OLED-TV

Liittynyt
12.11.2016
Viestejä
140
Miten on mahdollista että 5 metrin hdmi 1.3 kaapelilla näkyy 4k120hz kuva? Eilen testasin uudella 3080:lla ja yllättäen toimi. RGB Full päällä. En huomannut eroa vrt Bilteman 8k kaapeliin. B9 malli kyseessä
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 272
Miten on mahdollista että 5 metrin hdmi 1.3 kaapelilla näkyy 4k120hz kuva? Eilen testasin uudella 3080:lla ja yllättäen toimi. RGB Full päällä. En huomannut eroa vrt Bilteman 8k kaapeliin. B9 malli kyseessä
Kuparia niissä on molemmissa sisällä, että kunhan vain johtimet eivät aiheuta liikaa signaalin vaimenemista ja ovat tarpeeksi hyvin suojattu ylikuulumiselta, niin yhtälailla ne toimii.
Kieltämättä tosin hieman ilmeisesti ollut tuuria matkassa, kun yhtään 5m kaapelia ei taida olla vielä virallisesti sertifioitu HDMI Ultra High Speediksi.
Toimiko värit myös 10 bittisenä tuon 4K@120Hz@4:4:4 lisäksi?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 658
Miten on mahdollista että 5 metrin hdmi 1.3 kaapelilla näkyy 4k120hz kuva? Eilen testasin uudella 3080:lla ja yllättäen toimi. RGB Full päällä. En huomannut eroa vrt Bilteman 8k kaapeliin. B9 malli kyseessä
Ei kaapeleilla ole mitään versioita, versiot riippuu puhtaasti liitetävistä laitteista. Jotkut valmistajat saattaa kaapelilaatikon kylkeen printata jonkun version millä ovat kaapelin testanneet, mutta ei sillä ole mitään väliä.
 
Liittynyt
12.11.2016
Viestejä
140
Olin jo valmis siirtämään koneen olohuoneeseen mutta tässähän kävi hyvin jos tosiaan ei ilmene ongelmia. Täytyy testata vielä 10 bit värejä kun pääsen kotiin. HDR näytti toimivan myös
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 228
Kuparia niissä on molemmissa sisällä, että kunhan vain johtimet eivät aiheuta liikaa signaalin vaimenemista ja ovat tarpeeksi hyvin suojattu ylikuulumiselta, niin yhtälailla ne toimii.
Kieltämättä tosin hieman ilmeisesti ollut tuuria matkassa, kun yhtään 5m kaapelia ei taida olla vielä virallisesti sertifioitu HDMI Ultra High Speediksi.
Toimiko värit myös 10 bittisenä tuon 4K@120Hz@4:4:4 lisäksi?
Zeskitiltä löytyy 5m sertifioitua kaapelia:

Toistaiseksi ei ainakaan euroopasta löydy kyseistä kaapelia.
 
Liittynyt
10.09.2020
Viestejä
85
Eipä tuota ruutuun palamista ole juuri tullut murehdittua mutta eilisen reilu 3 h F1 lähetyksen jälkeen työpöydälle palatessa sinistä taustaa vasten näkyi edelleen CMORE logo himmeänä ylänurkassa. Pikkuhiljaa se siitä on kyllä hävinnyt ja nyt muutaman tunnin TV.n katselun jälkeen jo todella hankala tai mahdotonta nähdä. Vähän kuvaputkiajat tulee mieleen =)
Nykyformulat on ehkä suurin riski Oledien kiinnipalamiselle. Lajista on tullut niin tylsä, että on suuri riski nukahtaa alle 20 minuutissa tv:n jäädessä päälle.

Formuloista puuttuu enää se, että sitä yhtä ainoaa kisan jännää tapahtumaa aletaan toistamaan amerikkalaisen tosi tv:n tapaan. Niissä kisoissa, joissa ei ole ainuttakaan jännää tapahtumaa voitais sitten kerrata kisakakenteria ja tulevan kauden kilpailurajoituksia (=säännöt) n kertaa. Ja lisäksi voitais täytteeksi näyttää kisailijoiden varikkojekkuja... hohhoijaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 706
Eipä tuota ruutuun palamista ole juuri tullut murehdittua mutta eilisen reilu 3 h F1 lähetyksen jälkeen työpöydälle palatessa sinistä taustaa vasten näkyi edelleen CMORE logo himmeänä ylänurkassa. Pikkuhiljaa se siitä on kyllä hävinnyt ja nyt muutaman tunnin TV.n katselun jälkeen jo todella hankala tai mahdotonta nähdä. Vähän kuvaputkiajat tulee mieleen =)
Onko sulla mikä TV?
 
Liittynyt
20.07.2020
Viestejä
727
Nykyformulat on ehkä suurin riski Oledien kiinnipalamiselle. Lajista on tullut niin tylsä, että on suuri riski nukahtaa alle 20 minuutissa tv:n jäädessä päälle.

Formuloista puuttuu enää se, että sitä yhtä ainoaa kisan jännää tapahtumaa aletaan toistamaan amerikkalaisen tosi tv:n tapaan. Niissä kisoissa, joissa ei ole ainuttakaan jännää tapahtumaa voitais sitten kerrata kisakakenteria ja tulevan kauden kilpailurajoituksia (=säännöt) n kertaa. Ja lisäksi voitais täytteeksi näyttää kisailijoiden varikkojekkuja... hohhoijaa.
25 vuotta intohimoisesti Formula 1 seuranneena, en kyllä sanoisi että tämä vuosi, tai viime vuodetkaan olisi olleet edellisiä tylsempiä. Tylsäksi tekee vain tiettyjen tahojen täydellinen dominointi.
 

Leopardi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 620
On kyllä taas semmoista settiä tuo yhtäkkinen TV-lähetysten kuvanlaadun paskominen, että ei kyllä mene yhtään OLED-sukupolvea jossa ei tuollaista roskaa pukata ulos. Parempi vaan sulkea päivitykset pois.
 
Liittynyt
20.07.2020
Viestejä
727
Päivitystä, TV on postin sivujen mukaan nyt lähtenyt matkaan Riikasta, eli Latviasta. Saa nähä tuleeko jo tällä viikolla.
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 819
Eipä tuota ruutuun palamista ole juuri tullut murehdittua mutta eilisen reilu 3 h F1 lähetyksen jälkeen työpöydälle palatessa sinistä taustaa vasten näkyi edelleen CMORE logo himmeänä ylänurkassa. Pikkuhiljaa se siitä on kyllä hävinnyt ja nyt muutaman tunnin TV.n katselun jälkeen jo todella hankala tai mahdotonta nähdä. Vähän kuvaputkiajat tulee mieleen =)
Itse on pelannut varman päälle ja katsonut Formulat zoomattuna logot pois näytöltä.
Välillä räpsytellyt normaaliksi, että näkee tuloslistaa tarkemmin.
Vähän tuota ominaisuutta olen näissä ounastellut olevan, kun on kokemuksia aikaisemman plasman ajalta, joka sen hetkisen tiedon mukaan oli myös "immuuni" kuvanpalamiselle ja johon omassani ensimmäisen kisan katsomisen jälkeen jäi vasemman alakulman F1 logo pysyvästi kiinni, alkanut suhtautumaan hyvin varauksella yleisiin uskomuksiin.
Yleensä tuppaa osoittautumaan niin, että niitä ei vain väki katsele niin tarkkaan ja siinä vaiheessa, kun ne todella näkyy ja pahasti, alkaa kuulumaan ja tuo ottaa aina hyvän aikaa, että näitä alkaa näkyä.

Tosiaan samalla tavalla tuo logo varmaan sinne kyllä sitten palaa muutakin katsoessa, eihän tuo ole mitenkään erityisen kirkas edes, samaa luokkaa kuin MTV3:n logo.
Tuossa F1 kisassa sen alla on vielä keltaisella LIVE, kun katsoo suorana, joten melko ihme, jos tuosta ei jäisi myös jotain.

25 vuotta intohimoisesti Formula 1 seuranneena, en kyllä sanoisi että tämä vuosi, tai viime vuodetkaan olisi olleet edellisiä tylsempiä. Tylsäksi tekee vain tiettyjen tahojen täydellinen dominointi.
Sama täällä.

Päivitystä, TV on postin sivujen mukaan nyt lähtenyt matkaan Riikasta, eli Latviasta. Saa nähä tuleeko jo tällä viikolla.
Olen ymmärtänyt, että tuon alueen isommat tukkurit taitaa sijaita aika yleisesti Latviassa. Melko varmaan tulee tällä viikolla, eihän tuo kauempaa euroopastakaan monta päivää yleensä vie. Omalla kohdalla huomannut, että Postin kanssa suhteessa pisin viive on viimeiset kilometrit, eli aika usein viettää tavarat useamman päivän viimeisessä paikassa ennen omaa postikonttoria tai kotiovea.
 
Liittynyt
10.09.2020
Viestejä
85
On kyllä taas semmoista settiä tuo yhtäkkinen TV-lähetysten kuvanlaadun paskominen, että ei kyllä mene yhtään OLED-sukupolvea jossa ei tuollaista roskaa pukata ulos. Parempi vaan sulkea päivitykset pois.
Eikös perussäntö ole että päivitykset kannattaa ladata vasta kun muut ovat testanneet ne toimiviksi. Poikkeuksena ehkä kriittiset uutisoidut tietoturvapäivitykset.
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 819
On kyllä taas semmoista settiä tuo yhtäkkinen TV-lähetysten kuvanlaadun paskominen, että ei kyllä mene yhtään OLED-sukupolvea jossa ei tuollaista roskaa pukata ulos. Parempi vaan sulkea päivitykset pois.
Eikös perussäntö ole että päivitykset kannattaa ladata vasta kun muut ovat testanneet ne toimiviksi. Poikkeuksena ehkä kriittiset uutisoidut tietoturvapäivitykset.
Näin jälkiviisautena täytyy sanoa, että olisi kannattanut sittenkin vain kestää sitä käynnistyksessä tulevaa "ohjelmapäivitystarjousta" ja ohittaa se. Tosi tuokin jo pitkään ollut ulkona ja sinänsä turvalliseksi kehuttu. Itselläni ei oikeastaan ole mitään sellaista ominaisuutta edes uusissa firmiksissä mukana, jota itse tarvitsisin mihinkään (en pelaa, enkä vie laitteita telkkarin kautta vahvarille, vaan päinvastoin).
Toisaan itselläni ei ollut kuvanlaadussa noilta osin mitään valittamista 4.70...alkuisella firmiksellä. 4.80...alkuisen jälkeen olen sen huomannut yhtä sun toista, ja enpä tuota uusinta 5.alkuista ole enää uskaltanut edes asentaa, kun kuulostaa. että saattaaisi alkaa vielä rantuksi kaapeleiden kanssa vaikka olisi aiemmin toiminut samoilla.
Tuli oikeastaan asennettua tuo uusin, kun tuli tämä virtalähdekampanja, ja oli vähän epäselvää, että tuleeko ilmoitus ruudulle vain uudemmilla firmiksillä mutta turhaksi tuo sitten osoittautui, kun maahantuojan sivuilta saa käsityksen, että se koskee näitä kaikkia kyseisten mallisarjojen vehkeitä valmistuspäivästä riippumatta, eli meneekö ne kaikki vaihtoon siitä huolimatta tuleeko ilmoitusta vai ei(???).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 434
Itse on pelannut varman päälle ja katsonut Formulat zoomattuna logot pois näytöltä.
Älä ymmärrä väärin koska ymmärrän miksi teet näin mutta itse en jaksaisi lähteä valitsemallesi tielle.

Televisio on kuitenkin tarkoitettu käytettäväksi ja hulluksihan sitä tulisi jos koko ajan joutuisi miettimään valintojaan ja mitä jos ..

Toki pc:llä pelatessani pidän kyllä huolen siitä että staattiset hudit ym. ovat disabloitu jne.

Luotan Oledin tekniikkaan ja omat valintani perustuvat siis tähän.

Itselläni oli aikoinaan Panasonicin 65" plasmamalliston lippulaiva ja kyllähän se ketutti kun Premier Leaguen logo paloi kiinni muutamassa kk vaikka tuolloin tein kaikkeni sen eteen ettei niin tapahtuisi.
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 819
Älä ymmärrä väärin koska ymmärrän miksi teet näin mutta itse en jaksaisi lähteä valitsemallesi tielle.
En toki. Itse on tämän perustellut itselleni siten, että telkkarikanavista tulee niin vähän mitään katselukelpoista nykyisin ja sekin vähä menee kyllä sitten zoomattuna ihan hyvin lähes poikkeuksetta. Muuttunut telkkarin käyttö tämän myötä kovasti aiemmesta, kun ennen telkkari pauhasi taustalla aina, kun joku oli kotona ihan vain taustahälynä. Loppujen lopuksi ihan turhaan.

Televisio on kuitenkin tarkoitettu käytettäväksi ja hulluksihan sitä tulisi jos koko ajan joutuisi miettimään valintojaan ja mitä jos ..
No joo, mutta toistaalta niissä on näitä "rajoituksia", joista sitten kylllä kerrottaan, kun menet valittamaan palaneesta kuvasta (näin kärjistettynä), :)
Mutta tosiaan tulee katsottua nykyisin lähinnä vain elokuvia ja sarjoja joko levyltä tai suoratoistosta, niin eipä tuosta niin suurta haittaa. Nuo Formulat vähän harmittaa, mutta en niiden takia halua niitä logoja sitten muussa materiaalissa mahdollisesti (tai todennäköisesti) katsella.

Luotan Oledin tekniikkaan ja omat valintani perustuvat siis tähän.


Itselläni oli aikoinaan Panasonicin 65" plasmamalliston lippulaiva ja kyllähän se ketutti kun Premier Leaguen logo paloi kiinni muutamassa kk vaikka tuolloin tein kaikkeni sen eteen ettei niin tapahtuisi.
Onnea matkaan. :)
Minä en luota enää suorilta juuri mihinkään nykytekniikkaan. Tosiaan plasmojen kanssa oli sellainen juttu, että eka tuli ostettua 2000 luvun taitteen jälkeen ajalla jolloin ne oli kalliitta ja "pihtiputaan mummoa" myöten kaikki tiesi sanoa, että kuva palaa kiinni ja paneelit himmenee ennen aikojaan, ja lopputulos vuosikausien rääkin jälkeen oli, että mitään näistä ei tapahtunut. Ei niin minkäänlaista palojälkeä ja kirkkautta piisasi ihan samalla tavalla kuin uutena. Sitten perään hyvien kokemusten ja sen hetkisen "nykytiedon" mukaisesti Pansun viimeinen 60-sarjalainen ja PAM, ekat f1 kisat katsottuna ja logoa ihasteltiin sitten loppuuun saakka. Tuon takia otan nämä OLED ei pala jutut sen mukaisella "vakavuudella".
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 348
On kyllä taas semmoista settiä tuo yhtäkkinen TV-lähetysten kuvanlaadun paskominen, että ei kyllä mene yhtään OLED-sukupolvea jossa ei tuollaista roskaa pukata ulos. Parempi vaan sulkea päivitykset pois.
Kannattaako hifistely tv:tä edes hankkia jos tv lähetysten laatu jaksaa kiinnostaa? Täytyy mielenkiinnosta katsoa onko jotain radikaalia tapahtunut tv-kuvalle.
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 819
Kuullostaa kyllä niin tutulta :)
Niinpä. :)
Kyllä näitä tapauksia nyttemmin taitaa olla tiedossa ihan kiitettävästi.
Tuohon aikaan jaksoi vielä hakata päätään seinään ja uskoa mitä näistä väitettiin vaan eipä se vaihtamalla kummennut. Vuosien saatossa tullut huomattua, että melkeinpä kaikki ”viat” mitä näyttölaitteistani heti yleensä löydän, eivät juuri koskaan vaihtamalla kummene vaan osoittautuvat enemmän tai vähemmän ominaisuuksiksi joita vaan aika harva viitsii omistaan edes etsiä.
Huomasitko itse esim. tuossa 60-sarjan pansussa, että mustalla testikuvalla kuvassa kulki sellainen mitättömän ohut scanline kokoajan vertikaalisesti? Mulla meni ehkä 2 minuuttia siitä, kun ekan kerran vehkeen pistin tulille. Niin ja ominaisuus oli tuokin.

Kannattaako hifistely tv:tä edes hankkia jos tv lähetysten laatu jaksaa kiinnostaa?
EIpä juuri. Itsellä tuli tämä ostettua aikoinaan vähän sillä ajatuksella kuitenkin, että tämä tulisi telkkariksi samaan tapaan aikaisemman kanssa käytettynä, kun arvelin, että 77” on liian pieni elokuvien katseluun mutta kyllä siitä voi niitäkin katsoa. Eipä tuota tykkiä ole paljon sen jälkeen tullut käytettyä, vaikka tuo selvästi pieni kuvaltaan on. Sen takia tätä en nyt viitsi edes alkaa kokeilemaan käytännössä, että miten helposti se palaa lopullisesti kiinni jollain logolla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 434
Huomasitko itse esim. tuossa 60-sarjan pansussa, että mustalla testikuvalla kuvassa kulki sellainen mitättömän ohut scanline kokoajan vertikaalisesti?
Nyt täytyy kyllä todeta etten enää muista, jossain televisiossa muisitikuvieni mukaan tuollainen olisi ollutkin mutta kun niitä televisioita on ollut niin paljon.

Olen joskus itsekin harrastanut testikuvia ym. näitä "ominaisuuksia" etsiessä mutta nykyään en enää ollenkaan koska nukun päikkärini huomattavasti paremmin kun en vain tiedä ;)
 

lpa

Liittynyt
08.03.2019
Viestejä
46
Itse en ole huomannut mitään eroa TV-kuvan laadussa uusimmissa firmiksissä. Uusin 5-alkuinen versio sisässä C9:ssä. En ole myöskään mistään muilta ulkomaan foorumeilta bongannut (tulee pläräiltyä aika paljon) havaintoja tuollaisesta. Ainut havainto Aladdin Sanelta tässä triidissä. :D

Eipä siinä, voihan tuossa olla jotain perää, mutta ei mitään eroa omille silmille. Voi olla että en ole vain tarpeeksi tarkkasilmäinen, mutta vähän kummalliselta tuntuu.

Se on kyllä totta, että ei näitä päivityksiä kannata olla hetki julkaisun jälkeen asentelemassa hätäisenä joltain USB-tikulta, kun ei malta edes OTA:aa odottaa. Puhumattakaan jostain beta-firmiksistä. Muutaman viikon tarkkailu varmasti ihan fiksua aina.

e:

Pääosin näistä päivityksistä on kuitenkin hyötyä. Itselle tärkeä uusimassa oli, että vihdoin AppleTV appi näyttää kaikki leffat kerrankin täysin oikein, eli enää ei esiinny väriä vaihtavaa 1-2 pikselin korkuista vaakaviivaa alemman letterboksin yläpuolella, menihän tuossakin vain puolisen vuotta että saivat tuollaisen pikkuvian korjatuksi.

Huonoista esimerkeistä tulee tietysti viimevuotiset tunaroinnit mieleen, missä esim. B8:n pävityksessä pilattiin gammataso, jolloin sitten oli black crushia kaikkialla. Tarkoituksena oli korjailla near-black ongelmia. No se kapistus lähti kyllä palautukseen hyvissä ajoin mm. näistä ongelmista johtuen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 819
Nyt täytyy kyllä todeta etten enää muista, jossain televisiossa muisitikuvieni mukaan tuollainen olisi ollutkin mutta kun niitä televisioita on ollut niin paljon.
Ei se tosiaan näkynyt tuossa kuin suunnilleen nokka ruudussa kiinni etäisyydeltä... :)

Olen joskus itsekin harrastanut testikuvia ym. näitä "ominaisuuksia" etsiessä mutta nykyään en enää ollenkaan koska nukun päikkärini huomattavasti paremmin kun en vain tiedä ;)
Täytyy myöntää, että olen joskus vähän kateellinen ja toivoisin kuuluvani tuohon joukkoon, tai saisin nukuttua edes päiväunia, kun ei yölläkään tahdo aina onnistua... :giggle:

Itse en ole huomannut mitään eroa TV-kuvan laadussa uusimmissa firmiksissä. Uusin 5-alkuinen versio sisässä C9:ssä. En ole myöskään mistään muilta ulkomaan foorumeilta bongannut (tulee pläräiltyä aika paljon) havaintoja tuollaisesta. Ainut havainto Aladdin Sanelta tässä triidissä. :D
Puhuin siis tuosta 4.80...alkuisesta. Ei ole rohkeus vielä riittänyt 5-alkuisen kanssa leikkimiseen tuon kokemuksen jälkeen. Jotain mutinaa jostain ulkomaan foorumilta olin näkevinäni mutta eipä tuosta tosiaan valituksia näy pahemmin. En tiedä mistä johtuu? Tosiaan eniten mielestäni vaivaa tv-kuvaa tuo (ja onneksi sitä ei juuri tule katsottua enää) mutta on havaittavissa skaalattavassa materiaalissa muutenkin (siis 1080p HDMI:n kautta vaikka). Suoratoistoissa ei oikeastaan eroa mikä on outoa.

Muutaman viikon tarkkailu varmasti ihan fiksua aina.
No minulla meni muutama kuukausi ennen kuin päivitin tuohon mainittuun versioon. :)

Huonoista esimerkeistä tulee tietysti viimevuotiset tunaroinnit mieleen, missä esim. B8:n pävityksessä pilattiin gammataso, jolloin sitten oli black crushia kaikkialla. Tarkoituksena oli korjailla near-black ongelmia. No se kapistus lähti kyllä palautukseen hyvissä ajoin mm. näistä ongelmista johtuen.
Tuosta tulikin mieleen 5-alkuisesta firmiksestä, että onko siinä kaikki oikein tuon tumman pään osalta varmasti? Jotain mutinaa avsfoorumilla näin jo liittyen, että heittelee vähän tuo 17-tason kanssa, kun vaihtelee eri appien/inputtien välillä. Voi olla yksittäistapaus mutta mielestäni omassa 4.80..alkuisessakaan ei ihan samaan tapaan kaikki pelaa tummassa päässä vaikka testikuvat tuntuu toistuvan oikein niin materiaalissa tuntuisi vähän erilaiselta kuin ennen, tosin suurimmat erot vanhaan lähinnä tuntuu olevan, että tuo ”ABL” olisi agressiivisempi hetkittäin ja jotain yksittäisiä outoja välähdyksiä olllut hdmi:n kautta, ei toistettavissa eikä välttämättä tapahdu joka viikko edes. 4.70...alkuisella ei ollut koskaan mitään outoa, paitsi tuon antennikaapelin kanssa sai saikata ja alkuun joku hdmi-kaapeli ranttuili mutta nuo oli kohtalaisen johdonmukaisesti tapahtuvia (tosin tuo antennijuttu nyt oli vähän kuun ja tähtien asennosta kiinni mutta korjaantui kolmoissuojatulla piuhalla lopulta).
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.07.2020
Viestejä
727
Voisko se huono TV-kuva johtua siitä, kun sanot katsovasi lähetyksiä logot pois zoomattuna? Siis ero siinä zoomatussa kuvassa vrt. entiseen.

Eikö 2019-2020 mallit ole olleet aika hyviä palamisen suhteen tähän mennessä? Ei ole (juuri) kellään tullut pysyvää palamista? Vaikka lyhyt aika onkin, luulis siinä ajassa jo vähän enemmän ollut ongelmaa. Eikö ne logon-palamisen-estäjät sitten toimi kuten pitäisi? Tottakai uskon ja tiedän, että OLED kärsii edelleenkin palamisesta. Osin sen vuoksi en sitten uskaltanut ostaa 48" CX:ää PC-näytöksi. Tai no ei se pääsyy ollut, mutta oli käytännön syistä pieni osa päätöstä.
 
Liittynyt
09.06.2018
Viestejä
2 830
Itse en ole huomannut mitään eroa TV-kuvan laadussa uusimmissa firmiksissä. Uusin 5-alkuinen versio sisässä C9:ssä...
...Eipä siinä, voihan tuossa olla jotain perää, mutta ei mitään eroa omille silmille...
Mulla sama, en huomaa mitään eroa.
Pitäisi olla jostain hyvälaatuisesta ohjelmasta tallenne ja eri firmikset sisältävät TV:t vierekkäin että voisi vertailla, mutta en jaksa uskoa eroa olevan.
Mun mielestä tätä on turha lietsoa tämän enempää.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 348
Mtv3 live uutiset ohjelmassa on vain mtv3 logo, punainen live logo, punainen palkki otsikolla, valkoinen palkki tekstillä. Logo dimming himmentää koko kuvan, johtunee noiden staattisten kohtien määrästä.
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 819
Voisko se huono TV-kuva johtua siitä, kun sanot katsovasi lähetyksiä logot pois zoomattuna? Siis ero siinä zoomatussa kuvassa vrt. entiseen.
Olen tietysti testannut sitä ihan oikealla kuvasuhteellakin mutta siis zoomattuna nuo skaalauksen muutokset on toki vielä selvempiä entiseen.

Eikö 2019-2020 mallit ole olleet aika hyviä palamisen suhteen tähän mennessä? Ei ole (juuri) kellään tullut pysyvää palamista? Vaikka lyhyt aika onkin, luulis siinä ajassa jo vähän enemmän ollut ongelmaa. Eikö ne logon-palamisen-estäjät sitten toimi kuten pitäisi?
Onhan näissä jotain parannuksia tehty mutta vielä lienee liian aikaista sanoa mikä se ero on aikaisempiin malleihin. Ilmeisesti parannusta on tullut, kun ei vielä pahemmin näy valituksia pilalle palaneista (edes virtalähteen takia :D).

Mulla sama, en huomaa mitään eroa.
Pitäisi olla jostain hyvälaatuisesta ohjelmasta tallenne ja eri firmikset sisältävät TV:t vierekkäin että voisi vertailla, mutta en jaksa uskoa eroa olevan.
Mun mielestä tätä on turha lietsoa tämän enempää.
Ei tässä kukaan mitään lietso, vaan kertoo mitä omassaan näkee ja jos muut sitä eivät omassaan näe niin hommahan on ihan jees mutta ei varmaan voine sanoa, että ei sitä sitten voi olla kellään muullakaan, jos ei itsellä. Voipi olla jokin yksittäistapaus tämäkin, että jotain on mennyt päivivyksessä pieleen, kun välillä tuntuu jotkut raportoivan hyvinkin erikoisista ongelmista päivitysten jälkeen ja toisilla toimii OK.
Ja puhun tässä nimenomaan 4.80...alkuisesta firmiksestä. Voi olla, että uusimmassa olisi jotain taas eri tavalla mutta annan tuon vielä odottaa ja kuulostelen onko viisasta päivittää. Tosiaan, jos tuon 4.70...saisi jotenkin takaisin, niin olisin tyytyväinen ja voisin oikeastaan "jäädyttää" tilanteen siihen ja lopettaa päivitykset lopullisesti.
Tässä 4.80... selvästi esim. valikot on paljon hitaammat, tätäkin tuntuu vain ilmeisesti osalla olevan koneissaan, että mistä sekin johtuu sitten....?
Myös HDMI:n toimintavarmuudessa on muutosta aiempaan, näitä ihme väläyksiä ilmennyt tuon jälkeen myös, ja tässähän oli jo jokin päivitys HDMI:n osalta, kuten myös ihan uusimmassakin sekä äänien osalta pientä muutosta.
Tuli tosiaan hypättyä tuohon uudempaan tuon virtalähdeviestiepisodin takia, kun oli vähän epätietoutta, että vaatiiko viestin tulo sen hetken uusinta firmistä mutta eipä tuolle sitten olisikaan ollut tarvetta ja kampanja noiden sivujen mukaan koskeekin vissiin kaikkia listattuja malleja Suomessa? Koska ei siellä ainakaan puhuttu mistään viesteistä vaan kehotettiin tilaamaan huolto, jos on listalla oleva kone...?


Mtv3 live uutiset ohjelmassa on vain mtv3 logo, punainen live logo, punainen palkki otsikolla, valkoinen palkki tekstillä. Logo dimming himmentää koko kuvan, johtunee noiden staattisten kohtien määrästä.
Onko noiden kanssa jotain ongelmaa ilmennyt vai mihin tuo liittyy?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.11.2019
Viestejä
29
Hei,

itsellä myös c9:ssä tämä uusin päivitys. En ole huomannut eroja kuvanlaadussa enkä valikoiden toimivuudessa tai itse asiassa eroa yhtään missään asiassa verrattuna vanhempiin versioihin. Tuota mahtaa olla itse hyvin vaikea edes havainnoida täysin objektiivisesti. Pitäisi olla sokkotesti, jossa pääsee vertailemaan molempia versioita vierekkäin. Neil Degrasse Tysonhan se sanoi, että ”eyewitness testimony is the lowest form of evidence in the court of science.” . Voihan se tietysti olla, että joihinki TV-yksilöihin päivitys vaikuttaa eri tavalla.Pahoittelut jos meni liikaa off topic.
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 819
itsellä myös c9:ssä tämä uusin päivitys. En ole huomannut eroja kuvanlaadussa enkä valikoiden toimivuudessa tai itse asiassa eroa yhtään missään asiassa verrattuna vanhempiin versioihin.
Edelleenkin nuo minun ongelmat on tuon toiseksi uusimman virallisen firmiksen kanssa. Joku muukin tässä ketjussa mainitsi joku aika sitten liittyen käyttöliittymän nopeuteen, että olisi muuttunut taas jouhevaksi uusimmalla.

Tuota mahtaa olla itse hyvin vaikea edes havainnoida täysin objektiivisesti. Pitäisi olla sokkotesti, jossa pääsee vertailemaan molempia versioita vierekkäin.
Riippuu vähän miten isosta erosta puhutaan. Omassa tuo on kuitenkin sen verran selvä omaan silmään entiseen verrattuna ettei tuossa mitään sokkotestiä sentään tarvita.

Voihan se tietysti olla, että joihinki TV-yksilöihin päivitys vaikuttaa eri tavalla.
Joo en tiedä mutta jotain tuollaista vähän itsekin olen epäillyt. Onhan näitä juttuja välillä nähnyt näistä, että on joillain tullut jotain aivan ihme ongelmia mitä toisten samassa mallissa ei näy. Tosiaan käyttäjän valikoissa kaikki on kuten ennen mutta onko sitten joku bitti poikittain jossain muualla...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.11.2019
Viestejä
29
Edelleenkin nuo minun ongelmat on tuon toiseksi uusimman virallisen firmiksen kanssa. Joku muukin tässä ketjussa mainitsi joku aika sitten liittyen käyttöliittymän nopeuteen, että olisi muuttunut taas jouhevaksi uusimmalla.


Ahaa. Miksi et siis päivitä tähän uusimpaan jos kukaan ei ole raportoinut mitään ongelmaa tämän kanssa?
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 819
Ahaa. Miksi et siis päivitä tähän uusimpaan jos kukaan ei ole raportoinut mitään ongelmaa tämän kanssa?
Missä on vahvistettu ettei tuon kanssa ole mitään ongelmia? Ei ranttuile kaapeleiden kanssa tai seilaa mustan taso (tuohon jälkimmäiseen oli joku avsforumilla törmännyt).
 
Liittynyt
22.11.2019
Viestejä
29
Missä on vahvistettu ettei tuon kanssa ole mitään ongelmia? Ei ranttuile kaapeleiden kanssa tai seilaa mustan taso (tuohon jälkimmäiseen oli joku avsforumilla törmännyt).
Aivan. Olin vain tämän viestiketjun varassa. Eiköhän tuota kuitenkin kaikesta löydä aina jotain ongelmaa, kun lähtee kaivamaan. Mutta hyvä tuuri näköjään itsellä ollut kun kaikki pelittänyt. Toivotaan että sinullakin ongelmat poistuvat kun tulee uusia päivityksiä. Missä vaiheessa meinaat ottaa seuraavan päivityksen?
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 819
Missä vaiheessa meinaat ottaa seuraavan päivityksen?
Enpä taida hötkyillä tämän(kään) kanssa. Tosiaan 4.70... alkuinen oli täydellinen omassa käytössä (en pelaa). Toivottavasti näillä pelikäyttöön tehdyillä virityksillä ei jouduta tinkimään videokäytön ominaisuuksista.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 039
Mulla on nyt ollut vajaa kaksi viikkoa LG CX 65" ja olen alkanut huomaamaan vikojakin. Surullisen kuuluisa tumma läikkä vaivaa myös minun televisiota. Kun sain telkkarin päätin olla katselematta mitään testikuvia ja kiinnitän huomiota vain normaalin materiaaliin.

Olen huomannut jo aiemmin, että kuva on epätasainen mustan yläpuolella, mutta vasta tänään kun pelasin Days Gone peliä se tuli selkeästi esiin. Pelissä oleva latausruudun taustaväri on tumman harmaa mustan sijaan ja siinä näkyy todella selkeästi iso musta/tumma läiskä. Sitä läiskä ei voinut olla huomaamatta vaan tuli aina keskityttyä siihen kun latausruutu tuli esiin.

Pitihän se laittaa tietokoneelta testikuvat esille ja todeta että paneelista se johtuu. Vasemmassa reunassa on selkeä ja iso tumma läiskä. Ihan oikeassa reunassa on aivan todella kevyesti tummempaa kohtaa, mutta se on aivan minimaalista että huomaisi kuin testikuvilla. Valitettavasti vasemman reunan tumma läiskä on mahdollista nähdä selvästi oikealla materiaaleilla eikä vain testikuvilla.

Alla oleva kuva on liioiteltu näkymä, mutta antaa suuntaa kuinka isosta läikästä on kyse.
PXL_20201201_212147468.MP.jpg


Lisäksi. Onko kukaan muu huomannut että LG:n kanssa on ongelmia videon ja äänen synkronoinnln kanssa? Jos katson esim. Amazon Prime Videota LG:n appina ja vien monikanavaäänet ARCin yli vahvistimelle, ääni tulee videota jäljessä. Tätä ei voi myöskään korjata säädöillä koska audio delay toimii vain jos video tulee myöhässä mikä ei ole ongelma.

En ole satavarma, mutta ongelma taitaa johtua ARCista bitstream äänimuotoa käyttäen koska ongelmaa ei tunnu olevan PCM äänimuodolla. Ongelma ei ole myöskään vahvistimeen kytketyillä laitteilla joten se liittyy selkeästi television.
 

Liitteet

Liittynyt
20.07.2020
Viestejä
727
Voi hitto. :( Kai tuon pystyy ilmaiseksi vaihtamaan? Ylipäänsä pystyy, vaikka tarjous olis jo ohi? Siis kunnon kaupoista.
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 819
Mulla on nyt ollut vajaa kaksi viikkoa LG CX 65" ja olen alkanut huomaamaan vikojakin. Surullisen kuuluisa tumma läikkä vaivaa myös minun televisiota. Kun sain telkkarin päätin olla katselematta mitään testikuvia ja kiinnitän huomiota vain normaalin materiaaliin.

Olen huomannut jo aiemmin, että kuva on epätasainen mustan yläpuolella, mutta vasta tänään kun pelasin Days Gone peliä se tuli selkeästi esiin. Pelissä oleva latausruudun taustaväri on tumman harmaa mustan sijaan ja siinä näkyy todella selkeästi iso musta/tumma läiskä. Sitä läiskä ei voinut olla huomaamatta vaan tuli aina keskityttyä siihen kun latausruutu tuli esiin.

Pitihän se laittaa tietokoneelta testikuvat esille ja todeta että paneelista se johtuu. Vasemmassa reunassa on selkeä ja iso tumma läiskä. Ihan oikeassa reunassa on aivan todella kevyesti tummempaa kohtaa, mutta se on aivan minimaalista että huomaisi kuin testikuvilla. Valitettavasti vasemman reunan tumma läiskä on mahdollista nähdä selvästi oikealla materiaaleilla eikä vain testikuvilla.

Alla oleva kuva on liioiteltu näkymä, mutta antaa suuntaa kuinka isosta läikästä on kyse.
Onhan tuo aika paha, jos se luonnossa on tuollainen mutta kuten sanoit tuo on liioiteltu näkymä, niin kuinka pahalta se oikeasti näyttää? Tuo 2% kirkkaammassa osassa paneelia on ihan liian kirkkaana oikeaan verrattuna, joten sekin vähän viittaa mainitsemaasi. Mikäli tuo oikeasti näkyy vain hieman tummempana alueena, se ei ihan tavatonta ole 2% near black testkuvassa.
Ehkä kannattaa yrittää vaihtaa, jos tuo näkyy useinkin oikeassa materiaalissa.

Se on kuitenkin hyvä tiedostaa, että tuollaiset tasaiset testikuvan kaltaiset juuri mustan yläpuolella olevat sävyt ovat haasteellisia OLEDille, joten täysin virheetöntä voi olla aika hankala löytää, jos sitä pimeässä yhtään kriittisemmin katselee tuommoisissa tilanteissa.

Ihan näin jälkiviisautena sanon jälleen kerran, että kyllä ne testikuvat kannattaisi parin eka kompensaatiosyklin jälkeen kokeilla, jos yhtään epäilyttää, että kuvavirheet saattavat itseä häiritä. Tiedän kyllä, että yleinen mielipide täällä on, että niitä kannattaisi välttää viimeiseen asti kokeilemasta mutta kannattaa miettiä siltäkin kantilta, että voi vi****aa aika rankasti, jos noihin sitten alkaakin kiinnitttää huomioita siinä vaiheessa, kun palautusoikeus on ehtinyt loppua!

Lisäksi. Onko kukaan muu huomannut että LG:n kanssa on ongelmia videon ja äänen synkronoinnln kanssa? Jos katson esim. Amazon Prime Videota LG:n appina ja vien monikanavaäänet ARCin yli vahvistimelle, ääni tulee videota jäljessä. Tätä ei voi myöskään korjata säädöillä koska audio delay toimii vain jos video tulee myöhässä mikä ei ole ongelma.

En ole satavarma, mutta ongelma taitaa johtua ARCista bitstream äänimuotoa käyttäen koska ongelmaa ei tunnu olevan PCM äänimuodolla. Ongelma ei ole myöskään vahvistimeen kytketyillä laitteilla joten se liittyy selkeästi television.
Minun C9:ssä myös osa äänistä laahaa jäljessä jotain 150-200ms. Yksittäisiä valituksia nähnyt vain tuosta, joten voi olla joitakin yhdistelmiä vaivaava juttu tai sitten noin vähäiseen virheeseen ei juuri kukaan kiinnitä huomiota.
Bitstreamit sai omassa kohdalleen laittamalla eARC:n passthroughilta automaticille mutta se osan materiaalista sitten ”skaalaa” monikanavamuotoon mutta siis alun perin 5.1, Atmos ja vastaavat tulee huulisynkka kohdallaan alkuperäisessä muodossaan. Tuo asetus toki ei myös ole hyvä, jos telkkarin kautta kierrätät ulkoiset laitteet vahvarille (passhrough ainoa oikea niille) mutta itselläni ne menee vahvarin kautta telkulle, niin ei haittaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.04.2017
Viestejä
470
Mulla ainakin B9S:ssä jos minkä tahansa laitteen äänet kierrättää telkkarin kautta vahvarille niin tulee juurikin tuo 100-200ms ääni myöhässä. Millään asetuksilla en onnistunut tuosta eroon pääsemään. Tämä siis vain bitstream surround ongelma PCM stereo pelaa hyvin.

Sitä en tiedä liittyykö ongelma telkkarin ARC:iin vai vahvarin :hmm:
 
Liittynyt
27.12.2018
Viestejä
27
Piti nyt pläkraidei-tarjouksista lunastaa aiemmin LG 55 B8:n kanssa kypsynyt ajatus isommasta ruudusta, ja hakea Gigantista 65 CX. Tuumasta toimeen, vanha tölsy lihoiksi eli uudelle omistajalle ja kaupasta uusi tilalle. Muuten hyvä, onhan isompi kuvaruutu mukava, mutta äänet tulikin ongelmaksi. Nimittäin, mulla on topparin tallentava digiboksi (jonka kautta tv:tä katsotaan) kytkettynä telkkuun hdmi:llä ja marantsin av-vahvistin hdmi arc-kanavassa, ja kun laitoin uuden ruudun vanhan johtoihin, ei sitten kirveelläkään saanut enää arcin kautta vahvistinta heräämään.

Ihmettelin ja kävin kaikkien laitteiden asetuksia useaan otteeseen läpi ja ei, ei tapahdu eikä kuulu mitään. Lopen kolme tuntia ihmeteltyäni satuin sammuttamaan poksin ja sitten käynnistämään telkkarin, ja voila, vahvari heräsi ja alkoi äänet toimimaan. Siitä sitten selvittämään ongelmaa, ja todellakin, poksi häiritsee hdmi:n kautta arcin toimintaa niin paljon, että tv:n arc menee täysin mykäksi, ei anna käynnistyskäskyä eikä edes ääntä läpi, mutta jos ensin käynnistää tv:n ja vahvarin ja viimeisenä poksin, sitten toimii kaikki. Tämä vain aiheuttaa ongelman, että jos on esim tallennus käynnissä, ei saa ääniä kuulumaan vahvistimen kautta.

No, sain sitten Gigantista ohjeen kytkeä poksi suoraan vahvariin ja vahvari ainoastaan kiinni telkkariin, mutta ongelma jatkui, edelleen jos poksin käynnistää ensin, se häiritsee tv:n arcin toimintaa. Soitin sitten LG:n tukinumeroon, jossa viron aksentilla puhuva nainen vastasi keskusteltuaan tv-asiantuntijan kanssa, että se on ominaisuus eikä vika. Koitin kysellä, että miten se voi olla ominaisuus, jos vanhalla b8:lla ei ollut asian kanssa mitään ongelmaa, mutta hän vastasi vain niiden olevan erilaisia laitteita. Eihän siinä siis päässyt puusta pitkään, joten kiitos ja kuulemiin. Annas olla, äsken tuttu toisesta Gigantista laittoi viestiä, että hänkään ei saanut liikkeessä LG:n ääniä toimimaan soundbarin kanssa, mutta kun otti teliatv:n digiboksin hdmi:n irti tv:stä, niin jopa alkoi jytä potkimaan. Taitaapa olla hiukan isommasta ongelmasta kyse, vaikuttaisi.

Onko muilla ollut vastaavaa ongelmaa x-sarjan äänien kanssa?

Edit: Ohjelmistopäivitys on tehty viimeisimpään ota-päivitykseen, ei vaikutusta asiaan.
Nyt kun noista äänistä tuli puhetta, eikö kellään ole ollut ongelmia tuon hdmi:n ja arc:n kanssa? Tällä hetkellä toiminta on aika sattumanvaraista, joskus tv ohjaa vahvistimen käynnistystä/sammutusta arc:n kautta, joskus ei. Boksi on siis edelleen kytkettynä vahvistimeen ja vahvistin arc:n kautta telkkariin.
 
Liittynyt
23.11.2017
Viestejä
1 855
Mulla on nyt ollut vajaa kaksi viikkoa LG CX 65" ja olen alkanut huomaamaan vikojakin. Surullisen kuuluisa tumma läikkä vaivaa myös minun televisiota. Kun sain telkkarin päätin olla katselematta mitään testikuvia ja kiinnitän huomiota vain normaalin materiaaliin.

Olen huomannut jo aiemmin, että kuva on epätasainen mustan yläpuolella, mutta vasta tänään kun pelasin Days Gone peliä se tuli selkeästi esiin. Pelissä oleva latausruudun taustaväri on tumman harmaa mustan sijaan ja siinä näkyy todella selkeästi iso musta/tumma läiskä. Sitä läiskä ei voinut olla huomaamatta vaan tuli aina keskityttyä siihen kun latausruutu tuli esiin.

Pitihän se laittaa tietokoneelta testikuvat esille ja todeta että paneelista se johtuu. Vasemmassa reunassa on selkeä ja iso tumma läiskä. Ihan oikeassa reunassa on aivan todella kevyesti tummempaa kohtaa, mutta se on aivan minimaalista että huomaisi kuin testikuvilla. Valitettavasti vasemman reunan tumma läiskä on mahdollista nähdä selvästi oikealla materiaaleilla eikä vain testikuvilla.

Alla oleva kuva on liioiteltu näkymä, mutta antaa suuntaa kuinka isosta läikästä on kyse.


Lisäksi. Onko kukaan muu huomannut että LG:n kanssa on ongelmia videon ja äänen synkronoinnln kanssa? Jos katson esim. Amazon Prime Videota LG:n appina ja vien monikanavaäänet ARCin yli vahvistimelle, ääni tulee videota jäljessä. Tätä ei voi myöskään korjata säädöillä koska audio delay toimii vain jos video tulee myöhässä mikä ei ole ongelma.

En ole satavarma, mutta ongelma taitaa johtua ARCista bitstream äänimuotoa käyttäen koska ongelmaa ei tunnu olevan PCM äänimuodolla. Ongelma ei ole myöskään vahvistimeen kytketyillä laitteilla joten se liittyy selkeästi television.
Noissa mustan pään toiston ongelmissa voi mennä satakin käyttötuntia, ennen kuin paneeli on sisäänajettu. Jos käyttöä on tuossa parissa viikossa tullut reilusti alle tuon, niin ehkä kannattaa vielä hetki katsella, jos ongelma korjautuisi. Manuaalinen (pitkä) kompensaatiosykli kannattaa myös kerran ajaa.
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 819
Mulla ainakin B9S:ssä jos minkä tahansa laitteen äänet kierrättää telkkarin kautta vahvarille niin tulee juurikin tuo 100-200ms ääni myöhässä. Millään asetuksilla en onnistunut tuosta eroon pääsemään. Tämä siis vain bitstream surround ongelma PCM stereo pelaa hyvin.
Hmm, no tuo laitteiden kierrätys telkkarin kautta on kyllä aika turha ominaisuus, jos se niihinkin tekee sen viiveen. Itsellä tosiaan laitteet > vahvari > TV järjestyksessä. Mutta telkkarin apeilta se viive on, tosin esim. Netflix, ATV appi ja vastaavat joista on tarjolla monikanavainen bitstreami saa viiveen paikattua Automatic asetuksella mutta sitten ne yleensä PCM:ää tarjoavat apit joissa on tuo (omasta mielestä) käsittämätön viive.

Sitä en tiedä liittyykö ongelma telkkarin ARC:iin vai vahvarin :hmm:
Toisiaanhan ne laitevalmistajat näistä syyttelevät mutta kyllä vahvarin tuen selitys telkkarien erikoisille toteutuksille ehkä se järkeenkäyvin on, mutta toisaalta, kun juuri kukaan ei näistä silti kärsi, niin vähän outoa. Onko sitten telkkareissa jotain laiteyksilöitä joissa jotain pientä eroa toteutuksessa ja ne kärsii? Luulisi muuten olevan enemmänkin valitusta asiasta?


Kokeilin huvikseni kun ohjeissa lukee että voi himmentää koko ruutua. Nuo 4 staattista objektia ainakin riittävät siihen.
Jaa, no on tuo sitten aika turha ominaisuus, jos se niin tekee, eli osien kirkkaus toisiinsa nähden ei muutu suhteessa, joten olisi sama asia kuin vaikka laskisi vain OLED-valon asetusta, joka itsessään ei kyllä auta silti, kun omassakin saa jälkikuvaa OLED-valo 25 asetuksellakin. Pitäisi saada vain logoja ja vastaavia himmennettyä suhteessa merkittävästi, että olisi jotain hyötyä ehkä.

Noissa mustan pään toiston ongelmissa voi mennä satakin käyttötuntia, ennen kuin paneeli on sisäänajettu. Jos käyttöä on tuossa parissa viikossa tullut reilusti alle tuon, niin ehkä kannattaa vielä hetki katsella, jos ongelma korjautuisi. Manuaalinen (pitkä) kompensaatiosykli kannattaa myös kerran ajaa.
Tuo on totta, että mustan pään toisto on aluksi tukossa. Mutta pari viikkoa on sen verran kauan, että tunteja luulisi olevan jo melko paljon ja jos tuo kuva tosiaan on sellainen miltä se luonnossa näyttää, niin epäilenpä ettei se häviä. Tuossa kyllä mainittiin, että on liioiteltu kuva, joten olisi tietenkin hyvä nähdä sellainen kuva, joka vastaa mahdollisimman hyvin kuvaa luonnossa. Kännykkäkamerat tahtoo vetää nuo kontrastit noin, omastakin saa aika hirveitä kuvia tarvittaessa aikaiseksi.

Tosiaan eniten kuitenkin muutosta tekee ensimmäinen 4h jälkeen ajettava autokompensaatio ja sitten ne muutokset on jo aika paljon pienempiä ja VB ja tummat/vaaleat osat tuskin enää häviää mutta haalistuvat kuitenkin. Ehkä vajaat 100h kesti omassa, että se tumman pään toisto vakiintui samaksi ja ei ole nyt n. 1500h aikana sitten enää muuttunut yhtään.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 039
Tuli testattua lisää A/V synkkausta PS5:lla joka on kytketty LG CX-televisioon mukana tulleella HDMI-johdolla ja televisio lähettää ARCin yli bitstream (DD) äänet. Alla tulokset:

Ensin ARC käytössä ja viiveen huomaa helposti. Siirryn käyttämään television sisäisiä kaiuttimia ja viive häviää käytännössä huomaamattomaksi. Lisäksi testasin ARCin yli PCM ääntä ja siinäkään ei ollut viivettä. Siitä ei vaan ole videokuvaa.


Tässä videossa PS5 on kytketty vahvistimeen enkä huomaa viivettä. Ongelma on että vahvistin tukee vain 4k60p. PS5 lisäksi haluaa toistaa 4k60p HDR vain 4:2:2 chroma subsamplingilla.


Nyt pitäisi miettiä miten jatkaa eteenpäin. Minulla on neljä vaihtoehtoa. Ensin on pitää ARCin yli monikanavaäänet joka aiheuttaa selvää viivettä. Toinen vaihtoehto on käyttää PCM ääniä ja menettää monikanavaäänet. Kolmas vaihtoehto on kytkeä pleikkari suoraan vahvistimeen ja menettää HDMI 2.1. Neljäs vaihtoehto on vaihtaa vahvistin eARC yhteensopivaan jolloin PCM ääniä käyttäen saisi monikanavaäänet paitsi Atmos. Teoriassa on myös viides vaihtoehto eli päivittää vahvistin HDMI 2.1 yhteensopivaan, mutta oikein toimivia ei ole vielä julkaistu.

TLDR: HDMI ARC on paska ja aiheuttaa viivettä.


E: Tämä nyt tuli Oled-televisioketjuun vaikka ei ole LG:n tai oledien ongelma pelkästään. Netti näyttää olevan täynnä vihaisia ihmisiä valittamasta äänen viiveestä kun käytetään ARCin yli prosessoitua ääntä (dolby/dts). Esim.
"My Q90R is also doing this through eARC. Audio is milliseconds off from video when everything is plugged into the One Connect box and passing through audio through eARC to Marantz 6014 receiver. I got so annoyed by the delay I had to connect all my devices back to my receiver and works perfectly. So now I can’t use the 120Hz on HDMI 4 for my Xbox Series X due to delay and because of this because of no HDMI 2.1 eARC on Q90R One Connect Box"
"I have the same thing on my series X, it's running into my LG C9 then through to a Denon receiver via EARC. Slight audio delay most noticeable on cut scenes with characters talking. Can't resolve as changing the audio delay on the reciever then puts everything else out that I have coming from the TV!"
"Getting the same issue. Series X is sending audio/video to my Q8FN via HDMI, and then audio to AV receiver via ARC. All sound formats have noticeable delay, except for stereo. Latest firmware (downloaded from Samsung website, applied via USB), but no luck "
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.04.2017
Viestejä
470
Tuli testattua lisää A/V synkkausta PS5:lla joka on kytketty LG CX-televisioon mukana tulleella HDMI-johdolla ja televisio lähettää ARCin yli bitstream (DD) äänet. Alla tulokset:

Ensin ARC käytössä ja viiveen huomaa helposti. Siirryn käyttämään television sisäisiä kaiuttimia ja viive häviää käytännössä huomaamattomaksi. Lisäksi testasin ARCin yli PCM ääntä ja siinäkään ei ollut viivettä. Siitä ei vaan ole videokuvaa.


Tässä videossa PS5 on kytketty vahvistimeen enkä huomaa viivettä. Ongelma on että vahvistin tukee vain 4k60p. PS5 lisäksi haluaa toistaa 4k60p HDR vain 4:2:2 chroma subsamplingilla.


Nyt pitäisi miettiä miten jatkaa eteenpäin. Minulla on neljä vaihtoehtoa. Ensin on pitää ARCin yli monikanavaäänet joka aiheuttaa selvää viivettä. Toinen vaihtoehto on käyttää PCM ääniä ja menettää monikanavaäänet. Kolmas vaihtoehto on kytkeä pleikkari suoraan vahvistimeen ja menettää HDMI 2.1. Neljäs vaihtoehto on vaihtaa vahvistin eARC yhteensopivaan jolloin PCM ääniä käyttäen saisi monikanavaäänet paitsi Atmos. Teoriassa on myös viides vaihtoehto eli päivittää vahvistin HDMI 2.1 yhteensopivaan, mutta oikein toimivia ei ole vielä julkaistu.

TLDR: HDMI ARC on paska ja aiheuttaa viivettä.
Täällä ollaan juuri samassa tilanteessa. Vahvari ei tue kuin perus ARC:ia eikä HDR tukeakaan ole. Ei tosiaan nyt oikein ole järkevää Hdmi2.1 vahvistinta hommata.

Väliaikais ratkaisuksi pohdin seuraavaa vempelettä telkkarin ja vahvarin väliin, mutta pitäis jenkeistä asti tilata ja toimivuudestakaan ei ole varmuutta. Niin en oikein tiedä.

 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 039
Juuri kun olen valittanut isosti niin taisin korjata ongelman. Vaihdoin LG:n asetuksista Digitaaliäänilähtö: automaattinen -> läpäisy ja viive hävisi ainakin PS5:n kanssa. En tiedä mikä ero noilla on, mutta suosittelen muitakin arcin käyttäjiä kokeilemaan. En ymmärrä mitä prosessointia automaattinen voisi tehdä verrattuna PCM ja läpäisyyn, mutta jostain syystä tuon valinta aiheuttaa viivettä paljon.
 
Liittynyt
27.06.2020
Viestejä
631
Juuri kun olen valittanut isosti niin taisin korjata ongelman. Vaihdoin LG:n asetuksista Digitaaliäänilähtö: automaattinen -> läpäisy ja viive hävisi ainakin PS5:n kanssa. En tiedä mikä ero noilla on, mutta suosittelen muitakin arcin käyttäjiä kokeilemaan. En ymmärrä mitä prosessointia automaattinen voisi tehdä verrattuna PCM ja läpäisyyn, mutta jostain syystä tuon valinta aiheuttaa viivettä paljon.
Oliko ukoilla myös AV Sync adjustment bypass?
 

Liitteet

Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 367
Viestejä
4 158 563
Jäsenet
70 411
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom