Kiitti, kun testasit esimerkkikohtauksia omassasi. Tosiaan itsekin aiheesta kovasti juttuja etsittyäni todennut, että kyllä se konsensus taitaa kriittisesti tarkasteltuna olla sen kannalla, että täysin raidatonta OLEDia ei olekaan tai äärimmäisen harvinainen yksilö kyseessä. Enemmän näyttäisi siltä, että se joitain häiritsee enemmän kuin toisia ja nuo jotka niitä enemmälti tuon takia ovat paremman toivossa vaihdelleet, tuntuvat olevan sitä mieltä juurikin, että täysin raidatonta ei ole. Edelleen tietysti olisi mukava muiltakin kuulla miltä elokuvien testipätkät ovat näyttäneet, erityisesti 77:n osalta, kun ne vaikuttaisi lukemani perusteella olevan vähän ongelmallisempia.Tämä "näkyykö raitoja" on niin subjektiivinen juttu, että vaikea oikeasti verrata mitä se kenellekin tarkoittaa. Ovathan ne raidat jossain määrin joka OLEDissa olemassa, koska täysin sileään 5% Gray ei tämä tekniikka yksinkertaisesti pysty. Kokonaan toinen kysymys on se, kuinka selkeitä nuo raidat ovat.
Pystyn nuo raidat omassa B8 65" näkemään mainitsemissasi esimerkkikohtauksissa, mutta se todella edellyttää niiden etsimistä kuvasta. Voin sanoa noin 100% varmuudella että esim avokki ei ole ikinä havainnut tai tiedostanut noita raitoja missään kohdassa. Millään tavalla häiritseväksi tai silmiinpistäväksi noita ei voi mitenkään kuvailla. Ongelma on omassa yksilössä ainakin niin merkityksetön, että jos vaikka 300€ lisähinnalla saisi nuo raidat kokonaan pois, en silti näkisi sitä hinnan arvoiseksi, koska 99,x% ajasta niitä ei huomaa ollenkaan. Sen sijaan LCD puolen DSE:t ja haloilut pistävät silmään hyvinkin selvästi ja ärsyttävät jokaisessa hämäräkohtauksessa.
En usko että saat tähän sen kattavampaa vastausta kuin että nuo raidat ovat jossain määrin olemassa joka yksilössä, mutta hyvin harva niitä testivideoiden ulkopuolella juurikaan huomaa.
Tähän soppaan vielä lisänä juuri se, että tositilanteessa raidat sitten tuppaa ehkä näkymään jopa enemmän kuin vaikka testikuvista voisi saada käsityksen. Esimerkiksi omassani on omasta mielestäni testikuvat melko ruman näköisiä, kuten olen tännekin postannut useampia. (Kamera ja kameran asetuksetkin vaikuttaa paljon, pitäisi ehkä napata vielä paremmalla kameralla / suunnilleen saman kirkkauksisia kuvia omasta ja verrata niihin pariin 77:n kuvaa mitä ketjussa on) Mutta siitä huolimatta en kaikista yleisesti mainituista elokuvien/sarjojen testipätkien kaikista kohdista saa raitoja edes näkymään, kun taas osasta näen ne kyllä heti. Mutta nuo pätkät jotka täällä olen maininnut, niin kaikki muutkin sieltä raidat ovat löytäneet, jotka täällä ovat sanoneet niitä kokeilleensa. Varmasti siinäkin on eroja miten vähän tai paljon ne kenelläkin niissä näkyy PLUS tähän lisättynä se millä asetuksilla paneelia kukakin ajaa...? Esimerkiksi minä käytän erittäin matalaa OLED-valon asetusta ja sen selvästi voi testikuvillakin todeta, että tuon mataluus kuten myös kirkkaus ja gammasäädön asento vaikuttaa ihan v***sti. Saan esimerkiksi omassani jopa 5% testikuvan näkymään käytännössä sileänä, kun muutan näitä asetuksia, esimerkiksi pelkkä gamma 1.9 (siis ihan vain testi vuoksi) tuottaa lähes sileää ja jo muutos BT/2.4 gammasta 2.2:een vaikuttaa selvästi. Siihen sitten, jos kirkkautta nostaa vaikka 50 > 52 vaikuttaa ja/tai nostaa OLED-valoa. Tai sitten heitän jokin eloisa-oletusmoodin päälle.
Toisaalta omassani niillä omilla normaaliasetuksillani näen raitoja kyllä 5% korkeammissakin testikuvissa, joten sen puolesta tämä ei mikään priimapaneeli ole. Mutta taas kirkkaampi pää on erittäin hyvä, että kuvan eri osissa ei näy havaittavaa sävyeroa edes 100% kirkkaudella, olen myös tuolle ominaisuudelle tosi tarkka, enkä voi sietää paneelia, jossa vaikka reunat on eri sävyiset. Tuokin on lukemani perusteella myös aika yleisestä OLEDeissa.
Elikkä voi olla, että tähän täytyy vain totutella. Vaihtoehtona olisi tietenkin lähteä paneelilottoon mutta olisinko tyytyväinen siihen, että raidat tositilanteessa sitten näkyisivät EHKÄ hieman vähemmän kuin nyt, jos ne kuitenkin näkisin edelleen? Luultavasti en.
Asia nyt vielä on toistaiseksi harkinnassa mutta vaihtoehtona kuitenkin tällä hetkellä olisi sitten maksaa tonni ekstraa, kun tuo tarjouskin oli ja meni enkä tiedä ehtiikö uusiutua palautusoikeuden puitteissa. Nämä liikkeethän ei näitä vain päittäin vaihda toiseen vaan se pitäisi palauttaa ja tehdä uusi tilaus. Eipä markkinoilla oikein mitään muutakaan laitetta tällä hetkellä ole telkkaripuolella mitä mieli tekisi nyt kokeilla tässä kokoluokassa. Ja vaikka nyt vaikuttaa, että kokemukseni 77" OLEDista ovat negatiivisia, niin on siinä paljon hyviäkin puolia, ehkä niistä myöhemmin tulee tarinoitua enemmän ja sori taas pitkästä jaarittelusta.
Olin ymmärtävinäni, että C9:n sisäisillä apeilla ei välttämättä ehkä onnistuisi lainkaan vaikka esim. eARC:n kautta saa vietyä läpi kaikki HDMI:llä kytkettyjen laitteiden äänet. Sisäinen toteutus tällä hetkellä estäisi sen. Voin olla väärässäkin mutta tuonhan näkisi saako joku eARC vahvarin omistava sisäänrakennetun Netflix apin kautta niitä ulos.C9 appleTV appi, onko kuulunna kyliltä milloin Dolby Atmos tuki tulisi?
Se mitä itse olen seurannut, niin uudet tulee yleensä ensin myyntiin ja vähän myöhemmin vuokralle (varmaan samaan aikaan kuin sen fyysinen mediakin), se vuokralletulopäiväkin on yleensä mainittu.Samaan syssyyn voisi röyhkeästi offtopiccina udella että onko sääntöä / tuntumaa ATVn uusista elokuvista että milloin saa myös vuokralle? Uusia on mutta vain ostoon.
Viimeksi muokattu: