OLED-TV

Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 838
Tuon tuli vain redditissä vastaan, että aikaisemmissa on selkeästi ollut se mainittu. En tuosta niin tiedä miten aikaisemmin ollut.
En ole itse koskaan kuullut tuollaisesta mutta tuskinpa niissä aiemmin on ollut ainakaan burn-in takuuta, kun tässäkin ketjussa muutamat takavuosien mallien omistajat on niitä omaan piikkiin joutuneet kärsimään. Eikä kyllä omassa C9:ssä näkynyt mitään tietoa tuollaisesta takuusta.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
363
Käyrää voi myös muokata käsin:
LG OLED 2019 PQ Curve Upload Free Template for...
Oletuksena 700nits ja roll-off pointit 70/60/50
Jos on mittari, niin maksimiksi tietty oman paneelin arvo ja CalMAN:n edustajan mielestä "My recommendation is 50/40/30 Instead of the factory 70/60/50."

Kannattaa kokeilla, ei maksa kuin vähän vaivaa :)
Mitä mieltä olet tuosta ketjun perustajan suosituksesta, että laittaa kaikki roll-off pointit 100%?

Jos nyt ymmärsin oikein, niin silloin PQ curve on tarkka max nit asetukseen asti ja hard clippaa siitä ylöspäin?

Ymmärsinkö oikein?
 
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
1 594
Nähtävästi tullut uusi video jossa verrataan DTM on, off ja hgig. En ole vielä katsonut joten ei ole tldr tarjota.

Tämä selvensi paljon. Jätin itse hgig päälle pelatessa. Tein myös pleikkarin hdr säädöt ylemmän videon perusteella. Näyttää omaan silmään kuva oikein hyvältä.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 932
En ole itse koskaan kuullut tuollaisesta mutta tuskinpa niissä aiemmin on ollut ainakaan burn-in takuuta, kun tässäkin ketjussa muutamat takavuosien mallien omistajat on niitä omaan piikkiin joutuneet kärsimään. Eikä kyllä omassa C9:ssä näkynyt mitään tietoa tuollaisesta takuusta.
En tarkemmin tiedä mutta lueskelin vain.
 
Liittynyt
20.09.2017
Viestejä
250
55" C7 vaihtoi omistajaa ja tiistaina haettu 77GX on viimein saatu seinälle. Kyllä on taas käsittämätön ero. Sama fiilis kuin aikoinaan 48" FHD Smart vaihtui tuohon 55" olediin. Aivan sama paljonko hinta putoaa vuoden sisällä, niin tyytyväinen olen. Elokuvien läsnäolo kasvoi seuraavalle tasolle, ei tarvitse miettiä mitä joulunpyhinä tekee:thumbsup:

LG:llä ei taida olla mitään kaupanpäällisiä kampanjoita meneillään, en ainakaan löytänyt? Koodeja suoratoistopalveluihin tjms?
 
Liittynyt
26.10.2018
Viestejä
22
Pitkään tuli mietittyä seuraavaa telkkaria ja alkuperänen idea oli luokkaa max "touhutonni" lopputulos kuitenkin CX 65" , millaset asetukset tuohon kannattaisi laittaa ? / mitä säätöjä tuohon " tarvitsee " tehdä , omaan silmään kuva näyttää älyttömän hyvältä ilman mitään säätöjä . ( vanha telkkari luokkaa 300€ procaster )
 
Liittynyt
20.07.2020
Viestejä
728
Sori kun en kerkeä nyt lukea kaikkia viestejä, mutta eilen käytin (ja osin torkuin) 12 tuntia tv päällä. Tuli myös katottua 5% testikuvaa jne, ja kuva oli aika keskiverto korkeintaan. Vasen reuna selvästi tummempi. Kauttaaltaan suht epätasainen. Keskellä meni melko tiheästi hyvin näkyviä ohuita viivoja. Oli virhe käydä katsomassa, koska sen jälkeen näin ne keskiviivat lähes koko ajan, mm. Youtube-sovelluksen taustalla. Nyt nukkuessa tv ajoi jonkun puhdistuksen äänistä päätelleen. Eikö ne sitä tee 4 tunnin välein muutenki. Ja nyt kuva on ihan erilainen. Lähes täydellinen, ei tummista länteistä tai viivoista tietoakaan. Vaikea edes erottaa mitään bandingia. Wow.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 398
Pitkään tuli mietittyä seuraavaa telkkaria ja alkuperänen idea oli luokkaa max "touhutonni" lopputulos kuitenkin CX 65" , millaset asetukset tuohon kannattaisi laittaa ? / mitä säätöjä tuohon " tarvitsee " tehdä , omaan silmään kuva näyttää älyttömän hyvältä ilman mitään säätöjä . ( vanha telkkari luokkaa 300€ procaster )
Valkotasapainoa ei kannata kopioida.

 
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
1 594
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 932
Sori kun en kerkeä nyt lukea kaikkia viestejä, mutta eilen käytin (ja osin torkuin) 12 tuntia tv päällä. Tuli myös katottua 5% testikuvaa jne, ja kuva oli aika keskiverto korkeintaan. Vasen reuna selvästi tummempi. Kauttaaltaan suht epätasainen. Keskellä meni melko tiheästi hyvin näkyviä ohuita viivoja. Oli virhe käydä katsomassa, koska sen jälkeen näin ne keskiviivat lähes koko ajan, mm. Youtube-sovelluksen taustalla. Nyt nukkuessa tv ajoi jonkun puhdistuksen äänistä päätelleen. Eikö ne sitä tee 4 tunnin välein muutenki. Ja nyt kuva on ihan erilainen. Lähes täydellinen, ei tummista länteistä tai viivoista tietoakaan. Vaikea edes erottaa mitään bandingia. Wow.
Juuri näin. Se tekniikka pitää siellä ne ongelmat pois.
 
Liittynyt
09.06.2018
Viestejä
2 856
Mitä mieltä olet tuosta ketjun perustajan suosituksesta, että laittaa kaikki roll-off pointit 100%?

Jos nyt ymmärsin oikein, niin silloin PQ curve on tarkka max nit asetukseen asti ja hard clippaa siitä ylöspäin?

Ymmärsinkö oikein?
Ei kait Ted sellaista ole suositellut?
Kirjoittaa hard clipistä siinä kohdin kun sisältöä tuotetaan, en osaa sanoa tarkemmin.
Kuvaa kun katsoo, niin eihän siinä olisi mitään järkeä:
LG_2019_PQ_Curve_820_nits_Peak_Luminance_Example.png
 

mario

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
30.01.2020
Viestejä
1 793
Tossahan noita tulikin jo yllä, olin tulossa kyselemään että mitä säätöjä CX:ään laittaisi.

Kuinkas muuten, kun on vahvistin jonka kautta ennen meni kaikki lähdöt suoraan telkkariin ARC:n kautta, mutta nyt esim. Läppäri ei herännyt ollenkaan näytölle, vaan piti iskeä kiinni telkkariin suoraan. Kuinka nykyään suositeltua on laitella soittimia mihin siis?
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 838
Sori kun en kerkeä nyt lukea kaikkia viestejä, mutta eilen käytin (ja osin torkuin) 12 tuntia tv päällä. Tuli myös katottua 5% testikuvaa jne, ja kuva oli aika keskiverto korkeintaan. Vasen reuna selvästi tummempi. Kauttaaltaan suht epätasainen. Keskellä meni melko tiheästi hyvin näkyviä ohuita viivoja. Oli virhe käydä katsomassa, koska sen jälkeen näin ne keskiviivat lähes koko ajan, mm. Youtube-sovelluksen taustalla. Nyt nukkuessa tv ajoi jonkun puhdistuksen äänistä päätelleen. Eikö ne sitä tee 4 tunnin välein muutenki. Ja nyt kuva on ihan erilainen. Lähes täydellinen, ei tummista länteistä tai viivoista tietoakaan. Vaikea edes erottaa mitään bandingia. Wow.
Automaattinen kompensaatiosykli ajetaan jokaisen 4 käyttötunnin jälkeen vain KUN televisio suljetaan eli, jos pidit sitä päällä 12 tuntia putkeen, ei silloin käytön aikana ajettu kertaakaan ja tosiaan kuvassa näkyy varmasti yhtä sun toista vikaa ennen ensimmäistä sykliä ja siinä vaiheessa testikuvista ei vielä kannata huolestua.

Tosiaan melkoinen valioyksilö taisi sattua kohdallesi, jos tuon eka syklin jälkeen testikuvat on virheettömät?
Tosin en kovasti yllättyisi, jos nuo muiden alueiden vehkeet olisi lähtökohtaisesti vähän parempia. Eihän esim. Saksassa myydyt 09/2019 jälkeen valmistetut 77C9 mallit edes kuulu virtalähdekampanjaan mutta kotimaisen maahantuojan sivuilla ei mitään rajauksia mainita, joten näyttää olevan kaikki täällä myydyt sen kohteena valmistuspäivästä riippumatta, joten nopeampaa näköjään samalta tehtaalta tulleet Saksan mallit on vissiin saaneet uudempaa osaa sisäänsä... :(

Ei muuta kuin onneksi olkoon hyvästä hankinnasta!
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 055
Tuollainen Xriten harrastajatason kalibrointilaite tuli hommattua ja pikaisesti viikonloppuna PC näytöille sai profiilit tehtyä ja sitten vielä yritin TV (Philips 865) mutta heikommin tuloksin. Eniten silmään pistäneet valkotasapaino ja vihertävä keltainen korjaantui mutta vieläkin ehkä valkotasapaino hieman lämmin omaan makuun. Ehkä olen vain tottunut liian kylmään.

Kirkkautta sen sijaan en saanut mitenkään järkeväksi. TV:n oletusasetuksella brightness 50 antoi mittari lukemaksi 185 cd/m2 ja tavoite taisi olla 135. Piti vetää ihan asetus ihan minimiin jotta tippui alle 140 ja se taas söi kaiken mustan erottelun. Käyttäjän virheeltä tuntuu, pitää tutustua vielä lisää.
 

HikinenM

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 048
Perskules, tuli laitettua tilaukseen samasta paikasta! 65" palautuu takaisin giganttiin. Olin aluksi tyytyväinen omaan 65" malliin, mutta siitä asti kun huomasin siinä ison mustan läiskän jos kuvassa on todella tumma kuvaa, niin olen alkanut miettiä palauttamista, mutta nyt hinnat taas 2300 € niille. Kiitos kun selvitit onko rde.fi kaupasta ok ostaa!
Hmm. Ei hyvin alkanut oma tarina. Tilausta tehdessäni Klarnalla maksaminen epäonnistui kokoajan, yritinpä luottokortilla tai verkkopankkia käyttää. Vaihdoin maksupalvelun Avardaan ja sen kautta sain maksettua verkkopankissa television ja rahat lähtivät tililtä ok. Nyt aamulla rde.fi laittoi viestiä että:

"Hyvä asiakas. Tilausta X vastaava maksu epäonnistui ja tilaus on peruttu. Voit tilata tuotteen tekemällä uuden tilauksen osoitteessa rde.fi. Ystävällisesti, RDE.fi"

Nyt minulta puuttuu yli kolme tonnia tililtä ja ovat jossain limbossa. Laitoin sähköpostia sekä rde.fi että Arvardaan. Kyllä ne joskus tulevat takaisin, mutta todella paska maku jäi kyllä näin alkuun.
 
Liittynyt
17.09.2020
Viestejä
59
Onkos kukaan keksiny ratkasua ARC äänen delay ongelmaan, joka on ilmeisesti ainakin LG C9 ja CX malleissa aika yleistä. Mulla tota ongelmaa on siis jonkunverran myös telkkarin sisäisten appien kanssa, mutta ne korjaantuu telkkarin lipsycn korjauksilla ihan ok. Mutta isompi ongelma on telkkariin kytkettyjen hdmi-laitteiden äänen viive. Esim. nyt kun mulla on PS5 kytkettynä CX:ään, ja CX:stä menee ARC vahvarille (Yamaha RX-A740), tulee äänet todella selvästi jäljessä. Korvakuulolta vois sanoa et ero on jopa jotain 300-500ms luokkaa. Parhaiten tuon huomaa kun pleikkariohjaimesta tulee äänet oikea-aikaisesti, mutta kajareista selvällä viiveellä.
 
Liittynyt
25.11.2020
Viestejä
4
Perskules, tuli laitettua tilaukseen samasta paikasta! 65" palautuu takaisin giganttiin. Olin aluksi tyytyväinen omaan 65" malliin, mutta siitä asti kun huomasin siinä ison mustan läiskän jos kuvassa on todella tumma kuvaa, niin olen alkanut miettiä palauttamista, mutta nyt hinnat taas 2300 € niille. Kiitos kun selvitit onko rde.fi kaupasta ok ostaa!
Minä tilasin LG 77cx myös rde.fi ja telkkari saapui jo torstaina kotiin. Ei mitään ongelmia tilauksessa. Säästin 800e vs. Suomalaiset verkkokaupat ja kaikenlisäksi tuli xbox + peli kaupanpäällisenä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 375
Onkos kukaan keksiny ratkasua ARC äänen delay ongelmaan, joka on ilmeisesti ainakin LG C9 ja CX malleissa aika yleistä. Mulla tota ongelmaa on siis jonkunverran myös telkkarin sisäisten appien kanssa, mutta ne korjaantuu telkkarin lipsycn korjauksilla ihan ok. Mutta isompi ongelma on telkkariin kytkettyjen hdmi-laitteiden äänen viive. Esim. nyt kun mulla on PS5 kytkettynä CX:ään, ja CX:stä menee ARC vahvarille (Yamaha RX-A740), tulee äänet todella selvästi jäljessä. Korvakuulolta vois sanoa et ero on jopa jotain 300-500ms luokkaa. Parhaiten tuon huomaa kun pleikkariohjaimesta tulee äänet oikea-aikaisesti, mutta kajareista selvällä viiveellä.
Passthrough/läpivienti tilassahan tuo delay katoaa. Vai olikos tämä nyt joku erityinen ongelma normaalin ARC:n osalta?
 

mario

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
30.01.2020
Viestejä
1 793
Onkos kukaan keksiny ratkasua ARC äänen delay ongelmaan, joka on ilmeisesti ainakin LG C9 ja CX malleissa aika yleistä. Mulla tota ongelmaa on siis jonkunverran myös telkkarin sisäisten appien kanssa, mutta ne korjaantuu telkkarin lipsycn korjauksilla ihan ok. Mutta isompi ongelma on telkkariin kytkettyjen hdmi-laitteiden äänen viive. Esim. nyt kun mulla on PS5 kytkettynä CX:ään, ja CX:stä menee ARC vahvarille (Yamaha RX-A740), tulee äänet todella selvästi jäljessä. Korvakuulolta vois sanoa et ero on jopa jotain 300-500ms luokkaa. Parhaiten tuon huomaa kun pleikkariohjaimesta tulee äänet oikea-aikaisesti, mutta kajareista selvällä viiveellä.
Pitänee laittaa CX tuninkiin ja kaivaa keikka Blu-rayt hyllystä. Virvelin iskusta sen kuulee.
 

mario

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
30.01.2020
Viestejä
1 793
Passthrough/läpivienti tilassahan tuo delay katoaa. Vai olikos tämä nyt joku erityinen ongelma normaalin ARC:n osalta?
Mitä tämä pass through muuten meinaa, vahvistimessa oli jotain vaihtoehtoja tuohon valittavana (Blu-ray etc.) Mitä tuohon pitää valita tai mitä yleensäkään tehdä jos ongelmaa on?
 
Liittynyt
17.09.2020
Viestejä
59
Passthrough/läpivienti tilassahan tuo delay katoaa. Vai olikos tämä nyt joku erityinen ongelma normaalin ARC:n osalta?
No tuollahan se tosiaan korjaantukin! Mulla oli siinä kohtaa "Auto" asetus, jostain syystä olin sen laittanu ku alunperin kävin telkun asetuksia läpi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 375
Mitä tämä pass through muuten meinaa, vahvistimessa oli jotain vaihtoehtoja tuohon valittavana (Blu-ray etc.) Mitä tuohon pitää valita tai mitä yleensäkään tehdä jos ongelmaa on?
Nimensä mukaisesti läpivientiä, eli C9/CX:n asetuksen tapauksessa esimerkiksi konsolilta tuodaan ääni televsioon -> televisio ei tee äänelle mitään prosessointia passthrough tilassa -> ääni välitetään ARC/eARC kautta vahvistimelle/soundbarille purettavaksi.
Vastaavasti jos puhutaan vahvistimen/soundbarin läpiviennistä, niin tällöin yleensä tarkoitetaan HDMI:n kuvan osuutta, eli kuva viedään laitteen läpi suoraan televisiolle tekemättä mitään prosessointia matkalla (myös toki ääni voidaan viedä, mutta tässä tapauksessa yleensä se halutaan napata matkalta).
 

HikinenM

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 048
Minä tilasin LG 77cx myös rde.fi ja telkkari saapui jo torstaina kotiin. Ei mitään ongelmia tilauksessa. Säästin 800e vs. Suomalaiset verkkokaupat ja kaikenlisäksi tuli xbox + peli kaupanpäällisenä.
Mitä maksutapaa käytit? Mulla Klarnalla ei onnistu luottokorttimaksu eikä verkkopankkimaksu ja Avardalla luottokorttimaksu epäonnistuu. Avardalla sain lopulta verkkopankkimaksun läpi ja rahat lähti tililtä, mutta nyt kauppa onkin ilmoittanut että maksu ei onnistunut ja tilaus peruttu.
 

mario

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
30.01.2020
Viestejä
1 793
Elikäs kun se nyt vahvistimesta on kohdillaan ilmeisesti niin vielä pitää käydä kurkkaamassa televisiostakin kuinka asetus on. On tämäkin, toisaalta aluksi ei meinannut saada koko ARC:ia toimimaan että. Säätöä säätöä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 375
Elikäs kun se nyt vahvistimesta on kohdillaan ilmeisesti niin vielä pitää käydä kurkkaamassa televisiostakin kuinka asetus on. On tämäkin, toisaalta aluksi ei meinannut saada koko ARC:ia toimimaan että. Säätöä säätöä.
Tuota passthrough asetusta ei tarvitse säätää kuin sille laitteelle, joka on ketjussa keskimmäisenä, eli kaksi esimerkkiä:
1) lähde > televisio > vahvistin/soundbar - tällöin televisiosta tulee säätää passthrough tarvittaessa
2) lähde > vahvistin/soundbar > televisio - tällöin säätö tehdään vahvistimeen/soundbariin, jos tarvetta on
Jälkimmäisessä tosin audio delayta ei pitäisi muutoinkaan tulla, koska ääni siirtyy suoraan lähteesä purkavalle laitteelle. Ensimmäisessä delay syntyy jos passthrough ei ole asetettuna, koska televisio ilmeisesti paketoi omat järjestelmä-äänensä signaaliin mukaan.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 932
Mitä maksutapaa käytit? Mulla Klarnalla ei onnistu luottokorttimaksu eikä verkkopankkimaksu ja Avardalla luottokorttimaksu epäonnistuu. Avardalla sain lopulta verkkopankkimaksun läpi ja rahat lähti tililtä, mutta nyt kauppa onkin ilmoittanut että maksu ei onnistunut ja tilaus peruttu.
Tsekkaa kortin limitit.
 

mario

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
30.01.2020
Viestejä
1 793
Tuota passthrough asetusta ei tarvitse säätää kuin sille laitteelle, joka on ketjussa keskimmäisenä, eli kaksi esimerkkiä:
1) lähde > televisio > vahvistin/soundbar - tällöin televisiosta tulee säätää passthrough tarvittaessa
2) lähde > vahvistin/soundbar > televisio - tällöin säätö tehdään vahvistimeen/soundbariin, jos tarvetta on
Jälkimmäisessä tosin audio delayta ei pitäisi muutoinkaan tulla, koska ääni siirtyy suoraan lähteesä purkavalle laitteelle. Ensimmäisessä delay syntyy jos passthrough ei ole asetettuna, koska televisio ilmeisesti paketoi omat järjestelmä-äänensä signaaliin mukaan.
Varmaan teen nyt sitten siten, että koska läppäri ei toiminut kuin telkkarin kautta vietynä niin siirrän kaikki muutkin sen kautta, josta ARC:lla vahvarille. Vahvistimessa ARC on jo päällä. Telkkarista en tiedä edes mistä säädetään sitä. Mutta pitää katsoa, koska ilmeisesti juuri tuon tämä systeemi vaatisi. Tai töllössä äänilähteenä on ARC-ääni elikäs ilmeisesti jo päällä siis?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 375
Varmaan teen nyt sitten siten, että koska läppäri ei toiminut kuin telkkarin kautta vietynä niin siirrän kaikki muutkin sen kautta, josta ARC:lla vahvarille. Vahvistimessa ARC on jo päällä. Telkkarista en tiedä edes mistä säädetään sitä. Mutta pitää katsoa, koska ilmeisesti juuri tuon tämä systeemi vaatisi. Tai töllössä äänilähteenä on ARC-ääni elikäs ilmeisesti jo päällä siis?
Asetukset > Ääni > Äänilähtö > HDMI ARC alla on nuo perusasetukset ja sitten Asetukset > Ääni > Äänen lisäasetukset > HDMI-tulon äänimuoto kannattaa myös katsoa kuntoon.
Taitaa tuo oletuksena haistella automaattisesti ARC:n olemassaolon.
 
Liittynyt
23.11.2017
Viestejä
1 877
Tuollainen Xriten harrastajatason kalibrointilaite tuli hommattua ja pikaisesti viikonloppuna PC näytöille sai profiilit tehtyä ja sitten vielä yritin TV (Philips 865) mutta heikommin tuloksin. Eniten silmään pistäneet valkotasapaino ja vihertävä keltainen korjaantui mutta vieläkin ehkä valkotasapaino hieman lämmin omaan makuun. Ehkä olen vain tottunut liian kylmään.

Kirkkautta sen sijaan en saanut mitenkään järkeväksi. TV:n oletusasetuksella brightness 50 antoi mittari lukemaksi 185 cd/m2 ja tavoite taisi olla 135. Piti vetää ihan asetus ihan minimiin jotta tippui alle 140 ja se taas söi kaiken mustan erottelun. Käyttäjän virheeltä tuntuu, pitää tutustua vielä lisää.
Eikö Philipseissä kirkkautta säädetä kontrasti-asetuksella? Siis kuvan nittejä. Ja kirkkaus sitten säätönä vaikuttaa vain mustan tasoon.
 

HikinenM

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 048
Tsekkaa kortin limitit.
Joo, luottopuolen päivittäinen limit olikin 3000 €. Unohdin nostaa tuon aikoinaan kun nostin luottorajaa.

Mutta asia onkin kunnossa. Onnistunut Avardan verkkopankkimaksu oli mennyt läpi ok, mutta tilausvahvistus oli mennyt suoraan roskapostikansioon. Tilaus jonka he peruivat tänään oli se epäonnistunut joka oli yritetty tehdä käyttäen Klarnaa.
 
Liittynyt
26.01.2018
Viestejä
182
Eikö Philipseissä kirkkautta säädetä kontrasti-asetuksella? Siis kuvan nittejä. Ja kirkkaus sitten säätönä vaikuttaa vain mustan tasoon.
Juuri näin. Philipseissä ”OLED Light” asetus on ihan vaan Kontrasti nimellä. Videokontrasti asetus löytyy sitten erikseen syvemmältä asetusvalikosta. Brightness asetus toimii muistaakseni ihan niin kuin muissakin telkkareissa
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 838
No tuollahan se tosiaan korjaantukin! Mulla oli siinä kohtaa "Auto" asetus, jostain syystä olin sen laittanu ku alunperin kävin telkun asetuksia läpi.
Tosiaan tuota asetusta joutuu sitten vekslaamaan lähteen mukaan, Passthrough on ainoa oikea asetus, kun erilliset laitteet viedään telkkarin läpi vahvarille eARC:lla mutta taas telkkarin appien kautta toistettuna monikanavainen bitstreami tulee viiveeettä ainoastaan Automatic-asetuksella. Se lipsync/bypass toki Passthroughin kanssa jotain vaikuttaa mutta viive ei ole silti täysin kohdallaan, kuten se on Automaticilla. Ja tosiaan tuo toimii vain, jos bitstream on 5.1 tai Atmos jne, jos se on stereoraita/2.1. niin sitten sisäisillä apeilla viive poistuu ainoastaan Passthrough + Lipsync/bypass asetuksella. Niin ja jos äänet alkaa pätkimään (mitättömiä sekunnin murto-osan droppeja alkaen on 30 min kohdalla tihentyvällä tahdilla), niin tuo ratkeaa sillä, että käynnistää vahvistimen vasta, kun on aloittanut nimikkeen toiston. Tuolla tavalla omassa toiminut 100%. Nää LG:t on kivoja, kun niissä on tällaisia pieniä pähkinöitä jätetty purtavaksi käyttäjällekin, ne on vähän kuin David Lynchin elokuvat - joutuu itsekin pohtimaan eikä ne aina avaudu ensimmäisellä katselulla. :D

Joo, luottopuolen päivittäinen limit olikin 3000 €. Unohdin nostaa tuon aikoinaan kun nostin luottorajaa.
Noista ne verkkomaksujen ongelmat yleensä löytyy. Kannattaa muistaa, jos ei ole isoja kauppoja jo aiemmin tehnyt verkossa, että monissa pankeissa on oletuksena aika tiukalla turvarajoitukset, että kuinka suuria maksuja voi tehdä kerralla tai päivässä, vaikka ne luottorajan sisällä olisivat, eli kannattaa verkkopankissa käydä läpi ne ennen isoja ostoksia.
 

HikinenM

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 048
Noista ne verkkomaksujen ongelmat yleensä löytyy. Kannattaa muistaa, jos ei ole isoja kauppoja jo aiemmin tehnyt verkossa, että monissa pankeissa on oletuksena aika tiukalla turvarajoitukset, että kuinka suuria maksuja voi tehdä kerralla tai päivässä, vaikka ne luottorajan sisällä olisivat, eli kannattaa verkkopankissa käydä läpi ne ennen isoja ostoksia.
No tällä kertaa oli säkä ettei tuo toiminut niin ei tullut vahingossa tilattua sekä luotolla että verkkopankkimaksulla kun tuo onnistunut tilaus olikin mennyt gmailin roskapostiiin jostain syystä :D Kaikki epäonnistuneet tilausvahvistukset ja niiden peruutukset olivat tulleet kuitenkin inboxiin ok.
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 838
Eikös tuo ole ihan helvetin typerä nimi tuolle asetukselle?
On se vähän huono, jos siinä ei tuon lisäksi ole erillistä kontrastisäätöä (vai onko jollain eri nimellä?).
Lienee jokin jäänne kuvaputkitelevision ajoilta, sehän oli nimenomaan ainoa säätö tuota varten, että siinä mielessä nimi on tavallaan oikeakin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 838
No tällä kertaa oli säkä ettei tuo toiminut niin ei tullut vahingossa tilattua sekä luotolla että verkkopankkimaksulla kun tuo onnistunut tilaus olikin mennyt gmailin roskapostiiin jostain syystä :D Kaikki epäonnistuneet tilausvahvistukset ja niiden peruutukset olivat tulleet kuitenkin inboxiin ok.
Hyvä että selvisi. Hyvinhän tuo kauppa edelleen näyttää toimivan. Tätä ketjua lukemalla nuo negatiiviset kommentit tuosta kaupasta kyllä jätän omaan arvoonsa. :)
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
363
Ei kait Ted sellaista ole suositellut?
Kirjoittaa hard clipistä siinä kohdin kun sisältöä tuotetaan, en osaa sanoa tarkemmin.
Kuvaa kun katsoo, niin eihän siinä olisi mitään järkeä:
Eli tämä koskee vain kalibrointia eikä tavallista käyttöä?

"Ideally, for the most accurate calibration and for keeping as high as possible the artistic intent of the content, it will be to disable any tone-mapping, so to let the display follow the PQ-EOTF up to the maximum nits the panel can output. This can be performed by uploading to all 'Roll-Off Point' parameters to 100% values. Doing this, the panel will track as best as possible the PQ-EOTF and it will 'hard clip' the content above to the entered 'Peak Luminance' parameter value."
 
Liittynyt
26.01.2018
Viestejä
182
On se vähän huono, jos siinä ei tuon lisäksi ole erillistä kontrastisäätöä (vai onko jollain eri nimellä?).
Lienee jokin jäänne kuvaputkitelevision ajoilta, sehän oli nimenomaan ainoa säätö tuota varten, että siinä mielessä tavallaan oikeakin.
Juurihan mä sanoin viestissäni että varsinainen kontrastisäätö löytyy sitten erikseen videokontrasti nimellä :D
 
Liittynyt
09.06.2018
Viestejä
2 856
Eli tämä koskee vain kalibrointia eikä tavallista käyttöä?
Varmaankin sitten niin.
Olen saanut paljon henkilökohtaista apua kyseiseltä henkilöltä (ConnecTEDDD = Ted Aspiotis), eikä missään vaiheessa ole kehoittanut sitä säätämään 100%:iin.
HDR kalibroinnin tein vain huoltomenusta SDR:llä säätämällä halutun värilämmön ja nitit, samaa värilämpöä käytän HDR:llä ja lopputulos yhta hyvä tai jopa parempi kuin CalMAN:lla kikkailemalla (PGenerator + HD Fury Linker:llä mitattu).

Jos asia askarruttaa enemmän, niin kannattaa kirjoittaa suoraan Ted:lle, hän on erittäin motivoitunut auttamaan kaikkia kalibrointia harrastavia ja muutenkin on melkoinen tekninen tietämys ja kontaktit eli vastaus löytynee mihin vaan kysymykseen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 398
Tosiaan tuota asetusta joutuu sitten vekslaamaan lähteen mukaan, Passthrough on ainoa oikea asetus, kun erilliset laitteet viedään telkkarin läpi vahvarille eARC:lla mutta taas telkkarin appien kautta toistettuna monikanavainen bitstreami tulee viiveeettä ainoastaan Automatic-asetuksella. Se lipsync/bypass toki Passthroughin kanssa jotain vaikuttaa mutta viive ei ole silti täysin kohdallaan, kuten se on Automaticilla. Ja tosiaan tuo toimii vain, jos bitstream on 5.1 tai Atmos jne, jos se on stereoraita/2.1. niin sitten sisäisillä apeilla viive poistuu ainoastaan Passthrough + Lipsync/bypass asetuksella. Niin ja jos äänet alkaa pätkimään (mitättömiä sekunnin murto-osan droppeja alkaen on 30 min kohdalla tihentyvällä tahdilla), niin tuo ratkeaa sillä, että käynnistää vahvistimen vasta, kun on aloittanut nimikkeen toiston. Tuolla tavalla omassa toiminut 100%. Nää LG:t on kivoja, kun niissä on tällaisia pieniä pähkinöitä jätetty purtavaksi käyttäjällekin, ne on vähän kuin David Lynchin elokuvat - joutuu itsekin pohtimaan eikä ne aina avaudu ensimmäisellä katselulla. :D


Noista ne verkkomaksujen ongelmat yleensä löytyy. Kannattaa muistaa, jos ei ole isoja kauppoja jo aiemmin tehnyt verkossa, että monissa pankeissa on oletuksena aika tiukalla turvarajoitukset, että kuinka suuria maksuja voi tehdä kerralla tai päivässä, vaikka ne luottorajan sisällä olisivat, eli kannattaa verkkopankissa käydä läpi ne ennen isoja ostoksia.
Rakutenissa automatic asetuksella synkka oli pielessä, mutta passtrough päällä ei. Ääni ei kyllä pätki on tuo päällä tai ei.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
104
Eiks näihin LG:n OLED-telkkareihin oo vieläkään fiksausta noihin Ylen tekstityksiin, jotka aina joskus lakkaavat toimimasta ja ongelma poistuu vain vetämällä johto hetkeksi seinästä? Kohtuu ärsyttävää....
 

HikinenM

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 048
Eiks näihin LG:n OLED-telkkareihin oo vieläkään fiksausta noihin Ylen tekstityksiin, jotka aina joskus lakkaavat toimimasta ja ongelma poistuu vain vetämällä johto hetkeksi seinästä? Kohtuu ärsyttävää....
Ei taida olla pelkästään LG:n telkkareissa. Aiemmassa Panasonicin plasma telkkarissani on/oli sama ongelma. Syytän paskaa dvb-tekstitys tekniikkaa.
 

mario

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
30.01.2020
Viestejä
1 793
Syytän paskaa dvb-tekstitys tekniikkaa.
Hyvin ovat ennen toimineet, ja toimivat myös .ts-tallenteissa.

Mutta LG:stä puheen ollen. Niin Blu-raytä katsoessa äänisynkka ei ollut kohdillaan ja aloin säätämään vahvistimesta millisekunneittain. Sitten huomasin katsoa telkkarista itsestään ja laitoin bypass-kytkimen ON-asentoon niin taisi säätyä kohdalleen. Onko tuo sitä varten?
 
Liittynyt
17.09.2020
Viestejä
59
Tosiaan tuota asetusta joutuu sitten vekslaamaan lähteen mukaan, Passthrough on ainoa oikea asetus, kun erilliset laitteet viedään telkkarin läpi vahvarille eARC:lla mutta taas telkkarin appien kautta toistettuna monikanavainen bitstreami tulee viiveeettä ainoastaan Automatic-asetuksella. Se lipsync/bypass toki Passthroughin kanssa jotain vaikuttaa mutta viive ei ole silti täysin kohdallaan, kuten se on Automaticilla. Ja tosiaan tuo toimii vain, jos bitstream on 5.1 tai Atmos jne, jos se on stereoraita/2.1. niin sitten sisäisillä apeilla viive poistuu ainoastaan Passthrough + Lipsync/bypass asetuksella. Niin ja jos äänet alkaa pätkimään (mitättömiä sekunnin murto-osan droppeja alkaen on 30 min kohdalla tihentyvällä tahdilla), niin tuo ratkeaa sillä, että käynnistää vahvistimen vasta, kun on aloittanut nimikkeen toiston. Tuolla tavalla omassa toiminut 100%. Nää LG:t on kivoja, kun niissä on tällaisia pieniä pähkinöitä jätetty purtavaksi käyttäjällekin, ne on vähän kuin David Lynchin elokuvat - joutuu itsekin pohtimaan eikä ne aina avaudu ensimmäisellä katselulla. :D
No onpas kyllä aikamoinen soppa tuokin. o_O Jos tuo on ihan yleisesti tiedossa oleva "ominaisuus", niin olisivat tehny sen edes niin, että vois määritellä sen eARC asetuksen erikseen kullekin inputille. Tai niin, että Auto osais käyttää Passtrhoughta automaagisesti ulkosille laittelle.

Mut tossapa yks syy lisää miks mieluummin kytkisin kaikki ulkoset laitteet vahvariin ja sitä kautta telkkariin. Tajusin vaan vasta just, että vaikka toi mun Yamaha RX-A740 tukeekin 4K 60hz läpivientiä, niin ei oo kuitenkaan HDCP 2.2 tukea, eli käytännössä ei siis tue HDR:än läpivientiä.
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 838
Rakutenissa automatic asetuksella synkka oli pielessä, mutta passtrough päällä ei. Ääni ei kyllä pätki on tuo päällä tai ei.
En ole Rakua testannut mutta esim. Netflix, Viaplay ja ATV joissa tuo temppu toimii lipsyncin osalta 5.1 ja Atmoksen kanssa. Erohan ei ole suuri, että sitä ei välttämättä huomaa, jos ei erikseen testaile.
Tuo asetus ei sinänsä siihen pätkimiseen vaikuta mitenkään, itsellä vaatii tuon käynnistysjärjestyksen joka tapauksessa. Toimi kyllä ekat kuukaudet kikkailematta. Vissiin vuoden aika ja tähtien asennot vaikuttaa myös. :D

Eiks näihin LG:n OLED-telkkareihin oo vieläkään fiksausta noihin Ylen tekstityksiin, jotka aina joskus lakkaavat toimimasta ja ongelma poistuu vain vetämällä johto hetkeksi seinästä? Kohtuu ärsyttävää....
Ei taida olla. Itse ajattelen niin, että hyvä ettei ne digiboksien softakoodarit ole joutuneet työttömiksi, vaan touhuilevat näiden parissa nyt.

Ei taida olla pelkästään LG:n telkkareissa. Aiemmassa Panasonicin plasma telkkarissani on/oli sama ongelma. Syytän paskaa dvb-tekstitys tekniikkaa.
Ei minulla VT60 plasmassa kadonneet tekstitykset kertaakaan 6-7 vuoden aikana.

No onpas kyllä aikamoinen soppa tuokin. o_O Jos tuo on ihan yleisesti tiedossa oleva "ominaisuus", niin olisivat tehny sen edes niin, että vois määritellä sen eARC asetuksen erikseen kullekin inputille. Tai niin, että Auto osais käyttää Passtrhoughta automaagisesti ulkosille laittelle.

Mut tossapa yks syy lisää miks mieluummin kytkisin kaikki ulkoset laitteet vahvariin ja sitä kautta telkkariin. Tajusin vaan vasta just, että vaikka toi mun Yamaha RX-A740 tukeekin 4K 60hz läpivientiä, niin ei oo kuitenkaan HDCP 2.2 tukea, eli käytännössä ei siis tue HDR:än läpivientiä.
Itselläni vahvari tukee HDCP 2.2 ja en pelaa, niin paras ratkaisu ollut vetää laitteet suoraan vahvarin kautta telkkarille ja on lipsyncit aina kohdallaan. Niin ja onhan tuossa sekin etu, että vahvarin asetusvalikot saa telkkarille toisin kuin eARC:n kanssa pelkkä volumesäätö näkyy ja sekin rajoituksin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.06.2020
Viestejä
631
CX ja Samsung Q96R-soundbar äänisynkka toiminut moitteetta. Molemmat tukee eARC:a. Telkkarista passthrough-päällä ja AV sync bypass. Enimmäkseen TV:n omilla sovelluksilla ja on myös toiminut PS4:n kautta blurayt TV:n läpi. Ainut missä on ollut ongelmia, on Ruutu-sovelluksen äänisynkka.

EDIT: Ongelmia tuntuu kyllä olevan monilla LG:n C9 ja CX kanssa myös ARC/eARC-rintamalla. Näissä tietysti aina mukana myös AV-laite yms kytkennät. Esim. avsforumsin oma ketju C9:lle LG C9 eARC Info Thread | AVS Forum
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
363
Varmaankin sitten niin.
Olen saanut paljon henkilökohtaista apua kyseiseltä henkilöltä (ConnecTEDDD = Ted Aspiotis), eikä missään vaiheessa ole kehoittanut sitä säätämään 100%:iin.
HDR kalibroinnin tein vain huoltomenusta SDR:llä säätämällä halutun värilämmön ja nitit, samaa värilämpöä käytän HDR:llä ja lopputulos yhta hyvä tai jopa parempi kuin CalMAN:lla kikkailemalla (PGenerator + HD Fury Linker:llä mitattu).

Jos asia askarruttaa enemmän, niin kannattaa kirjoittaa suoraan Ted:lle, hän on erittäin motivoitunut auttamaan kaikkia kalibrointia harrastavia ja muutenkin on melkoinen tekninen tietämys ja kontaktit eli vastaus löytynee mihin vaan kysymykseen.
Samassa ketjussa joku kysyy Tediltä asetuksia C9:lle.

Ted vastaa:

"Ideally, for the most accurate calibration and for keeping as high as possible the artistic intent of the content, any tone-mapping should be disabled, to let the display follow the PQ-EOTF up to the maximum nits the panel can output. This can be performed by uploading to all 'Roll-Off Point' parameters to 100% values. Doing this, the panel will track as best as possible the PQ-EOTF and it will 'hard clip' the content above to the entered 'Peak Luminance' parameter value.

While the picture it will look clipped at highlights, which can be only a few movie moments, the rest of the movie will look more 'correct'.

Most of the people will not like that setting.

For example if you spend 30-40K$ to get a reference post-production monitor which has peak output 1000 nits, when you will watch a 4000 nit movie it will hard clip at 1000 nits, so you do the same with your TV just at lower nits ;)"

Kai tuota voisi kokeilla testi mielessä ja vaihtaa takaisin default arvoihin jos ei miellytä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 840
Laittamalla tone mapping asetukseksi HGIG lopputulos on käytännössä sama. Tämän tosin voi vissiin tehdä vain pelitilassa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 002
Viestejä
4 188 827
Jäsenet
70 854
Uusin jäsen
rata-mestari

Hinta.fi

Ylös Bottom