Tarkoitan sitä että kaikki kertaantuu. Korjatkaa joku jos olen väärässä.
Input käyttäjältä tapahtuu ajanhetkellä 0.
Input --> HID polling rate josta näppäimen rekisteröinti --> peliengine lukee inputin ja aloittaa seuraavan framen valmistelun --> render start --> render stop --> kuvasignaali näytölle --> näytön input lag --> näytön piirto lag --> kuva on silmässä.
Nyt kannattaa hetki miettiä mitä nuo vaiheet tarkoittaa.
- Polling rate: Huonossa tapauksessa tämä on 125Hz eli 8ms kestää ennen kuin nappi rekisteröityy edes pohjaan
- Peliengine lukee inputin ja jos juuri on alkanut framen renderöinti niin input ehtii vasta seuraavaan frameen eli huonoimmillaan 16ms päästä saadan input vasta framedataan mukaan.
- Framen renderöinti 16ms (jätetään VSYNC laskennat pois joka nostaa lagia kymmeniä ellei jopa 100ms huonossa tapauksessa)
- Näytön input lag 0-20ms <-- Tämä ei siis enää vaikuta jos on alle 16ms?
- pixel transition OLED 0.2ms tai LCD ~4ms.
Näytön input lag on osa suurta signaaliketjua ja jokainen osio pitäisi saada pieneksi. Lähdetään nyt ensin vaikka siitä että näytön päässä se input lag olisi vaikka se 0.5ms. Nostetaan seuraavana virkistystaajuus 240Hz niin saadaan framen renderöinti ajaksi reilu 4ms. Hiiren polling rate 1000Hz (tämä onnistuu jo nyky pelihiirillä) niin HID input lagi on 1ms.
Näillä muutoksilla worst case scenario muuttui 8ms + 16ms + 16ms + 20ms + 4ms = 60ms input lagista best case scenarioon 1ms + 4 + 4 + 0,5 + 0.2ms(hypoteettinen OLED näytön pikseli transitio tämä) = 9,7ms jonka sanoisin olevan jo aika reaaliaikainen.
MOT.