OLED-TV

Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 149
Tämä on hyvä pointti, itse olen tähän mennessä tykännyt vain Sonyistä, koska niiden liiketoisto on omaan silmään ylivoimaisesti parasta kun laittaa True Cinema liikeparannuksen päälle (foorumin kultasilmien mielestähän nämä pilaavat kuvan täysin, mutta onneksi jokainen saa ostaa omaan makuun sopivan laitteen ja käyttää siinä mieluisiaan asetuksia.) Philips taitaa olla lähempänä Sonya liiketoistossa kuin LG? Sonyn OLEDin toki ottaisin mieluiten, mutta hinnat on niin hirveitä ettei viitsi edes harkita.
Philipsin Natural Motionia voi käyttää OLEDeissa asetuksella "Minimi" ilman, että artefakteja jne tulee esille. Itse en tuota käytä kun olen oppinut olemaan ilman, mutta saa sillä kuvan sulavammaksi jos niin haluaa. Perfect Natural Reality SDR-HDR -muunnosta tulee kyllä käytettyä silloin tällöin.
 

demu

Conducător & Geniul din Carpați
Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
4 415
Oikein säädettynä se ambilight on sellainen että se sulautuu osaksi kuvaa, esim juuri jalkapallossa se hohkaa vihreää, missään kaupassa et voi edes sanoa nähneesi ambilightia, se kun alkaa toimimaan vasta hämärällä...
Oletko ihan varma, että kaupassa ei voi nähdä ambilightia?
Kävin viikko sitten Gigantti Espoo Lommilassa, jossa oli TV-osastolla Philipsin ambilight täydessä tohinassa päällä (valitettavasti esillä ei ollut LG CX48:aa, jota kävin haeskelemassa - uuden mikroaaltouunin lisäksi).
Myös useimmissa muissa Giganteissa/Power-liikkeissä (esim. Power Sello/Espoo) televisiot ovat peränurkassa aika pimeässä, ja kyllähän niissä se ambilightkin aktivoituu.
 
Liittynyt
05.05.2020
Viestejä
1
Itsekin mietin ostaisko LG OLED55C9 vai Philips 55OLED804/12...

Aikasemmin ollut Phillips 55POS9002/12, tästä jäi mieleen että kuva oli hyvä mutta valikot oli hitaita, välillä sovellukset kaatuili. Onkoha uusimmassa tullut nopeutta lisää. Bluetooth kuulokkeita ei saanut yhdistettyä. Saakohan noihin uusimpiin airpodsit yhdistettyä?
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 061
C9 vaihteeksi kyseessä, ja noista kirkkaus säädöistä / mustan tasoista, ootteko huomanneet tuota vaihtelevuutta lainkaan UHD Bluraylla? Vai onko enempikin Netflix, Apple TV appien "ominaisuuksia" ? Lähinnä Apple appilla parissa leffassa huomannut että palkit ylhäällä ja alhaalla olivat vähemmän mustia kuin lopputekstien musta tausta. DV leffoja olleet, ja kirkkaus nostettu 51 ettei tukkeennu niin paljoa.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 061
Kiinnostava artikkeli Forbesissa, LG:n 2020 oledien HDMI 2.1 tuesta..
Oho, 2020 mallit ottaneet pakkia bandwidth kanssa noissa HDMI 2.1 liittimissä kun uskovat ettei ole vielä(kään) pahemmin tarvetta. Mutta 2019 malleissa koko 48Gbps käytössä kaikissa porteissa.

C9 on siis kova laite PC pelaajille.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 270
Oletko ihan varma, että kaupassa ei voi nähdä ambilightia?
Kävin viikko sitten Gigantti Espoo Lommilassa, jossa oli TV-osastolla Philipsin ambilight täydessä tohinassa päällä (valitettavasti esillä ei ollut LG CX48:aa, jota kävin haeskelemassa - uuden mikroaaltouunin lisäksi).
Myös useimmissa muissa Giganteissa/Power-liikkeissä (esim. Power Sello/Espoo) televisiot ovat peränurkassa aika pimeässä, ja kyllähän niissä se ambilightkin aktivoituu.
Siis kyllä sen nähdä voi, mutta ei kokea.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 149
Ambilight vaatii tottumista samalla tavalla kuin isompi TV-koko. Kummallekin näille pitää antaa aikaa silmän totutella ja kummassakin hommassa yleensä vanhaan palaaminen on vaikeaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
215
C9 vaihteeksi kyseessä, ja noista kirkkaus säädöistä / mustan tasoista, ootteko huomanneet tuota vaihtelevuutta lainkaan UHD Bluraylla? Vai onko enempikin Netflix, Apple TV appien "ominaisuuksia" ? Lähinnä Apple appilla parissa leffassa huomannut että palkit ylhäällä ja alhaalla olivat vähemmän mustia kuin lopputekstien musta tausta. DV leffoja olleet, ja kirkkaus nostettu 51 ettei tukkeennu niin paljoa.
Ittellä 65c9 ja en ole moista huomannut, pitää katsastaa paremmin.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 061
Ittellä 65c9 ja en ole moista huomannut, pitää katsastaa paremmin.
Jepu, jos kirkkaus 50 tai 49 ni ei välttämättä näy lainkaan. En ole niin kriittisesti vertaillut kuitenkaan että onko ihan vaan kirkkaudesta kiinni vai onko tosiaan noissa lähteissäkin eroja. Tuossakin tapauksessa palkit oli sen verran mustia kuitenkin että kelpas hyvin katsella kunnes hoksasi että lopputekstien taustahan on naksun syvempää.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
215
Jepu, jos kirkkaus 50 tai 49 ni ei välttämättä näy lainkaan. En ole niin kriittisesti vertaillut kuitenkaan että onko ihan vaan kirkkaudesta kiinni vai onko tosiaan noissa lähteissäkin eroja. Tuossakin tapauksessa palkit oli sen verran mustia kuitenkin että kelpas hyvin katsella kunnes hoksasi että lopputekstien taustahan on naksun syvempää.
Sellaisen kyllä olen huomannut että lopputekstien musta on ollut harmahtavaa (Apple tv: The Cabin in the Woods) mutta kyllä nuo palkit on ollut pikimustia aina, säädöt on muistaakseni Rtingsin.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 061
Sellaisen kyllä olen huomannut että lopputekstien musta on ollut harmahtavaa (Apple tv: The Cabin in the Woods) mutta kyllä nuo palkit on ollut pikimustia aina, säädöt on muistaakseni Rtingsin.
Tuo lienee se yleisempi. Noista striimeistä jos ei tiedä mitä on pakkauksessa muutettu tms. niin fyysinen levy ainakin muuttumaton. Noh, musta on mustaa kun kohdillaan :thumbsup:
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 407
Itsellä Philipsin 65" 873 ja ambilight on jatkossa erittäin merkittävä tekijä televisioita valittaessa. Aika monen kaverin suusta olen kuullut tuon nähtyään, että "olisi itsekin pitänyt ostaa se philipsi" - ja siis ambilightin takia. Minä en ole sitä säätänyt mitenkään.

Tuo Philipsin käyttis on ehkä hieman hidas. En ole kyllä verrannut muihin samanikäisiin telkkuihin, mutta esim. tv-ohjelmissa näkyy aina ne ohjelmat, jotka olivat käynnissä kun telkkari oli viimeksi päällä. Menee alkuun aina joku sekunti, että päivittää tietoja. En tiedä miten sulavaa tuo muissa telkuissa on.
 

HikinenM

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 048
Kiinnostava artikkeli Forbesissa, LG:n 2020 oledien HDMI 2.1 tuesta..
Jännä muuten tuo maininta että mikään televisio ei tue noita täyden HDMI 2.1 ominaisuuksia.

"So what does this all mean in practical terms? Well, while we don’t yet know for certain the absolute maximum potential output capability of the next generation of consoles, it seems likely that a TV being able to support 10-bit 4K at 120Hz with 10-bit RGB 4:4:4 will be enough to get the job done.

Even if a game was potentially able to up its output to 12-bit, it’s perhaps debatable how visible the difference would be given that all TVs are currently only 10-bit. And LG (and other brands taking a similar not-quite-full-48Gbps-approach to HDMI 2.1 this year) might argue that it can make a more visible difference with the extra power it’s making available to its video processing systems by limiting the HDMI 2.1 bandwidth. "


Eli 2019 mallit tukevat "uncompressed 12-bit 4K at 120Hz with RGB 4:4:4 chroma sampling" joka vaatii kaistaa 48gbps, mutta televisioiden paneelit on vain 10-bit joten onko mitään hyötyä siis tuosta?
2020 mallit tukee "uncompressed 10-bit 4K at 120Hz with RGB 4:4:4 chroma sampling" johon television paneeli kykenee, kuten C9:n paneeli. No oli miten oli, ymmärrän sinänsä että se viimeinen 8Gbps kaista on todettu turhaksi LG:n päässä ja nuo molemmat silti PALJON parempia vaihtoehtoja pelaamiseen kuin HDMI 2.0b eli 4K60hz telkkarit.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 843
Ihan kiva, että LG selvensi asiaa. Katselisin ehdottomasti C9:ää, jos nyt olisin ostamassa, vaikka CX:n pienellä kaistarajoituksella tuskin tulee olemaan käytännön merkitystä.

G-Sync on ainoa asia, jota ikävöin edellisestä 165hz IPS G-Sync-näytöstäni. 60hz:kin on ihan OK yksinpeleihin, kunhan vain olisi se G-Sync tasoittamaan pieniä FPS-droppeja. Pienikin droppi ilman G-Synciä on karmivan näköistä.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 149
Kyllä minä sain vahvan kokemuksen tuosta ratkaisusta. Muistutti lähinnä tätä:

;)
Tuolla ei ole mitään tekemistä Ambilightin kanssa. Kannattaa tutustua aiheeseen ”epäsuora valo”. On siis eri asia katsella valonheitintä kuin katsella sitä, mitä se osoittaa.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 745
Tuolla ei ole mitään tekemistä Ambilightin kanssa. Kannattaa tutustua aiheeseen ”epäsuora valo”. On siis eri asia katsella valonheitintä kuin katsella sitä, mitä se osoittaa.
Varmaan kuitenkin ymmärsit mitä tuossa tarkoitettiin. Kannattaa hyväksyä, että kaikki eivät pidä siitä ambilightista ja sillä siisti.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 745
Tuo Philipsin käyttis on ehkä hieman hidas. En ole kyllä verrannut muihin samanikäisiin telkkuihin, mutta esim. tv-ohjelmissa näkyy aina ne ohjelmat, jotka olivat käynnissä kun telkkari oli viimeksi päällä. Menee alkuun aina joku sekunti, että päivittää tietoja. En tiedä miten sulavaa tuo muissa telkuissa on.
Tuntuu olevan aika tyypillistä Android-televisioissa. En tiedä onko tilanne muuttunut, mutta joskus viime vuonna kun noita viimeksi testailin, niin tahmasivat kaikki enemmän tai vähemmän.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 789
Ambilightia jonkin verran katselleena se on erinomainen lisä futiksen seuraamisessa. Tuo paljon fiilistä lisää, kun vihreä väri pysyy staattisesti seinällä. Muuten en ambilightista niin välitä. Joskus aiemmilla televisioilla minulla oli takaosaan vireltyjä himmeitä ledejäkin, mutta nykyinen töllö tarjoaa sen verran hyvän mustan, että kontrastia ei tarvitse tuolla korjata. Paras immersio leffoihin tulee aivan pimeässä (vrt. leffateatterit), jolloin vain kuva antaa informaatiota ympäristöstä.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 745
Aika kaukana tuo on kyllä Ambilightista (toki varmasti liioiteltu tarkoituksella) Itse haen Ambilightilta jotain tämäntapaista. Uskon että se ei kaikki miellytä mutta itse tykkään kyllä kun kavereilla noita nähnyt.
On siinä puolensa tietyissä ympäristöissä ja varsinkin staattisissa kuvissa se näyttää hyvältä. Henkilökohtaisesti en vaan pidä siitä, että taustavalo elää kuvan mukana. Tulee mieleen led-valot koneessa.
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 881
Eli oon tullut siihen lopputulokseen, että 50 on se "oikea" asetus ja riippuu vaan monesti materiaalista, että miten käy. Toki mielelläni myös ottaisin sen 49,5 asetuksen, niin varmaan saisi korjattua valtaosan ongelmatapauksista ilman yksityiskohtien sotkemista. :D
Tuo 49,5 tai jopa kolmannespykäliin jaettuna olisi paras. Tosiaan ihan testikuvilla katsottuna, et oletuksena saa ei SDR materiaalille niin, että palkit alkaa vilkkua 17:sta eteenpäin. Se on joko 15 tai 18 joka on päin v***ua puristin näkökulmasta.

Olen ainakin itse huomannut että monesti leffat ja sarjat on masteroitu (tai "re-enkoodattu/pakattu" tilansäästön vuoksi) päin prinkkalaa, jolloin musta ei ole oikeaa mustaa ainakaan osassa kohtauksia. Huomaa parhaiten 2,35-2,40:1 kuvasuhteen elokuvissa kun mustat palkit monesti mustia, mutta itse kuvamateriaalissa "musta" hohkaa. Tämä siis todettu ihan testaamalla leffojen/sarjojen kohtauksia LCD-monitorilla, Plasma-telkkarilla ja LCOS-videotykillä.
Osa varsinkin uudemmasta materiaalista on tarkoituksella tehty niin, että musta ei ole täysin mustaa. Varmaan ihan taiteellinen näkemys ja varmaan osaltaan myös sitä, että koskaan aiemmin historiassa edes alkuperäiseltä filmiltä musta ei ole toistunut mustana kankaalla ja sinänsä tuo OLEDin absoluuttinen musta on tuossa mielessä "väärä". Harvemmin luonnossakaan on ihan haudanpimeää, aina jostain vähän jotain valoa pilkistää, joten siinä mielessä absoluuttinen musta näyttää filmiin tottuneeseen silmäänkin toisaalta väärältä.

C9 vaihteeksi kyseessä, ja noista kirkkaus säädöistä / mustan tasoista, ootteko huomanneet tuota vaihtelevuutta lainkaan UHD Bluraylla? Vai onko enempikin Netflix, Apple TV appien "ominaisuuksia" ? Lähinnä Apple appilla parissa leffassa huomannut että palkit ylhäällä ja alhaalla olivat vähemmän mustia kuin lopputekstien musta tausta. DV leffoja olleet, ja kirkkaus nostettu 51 ettei tukkeennu niin paljoa.
En usko, että näissä näin paljon olisi saman mallin samalla firmiksellä olevien laitteiden välillä eroja, joten kyllä tuo 51 on mielestäni aivan liian korkea asetus. Toki vähänkään valoissa tilassa et ihan mustimman pään detaileja voi erottaa muuta kuin laittamalla kirkkaussäädön "väärin" eli liian korkealle.

Varmaan UHD BD:lläkin ne ohjaajan haluamat ei absoluuttiset mustat on olemassa. Ei ole itselleni tuollaista sattunut vielä käsiin, kun noita levyjä on vasta kourallinen kerättynä mutta kyllä tuohon on törmännyt tavallisten BD elokuvien kanssa useinkin. Se ei vain tuollaisella ei OLED näytöllä ole oikein edes niin havaittavissa, ovat vain vähän vanhahtavan hailakampia, kun taas OLEDissa sitä ei voi olla huomaamatta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.11.2017
Viestejä
1 903
Noista Applen laitteilla/appeilla ilmenneistä mustan tason kohoamisista on ollut juttua jo pitkään ja edellisenkin sukupolven laitteilla. Jostain syystä vain noita ongelmia ei tunnuta saavan kunnolla korjattua, eli elevated blackia voi tulla edelleen jostain Applen DV:stä. Yleisesti kuitenkin pitäisi voida lähteä siitä, että mustan taso katsotaan kertaalleen testikuvilla oikein per kuvamoodi (tai per lähde jos tarvitaan) ja niihin ei sen jälkeen enää yksinkertaisesit kosketa lainkaan.

Paitsi toki siinä vaiheessa, kun LG julkaisee C9:lle ensimmäisen rikkinäisen firmwaren, joka hajottaa taas jotain. Jokavuotinen perinne LG:ltä. 7-sarjasta rikottiin game mode käyttökelvottomaksi, 8-sarjassa gammakäyrä ja 9-sarjassa... stay tuned!
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 159
Noista Applen laitteilla/appeilla ilmenneistä mustan tason kohoamisista on ollut juttua jo pitkään ja edellisenkin sukupolven laitteilla. Jostain syystä vain noita ongelmia ei tunnuta saavan kunnolla korjattua, eli elevated blackia voi tulla edelleen jostain Applen DV:stä. Yleisesti kuitenkin pitäisi voida lähteä siitä, että mustan taso katsotaan kertaalleen testikuvilla oikein per kuvamoodi (tai per lähde jos tarvitaan) ja niihin ei sen jälkeen enää yksinkertaisesit kosketa lainkaan.

Paitsi toki siinä vaiheessa, kun LG julkaisee C9:lle ensimmäisen rikkinäisen firmwaren, joka hajottaa taas jotain. Jokavuotinen perinne LG:ltä. 7-sarjasta rikottiin game mode käyttökelvottomaksi, 8-sarjassa gammakäyrä ja 9-sarjassa... stay tuned!
Omaa C9 odottelen saapuvaksi lähipäivinä. Näistä rikkinäisistä firmwareista olen aiemminkin lukenut. Saako päivitykset pois päältä jotenkin?
 
Liittynyt
29.04.2020
Viestejä
21
Tuo Ambilight on tosiaan makuasia. Itse haluan mielellään nähdä pelkkää kuvaa, enkä mitään ympärillä. Sen takia aina elokuvissakin max kuudes rivi edestä. Aikoinaan Tennispalatsissakin häiritsi, kun katon poikittaiset palkit kiilsi, vaikka olivat nekin mustia. Ja tuosta mustan tavoittelusta. Jokainen voi yöllä hiippailla ja katsoa onko musta oikeasti täysin mustaa. Jos on, ei siinä elokuvassakaan silloin mitään muuta näy kuin pelkkää mustaa. Jos muuta näkyy, niin silloin on valoa ja jonkin asteista hämärää
 
Liittynyt
03.12.2019
Viestejä
452
No niin, eli tulevan konsolisukupolven myötä olisi ajankohtaista päivittää vanha FullHD-Sony nykyaikaan. Telkkari tulisi siis konsolin (PS4 ja PS5) kaveriksi peli- ja leffakäyttöön.

Alkuperäinen ajatus oli metsästää LG:n C9 65" kokoluokassa jostain tarjouksesta lähempänä talvea, mutta ko. malli tuntuisi hupenevan aika nopeaa tahtia kaupoista. Tällä hetkellä telkkaria näyttäisi saavan lähinnä Verkkokauppa.comista ja RDE.Fi:stä, jossa hinta on melko houkutteleva 1736€.

Nyt siis kaipaisin lähinnä raadin näkemystä siitä, että kannattaako iskeä kiinni tuohon C9 malliin kun niitä on vielä saatavilla, vai odotella rauhassa esim Black Friday -tarjouksia ja toivoa että CX-mallin hinta olisi laskenut jouluun mennessä abouttia samalle tasolle? Käsittääkseni mitään massiivisia parannuksia tuossa CX-mallissa ei kuitenkaan ole, joten sinänsä CX:n huomattavasti korkeampi hinta ei houkuttele.

Edit: Homman ratkesi sillä, että tilasin tuon C9:n, turha vatvominen on pahasta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
09.06.2018
Viestejä
2 868
Tuo 49,5 tai jopa kolmannespykäliin jaettuna olisi paras. Tosiaan ihan testikuvilla katsottuna, et oletuksena saa ei SDR materiaalille niin, että palkit alkaa vilkkua 17:sta eteenpäin. Se on joko 15 tai 18 joka on päin v***ua puristin näkökulmasta.
Missä niitä puristeja on?
AVS:llä luulen lukeneeni parin sellaisen kirjoituksia ;)

Kirkkauden arvo vaikuttaa myös kalibroinnissa ditheröintiin eli se jolla palkki 18 näkyy voi ditheröinti olla paljon parempaa kuin sillä millä näkyy palkki 16.
TV:t ei vaan kykene (vielä) täydellisyyteen...sitä odotellessa.
Jos ei ole todella tummia kohtauksia, niin väitän että noin pienet erot jää monelta huomaamatta ja jos mukana on kirkkaampia kohtia niin ei näe ne puristitkaan.
OLED:ssa myös paneelin lämpö vaikuttaa värien toistoon joka aiheuttaa harmaita hiuksia näille puristeille.
On keksitty tapoja jolla saadaan loistavia dE lukemia, mutta mikä on todellisuus sitten sen oikean materiaalin toiston kanssa.

Jos CalMAN:lla AutoCal kalibroi HDR:n tai DV:n, niin nousee mustan taso.
Riippuen yksilöstä sen joko huomaa silmällä täysin pimeässä huoneessa tai ei.
Itse ostin 30x koruluupin ja sillä näkee myös yksittäiset pikselit ja ne välkkyy kuten tähtitaivas tuolla rised black "vialla".
Jos huoneessa on vähänkin valoa tai paneelilla muutakin väitän että kukaan ei näe tuota hienoista nousua.

Itse luovuin koko CalMAN:n käytöstä, asensin vappuna tulleen ColourSpace (beta) ohjelman LightSpace:n rinnalle, loistavia ohjelmia!

Puheet puolikkaista tai jopa pienemmistä kirkkauden asetuksista on mielestäni vähän yliammuttuja ainakin 16-235 materiaalilla :)
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 149
Televisio (myös OLED) hankitaan usein olohuoneeseen sellaiseen käyttöön, jossa muutakin kuin ruudulta tulevaa valoa tarvitaan. Harvalla on mahdollisuus pitää aina täyttä pimeyttä olohuoneessa, jolloin se valo on parempi olla television takana kuin edessä.

Olohuone on yleensä tarkoitettu erilaiseen käyttöön kuin elokuvateatteri.

Edit. Niin. Ihmiset pitävät eri asioista. Pitää ymmärtää. Itse kunkin.
 
Viimeksi muokattu:

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 745
Televisio (myös OLED) hankitaan usein olohuoneeseen sellaiseen käyttöön, jossa muutakin kuin ruudulta tulevaa valoa tarvitaan. Harvalla on mahdollisuus pitää aina täyttä pimeyttä olohuoneessa, jolloin se valo on parempi olla television takana kuin edessä.

Olohuone on yleensä tarkoitettu erilaiseen käyttöön kuin elokuvateatteri.
Joo, näin on. Kaikki eivät siltikään halua, että se tv:n takana oleva valo vilkkuu kuin joulukuusi sen mukaan mitä tv:stä tulee. Ei voi olla niin vaikea asia ymmärtää, että ihmiset pitävät eri asioista.

Mm. minulla on tv-tason takana koko tason pituudelta hillitty Hue-ledirivistö, jonka sävyä ja kirkkautta voin vaihtaa miten haluan. Voi olla, että joissakin tilanteissa olisi kiva käyttää sitä ambilightia, mutta tarve on niin satunnainen, että se ei vaikuta television valintaan.

/Offtopic
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
720
Itse olen kovasti tykästynyt Ambilightiin, ja se löytyy nykyään kahdesta telkkarista kotoa ja isänikin sen nähtyään hankki itselleen Philipsin kotiin. Valitettavasti nykyistä päätelkkaria 65PUS8102 ei pääse vieläkään päivittämään OLEDiin, kun Philips jätti sekä VRRn että eARCin pois myös 2020-mallistostaan. Ehkä sitten jo ensi vuonna.
 

lpa

Liittynyt
08.03.2019
Viestejä
46
Noista Applen laitteilla/appeilla ilmenneistä mustan tason kohoamisista on ollut juttua jo pitkään ja edellisenkin sukupolven laitteilla. Jostain syystä vain noita ongelmia ei tunnuta saavan kunnolla korjattua, eli elevated blackia voi tulla edelleen jostain Applen DV:stä.
Näin olen itsekin ymmärtänyt, mutta käsittääkseni vika koskettaa nimenomaan Apple TV palikkaa, ei niinkään LG:n omaa Apple TV appia. Eli tuossa LG:n sovelluksen tapauksessa kyse taitaa olla enemmän siitä, onko jokin elokuva nyt masteroitu true black vai ei.

Ja tuosta mustan tavoittelusta. Jokainen voi yöllä hiippailla ja katsoa onko musta oikeasti täysin mustaa. Jos on, ei siinä elokuvassakaan silloin mitään muuta näy kuin pelkkää mustaa. Jos muuta näkyy, niin silloin on valoa ja jonkin asteista hämärää
Näinpä tietysti, mutta se että liikutaan hieman absoluuttisen mustan yläpuolella ei ole mitenkään ihanteellinen tilanne OLED-paneelille, kun alkaa kaiken maailman viiruja ja muita epätasaisuuksia kurkkimaan ruudusta (vai oliko siellä jollain yksisarvinen, täysin tasainen paneeli?).

e: eli lähtökohtaisesti, jos musta on masteroitu "ei mustana", niin näkyy pimeissä kohtauksissa OLED:in heikkoudet helpoimmin vs. "täysin musta". Vaatii tietysti pimeän huoneen missä tuon sitten huomaa, mutta tuon tyyppisessä ympäristössä tykkään elokuvani katsoa. En siis ambilight valodiskon loisteessa, vaikka en pistäisi pahakseni vaikka urheilua katsoessa. :D
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.09.2019
Viestejä
343
Paitsi toki siinä vaiheessa, kun LG julkaisee C9:lle ensimmäisen rikkinäisen firmwaren, joka hajottaa taas jotain. Jokavuotinen perinne LG:ltä. 7-sarjasta rikottiin game mode käyttökelvottomaksi, 8-sarjassa gammakäyrä ja 9-sarjassa... stay tuned!
Mikäs tossa 7-sarjan pelimoodissa menikään pieleen firmispäivityksillä? Lienen liian puusilmäinen kun mitään muutosta en ole huomannut alusta asti vaivanneen vertical bandingin lisäksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
495
Mikäs tossa 7-sarjan pelimoodissa menikään pieleen firmispäivityksillä? Lienen liian puusilmäinen kun mitään muutosta en ole huomannut alusta asti vaivanneen vertical bandingin lisäksi.
Siinä oli liian tumma kumma aiemmin, nyt korjattu. Ja ihan offtopiccina pelatessa suosittelen pitämään hdmi-kuvakkeen pc:llä niin saa alhaisen input lagin joka kuvatilaan, hdr:llä mm. dolby vision-kuvatila jossa paremmat värit/säädöt kuin peli-kuvatilassa.
 
Liittynyt
23.11.2017
Viestejä
1 903
Mikäs tossa 7-sarjan pelimoodissa menikään pieleen firmispäivityksillä? Lienen liian puusilmäinen kun mitään muutosta en ole huomannut alusta asti vaivanneen vertical bandingin lisäksi.
Tonemapattiin HDR-pelitila ihan järkyttävän tummaksi. Käytännössä suora mappaus siten, että jos pelin peak kirkkaus oli 4000 nittiä, niin tonemapattiin se OLEDin 700 nittiin ilman mitään kompressiota käyrään. Eli vastaavasti joku 100 nitin kirkkaus pelissä oli sitten alle 20 nittiä. Ainoa korjaus oli vetää dynamic contrast täysille, joka puolestaan raiskasi kuvan värit aivan pieleen.
 
Liittynyt
07.11.2018
Viestejä
958
Oikein säädettynä se ambilight on sellainen että se sulautuu osaksi kuvaa, esim juuri jalkapallossa se hohkaa vihreää, missään kaupassa et voi edes sanoa nähneesi ambilightia, se kun alkaa toimimaan vasta hämärällä...
Oli kyllä sinällään hyvin näyttävästi säädetty esittelytila, monta metriä tilaa joka suuntaan, sohvat katselua varten. Ja ennen kaikkea: miksi? Minä haluan, että kuva päättyy telkkarin reunaan kuin veitsellä leikaten. Ja sama kommentti jalkapallolle, jääkiekon tavoin parhaimmillaan tekstitelevisiosta seurattuna ;)
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 881
Missä niitä puristeja on?
AVS:llä luulen lukeneeni parin sellaisen kirjoituksia ;)
Mielestäni niitä on siellä missä väreistä aletaan hiomaan mittalaitteilla viimeisiä kymmenyksiä tilanteessa jossa lähtöarvokin pyörii dE 1 tienoilla...
Tunnustan itsekin olevani kallellaan tuohon suuntaan vaikka olenkin onnistunut vielä kiusausta välttämään 77":llani.
Varsinkin värien osalta harva pystyy varmaan täysin luotettavasti edes silmällä huomaamaan tuota, ainakaan ilman sopivaa referenssiä vieressä.

Harmaasävyissä harjaantunut silmä huomaa helpommin edes ilman verrokkia vieressä. Mutta väärän kirkkaussäädön kyllä pimeässä voi huomata muuten vain tarkkaavainen katsoja, etenkin jos näyttölaite ei muutenkaan juuri musta yläpuolista tasoa kykene toistamaan kuin välttävästi.

Kirkkauden arvo vaikuttaa myös kalibroinnissa ditheröintiin eli se jolla palkki 18 näkyy voi ditheröinti olla paljon parempaa kuin sillä millä näkyy palkki 16.
TV:t ei vaan kykene (vielä) täydellisyyteen...sitä odotellessa.
Onhan TV:tä jotka tuohon kykenee mutta OLEDilla se ei aina onnistu.

Jos ei ole todella tummia kohtauksia, niin väitän että noin pienet erot jää monelta huomaamatta ja jos mukana on kirkkaampia kohtia niin ei näe ne puristitkaan.
No niitä todella tummia kohtauksia kuitenkin on aika useissakin elokuvissa ja jos niitä katsoo täysin pimeässä, ei sen huomaamiseen mikään puristi mielestäni tarvitse olla, varsinkaan jos katsoo OLEDilla ja ei satu olemaan harvinaisen yksisarvisen omistaja.

Riippuen yksilöstä sen joko huomaa silmällä täysin pimeässä huoneessa tai ei.
Itse ostin 30x koruluupin ja sillä näkee myös yksittäiset pikselit ja ne välkkyy kuten tähtitaivas tuolla rised black "vialla".
Jos huoneessa on vähänkin valoa tai paneelilla muutakin väitän että kukaan ei näe tuota hienoista nousua.
Jos tosiaan koruluupilla pitää katsoa, että huomaa tuon niin kyllä harvinaisen paneelin omistaja on ja voi onnitella itseään. Kuinkahan monta tuollaista paneelia missä vähänkin 0% videotason yläpuolella oleva "musta" on niin tasaista kautta paneelin, että siinä ei jonkinlaista viirua tai LCD-valovuodon kaltaista pilveilyä ole seassa paljastamassa tilannetta. Sinulla sellainen selkeästi on, jos luuppia tarvitaan...

Puheet puolikkaista tai jopa pienemmistä kirkkauden asetuksista on mielestäni vähän yliammuttuja ainakin 16-235 materiaalilla :)
Siis tuohan on ihan perusjuttu ollut näytöissä kautta aikojen, että voidaan säätää 16-235 alue oikein (tai 0-255 jos sitä käytetään). Tuohan on vielä sellainen perussäätö jonka kuka tahansa jannu voi silmällä säätää sopivanlaisella testikuvalla. Aika harvassa itselläni on olleet näytöt joissa kirkkaussäädöllä ei saisi juuri oikeaa palkkia vilkkumaan... Joten siinä mielessä tuo LG:n n. 3 pykälän (siis videosignaalin tasolla) hypyt per yksi kirkkaussäädön pykälä ei ole kyllä mielestäni ihan järkevä. Siinä säätimessä on niitä pykäliä kuitenkin niin paljon, että asteikkoa olisi voinut vähän miettiä tarkemmin. Mutta tuo nyt menee varmaan samaan kategoriaan kuin tuo digiboksitoteutus tässä merkissä, eli käsittämättömiä pikku juttuja jotka tekevät käytöstä erittäin epämiellyttävää mutta jotka olisi voitu pienellä koodauksella tehdä täysin eri tavalla (lue toimivalla).


Näin olen itsekin ymmärtänyt, mutta käsittääkseni vika koskettaa nimenomaan Apple TV palikkaa, ei niinkään LG:n omaa Apple TV appia. Eli tuossa LG:n sovelluksen tapauksessa kyse taitaa olla enemmän siitä, onko jokin elokuva nyt masteroitu true black vai ei.
Tätä epäilen itsekin. Sen aikakin ole omassani varmistanut, että erilliseltä ATV:ltä tuo mustan taso ulostetaan väärin DV:llä.

Näinpä tietysti, mutta se että liikutaan hieman absoluuttisen mustan yläpuolella ei ole mitenkään ihanteellinen tilanne OLED-paneelille, kun alkaa kaiken maailman viiruja ja muita epätasaisuuksia kurkkimaan ruudusta (vai oliko siellä jollain yksisarvinen, täysin tasainen paneeli?).

e: eli lähtökohtaisesti, jos musta on masteroitu "ei mustana", niin näkyy pimeissä kohtauksissa OLED:in heikkoudet helpoimmin vs. "täysin musta". Vaatii tietysti pimeän huoneen missä tuon sitten huomaa, mutta tuon tyyppisessä ympäristössä tykkään elokuvani katsoa. En siis ambilight valodiskon loisteessa, vaikka en pistäisi pahakseni vaikka urheilua katsoessa. :D
Juurikin näin. Ainakin tuo omani näyttää tasaisella juuri mustan yläpuolisella "mustalla" lähinnä valovuotoiselta LCD-paneelilta ja kyllä netti on pullollaan kuvia vastaavista, että ei varmaan kovin harvinainen tilanne.
Tuon takia juuri oikein säädetty 16-235 alue on erittäin tärkeä ja tekee kuvasta nautittavan mainituissa tilanteissa.
Vähänkään valoisassa tilassa katsovat tai yksisarvisen omistajat tuosta ei tiedä mitään. :)
 
Viimeksi muokattu:

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 061
Kalibroinnilla ei ollut vaikutusta tummien erottuvuuteen C9 kanssa? Kirkkaudensäätö jos on ainut tapa millä tuohon vaikuttaa niin joko menee pikkusen mustat tukkoon tai sitten jollain matskulla palkit harmaantuu. Ihme juttu vehkeeltä jonka vahvuus pitäis olla nimenomaan noiden toisto.

"Aladdinin raidat" tulee muuten esille myös kun katsoo Amazon Primen "Tales from the loop" -sarjaa, jonkun verran harmaata / pimeää kohtausta siinä, taidan ne raidat kyllä bongata jo muutoinkin kun vain harmaissa :D Saattaa olla myös lähdemateriaalilla vaikutusta.

Nuo jos olisivat olleet enemmän esillä arvosteluissa niin mitenköhän olis mahtanut pärjätä...
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 881
Kalibroinnilla ei ollut vaikutusta tummien erottuvuuteen C9 kanssa? Kirkkaudensäätö jos on ainut tapa millä tuohon vaikuttaa niin joko menee pikkusen mustat tukkoon tai sitten jollain matskulla palkit harmaantuu. Ihme juttu vehkeeltä jonka vahvuus pitäis olla nimenomaan noiden toisto.
Mielestäni OLEDin vahvuus on oikea musta, mutta kaikki vähän sen yli menevä ei taas ole, vaan parempia vehkeitä on olemassa sellaiseen.
Ei sillä, kyllä OLEDin kuvaa kokonaisuutena itse katson ihan mielelläni mutta ei se todellakaan ole paras kaikessa.

Luultavasti tuota kirkkaussäätöä voisi huijata sopivasti värien biaseja säätelemällä, että saa "hyppäytettyä" säätöasteikko sopivalla tavalla siten.


"Aladdinin raidat" tulee muuten esille myös kun katsoo Amazon Primen "Tales from the loop" -sarjaa, jonkun verran harmaata / pimeää kohtausta siinä, taidan ne raidat kyllä bongata jo muutoinkin kun vain harmaissa :D Saattaa olla myös lähdemateriaalilla vaikutusta.
Lähdematskulla on siinä mielessä vaikusta, että juuri sopivanlaisissa kohtauksissa niitä näkyy. Sinänsä se materiaalin laatukaan ei itsessään vaikuta, vaan ne "sopivat" sävyt. Tuo siis, jos ja kun nuo osaa tai oppii bongaamaan sieltä, ellei yksisarvinen ole kyseessä. Ignorance is a bliss asenne auttaa aina. :)


Nuo jos olisivat olleet enemmän esillä arvosteluissa niin mitenköhän olis mahtanut pärjätä...
Arvosteluissa taidetaan olla valikoivasti sokeita ns. tyypillisille ongelmille, ja onhan siellä varmaan sekin takaraivossa, että niitä testileluja ei ehkä putkahtele samaan tapaan automaattisesti, jos niistä kovin alkaa huudella, ainakin siis näillä pienemmillä testaajilla. Tai sitten niille "sattumalta" osuu aina kohdalle yksisarvinen....
 
Liittynyt
23.11.2017
Viestejä
1 903
Kalibroinnilla ei ollut vaikutusta tummien erottuvuuteen C9 kanssa? Kirkkaudensäätö jos on ainut tapa millä tuohon vaikuttaa niin joko menee pikkusen mustat tukkoon tai sitten jollain matskulla palkit harmaantuu. Ihme juttu vehkeeltä jonka vahvuus pitäis olla nimenomaan noiden toisto.

"Aladdinin raidat" tulee muuten esille myös kun katsoo Amazon Primen "Tales from the loop" -sarjaa, jonkun verran harmaata / pimeää kohtausta siinä, taidan ne raidat kyllä bongata jo muutoinkin kun vain harmaissa :D Saattaa olla myös lähdemateriaalilla vaikutusta.

Nuo jos olisivat olleet enemmän esillä arvosteluissa niin mitenköhän olis mahtanut pärjätä...
Haha, katsoin myös itse tuota Tales from the looppia ja tuli Aladdin mieleen. Eka kerta ikinä kun nuo raidat ovat näkyneet itsellekin vähän häiritsevinä. Tuossa sarjassa on juuri sellaista tasaisen harmaata pimeäkohtaa jatkuvasti ja todella pitkiä hitaita sivuttaispannauksia. Tuo sarja käy kyllä ajoittain ihan torture testistä.
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 881
Haha, katsoin myös itse tuota Tales from the looppia ja tuli Aladdin mieleen. Eka kerta ikinä kun nuo raidat ovat näkyneet itsellekin vähän häiritsevinä. Tuossa sarjassa on juuri sellaista tasaisen harmaata pimeäkohtaa jatkuvasti ja todella pitkiä hitaita sivuttaispannauksia. Tuo sarja käy kyllä ajoittain ihan torture testistä.
Enpä tuota mainittua looppia ole itse edes kokeillut mutta tiedän kyllä, että sopivanlaisella materiaalilla ne raidat kyllä aina näkyy, kun tietää mistä on kyse. Välillä tuntuu, että sitä on useasti peräkkäin ja sitten taas voi mennä pitkäänkin, että sopiva pätkä tulee esille. Tosiaan nuo on kuitenkin niitä juttuja, jotka ihan erillisillä testikuvilla voi todeta helpoitenkin, tuo oikea materiaali ottaa aikansa. Eli siinä mielessä, useasti näkemäni vinkki uuden telkkarin ostajan kysellessä vinkkejä testata onko oma laite virheetön, että älä käytä testimateriaalia vaan katsele miltä se oikea materiaali näyttää ja jos et huomaa siinä äkkiseltään mitään, niin anna olla, on melko huono. Tuossa kun on kyse vain siitä, että sattuuko juuri oikeaan aikaan katselemaan oikeaa materiaalia missä paneelin virheet näkyy. Yleensä se tulee esille vasta, kun palautusoikeus ehti jo umpeutua. Mutta antaapa tämän olla, tästä on ollut puhe, että me ei ala näihin juttuihin täällä. :)

Tosiaan OLEDilla tuo sivuttaisliike on vielä yksi joka tuppaa sopivassa tilanteessa korostamaan ongelmaa, joten jopa testikuvat saattavat antaa liian ruusuisen kuvan, tai se, että jotain mainittuja testipätkiä katselee pysäytyskuvasta, joka saattaakin näyttää lähes virheettömältä.

Ei videoissa ole olemassakaan mitään torturea, on vain näyttöjä jotka eivät kykene toistamaan oikein.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.11.2018
Viestejä
472
Te kenellä on LG C9 ja PC siinä kiinni. Oletteko ikinä huomanneet PCn tarjoavan 4K 120hz resoluutiota? Itsellä amdn Vega 56 Windowsin asetuksissa sitä tarjosi. Silloinen (eilinen) HDMI-kaapeli sitä toistanut. Kävin ostamassa uudemman kaapelin. Nyt ei tota resoluutiota millään kaapelilla. TV päivittyi välissä ja voisi olla syy tuohon. Mietin vain että jos saisin 4K 120hz toimimaan ilman virallista HDMI2.1 lähdettä.

Edit: Todennäköisesti ohjain ongelmaa PCn päässä. Tutkitaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 453
Te kenellä on LG C9 ja PC siinä kiinni. Oletteko ikinä huomanneet PCn tarjoavan 4K 120hz resoluutiota? Itsellä amdn Vega 56 Windowsin asetuksissa sitä tarjosi. Silloinen (eilinen) HDMI-kaapeli sitä toistanut. Kävin ostamassa uudemman kaapelin. Nyt ei tota resoluutiota millään kaapelilla. TV päivittyi välissä ja voisi olla syy tuohon. Mietin vain että jos saisin 4K 120hz toimimaan ilman virallista HDMI2.1 lähdettä.

Edit: Todennäköisesti ohjain ongelmaa PCn päässä. Tutkitaan.
PC tarjoaa 120Hz tilaa, mutta resoluutio tippuu 1080p/1440p kunhan painaa "käytä".

Googlella löytynyt lainaus: "4K@120Hz YCbCr 4:2:0 technically fits into 18Gbps bandwitdh but it's not within official HDMI2.0b spec"

Ja löytyi myös kiva taulukko vaadituista datanopeuksista eri resoluutio-taajuus-chroma kombinaatioilla:
 
Liittynyt
20.11.2018
Viestejä
472
Perhana, ainakin valinnaksi tuli Ratukan ohjauspaneeliin...
Ei vaan tänään ehdi kunnolla testaamaan...
Tuli tämä testattua ja ainakin toi gsync testi näyttää toimivan. Eli on ihan selkeä ero onko freesync päällä vai pois Radeonin asetuksista.
 
Liittynyt
20.11.2018
Viestejä
472
PC tarjoaa 120Hz tilaa, mutta resoluutio tippuu 1080p/1440p kunhan painaa "käytä".

Googlella löytynyt lainaus: "4K@120Hz YCbCr 4:2:0 technically fits into 18Gbps bandwitdh but it's not within official HDMI2.0b spec"

Ja löytyi myös kiva taulukko vaadituista datanopeuksista eri resoluutio-taajuus-chroma kombinaatioilla:
Jees sain pakotettu 4k@120hz ja aika kiva näköseks kuva hajosi. Maksimi tosiaan 4k@60hz 4:4:4 8bit.

Ja kuten edellisessä viestissä laitoin niin freesync vaikuttaa toimivan.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
2 122
PC tarjoaa 120Hz tilaa, mutta resoluutio tippuu 1080p/1440p kunhan painaa "käytä".

Googlella löytynyt lainaus: "4K@120Hz YCbCr 4:2:0 technically fits into 18Gbps bandwitdh but it's not within official HDMI2.0b spec"

Ja löytyi myös kiva taulukko vaadituista datanopeuksista eri resoluutio-taajuus-chroma kombinaatioilla:
Itsellä pitää olla 10m kaapeli, niin olen tyytynyt 1440p:hen. Tosin, senkin kanssa on sellaista tappelua välillä, että en ole jaksanut enää vääntää. Pitäisi varmaan joku aktiivikaapeli hommata ja taidan käyttää rahat johonkin muuhun xD
Lisäksi kun on 2 näyttöä (DP ja HDMI), VR-lasit (HDMI) ja sitten tuo C9 vielä (HDMI) niin loppuu paikat kesken...
Ostin DP -> HDMI passiivisovittimen tuolle 1920-näytölle ja sitten kävi niin, että kun heitti C9:n kiinni, niin kone ei enää käynnisty (tai käynnistyy se, mutta ei tule mihinkään kuvaa) jos telkku tai vahvari (riippuen siitä kytkeekö kompuutterin töllöön vai vahvariin) on päällä.
Töllöön jos kytkee ja siitä äänet eARC:lla vahvariin, niin äänet pätkii jatkuvasti. Joten se ei oikein ole vaihtoehto xD

Rakennan jossain välissä toisen koneen pelkästään tuohon käyttöön, niin ei tartte kikkailla...
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 061
Haha, katsoin myös itse tuota Tales from the looppia ja tuli Aladdin mieleen. Eka kerta ikinä kun nuo raidat ovat näkyneet itsellekin vähän häiritsevinä. Tuossa sarjassa on juuri sellaista tasaisen harmaata pimeäkohtaa jatkuvasti ja todella pitkiä hitaita sivuttaispannauksia. Tuo sarja käy kyllä ajoittain ihan torture testistä.
Jep :D Mutta kivannäköistä kuvaa kyllä muuten, joutuu töllö koville siltin tuon kanssa
 
Liittynyt
05.05.2020
Viestejä
3
Ok, eli todellisuudessa non-issue nykyisillä 10-bit paneeleilla. Silti huonoa viestintää alunperin LG:ltä, tuon olisi voinut tuoda esiin jo CES:ssä. BX:ssä vain 2 x HDMI 2.1 4K 120Hz, joka hieman vähentää mallin haluttavuutta, alpha 7 Gen 3 prossun lisäksi.
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
77
Onkos muilla tuota ongelmaa, että PC käytössä kirkkaus himmenee itsestään ajan kanssa vaikka elokuvaa katsellessa? Normaalisti VLC alla ja 10 minuutin välein joutuu hiirtä liikuttelemaan jolloin kirkkaus kasvaa huomattavasti. TV tunnistaa ainakin liikettä tulevan koska se ei mene näytönsäästäjäänkään. Philipsin 854 ja kaikki kuvanparannukset pois käytöstä.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
241 515
Viestejä
4 213 604
Jäsenet
71 076
Uusin jäsen
hopoh

Hinta.fi

Ylös Bottom