Katoitko muuten testudo80 blade runneria Netflixin kautta vai itunesin? Tai apple tv4k mikä sulla on. Applen systeemissä tuo kun on dolby vision ja Netflix toki 4K, mutta ei dv:tä.
Toivottavasti et pety. Ainakaan Netflixin kuva ei ollut mitään ihmeellistä katsottavaa C9:stä. En ole vielä katsonut, miten perus Blu Ray näkyy (ei 4K UHD).
Vastaan molemmille tässä samalla. Eli minulla on nyt mahdollisuus katsoa esim. tuo
Blade Runner 2049 näin:
LG OLED 65" C9
1. tv:n oma Netflix app
2. Apple TV 4K Netflix app
3. Apple TV 4K iTunes elokuva
Netflixsissä elokuvan kohdalla ilmoitetaan mm. tiedot: Ultra HD 4K ja 5.1. Tämä siis kohdat (1. ja 2.). Myös Dolby Vision logo näkyy hetken oikeassa yläkulmassa. Kuvanlaatu on lähes identtinen. Sanoisin että oikein hyvä. Liikkeentoistosta värimaailmaan ja tarkkuuteen.
MUTTA
Apple TV 4K kohdalla elokuvan tiedoissa lukee: 4K, Dolby Vision, Dolby Atmos. Kuvanlaatu on yleisesti astetta vielä parempaa. (Blu-ray-soittimella sitten taas vielä astetta parempaa Apple teeveeseen verrattuna. Näin Internet kertoo).
HUOM.
Kuvanlaatu muodostuu erittäin paljon henkilön X tekemistä asetuksista. Kuvasta saa sellaisen että se on luonnollinen, täysin sulava (ei nykimistä), upea värimaailma, musta, valkoinen, terävä, mutta ei liian. Ja lista jatkuu.
Suurin MUTTA tulee kuitenkin siitä että Apple TV 4K kohdalla tv:ssä on valittavana 5 erilaista kuvatilaa kun Netflix kohdalla kuvatiloja on 10. Tämä herättää kysymyksen siitä onko Netflix kuva ns. aitoa 4K:ta tai aitoa HDR-kuvaa... mitä se on.
Minun timantti silmillä Apple TV 4K kuva on eri tasolla mitä Netflixsissä. Nyt huom. bluray-soittimella joku voisi sanoa samaa verratunna Apple teeveeseen. Nyt kuitenkin puhutaan henkilöistä jotka hakevat sitä todella hyvää kuvaa.
Moni katsoo iltaisin hämärässä, kuva-asetukset tekee tv itse valaistuksen mukaan ja muutenkin. Ei voida puhua samasta tilanteesta. Jos kuitenkin olet se henkilö, joka hakee äärimmäisen hyvää kuvaa niin sitten on mentävä sinne bluray-soitin osastolle ja hankittava sellainen 4K UHD Blu-ray -levy, joka on parhaimmasta päästä.
Blade Runner 2049 on sellainen. Myös soittimilla on eroa. Jonkun mielestä jopa HDMI-piuhalla on eroa ja varmasti ihan edullisimman ja kalleimman välillä on. Huom. kuva ja ääni.
Eli ...
Jos kysytään onko Netflixsissä sitä Dolby Visionia esim. niin sanoisin näin että Netflix kuva verrattuna Apple TV 4K iTunesista ostetut elokuvat, ei ole sama kuva. Apple on edellä.
Näin ollen voidaan arvailla mitä tuo Netflixsin kuva todellisuudessa on? Miksi tv antaa useita kuvaprofiileja (10 kpl). RATINGS-sivuston mukaan SDR sisällölle on 10-profiilia kun aidolle HDR sisällölle on 5-profiilia. Näin itse tulkitsen.
Pointti kuitenkin tässä on se että useimmille ihmiselle. Sanotaan nyt vaikkapa 80-90 %, niin heille Netflix kuva niin tv:n oma appi tai esim. Apple TV:n, niin se on erinomainen. Kaikilta osa-alueilta.
Jos haet äärimmäistä laatua, uskon että Blu-ray-soitin on se valinta.
Jälleen MUTTA.
On tärkeä ymmärtää että näiden (1. 2. 3.) kohdalla puhumme striimaamisesta, jolloin käyttäjän omalla Internet-yhteydellä on väliä. Signaali voi olla 5/5, MUTTA on mahdollista että välillä data ns. yskii. Tämä näkyy heti kuvanlaadussa. Eli se voi vaihdella elokuvan aikana.
Itsellä Telian 100 megaa, valokuitu. Sekin yskii välillä. Suoraa en osaa vastata onko Netflix kuva "Dolby Visionia" vai jotain.
@Kihap olisi kiinnostavaa jos ehdit jossain välissä laittaa tietoa tuosta soittimen kuvasta, laadusta, jne.
...
Sanon sen ihan loppuun vain että kun halutaan parasta äänenlaatua niin siihen voi oikeasti laittaa vaikka 50,000 euroa aina akustiikasta lähtien. Kuvanlaatu ei ole mikään poikkeus. Voit rakentaa vaikka pienen elokuvateatterin kotiisi.
Olen itse täällä jankannut sen äärimmäisen äänen ja kuvan perään, mutta lopulta oppinut kantapään kautta että myös 9/10 voi olla täysin riittävää. Toki pyrin silti kohti sitä äärimmäisyyttä. Kun edessä on 65" tuumaa niin toki haaveilen 77" tuumasta. MUTTA käykö sitten niin että jonain päivänä haaveeni on 85" tuumaa.
Onko minulla oma soitin ja hyllyssä 500 elokuvaa, joiden keskihinta on 30 euroa kappale. Arvostan heitä, jotka tekevät tästä elämän pituisen harrastuksen itselleen. Suoratoisto kehittyy valtavaa vauhtia. On mahdollista että pääsemme hyvin lähelle äärimmäisen laadukasta kuvaa, joka riittää 99 % katsojista.
Netflix kuva on monille täysin riittävä. Itselleni Apple TV 4K:n kuva on riittävä. Haaveena kuitenkin Blu-ray-soittimen kuva, jos siinä olisi sittenkin se silmin nähtävä ero. (t. timanttisilmä)