OLED-TV

UHD BluRay levyillä on kuitenkin käytössä (ilmeisesti) DV eikä HDR10+ eli jos pitää HiFistellä niin pitää kuitenkin ottaa se konkreettinen levy, ja siinä sitten DV jos on jotain muuta kuin perus HDR ollakseen.

Sitä paitsi Dolby Vision sointuu Dolby Atmoksen kanssa nätisti :geek:
Myöskin levyiltä löytyy eri leirien yksilöitä.

Esimerkkeinä omasta hyllystä:
- Spiderman Homecoming / Dolby Vision / Spider-Man: Homecoming 4K Blu-ray Release Date October 17, 2017
- The Matrix / Dolby Vision / The Matrix 4K Blu-ray Release Date May 22, 2018
- Alita: Battle Angel / HDR10+ / Alita: Battle Angel 4K + 3D Blu-ray Release Date July 23, 2019
- Alien (40v juhlajulkaisu) / HDR10+ / Alien 4K Blu-ray Release Date April 23, 2019
- X-Men: Dark Phoenix / HDR10+ / X-Men: Dark Phoenix 4K Blu-ray Release Date September 17, 2019
- Dark Knight -trilogia / HDR10 / The Dark Knight 4K Blu-ray Release Date December 19, 2017
- Blade Runner 2049 / HDR10 / Blade Runner 2049 4K Blu-ray Release Date January 16, 2018

Jostain syystä blu-ray.com sanoo ja näyttää (takakansikuva) Alitalle DV + HDR10+, mutta ainakaan pohjoismaisen julkaisun kuorissa ei missään mainita DV:tä ja muistelisin että televisiokin näytti vain HDR logon, joten lienee vain jenkkiversiossa.
 
Ois paras kun vain kaikki siirtyisi samaan formaattiin, vituttaa tuollaiset "formaattisodat" kun kaikki laitteet ei kuitenkaan tue kaikkia. Dolby Vision on ylivoimainen, mutta ottaa lisenssimaksut. Toisaalta, jos tuo voittaisi formaattisodan, niin varmasti samalla tulisi Dolby Atmos-tuki kylkiäisenä sitä tukeviin telkkuihin.
 
Myöskin levyiltä löytyy eri leirien yksilöitä.

Esimerkkeinä omasta hyllystä:
- Spiderman Homecoming / Dolby Vision / Spider-Man: Homecoming 4K Blu-ray Release Date October 17, 2017
- The Matrix / Dolby Vision / The Matrix 4K Blu-ray Release Date May 22, 2018
- Alita: Battle Angel / HDR10+ / Alita: Battle Angel 4K + 3D Blu-ray Release Date July 23, 2019
- Alien (40v juhlajulkaisu) / HDR10+ / Alien 4K Blu-ray Release Date April 23, 2019
- X-Men: Dark Phoenix / HDR10+ / X-Men: Dark Phoenix 4K Blu-ray Release Date September 17, 2019
- Dark Knight -trilogia / HDR10 / The Dark Knight 4K Blu-ray Release Date December 19, 2017
- Blade Runner 2049 / HDR10 / Blade Runner 2049 4K Blu-ray Release Date January 16, 2018

Jostain syystä blu-ray.com sanoo ja näyttää (takakansikuva) Alitalle DV + HDR10+, mutta ainakaan pohjoismaisen julkaisun kuorissa ei missään mainita DV:tä ja muistelisin että televisiokin näytti vain HDR logon, joten lienee vain jenkkiversiossa.

No niimpä onkin joo, ja aikaisemmalla listauksellakin on tosiaan mainittu olevan tuota HDR10+ myös levyillä.

TV:n osuus tässä itselläni ei tee asiasta viheliäistä vaan soitin + levyn tiedot. Eli C9 kyllä vaihtaa HDR ja DV mukaan oitis mutta Sonyn soittimesta UBPX700 pitää vissiin vieläkin laittaa käsin DV päälle jos levyllä on, ja tuota saa välillä ihan urakalla etsiä levyn takakannesta että onko vaikö eikö.
 
Tässä näkökulmaa HDR10+ hehkutukseen.

HDR10+vsDV.png
Vanhaa tietoa tuossa listauksessa, esim. NVidia Shield TV tukee kyllä Dolby Visionia, toki pointti on edelleen validi.:)
 
Pitkin kevättä niitä tarjouksia tulee kun tyhjentelevät varastoja, varsinkin sitten jahka uudet mallit tulevat markkinoille.
 
Tässä tuon LG B8 paskafirmwarepäivityksen jälkeen jäänyt itselle vähän epävarma olo siitä, saiko kuvan näppituntumalla säädettyä takaisin oikein vai ei. Mustan taso on oikealla kohdalla, mutta nyt mm. Witcheriä, Lost in Space season 2 ja Messiah katsoessa tuli sellainen epäilys, että onko tässä kirkkauden noston sivutuotteena vääntynyt gamma alaspäästä korostuneeksi. Ainakin noissa kaikissa tuntui, että hämäräkohtauksissa musta oli oikeasti varsin harmaata, eikä true blackia käyty lähelläkään muussa kuin alkuintrossa tai lopputeksteissä. Ovatko muut huomanneet (Dolby Visionilla) samaa noissa sarjoissa, eli onko tuo vain tyylillinen valinta masteroinnissa, vai näyttääkö oma töllö näillä asetuksilla varjot liian vaaleina? Toisaalta Altered Carbon tai vaikkapa Jessica Jones eivät edelleenkään näytä haalistuneilta. Jos katson noita uusia sarjoja pleikkarin kautta HDR10:llä (jonka kirkkaussäätöjä ja gammaa tuo B8 firmware jostain syystä ei ryssinyt pilalle), tummat sävyt ovat kyllä lähempänä mustaa. Mutta toisaalta tämä voi olla ihan vain HDR10 vs DV tyylillinen ero. Noissa HDR10 muutenkin tuntuu, että yleisilme on vähän tummempi.

Eli, onkos muilla pistänyt OLEDilla ja DV:llä noiden sarjojen mustan haaleus silmään? Yksi hyvä clippi millä sitä kokeila on myös tuo Haunting of the Hill House episode 3 kohdassa 18:30 noin, jossa se poika lasketaan ruokahissillä kellariin. Onko teillä tuossa kohdassa kohtauksen mustan taso aavistuksen vai ihan selvästi mustaa harmaampi? Ainakin itsellä tuossa musta on ihan selvästi sellaista low-contrast harmaata (mustin palkkeihin verrattuna), vähän kuin elokuvateatterin kankaalla.
 
Tässä tuon LG B8 paskafirmwarepäivityksen jälkeen jäänyt itselle vähän epävarma olo siitä, saiko kuvan näppituntumalla säädettyä takaisin oikein vai ei.
Mulla on mennyt ohi, onko B8:lle tullut päivitys joka resetoi kuvasäädöt?
 
Tässä tuon LG B8 paskafirmwarepäivityksen jälkeen jäänyt itselle vähän epävarma olo siitä, saiko kuvan näppituntumalla säädettyä takaisin oikein vai ei.
En oo kyllä B8 kanssa huomannut mitään ihmeellistä. Polar (2019) - IMDb (Netflix, Dolby Vision) ainakin näytti yhtä hyvältä kuin aiemmin kun just tossa kaverille demosin yks päivä. Enkä ole kyllä muussakaan sisällössä tai peleissä mitä eroa huomannut.

Asetukset on itselläni Rtingsiin pohjautuvat, mutta oon säätänyt myös käsin niitä omaan silmään sopivimmaksi tuossa ihan lähiaikoina, joten paha sanoa ihan eksplisiittisesti mikä on "oikein" ja mikä "väärin" kuvanlaadun suhteen, kun omaan katseluympäristööni nuo asetukset oon sovittanut eikä ole 1:1 kopiot mistään muualta.
 
Meillä B8 ja C8 molemmat vetivät tummaa päätä tukkoon firmispäivitysten myötä. SDR:llä gamman sai suoraksi 20pt-kontrolleilla, mutta HDR/DV:llä tummimmat sävyt sai esiin vain brightnessia nostamalla, joka sitten korotti vähän vaaleampia sävyjä liikaa, joka ilmeni juurikin pimeiden kohtausten haaleutena. Loppujenlopuksi taloon jääneellä C8:lla pidetään vakiobrightnessia ja vaan hyväksytään että ihan tummin pää on tukossa.

Tuon macroblocking/firmissekoilun jälkeen olen todennut, että B7 on parempi kuin C8. Seiskalla ei ole ollut mitään ongelmia tumman pään kanssa.
 
Eli, onkos muilla pistänyt OLEDilla ja DV:llä noiden sarjojen mustan haaleus silmään? Yksi hyvä clippi millä sitä kokeila on myös tuo Haunting of the Hill House episode 3 kohdassa 18:30 noin, jossa se poika lasketaan ruokahissillä kellariin. Onko teillä tuossa kohdassa kohtauksen mustan taso aavistuksen vai ihan selvästi mustaa harmaampi? Ainakin itsellä tuossa musta on ihan selvästi sellaista low-contrast harmaata (mustin palkkeihin verrattuna), vähän kuin elokuvateatterin kankaalla.

Mulla ei ole OLEDia mutta Plasma, LCD ja LCOS videotykki. Kaikilla olen huomannut samaa ongelmaa ihan SDR-kuvalla tietyillä lähteillä. Oletko varma ettei kyseessä ole vaan huonosti masteroitu lähde? Olen huomannut että välillä jotkut sarjat ja leffat eivät ole kaikissa kohtauksissa mustia vaan kohtauksessa on jonkinlainen pohjaharmaus tai joskus jopa värifiltteri päällä. Juurikin 2.35:1, 2.39:1 ym. kuvasuhteen sarjoissa ja leffoissa huomaa parhaiten kun kohtauksessa pitäisi olla mustaa mutta on selvä kontrastiero mustien palkkien kuvan kanssa.
 
Mulla on mennyt ohi, onko B8:lle tullut päivitys joka resetoi kuvasäädöt?

Viime vuoden puolella .65 firmware. Sen jälkeen tullu joku pari uutta firmware-patchia, jotka eivät ole ongelmaa korjanneet vaan pitäneet entisellään. Ennen oikea brightness-säätö oli 51/100, tuon firmware-päivityksen jälkeen 59/100. Lopputuloksena gamma näyttää tummissa sävyissä ihan liian vaalealta, eli pitää valita joko black crush tai liian vaaleat tummat sävyt. LG tekninen tuki kieltäytyi uskomasta, että firmware tällaista aiheuttaa, koska sellaista ei lue patch noteissa, eivätkä auttaneet asiassa mitenkään.

Millä asetuksilla Divvy pidit tuota kirkkautta B8/C8 saadaksesi tumman pään sävyt näkymään? Tuolla perusasetuksella tuo black crush on itsellä niin hirveää tasoa, että yökohtaukset ovat melkein pelkkää mustaa eikä mistään saa mitään selvää.
 
Mulla ei ole OLEDia mutta Plasma, LCD ja LCOS videotykki. Kaikilla olen huomannut samaa ongelmaa ihan SDR-kuvalla tietyillä lähteillä. Oletko varma ettei kyseessä ole vaan huonosti masteroitu lähde? Olen huomannut että välillä jotkut sarjat ja leffat eivät ole kaikissa kohtauksissa mustia vaan kohtauksessa on jonkinlainen pohjaharmaus tai joskus jopa värifiltteri päällä. Juurikin 2.35:1, 2.39:1 ym. kuvasuhteen sarjoissa ja leffoissa huomaa parhaiten kun kohtauksessa pitäisi olla mustaa mutta on selvä kontrastiero mustien palkkien kuvan kanssa.

Tietyissä kuvalähteissä tämä on toki ihan tietoinen ja tyylillinen valinta, mutta tuntuu että tällä hetkellä tuo B8 korostaa ilmiötä, kun on pakko ajaa ylikorkeaa brightnessiä saadakseen tummimmat sävyt näkyviin.

Jokseenkin käsittämätöntä, että LG kehtaa julkaista noita toimivia asioita rikkovia firmwareja. 7-sarjassa rikottiin HDR game mode täysin, 8-sarjassa tumman pään gamma. Mitähän paskotaan 9-sarjassa? Melkein suosittelisin suoraan kaikkia uuden LG OLEDin ostajia blokkaamaan suoraan nuo LG softapäivitys-serverit, jotta laite toimii jatkossakin niin kuin pitää.

Sony on vissiin myös jonkin verran kunnostautunut noissa älyttömissä firmwareissa, mutta ne sentään jälkikäteen korjaavat vissiin mokansa, toisin kuin LG.
 
Ensi testin jälkeen...

tv: LG OLED 65" C9
etäisyys: n. 2 m
äänet: Genelec 2.1

Kuulostaa varmasti uskomattomalta niille joille Blade Runner 2049 tuttu. Edellisessä tv:ssä en ole tajunnut että kun "K" lentää ekaa kertaa Los Angelesin poliisilaitokselle, listittyään hetki sitten vanhemman replikanttimallin, niin itseasiassa hän lentää räntäsateessa joka vain yltyy pahemmaksi.

Kuva on täynnä yksityiskohtia. Niitä on niin paljon että ei voi kuin ihmetellä miten se on edes mahdollista tuottaa noin monta objektia kerralla, niin että liike on kuin tanssia, värit, terävyys.
Oliko liike mielestäsi filminkaltaista vai erottuiko nykiminen erittäin voimakkaasti?
Eli liittyen siihen mitä tästä puhuttiin pari päivää sitten.

Esimerkkinä, olen aina kitissyt sellaisesta kuvan rakeisuudesta, onko se sitten noicea tai jotain. Kokeilin ensin poistaa rakeisuuden, jonka jälkeen huomasin heti että haluan kuvaani niitä "rakeita". Musta on pikimustaa, mutta en halua ihan niin mustaa, joten säätämään.
Mikäli elokuvassa on filmiraetta tai sitä on sinne ohjaaja lisännyt alkuperäiseen materiaaliin, niin mielestäni sille ei pidä mennä tekemään mitään, koska se kuuluu siellä olla. Mikäli menee jotain kohinanvaimentimia käyttämään sen poistamiseksi niin kuva kärsii ja pahasti yleensä. Paha, että jotkut näyttölaitteet tahtovat poistaa tuota jopa pakolla.
 
Tietyissä kuvalähteissä tämä on toki ihan tietoinen ja tyylillinen valinta, mutta tuntuu että tällä hetkellä tuo B8 korostaa ilmiötä, kun on pakko ajaa ylikorkeaa brightnessiä saadakseen tummimmat sävyt näkyviin.

Jokseenkin käsittämätöntä, että LG kehtaa julkaista noita toimivia asioita rikkovia firmwareja. 7-sarjassa rikottiin HDR game mode täysin, 8-sarjassa tumman pään gamma. Mitähän paskotaan 9-sarjassa? Melkein suosittelisin suoraan kaikkia uuden LG OLEDin ostajia blokkaamaan suoraan nuo LG softapäivitys-serverit, jotta laite toimii jatkossakin niin kuin pitää.

Sony on vissiin myös jonkin verran kunnostautunut noissa älyttömissä firmwareissa, mutta ne sentään jälkikäteen korjaavat vissiin mokansa, toisin kuin LG.

Ennen oman C9 ostoa kattelin jonkin verran arvosteluja ja ainakin muutamassa mainittiin tuo automaattisten päivitysten blockaaminen.
 
Millä asetuksilla Divvy pidit tuota kirkkautta B8/C8 saadaksesi tumman pään sävyt näkymään? Tuolla perusasetuksella tuo black crush on itsellä niin hirveää tasoa, että yökohtaukset ovat melkein pelkkää mustaa eikä mistään saa mitään selvää.

B8:ssa en muista, kun se oli talossa sen verran vähän aikaa, mutta luokkaa 53-54 se oli. C8:ssa 52 riittää. Molemmilla kuitenkin tuo lukema korottaa jo niitä kriittisiä vähän korkeampia tummia liikaa ihan mittarinkin mukaan, ja subjektiivisesti arvioiden näyttäisi siltä, että väriliukumatkin kärsii tuosta korotuksesta ( DV/HDR:llä, ei SDR:llä ).

7-sarjassa rikottiin HDR game mode täysin

Jos B7 saa 1000nits metadataa niin EOTF-seuranta on prikulleen oikein, tietysti kirkkaan pään rolloffia lukuunottamatta. Jos taas telkkari saa 4000nits tai 10000nits metadataa niin game mode, technicolor ja ISF-kuvamoodit näyttävät sen liian tummana jo käyrän alkupäästä lähtien. Osittain asian korjaa active HDR:llä, paitsi tietysti game modessa. Jos peli käyttää NVidian APIa HDR:ään, niin metadata näyttäisi aina olevan 1000nits. Jos taas peli vaatii, että HDR kytketään ensin päälle Windowsin ohjauspaneelista, on metadata jotain muuta ja silloin B7:n game mode on liian tumma.
 
Hei!

Ajattelin kysyä täältä ensiksi

Huomasin eilen tv:ssä kuolleita pikseleitä ainakin 4kpl? Saattaa olla jopa 9?

Eilen laitoin lg:n tukeen viestiä ja vastaus on että pitäisi laittaa 3 kuvaa (testikuvasta, ylen kanavalta ja yksi oma missä näkyy parhaiten) ja kuvat että näkyy koko tv...
mutta tiedän että varmaankaan puhelimen kamera ei riitä erottamaan tota pistettä, vaikka sen silmällä näkee että onko jollain ollut samanlaista ongelmaa?

Eihän tuo maailman suurin ongelma ole mutta istumapaikalta 1,8 m näkee pienen roskan ylälaidassa missä noi on.

Ja tv lg c8 noin 8-9kk vanha

IMG_20200106_214818.jpg
Millaisella materiaalilla katsot noita kuolleita pikseleitä? Itsekin voisin katsoa löytyykö.
 
Ilmeisesti tulevassa CX-mallistossa liiketoistoa on viimein parannettu. Myös terävyys (skaalaus) on parantunut. Ensimmäiset kommentit olivat aika positiivisia. Vaan eipä tuo auta, kun ei niitä vielä ole edes saatavana. Ehkä tuota olisi jälkiviisaana kannattanut odotella vaan kun ei malta. Mikähän lie hintataso? Tuskin kovin merkittävästi nousee siitä millä nuo C9:t on nyt myynnissä. Villi veikkaus 65CX 1999,- ja 77CX 3999-.
Juu vuoden kuluttua. Ei millään laiteta tuollaisiin hintoihin keväällä. Hyvä jos alle 3000 e 65".
 
Tuon macroblocking/firmissekoilun jälkeen olen todennut, että B7 on parempi kuin C8.
Seiskasta en tiedä mitään, mutta ex-C8:lla sain kyllä kalibroitua ihan kiitettävälle tasolle, tosin se ei ole sitä enää vakio kirkkaus asetuksella vaan olikos se 52 vai 53 kun oli paras.
Mun mielestä ditheröinti parani tässä uusimmassa eli kun se tummanpään gamma korjattiin.

Omassa 77C9:ssä SDR:llä oikea kirkkausasetus on 51.
 

Liitteet

Mikäli elokuvassa on filmiraetta tai sitä on sinne ohjaaja lisännyt alkuperäiseen materiaaliin, niin mielestäni sille ei pidä mennä tekemään mitään, koska se kuuluu siellä olla. Mikäli menee jotain kohinanvaimentimia käyttämään sen poistamiseksi niin kuva kärsii ja pahasti yleensä. Paha, että jotkut näyttölaitteet tahtovat poistaa tuota jopa pakolla.
Tuo kohina ärsyttää joissain tapauksissa aivan suunnattomasti - ei todellakaan kiinnosta katsella mitään lumisadefiltteriä elokuvan tai sarjan päällä, ja siinä ei merkitse ohjaajan lumisadefanitus mitään. >:( Tuollainen jo itsessään vie iloa korkeasta resoluutiosta, etenkin kun sen joutuu pahimmissa tapauksissa brutaalisti poistamaan. Mitä tarkempi kuva, sitä rajummin kohina hyppää silmille. Olisi mukavaa nähdä testeissä vertailua eri valmistajien kohinanpoistosta.

Esim. Samsungillahan tuo on niin nerokkaasti toteutettu, että kaikki kuvahäiriöitä poistavat prosessoinnit ovat yhden säädön takana, joka ei edes toimi hyvin.
 
Juu vuoden kuluttua. Ei millään laiteta tuollaisiin hintoihin keväällä. Hyvä jos alle 3000 e 65".
En kyllä millään usko, että 65" kokoisesta tuollaista hintaa on edes alussa. Nähtäväksi jää.

Ei perusteellista testiä vielä ole CX:stä näkynyt mutta kommentteja on ollut, että näissä todellakin olisi korjattu liiketoisto tuon 24p BFI:n osalta toimivaksi viimeinkin. Tuo kyllä jää harmittamaan C9:n kanssa, jos tuo toimii oikeasti ja hintataso ei uutukaisessa merkittävästi eroa siitä mikä C9:llä nyt on...
 
Täällä joku kysyi jo viitisen sivua taaksepäin samaa, mutten huomannut vastausta. Kysyisin siis onko firmispäivityksen mukana tullut vielä Airplay-tukea LG 65 C9:lle? Kesältä löytyy artikkeleita vaikka kuinka paljon, jossa se luvataan 2019 Oled-malleille päivityksen mukana.
 
...onko firmispäivityksen mukana...
[03.50.29]
1. To improve WISA audio output issue.

[03.50.31]
1. Picture Quality Update.

[03.50.34]
1. To improve HDR game mode issue.
2. To improve French translation.

[03.60.04]
1. Amazon Alexa service ready. Need to download "Amazon Alexa" app from LG Contents Store. (USA, Canada, Mexico, France, Germany, Spain, United Kingdom, Austria, Ireland, Italy, Australia, India, New Zealand, Japan) (This Service will be available soon)
2. Improving Youtube voice service
3. Adding sound bar to Home dashboard
4. Fixed minor bugs.

[03.60.05]
1. Picture Quality Update.

[03.60.06]
1. fix that the contents is not played in App like Rakuten.

[03.60.19]
1. Apple AirPlay 2 & HomeKit service

[04.70.05]
1. 19Y B&O TV(V300) SW development
2. TV Voice assistant using mobile LG TV plus App
3. Adding Voice assistant feature in Netflix
4. Enhancement to Amazon Alexa service
5. Enhancement to Home Dashboard

[04.71.05]
1. Featuring NVIDIA G-Sync Compatible.
 
En kyllä millään usko, että 65" kokoisesta tuollaista hintaa on edes alussa. Nähtäväksi jää.

Ei perusteellista testiä vielä ole CX:stä näkynyt mutta kommentteja on ollut, että näissä todellakin olisi korjattu liiketoisto tuon 24p BFI:n osalta toimivaksi viimeinkin. Tuo kyllä jää harmittamaan C9:n kanssa, jos tuo toimii oikeasti ja hintataso ei uutukaisessa merkittävästi eroa siitä mikä C9:llä nyt on...

65C9 tuli myyntiin 3499,- hinnalla, joten samaa luokkaa se tullee olemaan ekat pari kk.
 
Nyt kerkesin testaaman tätä ominaisuutta, eli eri profiili eri tekstitys asetuksilla. No eihän se toimi sitten kuitenkaan lennossa, eli varmaan pitäisi kirjautua ulos Netflixin äpistä ja takas sisään. Blääh ja jatketaan vanhaan malliin, eli tekstitykset saa olla läpinäkyvät, oli sitten hdr tai ei. Pääasia ettei tekstitys loimota kirkkaana silmille. Ja tämä siis LG Oledin omalla Netflix sovelluksella.
Ei toimi lennossa. Täällä eri tv:llä omat profiilit niin toimii hyvin.
 
Millaisella materiaalilla katsot noita kuolleita pikseleitä? Itsekin voisin katsoa löytyykö.

Löysin nuo 4 kuollutta ihan sohvalta käsin kun kuuntelin youtubesta musiikkia niin huomasin vaan ns jonkun roskan ruudulla ja menin pyyhkimään pois mutta olikin sitten tommonen vika :/

Noita pikselivikoja voi ettiä ihan youtubesta löytyvillä videoilla jossa käydään läpi eri värit jos on esim jumissa olevia. Kuolleet pikselit löytyy varmasti valkoisella värillä parhaiten.

 
Hyvä demomateriaali tolle trumotionin synnyttämille artefacteille, jota se saa aikaan jo 1/10 asetuksella on fight clubin bluray levyn menu jossa paljon pystyviivoja ja kamera pyörii ympäru huonetta siinä menussa... Ei näytä hyvältä sitten yhtään

Mulla tosiaan trumotion 5/10 asetus aina päällä ja ei ole artifakteja näkynyt millään materiaalilla vielä. Aika paljon tullu kateltua HDR/DV materiaalia. Itse olen todennut että tuo 5/10 asetus on paras C8lle. Jos sen ottaa pois niin eihän se täysin sulavaa silloin ole. Jos nämä artifaktit olis joku isokin ongelma niin eihän tuota trumotionia vois käyttää ollenkaan.
 
Mulla tosiaan trumotion 5/10 asetus aina päällä ja ei ole artifakteja näkynyt millään materiaalilla vielä. Aika paljon tullu kateltua HDR/DV materiaalia. Itse olen todennut että tuo 5/10 asetus on paras C8lle. Jos sen ottaa pois niin eihän se täysin sulavaa silloin ole. Jos nämä artifaktit olis joku isokin ongelma niin eihän tuota trumotionia vois käyttää ollenkaan.

Se on niin yksilöllistä miten noita huomaa. Täällä on samainen C8 ja 3/10 lykkää jo niin paljon artifaktia ja sattumanvaraista skipattua framea että "ei voi käyttää ollenkaan". Esim. luontodokkarissa kuvassa lentäneeltä linnulta katosi siivet ja se oli muutenkin epämääräinen suttu.
 
Joo ite testailin noita kans ja just planet earth 2 oli vika niitti itelle just noissa linnun lento kohtauksissa oli niin pahoja virheitä :D
Mutta tosiaan yksilöllistä kyllä paljon noita huomaa ja antaa anteeksi.

Itelle 2/10 oli semmonen mitä käytin ja missä ei ollut omaan silmään soap opera efetiä mutta jätin lopulta pois just ton artefactin takia. Kaveri kyllä huomas 2/10 soap operaa eli eroja ihmisissä
 
Seiskasta en tiedä mitään, mutta ex-C8:lla sain kyllä kalibroitua ihan kiitettävälle tasolle, tosin se ei ole sitä enää vakio kirkkaus asetuksella vaan olikos se 52 vai 53 kun oli paras.
Mun mielestä ditheröinti parani tässä uusimmassa eli kun se tummanpään gamma korjattiin.

Omassa 77C9:ssä SDR:llä oikea kirkkausasetus on 51.

No voit kuvitella miten omassa muuttui tuo väritoisto kun sekä SDR että DV kirkkaus pitää säätää 59/100. Tuolla vanhalla 50/100 on puoli kuvaa mustana.
 
Oliko liike mielestäsi filminkaltaista vai erottuiko nykiminen erittäin voimakkaasti?
Eli liittyen siihen mitä tästä puhuttiin pari päivää sitten.

Toistan taas tätä, mutta tuo OLEDin "voimakas nykiminen" on kyllä ihan myytti. Eilen tässä juuri katselin Expansionia ja hitaat pannaukset näyttivät kyllä ihan filmimäisiltä ja mistään judderista ei ollut tietoakaan. Yhdessä kohdassa näkyi vähän tearingia kun tumma vuori liikkui nopeasti vaaleaa taivaanrantaa vasten, mutta eipä sekään paljoa silmään pistänyt. Ja siis se sama tearing näkyy ihan yhtälailla LCD:llä, ellei ole niin hidas paneeli, että vetää kaiken liikkeen muhjuksi.

Jos silmäsi kokevat OLEDien liiketoiston häiritsevän nykiväksi, niin todennäköisesti et myöskään pysty katsomaan mitään hyvälaatuista LCD:tä tai tietokonenäyttöä. Tai puhelimen näyttöä. Plasmojakaan kun ei tehdä liiemmin, niin melkein tykki jää ainoaksi vaihtoehdoksi.

Itseä peloteltiin tosiaan paljon tuolla OLED superterävällä liikkeellä, mutta lopulta en huomannut lähes mitään eroa tuohon Samsung KS8005 liiketoistoon. Ja lähes täysin samalta näytti vieritys isän 10v vanhalla Sonyllakin.

Tuo on ihan ylitsepaisuteltu juttu, kuten se 5% Gray bandingikin. Voi olla että plasmasta tullessa nuo jutut voi huomata, mutta uskoisin että silmä tottuu muutamassa päivässä täysin.
 
Hei testudo, nyt jäi vaivaamaan se suurin kysymys, eli miltä se auton lento nyt näytti? Eli nykikö vaiko eikö? Tätähän tässä puitiin aiemmin ja kaikki odotti sinun tuomiota heh. Tämä ei siis mitään pottuilua, vaan ihan aito kysymys :)

Noniin... olen siis kelannut tuon Blade Runner 2049 ensimmäiset 35 minuuttia uudestaan ja uudestaan, (säätöjä tehdessä). Elokuvassa on kohta, jossa tämä "K:n" pomo "Madam" sanoo "myrsky on tulossa, tule kotiin sieltä". "K" lentää kaupungin laitamilta kohti Los Angelesin keskustaa rajun räntäsateen seassa. Nämä kohtaukset ovat sitä liikkeentoistoa, jota tarkkailen...

... ja kyllä, siinä on kohtaus, jossa tämä lentävä auto lentää vasemmasta reunasta oikeaan reunaan. Noh... oikeilla kuva-asetuksilla mitään nykimistä ei ole koko elokuvassa olemassa, ei myöskään tässä kohtauksessa. Auto syöksyy hurjaa vauhtia kohti päämajaa.

Sulavan liikkeen lisäksi katsojan huomio kiinnittyy räntäsateeseen ja siihen valtavaan yksityiskohtien määrään. 65" tuuman tv. En sano että kyyneleet silmissä tätä kirjoittaisin, mutta koko tämä tv -> LG OLED 65" C9 on tehnyt niin suuren vaikutuksen minuun etten löydä sanoja. Katson elokuvia eritavalla ja arvostan eri asioita nyt aivan toisella tapaa. Oli kyse sitten värimaailmasta, tai koosta, tai mustan mustuudesta, kyllä myös liike...

HUOM! Oikeilla asetuksilla on sulavaa ja liikehän menee kolmiuloitteisena joka suuntaan.

- asetukset
- lähdemateriaali
- laite
- tv

Mikäli elokuvassa on filmiraetta tai sitä on sinne ohjaaja lisännyt alkuperäiseen materiaaliin, niin mielestäni sille ei pidä mennä tekemään mitään, koska se kuuluu siellä olla.

Jos oikein muistan niin kameroilla on eroja ja ominaisuuksia. En enää puhuisi edes rakeisesta kuvasta esim. tuon huikean Blade Runnerin kohdalla. Voi kysyä mikä määrä ruudulla on tavaraa maisemakohtauksissa. Esimerkiksi aivan elokuvan alussa on silmä, tämän jälkeen lennetään peltojen yllä, jotka ovat sitä keinotekoista ruoan tuottamista. Tulevaisuus.

Katsokaapa huviksenne niitä peltoja. Mitä ihmeen valoja siellä näkyy? Kuin työntekijöitä tai kulkuneuvoja tai vain valoja. Katsokaa uudestaan ja löydätte aivan toisen yksityiskohdan jostain aivan muualta. Hiljaiseksi vetää. On leffoja, joille annetaan 5 tähteä. MUTTA pitäisi olla paikka, jonne sijoitetaan ne taideteokset, jotka ovat syntyneet sen tason nerojen ja visionäärien käsissä että kovempaakin kaveria heikottaa.

Ennen oman C9 ostoa kattelin jonkin verran arvosteluja ja ainakin muutamassa mainittiin tuo automaattisten päivitysten blockaaminen.

Voit itse valita haluatko Automatic Updates vai haluatko itse päivittää silloin kun sinulle sopii.

Tuo kohina ärsyttää joissain tapauksissa aivan suunnattomasti - ei todellakaan kiinnosta katsella mitään lumisadefiltteriä elokuvan tai sarjan päällä, ja siinä ei merkitse ohjaajan lumisadefanitus mitään. :mad: Tuollainen jo itsessään vie iloa korkeasta resoluutiosta, etenkin kun sen joutuu pahimmissa tapauksissa brutaalisti poistamaan. Mitä tarkempi kuva, sitä rajummin kohina hyppää silmille. Olisi mukavaa nähdä testeissä vertailua eri valmistajien kohinanpoistosta.

Noniin... tästä uskallan sitten olla jo täysin eri mieltä. Tottakai haemme äärimmäisen hyvää kuvaa, mutta määrittele äärimmäisen hyvä kuva. Haemme täydellistä ääntä, mutta se on subjektiivinen kokonaisuus.

Kuva on yhtälailla makuasia. Minun piti hankkia tämä kyseinen tv tajutakseni edes hitusen mitä tälläkin foorumilla puhutaan. Tavallaan kuva ja ääni ovat kompromisseja. Lähes täysin yksilöllisiä asioita.

Ja tämä voi hitusen särähtää korvaan. Olen edelleen sitä mieltä että 10 vuotta vanhassa Sonyssa, joka minulla on tuolla eteisessä, niin se kuva on edelleen loistava siinä, mutta eri tavalla. Sen kuva on kuin marmoria, mutta nykyään pidän puusta, jonka pintaan on kiinnitetty samettia... sametissa on juovia, jotka saavat sen näyttämään kuin siinä olisi eri sävyjä. Se kokonaisuus on tunnelmallinen ja haluan viettää aikaa sen lähellä. Upota sen sisään.

Edessäni aukeaa uusi maailma ja toivon salaa mielessäni että olisin hankkinut 77" tuumaisen. Vielä joskus. Nyt nautin tästä täysillä.
 
Jos silmäsi kokevat OLEDien liiketoiston häiritsevän nykiväksi, niin todennäköisesti et myöskään pysty katsomaan mitään hyvälaatuista LCD:tä tai tietokonenäyttöä. Tai puhelimen näyttöä. Plasmojakaan kun ei tehdä liiemmin, niin melkein tykki jää ainoaksi vaihtoehdoksi.
Q90: 80% Response Time 3.7 ms, 100% Response Time 9.6 ms
C9 : 80% Response Time 0.2 ms, 100% Response Time 2.4 ms
Kyllä noissa voi merkittävän eron huomata. Parhaat pelinäytötkin jäävät oledeille jälkeen, ja jo niillä videot voivat näyttää diashowlta.
 
En kyllä millään usko, että 65" kokoisesta tuollaista hintaa on edes alussa. Nähtäväksi jää.

LG OLED65C8PLA - Hintaseuranta | Hinta.fi C8 julkaisuhinta 4599 €, toki melko nopeasti tippui "vain" kolmeen tonniin
LG OLED65C9PLA - Hintaseuranta | Hinta.fi C9 julkaisuhinta 3499 €, ei merkittäviä äkkinäisiä tiputuksia

Tuskin tuo CX paljoa halvemmalla julkaistaan, eikä aivan taatusti ainakaan vuoden markkinoilla olleen mallin alehinnalla.
 
Q90: 80% Response Time 3.7 ms, 100% Response Time 9.6 ms
C9 : 80% Response Time 0.2 ms, 100% Response Time 2.4 ms
Kyllä noissa voi merkittävän eron huomata. Parhaat pelinäytötkin jäävät oledeille jälkeen, ja jo niillä videot voivat näyttää diashowlta.

Voi huomata, mutta onko se katselunautinnon tappava dealbreaker? Itse pidän tuota reilusti paisuteltuna ongelmana. Toki myönnettävä, että en ole sellaisella hitaalla ja liikettä pehmentävällä/suttaavalla TV:llä katsonut mitään ikuisuuksiin. Toki OLED on liikkeessä nykivämpi kuin teatterin kangas, mutta omistamiini telkkareihin en merkittävää eroa pysty liiketoistossa näkemään.
 
Noniin... olen siis kelannut tuon Blade Runner 2049 ensimmäiset 35 minuuttia uudestaan ja uudestaan, (säätöjä tehdessä). Elokuvassa on kohta, jossa tämä "K:n" pomo "Madam" sanoo "myrsky on tulossa, tule kotiin sieltä". "K" lentää kaupungin laitamilta kohti Los Angelesin keskustaa rajun räntäsateen seassa. Nämä kohtaukset ovat sitä liikkeentoistoa, jota tarkkailen...

... ja kyllä, siinä on kohtaus, jossa tämä lentävä auto lentää vasemmasta reunasta oikeaan reunaan. Noh... oikeilla kuva-asetuksilla mitään nykimistä ei ole koko elokuvassa olemassa, ei myöskään tässä kohtauksessa. Auto syöksyy hurjaa vauhtia kohti päämajaa.

Sulavan liikkeen lisäksi katsojan huomio kiinnittyy räntäsateeseen ja siihen valtavaan yksityiskohtien määrään. 65" tuuman tv. En sano että kyyneleet silmissä tätä kirjoittaisin, mutta koko tämä tv -> LG OLED 65" C9 on tehnyt niin suuren vaikutuksen minuun etten löydä sanoja. Katson elokuvia eritavalla ja arvostan eri asioita nyt aivan toisella tapaa. Oli kyse sitten värimaailmasta, tai koosta, tai mustan mustuudesta, kyllä myös liike...

HUOM! Oikeilla asetuksilla on sulavaa ja liikehän menee kolmiuloitteisena joka suuntaan.

- asetukset
- lähdemateriaali
- laite
- tv



Jos oikein muistan niin kameroilla on eroja ja ominaisuuksia. En enää puhuisi edes rakeisesta kuvasta esim. tuon huikean Blade Runnerin kohdalla. Voi kysyä mikä määrä ruudulla on tavaraa maisemakohtauksissa. Esimerkiksi aivan elokuvan alussa on silmä, tämän jälkeen lennetään peltojen yllä, jotka ovat sitä keinotekoista ruoan tuottamista. Tulevaisuus.

Katsokaapa huviksenne niitä peltoja. Mitä ihmeen valoja siellä näkyy? Kuin työntekijöitä tai kulkuneuvoja tai vain valoja. Katsokaa uudestaan ja löydätte aivan toisen yksityiskohdan jostain aivan muualta. Hiljaiseksi vetää. On leffoja, joille annetaan 5 tähteä. MUTTA pitäisi olla paikka, jonne sijoitetaan ne taideteokset, jotka ovat syntyneet sen tason nerojen ja visionäärien käsissä että kovempaakin kaveria heikottaa.



Voit itse valita haluatko Automatic Updates vai haluatko itse päivittää silloin kun sinulle sopii.



Noniin... tästä uskallan sitten olla jo täysin eri mieltä. Tottakai haemme äärimmäisen hyvää kuvaa, mutta määrittele äärimmäisen hyvä kuva. Haemme täydellistä ääntä, mutta se on subjektiivinen kokonaisuus.

Kuva on yhtälailla makuasia. Minun piti hankkia tämä kyseinen tv tajutakseni edes hitusen mitä tälläkin foorumilla puhutaan. Tavallaan kuva ja ääni ovat kompromisseja. Lähes täysin yksilöllisiä asioita.

Ja tämä voi hitusen särähtää korvaan. Olen edelleen sitä mieltä että 10 vuotta vanhassa Sonyssa, joka minulla on tuolla eteisessä, niin se kuva on edelleen loistava siinä, mutta eri tavalla. Sen kuva on kuin marmoria, mutta nykyään pidän puusta, jonka pintaan on kiinnitetty samettia... sametissa on juovia, jotka saavat sen näyttämään kuin siinä olisi eri sävyjä. Se kokonaisuus on tunnelmallinen ja haluan viettää aikaa sen lähellä. Upota sen sisään.

Edessäni aukeaa uusi maailma ja toivon salaa mielessäni että olisin hankkinut 77" tuumaisen. Vielä joskus. Nyt nautin tästä täysillä.

Hankinta taisi osoittautua onnistuneeksi :).
 
Itsellä tuli television hankinta ajankohtaiseksi ja marssin tietenkin polleana ostamaan parasta. Joulua ennen hinnat olivat kuitenkin pilvissä ja myyjät itse veikkasivat välipäivätarjousten olevan houkuttelevia.
Tutkailin valikoimaa ja oled oli alunperin ainut vaihtoehto. Kaupassa kuitenkin oli rinta rinnan Q90 ja C9. Toki Oled oli jopa myymälädemoissa ihan himpun verran houkuttelevampi, mutta lopulta sen aatelisempi ulkonäkö johtui kirkkaasta lasimaisesta pinnasta. Kävin kovaa sisäistä taistelua näiden kahden välillä ja luin kaikki artikkelit joita löysin. Lopulta tuli välipäivät ja osoittautui että C9:ää saa vasta helmikuun alussa tai toisesta ketjuliikkeestä vasta helmikuun lopulla. Nostin kyytiin Q90:n.

Vaikka tämä on Oled-ketju, niin aiheeseen kysymykseni liittyy seuraavasti; monet televisiotestit, mm. TM, kehuvat Q90:stä parhaaksi lcd-televisioksi jota ovat testanneet, mutta laittavat Oled-telkun silti ykköseksi. Kuitenkin pienessä plussatmiinukset-laatikossa mainitaan "vaikeakäyttöinen kaukosäädin, ei kuulokeliitäntää" tms. typeryyksiä.

Onko kukaan teistä päässyt vertaamaan Oled-telkkua Sampan Q90:ään (mielellään koossa 65") säädettynä? Televisioiden erot tulevat esiin vasta sitten kun ne on säädetty ja katsotaan siinä tilassa johon ne sijoitetaan. Mutta sellaista testiä on mahdoton järjestää. Itsellä on jäljellä vielä palautusoikeutta, joten siksi pohdiskelen ja vertailen vielä vakavasti, pitäisikö sittenkin vaihtaa C9:ään.

Jotta homma ei olisi niin yksinkertainen niin myös seuraavat seikat mielestäni painavat television valinnassa;
-Kaukosäädintä on moitittu, mutta kun kokeilin LG:n C9:än kaukosäädintä sen jälkeen kun olen oppinut käyttämään tätä Q90:sen säädintä, tuntui LG:n ratkaisu vaikealta. Osoitin on kiva, mutta toisaalta Samsungin kaukosäädintä voi pitää löysästi kädessä osoittamatta sitä telkkariin päin ja liikkua valikoissa.
-En alkuun lämmennyt OneConnect boxille mutta koska telkku tulee seinälle ja tarkoitus kääntää sitä useinkin kohti ruokapöytää ja takaisin sohvalle päin, tuntuisi fiksulle että telineen nivelten kautta kulkisi vain yksi ohut johto. LG:ssä osa liittimistä lähtee taaksepäin ja osa fiksusti sivulle, mutta tietenkin telkun sivulta, kun seinäasennuksessa liitännät keskellä olisi parempi.
-Samsung valikoitui osittain siksi, että olohuoneessa on ikkunapintaa paljon television takana, eikä aina viitsisi pimentää koko huonetta. Samsung heijastelee kohtalaisen vähän, mutta kyllähän suora auringonpaiste sotkee kuvan ja jos vinosti katsoessa toisessa suunnassa on valonlähde, näkyy se koko ruudun mittaisena juovana/heijastuksena. Takana olevat ikkunat ei kuitenkaan yleensä häiritse esim. pelaamista eikä niitä noteeraa ellei erityisesti kohdista katsetta siten että heijastukset huomaa.
-Ymmärrän että Oled on varmasti kuvanlaadultaan super, kun katsotaan leffaa pimennetyssä huoneessa. Meillä kuitenkin katsotaan paljon telkkaria, lätkää, netflixiä, youtubea, pelataan, jne... ja osaa näistä tehdään päivänvalossa. Siksi mielestäni kuvan pitäisi olla hyvä myös valoisassa eikä voida keskittyä vain elokuvaelämykseen pimeässä.

Eli jos valitsisin telkkaria pelkästään leffan katsomista varten ja tällöin tietenkin huolehtisin että huoneen saa hämäräksi/pimeäksi, valitsisin Oledin. Mutta vaakakupissa painaa nuo edellämainitut seikat myös. Kertokaahan asioita joissa C9 on parempi kuin Q90? Mustantaso nyt on itsestäänselvyys, mutta mitä hyvää tai huonoa löydätte ajatellen edelläkertomiani käyttötapoja? Kiinnostaa erityisesti miltä kuva näyttää pilvipoutaisena päivänä päivänvalossa. Kokonaiskirkkaus on säädettynä huomattavasti alempi kuin myymälämoodissa, mutta jääkö kaipaamaan hämärämpää huonetta? Muistan miten tykki-kotiteatteriaikoina kuva oli loistava - pimeässä - mutta päivänvalossa leffat ei näyttäneet miltään.

Kyllähän sen jo kaupassa näkee, että Q90:ssa on enemmän haloja HDR-sisällöllä, kun taas OLED ei näistä kärsi. Eri asia on kuinka paljon tuota oikeasti huomaa muussa kuin demo-sisällössä, nimittäin minun mielestäni Q90 pärjäsi aika hyvin vieri vieressä katsottuna näissä demoissakin.

LCD-tekniikka häviää kuitenkin aina vasteajassa. OLED:n vasteaika on jotain alle millisekunnin luokkaa aivan joka tapauksessa, kun taas LCD:ssa selvästi korkeampi. Samsungin VA-paneelitekniikassa on vielä lisäriesana hitaat tummien sävyjen siirtymät väristä toiseen. Tämä näkyy pääasiassa pelikäytössä kuvan häntimisenä ja motion blurina. Q90 on Rtings.comin arvostelun perusteella kuitenkin varsin hyvä tällä saralla. Väitän kuitenkin, että pelikäytössä OLED lyö QLED:t täysin.

Mulla on C9 sijoitettuna olkkariin niin, että valoisalla aamulla tulee reilusti valoa sivulta sisään. Kuva on himmeämpi, kuin aiemmassa Samsung KS7005:ssa, mutta täysin katselukelpoinen - ei varmaan kukaan katsele kirkkaassa päivänvalossa toivoen parhainta kuvanlaatua. Hommaa vaikka pimennysverhot, jos tämä on ongelma.

Samsungin One Connect boksi on monta kertaa fiksumpi ratkaisu kuin LG:n suoraan laitteeseen tulevat piuhat.
 
No voit kuvitella miten omassa muuttui tuo väritoisto kun sekä SDR että DV kirkkaus pitää säätää 59/100. Tuolla vanhalla 50/100 on puoli kuvaa mustana.
Kirjoitat B8 mallista?
Siinä ongelma on edelleen korjaamatta ja pahalta näyttää onko ikinä edes tulossa.
 
Ite ihmettelen noita kuolleita pikseleitä myös senkin takia koska itse katon pimeässä huoneessa yleensä oled valo 0 kaikessa muussa ja sitten sdr leffoissa 20-35 ja hdr tietty 100.

Mutta sanoisin että tullu katsottua varmasti 50% ajasta ainakin oled valo 0/100 iltaisin ja öisin ja silti pikseleitä sammunu :/
 
Hankinta taisi osoittautua onnistuneeksi :).

Katson juuri hämärässä APPLE TV 4K kautta, digi versiota (iTunes) elokuvasta Mission Impossible: Fallout. Tom Cruise on suuri suosikkini. Äänet tulevat Genelec 2.1 setistä. TV asetukset säädetty, LG OLED 65” C9. Dolby Vision & 4K.

Elämme niin massiivisessa yltäkylläisyydessä täällä Suomessa. Minulla on oikeastaan kaikki mitä tarvitsen. Popcornia ja hyvä leffa sekä jäitä pakkasessa.

Kiitos kaikille kirjoittajille, ylläpidolle ja etenkin Sampsa Kurrille jota ilman tätä foorumia ei kai olisi.

Erityiskiitos niille kavereille, jotka suosittelivat juuri tätä mallia minulle ja jaksoivat vastata kysymyksiini.

Nyt joudun rauhoittumaan. 10 vuotta on pitkä aika. Hiljaiseksi vetää.
 
Katoitko muuten testudo80 blade runneria Netflixin kautta vai itunesin? Tai apple tv4k mikä sulla on. Applen systeemissä tuo kun on dolby vision ja Netflix toki 4K, mutta ei dv:tä.
 
noniin... pointti alkaa tulla selväksi.

huom. Itsellä noin 10 vuotta vanha Sony 40” jossa kuva vaakasuunnassa nykii. Huomenna saan oman OLED LG 65” C9 tv:n.

se kaiketi jännittää minua aivan valtavasti. Pelkään että rikon tv:n kun niin ohut ja samalla odotan hetkeä kun ensi kertaa käynnistän Blade Runner 2049. Ekat 5 min.
Toivottavasti et pety. Ainakaan Netflixin kuva ei ollut mitään ihmeellistä katsottavaa C9:stä. En ole vielä katsonut, miten perus Blu Ray näkyy (ei 4K UHD).
 
Onko mitään varovaista arviota mitä tuo LGn rollable voisi tulla maksamaan vuonna 2020-2021 (€)?
 
Tässä tuon LG B8 paskafirmwarepäivityksen jälkeen jäänyt itselle vähän epävarma olo siitä, saiko kuvan näppituntumalla säädettyä takaisin oikein vai ei. Mustan taso on oikealla kohdalla, mutta nyt mm. Witcheriä, Lost in Space season 2 ja Messiah katsoessa tuli sellainen epäilys, että onko tässä kirkkauden noston sivutuotteena vääntynyt gamma alaspäästä korostuneeksi. Ainakin noissa kaikissa tuntui, että hämäräkohtauksissa musta oli oikeasti varsin harmaata, eikä true blackia käyty lähelläkään muussa kuin alkuintrossa tai lopputeksteissä. Ovatko muut huomanneet (Dolby Visionilla) samaa noissa sarjoissa, eli onko tuo vain tyylillinen valinta masteroinnissa, vai näyttääkö oma töllö näillä asetuksilla varjot liian vaaleina? Toisaalta Altered Carbon tai vaikkapa Jessica Jones eivät edelleenkään näytä haalistuneilta. Jos katson noita uusia sarjoja pleikkarin kautta HDR10:llä (jonka kirkkaussäätöjä ja gammaa tuo B8 firmware jostain syystä ei ryssinyt pilalle), tummat sävyt ovat kyllä lähempänä mustaa. Mutta toisaalta tämä voi olla ihan vain HDR10 vs DV tyylillinen ero. Noissa HDR10 muutenkin tuntuu, että yleisilme on vähän tummempi.

Eli, onkos muilla pistänyt OLEDilla ja DV:llä noiden sarjojen mustan haaleus silmään? Yksi hyvä clippi millä sitä kokeila on myös tuo Haunting of the Hill House episode 3 kohdassa 18:30 noin, jossa se poika lasketaan ruokahissillä kellariin. Onko teillä tuossa kohdassa kohtauksen mustan taso aavistuksen vai ihan selvästi mustaa harmaampi? Ainakin itsellä tuossa musta on ihan selvästi sellaista low-contrast harmaata (mustin palkkeihin verrattuna), vähän kuin elokuvateatterin kankaalla.


Nopea testaus eilen (lähes) pimeässä C9:llä, Haunting of the Hill House episode 3 kohdassa 18:30 ---> musta on aavistuksen mustaa aukkoa harmahtavampi, ei ihan selvästi. Mutta huomaan ettei ole täydellistä "pitch black". Kuuluukohan siis olla noin?

En välttämättä olisi epäillyt mitään firmiksen päivityksen jälkeen kun ei niin kriittistä vertailua aiemmin ollut.
 
Katoitko muuten testudo80 blade runneria Netflixin kautta vai itunesin? Tai apple tv4k mikä sulla on. Applen systeemissä tuo kun on dolby vision ja Netflix toki 4K, mutta ei dv:tä.

Toivottavasti et pety. Ainakaan Netflixin kuva ei ollut mitään ihmeellistä katsottavaa C9:stä. En ole vielä katsonut, miten perus Blu Ray näkyy (ei 4K UHD).

Vastaan molemmille tässä samalla. Eli minulla on nyt mahdollisuus katsoa esim. tuo Blade Runner 2049 näin:

LG OLED 65" C9

1. tv:n oma Netflix app
2. Apple TV 4K Netflix app
3. Apple TV 4K iTunes elokuva

Netflixsissä elokuvan kohdalla ilmoitetaan mm. tiedot: Ultra HD 4K ja 5.1. Tämä siis kohdat (1. ja 2.). Myös Dolby Vision logo näkyy hetken oikeassa yläkulmassa. Kuvanlaatu on lähes identtinen. Sanoisin että oikein hyvä. Liikkeentoistosta värimaailmaan ja tarkkuuteen.

MUTTA

Apple TV 4K kohdalla elokuvan tiedoissa lukee: 4K, Dolby Vision, Dolby Atmos. Kuvanlaatu on yleisesti astetta vielä parempaa. (Blu-ray-soittimella sitten taas vielä astetta parempaa Apple teeveeseen verrattuna. Näin Internet kertoo).

HUOM.

Kuvanlaatu muodostuu erittäin paljon henkilön X tekemistä asetuksista. Kuvasta saa sellaisen että se on luonnollinen, täysin sulava (ei nykimistä), upea värimaailma, musta, valkoinen, terävä, mutta ei liian. Ja lista jatkuu.

Suurin MUTTA tulee kuitenkin siitä että Apple TV 4K kohdalla tv:ssä on valittavana 5 erilaista kuvatilaa kun Netflix kohdalla kuvatiloja on 10. Tämä herättää kysymyksen siitä onko Netflix kuva ns. aitoa 4K:ta tai aitoa HDR-kuvaa... mitä se on.

Minun timantti silmillä Apple TV 4K kuva on eri tasolla mitä Netflixsissä. Nyt huom. bluray-soittimella joku voisi sanoa samaa verratunna Apple teeveeseen. Nyt kuitenkin puhutaan henkilöistä jotka hakevat sitä todella hyvää kuvaa.

Moni katsoo iltaisin hämärässä, kuva-asetukset tekee tv itse valaistuksen mukaan ja muutenkin. Ei voida puhua samasta tilanteesta. Jos kuitenkin olet se henkilö, joka hakee äärimmäisen hyvää kuvaa niin sitten on mentävä sinne bluray-soitin osastolle ja hankittava sellainen 4K UHD Blu-ray -levy, joka on parhaimmasta päästä.

Blade Runner 2049 on sellainen. Myös soittimilla on eroa. Jonkun mielestä jopa HDMI-piuhalla on eroa ja varmasti ihan edullisimman ja kalleimman välillä on. Huom. kuva ja ääni.

Eli ...

Jos kysytään onko Netflixsissä sitä Dolby Visionia esim. niin sanoisin näin että Netflix kuva verrattuna Apple TV 4K iTunesista ostetut elokuvat, ei ole sama kuva. Apple on edellä.

Näin ollen voidaan arvailla mitä tuo Netflixsin kuva todellisuudessa on? Miksi tv antaa useita kuvaprofiileja (10 kpl). RATINGS-sivuston mukaan SDR sisällölle on 10-profiilia kun aidolle HDR sisällölle on 5-profiilia. Näin itse tulkitsen.

Pointti kuitenkin tässä on se että useimmille ihmiselle. Sanotaan nyt vaikkapa 80-90 %, niin heille Netflix kuva niin tv:n oma appi tai esim. Apple TV:n, niin se on erinomainen. Kaikilta osa-alueilta.

Jos haet äärimmäistä laatua, uskon että Blu-ray-soitin on se valinta.

Jälleen MUTTA.

On tärkeä ymmärtää että näiden (1. 2. 3.) kohdalla puhumme striimaamisesta, jolloin käyttäjän omalla Internet-yhteydellä on väliä. Signaali voi olla 5/5, MUTTA on mahdollista että välillä data ns. yskii. Tämä näkyy heti kuvanlaadussa. Eli se voi vaihdella elokuvan aikana.

Itsellä Telian 100 megaa, valokuitu. Sekin yskii välillä. Suoraa en osaa vastata onko Netflix kuva "Dolby Visionia" vai jotain. @Kihap olisi kiinnostavaa jos ehdit jossain välissä laittaa tietoa tuosta soittimen kuvasta, laadusta, jne.

...

Sanon sen ihan loppuun vain että kun halutaan parasta äänenlaatua niin siihen voi oikeasti laittaa vaikka 50,000 euroa aina akustiikasta lähtien. Kuvanlaatu ei ole mikään poikkeus. Voit rakentaa vaikka pienen elokuvateatterin kotiisi.

Olen itse täällä jankannut sen äärimmäisen äänen ja kuvan perään, mutta lopulta oppinut kantapään kautta että myös 9/10 voi olla täysin riittävää. Toki pyrin silti kohti sitä äärimmäisyyttä. Kun edessä on 65" tuumaa niin toki haaveilen 77" tuumasta. MUTTA käykö sitten niin että jonain päivänä haaveeni on 85" tuumaa.

Onko minulla oma soitin ja hyllyssä 500 elokuvaa, joiden keskihinta on 30 euroa kappale. Arvostan heitä, jotka tekevät tästä elämän pituisen harrastuksen itselleen. Suoratoisto kehittyy valtavaa vauhtia. On mahdollista että pääsemme hyvin lähelle äärimmäisen laadukasta kuvaa, joka riittää 99 % katsojista.

Netflix kuva on monille täysin riittävä. Itselleni Apple TV 4K:n kuva on riittävä. Haaveena kuitenkin Blu-ray-soittimen kuva, jos siinä olisi sittenkin se silmin nähtävä ero. (t. timanttisilmä)
 
Ajoin television tunnin kestävän kohinanpoiston ja ongelma katosi heti. Ei jääny dead pikseliä. Se oli ns. jumiutunut värillinen pikseli. Jos se alkaa kummittelemaan jatkossa niin lg:ltä saa tulla uutta paneelia tai töllöä tilalle

Ja sinivihertävä jumiutunut pikseli palasi eilen takaisin, vituttaa aavistuksen. Kohinan poisto marraskuussa korjasi asian näköjään vain hetkeksi. Ei se auta ku vissiin taas ajella puhistus uudestaan. Hirvittää vaan ku televisiolla ei taida olla vielä edes 2000h takana ja 2puhistusta kohta takana. 6kk vanha laite. Ei nämä ainakaan luotettavalta vaikuta.

Oma hommansa ruveta lähettämään matkahuollossa huoltoon tuon kokosta kampetta.
Nyt jos sais palata 6kk taaksepäin olis tullu talouteen Q90R tai Q9FN.
 
Ja sinivihertävä jumiutunut pikseli palasi eilen takaisin, vituttaa aavistuksen. Kohinan poisto marraskuussa korjasi asian näköjään vain hetkeksi. Ei se auta ku vissiin taas ajella puhistus uudestaan. Hirvittää vaan ku televisiolla ei taida olla vielä edes 2000h takana ja 2puhistusta kohta takana. 6kk vanha laite. Ei nämä ainakaan luotettavalta vaikuta.

Oma hommansa ruveta lähettämään matkahuollossa huoltoon tuon kokosta kampetta.
Nyt jos sais palata 6kk taaksepäin olis tullu talouteen Q90R tai Q9FN.

Tuota, tuota... en sano pahalla, mutta jos ajattelet tietokoneita, niin nekin käyvät siellä taustalla tarkistamassa mm. virustarkistuksia, putsaavat konetta. Nyt jos tuolla toiminnolla saat sen vian pois. Olet tehnyt sen 2 kertaa puolen vuoden aikana?

Eikö tuo kerro että nämä tv:t eivät ole täydellisiä, mutta niissä on näitä ominaisuuksia, joilla kuvaa voidaan ns. putsata. Laitetta itsehuoltaa. Jos ajattelet asiaa esim. verkkokauppa comin kannalta. Kaikki ne asiakkaat joiden tv:ssä ollut pikseliongelmaa, joka kyllä poistuu laitteen omalla toiminnolla, siitä huolimatta tuokaa laitteet takaisin vaihdamme kokonaan uusiin?

Helppo toki minun tässä vinkua. Sanoisin että olisi kiinnostava tietää miten valmistaja näkee asian. Onko kyseessä laite joka ei toimi oikein.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 365
Viestejä
4 492 868
Jäsenet
74 120
Uusin jäsen
Lähiverkkopaita

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom