- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 8 361
Power tekee kalibroinnin oikeasti, Gigantti kopioi, siinä on aika iso ero.Mitä tarkoittaa kalibroituna? Oliko siis oikea, kotona katsomispaikassa tehty kalibrointi vaiko Powerin/Gigantin myymä "kalibrointi"?
Power tekee kalibroinnin oikeasti, Gigantti kopioi, siinä on aika iso ero.Mitä tarkoittaa kalibroituna? Oliko siis oikea, kotona katsomispaikassa tehty kalibrointi vaiko Powerin/Gigantin myymä "kalibrointi"?
Siinäkin on aika iso ero tehdäänkö kalibrointi käyttökohteessa vai myymäläolosuhteissaPower tekee kalibroinnin oikeasti, Gigantti kopioi, siinä on aika iso ero.
On toki, mutta paljon parempi sekin kuin se että kalibroidaan yksi laite ja jatkossa kopioidaan lopputulos kalibroinnin ostaneiden telkkareihin.Siinäkin on aika iso ero tehdäänkö kalibrointi käyttökohteessa vai myymäläolosuhteissa
En minä mitään väitä, mutta kuten monesti aiemminkin on ketjussa mainittu, niin kyllä nuo "kaupan päälle kalibroidut" haiskahtaa joka kerta lähinnä asiakaspalautuksilta. Jos itse myisin telkkareita niin en ihan taatusti vain huvikseni repisi myyntipakkauksia auki kalibroidakseni ilmaiseksi niitä asiakkaille.Gigantista. Oli ainoa yksilö ja kalibroituna. Sanoi että pääkallopaikalla kalibroitu koneella. Väitätte että suoraan valehteli asiakkaalle?
Kerros lyhyesti, miten se myymäläkalibrointi tai kotikalibrointi vaikuttaa tai mitkä ne suurimmat erot ovat? Ja mitä vaikuttaa, jos kalibroidaan pimeässä tai ns. normivalaistuksessa huoneessa? Tällä haen sitä ajatusta, että jos on itse kalibroinut pimeässä, niin miten paljon eroaa eri asetukset, kun katselee sitten valoisassa.Siinäkin on aika iso ero tehdäänkö kalibrointi käyttökohteessa vai myymäläolosuhteissa
Kirkkaus nyt ensimmäisenä tulee mieleen. Itsellä taitaa olla näytössä tällä hetkellä 90 - 120 - 180cd/m2 (täysin pimeä - hämärä - kirkas)Kerros lyhyesti, miten se myymäläkalibrointi tai kotikalibrointi vaikuttaa tai mitkä ne suurimmat erot ovat? Ja mitä vaikuttaa, jos kalibroidaan pimeässä tai ns. normivalaistuksessa huoneessa? Tällä haen sitä ajatusta, että jos on itse kalibroinut pimeässä, niin miten paljon eroaa eri asetukset, kun katselee sitten valoisassa.
Voihan nuo kirkkaustasot asettaa siellä liikkeessäkin ihan yhtälailla kuin asiakkaan tiloissa.Kirkkaus nyt ensimmäisenä tulee mieleen. Itsellä taitaa olla näytössä tällä hetkellä 90 - 120 - 180cd/m2 (täysin pimeä - hämärä - kirkas)
Onko telkkareissa joku "pikanappi", että saa nuo: täysin pimeä - hämärä - kirkas, laitettua laakista paikoilleen?Kirkkaus nyt ensimmäisenä tulee mieleen. Itsellä taitaa olla näytössä tällä hetkellä 90 - 120 - 180cd/m2 (täysin pimeä - hämärä - kirkas)
Kirkkautta taas kun muutetaan noin reilusti, saattaa jo tulla muita tarpeita säätää kuvaa. Nykyisissä televisioissa HDR on sitten jo ihan oma taiteenlajinsa.
Lisäksi liikkeen kalibroinnista olisi tietysti kiva nähdä joku dokumentti, että tietää mitä ja miten on kalibroitu ja mihin mahdollisesti säätää kuva-asetukset kun päivityksen tms yhteydessä asetukset häviää.
Voi toki, vaan laitetaanko? Varsinkin kun myydään niitä "valmiiksi kalibroituja"Voihan nuo kirkkaustasot asettaa siellä liikkeessäkin ihan yhtälailla kuin asiakkaan tiloissa.
En tiedä kaikista telkkareista, mutta LG:ssä löytyy erikseen kirkas ja pimeä jotka voi muokata haluamakseen. Voi kai muutkin profiilit ihan vapaasti laittaa kuten parhaaksi näkee, riippumatta siitä mitä siinä lukee.Onko telkkareissa joku "pikanappi", että saa nuo: täysin pimeä - hämärä - kirkas, laitettua laakista paikoilleen?
Haen siis lähinnä, että miksi se kalibrointi pitäisi suorittaa juuri siellä asiakkaan tiloissa? 120cd/m2 6500k gamma 2.4 on sama kaupassa kuin kotona.Voi toki, vaan laitetaanko? Varsinkin kun myydään niitä "valmiiksi kalibroituja"
Tämä nyt on tämmöinen legenda joka elää omaa elämäänsä, aivan kuten asetusten kopiointi TM:n sivuilta tai muualta.Haen siis lähinnä, että miksi se kalibrointi pitäisi suorittaa juuri siellä asiakkaan tiloissa? 120cd/m2 6500k gamma 2.4 on sama kaupassa kuin kotona.
Ei ole valoisuuden tunnistinta. Ratkaisin asian laittamalla katseluhuoneeseen pimennysrullaverhon ikkunan eteen. Pelkkä sälekaihdin heijastuu suoraan tv:n ruudusta.Siis eikö LG:n C8 oledissa ole mitään valoisuuden tunnistinta? Nykyinen sony ainaskin osaa säätää päivän ja yön mukaan kirkkauttaan.
Ei tarvitse. On automatisoitu. Omassa OLEDissani on valoisuuden tunnistin.Näin ihan mielenkiinnosta, kuinka moni oikeasti vaihtelee noita kuvamoodeja vuorokaudenajan mukaan?
Hmm, oletko varma? Millä perusteella se sitten säätää valoa energiansäästötoiminnon automaattiasetuksella? Mulla on 55" C8 ja siinä tuo automatiikka pelaa hienosti huoneen valoisuuden mukaan.Ei ole valoisuuden tunnistinta. Ratkaisin asian laittamalla katseluhuoneeseen pimennysrullaverhon ikkunan eteen. Pelkkä sälekaihdin heijastuu suoraan tv:n ruudusta.
Ei nyt varsinaisesti OLEDiin liity, mutta itse säädetyn Samsung 55NU8005 taustavalo 30/50. Rtings ehdottaa 11/50. Ilmeisesti tuolla on haettu 100 cd/m². Meneeköhän tuo ihan lineaarisesti, jos telkun maksimi tosiaan on ~500 cd/m²...Näin ihan mielenkiinnosta, kuinka moni oikeasti vaihtelee noita kuvamoodeja vuorokaudenajan mukaan? Siis kirkasta päivälle ja tummaa illalle? Sanoisin että noin 99.x% TV-katsojista pitää tasan sitä yhtä kuvamoodia päällä päivät yöt, ja vähän harrastuneemmistakin kuvansäätäjistä suurin osa ei jaksa menusta vaihdella eri kuvamoodeja päivänajan mukaan. Itse en ainakaan tosiaan jaksa alkaa vaihdella kuvamoodia kesken leffan jos aurinko sattuu välissä laskemaan. Tai ylipäätään muutenkaan koskaan. Omaksi tavaksi tullutkin säätää kuva niin kirkkaalle kuin mitä hämärässä silmät kestävät ilman että käy epämielyttäväksi, ja mennä sillä moodilla sitten aina.
ps. Hieman myös ihmettelen joidenkin tapaa säätää OLEDin kirkkaus tuon ABL-maksimin (120-150 nittiä) mukaan. Itsellä tuo kirkkaus on varmasti jossain yli 250 nitissä B8:lla, ja silti ABL:ää ei näe käytännössä ikinä. Oikeastaan pelkästään mainoksissa (logo jollain täyskirkkaalla taustalla) tai jossain whiteout-kohtauksissa, ja niissäkin vain pienen hetken. Nuo eivät ainakaan omassa käytössäni ole riittävä syy kuohia koko telkkarin kirkkautta alas.
Mulla ei ole kalibraattoria, mutta miksi se valaistus vaikuttaisi mihinkään, jos kalibraattori on kiinni töllössä? Siis oletuksella, että tavoitekirkkautta ei määritellä silmämääräisesti.Tulisi suorittaa asiakkaan tiloissa, koska valaistuksen sävy voi olla eri, pimeässä kalibrointi on aina sama.
On? Energiansäästö "Auto".Siis eikö LG:n C8 oledissa ole mitään valoisuuden tunnistinta? Nykyinen sony ainaskin osaa säätää päivän ja yön mukaan kirkkauttaan.
Vaihtelisin, ellei olisi tällä hetkellä käytössä Samsung, joka iskee 120 Hz pwm:n kaikille preseteille paitsi elokuvatilalle. Päivä- ja yö-asetusten ero on niin suuri, ettei siihen saa mitään mielekästä kompromissia. Sonyilla on aina ollut 3 presettiä eri valoisuuksille, sampalla pitää käsin tuunata tarpeen mukaan.Näin ihan mielenkiinnosta, kuinka moni oikeasti vaihtelee noita kuvamoodeja vuorokaudenajan mukaan?
Oli suojakalvo mutta näytti että on saattanut olla pois paikaltaan. Semisti olis ollut härskiä myydä kalibrointi puoleen hintaan ja sitä ei olisi ollenkaan vaan asiakaspalautus olisi nostanut hintaa. Heh.En minä mitään väitä, mutta kuten monesti aiemminkin on ketjussa mainittu, niin kyllä nuo "kaupan päälle kalibroidut" haiskahtaa joka kerta lähinnä asiakaspalautuksilta. Jos itse myisin telkkareita niin en ihan taatusti vain huvikseni repisi myyntipakkauksia auki kalibroidakseni ilmaiseksi niitä asiakkaille.
Giganttihan on täynnä konsoleitakin jotka on "valmiiksi päivitettyjä" jne. Jostain syystä niitä saa siihen samaan rahaan kuin viereisestä hyllystä kaikkine sinetteineen täysin koskemattomia.
Oliko paneelissa suojakalvo?
Onhan gigantti jäänyt ennenkin kiinni käytetyn myymisestä uutena. Silloin tosin oli kaikki käyttäjän sometilit ja sivuhistoriat unohtunut siivota pois. Voin hyvinkin olla väärässä, mutta pidän itse tuota vain ovelana konstina myydä asiakaspalautukset eteenpäin täyteen hintaan.Oli suojakalvo mutta näytti että on saattanut olla pois paikaltaan. Semisti olis ollut härskiä myydä kalibrointi puoleen hintaan ja sitä ei olisi ollenkaan vaan asiakaspalautus olisi nostanut hintaa. Heh.
Sama mielikuva täällä. Pitää keksiä selitys miksi pakkaus/laite poikkeaa pakasta vedetystä, hei kalibroidaas se.Voin hyvinkin olla väärässä, mutta pidän itse tuota vain ovelana konstina myydä asiakaspalautukset eteenpäin täyteen hintaan.
Katso laitteen käyttö tunnit?Oli suojakalvo mutta näytti että on saattanut olla pois paikaltaan. Semisti olis ollut härskiä myydä kalibrointi puoleen hintaan ja sitä ei olisi ollenkaan vaan asiakaspalautus olisi nostanut hintaa. Heh.
Onko kaikissa telkkareissa näkyvissä nuo käyttötunnit? Ja mistä ne löytää? Kai niitä on hetken "koekäytetty" tehtaallakin?Katso laitteen käyttö tunnit?
LG:Onko kaikissa telkkareissa näkyvissä nuo käyttötunnit? Ja mistä ne löytää? Kai niitä on hetken "koekäytetty" tehtaallakin?
Oletko nuori iältäsi kun ihmettelet muiden tapaa?ps. Hieman myös ihmettelen joidenkin tapaa säätää OLEDin kirkkaus tuon ABL-maksimin (120-150 nittiä) mukaan...
Alesta riippuen LG (C8)/Philips 65" OLED irtoo siihen ~1500€. Tämän vuoden LG 65C9 tainnu käyä halvimmillaan Suomessa 2299€. Sony ja Panasonic pitelee vähän kovempia pyyntejä.Missäs hintaluokassa hyvät 55-65" OLED televisiot nykyään pyörii? Pohdin vaihtoehtoja myydä vanha (Philips 65 PUS7101) exälle kun muutto edessä.
En viitsisi enää tuon yksilön jälkeen ostaa perus LED/LCD.
Tuota LG OLED55E8 -mallia ei nyt sitten näytä olevan Suomessa. Yksi oli RDE.FI:llä, mutta taitaakin olla tuolla lahden toisella puolen.. Ei mitään käryä ko. firmasta.Eipä tartte Saksan pojilta tilata tuota 65E9 7LA mallia ilmeisesti kyseisestä mallista puuttuu DVB-sub tuki.
Enpä ole kovin nuoreksi luettavissa, mutta en usko että tähän aiheeseen nyt muutenkaan ikä liittyy. Jokainen saa siis toki säätää kuvan juuri sille kirkkaudelle kuin haluaa, mutta jos syy 120-150 nit kalibrointiin on vain ABL-pumppauksen estäminen, niin se tuntuu aika kärpäsen ampumiselta tykillä. Itsellä on taustavalo melkein maksimissa (eli jotain 300 nitin luokkaa), eikä tuo ABL ole kertaakaan osunut silmään sen enempää lätkässä, hiihdossa, kirkkaissa piirretyissä kuin missään muussakaan. ABL kytkeytyy päälle edelleen vain niissä mainoksissa ja logoruuduissa, joissa koko ruutu on kauttaaltaan 100% kirkkaudella. Tämä siis B8:lla, joissain muissa OLEDeissa ABL on aggressiivisempi.Oletko nuori iältäsi kun ihmettelet muiden tapaa?
Itse en tuijota mitään speksejä valovoimaisuuden säädössä, vaan säädän sen itselleni sopivaksi aivan kuten Sinäkin.
Se että ABL ei pumppaa valovoimaisuutta vaikka lätkää tai hiihtoa katsellessa ei ainakaan ole haitaksi.
Hyvä asia kuitenkin tiedostaa jos joku ihmettelee miksi TV näin tekee vaikka ecot, silmien säästöt yms on kytketty pois.
Niin ja kyllä, päivänvalossa ja täysin pimeässä on usein eri katselutilat käytössä.
Siltä väliltä olen tehnyt kolmannen noin 150 nitille, joka on sekalaisessa käytössä ok jos ei jaksa vaihtaa tilaa, johon menee 2-3 sekuntia.
Eivät taida hälvetä. Itseäni ärsyttää OLEDeissa se, että jos katsot vähänkään vinosta / sivusta, menee white balance heti keturalleen siinä osassa ruutua joka on kauimpana. Tottuu, mutta aina sen huomaa jos lähdemateriaali on esimerkiksi jääkiekkoa tai talviurheilua.Otin tuon Hobby Hallin 65C9, muuten mahtava mutta silmälle hyppäsi valkoisella taustalla /lumella vastaavalla oleva "yellow tint" osassa telkkua
Kuvasta ei niin hyvin näy kuin irl. Käsittääkseni nuo tint ongelmat semmoisia että eivät käytön käyttä hälvene?
Rajasin paintilla alueen
Syy rajoitukselle tuskin on tuo, vaan ihan puhtaasti se että OLEDien tekniikka ei oikein kestä kovempaa koko ruudun kirkkautta. Ilman ABL:ää OLEDien virrankulutus, lämpeneminen ja yleinen osien rasitus nousisi todella korkealle koko ruudun kirkasta kuvaa näyttäessä. OLEDeilla suuren kuva-alan kirkkaaksi valaiseminen vaatii huomattavasti enemmän virtaa kuin LCD:llä. Jos tuota tehtäisiin jostain muusta syystä kuin puhtaasti teknisten rajoitusten takia, myös LCD-telkkareissa olisi koko ruudun kirkkausrajoituksia. Kuvan kiinnipalamisriski ja kirkkausrajoitukset ovat edelleen OLEDien tekniset haasteet, joihin esim Samsung yrittää QLEDeillään voimalla iskeä. Todisteena tästä nuo isot "10 year burn-in warranty"-logot ja äärimmäiset maksimikirkkaudet.Itselle SDR-kuvalla yli 120-130 nitin kirkkaus on kerta kaikkiaan ylikirkas. Siihen on syy, miksi LG on mitoittanut virransyötön riittäväksi juurikin tuonne 150 nitin fullscreen tasolle ja siitä alkaa rajoittaa sitä ABL:llä: heidän mielestään koko ruutua ei ole miellyttävää eikä tarpeellista sen kirkkaammaksi saada. Itse olen siis samaa mieltä, joku toinen ei.
HDR on sitten asia erikseen, mutta oikein toteutetussa HDR:ssäkin huippukirkkauksia käytetään vain niiden pienien highlightien korostamiseen eikä suinkaan tööttäämään huoneeseen auringon kirkkaus.
Itse odottelisin lähempänä PS5 julkaisua television oston jos se on ainoa kriteeri käyttää uusia ominaisuuksia. Siinä kohtaa on kuitenkin C10 mallit black friday allennuksessa.Sen verran kova tv kuume tällä hetkellä, että varmistetaan nyt vielä. C9 ja B9 niin molemmissa on hdmi 2.1 liitäntä ja muutenkin aika samat speksit. Toki jotain pieniä eroja, mutta esim. tulevaan ps5 on sama kumman ottaa? Mietin kun saisi tuon B9 500€ halvemmalla niin en näe miksi maksaisin enemmän tuosta C9.
Mikään ei estä tekemästä OLEDia, joka tuuttaa esim. 1000 nit koko ruudulla. Sellaisia on olemassakin, mm. Sonyn BVM-X300. Totta kai se näihin LG:n kuluttajamalleihin nähden ensinnäkin maksaisi huomattavasti enemmän valmistuskustannuksina ja lisäksi varmasti kuluttaisi paneelia enemmän. Mutta se voitaisiin tehdä, jos se nähtäisiin perustelluksi ja jos sille nähtäisiin niin paljon kysyntää, että lisääntyneet kustannukset tulisi kuitatuksi myyntihinnalla. Mutta kun ei tule, niin tuo n. 150 nit on LG:n valitsema järkevin kompromissi. Ja se on mun mielestä hyvin järkevä, ts. ei vähennä television käyttöarvoa itselleni lainkaan. Itse mieluummin maksan tonnin tällaisesta ABL-rajoitetusta OLEDista kuin esim. kaksi tonnia huomattavasti väljemmällä ABL:llä olevasta.Syy rajoitukselle tuskin on tuo, vaan ihan puhtaasti se että OLEDien tekniikka ei oikein kestä kovempaa koko ruudun kirkkautta. Ilman ABL:ää OLEDien virrankulutus, lämpeneminen ja yleinen osien rasitus nousisi todella korkealle koko ruudun kirkasta kuvaa näyttäessä. OLEDeilla suuren kuva-alan kirkkaaksi valaiseminen vaatii huomattavasti enemmän virtaa kuin LCD:llä. Jos tuota tehtäisiin jostain muusta syystä kuin puhtaasti teknisten rajoitusten takia, myös LCD-telkkareissa olisi koko ruudun kirkkausrajoituksia. Kuvan kiinnipalamisriski ja kirkkausrajoitukset ovat edelleen OLEDien tekniset haasteet, joihin esim Samsung yrittää QLEDeillään voimalla iskeä. Todisteena tästä nuo isot "10 year burn-in warranty"-logot ja äärimmäiset maksimikirkkaudet.
Omaan silmääni 120 nitin kuva näyttää siltä kuin televisiossa olisi jokin virransäästö tai näytönsäästäjä päällä. Ja valoisammassa tilassa tuollaista kuvaa on erityisen turhauttavaa katsoa. Mutta nämä toki ovat mielipidekysymyksiä. Paljon riippuu myös katsottavasta materiaalista. Uutiset tai Simpsonit 120 nitillä on aika eri asia kuin hämäräsävyinen supersankarileffa tai draamasarja. Jos katsoisin tv-ohjelmia (uutiset, ajankohtaisohjelmat ym.), säätäisin varmaankin kuvaa jonkin verran nykyistä himmeämmälle.
Koko keskustelu nyt kuitenkin lähti siitä, että mielestäni ei ole järkevää kalibroida OLEDia 120-150 nittiin sen takia, että sillä estettäisiin ABL pumppaus. Sen sijaan jos omaan silmään tuota kirkkaampi kuva on ylipäätään epämielyttävä, niin se on toki hyvä syy tuollaiset säädöt laittaa. Oman kokemukseni mukaan väite siitä, että ABL alkaisi pumpata kuvaa jossain talviurheilussa tai valoisissa ulkokohtauksissa, on pelkkä myytti. Ainakin siis LG:n OLEDeilla, joissa on muihin OLEDeihin verrattuna vähemmän aggressiivinen koko ruudun himmennys.
Sonyn RGB OLEDissa ei ole samanlaista heijastuksenestopinnoitetta kuin LG:n OLED-paneeleissa. Tuo pinnoite syö valotehoa noin 30%, mikä tekee 1000nitin kirkkauden saavuttamisesta erittäin hankalaa.Mikään ei estä tekemästä OLEDia, joka tuuttaa esim. 1000 nit koko ruudulla. Sellaisia on olemassakin, mm. Sonyn BVM-X300. Totta kai se näihin LG:n kuluttajamalleihin nähden ensinnäkin maksaisi huomattavasti enemmän valmistuskustannuksina ja lisäksi varmasti kuluttaisi paneelia enemmän. Mutta se voitaisiin tehdä, jos se nähtäisiin perustelluksi ja jos sille nähtäisiin niin paljon kysyntää, että lisääntyneet kustannukset tulisi kuitatuksi myyntihinnalla. Mutta kun ei tule, niin tuo n. 150 nit on LG:n valitsema järkevin kompromissi. Ja se on mun mielestä hyvin järkevä, ts. ei vähennä television käyttöarvoa itselleni lainkaan. Itse mieluummin maksan tonnin tällaisesta ABL-rajoitetusta OLEDista kuin esim. kaksi tonnia huomattavasti väljemmällä ABL:llä olevasta.
B9:ssä @7-prosessori ja C9:ssä @9-prosessori (jos niillä nyt kovin suurta eroa on). B9:ssä muovinen ja hieman huojuvampi jalusta ja C9:ssä metallinen jämäkkä jalusta. Jos laittaa seinälle, ei käsittääkseni vaikuta.Sen verran kova tv kuume tällä hetkellä, että varmistetaan nyt vielä. C9 ja B9 niin molemmissa on hdmi 2.1 liitäntä ja muutenkin aika samat speksit. Toki jotain pieniä eroja, mutta esim. tulevaan ps5 on sama kumman ottaa? Mietin kun saisi tuon B9 500€ halvemmalla niin en näe miksi maksaisin enemmän tuosta C9.
[05.10.20]Mulle tuli mäköjään uusi fw c8:iin tänään. 05.10.20...kokemuksia kellään onko joku muuttunut?