OLED-TV

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 210
Mitä tarkoittaa kalibroituna? Oliko siis oikea, kotona katsomispaikassa tehty kalibrointi vaiko Powerin/Gigantin myymä "kalibrointi"?
Power tekee kalibroinnin oikeasti, Gigantti kopioi, siinä on aika iso ero.:vihellys:
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 210
Siinäkin on aika iso ero tehdäänkö kalibrointi käyttökohteessa vai myymäläolosuhteissa :vihellys:
On toki, mutta paljon parempi sekin kuin se että kalibroidaan yksi laite ja jatkossa kopioidaan lopputulos kalibroinnin ostaneiden telkkareihin.:lol:
 

Poppamies

Que pasa, ese?
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 716
Gigantista. Oli ainoa yksilö ja kalibroituna. Sanoi että pääkallopaikalla kalibroitu koneella. Väitätte että suoraan valehteli asiakkaalle?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 493
Gigantista. Oli ainoa yksilö ja kalibroituna. Sanoi että pääkallopaikalla kalibroitu koneella. Väitätte että suoraan valehteli asiakkaalle?
En minä mitään väitä, mutta kuten monesti aiemminkin on ketjussa mainittu, niin kyllä nuo "kaupan päälle kalibroidut" haiskahtaa joka kerta lähinnä asiakaspalautuksilta. Jos itse myisin telkkareita niin en ihan taatusti vain huvikseni repisi myyntipakkauksia auki kalibroidakseni ilmaiseksi niitä asiakkaille.

Giganttihan on täynnä konsoleitakin jotka on "valmiiksi päivitettyjä" jne. Jostain syystä niitä saa siihen samaan rahaan kuin viereisestä hyllystä kaikkine sinetteineen täysin koskemattomia.

Oliko paneelissa suojakalvo?
 
Liittynyt
22.09.2019
Viestejä
467
Siinäkin on aika iso ero tehdäänkö kalibrointi käyttökohteessa vai myymäläolosuhteissa :vihellys:
Kerros lyhyesti, miten se myymäläkalibrointi tai kotikalibrointi vaikuttaa tai mitkä ne suurimmat erot ovat? Ja mitä vaikuttaa, jos kalibroidaan pimeässä tai ns. normivalaistuksessa huoneessa? Tällä haen sitä ajatusta, että jos on itse kalibroinut pimeässä, niin miten paljon eroaa eri asetukset, kun katselee sitten valoisassa.
 

Poppamies

Que pasa, ese?
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 716
Sanoi että 120€ on hinta, saan 60€ kun ainoa kappale. Lopuksi sain 0€ mutta piti vähän aikaa neuvotella. Asiakkaalle mennyt kalibroimaton yksilö vahingossa ja se piti sen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 493
Kerros lyhyesti, miten se myymäläkalibrointi tai kotikalibrointi vaikuttaa tai mitkä ne suurimmat erot ovat? Ja mitä vaikuttaa, jos kalibroidaan pimeässä tai ns. normivalaistuksessa huoneessa? Tällä haen sitä ajatusta, että jos on itse kalibroinut pimeässä, niin miten paljon eroaa eri asetukset, kun katselee sitten valoisassa.
Kirkkaus nyt ensimmäisenä tulee mieleen. Itsellä taitaa olla näytössä tällä hetkellä 90 - 120 - 180cd/m2 (täysin pimeä - hämärä - kirkas)

Kirkkautta taas kun muutetaan noin reilusti, saattaa jo tulla muita tarpeita säätää kuvaa. Nykyisissä televisioissa HDR on sitten jo ihan oma taiteenlajinsa.

Lisäksi liikkeen kalibroinnista olisi tietysti kiva nähdä joku dokumentti, että tietää mitä ja miten on kalibroitu ja mihin mahdollisesti säätää kuva-asetukset kun päivityksen tms yhteydessä asetukset häviää.
 
Liittynyt
22.09.2019
Viestejä
467
Kirkkaus nyt ensimmäisenä tulee mieleen. Itsellä taitaa olla näytössä tällä hetkellä 90 - 120 - 180cd/m2 (täysin pimeä - hämärä - kirkas)

Kirkkautta taas kun muutetaan noin reilusti, saattaa jo tulla muita tarpeita säätää kuvaa. Nykyisissä televisioissa HDR on sitten jo ihan oma taiteenlajinsa.

Lisäksi liikkeen kalibroinnista olisi tietysti kiva nähdä joku dokumentti, että tietää mitä ja miten on kalibroitu ja mihin mahdollisesti säätää kuva-asetukset kun päivityksen tms yhteydessä asetukset häviää.
Onko telkkareissa joku "pikanappi", että saa nuo: täysin pimeä - hämärä - kirkas, laitettua laakista paikoilleen?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 493
Voihan nuo kirkkaustasot asettaa siellä liikkeessäkin ihan yhtälailla kuin asiakkaan tiloissa.
Voi toki, vaan laitetaanko? Varsinkin kun myydään niitä "valmiiksi kalibroituja"

Onko telkkareissa joku "pikanappi", että saa nuo: täysin pimeä - hämärä - kirkas, laitettua laakista paikoilleen?
En tiedä kaikista telkkareista, mutta LG:ssä löytyy erikseen kirkas ja pimeä jotka voi muokata haluamakseen. Voi kai muutkin profiilit ihan vapaasti laittaa kuten parhaaksi näkee, riippumatta siitä mitä siinä lukee.
 
Liittynyt
09.06.2018
Viestejä
2 858
Haen siis lähinnä, että miksi se kalibrointi pitäisi suorittaa juuri siellä asiakkaan tiloissa? 120cd/m2 6500k gamma 2.4 on sama kaupassa kuin kotona.
Tämä nyt on tämmöinen legenda joka elää omaa elämäänsä, aivan kuten asetusten kopiointi TM:n sivuilta tai muualta.

Ainakin LG:ssä SDR:llä ABL iskee siinä 150 nitin nurkilla ja jos ei halua kuvaan turhia pumppauksia, niin säätää isf kirkas 150 nitille ja isf pimeä vaikka sille standardin mukaiselle 100 nitille.
Sen voi tehdä missä vaan ja ainakin omien testailujen mukaan mittaamalla pidemmältä matkalta ei ollut eroa oliko kaikki huoneen valot päällä vai pois, siis sillä taustavalollakaan ei ole merkitystä ja jos mittari on paneelissa kiinni, niin ei ainakaan yhtään.

Metamerismi ja sen korjaus custom whitepointilla on sitten asia erikseen, vaihtelua kuulemma kuka omilla silmillään katsoo.
Kun normaali D65 on x=.3127 y=.329 (6508K), niin Technicolor kuvatilassa se on x=.300 y=.327 (~7200K).
Itse tehnyt edelliset kalibroinnit x=.3080 y=.3296 (~6750K) joka on AVS:ltä D-Nice nimimerkin arvo 2018 LG OLED:lla verrokkina referenssiin.
Luulisi tälläinen aiheuttava päänvaivaa ammattilaisille kun tavoite on etukäteen sovitut standardit, näin kotikäyttäjänä ei jaksa moisesta stressata, mutta sen kyllä huomasi aiempiin plasmoihin ja LCD telkkuihin että se perinteinen D65 oli jotain muuta.
 
Liittynyt
03.10.2018
Viestejä
119
Omat kokemukset Gigantin kalibroinnista on semmoiset että tulostivat qledin mukaan säädöt jotka olivat laittaneet jollekin profiilille ja ne oli miltei joka asetukselta erilaiset kuin rtingsissa. Sain tämän kympillä.
Palautin sitten kyseisen qledin ja vaihdoin lgc8 olediin, eivät palauttaneet kymppiä minulle "kalibroinnin yms. asetuksien asennuspalvelusta" vaan tulostivat vastaavan tulosteen asetuksista jotka minun tulisi itse syöttää. Sanomattakin selvää että nekin erosivat rtingsin säädöistä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 245
Voisikin alkaa torissa myymään etäkalibrointia. 25€ ja lähettää vaan asetukset suoraan rtingistä. Myyntipuheeksi vaikka että "samaa menetelmää käyttää mm. Gigantti".
 
Liittynyt
06.10.2019
Viestejä
109
Siis eikö LG:n C8 oledissa ole mitään valoisuuden tunnistinta? Nykyinen sony ainaskin osaa säätää päivän ja yön mukaan kirkkauttaan.
 
Liittynyt
21.03.2019
Viestejä
453
Tuo liikkeen tekemä kalibrointi menee hukkaan jos TV päivittää Firmwaren heti, kun liittää sen kotona internettiin. Ei varmaan samat säädöt päde kaikille FW:lle.
 
Liittynyt
23.11.2017
Viestejä
1 879
Näin ihan mielenkiinnosta, kuinka moni oikeasti vaihtelee noita kuvamoodeja vuorokaudenajan mukaan? Siis kirkasta päivälle ja tummaa illalle? Sanoisin että noin 99.x% TV-katsojista pitää tasan sitä yhtä kuvamoodia päällä päivät yöt, ja vähän harrastuneemmistakin kuvansäätäjistä suurin osa ei jaksa menusta vaihdella eri kuvamoodeja päivänajan mukaan. Itse en ainakaan tosiaan jaksa alkaa vaihdella kuvamoodia kesken leffan jos aurinko sattuu välissä laskemaan. Tai ylipäätään muutenkaan koskaan. Omaksi tavaksi tullutkin säätää kuva niin kirkkaalle kuin mitä hämärässä silmät kestävät ilman että käy epämielyttäväksi, ja mennä sillä moodilla sitten aina.

ps. Hieman myös ihmettelen joidenkin tapaa säätää OLEDin kirkkaus tuon ABL-maksimin (120-150 nittiä) mukaan. Itsellä tuo kirkkaus on varmasti jossain yli 250 nitissä B8:lla, ja silti ABL:ää ei näe käytännössä ikinä. Oikeastaan pelkästään mainoksissa (logo jollain täyskirkkaalla taustalla) tai jossain whiteout-kohtauksissa, ja niissäkin vain pienen hetken. Nuo eivät ainakaan omassa käytössäni ole riittävä syy kuohia koko telkkarin kirkkautta alas.
 
Liittynyt
06.02.2018
Viestejä
1 356
Siis eikö LG:n C8 oledissa ole mitään valoisuuden tunnistinta? Nykyinen sony ainaskin osaa säätää päivän ja yön mukaan kirkkauttaan.
Ei ole valoisuuden tunnistinta. Ratkaisin asian laittamalla katseluhuoneeseen pimennysrullaverhon ikkunan eteen. Pelkkä sälekaihdin heijastuu suoraan tv:n ruudusta.
 

Hcc

Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
492
Ei ole valoisuuden tunnistinta. Ratkaisin asian laittamalla katseluhuoneeseen pimennysrullaverhon ikkunan eteen. Pelkkä sälekaihdin heijastuu suoraan tv:n ruudusta.
Hmm, oletko varma? Millä perusteella se sitten säätää valoa energiansäästötoiminnon automaattiasetuksella? Mulla on 55" C8 ja siinä tuo automatiikka pelaa hienosti huoneen valoisuuden mukaan.
 
Liittynyt
14.08.2017
Viestejä
2 378
Näin ihan mielenkiinnosta, kuinka moni oikeasti vaihtelee noita kuvamoodeja vuorokaudenajan mukaan? Siis kirkasta päivälle ja tummaa illalle? Sanoisin että noin 99.x% TV-katsojista pitää tasan sitä yhtä kuvamoodia päällä päivät yöt, ja vähän harrastuneemmistakin kuvansäätäjistä suurin osa ei jaksa menusta vaihdella eri kuvamoodeja päivänajan mukaan. Itse en ainakaan tosiaan jaksa alkaa vaihdella kuvamoodia kesken leffan jos aurinko sattuu välissä laskemaan. Tai ylipäätään muutenkaan koskaan. Omaksi tavaksi tullutkin säätää kuva niin kirkkaalle kuin mitä hämärässä silmät kestävät ilman että käy epämielyttäväksi, ja mennä sillä moodilla sitten aina.

ps. Hieman myös ihmettelen joidenkin tapaa säätää OLEDin kirkkaus tuon ABL-maksimin (120-150 nittiä) mukaan. Itsellä tuo kirkkaus on varmasti jossain yli 250 nitissä B8:lla, ja silti ABL:ää ei näe käytännössä ikinä. Oikeastaan pelkästään mainoksissa (logo jollain täyskirkkaalla taustalla) tai jossain whiteout-kohtauksissa, ja niissäkin vain pienen hetken. Nuo eivät ainakaan omassa käytössäni ole riittävä syy kuohia koko telkkarin kirkkautta alas.
Ei nyt varsinaisesti OLEDiin liity, mutta itse säädetyn Samsung 55NU8005 taustavalo 30/50. Rtings ehdottaa 11/50. Ilmeisesti tuolla on haettu 100 cd/m². Meneeköhän tuo ihan lineaarisesti, jos telkun maksimi tosiaan on ~500 cd/m²...

Nuo värit voi olla aika vaikea säätää, mutta eikö aika pitkälle pääse, kun uhraa 5 min aikaa ja käyttää AVS HD 709 kalibraatiovideoita:




Päälle vielä motion blur video:
 
Liittynyt
16.02.2017
Viestejä
560
Tulisi suorittaa asiakkaan tiloissa, koska valaistuksen sävy voi olla eri, pimeässä kalibrointi on aina sama.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 703
Tulisi suorittaa asiakkaan tiloissa, koska valaistuksen sävy voi olla eri, pimeässä kalibrointi on aina sama.
Mulla ei ole kalibraattoria, mutta miksi se valaistus vaikuttaisi mihinkään, jos kalibraattori on kiinni töllössä? Siis oletuksella, että tavoitekirkkautta ei määritellä silmämääräisesti.
 

Cuthalu

Tukijäsen
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 407
Näin ihan mielenkiinnosta, kuinka moni oikeasti vaihtelee noita kuvamoodeja vuorokaudenajan mukaan?
Vaihtelisin, ellei olisi tällä hetkellä käytössä Samsung, joka iskee 120 Hz pwm:n kaikille preseteille paitsi elokuvatilalle. Päivä- ja yö-asetusten ero on niin suuri, ettei siihen saa mitään mielekästä kompromissia. Sonyilla on aina ollut 3 presettiä eri valoisuuksille, sampalla pitää käsin tuunata tarpeen mukaan.

Sitten tietysti eri käyttötarkoituksiin vielä omat presetit siihen päälle.
 

Poppamies

Que pasa, ese?
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 716
En minä mitään väitä, mutta kuten monesti aiemminkin on ketjussa mainittu, niin kyllä nuo "kaupan päälle kalibroidut" haiskahtaa joka kerta lähinnä asiakaspalautuksilta. Jos itse myisin telkkareita niin en ihan taatusti vain huvikseni repisi myyntipakkauksia auki kalibroidakseni ilmaiseksi niitä asiakkaille.

Giganttihan on täynnä konsoleitakin jotka on "valmiiksi päivitettyjä" jne. Jostain syystä niitä saa siihen samaan rahaan kuin viereisestä hyllystä kaikkine sinetteineen täysin koskemattomia.

Oliko paneelissa suojakalvo?
Oli suojakalvo mutta näytti että on saattanut olla pois paikaltaan. Semisti olis ollut härskiä myydä kalibrointi puoleen hintaan ja sitä ei olisi ollenkaan vaan asiakaspalautus olisi nostanut hintaa. Heh.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 493
Oli suojakalvo mutta näytti että on saattanut olla pois paikaltaan. Semisti olis ollut härskiä myydä kalibrointi puoleen hintaan ja sitä ei olisi ollenkaan vaan asiakaspalautus olisi nostanut hintaa. Heh.
Onhan gigantti jäänyt ennenkin kiinni käytetyn myymisestä uutena. Silloin tosin oli kaikki käyttäjän sometilit ja sivuhistoriat unohtunut siivota pois. Voin hyvinkin olla väärässä, mutta pidän itse tuota vain ovelana konstina myydä asiakaspalautukset eteenpäin täyteen hintaan.
 

vipe

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 887
Voin hyvinkin olla väärässä, mutta pidän itse tuota vain ovelana konstina myydä asiakaspalautukset eteenpäin täyteen hintaan.
Sama mielikuva täällä. Pitää keksiä selitys miksi pakkaus/laite poikkeaa pakasta vedetystä, hei kalibroidaas se. :vihellys:

Kyllä siinä jäisi miettimään, onko sen oikeasti joku palauttanut ja mistä syystä.
 
Liittynyt
09.06.2018
Viestejä
2 858
Onko kaikissa telkkareissa näkyvissä nuo käyttötunnit? Ja mistä ne löytää? Kai niitä on hetken "koekäytetty" tehtaallakin?
LG:
- Kännykkä joka tukee IR
- Lataa sovellus AnyMote Universal remote
- Etsi sieltä LG ja sellainen kake jossa "INSTART" painike, paina sitä
- Näppäile TV:n kaukosäätimestä 0413
Lue paneelilta UTT: xx (käyttötunnit)
Sammuta TV

Tai huoltokakella IN START...

ps. Hieman myös ihmettelen joidenkin tapaa säätää OLEDin kirkkaus tuon ABL-maksimin (120-150 nittiä) mukaan...
Oletko nuori iältäsi kun ihmettelet muiden tapaa?

Itse en tuijota mitään speksejä valovoimaisuuden säädössä, vaan säädän sen itselleni sopivaksi aivan kuten Sinäkin.
Se että ABL ei pumppaa valovoimaisuutta vaikka lätkää tai hiihtoa katsellessa ei ainakaan ole haitaksi.
Hyvä asia kuitenkin tiedostaa jos joku ihmettelee miksi TV näin tekee vaikka ecot, silmien säästöt yms on kytketty pois.

Niin ja kyllä, päivänvalossa ja täysin pimeässä on usein eri katselutilat käytössä.
Siltä väliltä olen tehnyt kolmannen noin 150 nitille, joka on sekalaisessa käytössä ok jos ei jaksa vaihtaa tilaa, johon menee 2-3 sekuntia.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
1 309
Otin tuon Hobby Hallin 65C9, muuten mahtava mutta silmälle hyppäsi valkoisella taustalla /lumella vastaavalla oleva "yellow tint" osassa telkkua

Kuvasta ei niin hyvin näy kuin irl. Käsittääkseni nuo tint ongelmat semmoisia että eivät käytön käyttä hälvene?

Rajasin paintilla alueen

IMG_20191009_054852.jpg
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 182
Missäs hintaluokassa hyvät 55-65" OLED televisiot nykyään pyörii? Pohdin vaihtoehtoja myydä vanha (Philips 65 PUS7101) exälle kun muutto edessä.

En viitsisi enää tuon yksilön jälkeen ostaa perus LED/LCD.
 

ViKiV

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
429
Missäs hintaluokassa hyvät 55-65" OLED televisiot nykyään pyörii? Pohdin vaihtoehtoja myydä vanha (Philips 65 PUS7101) exälle kun muutto edessä.

En viitsisi enää tuon yksilön jälkeen ostaa perus LED/LCD.
Alesta riippuen LG (C8)/Philips 65" OLED irtoo siihen ~1500€. Tämän vuoden LG 65C9 tainnu käyä halvimmillaan Suomessa 2299€. Sony ja Panasonic pitelee vähän kovempia pyyntejä.

Edit: Jaa, eipä toiminu hinta.fi filtteröity linkki.
 
Liittynyt
03.10.2019
Viestejä
3
Eipä tartte Saksan pojilta tilata tuota 65E9 7LA mallia ilmeisesti kyseisestä mallista puuttuu DVB-sub tuki.
Tuota LG OLED55E8 -mallia ei nyt sitten näytä olevan Suomessa. Yksi oli RDE.FI:llä, mutta taitaakin olla tuolla lahden toisella puolen.. Ei mitään käryä ko. firmasta.
OLED55E8PLA televisio - 1341.26 €

Oletteko tilanneet Saksasta telkkareita?
E8 alk. 1499,00 ja E9 alk. 1599,00.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.11.2017
Viestejä
1 879
Oletko nuori iältäsi kun ihmettelet muiden tapaa?

Itse en tuijota mitään speksejä valovoimaisuuden säädössä, vaan säädän sen itselleni sopivaksi aivan kuten Sinäkin.
Se että ABL ei pumppaa valovoimaisuutta vaikka lätkää tai hiihtoa katsellessa ei ainakaan ole haitaksi.
Hyvä asia kuitenkin tiedostaa jos joku ihmettelee miksi TV näin tekee vaikka ecot, silmien säästöt yms on kytketty pois.

Niin ja kyllä, päivänvalossa ja täysin pimeässä on usein eri katselutilat käytössä.
Siltä väliltä olen tehnyt kolmannen noin 150 nitille, joka on sekalaisessa käytössä ok jos ei jaksa vaihtaa tilaa, johon menee 2-3 sekuntia.
Enpä ole kovin nuoreksi luettavissa, mutta en usko että tähän aiheeseen nyt muutenkaan ikä liittyy. Jokainen saa siis toki säätää kuvan juuri sille kirkkaudelle kuin haluaa, mutta jos syy 120-150 nit kalibrointiin on vain ABL-pumppauksen estäminen, niin se tuntuu aika kärpäsen ampumiselta tykillä. Itsellä on taustavalo melkein maksimissa (eli jotain 300 nitin luokkaa), eikä tuo ABL ole kertaakaan osunut silmään sen enempää lätkässä, hiihdossa, kirkkaissa piirretyissä kuin missään muussakaan. ABL kytkeytyy päälle edelleen vain niissä mainoksissa ja logoruuduissa, joissa koko ruutu on kauttaaltaan 100% kirkkaudella. Tämä siis B8:lla, joissain muissa OLEDeissa ABL on aggressiivisempi.

Itseä kyllä varmasti ärsyttäisi ABL pumppausta katsoa, mutta kun sitä ei oikeasti millään normaalilla kuvamateriaalilla tapahdu, niin en näe syytä säätää kuva tummaksi välttääkseen ongelmaa, jota ei oikeasti edes käytännössä ole. Olin itseasiassa varsin yllättynyt OLEDin hommattuani, kun tuo ABL ei pumpannutkaan kuvaa edes kirkkaissa ulkokohtauksissa, vaikka sellaisesta etukäteen oli peloteltu.

Edit : Ainoa perusteltu tilanne tuollaiselle säädölle olisi itselleni se, että TV:tä käyttäisi nettiselaimen näyttämiseen. Siinä tuota pumppausta voi valkoisen taustan sivuilla (esim Google-haut) esiintyä.
 
Liittynyt
25.08.2017
Viestejä
125
Otin tuon Hobby Hallin 65C9, muuten mahtava mutta silmälle hyppäsi valkoisella taustalla /lumella vastaavalla oleva "yellow tint" osassa telkkua

Kuvasta ei niin hyvin näy kuin irl. Käsittääkseni nuo tint ongelmat semmoisia että eivät käytön käyttä hälvene?

Rajasin paintilla alueen

Eivät taida hälvetä. Itseäni ärsyttää OLEDeissa se, että jos katsot vähänkään vinosta / sivusta, menee white balance heti keturalleen siinä osassa ruutua joka on kauimpana. Tottuu, mutta aina sen huomaa jos lähdemateriaali on esimerkiksi jääkiekkoa tai talviurheilua.
 
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 593
Itselle SDR-kuvalla yli 120-130 nitin kirkkaus on kerta kaikkiaan ylikirkas. Siihen on syy, miksi LG on mitoittanut virransyötön riittäväksi juurikin tuonne 150 nitin fullscreen tasolle ja siitä alkaa rajoittaa sitä ABL:llä: heidän mielestään koko ruutua ei ole miellyttävää eikä tarpeellista sen kirkkaammaksi saada. Itse olen siis samaa mieltä, joku toinen ei.

HDR on sitten asia erikseen, mutta oikein toteutetussa HDR:ssäkin huippukirkkauksia käytetään vain niiden pienien highlightien korostamiseen eikä suinkaan tööttäämään huoneeseen auringon kirkkaus.
 
Liittynyt
23.11.2017
Viestejä
1 879
Itselle SDR-kuvalla yli 120-130 nitin kirkkaus on kerta kaikkiaan ylikirkas. Siihen on syy, miksi LG on mitoittanut virransyötön riittäväksi juurikin tuonne 150 nitin fullscreen tasolle ja siitä alkaa rajoittaa sitä ABL:llä: heidän mielestään koko ruutua ei ole miellyttävää eikä tarpeellista sen kirkkaammaksi saada. Itse olen siis samaa mieltä, joku toinen ei.

HDR on sitten asia erikseen, mutta oikein toteutetussa HDR:ssäkin huippukirkkauksia käytetään vain niiden pienien highlightien korostamiseen eikä suinkaan tööttäämään huoneeseen auringon kirkkaus.
Syy rajoitukselle tuskin on tuo, vaan ihan puhtaasti se että OLEDien tekniikka ei oikein kestä kovempaa koko ruudun kirkkautta. Ilman ABL:ää OLEDien virrankulutus, lämpeneminen ja yleinen osien rasitus nousisi todella korkealle koko ruudun kirkasta kuvaa näyttäessä. OLEDeilla suuren kuva-alan kirkkaaksi valaiseminen vaatii huomattavasti enemmän virtaa kuin LCD:llä. Jos tuota tehtäisiin jostain muusta syystä kuin puhtaasti teknisten rajoitusten takia, myös LCD-telkkareissa olisi koko ruudun kirkkausrajoituksia. Kuvan kiinnipalamisriski ja kirkkausrajoitukset ovat edelleen OLEDien tekniset haasteet, joihin esim Samsung yrittää QLEDeillään voimalla iskeä. Todisteena tästä nuo isot "10 year burn-in warranty"-logot ja äärimmäiset maksimikirkkaudet.

Omaan silmääni 120 nitin kuva näyttää siltä kuin televisiossa olisi jokin virransäästö tai näytönsäästäjä päällä. Ja valoisammassa tilassa tuollaista kuvaa on erityisen turhauttavaa katsoa. Mutta nämä toki ovat mielipidekysymyksiä. Paljon riippuu myös katsottavasta materiaalista. Uutiset tai Simpsonit 120 nitillä on aika eri asia kuin hämäräsävyinen supersankarileffa tai draamasarja. Jos katsoisin tv-ohjelmia (uutiset, ajankohtaisohjelmat ym.), säätäisin varmaankin kuvaa jonkin verran nykyistä himmeämmälle.

Koko keskustelu nyt kuitenkin lähti siitä, että mielestäni ei ole järkevää kalibroida OLEDia 120-150 nittiin sen takia, että sillä estettäisiin ABL pumppaus. Sen sijaan jos omaan silmään tuota kirkkaampi kuva on ylipäätään epämielyttävä, niin se on toki hyvä syy tuollaiset säädöt laittaa. Oman kokemukseni mukaan väite siitä, että ABL alkaisi pumpata kuvaa jossain talviurheilussa tai valoisissa ulkokohtauksissa, on pelkkä myytti. Ainakin siis LG:n OLEDeilla, joissa on muihin OLEDeihin verrattuna vähemmän aggressiivinen koko ruudun himmennys.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
249
Sen verran kova tv kuume tällä hetkellä, että varmistetaan nyt vielä. C9 ja B9 niin molemmissa on hdmi 2.1 liitäntä ja muutenkin aika samat speksit. Toki jotain pieniä eroja, mutta esim. tulevaan ps5 on sama kumman ottaa? Mietin kun saisi tuon B9 500€ halvemmalla niin en näe miksi maksaisin enemmän tuosta C9.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 106
Sen verran kova tv kuume tällä hetkellä, että varmistetaan nyt vielä. C9 ja B9 niin molemmissa on hdmi 2.1 liitäntä ja muutenkin aika samat speksit. Toki jotain pieniä eroja, mutta esim. tulevaan ps5 on sama kumman ottaa? Mietin kun saisi tuon B9 500€ halvemmalla niin en näe miksi maksaisin enemmän tuosta C9.
Itse odottelisin lähempänä PS5 julkaisua television oston jos se on ainoa kriteeri käyttää uusia ominaisuuksia. Siinä kohtaa on kuitenkin C10 mallit black friday allennuksessa.

Kannattaa ottaa myös huomioon että B9 ja C9 malleihin on tosiaan luvattu HDMI2.1 tuki mutta tällä hetkellä softa tasolla ei tukea ole. Tuki on tulossa Firmware updaten muodossa tämän vuoden lopussa tai ensi vuonna eli teknisesti on aivan sama odottaa 2020 vuoden telkkareita.
 
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 593
Syy rajoitukselle tuskin on tuo, vaan ihan puhtaasti se että OLEDien tekniikka ei oikein kestä kovempaa koko ruudun kirkkautta. Ilman ABL:ää OLEDien virrankulutus, lämpeneminen ja yleinen osien rasitus nousisi todella korkealle koko ruudun kirkasta kuvaa näyttäessä. OLEDeilla suuren kuva-alan kirkkaaksi valaiseminen vaatii huomattavasti enemmän virtaa kuin LCD:llä. Jos tuota tehtäisiin jostain muusta syystä kuin puhtaasti teknisten rajoitusten takia, myös LCD-telkkareissa olisi koko ruudun kirkkausrajoituksia. Kuvan kiinnipalamisriski ja kirkkausrajoitukset ovat edelleen OLEDien tekniset haasteet, joihin esim Samsung yrittää QLEDeillään voimalla iskeä. Todisteena tästä nuo isot "10 year burn-in warranty"-logot ja äärimmäiset maksimikirkkaudet.

Omaan silmääni 120 nitin kuva näyttää siltä kuin televisiossa olisi jokin virransäästö tai näytönsäästäjä päällä. Ja valoisammassa tilassa tuollaista kuvaa on erityisen turhauttavaa katsoa. Mutta nämä toki ovat mielipidekysymyksiä. Paljon riippuu myös katsottavasta materiaalista. Uutiset tai Simpsonit 120 nitillä on aika eri asia kuin hämäräsävyinen supersankarileffa tai draamasarja. Jos katsoisin tv-ohjelmia (uutiset, ajankohtaisohjelmat ym.), säätäisin varmaankin kuvaa jonkin verran nykyistä himmeämmälle.

Koko keskustelu nyt kuitenkin lähti siitä, että mielestäni ei ole järkevää kalibroida OLEDia 120-150 nittiin sen takia, että sillä estettäisiin ABL pumppaus. Sen sijaan jos omaan silmään tuota kirkkaampi kuva on ylipäätään epämielyttävä, niin se on toki hyvä syy tuollaiset säädöt laittaa. Oman kokemukseni mukaan väite siitä, että ABL alkaisi pumpata kuvaa jossain talviurheilussa tai valoisissa ulkokohtauksissa, on pelkkä myytti. Ainakin siis LG:n OLEDeilla, joissa on muihin OLEDeihin verrattuna vähemmän aggressiivinen koko ruudun himmennys.
Mikään ei estä tekemästä OLEDia, joka tuuttaa esim. 1000 nit koko ruudulla. Sellaisia on olemassakin, mm. Sonyn BVM-X300. Totta kai se näihin LG:n kuluttajamalleihin nähden ensinnäkin maksaisi huomattavasti enemmän valmistuskustannuksina ja lisäksi varmasti kuluttaisi paneelia enemmän. Mutta se voitaisiin tehdä, jos se nähtäisiin perustelluksi ja jos sille nähtäisiin niin paljon kysyntää, että lisääntyneet kustannukset tulisi kuitatuksi myyntihinnalla. Mutta kun ei tule, niin tuo n. 150 nit on LG:n valitsema järkevin kompromissi. Ja se on mun mielestä hyvin järkevä, ts. ei vähennä television käyttöarvoa itselleni lainkaan. Itse mieluummin maksan tonnin tällaisesta ABL-rajoitetusta OLEDista kuin esim. kaksi tonnia huomattavasti väljemmällä ABL:llä olevasta.

Siitä olen samaa mieltä, että ABL ei oikeastaan edes ole mikään syy vältellä kirkkaita asetuksia. Olen sen verran sitä testannut, että tiedän mm. hiihtokisojen pysyvän silmällä katsoen aivan riittävän vakaina kirkkaudeltaan. Tietokonekäytössä ABL:n kyllä saa potkimaan ihan huomattavalla tavalla, mutta silloin kirkkautta oli itselleni jo ihan tolkuttomasti liikaa (kun siis katsoo 55" suunnilleen metrin päästä). ASBL sen sijaan häiritsi itseäni, mutta sen saa huoltovalikosta pois.

ABL ei muuten ole pelkästään OLED-ilmiö, vaan myös esim noissa Sampan QLEDeissa on ihan selvä kirkkauden lasku siirryttäessä kohti 100% valkoista ruutua.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
682
Mikään ei estä tekemästä OLEDia, joka tuuttaa esim. 1000 nit koko ruudulla. Sellaisia on olemassakin, mm. Sonyn BVM-X300. Totta kai se näihin LG:n kuluttajamalleihin nähden ensinnäkin maksaisi huomattavasti enemmän valmistuskustannuksina ja lisäksi varmasti kuluttaisi paneelia enemmän. Mutta se voitaisiin tehdä, jos se nähtäisiin perustelluksi ja jos sille nähtäisiin niin paljon kysyntää, että lisääntyneet kustannukset tulisi kuitatuksi myyntihinnalla. Mutta kun ei tule, niin tuo n. 150 nit on LG:n valitsema järkevin kompromissi. Ja se on mun mielestä hyvin järkevä, ts. ei vähennä television käyttöarvoa itselleni lainkaan. Itse mieluummin maksan tonnin tällaisesta ABL-rajoitetusta OLEDista kuin esim. kaksi tonnia huomattavasti väljemmällä ABL:llä olevasta.
Sonyn RGB OLEDissa ei ole samanlaista heijastuksenestopinnoitetta kuin LG:n OLED-paneeleissa. Tuo pinnoite syö valotehoa noin 30%, mikä tekee 1000nitin kirkkauden saavuttamisesta erittäin hankalaa.
 
Liittynyt
22.09.2019
Viestejä
467
Sen verran kova tv kuume tällä hetkellä, että varmistetaan nyt vielä. C9 ja B9 niin molemmissa on hdmi 2.1 liitäntä ja muutenkin aika samat speksit. Toki jotain pieniä eroja, mutta esim. tulevaan ps5 on sama kumman ottaa? Mietin kun saisi tuon B9 500€ halvemmalla niin en näe miksi maksaisin enemmän tuosta C9.
B9:ssä @7-prosessori ja C9:ssä @9-prosessori (jos niillä nyt kovin suurta eroa on). B9:ssä muovinen ja hieman huojuvampi jalusta ja C9:ssä metallinen jämäkkä jalusta. Jos laittaa seinälle, ei käsittääkseni vaikuta.
upload_2019-10-9_21-42-26.png
upload_2019-10-9_21-42-53.png
Vasemmalla B9 ja oikealla C9. Hyvin samanlaiselta vaikuttaa rtings'in arvioissa.
 

juhei

Tukijäsen
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 690
Mulla on LG:n E8:ssa käytössä 3 "päälähdettä": kaapeli-tv:n kautta tulevat urheilulähetykset (Viasat), LG:n oman softan Netflix ja Viaplay, ja Plex Nvidia shieldissä. Rtingsin mukaan laitoin kuva-asetukset ja vähän fiilispohjalla noita sitten muuttelin. Tyhmä kysymys: miten hyvin homma toimii jos käytän esim. jotain Youtuben testikuvaa/videoita LG:n oman youtube-sovelluksen kautta asetusten säätämiseen, ja kopioin samat asetukset sitten muihin lähteisiin?
 
Liittynyt
11.01.2019
Viestejä
82
Mulle tuli mäköjään uusi fw c8:iin tänään. 05.10.20...kokemuksia kellään onko joku muuttunut?
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 244
Viestejä
4 192 447
Jäsenet
70 895
Uusin jäsen
olsteri

Hinta.fi

Ylös Bottom