OLED-TV

Paskaa tulee varmasti niskaan, kun ei suostu viettämään kahta päivää (1 menee lukemiseen, toinen ristiriitojen tulkitsemiseen) siltä osin, että mikä tällä hetkellä olisi järkevä oled-ostos.

Juu ei kannata lukea liikaa tätä ketjua :lol: LG C1 on varmasti soiva peli, mutta jos elokuvat käyttökohteena sinulle pelaamista tärkeämpi, niin sanoisin, että varsinkin ilman kalibrointia saat paremman kuvan jollakin Panasonicin mallilla. Lisäksi tässä ketjussa ainakin muutama jantteri vakuuttanut sitä, että Panan telkuissa on paneelissa vähemmän rantuja.

Oma lyhyt OLED-historia tällä hetkellä: LG B7, LG C9, joku Panan 2019 malli ja nyt PANASONIC 55" TX-55JZ1000E. Molemmissa Panasoniceissa olennaisesti vähemmän vertical bandingia ja ennen kaikkea tarkalleen keskellä sijaitseva teräväreunainen kapea pystyraita loistaa poissaolollaan. Tuo raita ärsyttänyt jokaisessa fps-pelissä tähän asti LG:n telkuilla, vaikka toki näkyy pahasti vain haaleilla ja tasaisilla väripinnoilla.

JZ1000:n huonoina puolina on vain 2 kpl HDMI 2.1-portteja (joista toinen menee vielä "hukkaan" HDMI eARCiin), HBO Max -apin puute ja se, että ASBLää ei saa pois päältä huoltovalikosta. Jos näiden kanssa pystyy elämään, ostosta voipi varauksetta suositella alennuksesta (maksoin 999€ 55-tuumaisesta).
 
Ei tietenkään ole... miten luulet että kirkkaassa elokuvan/videon päiväkohtauksessa ne aurinko, kirkkaat pilvenreunat, heijastukset kromista yms erottuu jos koko muu skene lähentelee 300..400nits?
Tai pelatessa tai elokuvissa joku kirkas räjähdys täyttää puolet ruudusta?
Niihin ei tarvitsee 500 nitsiä koko ruudulla.
 
No ei todellakaan ole. Aurinkoinen päivä ulkona on ihmisen silmään monta kymmentä kertaa kirkkaampi, puhumattakaan auringon valosta, auton valoista, tulesta yms, jolloin joku 500 nittiä ei todellakaan tee vielä immersiivistä kohtausta esim. valoisasta ulkokuvauksesta, tulikohtauksista jne.
Tv:tä ei katsota ulkona, ja useimmat käyttävät aurinkolaseja. Pimeässä tuollainen +500nits kerralla ruutuun on liikaa.
 
Kukin tyylillään mutta kyllä hämärässä katselutilassa saati täysin pimennetyssä huoneessa 500 nitsiä kokoruudulta ottaa silmiin jo aika rapsakkaasti. Silmiä rasittaa pimeässä juuri se hurja kontrasti siinä, että hyvin pienen palan näkökentästä haukkaa pirun kirkas telkkari, vaikka silmät muuten ovat sopeutuneet hämärään. Ei voi mitenkään verrata aurinkoiseen päivään ulkona, jolloin silmä sopeutuu ympäröivään äärimmäiseen kirkkauteen.

Sen takia ei kannatakkaan ihan hämärässä tai pimeässä katsoa telkkaria, taustavaloa on tutkimusten pohjalta suositeltu jo jostain 2000-luvun alkupuolelta asti. Mutta joo makunsa kullakin, ja silmätkin on tiettyyn pisteeseen asti yksilöllisiä. Se on kuitenkin fakta, että jos tähtää immersiiviseen katselukokemukseen eli hakee realistista kuvaa oikeaan elämään peilaten, niin siihen ei joku 200-400 nittiä riitä alkuunkaan.

Jos tykkää vähemmästä kirkkaudesta niin mikäpä siinä. Mulla on lednauha telkkarin takana joka valaisee telkkarin ympäristöä, tuon myötä silmät ei ole väsyneet ja voi pitää kirkkautta korkealla, joka taas lisää kuvanlaatua imo. Mutta ihan hyviin kirkkauksiinhan nämä OLED:itkin pystyy kun puhutaan pienemmistä alueista, esim. auton valot ei aivan läheltä kuvattuna, tuli soihdut jne.

Ketjussa on muutama kommentoija, joille kirkkaus tuntuu olevan kaikki kaikessa. Miten siedätte leffateatterissa käymistä?

Kukaan ei ole väittänyt että olisi kaikki kaikessa, joten älä jaksa väännellä muiden kirjoituksia. Kirkkaus on yksi kuvanlaadun osa-alueista ja thats it. En käy leffateattereissa, syy ei ole kuvaan liittyvä.
 
Viimeksi muokattu:
Tv:tä ei katsota ulkona, ja useimmat käyttävät aurinkolaseja. Pimeässä tuollainen +500nits kerralla ruutuun on liikaa.

Ei se pointti ollut missään ulkona katsomisessa.. Ja kaikki ei myöskään katso pilkkopimeässä. Taustavaloa suositellaan silmien terveyden kannalta. Missä kaupungissa useimmat käyttää aurinkolaseja? Perusteluja sun väitteille harvoin näkee. Joten antaa olla.

Seuraava aihe mun puolesta.
 
Viimeksi muokattu:
Ei, mutta kaikki ei myöskään katso pilkkopimeässä. Taustavaloa suositellaan silmien terveyden kannalta. Missä kaupungissa useimmat käyttää aurinkolaseja? Taas väitteitä ilman mitään pohjaa, mutta sulta on turha odottaa perusteluja mihinkään, joten mennään eteenpäin.

Seuraava aihe mun puolesta.
Liikaa hämärässäkin.
Se on hyvä että osaat keskittyä olennaiseen.
 
No sitten se "päivämaisema" ei näytä siltä mitä pitäisi..

Meille sen päivämaiseman kirkkauden päättää elokuvan masteroija. Tuollaiset 400+ nits kokokuvan kirkkaudet ovat leffoissa harvinaisia. Syyn sille ymmärrän hyvin, kun HDR-referenssiin kuuluu 5nits taustavalaistus, joka on todella hämärä. HDTVTest Youtubessa on tehty noita heatmap-analyysejä erinäisistä leffoista. Siellä ulkokohtauksissa päiväsaikaankin tapaa olla tyyliin 80%+ kuva-alasta 0-100nits alueella. 400+ nitsin alueet on yleensä aika pieniä ja/tai lyhytkestoisia kuten räjähdyksiä tai salamaniskuja.
 
Nuo on noita vanhaan aikaan jumimisia, kukaan normaali ihminen ei katso esim. SDR matskua millään 100nit kalibroinnilla vaikka kuinka se olisi masteroitu siihen. HDR "standardissa" tai lähinnä joidenkin telkkujen tonemap vaihtoehdoissa ei ole huolehdittu siitä että sitä 0-100nit aluetta voisi huoletta nostaa kuten sdr matskussa kuvan kirkkautta ja siksi joissain tv malleissa se peruskuvan kirkkaus jää himmeäksi ja jopa tukkoiseksi hämärissä kohtauksissa kun katselu ympäristö on edes himmeä tasolla (ei mitään 5 nit)
Toisekseen mikä masterointi se 100nit on, ei mikään, ei se useinkaan edusta sitä mikä se näkymä siellä kuvatessa on ollut. Vanhaa jäämää vanhoilla ajatuksilla siitä mitä katselulaitteisto on.

Jotain netflix luontodokkareita kun vertailin C1 vs lcd sony niin siinä kyllä näki että sitä koko ruudun kirkkautta kaipaa että kuvan saa näyttämään oikealta, C1 kyvyt ei vielä siihen riitä ja kokoruudun 400..500nit mikrolinssi oled haave tulevasta ei sekään vielä ole tarpeeksi.
 
Niihin ei tarvitsee 500 nitsiä koko ruudulla.
Huoh, ongelma kun on se että jos päivänvalo skene on päällä niin sitä varaa ei niihin highlight osioihin ei enää jää.. jos sulla on 1000nits oledi (joka voi pimeässä kuvassa esittää "ok" ne kokokohdat) niin siellä päiväskenessä siihen highlight osioon jää joku 300..400 nit katto joka ei edusta millään lailla sitä mitä siellä pitäisi olla.. sen takia sitä varaa pitää olla siinä kokoruudun kirkkaudessa.
 
Ketjussa on muutama kommentoija, joille kirkkaus tuntuu olevan kaikki kaikessa. Miten siedätte leffateatterissa käymistä?

Onhan se vähän sietämistä kunnon tottunut hdr maailmaan.

Pointti kokoruudun kirkkaudessa on se että silloin on varaa näyttää niitä highlight kohtia muussakin kun yön pimeissä skeneissä.
 
Toisekseen mikä masterointi se 100nit on, ei mikään, ei se useinkaan edusta sitä mikä se näkymä siellä kuvatessa on ollut. Vanhaa jäämää vanhoilla ajatuksilla siitä mitä katselulaitteisto on.

Ei sen ole tarkoituskaan näyttää siltä, mitä se kuvatessa on ollut. Leffoihin tehdään paljon jälkikäsittelyä kuvalle. Ei sieltä RAW-kuvaa meille tarjoilla, kuten kamera sen tallensi. Meille katsojille ei välity kuvauspaikan alkuperäinen näkymä, vaan artistin näkemys leffan tarkoitusta palvellen. Voit toki hankkia televisioita ja/tai käyttää kivatiloja ja asetuksia jotka poikkeaa rajusti tästä näkemyksestä, ei siinä mitään vikaa ole, mutta pakotus että niitä 400+ nits kokokuvan kirkkauksia tarvittaisiin kuulostaa vähän nurkasta huutelulta kun elokuvateollisuus enimmäkseen vaikuttaa olevan kanssasi eri mieltä.

Sinänsä olen samaa mieltä, että sitä headroomia saisi olla. Se vain tällä hetkellä tulee sellaisilla kompromisseilla, että vähemmän kirkkaat telkkarit tekevät loppujenlopuksi työn paremmin, kun työ on elokuvan uskollinen toistaminen.

Peleissä sitä kirkkautta lähinnä tykitetään.
 
Ei sen ole tarkoituskaan näyttää siltä, mitä se kuvatessa on ollut. Leffoihin tehdään paljon jälkikäsittelyä kuvalle. Ei sieltä RAW-kuvaa meille tarjoilla, kuten kamera sen tallensi. Meille katsojille ei välity kuvauspaikan alkuperäinen näkymä, vaan artistin näkemys leffan tarkoitusta palvellen. Voit toki hankkia televisioita ja/tai käyttää kivatiloja ja asetuksia jotka poikkeaa rajusti tästä näkemyksestä, ei siinä mitään vikaa ole, mutta pakotus että niitä 400+ nits kokokuvan kirkkauksia tarvittaisiin kuulostaa vähän nurkasta huutelulta kun elokuvateollisuus enimmäkseen vaikuttaa olevan kanssasi eri mieltä.

Sinänsä olen samaa mieltä, että sitä headroomia saisi olla. Se vain tällä hetkellä tulee sellaisilla kompromisseilla, että vähemmän kirkkaat telkkarit tekevät loppujenlopuksi työn paremmin, kun työ on elokuvan uskollinen toistaminen.

Peleissä sitä kirkkautta lähinnä tykitetään.

Usko pois että siellä jumitetaan vanhojen tapojen ja laitteiden painolastilla,.. vähän samaa on siinä että se on edelleen 24fps.. tekniikka ja mahdollisuudet on olleet jo pitkään mutta kas kun menee rahaa ja pitäs teattereissa ehkä laitteistoa parantaa jne. Ei sillä että erityisesti haluaisin 24fps tyylistä luopua mutta sopivilla tekniikoilla tyyli ja tuntu voitaisiin säilyttää ja saada silti vähemmän nykivä kuva. (huom. eri asia elokuvan esitystekniikka vs tv yleisesti)
HDR puolella on jo hyväksytty että se "paper white" ei ole sdr 100nits vaan 200..ehkä jopa 300nits ja tuohon kun lisää katseluympäristö lisäkirkkaus tarpeen niin ei se 400nits siellä mikään peikko ole..
Minusta on hullua että riemutaan kun pimeässä kohtauksessa näkyy 750nit lamppu mutta samalla hyväksytään että päivänvaloskene saa olla himmeä ja siellä auringon esitys on 400nit...
 
Huoh, ongelma kun on se että jos päivänvalo skene on päällä niin sitä varaa ei niihin highlight osioihin ei enää jää.. jos sulla on 1000nits oledi (joka voi pimeässä kuvassa esittää "ok" ne kokokohdat) niin siellä päiväskenessä siihen highlight osioon jää joku 300..400 nit katto joka ei edusta millään lailla sitä mitä siellä pitäisi olla.. sen takia sitä varaa pitää olla siinä kokoruudun kirkkaudessa.
Jos sulla on 200nits päiväkohtaus ei siihen tarvitse koko kuvaan 500nitsiä, ennemminkin highlighteihin lisää potkua?
 
Usko pois että siellä jumitetaan vanhojen tapojen ja laitteiden painolastilla,.. vähän samaa on siinä että se on edelleen 24fps.. tekniikka ja mahdollisuudet on olleet jo pitkään mutta kas kun menee rahaa ja pitäs teattereissa ehkä laitteistoa parantaa jne. Ei sillä että erityisesti haluaisin 24fps tyylistä luopua mutta sopivilla tekniikoilla tyyli ja tuntu voitaisiin säilyttää ja saada silti vähemmän nykivä kuva. (huom. eri asia elokuvan esitystekniikka vs tv yleisesti)
HDR puolella on jo hyväksytty että se "paper white" ei ole sdr 100nits vaan 200..ehkä jopa 300nits ja tuohon kun lisää katseluympäristö lisäkirkkaus tarpeen niin ei se 400nits siellä mikään peikko ole..
Minusta on hullua että riemutaan kun pimeässä kohtauksessa näkyy 750nit lamppu mutta samalla hyväksytään että päivänvaloskene saa olla himmeä ja siellä auringon esitys on 400nit...
Onko mitään mieltä laittaa elokuviin älyttömiä kirkkauksia kun enemmistön tv ei niitä pysty näyttämään?
 
Jos sulla on 200nits päiväkohtaus ei siihen tarvitse koko kuvaan 500nitsiä, ennemminkin highlighteihin lisää potkua?
Et nyt ymmärrä toimintaa, ei ole erikseen highlight max arvoa jonka voit vaan lätkäistä extrana keskelle kuvaa... mitä kirkkaampi kuva yleisesti on sitä vähemmän nyky oledit pystyy siihen highlightiin laittamaan. Sama pätee lievemmin Lcd telkkuihin
 
Sitä varten on sovitus eli tonemap mekanismi keksitty... kuten esim. LG C1 toteuttaa sen HDR paivänvaloskenen, ei se ole sellainen oikeasti materiaalissa.
Niin on, mutta onko siinä silti mitään järkeä.


Et nyt ymmärrä toimintaa, ei ole erikseen highlight max arvoa jonka voit vaan lätkäistä extrana keskelle kuvaa... mitä kirkkaampi kuva yleisesti on sitä vähemmän nyky oledit pystyy siihen highlightiin laittamaan. Sama pätee lievemmin Lcd telkkuihin
Voihan vaikka joka frameen lätkäistä eri maksimikirkkauden. Päiväkohtauksen aurinko voi olla yhtä kirkas kuin yökohtauksen katulamppu.

Ei siihen highlightiin auta 100% kuvan kirkastaminen.
 
Powerissa 65" Panasonic JZ980 satasen halvemmalla kuin aiemmin, 1099 €. Tekisi mieli vain ostaa JZ1000 mutta siinä ei ole ollut yhtäkään alea julkaisun jälkeen.
 
930euron korvaussummalla olis jo melkeen ostanut uuden.

Ja asennuskaljat päälle, 65" B1 saapui juuri edukkaaseen 799€ hintaan :smoke:

IMG_2248.JPG
 
Pitää katsoa tuossa vuoden loppupuolella jos pitkästä aikaa vaihtaisi TeeVeen 2014 vuoden 55" Sony:sta joko:
- Sony A95K 65"
- Panasonic LZ2000 65"

Käytännössä ei tule pelattua teeveellä kuin satunnaisesti, enimmäkseen striimipalvelut. Toki molemmissa on se muutama inputti mihin tarvittaessa saa kiinni konsolin/PC:n. Elokuvat ja sarjat, tässä mielessä varmaan molempien kanssa pääsee perille. Halvemmalla pääsee tietty C1 kanssa, mutta voi olla että loppuvuodesta tarjolla on vain C2:sta, ja sitten G2 + jalusta menee jo likelle hinnan suhteen näiden em. kanssa.

A90J ja A95K hintaero on valunut sinne 500€ tuntumaan esimerkiksi verkkokauppa.com:ssa, mutta pitää katsoa tilanne uudelleen sitten myöhemmin.
 
Pitää katsoa tuossa vuoden loppupuolella jos pitkästä aikaa vaihtaisi TeeVeen 2014 vuoden 55" Sony:sta joko:
- Sony A95K 65"
- Panasonic LZ2000 65"

Käytännössä ei tule pelattua teeveellä kuin satunnaisesti, enimmäkseen striimipalvelut. Toki molemmissa on se muutama inputti mihin tarvittaessa saa kiinni konsolin/PC:n. Elokuvat ja sarjat, tässä mielessä varmaan molempien kanssa pääsee perille. Halvemmalla pääsee tietty C1 kanssa, mutta voi olla että loppuvuodesta tarjolla on vain C2:sta, ja sitten G2 + jalusta menee jo likelle hinnan suhteen näiden em. kanssa.

A90J ja A95K hintaero on valunut sinne 500€ tuntumaan esimerkiksi verkkokauppa.com:ssa, mutta pitää katsoa tilanne uudelleen sitten myöhemmin.

Oikeampi vertailukohta olisi nähdäkseni A95K ja LZ1500. Tuossa LZ2000:ssa on sitten jo oma soundbar.
 
Pitää katsoa tuossa vuoden loppupuolella jos pitkästä aikaa vaihtaisi TeeVeen 2014 vuoden 55" Sony:sta joko:
- Sony A95K 65"
- Panasonic LZ2000 65"

Käytännössä ei tule pelattua teeveellä kuin satunnaisesti, enimmäkseen striimipalvelut. Toki molemmissa on se muutama inputti mihin tarvittaessa saa kiinni konsolin/PC:n. Elokuvat ja sarjat, tässä mielessä varmaan molempien kanssa pääsee perille. Halvemmalla pääsee tietty C1 kanssa, mutta voi olla että loppuvuodesta tarjolla on vain C2:sta, ja sitten G2 + jalusta menee jo likelle hinnan suhteen näiden em. kanssa.

A90J ja A95K hintaero on valunut sinne 500€ tuntumaan esimerkiksi verkkokauppa.com:ssa, mutta pitää katsoa tilanne uudelleen sitten myöhemmin.
Vaikka tyytyväinen Panasonic OLEDin omistaja olenkin, jos hintaero A95K:n ja LZ2000:n välillä on pieni, valitsisin noista varmasti Sonyn.
 
Gigantissa kaikki normaalihintaiset -23%, tarkoittaako tuo nyt että 42" C2 lähtee cashbackin kanssa 777€?
Muutenkin aika kovia hintoja tulee tämän vuoden malleille jne.
 
Kannattaa vaan Gigantin tapauksessa tarkistaa, että millä hinnalla muut myyvät. Aika monesti näyttää heidän normihintansa olevan aika kovia, eivät ainakaan tiputa hintoja yhtä herkästi.
 
Kannattaa vaan Gigantin tapauksessa tarkistaa, että millä hinnalla muut myyvät. Aika monesti näyttää heidän normihintansa olevan aika kovia, eivät ainakaan tiputa hintoja yhtä herkästi.
Samat hinnat noissa on joka kaupassa ollut alusta asti, siis C2-G2 jne. Paitsi lisätty cashback. Ei kai sen ehdoissa puhuttu mitään ostohinnasta ja on vielä voimassa. Vaikka Gigantin sivuilla ne on nyt korvattu -23% merkinnällä.
 
Olen tässä viimeisen parin kuukauden aikana huomannut että ainakin joissakin isoissa telkkareissa samoissa malleissa Gigantti ei ole tiputtanut hintaa kun muut ovat.
 
Gigantissa kaikki normaalihintaiset -23%, tarkoittaako tuo nyt että 42" C2 lähtee cashbackin kanssa 777€?
Muutenkin aika kovia hintoja tulee tämän vuoden malleille jne.

Muistaakseni sivun alalaidassa on mainittu, ettei voi yhdistää muihin kampanjoihin. Eli varmaan voi valita, kumman kampanjan valitsee? Jos on varmaa tietoa, niin postatkaa ihmeessä. Kiikarissa C2 48".

EDIT: Tosin cashback tulee valmistajalta, ei jälleenmyyjältä. Eli olettaisin noiden olevan molempien käytettävissä.
 
Hieman kiinnostaisi tuo C2 42" tuohon hintaan, mutta QD-OLED kiinnostaa paljon enemmän, hmm.. voi olla myös turhan iso tuo 42". Täytyy kai malttaa odottaa Samsungin QD, tosin hintakin varmaan tuplat.
 
Gigantissa kaikki normaalihintaiset -23%, tarkoittaako tuo nyt että 42" C2 lähtee cashbackin kanssa 777€?
Muutenkin aika kovia hintoja tulee tämän vuoden malleille jne.

Mut mitäs tuo "vain myymälöistä" sitten tarkoittaa, kun huonosti tuota tuntuu myymälöissä olevan varastossa? Ehkä ne suostuu sitä silti myymään.
 
Muistaakseni sivun alalaidassa on mainittu, ettei voi yhdistää muihin kampanjoihin. Eli varmaan voi valita, kumman kampanjan valitsee? Jos on varmaa tietoa, niin postatkaa ihmeessä. Kiikarissa C2 48".

EDIT: Tosin cashback tulee valmistajalta, ei jälleenmyyjältä. Eli olettaisin noiden olevan molempien käytettävissä.
Toiseen ketjuun postasinkin jo, mutta tosiaan -23% tähän 42C2 sai vaikka oli tilaustuote myymälään ja itsekin tuossa oletuksessa, että cashback edelleen on hyödynnettävissä, kun tulee tosiaan valmistajalta ja tämä oli myyjän oma alennus.

Näyttökuva 2022-09-05 103130.png
 
Saa nähdä. Voihan sen kai palauttaa jos ei saa. Auttaiskohan ottaa pari kappaletta WBE-paneelin saamisen suhteen? Vai meneekö ne "eräkohtaisesti"? Jos tulee WBC niin täytyy palauttaa.
 
Saa nähdä. Voihan sen kai palauttaa jos ei saa. Auttaiskohan ottaa pari kappaletta WBE-paneelin saamisen suhteen? Vai meneekö ne "eräkohtaisesti"? Jos tulee WBC niin täytyy palauttaa.
Ainakin erään arvostelun perusteella, vielä viime kesällä 42" C2 oli vanhempaa paneelia siinä missä 48" ja muut olivat uudempaa. Villi veikkaus että tälläkin hetkellä varastot ovat pulloillaan vanhempaa paneelia.

Ostajat kertokoot kun saatte omanne.
 
Ainakin erään arvostelun perusteella, vielä viime kesällä 42" C2 oli vanhempaa paneelia siinä missä 48" ja muut olivat uudempaa. Villi veikkaus että tälläkin hetkellä varastot ovat pulloillaan vanhempaa paneelia.

Ostajat kertokoot kun saatte omanne.
Telialta ainakin saanut jo ilmeisesti uudempaa EX/EVO/WBE, joten toivottavasti olisi jo lähestulkoon kaikki korvautuneet näillä.
 
Verkkokaupasta toissaviikolla hain oman 42 c2, valmistusleima takana 7/2022 ja on wbe paneeli. On kyllä hyvä laite monitoriksi:smile:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 156
Viestejä
4 485 424
Jäsenet
74 176
Uusin jäsen
Nahkapaska

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom