Missä niitä puristeja on?
AVS:llä luulen lukeneeni parin sellaisen kirjoituksia
Mielestäni niitä on siellä missä väreistä aletaan hiomaan mittalaitteilla viimeisiä kymmenyksiä tilanteessa jossa lähtöarvokin pyörii dE 1 tienoilla...
Tunnustan itsekin olevani kallellaan tuohon suuntaan vaikka olenkin onnistunut vielä kiusausta välttämään 77":llani.
Varsinkin värien osalta harva pystyy varmaan täysin luotettavasti edes silmällä huomaamaan tuota, ainakaan ilman sopivaa referenssiä vieressä.
Harmaasävyissä harjaantunut silmä huomaa helpommin edes ilman verrokkia vieressä. Mutta väärän kirkkaussäädön kyllä pimeässä voi huomata muuten vain tarkkaavainen katsoja, etenkin jos näyttölaite ei muutenkaan juuri musta yläpuolista tasoa kykene toistamaan kuin välttävästi.
Kirkkauden arvo vaikuttaa myös kalibroinnissa ditheröintiin eli se jolla palkki 18 näkyy voi ditheröinti olla paljon parempaa kuin sillä millä näkyy palkki 16.
TV:t ei vaan kykene (vielä) täydellisyyteen...sitä odotellessa.
Onhan TV:tä jotka tuohon kykenee mutta OLEDilla se ei aina onnistu.
Jos ei ole todella tummia kohtauksia, niin väitän että noin pienet erot jää monelta huomaamatta ja jos mukana on kirkkaampia kohtia niin ei näe ne puristitkaan.
No niitä todella tummia kohtauksia kuitenkin on aika useissakin elokuvissa ja jos niitä katsoo täysin pimeässä, ei sen huomaamiseen mikään puristi mielestäni tarvitse olla, varsinkaan jos katsoo OLEDilla ja ei satu olemaan harvinaisen yksisarvisen omistaja.
Riippuen yksilöstä sen joko huomaa silmällä täysin pimeässä huoneessa tai ei.
Itse ostin 30x koruluupin ja sillä näkee myös yksittäiset pikselit ja ne välkkyy kuten tähtitaivas tuolla rised black "vialla".
Jos huoneessa on vähänkin valoa tai paneelilla muutakin väitän että kukaan ei näe tuota hienoista nousua.
Jos tosiaan koruluupilla pitää katsoa, että huomaa tuon niin kyllä harvinaisen paneelin omistaja on ja voi onnitella itseään. Kuinkahan monta tuollaista paneelia missä vähänkin 0% videotason yläpuolella oleva "musta" on niin tasaista kautta paneelin, että siinä ei jonkinlaista viirua tai LCD-valovuodon kaltaista pilveilyä ole seassa paljastamassa tilannetta. Sinulla sellainen selkeästi on, jos luuppia tarvitaan...
Puheet puolikkaista tai jopa pienemmistä kirkkauden asetuksista on mielestäni vähän yliammuttuja ainakin 16-235 materiaalilla
Siis tuohan on ihan perusjuttu ollut näytöissä kautta aikojen, että voidaan säätää 16-235 alue oikein (tai 0-255 jos sitä käytetään). Tuohan on vielä sellainen perussäätö jonka kuka tahansa jannu voi silmällä säätää sopivanlaisella testikuvalla. Aika harvassa itselläni on olleet näytöt joissa kirkkaussäädöllä ei saisi juuri oikeaa palkkia vilkkumaan... Joten siinä mielessä tuo LG:n n. 3 pykälän (siis videosignaalin tasolla) hypyt per yksi kirkkaussäädön pykälä ei ole kyllä mielestäni ihan järkevä. Siinä säätimessä on niitä pykäliä kuitenkin niin paljon, että asteikkoa olisi voinut vähän miettiä tarkemmin. Mutta tuo nyt menee varmaan samaan kategoriaan kuin tuo digiboksitoteutus tässä merkissä, eli käsittämättömiä pikku juttuja jotka tekevät käytöstä erittäin epämiellyttävää mutta jotka olisi voitu pienellä koodauksella tehdä täysin eri tavalla (lue toimivalla).
Näin olen itsekin ymmärtänyt, mutta käsittääkseni vika koskettaa nimenomaan Apple TV palikkaa, ei niinkään LG:n omaa Apple TV appia. Eli tuossa LG:n sovelluksen tapauksessa kyse taitaa olla enemmän siitä, onko jokin elokuva nyt masteroitu true black vai ei.
Tätä epäilen itsekin. Sen aikakin ole omassani varmistanut, että erilliseltä ATV:ltä tuo mustan taso ulostetaan väärin DV:llä.
Näinpä tietysti, mutta se että liikutaan hieman absoluuttisen mustan yläpuolella ei ole mitenkään ihanteellinen tilanne OLED-paneelille, kun alkaa kaiken maailman viiruja ja muita epätasaisuuksia kurkkimaan ruudusta (vai oliko siellä jollain yksisarvinen, täysin tasainen paneeli?).
e: eli lähtökohtaisesti, jos musta on masteroitu "ei mustana", niin näkyy pimeissä kohtauksissa OLED:in heikkoudet helpoimmin vs. "täysin musta". Vaatii tietysti pimeän huoneen missä tuon sitten huomaa, mutta tuon tyyppisessä ympäristössä tykkään elokuvani katsoa. En siis ambilight valodiskon loisteessa, vaikka en pistäisi pahakseni vaikka urheilua katsoessa.
Juurikin näin. Ainakin tuo omani näyttää tasaisella juuri mustan yläpuolisella "mustalla" lähinnä valovuotoiselta LCD-paneelilta ja kyllä netti on pullollaan kuvia vastaavista, että ei varmaan kovin harvinainen tilanne.
Tuon takia juuri oikein säädetty 16-235 alue on erittäin tärkeä ja tekee kuvasta nautittavan mainituissa tilanteissa.
Vähänkään valoisassa tilassa katsovat tai yksisarvisen omistajat tuosta ei tiedä mitään.