OLED TV- ongelmat

Liittynyt
27.06.2020
Viestejä
631
LG on vaihtanut ainakin vanhempiin malleihin paneelia joko veloituksetta tai työkustannuksilla. Ilmeisesti tähän vaikuttaa myös se, että onko takuu voimassa vai ei. Koska vanhemmillani ei ole takuu voimassa, joten työkustannuksilla vaihtavat. Ei vaan ole mitään virallista mustaa valkoisella asiasta.

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 358
Ehdot löytyvät samasta paikasta.
Jatkaa valmistajan takuuta, ei lisää siihen mitään. LG ei taida lukea kiinnipalamista viaksi laitteessa, vaan ominaisuudeksi.
Voisin epäillä kuluttaja-asiamiehen olevan eri mieltä kuin LG asiassa, mutta itse ei ole tarvinnut tuota puida millään tavalla, niin ei ole tietoa.
 
Liittynyt
07.01.2020
Viestejä
1 299
Voisin epäillä kuluttaja-asiamiehen olevan eri mieltä kuin LG asiassa, mutta itse ei ole tarvinnut tuota puida millään tavalla, niin ei ole tietoa.
Saattavat olla ja toivottavasti ovatkin.
Korjataan väitettäni niin, että jatkaa valmistajan takuuta samoin ehdoin. Kiinnipalamista jokainen voi sitten spekuloida ja tarvittasessa testata valmistajan suuntaan.

Ja otin itse 3v jatkon LG:n kautta, koska ostin Euronicsiltä oman cx:n. Verkkikestä on saanut, ainakin välillä, ilmaiseksi +3v ja gigantissa omat systeemit.
 

HikinenM

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 048
Ja lopputulos oli, että huolto kävi vaihtamassa paneelin ketjun aloittajalle.
White Grid on a Bright uniform image
Se oliko lopputulos onnellinen, on vähän tulkintakysymys ehkä, kun uudessa paneelissa on sitten edelleen gridiä mutta lisäksi tuli tummat läikät, tinttiä ja kunnollinen VB... :D
Ihan just tuon takia en itse alkaisi uutta laitetta huollon kautta yrittämään saada itselle kelpaavaksi, vaan tosiaan palautus palautusoikeuden voimassa ollessa ja uudelleen osto paremman toivossa...

Tuosta gridijutusta on kyllä netti pullollaan kommentteja ja vaikuttaisi olevan aika yleistä tuossa sarjassa, että enpä tiedä muuttuuko tilanne hirveästi vaihtamalla. Mielenkiinnolla kyllä seuraan miten jutussasi käy.
Juu, onhan tuo mahdollisuus. Tässä yhden henkilön televisiohistoria:
I've gone through 5 OLEDs (LG CX 65 inch) since October and took down some info along the way so hopefully this will help some of you guys. I did not take many pics but will try and edit in some of the ones I took later:

TV 1
Manufacture Date: August
Pixels: 3 dead SUBpixels
Banding (dark uniformity): Two dark patches, left and right, reverse vignetting, bands all over. Horrible!
DSE (bright uniformity): Perfect screen but there was one visible DSE line all the way on the left
Grid/brushstroke/crosshatching: None




TV 2
Manufacture Date: September
Pixels: No dead pixels
Banding (dark uniformity): Perfect but one hard edge band in the middle that was visible
DSE (bright uniformity): Horrible DSE, lines all over the screen, especially middle
Grid/brushstroke/crosshatching: None

TV 3
Manufacture Date: October
Pixels: No dead pixels
Banding (dark uniformity): Perfect dark uniformity, no banding, no issues of any kind
DSE (bright uniformity): Horrible DSE, lines all over the screen, especially middle AND a huge magenta patch in the middle
Grid/brushstroke/crosshatching: Horrible grid, highly visible. I finally knew what you guys were talking about.

TV 4
Manufacture Date: November
Pixels: No dead pixels
Banding (dark uniformity): Horrible, giant patch in the middle, reverse vignetting, bands
DSE (bright uniformity): Some faint DSE lines in the middle
Grid/brushstroke/crosshatching: None




TV 5
Manufacture Date: November
Pixels: 3 dead SUBpixels
Banding (dark uniformity): Perfect dark uniformity, no banding, no issues of any kind
DSE (bright uniformity): No DSE but I think I have a horizontal line all the way on top or it may be the grid. It's faint enough that it's hard to tell what it is.
Grid/brushstroke/crosshatching: Very mild grid but much less visible than on set #3

I guess I am keeping TV #5. Far from perfect but the best one I've seen from the 5 I had.




Tuon mukaan ristikko-ongelmia ja vaakaviivoja kirkkaalla ei esiinny joka televisiolla ja on mahdollista saada myös televisio ilman pystyraitoja tummalla kuvalla, mutta täydellistä televisiota ilman edes osaa noista ei taida olla mahdollista saada kuin lottovoittona. Minulla on nyt paneeli jossa nuo kaikki ongelmat paitsi pikselivikoja.

E: Lisäsin kuvat vielä televisioista joita kyseinen henkilö testasi. Alla vielä kommentti että kyseisiä telkkareita pidetty jonkin aikaa käytössä ennen palauttamista.

"Yes all were kept for a while other than TV 2 and 3 since they had severe DSE on bright screen out of the box and I did not even bother. TV 5 I may keep. No visible banding in stress tests, no DSE whatsoever on bright panning shots, has some mild grid unfortunately but I feel like the grid is almost inescapable perhaps...?"
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.02.2018
Viestejä
212
Kattaako kiinni palamisen?
"Sen lisäksi tämä huoltopaketti suojaa vahingoilta, joita normaali takuu ei kata, mikä tarkoittaa, että laite huolletaan lisämaksuitta. LG:n palvelut ja tuki ovat saatavillasi helposti - tämä tarkoittaa tuotevaihtojen sekä alkuperäisin varaosin tehtyjen huoltojen mutkatonta käsittelyä."

LG Premium Care siis. Ota tuosta nyt selvää. Kolme vuotta sata euroa tai viisi vuotta 170 euroa.
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 850
Juu, onhan tuo mahdollisuus. Tässä yhden henkilön televisiohistoria:
I've gone through 5 OLEDs (LG CX 65 inch) since October and took down some info along the way so hopefully this will help some of you guys. I did not take many pics but will try and edit in some of the ones I took later:

Onhan niissä poikkeuksiakin mutta ota huomioon, että tuo on 65" malli ja nuo on uusia laitteita ja niistäkin vasta viides kelpasi! Tuossa on melko monta muuttujaa isompaan 77" verrattuna ja siihen, että huolto käy kentällä vaihtamassa paneelia, jolloin luultavasti tehdassäädöt jää pois ja käykö ne 4 kertaa vaihtamassa "uuden" paneelin, jos ei kelpaa (tai tuoko ne esim. kunnostetun huolto-osan).

Tuon mukaan ristikko-ongelmia ja vaakaviivoja kirkkaalla ei esiinny joka televisiolla ja on mahdollista saada myös televisio ilman pystyraitoja tummalla kuvalla, mutta täydellistä televisiota ilman edes osaa noista ei taida olla mahdollista saada kuin lottovoittona. Minulla on nyt paneeli jossa nuo kaikki ongelmat paitsi pikselivikoja.
Onhan tuossa viimeisessäkin raidat ja "valovuoto" eli oikea laita kirkkaampi kuin vasen. Viimeisin kuva sopivan epätarkka mutta onhan siinäkin selvästi pystyraidat.

Mutta onnea matkaan. Miten asiasi on edistynyt huollon kanssa tähän mennessä?


TV 5 I may keep. No visible banding in stress tests, no DSE whatsoever on bright panning shots, has some mild grid unfortunately but I feel like the grid is almost inescapable perhaps...?"
"TV 5 I may keep" ja "I feel like the grid is almost inescapable perhaps...?"
Mielenkiintoista nähdä oli se siinä vai vieläkö kuullaan asiasta. Minulla on vähän kutina, ettei se tuohon jää. :)
 
Liittynyt
27.06.2020
Viestejä
631
Päivitystä tähän. LG:n virallinen huolto (Jyväskylän TV-tekniikka) teki diagnoosin ja kommunikoi LG:n kanssa suoraan asiasta. LG korvaa uuden paneelin, jos itse maksaa työt. Näin tulee nyt varmaan tapahtumaan tämän kohdalla.

EDIT: Tämmöisen osan siis tilanneet LG EAJ64448201 Oled; Module-Am, Lc550Aqd | TVserviceParts.com
Paneeli vaihdettu ja työ kustansi 180€. TV:n asetuksia ei oltu nollattu. Olisikohan factory reset paikallaan paneelin vaihdon jälkeen?
 

HikinenM

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 048
Mutta onnea matkaan. Miten asiasi on edistynyt huollon kanssa tähän mennessä?
Heistä ei ole kuulunut mitään sen jälkeen kun tein heidän pyytämät manuaaliset kohinanpoistot ja laitoin uudet kuvat, omat yhteystietoni sekä ostokuittini.

Kyllä minä itsekin aina välillä epäilen että onko tässä mitään järkeä jos tuleekin vielä pahempi paneeli kunnes huomaan pelatessa vaakaraitoja kirkkaalla taivaalla, pystyraitoja pilvisellä taivaalla ja ristikkoa auringonpaisteessa joka saa minut taas vakuuttuneeksi että en totu paneelin vikoihin. Lisäksi jos LG:n kanta tulee olemaan se että tämä paneeli on viallinen niin luulisi heidän vaihtavan seuraavakin paneeli jos se sattuisikin olla vieläkin huonompi.
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 850
Heistä ei ole kuulunut mitään sen jälkeen kun tein heidän pyytämät manuaaliset kohinanpoistot ja laitoin uudet kuvat, omat yhteystietoni sekä ostokuittini.

Kyllä minä itsekin aina välillä epäilen että onko tässä mitään järkeä jos tuleekin vielä pahempi paneeli kunnes huomaan pelatessa vaakaraitoja kirkkaalla taivaalla, pystyraitoja pilvisellä taivaalla ja ristikkoa auringonpaisteessa joka saa minut taas vakuuttuneeksi että en totu paneelin vikoihin. Lisäksi jos LG:n kanta tulee olemaan se että tämä paneeli on viallinen niin luulisi heidän vaihtavan seuraavakin paneeli jos se sattuisikin olla vieläkin huonompi.
Eiköhän ne paneelin vaihda ainakin kerran ihan asiakkaan mieliksi. Omat kokemukset joka vehkeen kanssa, joissa olen huoltorumbaan alkanut on, että kerran se korjataan tai vaihdetaan varmasti mutta mikäli uusi paneeli on samanlainen tai huonompi niin se on sitten normaali, kun huoltomies on sen vaihtanut ja "todennut speksien mukaiseksi".
Oma ennätys oli, kun onnistuin vaihdattamaan tietokonemonitorin puolen kymmentä kertaa ja joka kerta siihen asti virallinen tekninen tuki sanoi kuvien perusteella, että paneeli on viallinen, kunnes viimeisen vaihdon jälkeen tuli stoppi ja kylmä ilmoitus, että se on ihan ominaisuus ja ei vaihdeta enää. Tuossakin vaihdokit oli toinen toistaan huonompia. Noin monta vaihtoa meni läpi vissiin, kun kuriiri toi aina uutta ja vei vanhan ettei se huoltomies ollut sitä heti näkemässä. Kyseessä oli pahin valovuoto mitä olen ips-monitorissa koskaan nähnyt ja ihan tunnettu laatumerkki oli kyseessä.
 
Liittynyt
29.12.2017
Viestejä
9
Tuli eilen lg cx telkkuun tuo 03.21.16 päivitys ja sen jälkeen kaikki pelit xboxilla ja pleikalla on hirveen tummia/hämäriä hdr:n kanssa. Päämenu näyttää molemmissa ihan ok:lta, mutta heti kun avaa pelin niin hämärtyy. Jos ottaa hdr:n pois niin on kirkkaampi. Sattuisko kellään olemaan neuvoja/tietoja tähän? Ei oikein löydä mitään asetuksista ja ei pitäisi olla mitään virransäästöjä käytössä. Toimi ennen ihan hyvin.
 
Liittynyt
27.06.2020
Viestejä
631
Tuli eilen lg cx telkkuun tuo 03.21.16 päivitys ja sen jälkeen kaikki pelit xboxilla ja pleikalla on hirveen tummia/hämäriä hdr:n kanssa. Päämenu näyttää molemmissa ihan ok:lta, mutta heti kun avaa pelin niin hämärtyy. Jos ottaa hdr:n pois niin on kirkkaampi. Sattuisko kellään olemaan neuvoja/tietoja tähän? Ei oikein löydä mitään asetuksista ja ei pitäisi olla mitään virransäästöjä käytössä. Toimi ennen ihan hyvin.
Oliko Dynamic Tonne Mapping päällä? Mites HGiG? Oletko vilassut Vincentin videot "parhaista" asetuksista molemmille konsoleille?
 
Liittynyt
29.12.2017
Viestejä
9
Oliko Dynamic Tonne Mapping päällä? Mites HGiG? Oletko vilassut Vincentin videot "parhaista" asetuksista molemmille konsoleille?
HGiG:tä ja muita asetuksia on tullut kyllä käytetty eri asetuksissa, mutta ei näytä vaikuttavan. Xbox kalibroitu uudelleen mutta ei näyttänyt paremmalta. Netflixi näyttää ihan hyvältä, että vaikuttaa kyllä vain konsoleihin.
 
Liittynyt
27.06.2020
Viestejä
631
HGiG:tä ja muita asetuksia on tullut kyllä käytetty eri asetuksissa, mutta ei näytä vaikuttavan. Xbox kalibroitu uudelleen mutta ei näyttänyt paremmalta. Netflixi näyttää ihan hyvältä, että vaikuttaa kyllä vain konsoleihin.
Homma hallussa sinulla näköjään! Jollain oli vastaavaa redditissä ja virtajohdon tuuletuksella oli korjautunut.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
108
Täällä hajosi LG C7 eilen. Katselin peruskanavia ja yllättäen kanavaa vaihtaessa kaikki UI:n osaset välkkyy eri värejä eikä oikein selvää saa kuin välillä sieltä ja täältä. Kaikki videomatsku kuitenkin toimii normaalisti (valtakunnan verkko, Netflix, HDMI-lähdöt) mutta tosiaan melko ikävä käyttää kun valikoista ei saa mitään selkoa. Sain palautettua tehdasasetuksetkin kikkailun jälkeen mutta ei mitään apua, nyt pitäisi päästä alkuasetukset sitten laittamaan jos haluaisi katsoa yhtään mitään.:facepalm:

Verkkokaupassa kävin tiskillä kysymässä vinkkejä, ei kuulemma takuuta kun ostettu 3v 2kk sitten, ei tullut muuta vinkkiä kuin tuo nollaus. Löytyykö täältä keltään ideoita mitä tuolle voisi ehkä tehdä? Jotenkin ikävää että kallis telkkari hajoaa tyhjästä, vaikka käyttöäkään ei mahdottamasti ole ollut, eikä kolhittu mitenkään.
Tässä tapauksessa kävi lopulta hyvin kun laite meni kuin menikin vielä takuuseen Verkkokauppaan. Ensin piti laitella suoraan LG:lle viestiä josta totesivat vain että laite on liian vanha, kaksi vuotta rajana sinne. Laitoin sitten vielä Verkkokauppaan uudelleen viestiä ja yllättäen hommat alkoikin luistaa, viikonloppuna lähtee telkkari matkaan. Saapa nähdä osaavatko korjata tuota kun meni pahempaan kuntoon eli mitään videotakaan ei enää näy.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 358
Onko muilla ongelmana, että RTX 3080 + LG CX combolla saa vain 2.1 äänen?
Kellään ratkaisua vastaavaan? Pystyykö tuon Windowsin pakottamaan ohi noista EDID virheistä? Ilmeisesti ei RTX 3* ongelma vaan koskee kaikkia komboja.
 
Liittynyt
20.11.2018
Viestejä
468
Kellään ratkaisua vastaavaan? Pystyykö tuon Windowsin pakottamaan ohi noista EDID virheistä? Ilmeisesti ei RTX 3* ongelma vaan koskee kaikkia komboja.
Ootko varmistanut että Windowsista valittu 5.1/7.1/Dolby Atmos ulostuloksi? Itellä ainakin toimii Atmos yms. kunhan tuon muistaa valita. Menee joskus autom. pois päältä.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
156
Kellään ratkaisua vastaavaan? Pystyykö tuon Windowsin pakottamaan ohi noista EDID virheistä? Ilmeisesti ei RTX 3* ongelma vaan koskee kaikkia komboja.
Ei ole omakohtaisia kokemuksia, mutta avsforumin LG CX ketjussa oli mainittu seuraavat asetukset TV:stä, millä pitäisi toimia.
Oletan siis että PC -> LG CX -> AVR setup kyseessä.

LG CX Settings:

Sound > Sound Out = HDMI ARC
Sound > Additional Settings > AV Sync Adjustment > Bypass
Sound > Additional Settings > HDMI Input Audio Format > Bitstream
Sound > Additional Settings > Digital Sound Out = Pass Through
Sound > Additional Settings > eARC = ON
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 794
Ei helvetti, onko tämäkin mennyt samanlaiseksi paneelilotoksi kuin IPS-monitoreissa?
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 850
Ei helvetti, onko tämäkin mennyt samanlaiseksi paneelilotoksi kuin IPS-monitoreissa?
Kyllä. Omat kokemukset viime vuosilta näyttää, että mikä tahansa näytön sisältävä laite on täyttä lottoa nykyisin, että mitä tulee. Nimimerkillä viidettä iPhone 12 Pro:ta tässä jo vaihtamassa, kun näytöt on ihan kelvottomia olleet. Eli edes täysikokoisen OLED-television hinnalla ei ole varmaa, että saa postimerkin kokoisen näytön itselle kelpaavana...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 358
Ei ole omakohtaisia kokemuksia, mutta avsforumin LG CX ketjussa oli mainittu seuraavat asetukset TV:stä, millä pitäisi toimia.
Oletan siis että PC -> LG CX -> AVR setup kyseessä.

LG CX Settings:

Sound > Sound Out = HDMI ARC
Sound > Additional Settings > AV Sync Adjustment > Bypass
Sound > Additional Settings > HDMI Input Audio Format > Bitstream
Sound > Additional Settings > Digital Sound Out = Pass Through
Sound > Additional Settings > eARC = ON
Ei silti vaikka näitä kokeilin:
1612190208824.png
 

HikinenM

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 048
Eiköhän ne paneelin vaihda ainakin kerran ihan asiakkaan mieliksi. Omat kokemukset joka vehkeen kanssa, joissa olen huoltorumbaan alkanut on, että kerran se korjataan tai vaihdetaan varmasti mutta mikäli uusi paneeli on samanlainen tai huonompi niin se on sitten normaali, kun huoltomies on sen vaihtanut ja "todennut speksien mukaiseksi".
Oma ennätys oli, kun onnistuin vaihdattamaan tietokonemonitorin puolen kymmentä kertaa ja joka kerta siihen asti virallinen tekninen tuki sanoi kuvien perusteella, että paneeli on viallinen, kunnes viimeisen vaihdon jälkeen tuli stoppi ja kylmä ilmoitus, että se on ihan ominaisuus ja ei vaihdeta enää. Tuossakin vaihdokit oli toinen toistaan huonompia. Noin monta vaihtoa meni läpi vissiin, kun kuriiri toi aina uutta ja vei vanhan ettei se huoltomies ollut sitä heti näkemässä. Kyseessä oli pahin valovuoto mitä olen ips-monitorissa koskaan nähnyt ja ihan tunnettu laatumerkki oli kyseessä.
LG:ltä tuli vastaus:
"Alla olevaan tapaukseen viitaten palaan teille asiaan.

Laittamanne kuvat on tarkastettu ja niiden perusteella televisio on laitevalmistajan asettamien spesifikaatioiden mukainen emmekä tämän vuoksi suosittele huoltoa."




E: Minä: Kiitos tiedosta, mutta pakko sanoa että olen pettynyt. Minusta tuo ei ole hyväksyttävän tasolla näin kalliissa televisiossa, mutta jos valmistajan mielestä tuo on ok, niin ei minun selvästi ole järkeä ottaa huoltoa vastaan koska tuskin tulen saamaan paneelia jossa nuo "ominaisuudet" on korjattu.

Alla vielä pari kuvaa televisiostani jotka valmistajan toimivat laitevalmistajan asettamien spesifikaatioiden mukaan.
(Tähän laitoin kuvat LOTR ja Ford v Ferrari UHD elokuvista.)



LG: Oletko kokeillut materiaalilla joka tulee esim blue ray soittimesta. Minusta lähettämänne kuvat osoitatavat valovuotoa, joka on tyypillistä tausta tai kanttivalaistulla näytöllä, mutta jota ei esiinny OLED paneelissa, jossa jokainen piste valaistaan erikseen.

Näyttäisi siltä että virhe on materiaalissa eikä näytössä.



Minä: Olen testannut television sisäisillä sovelluksilla kuten Netflix ja Youtube. Olen testannut myös Blu-ray ja 4K blu-ray materiaaleilla. Osa noista ottamistani kuvista on otettu juurikin 4k Blu-ray materiaalilla kuten LOTR: The fellowship of the ring ja Ford v Ferrari elokuvat. Uskokaa pois että nuo raidat tulevat televisiosta koska television harmaatoisto ei ole tasainen. Televisiosta riippuen epätasaisuuksien määrä ja paikat vaihtelevat.

Esimerkkikuvat jonka otin 10 %, 5 % ja 3 % harmaasta testikuvasta minun LG OLED77CX televisiosta.
(Tässä olisi kuvat)

Esimerkkikuva 3 % harmaasta testikuvasta aiemmasta LG OLED65CX televisiostani jonka palautin Giganttiin kun siinä oli vielä palautusoikeutta jäljellä. Huomatkaa miten raidat/epätasaisuudet ovat haaleammat ja huomaamattomammat paitsi tuo hirveä tumma läiskä vasemmassa reunassa.
(Tässä olisi kuvat)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 850
LG:ltä tuli vastaus:
"Alla olevaan tapaukseen viitaten palaan teille asiaan.

Laittamanne kuvat on tarkastettu ja niiden perusteella televisio on laitevalmistajan asettamien spesifikaatioiden mukainen emmekä tämän vuoksi suosittele huoltoa."




E: Minä: Kiitos tiedosta, mutta pakko sanoa että olen pettynyt. Minusta tuo ei ole hyväksyttävän tasolla näin kalliissa televisiossa, mutta jos valmistajan mielestä tuo on ok, niin ei minun selvästi ole järkeä ottaa huoltoa vastaan koska tuskin tulen saamaan paneelia jossa nuo "ominaisuudet" on korjattu.
Toisaalta ihan ymmärrettävää maahantuojalta tuo, kun ei paneelisi vialliselle vaikuta ja mitään sellaista missä "ominaisuudet" olisi korjattu ei tietääkseni ole olemassakaan, on vain yksilöeroja.

Minusta lähettämänne kuvat osoitatavat valovuotoa, joka on tyypillistä tausta tai kanttivalaistulla näytöllä, mutta jota ei esiinny OLED paneelissa, jossa jokainen piste valaistaan erikseen.
Tuohon pakko sanoa, että kyllä nuo alle 5% testikuvissa näkyvät tummemmat ja vaaleammat kohdat käytännössä näyttävät ihan samalle kuin mitä valovuotoinen LCD, vaikka eri syystä tuo ilmiö siellä onkin... Eikä sillä materiaalin lähteellä ole vaikutusta vaikkakin UHD BD:llä harvemmin ehkä näkyykin mutta kyllä ne on nämä nykytyyliin harmaannetut materiaalit jotka ovat myrkkyä näille paneeleille jotka kykenevät vain toistamaan mustaa mutta ei sen yläpuolista kunnolla. Olihan tuo itsellekin yllätys, kun näitä pääsi omin silmin näkemään ja ekana mieleen tuli se, että viallinen laite on kyseessä mutta kyllä se enemmän näyttää siltä, että näitä ei vain katsota niin kriittisesti ja arvostelujen tekivät osaa olla valikoivasti sokeita ominaisuuksille tai saavat "yksisarvisia" testeihinsä.

Jos luulet ettet tuon kanssa opi elämään, niin kannattaa ehkä neuvotella myyjän kanssa, josko sen voisi palauttaa tai vaihtaa eri tekniikan näyttöön. Toki nuo kannattaisi tehdä mahdollisen palautusoikeuden puitteissa tai ainakin heti, kun ongelmia havaitsee, ei ne palautusajat aina ole ihan kiveen hakattuja kaupoillakaan, kun vaan jaksaa vääntää asiasta.
 
Viimeksi muokattu:

TKK

Liittynyt
17.02.2021
Viestejä
2
Ostin LG OLED65CX:n marraskuussa ja pian ihmettelemään oikean alanurkan hohdetta joka näkyi lähes mustissa kohtauksissa. Kokeilin 5% harmaata testikuvaa ja se näytti tältä:

OLED65CX.jpg


Näistä tuo liian kirkas alanurkka on se joka häiritsee enemmän, mutta myös tuon vasemman reunan tumman läiskän näkee sopivissa kohdissa.

Laitoin asiasta palautetta LG:lle joulukuun alussa, mutta kesti eiliseen asti (pitkälti yli kaksi kuukautta siis) ennen kuin sain lopulta heiltä vastauksen mitä television kanssa tehdään. TV-puolen mukaan "TV on normaali, eikä siinä ole vikaa joka pitäisi korjata". Tosin tämän ketjun läpi luettuani en tiedä olisiko paneelin tai laitteen vaihdosta hyötyä. Ilmeisesti näissä paneeleissa on niin paljon ongelmia, ettei LG halua enää lähteä näitä edes vaihtamaan.

Mitähän tämän kanssa nyt sitten oikein tekisi? Televisio on ostettu Verkkokauppa.com:sta ja 32 päivän palautusoikeus on tietenkin jo mennyt aikoja sitten koska LG:llä kesti niin kauan antaa tuomio. Minulla on myös LG OLED55B7 johon olen täysin tyytyväinen. Vertical banding on OLED-paneelien ominaisuus ja sen kanssa pystyn elämään, mutta tuo harmaan epätasaisuus ei minusta kuulu lähes kahden tonnin telkkariin.
 
Liittynyt
27.06.2020
Viestejä
631
Ostin LG OLED65CX:n marraskuussa ja pian ihmettelemään oikean alanurkan hohdetta joka näkyi lähes mustissa kohtauksissa. Kokeilin 5% harmaata testikuvaa ja se näytti tältä:



Näistä tuo liian kirkas alanurkka on se joka häiritsee enemmän, mutta myös tuon vasemman reunan tumman läiskän näkee sopivissa kohdissa.

Laitoin asiasta palautetta LG:lle joulukuun alussa, mutta kesti eiliseen asti (pitkälti yli kaksi kuukautta siis) ennen kuin sain lopulta heiltä vastauksen mitä television kanssa tehdään. TV-puolen mukaan "TV on normaali, eikä siinä ole vikaa joka pitäisi korjata". Tosin tämän ketjun läpi luettuani en tiedä olisiko paneelin tai laitteen vaihdosta hyötyä. Ilmeisesti näissä paneeleissa on niin paljon ongelmia, ettei LG halua enää lähteä näitä edes vaihtamaan.

Mitähän tämän kanssa nyt sitten oikein tekisi? Televisio on ostettu Verkkokauppa.com:sta ja 32 päivän palautusoikeus on tietenkin jo mennyt aikoja sitten koska LG:llä kesti niin kauan antaa tuomio. Minulla on myös LG OLED55B7 johon olen täysin tyytyväinen. Vertical banding on OLED-paneelien ominaisuus ja sen kanssa pystyn elämään, mutta tuo harmaan epätasaisuus ei minusta kuulu lähes kahden tonnin telkkariin.
Ota ensin yhteys Verkkokauppaan asiasta (kuluttajaneuvonnan ensimmäinen ohje: "Ota aina ensin yhteyttä yritykseen, jonka kanssa olet tehnyt kaupat." ) Sen jälkeen voisit jatkaa vääntämistä LG:n kanssa ja laittaa tiukempaa sävyä keskusteluun. Jos ei etene, niin kuluttajaneuvontaan yhteys.

Laitoitko LG:lle tuon 5% harmaan testikuvan? Lisäksi voisit ottaa kuvia oikesta materiaalista, joissa tuo paneeli häiritsee.

Alla vielä tuoreemmat kuvat tammikuulta omasta peneelista ja Queens Gambit -sarjan avauskohtaus. Alin kuva verrokkina vielä marraskuulta. Kännykän kameran valotus on aina arvoitus kun näitä kuvia ottaa.

CX_5%_grey.jpg
CX_gambit.jpg

CX_5%_marraskuu.jpg
 
Viimeksi muokattu:

TKK

Liittynyt
17.02.2021
Viestejä
2
Ota ensin yhteys Verkkokauppaan asiasta (kuluttajaneuvonnan ensimmäinen ohje: "Ota aina ensin yhteyttä yritykseen, jonka kanssa olet tehnyt kaupat." ) Sen jälkeen voisit jatkaa vääntämistä LG:n kanssa ja laittaa tiukempaa sävyä keskusteluun. Jos ei etene, niin kuluttajaneuvontaan yhteys.

Laitoitko LG:lle tuon 5% harmaan testikuvan? Lisäksi voisit ottaa kuvia oikesta materiaalista, joissa tuo paneeli häiritsee.
Laitoin eilen viestiä Verkkokauppaan, eivät ole vielä ehtineet vastata. Myös LG:lle laitoin jo palautteen, että jos televisiota ei korjata tai vaihdeta, niin haluan palauttaa sen ja saada rahani takaisin. Mainitsin myös kuluttaja-asiamiehen mukaan ottamisen jos asiaan ei muuten löydy ratkaisua.

LG:lle laitoin sekä tuon testikuvan että kuvan oikealla materiaalilla. Ensimmäinen palaute LG:ltä muuten oli, että kuva on otettu pimeässä huoneessa ja pitäisi ottaa kuva valoisassa huoneessa. En oikein ymmärrä logiikkaa ostaa kallis televisio jossa musta on mustaa ja sitten katsoa sitä valoisassa huoneessa. Go figure. No, ongelma kyllä näkyy myös valoisammassakin.

Ehdin jo ennen tämän TV:n tilaamista tilata 75" Sonyn local dimming -telkun, mutta peruin tilauksen ja vaihdoin sen pykälää pienempään OLED:iin koska en halunnut tehdä kompromissia kuvanlaadun kanssa. Eipä olisi tainnut kannattaa. Ehdin myös ostamaan Calman Home for LG:n autokalibrointia varten ja tuo $145 menee käytännössä hukkaan jos joudun nyt vaihtamaan telkun eri merkkiseen.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
212
Ota ensin yhteys Verkkokauppaan asiasta (kuluttajaneuvonnan ensimmäinen ohje: "Ota aina ensin yhteyttä yritykseen, jonka kanssa olet tehnyt kaupat." ) Sen jälkeen voisit jatkaa vääntämistä LG:n kanssa ja laittaa tiukempaa sävyä keskusteluun. Jos ei etene, niin kuluttajaneuvontaan yhteys.

Laitoitko LG:lle tuon 5% harmaan testikuvan? Lisäksi voisit ottaa kuvia oikesta materiaalista, joissa tuo paneeli häiritsee.

Alla vielä tuoreemmat kuvat tammikuulta omasta peneelista ja Queens Gambit -sarjan avauskohtaus. Alin kuva verrokkina vielä marraskuulta. Kännykän kameran valotus on aina arvoitus kun näitä kuvia ottaa.



Otin myös omasta cx77 mallista samasta aloitus kohtauksesta pimeässä kuvat.
En tiedä onko kuvat mitenkään vertailukelpoiset, kännyräpsyjä nämäkin on.

Tässä kohtaa vertical banding kyllä korostuu, mutta muuten muissa katsomissani materiaaleissa en ole huomannut ongelmaa ja ei tämäkään livenä silmään pahasti pistänyt omassa tv:ssä. Jos harmaita taustakuvia laittaa, niin pientä vertical bandingiä on joissain kuvissa mutta ei mielestäni häiritsevästi.
Ja 99,999999 prosentilla kuvamateriaalista jota katson, niin kuvassa en ole huomannut mitään sanomista ja nuo kännykällä otetut testiräpsyt näyttävät mielestäni näissä valokuvissa kyllä selvästi pahemmalta kuin mitä livekuvassa.

edit: lisätty vielä testikuva pelkällä harmaalla.
edit 2: Tuo vaalena harmaa on 20% ,
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.06.2020
Viestejä
631
Otin myös omasta cx77 mallista samasta aloitus kohtauksesta pimeässä kuvat.
En tiedä onko kuvat mitenkään vertailukelpoiset, kännyräpsyjä nämäkin on.

Tässä kohtaa vertical banding kyllä korostuu, mutta muuten muissa katsomissani materiaaleissa en ole huomannut ongelmaa ja ei tämäkään livenä silmään pahasti pistänyt omassa tv:ssä. Jos harmaita taustakuvia laittaa, niin pientä vertical bandingiä on joissain kuvissa mutta ei mielestäni häiritsevästi.
Ja 99,999999 prosentilla kuvamateriaalista jota katson, niin kuvassa en ole huomannut mitään sanomista ja nuo kännykällä otetut testiräpsyt näyttävät mielestäni näissä valokuvissa kyllä selvästi pahemmalta kuin mitä livekuvassa.

edit: lisätty vielä testikuva pelkällä harmaalla.
edit 2: Tuo vaalena harmaa on 20% ,
Sama täällä, 99% materiaalista paneelin "viat" ei näy ja valokuvan pitkä valotusaika korostaa näitä laikkuja sekä vertical bandingia. Valitettavasti paneeleissa on paljon huonompia yksilöitä kuin mitä meille on sattunut.
 
Liittynyt
21.10.2017
Viestejä
60
*Siirretty oikeaan ketjuun*

11/2019 ostettu 65c9 ja viikonlopun aikana ilmestyi kuvien viiva. Pieni/automaattinen kohinanposto ei ole auttanut. Otin myös kaikki ulkoiset lähteet pois, verkkopiuhan ja antennin ja sama viiva näkyy.

Olin yhteydessä LG:n tukeen puhelimitse ja asiakaspalvelija sanoi, että pitkä tunnin mittainen kohinanpoisto pitää ajaa kuusi kertaa ennenkuin sinne "saa" lähettää kuvan. Kerroin asiakaspalvelijalle oman mielipiteeni asiasta, että paneelihan kuluu joka kerta koska normaalistihan TV tekee tuon 2000h välein eli jos viidennen kerran jälkeen viiva häviää niin olen kuluttanut paneeliani todella paljon.

Pyysin ohjeen kirjallisena ja lupasi lähettää sähköpostiin. Onko joku törmännyt samaan ohjeeseen?

EDIT!

Kolmas kuva yhden tunnin mittaisen kohinanpoiston ja tehdasasennuspalautuksen jälkeen.

LG:n appari soitti tänään ja kertoi, että kirjallista ohjetta heillä ei ole antaa. Mutta "tekniikan" kaverit olivat sanoneet, että kohinanpoistolla ei ole mitään negatiivista vaikutusta/kulumista tms. kuvanlaatuun. Jos sillä olisi yhtään mitään vaikutusta, niin kyseistä työkalua ei olisi asetuksissa.:geek:
 

Liitteet

Liittynyt
18.12.2020
Viestejä
125
*Siirretty oikeaan ketjuun*

11/2019 ostettu 65c9 ja viikonlopun aikana ilmestyi kuvien viiva. Pieni/automaattinen kohinanposto ei ole auttanut. Otin myös kaikki ulkoiset lähteet pois, verkkopiuhan ja antennin ja sama viiva näkyy.

Olin yhteydessä LG:n tukeen puhelimitse ja asiakaspalvelija sanoi, että pitkä tunnin mittainen kohinanpoisto pitää ajaa kuusi kertaa ennenkuin sinne "saa" lähettää kuvan. Kerroin asiakaspalvelijalle oman mielipiteeni asiasta, että paneelihan kuluu joka kerta koska normaalistihan TV tekee tuon 2000h välein eli jos viidennen kerran jälkeen viiva häviää niin olen kuluttanut paneeliani todella paljon.

Pyysin ohjeen kirjallisena ja lupasi lähettää sähköpostiin. Onko joku törmännyt samaan ohjeeseen?

EDIT!

Kolmas kuva yhden tunnin mittaisen kohinanpoiston ja tehdasasennuspalautuksen jälkeen.

LG:n appari soitti tänään ja kertoi, että kirjallista ohjetta heillä ei ole antaa. Mutta "tekniikan" kaverit olivat sanoneet, että kohinanpoistolla ei ole mitään negatiivista vaikutusta/kulumista tms. kuvanlaatuun. Jos sillä olisi yhtään mitään vaikutusta, niin kyseistä työkalua ei olisi asetuksissa.:geek:
Mulla ollut sama ongelma ja kun jätin yöksi manuaalisen kohinanpoiston niin ongelma hävisi.
 
Liittynyt
21.10.2017
Viestejä
60
Nyt löytyi kunnon stressitestipeli (Little Nightmares) ainakin omalle Oledille.:lol: Ei näin pahalta livenä näytä, mutta huomaa pimeässä todella hyvin.

lg65c9.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.12.2020
Viestejä
125
Nyt löytyi kunnon stressitestipeli (Little Nightmares) ainakin omalle Oledille.:lol: Ei näin pahalta livenä näytä, mutta huomaa pimeässä todella hyvin.

Joko kokeilit manuaali kohinanpoiston? Ei siis sitä tunnin mittaista vaan sitä toista vaihtoehtoa? Itsellä toimi kun yöksi jätti sen tekemään "pesun".
 

JTO

Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
394
11/2019 ostettu 65c9 ja viikonlopun aikana ilmestyi kuvien viiva.
Mulla ollut sama ongelma ja kun jätin yöksi manuaalisen kohinanpoiston niin ongelma hävisi.
Omaan muutaman viikon ikäiseen 77CX:ään ilmestyi myös samanlainen viiva.

Tämän, vertical bandingin ja firmispäivityksen yhteydessä hajonneen HDMI-CEC:n myötä alkaa hieman epäilyttää, osaavatko ne LG:llä tehdä televisioita ollenkaan :hmm:
 
Liittynyt
04.01.2021
Viestejä
213
Tuollainen viiva jos näkyy muutaman viikon jälkeen, niin vaihtoon vaan. Muuten kaupan purku.
 
Liittynyt
21.10.2017
Viestejä
60
Joko kokeilit manuaali kohinanpoiston? Ei siis sitä tunnin mittaista vaan sitä toista vaihtoehtoa? Itsellä toimi kun yöksi jätti sen tekemään "pesun".
Mikä toinen? Käsitykseni mukaan löytyy kaksi kohinanpoistoa.

1. Neljän katselutunnin välein käynnistyvä, kun sammutat TV:n.
2. Tunnin mittainen, joko 2000h välein käynnistyvä tai vaihtoehtoisesti voi laittaa myös itse päälle halutessaan.
1615202755324.png
 
Liittynyt
18.12.2020
Viestejä
125
Mikä toinen? Käsitykseni mukaan löytyy kaksi kohinanpoistoa.

1. Neljän katselutunnin välein käynnistyvä, kun sammutat TV:n.
2. Tunnin mittainen, joko 2000h välein käynnistyvä tai vaihtoehtoisesti voi laittaa myös itse päälle halutessaan.
Tuo ylempi. Sen jätät yöksi niin aamulla pitäisi television avatessa olla viiva poissa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
494
Tuo ylempi. Sen jätät yöksi niin aamulla pitäisi television avatessa olla viiva poissa.
Tuo on aika mieto käsittely eikä sitä voi mitenkään jättää haluamakseen ajaksi päälle. Sanoisin mutulla omien kokemusten perusteella että tv tekee jotain ehkä vartin maksimissaan ja sammuu sitten. Kuulee naksahduksesta.

Vai tarkoititko sitten kuvan ylempää kohtaa. Oma viestini koski frankjaegerin kohtaa 1.
 
Liittynyt
21.10.2017
Viestejä
60
Samaa mieltä, kuin Zardon. Ja mitä kuvan vaihtoehtoihin tulee, niin eikö kyseessä ole yksi ja sama toiminto? Käyttäjä päättää vain ajankohdan.
 
Liittynyt
18.12.2020
Viestejä
125
Tuo on aika mieto käsittely eikä sitä voi mitenkään jättää haluamakseen ajaksi päälle. Sanoisin mutulla omien kokemusten perusteella että tv tekee jotain ehkä vartin maksimissaan ja sammuu sitten. Kuulee naksahduksesta.

Vai tarkoititko sitten kuvan ylempää kohtaa. Oma viestini koski frankjaegerin kohtaa 1.
Tarkoitin tuota kohtaa "Aloita, kun televisio on sammutettuna". Ainakin itsellä poisti tuon kyseisen viivan kun jätin yöksi tuon tekemään mitä nyt sitten tekeekään.
 
Liittynyt
18.12.2020
Viestejä
125
Eli tarkennan nyt sen verran vielä, että kun painoin tuota kohtaa että "Aloita, kun televisio on sammutettuna" ja suljin kaukosäätimellä television. Aamulla herätessä kaukosäätimen virtanapista televisio päälle ja yläkulmaan tuli ilmoitus, että "kohinanpoisto on valmis" ja lopputuloksena ainakin itsellä oli, että viiva oli pois. Kannattaahan tuota kokeilla jos vaikka sinunkin televisioon auttaisi. Eihän siinä menetä yhtään mitään jos kokeilee. Jos ei auta niin sitten huoltopyyntöä vain. Minulla siis täysin sama LG Oled 65 C9.
 
Liittynyt
12.02.2017
Viestejä
115
LG 65C8 Multi-view/’Splitscreen’ ihmettelyä;

Ajattelin että saisi itse pelailtua hieman PS5:llä samalla kun parempi puolisko seurailee sivusilmällä telkkariohjelmaa. Kun käynnistin Multi-view:n niin PS5:n tulo oli vasemmassa kuvassa ja Live TV oikeassa kuvassa; PS5:n kuva näkyi mutta Live TV:n kuvan tilalla luki ’This content is not available in Multi-view’.. mitä ihm..?

Jos käänsi toisinpäin niin Live TV:n kuva näkyi kyllä vasemmassa kuvassa, ja PS5:n tilalla luki sama teksti kuin yllä..

Tietäisikös joku että eikö tosiaan saa näitä samanaikaisesti näkymään? Vai onko jokin ohjelmisto-ongelma, joku päivitys rikkonut tjms?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 270
Viestejä
4 192 912
Jäsenet
70 895
Uusin jäsen
olsteri

Hinta.fi

Ylös Bottom