OLED-TV

Ei niitä paneeleita tehdä 2018 vuonna varastoon sitä varten, että niitä EHKÄ joku ostaisi 2019. Samaa kamaa ne ovat. Erot merkkien välillä tulee TV:n omasta luvankäsittelystä, eli paneeli ei sataprosenttisesti sanele sitä että kaikissa OLEDeissa on samanlainen kuva.
Niin, no ajattelin lähinnä, että josko paneeleista tuotetaan edelleen eri versioita tai tosiaan olisi vanhaa varastoa ollut Sonyllä, kun käsittääkseni tuo on täysin vastaava sitä niiden edellisen vuoden mallia, mallimerkintää lukuun ottamatta. Ilmeisesti ei näin ole, vaan erot on muusta syystä.

Ei ketjussa sattuisi olemaan ketään, joka tuollaisen Sony A8G:n omistaa tai jos joku olisi tuota ja C9:iä sattunut vertailemaan syvällisemmin itse? Erityisesti kiinnostaisi erot liiketoistossa ja skaalauksessa, että onko Sony näissä selvästi parempi ja saako ylimääräisestä nykimisestä vapaata kuvaa aikaiseksi ilman liikeinterpolointiasetusta? En tarkoita tuolla jälkimmäisellä tyypillistä 24p nypytystä, vaan itse näytöstä johtuvaa.

Niin ja onko kukaan onnistunut saamaan kuvaa palamaan kiinni omassa OLEDissaan ja kuinka pahasti se näkyy (esim. vain yksivärisissä testikuvissa tai kaikessa vähänkään tasasävyisessä normaalikuvassa) ja minkälaisella käytöllä ja käyttötunneilla se sinne tuli?
 
Viimeksi muokattu:
Niin ja onko kukaan onnistunut saamaan kuvaa palamaan kiinni omassa OLEDissaan ja kuinka pahasti se näkyy (esim. vain yksivärisissä testikuvissa tai kaikessa vähänkään tasasävyisessä normaalikuvassa) ja minkälaisella käytöllä ja käyttötunneilla se sinne tuli?

Näitä ei ole täällä juuri näkynyt.
 
Näitä ei ole täällä juuri näkynyt.
Siltä se näytti mitä nopeasti tätä ketjua katselin. Liekö pääosa OLEDin omistajista täällä vielä paaponut näyttöjään huolella vai ovatko todella niin huolettomia...?
Rtingsin testissä ne näyttävät käryävän kiinni aika hyvin mutta testi on kyllä melko brutaali. Oli tosin maailmalla jotain mainintaa, että on käytännön tilanteista tullut valitusta nimenomaan tekstitysten aiheuttamasta palamisesta.

No, ei kai tuo selviä kuin kokeilemalla. Pähkäilen kovasti 65" ja 77" välillä. Joko se on Sony 65" A8G tai LG 77" C9. Pienemmässä on se, että ei vi**** ehkä niin paljon, jos palaa kiinni kuin tuplasti kalliimpi 77". :) Lisäksi mietityttää, että kuinkahan rajusti 77" hinnat 2020 laskee, kun LG:n uusi tehdas aloittaa niiden massatuotannon. Ilmeisesti jotain vaikeuksia niillä ollut tuon tehtaan kanssa, että liekö vieläkään sieltä tulee paljon mitään? Ja onko tämä tämän hetkinen 77" paneelien ale, nyt sitten jo tuota vai tippuuko hinnat vielä tästä rajusti massatuotannon myötä alkavana vuotena? Tuntuisi loogiselle, että tippuisi vielä rajusti, jos vertaa mikä on hintataso vastaavassa LCD:ssä.
 
Lisäksi mietityttää, että kuinkahan rajusti 77" hinnat 2020 laskee, kun LG:n uusi tehdas aloittaa niiden massatuotannon. Ilmeisesti jotain vaikeuksia niillä ollut tuon tehtaan kanssa, että liekö vieläkään sieltä tulee paljon mitään? Ja onko tämä tämän hetkinen 77" paneelien ale, nyt sitten jo tuota vai tippuuko hinnat vielä tästä rajusti massatuotannon myötä alkavana vuotena?

Kunhan Kiinalaiset vetää mikrofilmille tuon tehtaan piirustukset niin eiköhän niiden OLEDien hinnat putoa...
 
No se. Lähinnä ajattelin tuota LG:n uutta Guangzhoun tehdasta, jonka olisi kait jo pitänyt aloittaa massatuotanto mutta mikä lienee tilanne tällä hetkellä. Käsittääkseni sen jälkeen pitäisi 77" paneelien tuotantomäärät nousta huomattavasti. Tuntuisi loogiselle, että pudotukset tulisi vielä tästä nykyisestä 4k euron tasosta aika reilusti, jos peilailee vastaavan kokoisten lcd-näyttöjen hintoja. Odottavan aika on pitkä. :)

Lähinnä 77" kiehtoisi ajatus, jos siitä kuitenkin olisi tykin korvikkeeksi mutta mittanauha kyllä sanoo, että ei se riitä 95" kankaaseen verrattuna mutta eihän sitä varmaksi tiedä ennen kuin kokeilisi. Tosin hellasärö sanoi, että tuon kokoista lotjaa ei meidän olkkariin tarvita. :)
 
Minä toivon vuodelta 2020 sitä että te täällä foorumilla unohdatte tuumaluvut 32-55" ja mietitte uutta maailmaa ja vuotta tuumaluvuin 65-85".

OLED, 4K, HDR, Dolby Vision, Dolby Atmos, Apple TV 4K, Genelec ...

Fyysisyyden sijaan digitaalisuus.

OLED mahdollistaa jopa tällaisten 77" tuuman jumbo näyttöjen hankkimisen koteihin. Kevyitä, tyylikkäitä ja saa seinälle kiinni kuin taulun tai peilin. Minusta myös OLED korvaa videotykin ja on sen tavallaan jo tehnyt. Itse täällä mietin pääni puhki hankinko pienemmän kuin 65" tuumaa. Jos sen virheen olisin tehnyt niin itkisin nyt.

Suunta kohti suuria tuumalukuja, kiitos OLED-tekniikan. Hinnat tippuvat aina, mutta ne jotka vain odottavat, niin tiedoksi, me muut nautimme ja katsomme täällä jo nyt kun te odottelette. Jossain vaiheessa on otettava aina riski uuden kanssa.

Hyvää uutta vuotta koko IO-Tech foorumille! Tämä paikka on ollut itselleni vuoden 2019 kovimpia juttuja. Asiantuntevia kirjoittajia, sekä lopulta ihan mukava ylläpito. Rauhaa ja viisautta vuodelle 2020!
 
Siis epäilemättä kuvanlaadullisesti näin onkin, mutta siihen ison kankaan elokuvateatterin tunnelmaan 77" ei oikein riitä. Jos tätä oli edes 85" koossa säälliseen hintaan, niin siihen voisi vielä jotenkin suopua, yksi -10" vielä ehkä olisi siedettävissä. Tosin hellasarö tuonkin kanssa voisi olla melkoinen mutta, jos tykin kankaineen voisi vastakauppana hävittää, niin se ehkä onnistuisi.
 
Siis epäilemättä kuvanlaadullisesti näin onkin, mutta siihen ison kankaan elokuvateatterin tunnelmaan 77" ei oikein riitä. Jos tätä oli edes 85" koossa säälliseen hintaan, niin siihen voisi vielä jotenkin suopua, yksi -10" vielä ehkä olisi siedettävissä.

Eikö sillä ole merkitystä miten läheltä katsoo. Esim. 65" tuumaa ja 2 metriä. Mikä on oman OLED-leffateatterin ihanne tuuma koko ja katseluetäisyys? Aika moni hehkuttaa näitä koko seinä on kangasta, yli 100 tuumaa, mutta minusta silloin leffasta ei saa mitään selvää.

Huom. tutkin että 2,5 metriä olisi ihanne etäisyys 65" tuuman OLED-TV:lle.
 
On ja ei. Se mitä esimerkiksi tuohon nykyiseen 55" plasmaan olen asiaa käytännössä testaillut niin ei se vain toimi samalla tavalla noin pienen ruudun kanssa millään järkevällä tavalla.
Samaten mitä tuohon mitan kanssa olen peilaillut miltä se 77" näyttäisi, niin menisi huoneen järjestys todella ihmeelliseksi, jos istuimia toisi niin paljon eteenpäin. Tosiaan katselumatka nykyisellään on n. 3.5-4 metriä. Ei 95" kangas ainakaan ole tuolta matkalta ole yhtään huono seurata leffaa, päinvastoin. Tämä on taas niitä harvoja asioita joissa koko merkitsee tekniikkaa enemmän. :)

Istuimia voisi ehkä 0.5 metriä siirtää lähemmäksi mutta tuo ei vaikuta käytännössä vielä mielestäni yhtään. Ehkä, jos pääsisi 3 metrin etäisyydelle niin sitten mutta ei näin isossa huoneessa tule kysymykseen sitten millään. Arestia tulee, jos edes pistäisi ehdolle tuollaista.:)
 
Viimeksi muokattu:
upload_2019-12-31_22-25-0.png
 
Tuossa Make73 taulukossa se näyttääkin olevan aika lailla sitä mitä ounastelin silmämääräisesti asiaa mittailtuani, eli sinne 3 metrin tienoilla pitäisi katselumatka saada, jos 77" meinaa elokuvista nauttia samaan tapaan kuin nykyisen 95" kankaan kanssa... prkl. Kai se täytyy vain tyytyä tuon 55" plasman taustamelu/arkikäyttöön 65" OLED ja venttailla sen aikaa, että tulee 85" tai isompaa OLEDia järkevästi saataville.
 
Tuossa Make73 taulukossa se näyttääkin olevan aika lailla sitä mitä ounastelin silmämääräisesti asiaa mittailtuani, eli sinne 3 metrin tienoilla pitäisi katselumatka saada, jos 77" meinaa elokuvista nauttia samaan tapaan kuin nykyisen 95" kankaan kanssa... prkl. Kai se täytyy vain tyytyä tuon 55" plasman taustamelu/arkikäyttöön 65" OLED ja venttailla sen aikaa, että tulee 85" tai isompaa OLEDia järkevästi saataville.

Mitä jos rakennat elokuvateatterisi tuon 77" tuumaa ympärille. Laitat sen huoneen parhaaseen paikkaan ja lähdet siitä rakentamaan. Dolby Atmosta unohtamatta. OLED on minusta ihan eri tason juttu kuin tykit. On tykeissä oma tunnelmansa, mutta jotenkin koen että OLED on nykypäivää. D.A. ääntä ei saa myöskään unohtaa. Se on 50 % kokemuksesta.
 
Niin en tiedä kuinka käyttökelpoinen tuo Rtings:n taulukko on, mutta jos katsoo 75" vs 85", niin siirtämällä katselupaikkaa 30cm lähemmäs paneelia päästään samaan FOV:hin.
 
Mitä jos rakennat elokuvateatterisi tuon 77" tuumaa ympärille. Laitat sen huoneen parhaaseen paikkaan ja lähdet siitä rakentamaan. Dolby Atmosta unohtamatta. OLED on minusta ihan eri tason juttu kuin tykit. On tykeissä oma tunnelmansa, mutta jotenkin koen että OLED on nykypäivää. D.A. ääntä ei saa myöskään unohtaa. Se on 50 % kokemuksesta.
Äänet ja muut paikat on jo pitkään olleet ajan tasalla, kun näiden tykkien kanssa on tullut hommailtua 20 vuotta. Mutta tosiaan isossa huoneessa tuo katseluetäisyys tahtoo olla aika pitkä, ja jos tuossa minkäänlaista rahia ja sohvapöytää mielii käyttää ja unohtaa sen miltä se huone noin tiivisti aseteltuna näyttää, niin kyllä se etäisyys on melkoinen. Ja tosiaan, kun ihan olohuoneesta on kyse niin pakko tuossa on hellasärö ottaa huomioon vielä.

Niin ja tosiaan eihän se elokuvateatterien kuvanlaatukaan mitään OLEDin tasoista ole, vaan lähempänä sitä mitä se nytkin tykilläni on mutta niin se tunnelma vain on ihan erilainen isolla kuvalla. On vain tuo tykkien kehitys sen verran verkkaista nykyisin, että ei sielläkään oikein houkuttelevia vaihtoehtoja ole tarjolla ikääntyvän tykkini tilalle, ja sen takia tätä paneelilla tykin korvaamista olen haaveillut...

Niin en tiedä kuinka käyttökelpoinen tuo Rtings:n taulukko on, mutta jos katsoo 75" vs 85", niin siirtämällä katselupaikkaa 30cm lähemmäs paneelia päästään samaan FOV:hin.
Kyllä ne näihin aika hyvin perustuu. Näistä sitä tuli aikoinaan valkokankaan kokoa mittailtua, kun siihen päädyin. Ja tosiaan vielä omalla kohdalla tuo vertailu tapahtuu nykyiseen 95" kankaaseen, eli kuvan leveys tippuisi reilusta 210cm:stä 170:cm:ään, ja vastaavassa suhteessa madaltuu, eli on jo melko pientä kuvaa 2.35:1 kuvasuhteen leffoissa.
 
Viimeksi muokattu:
Niin, no ajattelin lähinnä, että josko paneeleista tuotetaan edelleen eri versioita tai tosiaan olisi vanhaa varastoa ollut Sonyllä, kun käsittääkseni tuo on täysin vastaava sitä niiden edellisen vuoden mallia, mallimerkintää lukuun ottamatta. Ilmeisesti ei näin ole, vaan erot on muusta syystä.

Ei ketjussa sattuisi olemaan ketään, joka tuollaisen Sony A8G:n omistaa tai jos joku olisi tuota ja C9:iä sattunut vertailemaan syvällisemmin itse? Erityisesti kiinnostaisi erot liiketoistossa ja skaalauksessa, että onko Sony näissä selvästi parempi ja saako ylimääräisestä nykimisestä vapaata kuvaa aikaiseksi ilman liikeinterpolointiasetusta? En tarkoita tuolla jälkimmäisellä tyypillistä 24p nypytystä, vaan itse näytöstä johtuvaa.

Niin ja onko kukaan onnistunut saamaan kuvaa palamaan kiinni omassa OLEDissaan ja kuinka pahasti se näkyy (esim. vain yksivärisissä testikuvissa tai kaikessa vähänkään tasasävyisessä normaalikuvassa) ja minkälaisella käytöllä ja käyttötunneilla se sinne tuli?

Itse en ole onnistunut omassa B8 näkemään mitään "ylimääräistä" nykimistä koskaan. Ainoa minkä näen on luonnollisesti se, että 24fps materiaali nyt vain luonnostaan on hieman nykivaa. On tullut nähtyä noita mikrostutterointeja esim Samsungin vanhalla telkulla, ja mitään sellaista en ole tuossa LG nähnyt. Jos siellä jotain on, niin täytyy sitten todella olla tarkkasilmäinen ja tietää, mitä etsiä. En usko että missään OLEDeissa on ilman liikeinterpolointia mitään merkittäviä eroja liiketoistossa.

OLED ei myöskään todellakaan pala yhtä helposti kiinni kuin plasma. Tavallisten tv-lähetysten tekstit ja logot eivät myöskään ole mitään kovin kirkkaita. Ehkä joku CNN tickeri poikkeuksena, mutta sellainen läpinäkyvä kanavan vesileima ei kyllä OLEDiin pala oikein millään kiinni. Tuolla HDR puolella nuo tekstit yritetään saada ruudulle jollain 1000 nitin maksimikirkkaudella ja ne oikeasti ovat niin kirkkaat että pimeässä huoneessa sattuvat silmiin. Sellainen voikin vuosien saatossa palaa kiinni, mutta ei niitä ole järkeä niin kirkkaalla pitääkään.

OLEDien kiinnipalamiset tuntuvat lähes järjestään tulleen tuohon punaiseen väriin, tai keltaiseen/oranssiin tms joissa on punaista mukana. 2017 ja vanhemmissa paneeleissa oli pieni punainen subpixel, joka on käsittääkseni joko 2018 tai viimeistään 2019 vaihdettu isompaan, ja paneelien pitäisi olla paljon kestävämpiä tuon punaisen sävyn kiinnipalamista vastaan nykyään.

Omaa B8 käyttänyt nyt runsaan vuoden, yleensä useamman tunnin päivässä. Kirkkaudet SDR puolella melkein tapissa ja HDR:ää katsottu paljon. Pelaamista noin 20% käytöstä, enkä ole oikeastaan varonut mitään. Toki automaattinen screensaver tulee päälle jos jättää jonkun valikon auki. Tämän käytön jäljiltä ainakin kaikki color slided ovat 100% sileitä ja yksivärisiä, ei minkäänlaista jälkeä nähtävissä missään.
 
Tuossa Make73 taulukossa se näyttääkin olevan aika lailla sitä mitä ounastelin silmämääräisesti asiaa mittailtuani, eli sinne 3 metrin tienoilla pitäisi katselumatka saada, jos 77" meinaa elokuvista nauttia samaan tapaan kuin nykyisen 95" kankaan kanssa... prkl. Kai se täytyy vain tyytyä tuon 55" plasman taustamelu/arkikäyttöön 65" OLED ja venttailla sen aikaa, että tulee 85" tai isompaa OLEDia järkevästi saataville.
Mittailin vielä tarkemmin katseluetäisyyteni kankaaseen ja nykyiseen telkkariin. Kangas laskeutuu katosta telkkarin eteen ja siihen katseluetäisyys on huomattavasti lyhyempi, vajaa 3,1 metriä kun se vastaavasti telkkarille on n. 3,5 metriä. Eli tuo nykyinen setuppi kankaalle on lähempänä 40˚ suositusta, joten 77” kanssa pitäisi olla 2,3 metriä tai suhteutettuna nykyiseen matkaan kankaalle n. 2,5 metriä (75” arvoilla laskettuna, eli pientä heittoa), joten sohva pitäisi mennä metrin lähemmäksi eli ei onnistu tässä tilassa mitenkään...

kokeilin vielä huvikseni katsella nykyistä 55” plasmaa n. 1,7 metrin etäisyydeltä, eli 40˚ suositusta vastaavalta matkalta, mutta en tiedä onko päässäni vai silmissäni vikaa mutta ei se vain näytä sinnepäinkään yhtä isolta kuin mitä kankaalta samalla katselukulmalla asteella. :confused:

Asorbille kiitoksia kommentista, ei tunnu palavan kuva kiinni, kovin helpolla ainakaan.
 
Onko kukaan törmännyt tällaiseen?
Aina kuin TV on vähän aikaa päällä, niin joko oikea tai vasen reuna tule olemaan leveämpi kuin toinen. Häviä kuin käynnistää TV:n uudelleen.
Huomenna olis viimeinen palautus päivää.

Kyseessä on Philips 55 854 malli.

Screenshot_2020-01-01-03-42-54-869_com.miui.videoplayer.jpg Screenshot_2020-01-01-03-43-12-215_com.miui.videoplayer.jpg
 
Onko kukaan törmännyt tällaiseen?
Aina kuin TV on vähän aikaa päällä, niin joko oikea tai vasen reuna tule olemaan leveämpi kuin toinen. Häviä kuin käynnistää TV:n uudelleen.
Huomenna olis viimeinen palautus päivää.

Kyseessä on Philips 55 854 malli.

Screenshot_2020-01-01-03-42-54-869_com.miui.videoplayer.jpg Screenshot_2020-01-01-03-43-12-215_com.miui.videoplayer.jpg
Eikös tuo ole se pixel shifting ominaisuus, mikä liikuttaa kuvaa kiinnipalamisen torjumiseksi?
 
Eikös tuo ole se pixel shifting ominaisuus, mikä liikuttaa kuvaa kiinnipalamisen torjumiseksi?

En osaa sanoa. Onko tuo siis normaalia noissa oled TV:Issa? Tuo kyllä kuulostaa järkevältä. Nimen omaan, ihan kuin kuva liikkuisi vasemmasta oikealle tai sitten toisin päin. En ole ainakaan missään asetuksista löytänyt tuommoista.

En tiedä, että onko tuo normaalia, kuin toinen reuna on pahimmillaan puoli senttiä leveämpi kuin toinen. Välillä se on vähän kapeampi ja joskus leveä.

Katsoin just, että tuo on toi Pixel shift ominaisuus. Eikä tuosta pääse mitenkään eroon.

Onkohan Sony ag9 mallissa sama juttu?:hmm:
 
Viimeksi muokattu:
LG:ssä saa ainakin tuon täysin turhan kuvan liikuttamisen pois päältä ja overscannin päälle tai pois.
Josko laitat overscannin päälle niin kuva venyy sen verran paneelin ulkopuolelle ettei mustaa rantua ilmesty, toki kuvanlaatuun se vaikuttaa heikentävästi.
 
En osaa sanoa. Onko tuo siis normaalia noissa oled TV:Issa? Tuo kyllä kuulostaa järkevältä. Nimen omaan, ihan kuin kuva liikkuisi vasemmasta oikealle tai sitten toisin päin. En ole ainakaan missään asetuksista löytänyt tuommoista.

En tiedä, että onko tuo normaalia, kuin toinen reuna on pahimmillaan puoli senttiä leveämpi kuin toinen. Välillä se on vähän kapeampi ja joskus leveä.

Katsoin just, että tuo on toi Pixel shift ominaisuus. Eikä tuosta pääse mitenkään eroon.

Onkohan Sony ag9 mallissa sama juttu?:hmm:

Mielestäni tuon Pixel shiftin saa kyllä asetuksista pois. Saa ainakin B8:ssa.
 
Onko kukaan törmännyt tällaiseen?
Aina kuin TV on vähän aikaa päällä, niin joko oikea tai vasen reuna tule olemaan leveämpi kuin toinen. Häviä kuin käynnistää TV:n uudelleen.
Huomenna olis viimeinen palautus päivää.

Kyseessä on Philips 55 854 malli.

Screenshot_2020-01-01-03-42-54-869_com.miui.videoplayer.jpg Screenshot_2020-01-01-03-43-12-215_com.miui.videoplayer.jpg

On normaalia joo. Ja ei saa pois. Itseäni ei ko. ominaisuus häiritse ainakaan ja 65-tuumaisella loppujen lopuksi muutaman (max 8) pikselin siirto näkyy hyvin vähän. Ja featuren kyllä ymmärtää, sillä kun suojataan sitä laitetta pelotellulta palamiselta.

Pixel Shift
“Pixel shifting” moves the entire displayed content (including OSD / menu) by one pixel to the left/right or up/down up to a total of 8px in order to reduce burn-in effects. The pixel shift will be executed once per 80 seconds of runtime.

All “Burn in image” prevention mechanisms explained | Philips TV
 
Miten tuossa C9:ssä menee paneeli päivitys toiminto vai millä nimellä sitä toimenpidettä LG:ssä kutsutaan, jolla se automaagisesti korjailee mahdollisia palojälkiä pois näkyvistä? Sony A8G:n ohjekirjassa nimittäin kiellettiin käyttämästä tuota manuaalisesti tehty useammin kuin kerran vuodessa, koska toiminto kuluttaa paneelia huomattavasti. Ilmeisesti tuokin tekee jotain pienempää huoltotoimenpidettä itsekseen, kun laite on sammutettu. Onko tuo samanlainen kaikilla joissa on OLED paneelit vai onko näissä jotain eroja valmistajakohtaisesti? Ymmärsin, että LG:ssä tuo saisi manuaalisesti ajella aika vapaasti, kun moni tuntuu kommentoivan ajaneen sen heti melkein uutena.

Niin ja tuosta kuvan liikkumisesta (pixel shifting), niin tuohan on ihan normaali toiminto ollut jo plasmojen ajalla, eli kuvaa toisiaan heilutellaan hieman laidasta laitaan, jos se asetus on päällä. Se mitä hyötyä tuosta sitten käytännössä on, niin ei varmaan juuri mitään, koska liikerata on niin pieni, ettei se edes tyypillistä kanavalogoa siirrä kokonaan eri kohtaan, eli lähinnä tuo vain blurraa ne palojäljet ettei sentään voi lukea mitä niissä oli. Overscannillahan tuon saa niin, että kuva näennäisesti käyttää koko ruutua jatkuvasti mutta tuohan huonontaa kuvaa, kun sitä aletaan vielä skaalaamaan vähän lisää.
 
Hetkinen, eikö olisi järkevämpää että tv:ssä menisi näytönsäästäjä päälle tuon liikuttelemisen sijaan? Ainakin Apple TV 4K, niin siinä upeita näytönsäästäjä kuvia, jotka saa kytkettyä heti päälle kun kuvassa ei mikään liiku.
 
Siis eiköhän to ole ajateltu normaalia käyttöä varten, siis niinkuin kanavalogot jne. eikä suinkaan mitään pysäytyskuvaa varten.
 
Hetkinen, eikö olisi järkevämpää että tv:ssä menisi näytönsäästäjä päälle tuon liikuttelemisen sijaan? Ainakin Apple TV 4K, niin siinä upeita näytönsäästäjä kuvia, jotka saa kytkettyä heti päälle kun kuvassa ei mikään liiku.
Voisi olla leffojen katsominen vähän haasteellista jonkun näytönsäästäjän läpi. :D
 
Laita selaimella ei siis tv:n kautta netflixin asetuksista tekstitys muistaakseni ”läpikuultava tai läpinäkyvä”. Tämän jälkeen ei pala silmät dv-matskulla. Toki typerää, että sitten ns normi kuvassa voi tekstitys olla turhankin näkymättömissä. Mutta näin oon ite tehnyt ja tottunut siihen.
Mahtaako johtua siitä, etten ole ns. pääkäyttäjä, että en näe mitään asetuksia Netflixin teksteistä netinkään kautta (vain kielen voi valita)?
 
...Se mitä hyötyä tuosta sitten käytännössä on, niin ei varmaan juuri mitään, koska liikerata on niin pieni, ettei se edes tyypillistä kanavalogoa siirrä kokonaan eri kohtaan, eli lähinnä tuo vain blurraa ne palojäljet ...
Just näin, se vaan levittää ongelmaa (jos sellaista edes koskaan on) eli täysin turha ominaisuus.
 
Just näin, se vaan levittää ongelmaa (jos sellaista edes koskaan on) eli täysin turha ominaisuus.
Kuten aiemmin totesin, kyllä tuo ongelma selvästi on ihan todellinen ja sitä myöten kaikki sitä lieventävät ominaisuudet ovat tarpeen. Omassa LG 55C6V:ssä näkyy sopivalla kuvamateriaalilla kaikenlaisia haamujälkiä pojan PS4-pelaamisen jäljiltä, eikä niitä näytä saavan kokonaan pois edes töllön omalla korjausominaisuudella. Pixel shifter on ollut alusta lähtien käytössä ja vaikka se ei ole tätä ongelmaa poistanut, niin se on tuon ansiosta vähäisempi.
 
Kuten aiemmin totesin, kyllä tuo ongelma selvästi on ihan todellinen ja sitä myöten kaikki sitä lieventävät ominaisuudet ovat tarpeen. Omassa LG 55C6V:ssä näkyy sopivalla kuvamateriaalilla kaikenlaisia haamujälkiä pojan PS4-pelaamisen jäljiltä, eikä niitä näytä saavan kokonaan pois edes töllön omalla korjausominaisuudella. Pixel shifter on ollut alusta lähtien käytössä ja vaikka se ei ole tätä ongelmaa poistanut, niin se on tuon ansiosta vähäisempi.
Minkälaisessa käytössä se auttaa?
Jos kyse on pikseleiden erilaisesta kulumisesta, niin mitä hyötyä on että vaikkapa FOX-kanavalogo liikkuu hiljalleen suuntaan jos toiseen...keskeltä kuluu eniten koska se läpikuultamaton logo ei liiku niin paljon ja reunoilta vähemmän.

Tästä on plasmoista lähtien mm, Vincent ja David DVDPlazalla kirjoitelleet että ei auta ongelmaan.

Ehkä sitten on tilanteita joissa on joku hyvin pieni staattinen kohta ja sitä liikuttelemalla pitkitetään kyseisen alueen erilaista kulumista.
 
Onkohan Sony 65" A8G:ssa sama paneeli kuin LG C9:ssä?

Mietinnässä ollut myös LG C9 77" mutta olen mittaillut ja tullut vähän siihen tulokseen, että kuva jäisi silti turhan pieneksi tykin 95" kuvaan verrattuna, että elokuvien katseluun siitä ei taitaisi omassa käytössäni olla kuitenkaan, kun katseluetäisyys on 3,5-4 metriä. Tosin mieli saattaa muuttua, kun tuota pääsisi omassa tilassa kokeilemaan ja ehkä ihan vähän lyhennettyä katseluetäisyyttä nykyisestä.

Nykyisin televisiona on Panasonic 55" VT60 plasma, joten kuvan kirkkaus tuskin olisi Sonyn kanssakaan ongelma, kun nykyisessäkin on itselleni ihan riittävän kirkas kuva.

Lisäksi kuvan palaminen tietysti huolettaa vaikka näistä nyky oledeista väitetään ettei kuva normaalikäytössä pala kiinni. Samaa kyllä sanottiin tuosta Panan 60-sarjasta aikanaan ja niin vain sinne F1 logo paloi kiinni ensimmäisen katsomani kisan jälkeen lopullisesti, vaikka sitä huolellisesti ajoin sisään ensiksi ja käytin hyvin kohtuullista kontrastia. Samoin tekstityksistä on selkeät palojäljet näkyvissä mutta tuossa meni paljon kauemmin, että se tuli esille.

Kiitos ja anteeksi jo etukäteen, kun oli näin pitkä postaus ja paljon kysymyksiä.
Jos otat LG C9:n Gigantista, pyydä kiinnipalamistakuu (siis ettei pala ;) ). Otin sen ns. 5 v. lisätakuun (oikeasti siis 3 v.) ja ostokuittiin liikkeen leiman ja allekirjoituksen kiinnipalamiseen liittyen.
 
Jos otat LG C9:n Gigantista, pyydä kiinnipalamistakuu (siis ettei pala ;) ). Otin sen ns. 5 v. lisätakuun (oikeasti siis 3 v.) ja ostokuittiin liikkeen leiman ja allekirjoituksen kiinnipalamiseen liittyen.

Siis jos logo vaikkapa palaa kiinni televisioon niin takuu ei sitä korvaa? Tarvitaan jokin erillistakuu? Itse tilasin verkkokauppa comista.
 
Ei kiinnipalamistakuuta välttämättä saa rahallakaan edes erikseen pyydettäessä.

Onko tämä kiinnipalamis juttu nyt joku Plasma miesten pelko, vai ihan oikea uhka? Itse otan samantien pois tuon että kuva-alue heiluu yhtään mihinkään.
 
Onko tämä kiinnipalamis juttu nyt joku Plasma miesten pelko, vai ihan oikea uhka? Itse otan samantien pois tuon että kuva-alue heiluu yhtään mihinkään.
Jos nyt vaikka lukaiset edes nuo edelliset viestit (varsinkin tämän), niin ei tarvitse toistella samaa.
 
Tuossa Make73 taulukossa se näyttääkin olevan aika lailla sitä mitä ounastelin silmämääräisesti asiaa mittailtuani, eli sinne 3 metrin tienoilla pitäisi katselumatka saada, jos 77" meinaa elokuvista nauttia samaan tapaan kuin nykyisen 95" kankaan kanssa... prkl. Kai se täytyy vain tyytyä tuon 55" plasman taustamelu/arkikäyttöön 65" OLED ja venttailla sen aikaa, että tulee 85" tai isompaa OLEDia järkevästi saataville.
Eikö siinä 95" kankaan kuvassa ole melkoinen "himmennys" verrattuna vaikkapa C9 65" telkkariin. Täällä "tuskaillaan" hellapoliisin suhteen sitä, pitäisikö katossa olla joku kaiutin vai ei (Dolby Atmos). No, oli tuo 65" OLEDkin aikamoinen haaste, kun sitä oli hankkimassa BF:nä ihan "käyttökelpoisen" ja toimivan Panasonic 50" plasman tilalle (11 v. vanha). :)

Eniten kuitenkin tuskaa tuottaa se, ettei OLEDia saa joka kerta päälle samalla tavalla. Eli Denon-OLED-digiboxi akselilla mättää paljon, kun en saa niitä avautumaan järkevästi. Koko ajan pitää säätää kaikilla kauko-ohjaimilla.
 
Onko tämä kiinnipalamis juttu nyt joku Plasma miesten pelko, vai ihan oikea uhka? Itse otan samantien pois tuon että kuva-alue heiluu yhtään mihinkään.

Ei tuota Pixel Shiftiä edes huomaa jos ei erikseen ala sitä tuijottelemaan. Ja se ei tee kuvalle hallaa saati ”heilu” mitenkään. Älä tee kärpäsestä turhaan härkästä.

Jos esimerkiksi pelaa niin silloin tuo tasoittaa mahdollista hudien jne palamisriskiä. Itse en ottaisi pois päältä vaikka voisinkin, kun se ei häiritse.
 
Minkälaisessa käytössä se auttaa?
Jos kyse on pikseleiden erilaisesta kulumisesta, niin mitä hyötyä on että vaikkapa FOX-kanavalogo liikkuu hiljalleen suuntaan jos toiseen...keskeltä kuluu eniten koska se läpikuultamaton logo ei liiku niin paljon ja reunoilta vähemmän.

Tästä on plasmoista lähtien mm, Vincent ja David DVDPlazalla kirjoitelleet että ei auta ongelmaan.

Ehkä sitten on tilanteita joissa on joku hyvin pieni staattinen kohta ja sitä liikuttelemalla pitkitetään kyseisen alueen erilaista kulumista.
Miten sinulla muuten tuo 77" on kestänyt tuota Foxin kanavalogoa?

Ja tosiaan ei tuo pieni kuvan liikuttelu tuollaisiin auta, tulee vain sellainen hymsytetty logon kuvatus palojäljeksi, jos siis on kuva palaakseen kiinni.


Jos otat LG C9:n Gigantista, pyydä kiinnipalamistakuu (siis ettei pala ;) ). Otin sen ns. 5 v. lisätakuun (oikeasti siis 3 v.) ja ostokuittiin liikkeen leiman ja allekirjoituksen kiinnipalamiseen liittyen.
Saako niiltä tuollaisen ihan oikeasti, siis niin, että takuunantaja sen todella hyväksyy sitten?
Luin tuossa aikani kuluksi nuo Gigantin vakuutusehdot, niin siellä oli nimenomaan mainittu, että kuvan kiinni palaminen ei kuulu takuuseen! Onko tuo edes Gigantin oma takuu vai onko se jonkin ulkopuolisen tahon kautta (vähän sellaisen käsityksen itse ainakin sain)? Tietenkin voi alkaa vääntämän onko kuitissa oleva teksti sellainen, joka ohittaa viralliset vakuutusehdot. Ehkä on ehkä ei...

Kirjoittaako ne tosiaan tuollaisen Giganteissa pyytämällä?
Onko sama käytäntö kaikissa niiden liikkeissä?

Onko tämä kiinnipalamis juttu nyt joku Plasma miesten pelko, vai ihan oikea uhka? Itse otan samantien pois tuon että kuva-alue heiluu yhtään mihinkään.
Hyvä kysymys. Itse olen siksi niin epäileväinen OLEDien kanssa, kun ei sitä tässä nykyisessä plasmassanikaan enää pitänyt olla ja niin se sinne kärähti kiinni.Tosiaan sen verran, että tuota aikaisempi Panan plasma ei kyllä palanut kiinni samassa käytössä lainkaan, että on niissä eroja eri paneelisukupolvien välillä. Viimeisimmät Panat olivat tuossa suhteessa heikompia. Kävin niitä läpi 2 laitetta varmistaakseni ettei kyse ollut vain viallisesta/huonosta yksilöstä, lopputulos oli sama.

Eikö siinä 95" kankaan kuvassa ole melkoinen "himmennys" verrattuna vaikkapa C9 65" telkkariin.
Mihin helvettiin sitä kirkkautta niin älyttömästi tarvitaan täysin pimennetyssä huoneessa?
Kyllä se vanhassa DLP:ssä on ihan riittävän kirkas tuollaisissa olosuhteissa.
Sattuu silmiin vieläkin, kun tulee pidemmän pimeän kohtauksen jälkeen jotain kirkkaampaa kuvaa elokuvassa.
Mustan toistossa tykki on tietysti huonompi mutta ei tuolla nyt niin suuri merkitys ole oikeasti elokuvia katsoessa pimeässä tilassa. Eihän se ole pikimustaa elokuvateatterissakaan. Omassani on silti parempi mustan taso kuin mitä paikallisessa elokuvateatterissa on niiden parhaimmassakaan salissa tänä päivänä.
Jostain syystä siihen kunnon elokuvateatteritunnelmaan vaaditaan oikeasti iso hyvä kuva (joka ei tarkoita pelkästään kirkkautta ja täysin mustaa, vaan luonnolliset kalibroidut värit ja muuten virheetön kuva auttaa pitkälle).

Juu ja vanhassa plasmassani on valot päällä / päivällä ollut riittävästi valotehoa vaikka en sitä missään "soihtumoodissa" ole koskaan edes käyttänyt. Hyvin maltilliset asetukset ja kalibroituna kontrasti ollut vain 60/100 asennossa, tosin F1 tai vastaavissa logolähetyksissä olen sitä tiputtanut vielä vähän tuosta... Joten jos nuo nykyiset Oledit on 2x kirkkaampia kuin plasmat oli, niin meikäläinen ajelee niitä varmaan sitten todella matalalla kontrastilla.
 
Viimeksi muokattu:
Miten sinulla muuten tuo 77" on kestänyt tuota Foxin kanavalogoa?
En niin välitä Simpsoneista eli ei ole ollut haitaksi.
55ST50 plasmalla FOX-kanavalogo paloi kahdesti ja sitten rahat takas...eli huonoja muistoja tuosta logosta.
Siinä oli pixel shift päällä, vaan pas*kat se mitään auttanut, levitti vaan.
 
Juu, sama kokemus itselläni on 60-sarjalaisista. Toinen oli ST ja nykyinen VT, ei mitään eroa. F1-logo paloi kiinni eka kisan jälkeen ja siellä pysyy. Eipä tuo niin pahasti näy normaalikatselussa vieläkään mutta tekstityksistä jääneet raidat on sen verran isot, että kyllä niitä päivittäin huomaa eri tilanteissa ihan helposti.

Oletko siis testannut omaa 77" millään vastaavalla kirkkaalla logolla vähänkään pidempään? Tai satutko katsomaan formuloita? Se vasemman alakulman logo...

Mietin tässä kovasti, että viitsinkö tuota 77" hankkia edes uteliaisuudesta josko tuon kokoisella kuvalla elokuvatkin maistuisi, kun sitä kuitenkin varmasti 90% ajasta pidetään taustameluna ja siellä saattaa jokin logollinen kanavakin usein pyöriä, eikä tuo parempi puolisko yleensä edes huomaa poistaa tekstitystä käytöstä, ja aika monilla kanavilla se vieläkin tulee kuvaan poltettuna ja perkuleen kirkkaana tietenkin pakolla.
Ehkä tuon 65" kanssa ei niin kovasti vi****, jos kuitenkin palaa pohjaan...
 
Viimeksi muokattu:
Miten sinulla muuten tuo 77" on kestänyt tuota Foxin kanavalogoa?

Ja tosiaan ei tuo pieni kuvan liikuttelu tuollaisiin auta, tulee vain sellainen hymsytetty logon kuvatus palojäljeksi, jos siis on kuva palaakseen kiinni.

Saako niiltä tuollaisen ihan oikeasti, siis niin, että takuunantaja sen todella hyväksyy sitten?
Luin tuossa aikani kuluksi nuo Gigantin vakuutusehdot, niin siellä oli nimenomaan mainittu, että kuvan kiinni palaminen ei kuulu takuuseen! Onko tuo edes Gigantin oma takuu vai onko se jonkin ulkopuolisen tahon kautta (vähän sellaisen käsityksen itse ainakin sain)? Tietenkin voi alkaa vääntämän onko kuitissa oleva teksti sellainen, joka ohittaa viralliset vakuutusehdot. Ehkä on ehkä ei...

Kirjoittaako ne tosiaan tuollaisen Giganteissa pyytämällä?
Onko sama käytäntö kaikissa niiden liikkeissä?
Ainakin kauppiasvetoisessa liikkeessä Salossa. Joku muukin täällä palstalla kertoi saaneensa. Ei siinä erikseen mitään logoja mainittu, vain että takuu kattaa kiinnipalamistilanteet. Kun ei tiedä, kuka on paikalla esim. 4-5 vuoden kuluttua, niin siksi halusin allekirjoituksen ja liikkeen leiman.

Joku kysyi siitä pixel shiftistä. En ole mitään liikettä havainnut, joten varsin pieni on liike.
 
Oletko siis testannut omaa 77" millään vastaavalla kirkkaalla logolla vähänkään pidempään? Tai satutko katsomaan formuloita? Se vasemman alakulman logo...
En ole tieten tahtoen tehnyt mitään image retention testejä, eikä sellaisia ole kertaakaan näkynyt.

Viimeksi tänään pyörittelin yli kolme tuntia testikuvia kun piti tehdä 21p 3D LUT (9261 testikuvaa), vaan meni ketuiksi kolmen patchin verran kun joku sync ongelma PGeneratorin kanssa.
Olis pitänyt LightSpacessa vaan käyttää 0.75 extra delayta...no en jaksa ihan heti uudestaan koittaa.
Tulevassa ColourSpacessa saa onneksi nuo huonot mittaukset helposti poistettua.

Noita 9-11% kalibrointi-ikkunoita on tullut pyöriteltyä liiaksi asti, eikä ainakaan niistä ole vielä jäänyt mitään näkyvää.
 
Mahtaako johtua siitä, etten ole ns. pääkäyttäjä, että en näe mitään asetuksia Netflixin teksteistä netinkään kautta (vain kielen voi valita)?
Paljon mahdollista, joten pyydä sitä tunnuksen omistajaa tsekkaamaan asetus. Ja en usko, että tekstityksen asetuksia pystyy tehdä per profiili, mikä sinällään olisi ihan kiva. Hdr ja muu erikseen jne.
 
Ainakin kauppiasvetoisessa liikkeessä Salossa. Joku muukin täällä palstalla kertoi saaneensa. Ei siinä erikseen mitään logoja mainittu, vain että takuu kattaa kiinnipalamistilanteet. Kun ei tiedä, kuka on paikalla esim. 4-5 vuoden kuluttua, niin siksi halusin allekirjoituksen ja liikkeen leiman.
OK. Mutta eikö takuu ole kuitenkin kolmannen osapuolen hoitama (vai ymmärsinkö ihan väärin)? Eli voi olla aika helvetin hankalaa tapella niiden omia kirjoitettuja takuu/vakuutusehtoja vastaan. Tietenkin kuitin teksti on todisteena mutta luultavasti sen kanssa saa sitten vääntää myyjän ja/tai kuluttaja-asiamiehen kanssa.


En ole tieten tahtoen tehnyt mitään image retention testejä, eikä sellaisia ole kertaakaan näkynyt.

Viimeksi tänään pyörittelin yli kolme tuntia testikuvia kun piti tehdä 21p 3D LUT (9261 testikuvaa), vaan meni ketuiksi kolmen patchin verran kun joku sync ongelma PGeneratorin kanssa.
Olis pitänyt LightSpacessa vaan käyttää 0.75 extra delayta...no en jaksa ihan heti uudestaan koittaa.
Tulevassa ColourSpacessa saa onneksi nuo huonot mittaukset helposti poistettua.

Noita 9-11% kalibrointi-ikkunoita on tullut pyöriteltyä liiaksi asti, eikä ainakaan niistä ole vielä jäänyt mitään näkyvää.
OK. Tosin ei itsellänikään nuo kalibrointi-ikkunat palaneet plasmaani kiinni. Ne 10% tienoilla olevatkin on niin paljon kanavalogoja ja vastaavia suurempia.
 
Alladin, jos kokeilet ihan muuten vain vaikkapa tätä mallia:
Samsung UE82RU8000 82" Smart 4K Ultra HD LED -televisio 1 799,90

Jos oikein ymmärrän niin tykissä on aivan oma tunnelmansa, se on totta. Mutta saako kankaan eteen sitten normi käyttöön vaikkapa perus tv:n. 4K.

Ilmeisesti OLED se tekniikka minkä perässä olet. Ehkä tykin aika on sittenkin jo ohi. Helppokäyttöisyys. Energiankulutus. Lämmöntuotto.
 
Osaako C9 sisäänrakennettu Netflix sovellus antaa 24p kuvaa natiivisti (tai jollain tasakerrannaisilla) tekemättä 3:2 pulldown-nylkytystä?
 
Alladin, jos kokeilet ihan muuten vain vaikkapa tätä mallia:
Samsung UE82RU8000 82" Smart 4K Ultra HD LED -televisio 1 799,90
En lähde näihin LCD-vehkeisiin sekaantumaan lainkaan. On niissä sen verran hirveä kuva omaan silmään kaikkine paneelien ongelmineen.

Jos oikein ymmärrän niin tykissä on aivan oma tunnelmansa, se on totta. Mutta saako kankaan eteen sitten normi käyttöön vaikkapa perus tv:n. 4K.
Siis tuossa on nytkin moottorikangas, joka laskeutuu TV:n eteen. Tosiaan TV on vain käytännössä vielä kangasta vähän kauempana (n. 40cm), joten katselumatka on liian pitkä vielä 77":lle (n. 3.5 metriä) vs 95" kankaalle 3.1 metristä.

Ilmeisesti OLED se tekniikka minkä perässä olet. Ehkä tykin aika on sittenkin jo ohi. Helppokäyttöisyys. Energiankulutus. Lämmöntuotto.
Juu OLEDin perässä ollaan. Toki siinä on nuo mainitsemasi jutut mutta 20 vuotta tykkiä katsoneena nuo jutut on aika lailla automatisoituna tällä hetkellä. Lämmöntuotossa tuskin on paljoa eroa (77" paneeli puskee varmaan saman parisataa wattia minkä tykki katossa), eikä se ole ongelma kun tuo ilp kyllä viilentää tilan vaikka millä kelillä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 633
Viestejä
4 560 447
Jäsenet
75 010
Uusin jäsen
laaseri-erkki

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom