi vanhat jäteöljyt pitäis suodattaa(tai tehomagneetti kannuun) kunnolla jos haluat että premium-sahan öljypumppu ei hajoa metallimujuun...tottakai jos on vaarinvainaan kädellä ruutattava niin sitten :D
 
Viimeksi muokattu:
vesistöön päästessään litra öljyä riittää pilaamaan miljoona litraa vettä

Tollanen löyty netistä. Mielummin vaikka sitte polttaa ne ku luontoon laskee. Ite palautan ekotorille 20 litran kannuissa ilmaiseksi.
 
Eikö tuu ole ihan normihinta ainakin 5w-40 ? Ainakin täällä Pirkanmaalla
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
261 653
Viestejä
4 537 986
Jäsenet
74 857
Uusin jäsen
FinB

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom