OLED-TV

Viitisentoista vuotta uskollisesti palvellut Sony sanoi lopulta työsopimuksensa irti ja on aika siirtyä OLED-aikaan. Valintalistalle oli jo aiemmin valikoitunut kokoluokassa 55 tuumaa LG B9, C9 ja Panasonic TX-55GZ960E joista Panasonic päätyi ostoslistalle koska sen saa Powerista hintaan 999€ ja LG:n kilpakumppaneista ei juuri nyt näkynyt tarjouksia lähiseudulla. Uskoisin olevani tyytyväinen ostokseeni, talouden muut Panasonic-tuotteet ovat olleet kautta linjan hyviä blu-ray -soittimesta aina ilmalämpöpumppuun asti.
Olisihan LG B9:n saanut Powerista hintaan 899€?
Vai eikö LG kelpaa?
Noh, eihän sillä HDMI 2.1:llä tee (vielä) paljoa mitään, mutta jos tarve tulee niin uuden ostamiseksi menee...
1597820402580.png
 
Olisihan LG B9:n saanut Powerista hintaan 899€?
Vai eikö LG kelpaa?
Noh, eihän sillä HDMI 2.1:llä tee (vielä) paljoa mitään, mutta jos tarve tulee niin uuden ostamiseksi menee...

Tosiaan toi B9 oli yhtenä vaihtoehtona ja HDMI 2.1 oli yhtenä sen puolesta puhuvana tekijänä.
Hinta.fistä noita hintoja tsekkailin niin hinta oli jotain muuta ja taisi tuo B9 jäädä just Powerin sivulta tarkistamatta vaikka muuten tulikin käytyä ties minkä kauppojen sivuilla varmistelemassa. LG olisi kyllä oikein hyvin kelvannut, niiden telkkareilla on hyvä maine.
 
Viiveellä tapahtuvat kirkastumiset ja himmentymiset ovat ASBL:n toimintaa, joka on taas ihan eri asia, ja paljon häiritsevämpi käytössä. Sen saa onneksi kytkettyä service menusta pois päältä.

Hetkinen, ABL:n kyllä tiesin mutta, mikäs tuo tuollainen on.. onko LG 2019/2020 oledeissa ja miksi? Miksi "täydelliseen" kontrastiin kykenevän telkun pitäsi himmennellä himmeitä kohtauksia??
 
Panasonicin smart ominaisuudet toimivat nopeasti ja luotettavasti, appeja on rajallisesti. Ihmettelen FUDia.
Se on ihan sama miten nopeasti ja luotettavasti ne apit toimii jos niitä appeja on niin vähän ku panassa on.
Ja lg:n webos on kyllä myöskin pirun nopea.
Ja lg:ssä vielä se hdmi 2.1 niin ei mitään järkeä pitää panaa jos vaan pystyy palauttamaan :hmm:
 
Hetkinen, ABL:n kyllä tiesin mutta, mikäs tuo tuollainen on.. onko LG 2019/2020 oledeissa ja miksi? Miksi "täydelliseen" kontrastiin kykenevän telkun pitäsi himmennellä himmeitä kohtauksia??

Sen lienee tarkoitus säästää kuvaa, jos ruudulla ei tapahdu pitkään aikaan mitään. Sen toteutus vain tyhmästi perustuu APL:ään, eikä kuvan liikkeeseen, jolloin se himmentää kuvaa silloinkin kun se ei ole tarkoituksenmukaista. On käsittääkseni ihan kaikissa OLEDeissa, mutta ainakin B7, B8, C8 ja B9 on ollut kaikissa meillä.
 
Se on ihan sama miten nopeasti ja luotettavasti ne apit toimii jos niitä appeja on niin vähän ku panassa on.
Ja lg:n webos on kyllä myöskin pirun nopea.
Ja lg:ssä vielä se hdmi 2.1 niin ei mitään järkeä pitää panaa jos vaan pystyy palauttamaan :hmm:
HDMI 2.1 on hyvä future proof-argumentti jos TV tulee myös pelikäyttöön. Voin vain sanoa omalta osaltani, että nykyisen Panasonicin OLEDin kanssa vitutuksen taso on ollut tasaisesti nolla - parempi kuin aiempien Sonyn FALDin, LG:n full HD OLEDin ja Samsungin wanhan LCD:n kanssa.
 
HDMI 2.1 on hyvä future proof-argumentti jos TV tulee myös pelikäyttöön. Voin vain sanoa omalta osaltani, että nykyisen Panasonicin OLEDin kanssa vitutuksen taso on ollut tasaisesti nolla - parempi kuin aiempien Sonyn FALDin, LG:n full HD OLEDin ja Samsungin wanhan LCD:n kanssa.
Enkä ole väittänytkään että panan töllöt olisivat jotenkin paskoja mutta eihän tossa nyt ole mitään järkeä pitää tota panaa jos on mahdollista vaihtaa koska:
A. Smartissa lg voittaa, ei nyt 100-0, mutta 100-50.
B. HDMI 2.1
C. LG 100e halvempi
D. Mahdollisesti lg:ssä vielä parempi kuva...
 
Se on ihan sama miten nopeasti ja luotettavasti ne apit toimii jos niitä appeja on niin vähän ku panassa on.
Ja lg:n webos on kyllä myöskin pirun nopea.
Ja lg:ssä vielä se hdmi 2.1 niin ei mitään järkeä pitää panaa jos vaan pystyy palauttamaan :hmm:

Entisenä LG:n oled-television omistajana (55B6V) ja nykyisenä Panasonicin oled-television omistajana (FZ800) en näkisi asiaa ihan näin mustavalkoisena. Argumentit Panasonicin puolesta:
- Luonnollinen väritoisto, etenkin kalibroituna. LG:n ylikylläisitä pastellisävyistä ei pääse eroon kalibroinninkaan avulla. Lisäksi värienhallintajärjestelmä on ollut hajalla suurinpiirtein kaikissa LG:n koskaan valmistamissa televisioissa, jolloin liian suuret säädöt saavat kuvan sävykaistoittumaan. (sen siitä saa kun yrittää istuttaa lineaarisesti toimivan järjestelmän päälle omaa väri-ideologiaansa)
- Parempi Upsampling / skaalain
- Tumman pään toisto / puhtaus on LG:tä edellä
- Firmware-päivitykset, niitä on vähän, kun televisio on jo tehtaalta tullessa lähtökohtaisesti melko toimintakuntoinen. Lisäksi Panasonicin firmware-päivitykset eivät hajota aikaisemmin toimineita ominaisuuksia, toisin oli LG:n kanssa...
- Kuulokeannon laatu

LG:ssä on tietenkin omat hyvät puolensa, HDMI 2.1 on varmasti kätevä jos laite tulee pelikäyttöön. Jos tykkää katsoa laitteen sisäisellä mediasoittimella ripattua materiaalia, niin LG:stä löytyy tuki DTS-ääniraidoille, mikä puuttuu Panasonicista. LG:n käyttöliittymä on magic remoten myötä askeleen edellä ja sovelluksia löytyy varmasti enemmän.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitokset huolenpidosta hankintaani kohtaan. Olin tosiaan kyllä jo aiemmin käynyt läpi mitä telkkarilta haluan ja sekä Pana että LG täyttävät tarpeet. Esim. telkkarin sisäänrakennetuille sovelluksille ei ole käytännössä tarvetta, noita erilaisia ohjelmalähteitä on telkkaritaso täynnä. Toisaalta taas meillä katsellaan edelleen myös ihan televisiolähetyksiä jolloin (useimmille ihmisille turhat) hyvä skaalain ja kohtuulliset kaiuttimet kallistavat vaakaa Panasonicin suuntaan. HDMI 2.1 olisi ollut vahva argumentti LG:n suuntaan mutta se ei ollut "pakko olla" ominaisuuksien listalla. Eli olin jo aiemmin päättänyt, että mikä tahansa noista kolmesta kelpaa ja hankin tilanteen mukaan sen joka sillä hetkellä tuntuu parhaalta.

Sitten asiaan: käyttöönotto oli erittäin helppo, kaksi henkeä kyllä tarvitaan jotta telkkarin saa turvallisesti ulos laatikosta ja jalustalleen. 4K kuva on odotusten mukaisesti tyrmäävän hyvää.

En ajatellut pilata paneeliani katselemalla testikuvia.
 
En tiedä B6:sta, mutta myöhemmissä ainakaan mitään tuollaista ei ilmene.

Yhden 65B8V:en olen nähnyt, jossa oli ainakin ihan selvää red pushia* ja kuvassa oli kyllä hyvin pitkälti sama yleisilme kuin omassa B6V:ssä aikoinaan. Uudemman generaation LG:n oledeista ei ole henkilökohtaista kokemusta.

* oled-televisioiden punainen väri on minun silmissäni voimakkaampi, kuin esimerkiksi plasma- tai lcd-televisioissa. B6V oli käytännössä katselukelvoton esimerkiksi Westworldin ensimmäisen tuotantokauden aavikkokohtauksissa. Panasonicissa näkyy sama efekti, mutta se on erittäin lievä eikä häiritse katselukokemusta.
 
Yhden 65B8V:en olen nähnyt, jossa oli ainakin ihan selvää red pushia* ja kuvassa oli kyllä hyvin pitkälti sama yleisilme kuin omassa B6V:ssä aikoinaan. Uudemman generaation LG:n oledeista ei ole henkilökohtaista kokemusta.

* oled-televisioiden punainen väri on minun silmissäni voimakkaampi, kuin esimerkiksi plasma- tai lcd-televisioissa. B6V oli käytännössä katselukelvoton esimerkiksi Westworldin ensimmäisen tuotantokauden aavikkokohtauksissa. Panasonicissa näkyy sama efekti, mutta se on erittäin lievä eikä häiritse katselukokemusta.

Otin pikaisen mittauksen mun B9:stä jossa vain harmaasävyt kalibroitu. Tässä ainakaan mitään ylisaturaatiota punaisessa ei näy.

punaiset.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Otin pikaisen mittauksen mun B9:stä jossa vain harmaasävyt kalibroitu. Tässä ainakaan mitään ylisaturaatiota punaisessa ei näy.

Ongelma on, että nykyaikainen televisio pystyy tuottamaan noin miljardi eri värisävyä ja kalibroinnin yhteydessä niistä mitataan vain muutama kymmenen. Tämänkaltainen mittaus antaa osviittaa television väritoistosta vain, jos se on sataprosenttisesti (tai lähes sataprosenttisesti) lineaarinen. Esimerkiksi kolmionmuotoinen alue D65:n ja 25% punaisen sekä 50% keltaisen välissä sisältää runsaasti luonnollisia (ihmisille tuttuja, ihonväriä) sävyjä, joita ei käytännössä mitata laisinkaan ja joilla on kuitenkin suuri vaikutus koettuun väritoistoon. Jos televisiovalmistaja on päättänyt oman ideologiansa mukaan epälinearisoida tämän alueen, ei sille ole tehtävässä kalibroinnin keinoin käytännössä yhtään mitään.

Väritoiston osa-alueet tärkeysjärjestyksessä (hieman karrikoidusti ilmaistuna):
1. Ihonsävyt
2. Vihersävyt (kasvillisuus)
3. Kaikki muu
 
LG CX vs Panasonic HZ1000

Panassa luonnollisempi väritoisto suoraan laatikosta, mutta kalibroinnin jälkeen tasatulos.

 
Yhden 65B8V:en olen nähnyt, jossa oli ainakin ihan selvää red pushia* ja kuvassa oli kyllä hyvin pitkälti sama yleisilme kuin omassa B6V:ssä aikoinaan. Uudemman generaation LG:n oledeista ei ole henkilökohtaista kokemusta.

* oled-televisioiden punainen väri on minun silmissäni voimakkaampi, kuin esimerkiksi plasma- tai lcd-televisioissa. B6V oli käytännössä katselukelvoton esimerkiksi Westworldin ensimmäisen tuotantokauden aavikkokohtauksissa. Panasonicissa näkyy sama efekti, mutta se on erittäin lievä eikä häiritse katselukokemusta.
Ihan samat punaiset alipikselit siellä Panasonicin OLED-paneelissa on kuin LG:ssäkin - se kun on sama LG:n valmistama paneeli.
 
Voihan niitä ihonvärejäkin mitata. Tuossa Calman Skintones testikuvista mittaukset. Hyvin näyttäisi toistavan.

skintones.jpg
 
Ihan samat punaiset alipikselit siellä Panasonicin OLED-paneelissa on kuin LG:ssäkin - se kun on sama LG:n valmistama paneeli.

Olet ihan oikeassa. Ongelma väritoiston suhteen onkin, että kun kytket punaisen pikselin täysin päälle ja sammutat kaikki muut, saat punaista, joka on silti vääränlaista punaista. Väri vastaa tälloin television natiivin väriavaruuden kirkkainta ja kylläisintä punaisinta sävyä, joka on selvästi kylläisempi kuin SDR-materiaalin REC.709 eikä itseasiassa vastaa täysin edes DCI-P3:n punaista väriä.

Jotta väritoisto saadaan oikeanlaiseksi, täytyy jokaisen valmistajan toteuttaa raudalla ja/tai ohjelmallisesti oma elektro-optinen siirtofunktio koko värialalle. REC.709 mukaan oikeanoppisen punaisen tapauksessa huomataan, että sitä näytettäessä myös vihreä ja sininen alipikseli on aktivoitunut (ja mahdollisesti myös valkoinen, mutta se sekoittaa jo aikalailla koko asiaa). Siirtofunktion täytyy ottaa huomioon lisäksi paneelin muut sähköiset ominaisuudet, kuten kirkkauden ja ohjaussignaalin välinen suhde, joka ei ole välttämättä laisinkaan optimaalinen gamman kannalta.

LG voi tarjota tuollaista ratkaisua paneelinsa kylkiäisinä, mutta aivan selvää, että Panasonic on kehittänyt oman järjestelmänsä, koska kuva eroaa LG:stä mm. värien, väriliukujen ja ditheröinnin osalta havaittavasti.
 
Ongelma on, että nykyaikainen televisio pystyy tuottamaan noin miljardi eri värisävyä ja kalibroinnin yhteydessä niistä mitataan vain muutama kymmenen. Tämänkaltainen mittaus antaa osviittaa television väritoistosta vain, jos se on sataprosenttisesti (tai lähes sataprosenttisesti) lineaarinen. Esimerkiksi kolmionmuotoinen alue D65:n ja 25% punaisen sekä 50% keltaisen välissä sisältää runsaasti luonnollisia (ihmisille tuttuja, ihonväriä) sävyjä, joita ei käytännössä mitata laisinkaan ja joilla on kuitenkin suuri vaikutus koettuun väritoistoon. Jos televisiovalmistaja on päättänyt oman ideologiansa mukaan epälinearisoida tämän alueen, ei sille ole tehtävässä kalibroinnin keinoin käytännössä yhtään mitään.

Väritoiston osa-alueet tärkeysjärjestyksessä (hieman karrikoidusti ilmaistuna):
1. Ihonsävyt
2. Vihersävyt (kasvillisuus)
3. Kaikki muu
Ihonsävylle ja ruoholle on omat säädöt lg:llä.
 
Oletko varma, ettei tuo värisäätö ole eri paikassa? Ainakin omassa B8 pelimoodissa on sellainen portaaton värilämpötilan säädin heti perusvalikossa siinä kirkkauden ym. alla. Muissa moodeissa se on sitten se perinteinen warm1/2 ym. valikoista.

Nolottaa myöntää, mutta juuri hyvinkin eri paikasta valikon syövereistä tuo lopulta löytyi :D Hämmentävästi silti juuri kuvamoodista riippuen välillä löytyy entiseen tapaan (B7:n tapaan) heti kirkkauden ym. alta portaaton slideri ja välillä taas mennään erikseen useamman valikon verran syvemmälle säätämään värilämpötilaa viisiportaisesti.
 
Kiitokset huolenpidosta hankintaani kohtaan. Olin tosiaan kyllä jo aiemmin käynyt läpi mitä telkkarilta haluan ja sekä Pana että LG täyttävät tarpeet. Esim. telkkarin sisäänrakennetuille sovelluksille ei ole käytännössä tarvetta, noita erilaisia ohjelmalähteitä on telkkaritaso täynnä. Toisaalta taas meillä katsellaan edelleen myös ihan televisiolähetyksiä jolloin (useimmille ihmisille turhat) hyvä skaalain ja kohtuulliset kaiuttimet kallistavat vaakaa Panasonicin suuntaan. HDMI 2.1 olisi ollut vahva argumentti LG:n suuntaan mutta se ei ollut "pakko olla" ominaisuuksien listalla. Eli olin jo aiemmin päättänyt, että mikä tahansa noista kolmesta kelpaa ja hankin tilanteen mukaan sen joka sillä hetkellä tuntuu parhaalta.

Sitten asiaan: käyttöönotto oli erittäin helppo, kaksi henkeä kyllä tarvitaan jotta telkkarin saa turvallisesti ulos laatikosta ja jalustalleen. 4K kuva on odotusten mukaisesti tyrmäävän hyvää.

En ajatellut pilata paneeliani katselemalla testikuvia.
Meillä on B8 oled ja Panan 960 oled. Kyllä noista tuo Panasonic on minut vakuuttanut. Tosin eivät ole kumpikaan pelikäytössä. Panasonicissa on HTPC kiinni. Panan kohdalla tuli Jackpot paneeliarpajaisissa. Ajele rauhassa näyttö sisään ja sen jälkeen voit rohkeesti katsella testikuvia. Tuskin petyt.
 
Olet ihan oikeassa. Ongelma väritoiston suhteen onkin, että kun kytket punaisen pikselin täysin päälle ja sammutat kaikki muut, saat punaista, joka on silti vääränlaista punaista. Väri vastaa tälloin television natiivin väriavaruuden kirkkainta ja kylläisintä punaisinta sävyä, joka on selvästi kylläisempi kuin SDR-materiaalin REC.709 eikä itseasiassa vastaa täysin edes DCI-P3:n punaista väriä.

Jotta väritoisto saadaan oikeanlaiseksi, täytyy jokaisen valmistajan toteuttaa raudalla ja/tai ohjelmallisesti oma elektro-optinen siirtofunktio koko värialalle. REC.709 mukaan oikeanoppisen punaisen tapauksessa huomataan, että sitä näytettäessä myös vihreä ja sininen alipikseli on aktivoitunut (ja mahdollisesti myös valkoinen, mutta se sekoittaa jo aikalailla koko asiaa). Siirtofunktion täytyy ottaa huomioon lisäksi paneelin muut sähköiset ominaisuudet, kuten kirkkauden ja ohjaussignaalin välinen suhde, joka ei ole välttämättä laisinkaan optimaalinen gamman kannalta.

LG voi tarjota tuollaista ratkaisua paneelinsa kylkiäisinä, mutta aivan selvää, että Panasonic on kehittänyt oman järjestelmänsä, koska kuva eroaa LG:stä mm. värien, väriliukujen ja ditheröinnin osalta havaittavasti.

LG OLEDeissa oli ainakin useimmiten värilämpötila kalibroimattomana hieman liian lämmin, joten tuo referenssiasetus warm2 punertaa. Vaihtamalla tuon warm1:seen, saadaan valkoinen valkoiseksi ja punakorostuma pois. Lisäksi noissa tapaa olla SDR:ssä vakiona hieman laajennettu väriavaruus käytössä (jopa ISF-moodeissa), mikä täytyy käydä asetuksista klikkaamassa pois päältä. Nuo kaksi kun omassa B8 teki, väritoisto on ollut sen jälkeen äärimmäisen luonnollinen, enkä ainakaan itse näe mitään korostumaa tai vääristymää punaisessa.
 
Voihan niitä ihonvärejäkin mitata. Tuossa Calman Skintones testikuvista mittaukset. Hyvin näyttäisi toistavan.
LG OLEDeissa oli ainakin useimmiten värilämpötila kalibroimattomana hieman liian lämmin, joten tuo referenssiasetus warm2 punertaa. Vaihtamalla tuon warm1:seen, saadaan valkoinen valkoiseksi ja punakorostuma pois. Lisäksi noissa tapaa olla SDR:ssä vakiona hieman laajennettu väriavaruus käytössä (jopa ISF-moodeissa), mikä täytyy käydä asetuksista klikkaamassa pois päältä. Nuo kaksi kun omassa B8 teki, väritoisto on ollut sen jälkeen äärimmäisen luonnollinen, enkä ainakaan itse näe mitään korostumaa tai vääristymää punaisessa.

Tässä on puolestaan B6V:n mittaustulokset ennen ja jälkeen kalibroinnin. Laitteistona oli X-rite i1 Pro spektrofotometri ja Chromapuren ohjelmisto. Kuviot ovat Chromapuren omalta kalibrointilevyltä ja sävyt ovat normaalien harmaa-, pää- ja sivuvärien "ulkopuolelta". Muistaakseni käytin tässä tekniikkaa, jossa laskin kuvan globaalia värikylläisyyttä ja boostasin kaikkia värikanavia yksitellen ylöspäin. Mukana saattoi olla myös muutama pykälä globaalia sävysäätöä, niin että värikolmiota käännettiin hieman vastapäivään.

Ongelma tuon television kanssa oli, että ilman tällaista kikkailua muihin kuin eksakteihin pääräveihin (ja harmaasävyihin) ei pystynyt juuri vaikuttamaan. Paperilla kaikki saattoi näyttää mittausten osalta hyvältä, mutta kuvassa oli silti aivan selviä sävyvirheitä. Erilainen kalibrointistrategia huononsi päävärien mittaustuloksia hiukan ja paransi puolestaan tietyltä osin näiden murtovärien mittaustuloksia. Lopputulos oli kuitenkin silmin nähden selvästi parempi ja esimerkiksi kuvan punertavuus väheni selvästi.

Ennen kalibrointia:
lg_precal.jpg

Kalibroinnin jälkeen
lg_postcal.jpg

Tässä ei ollut kyse myöskään huonosta yksilöstä, vaan mittasin ja kalibroin toisen täsmälleen saman mallisen television samalla tekniikalla ja saavutin samanlaisen lopputuloksen.

On tietenkin positiivista, jos LG on korjannut oled-televisioidensa väritoistoa uusimmissa malleissa (täytyy myöntää, että en ole uusia ja kalibroituja LG:n televisioita juurikaan katsellut). Panasonicin ostin sen takia, että niissä ei tällaisia ongelmia ollut alkuunkaan - harmaasävyjen ja värien kalibroinnilla sai luonnollisen lopputuloksen kertaheitolla.
 
C8 ja C9 kalibroineena HCFR, CalMAN Autocal ja LightSpace/ColorSpace.
Ehdottomasti paras lopputulos Light Illusionin softilla tehden ~5000 pisteen 3D LUT telkulle.
Niin testikuvilla, aidolla materiaalilla kuin 1000 pisteen kalibroinnin tarkistuksellakin.
 
Piti ihan kaivaa i1 Display Pro ja HCFR esille ja mitata miten huono tuo B6 onkaan. Tällä kombolla saa kohtuu hyviä tuloksia eli Chromapure ihonvärit keskimääräinen virhe 1.17 ja murtovärit 1.93, joissa oli muutama ongelmatapaus. Totta on, että tämän mallin kohdalla joutuu hieman kikkailemaan, jotta saisi väreistä standardin mukaiset.

Nimetön.png
 
Viimeksi muokattu:
Tuollaista tulee B9S pelkästään harmaakäyrä kalibroituna. CMS koskematon.

värit.jpg
 
Tänään saapui LG oled 55b9s. Joku Football Mode
näyttää olevan uutena ominaisuutena.

Hassusti paketissa lukee vaan 55B9 vaikka on mallia B9S...

Itse en ainakaan osta ennen kuin näkee BF-hinnat, saattaa vielä hinnoista tippua satasia, jos ei satasia niin ainakin kymppejä.
 
Terve. Huomasin juuri, että uudessa LG OLED C9 ei ole enää AV IN liitäntää. Onko muilla C9 omistajilla sama homma vai onko se vasta jätetty pois? Malli on tässä kuussa kasattu. Millä esimerkiksi saa wiin litettyä?
 

Liitteet

  • IMG_20200820_190249.jpg
    IMG_20200820_190249.jpg
    1,4 MB · Luettu: 129
Viimeksi muokattu:
Terve. Huomasin juuri, että uudessa LG OLED C9 ei ole enää AV IN liitäntää. Onko muilla C9 omistajilla sama homma vai onko se vasta jätetty pois? Malli on tässä kuussa kasattu.
Täällä pohjoismaissa myynnissä olevassa PLA mallissa ei ole käsittääkseni sitä ollut alunperinkään, kun taas joissain muissa versioissa (kuten PUA) se on.
 
CX ilmoitti aamulla TV:n käynnistyksessä, että nyt on AppleTV+ saatavilla ja heti perään uudesta ohjelmistosta 03.10.44.

Edit: LG:n sivuilta:
"[03.10.44]
1. Fix out of sync audio
2. Fix the issue of re-running certain application or rebooting TV"
 
Viimeksi muokattu:
Onko tämä mistään kotoisin GRUNDIG 65" 4K OLED SMART-TV 65VLO9795SP?
2017 malli ja käyttöjärjestelmä (ja sitä myötä sovellustuki) taitaa olla jotain omaa tuotantoa, joten välttäisin ellei ihan parilla satasella irtoa ja ole valmis esim. Shieldiä tai AppleTV:tä kylkeen ostamaan.

Foorumin haulla löytyy tuolla mallimerkinnällä lisää kyseisestä laitteesta esim. Yleinen TV:n hankinta- & säätöketju
 
Hinta oli sen verran edullinen 999€, että rupesi kiinnostamaan. Tosin kommenttien jälkeen ostokuume rupesi laskemaan.
 
Terve,

Ketjua lukiessa heräsi mielenkiinto kalibroida oma tv. Kyseessä siis lg oled c9. Mitä tarvitsen kalibrointiin? Vai olisiko järkevämpää vain tilata joltain paikalliselta elektroniikkaliikkeeltä kalibrointipalvelu?
 
Terve,

Ketjua lukiessa heräsi mielenkiinto kalibroida oma tv. Kyseessä siis lg oled c9. Mitä tarvitsen kalibrointiin? Vai olisiko järkevämpää vain tilata joltain paikalliselta elektroniikkaliikkeeltä kalibrointipalvelu?

Suosittelen tekemään itse. En ole luottavainen, että liikkeet osaavat ja/tai jaksavat tehdä hyvän kalibroinnin. Telkkarin värintoisto voi myös ajelehtia ajan mittaan, jolloin kalibrointi on hyvä uusia sopivin väliajoin. Voit myös kokeilla erilaisia asetuksia kirkkaudelle, gammalle jne ja löytää mieleisesi. Voit käyttää samaa laitetta kalibroimaan muitakin telkkareita ja näyttöjä joita huushollissa on tai tulee olemaan.

Vähimmillään riittää kolorimetri ja ilmainen softa. Suosittelen laitteeksi i1Display Pro ja softaksi HCFR. Tuo C9 tukee myös automatisoitua 3D-kalibrointia, mutta siihen joutuu ostamaan softalisenssit. @Make73 taitaa tietää näistä parhaiten. Minä kalibroin ihan vaan käsin.
 
Tuota Apple TV:ta ei saa toimimaan jos ei päivitä firmwarea. Ja B8:n fimistä en haluais millään päivittää.
Mulle B8 tarjoaa myös päivitystä mutten ole vielä kerennyt laittanu rullamaan. Sulla on jotain tietoa ettei kannattaisi edes päivittää?
 
Mulle B8 tarjoaa myös päivitystä mutten ole vielä kerennyt laittanu rullamaan. Sulla on jotain tietoa ettei kannattaisi edes päivittää?
Täällä jotkut menee vielä ekoilla firmiksillä, koska jokin päivitys kuulemma vaikutti mustan tasoihin jollakin tavalla. Ite painanu kaikki päivitykset sisään, enkä normikäytössä mitään ole huomannut.
 
Aika yleistä tietoa se on että b8 mustan taso hajosi siinä viime tierin päivityksessä vitun kauan sitten jo, turhaa täällä niitä morkataan ketkä haluaa pitää mustan tason oikeana.
 
Aika yleistä tietoa se on että b8 mustan taso hajosi siinä viime tierin päivityksessä vitun kauan sitten jo, turhaa täällä niitä morkataan ketkä haluaa pitää mustan tason oikeana.

Eli nykyfirmiksellä B8:a ei saa säädettyä mitenkään enää kunnolla? Vai että vanhat säädöt ei toimi nykyfirmiksellä?
 
Se mitä sanoit ensin.
Mustan taso hdr sisällöllä hajotettiin tossa vuosi sitten eikä sit missään päivityksessä enää parsittu kuntoon.
Ehkä sen kalibrointi kalustolla saa kuntoon mutta ei ainakaan menujen kautta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 883
Viestejä
4 481 216
Jäsenet
74 024
Uusin jäsen
tillikorva

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom