Öljyn valinta

Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
3 206
Total tekee ainakin PSA:n kanssa (Peugeot, Citroën + Opel nykyisin) yhteistyötä ja moni OE-öljy tulee vain siltä kyseisiin autoihin (esim. Sitikoiden hydraulineste Fluide LDS, manuaalilaatikoissa Gear 8 jne.).

Lienevät alkuperäiset moottoriöljytkin totalin tynnyreistä noissa vehkeissä, eli oletettavasti hyvää tavaraa. :tup:
Ja Total omistaa nykyisin ELF:in, joka on taas Renaultin öljyntoimittaja. Ettei vaan Ranskalaiset autovalmistajat tarkoituksella käytä oman maan öljytuotteita?

Ja ainakin Rellujen manuaalilaatikothan on tarkkoja laatikkoöljyistä ja ainoastaan kunnolla toimisi ELFin aivan tietyllä lisäaineistuksella olevalla öljyllä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
757
Toiset laatikot tuntuu olevan kyllä erikoisen kranttuja öljyistä, vaihdatin audiin 6v manuaaliin pari vuotta sitten castrolin syntrans transaxle laatikko öljyt, nuo toimi luokattoman surkeasti, pari kertaa talvella keppi jämähti totaalisen jumiin, ettei vaihdetta meinannut saanut edes vapaalle kun oltiin kauppaan lähdössä, muutenkin koko talven laatikko oli aivan kohmeessa niin ku olis puurot laitettu öljyjen tilalle, sitten kun laatikko lämpeni toimi paremmin, mutta ei hyvin silloinkaan, talven jälkeen kesällä vaihdatin kehutut midlandin laatikko öljyt ja nämä toimi lämpötilasta ja vuoden ajasta riippumatta täydellisesti, castrolit ei toiminut kesälläkään kunnolla. Ero oli niin iso, että epäilys on että olikohan castrolin öljyä ollenkaan. Castrolin öljyt tilasin saksasta, marken-öl.de:stä, Yksi pullo piti hakea motonetistä lisää, kun tilasin vahingossa yhden pullon liian vähän.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
141
Toiset laatikot tuntuu olevan kyllä erikoisen kranttuja öljyistä, vaihdatin audiin 6v manuaaliin pari vuotta sitten castrolin syntrans transaxle laatikko öljyt, nuo toimi luokattoman surkeasti, ... ...
Tismalleen samat kokemukset omassa vagineessa 6-vaihteisen 01e laatikon kanssa samoilla Castrollin öljyillä.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
1 247
Wolffin DFP kelpoinen öljy on toiminu mukavasti. Ei pahaa sanaa sanottavana - siivoo hyvin öölipuolta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 605
Nyt kun päästiin vaihteistoöljyihin, niin minkäslaisilla lukemilla olette tehneet ensimmäisiä vaihteiston öljynvaihtoja? Ajattelen noin yleisesti, ja normaaleissa henkilöautoissahan normaalin(ei-ammattikäyttö) huolto-ohjelman mukainen ohje typerimmillään usein on, että ei vaihdeta ollenkaan.

Jos normaali ja järjellinen vaihtoväli olisi vaikkapa jotain väliltä 60 000 - 120 000 kilometriä, niin tähän peilaten nyrkki ja kyrpä -tason farmimekaanikon intuitioni olisi, että parasta olisi tehdä ensivaihto vaikkapa hatusta vetäen 30 000 kilometrin ajon jälkeen. Luulisi minkä tahansa hammaspyöräkäytön tuottavan mujua nimenomaan alkuvaiheessa, mikä kenties on jopa totutusajoa parantava seikka, mutta mitä sitä täyttä vaihtoväliä askissa pyörittämään. Onko mutuni aivan pölhöä?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
757
Nyt kun päästiin vaihteistoöljyihin, niin minkäslaisilla lukemilla olette tehneet ensimmäisiä vaihteiston öljynvaihtoja? Ajattelen noin yleisesti, ja normaaleissa henkilöautoissahan normaalin(ei-ammattikäyttö) huolto-ohjelman mukainen ohje typerimmillään usein on, että ei vaihdeta ollenkaan.

Jos normaali ja järjellinen vaihtoväli olisi vaikkapa jotain väliltä 60 000 - 120 000 kilometriä, niin tähän peilaten nyrkki ja kyrpä -tason farmimekaanikon intuitioni olisi, että parasta olisi tehdä ensivaihto vaikkapa hatusta vetäen 30 000 kilometrin ajon jälkeen. Luulisi minkä tahansa hammaspyöräkäytön tuottavan mujua nimenomaan alkuvaiheessa, mikä kenties on jopa totutusajoa parantava seikka, mutta mitä sitä täyttä vaihtoväliä askissa pyörittämään. Onko mutuni aivan pölhöä?
Audeissa ainakin on nämä ”ikuiset” Näihin ikuisiin vaihattaisin varmaan 100-150tkm välein. Omassa 230tkm ajetut öljyt olivat vielä kuulemma hyvän näköiset, perään meni Castrolin syntrax long lifet. Jos valmistajan vaihtovälisuositus on esim. 60tkm vaihdattaisin varmaan 40-50tkm välein. Nämä on sit taas näitä et onko siitä hyötyä vaihtaa aikaisemmin, mutta saa sillä ylihuoltamisella nyt ainakin mielen rauhan jos meinaa autoa kauan pitää, ei siitä haittaa ainakaan ole. :)
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
1 399
Yleinen konsensus on, että manuaaleihin on hyvä vaihtaa vähintään 100tkm välein. Itse olen vaihtanut useimminkin kun ei ole homma eikä mikään.
Ensimmäisen kerran vaihdoin tuohon Almeran ruoskaan kun mittarissa oli 120tkm ja kakkosvaihde vähän takerteli. Vanha öljy oli ihan hirveätä kuraa... :(
Nyt lähestytään 400tkm ja hyvin toimii. :thumbsup:
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
3 206
Tämä on kyllä jännä väittämä, johon aina tuon tuosta törmää..
Yksi korjaamonpitäjä oli joskus vaihtanut Ranskalaiseen pakettiautoon yms... joskus manuaalilaatikkoöljyt eikä ollut saanut vaihteita päälle vaikka lämpimässä hallissa vaihdettu. Vasta oikeilla öljyillä vaihteet olivat toimineet hyvin nätisti.

Relluissa taas perustuu nimenomaan synkronirenkaiden metalliseokseen:

Vaihteistoöljyn vaihto

Nimenomaan ne öljyjen erot on synkronirenkaiden erilaisuudessa. Olikohan ne toiset jotain valkometallia ja toiset messinkiä. Itse en ainakaan laittaisi vääriä öljyjä kun oikeitakin saa. Kaikilta valmistajilta ei saa oikeanlaatuisia öljyjä esim Mobililla ei ole rellun laatikkoon käypää.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
600
Mulla olis tätä jonkin verran ylimääräistä jos joku haluaa kokeilla. Ainakin oma audin laatikko toimii kuin unelma tällä.


 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
757
Piti ostaa motonetistä audiin shellin 0w30:stä ja Astraan mobilin esp 5w30:stä, mutta tuli kuitenki samaan rahaan (3€ tais olla kalliimpi) tilattua saksasta audiin Shellin 0w30, ja Astraan castrolin edgeä 0w30 molemmat 5l kannuja ja on vielä ihan aitoa täyssynteettistä tuo castrol, kummassakin autossa tulee talvisin aina yks kylmä startti päivässä niin onpahan hyvä suoja kylmäkäynnistyksiin nyt sitte molemmissa ja samalla näkee miten aito täyssynteettinen jeesus öljy toimii. :D
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
1 660
Mitä öljyä hihnakoneella olevaan 1.4 TSI Octaviaan ja 1.6 TDI Passattiin? Molemmissa mennään 10tkm öljynvaihtovälillä. Skodaan kerran vuodessa ja Passattiin kahdesti, kun tulee enemmän kilsoja.

Aiemmin ostanut vain ison kanisterin 5W30 Castrolia, mutta mietin, jos halvemmallakin saisi hyvää. Long Life -ominaisuuksia tuolla vaihtovälillä ei pahemmin tarvitse :think:
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
1 685
Katso ne luokitusvaatimukset. Lieneekö dieselvehkeessä 507.00 ja bensakoneessa 502.00 ?
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
1 660
Katso ne luokitusvaatimukset. Lieneekö dieselvehkeessä 507.00 ja bensakoneessa 502.00 ?
Omaan Passattiin 507 ja Skodaan näköjään joko 502 tai 504.

Mobil 1 ESP 5W30 ei olisi kovin pahan hintainen, saisi suoraan hyllystä ja kävisi molempiin.
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
1 399
Mobil 1 ESP 5W30 on kyllä hyvää öljyä, käyttäisin jos luokitukset ja viskositeettivaatimukset täyttyvät.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
757
Omaan Passattiin 507 ja Skodaan näköjään joko 502 tai 504.

Mobil 1 ESP 5W30 ei olisi kovin pahan hintainen, saisi suoraan hyllystä ja kävisi molempiin. Toisaalta hintaero Castroliin ei olisi kovin iso.
Mobil 0w40 on kyllä kovasti kehuttu öljy venäjän oil-club.ru sivustolla, ja jenkkien bobistheoilguy.comissa, hyvyys perustuu ihan venäläisten ja jenkkien tekemiin öljyanalyyseihin. Tätä olin itsekkin ostamassa, mutta otin tällä kertaa kokeeksi Shellin 0w30:ssä, lähinnä kiinnostaa öljyn kulutus, bensan kulutus ja kylmäkäynnistys, tuossa on todella kovat speksit.

 
Viimeksi muokattu:

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
1 660
Täytyy varmaan käydä hakemassa 9 litraa tuota Mobilin öljyä. Tuskin pahasti voi mennä pieleen ainakaan 10tkm vaihtoväleillä :think:

Täytyy vielä joku kevyt moottorin sisäpesuaine käyttää sisällä ennen öljynvaihtoa. Nostaja naputti aiemmin kesällä pari kertaa hetken käynnistyksen jälkeen. Veikkaan, että joku roska oli jossain öljykanavassa, kun ongelma hävisi, eikä ole tullut uudestaan. Oma Passat on siitä onnekas, että on säästynyt pitkiltä LL-öljynvaihtoväleiltä, vaikka kohta 200tkm mittarissa ja useampi omistaja ollut.
 
Liittynyt
19.05.2017
Viestejä
1 403
Tuollainen halpisöljy rantautunut Rusta / Hong Kong ja muuallekin. Kannun muodot näyttävät aika tutuilta parista muusta brändistä.

Perus synteettinen 5W40 9,90€ (ovh. 24,90€) 4l Rustassa menee nyt hinnaltaan alle perinteisen halpisöljy Belcon vastaavan.

Sekoittamon ilmoittavat olevan Rotterdamissa.

Suomalainen maahantuoja

Hintabongaus tarjousketjussa
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
3 206
Mobil 0w40 on kyllä kovasti kehuttu öljy venäjän oil-club.ru sivustolla, ja jenkkien bobistheoilguy.comissa, hyvyys perustuu ihan venäläisten ja jenkkien tekemiin öljyanalyyseihin. Tätä olin itsekkin ostamassa, mutta otin tällä kertaa kokeeksi Shellin 0w30:ssä, lähinnä kiinnostaa öljyn kulutus, bensan kulutus ja kylmäkäynnistys, tuossa on todella kovat speksit.

Jos meinaat Mobil1 New Life/FS 0W-40 öljyä, niin itse oon kymmeniä tuhansia ajellu ja hyvin on toiminut.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 076
Pistin tuonne räbäblogiinkin kun yritin käydä vaihdattamassa öljyt Dusteriin.

Lopputulos oli se, että öljyjä ei vaihdettu koska liike ei tiennyt tarkkaan mitä öljyä sinne saa laittaa. Itsekin googlettelin pari tuntia, kunnes löytyi vastaus ja sopivat markkinoilla olevat öljyt (olikohan niitä 5-6 mitä löytyi ja pari taitaa löytyä Suomesta). Onneksi on vaihtoväli 30tkm/2v eli omassa ajossa vuosi ja menee määräaikaishuollossa samalla.

Uudet 1.3 litraiset TCE (130/150, ilmeisesti myös 160) moottorit vaatii öljyksi 5W-30 RN17, ACEA C3 tai A3/B4.
 
Liittynyt
19.05.2017
Viestejä
1 403
Pistin tuonne räbäblogiinkin kun yritin käydä vaihdattamassa öljyt Dusteriin.

Lopputulos oli se, että öljyjä ei vaihdettu koska liike ei tiennyt tarkkaan mitä öljyä sinne saa laittaa. Itsekin googlettelin pari tuntia, kunnes löytyi vastaus ja sopivat markkinoilla olevat öljyt (olikohan niitä 5-6 mitä löytyi ja pari taitaa löytyä Suomesta). Onneksi on vaihtoväli 30tkm/2v eli omassa ajossa vuosi ja menee määräaikaishuollossa samalla.

Uudet 1.3 litraiset TCE (130/150, ilmeisesti myös 160) moottorit vaatii öljyksi 5W-30 RN17, ACEA C3 tai A3/B4.
2018 Rellun uudet luokitukset tosiaan. Elf, Total, Champion, Castrol ainakin löytyy öljyt löytyy luokiteltuna Suomesta, mutta varmaan Castrolilla paras saatavuus.
Noin uusi auto tietysti käy varmasti juuri merkkihuolloissa, mutta jos tarvis vaan öljynvaihdoille, niin Euromasterilla on Totalia ja öljypisteillä Castroliakin. Ja Motoneteissa Castrol kannutavarana.
Toki varmasti muillakin, mutta noita puljuja nyt on ympäri Suomea.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
1 399
Pistin tuonne räbäblogiinkin kun yritin käydä vaihdattamassa öljyt Dusteriin.

Lopputulos oli se, että öljyjä ei vaihdettu koska liike ei tiennyt tarkkaan mitä öljyä sinne saa laittaa. Itsekin googlettelin pari tuntia, kunnes löytyi vastaus ja sopivat markkinoilla olevat öljyt
(olikohan niitä 5-6 mitä löytyi ja pari taitaa löytyä Suomesta). Onneksi on vaihtoväli 30tkm/2v eli omassa ajossa vuosi ja menee määräaikaishuollossa samalla.
Onko tuo kiinteä vaihtoväli, vai kertooko joku "oil life monitor", kun on vaihdon aika?
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
3 206
Onko tuo kiinteä vaihtoväli, vai kertooko joku "oil life monitor", kun on vaihdon aika?
Jos on kiinteä vaihtoväli, niin en itse ajelisi tuota 30tkm/24kk vaan ensimmäinen vaihto vaikka 1000km kohtaalla eli lähtee se suurin uuden moottorin liasta/metallihiukkasista yms... pois ja sen jälkeen 10-15tkm. Kun se moottoriöljy on kuitenkin sen verran halpa henkivakuutus moottorille.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 076
Onko tuo kiinteä vaihtoväli, vai kertooko joku "oil life monitor", kun on vaihdon aika?
Sekä että. Manuaalissa 30tkm/2v TAI puolet tuosta jos tietyt kriteerit täyttyy (kylmä, kuuma, isot kierrokset, pieni vauhti). Tosin ajotietokoneen pitäisi ilmoittaa kun on ajankohtainen. Meinasin vaan nyt 17tkm kohdalla vaihdattaa pelkän öljyn ja sitten marraskuussa viedä vuosihuoltoon, varmaan se 30tkm mittarissa sillon.
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
1 399
Jos on kiinteä vaihtoväli, niin en itse ajelisi tuota 30tkm/24kk vaan ensimmäinen vaihto vaikka 1000km kohtaalla eli lähtee se suurin uuden moottorin liasta/metallihiukkasista yms... pois ja sen jälkeen 10-15tkm. Kun se moottoriöljy on kuitenkin sen verran halpa henkivakuutus moottorille.
Kyllä se pitkälläkin vaihtovälillä sen takuuajan toiminee, yleensä siinä vaiheessa kun takuu päättyy/100tkm ajettuna auto vaihdetaan uuteen ja mahdolliset tulevat ongelmat siirtyvät seuraavalle omistajlle.
 
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
2 377
Jos on kiinteä vaihtoväli, niin en itse ajelisi tuota 30tkm/24kk vaan ensimmäinen vaihto vaikka 1000km kohtaalla eli lähtee se suurin uuden moottorin liasta/metallihiukkasista yms... pois ja sen jälkeen 10-15tkm. Kun se moottoriöljy on kuitenkin sen verran halpa henkivakuutus moottorille.
Kuinka paljon siitä on näyttöä, että 30 tkm vaihtoväli olisi yleisesti liiallinen nykyaikaisissa moottoreissa nykyöljyillä, jos auton käyttö ei ole öljyä erityisesti kuormittavaa? Essonbaari-keskustelua on toki palstat täynnä ja harva niissä rohkenee väittää, että 30 tkm olisi itse asiassa ihan ok mutta missä on näyttö? 30 tkm vaihtoväliä on ollut jo ainakin vuosituhannen alusta lähtien, joten kokemuksia pitäisi olla jo rutkasti.

"Halpa" henkivakuutus ei ole mitenkään erityisen halpa: jos ajetaan vaikka 0-300 tkm, niin normaalisti tarvitaan 10 öljynvaihtoa mutta 10 tkm väleillä 30, eli 20 ylimääräistä vaihtoa. Jos yksi vaihto maksaa teetettynä vaikka 100€, niin tästä tulee 2000 € ylimääräinen kustannus. Kannattavaa, jos sillä välttää ison moottoriremontin mutta hukkaan heitettyä rahaa ja aikaa, jos siitä ei olekaan todellista hyötyä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
280
Kuinka paljon siitä on näyttöä, että 30 tkm vaihtoväli olisi yleisesti liiallinen nykyaikaisissa moottoreissa nykyöljyillä, jos auton käyttö ei ole öljyä erityisesti kuormittavaa? Essonbaari-keskustelua on toki palstat täynnä ja harva niissä rohkenee väittää, että 30 tkm olisi itse asiassa ihan ok mutta missä on näyttö? 30 tkm vaihtoväliä on ollut jo ainakin vuosituhannen alusta lähtien, joten kokemuksia pitäisi olla jo rutkasti.

"Halpa" henkivakuutus ei ole mitenkään erityisen halpa: jos ajetaan vaikka 0-300 tkm, niin normaalisti tarvitaan 10 öljynvaihtoa mutta 10 tkm väleillä 30, eli 20 ylimääräistä vaihtoa. Jos yksi vaihto maksaa teetettynä vaikka 100€, niin tästä tulee 2000 € ylimääräinen kustannus. Kannattavaa, jos sillä välttää ison moottoriremontin mutta hukkaan heitettyä rahaa ja aikaa, jos siitä ei olekaan todellista hyötyä.
Se, että ajat millä tahansa autolla välin 0-300tkm, niin ei öljynvaihto esim. 15tkm välein saa olla ongelma.
 
Liittynyt
19.05.2017
Viestejä
1 403
Se, että ajat millä tahansa autolla välin 0-300tkm, niin ei öljynvaihto esim. 15tkm välein saa olla ongelma.
Niillä, jotka vaihtaa autoa vaikkapa 2-4 vuoden välein ja ostavat autonsa uusina, tai ns. toisena omistajana, tuskin useinkaan on innostusta vaihdella öljyjä virallista huolto-ohjelmaa useammin.

Ehkä se sitten on eri asia, jos tosiaan ajatus on ajaa se 0-300tkm tai jopa auto alusta paaliin asti itse.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
280
Niillä, jotka vaihtaa autoa vaikkapa 2-4 vuoden välein ja ostavat autonsa uusina, tai ns. toisena omistajana, tuskin useinkaan on innostusta vaihdella öljyjä virallista huolto-ohjelmaa useammin.

Ehkä se sitten on eri asia, jos tosiaan ajatus on ajaa se 0-300tkm tai jopa auto alusta paaliin asti itse.
Se ja sama vaikka vaihdat auton 2v:n välein 300tkm ajettuna, öljyt on todellakin se pienin kulu, tosin ei varmaan kiinnosta 2v/300tkm mitä seuraava omistaja saa.
 
Liittynyt
19.05.2017
Viestejä
1 403
Se ja sama vaikka vaihdat auton 2v:n välein 300tkm ajettuna, öljyt on todellakin se pienin kulu, tosin ei varmaan kiinnosta 2v/300tkm mitä seuraava omistaja saa.
Juuri sitä tarkoitin, että vaihtoarvolle sillä ei ole merkitystä, ja suomalainen kun yleensä ajaa sen 20-30 tuhatta vuodessa, niin ei ne ongelmatkaan ehdi tulla itselle. Paitsi jos aiot ajaa itse sen 300tkm.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
280
Juuri sitä tarkoitin, että vaihtoarvolle sillä ei ole merkitystä, ja suomalainen kun yleensä ajaa sen 20-30 tuhatta vuodessa, niin ei ne ongelmatkaan ehdi tulla itselle. Paitsi jos aiot ajaa itse sen 300tkm.
Ymmärsin kyllä mitä tarkoitit, joka tapauksessa esim. 100€/vaihto ei voi/saa olla se ongelma. Ja senkin ymmärrän, että menee vaihtoon ja seuraavalle...
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 554
Niin kyllähän se tietoisia ostajia karsii ja johtaa alempaan myyntihintaan jos on höylätty 30tkm väleillä 300tkm.

Itse ainakin pitäisin ko. vehkeistä näpit kaukana jossei halua tulevaisuudessa mahdollisesti tekniikkavammaista yksilöä.
 
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
2 377
Juuri sitä tarkoitin, että vaihtoarvolle sillä ei ole merkitystä, ja suomalainen kun yleensä ajaa sen 20-30 tuhatta vuodessa, niin ei ne ongelmatkaan ehdi tulla itselle. Paitsi jos aiot ajaa itse sen 300tkm.
Ymmärsin kyllä mitä tarkoitit, joka tapauksessa esim. 100€/vaihto ei voi/saa olla se ongelma. Ja senkin ymmärrän, että menee vaihtoon ja seuraavalle...
Mihin tämä varmuus siitä, että 30 tkm ajettu öljy ei yleisesti täyttäisi tehtäväänsä moottorissa oikein perustuu? Ei öljy tietenkään uudenveroista ole - onhan sen yhtenä tehtävänä kerätä epäpuhtauksia ja kompensoida epäedullista kemiaa, ym, ja tämä kapasiteetti kuluu, mutta onko 30 tkm ajettu öljy todellakin niin huonoa, että se vahingoittaa moottoria jotenkin merkittävästi?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
600
Ainakin Audeissa ja Saabeissa on menny öljypumpun sihtejä tukkoon liian pitkistä vaihtoväleistä. Toki tästä on jo aikaa ja koskee vain tiettyjä moottoreita. Jenkeissä tästä oli joku oikeusjuttu kun porukka veteli pitkiä välejä mineraaliöljyillä tms:

 
Liittynyt
19.05.2017
Viestejä
1 403
Mihin tämä varmuus siitä, että 30 tkm ajettu öljy ei yleisesti täyttäisi tehtäväänsä moottorissa oikein perustuu? Ei öljy tietenkään uudenveroista ole - onhan sen yhtenä tehtävänä kerätä epäpuhtauksia ja kompensoida epäedullista kemiaa, ym, ja tämä kapasiteetti kuluu, mutta onko 30 tkm ajettu öljy todellakin niin huonoa, että se vahingoittaa moottoria jotenkin merkittävästi?
Tämä oli täällä joskus aikaisemminkin linkattuna. Siitä huolimatta itselläni on tapana vaihtaa kaksi kertaa vuodessa eli n. 15 tuhannen välein. Mutta todennäköisesti ihan turhaan.

Kulmala kuitenkin paljastaa, että nykyöljyissä on hyvät turvallisuusmarginaalit, eivätkä moottoriöljyjen lisäaineet saa missään oloissa kulua loppuun yhden öljynvaihtovälin aikana.
– Niillä pystyisi periaatteessa ajamaan kaksi, kolme kertaa öljynvaihtovälin, kunhan vain vaihtaa öljynsuodattimen välillä, Neste Oilin Kulmala sanoo.”


 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
1 247
Jos on kiinteä vaihtoväli, niin en itse ajelisi tuota 30tkm/24kk vaan ensimmäinen vaihto vaikka 1000km kohtaalla eli lähtee se suurin uuden moottorin liasta/metallihiukkasista yms... pois ja sen jälkeen 10-15tkm. Kun se moottoriöljy on kuitenkin sen verran halpa henkivakuutus moottorille.
Ai halpaa öljynvaihtoa? 199€ henkilökunta alennuksineen öljynvaihto josta 59€ työt.
Ei kiitos 1000km kohdalla, omalta osaltani. Öljyn suodatin siellä kuiten on hommissa ja putsaa kuonaa.
Teetin kyllä 30tkm aiemmin, kirkkaasti. Just siks että ensiöljyt.. moottorit ovat jo pidempään olleet sisään ajaettuja tehtaalta.
 

RieskaMies

Ketä tappaa prossut
Platinum-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
291
Ai halpaa öljynvaihtoa? 199€ henkilökunta alennuksineen öljynvaihto josta 59€ työt.
Ei kiitos 1000km kohdalla, omalta osaltani. Öljyn suodatin siellä kuiten on hommissa ja putsaa kuonaa.
Teetin kyllä 30tkm aiemmin, kirkkaasti. Just siks että ensiöljyt.. moottorit ovat jo pidempään olleet sisään ajaettuja tehtaalta.
Ei niitä normiautojen moottoreita tehtaalla käynnistellä ennen kuin auto ajetaan linjastolta pois :asif:
 
Liittynyt
19.05.2017
Viestejä
1 403
Ei niitä normiautojen moottoreita tehtaalla käynnistellä ennen kuin auto ajetaan linjastolta pois :asif:
Ja linjastolta poistumisen jälkeen jopa testauskin vaihtelee automerkeittäin. Kian brosyyria joskus luin, he testaavat nykyisin jokaisen auton osana laadunparannusohjelmaa. Jollain toisella merkillä poimitaan satunnaisotannalla tietyssä suhteessa testattavaksi. Jne.
Mitenkähän lie Uudenkaupungin Mersuilla?
 
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
2 377
Tämä oli täällä joskus aikaisemminkin linkattuna. Siitä huolimatta itselläni on tapana vaihtaa kaksi kertaa vuodessa eli n. 15 tuhannen välein. Mutta todennäköisesti ihan turhaan.

Kulmala kuitenkin paljastaa, että nykyöljyissä on hyvät turvallisuusmarginaalit, eivätkä moottoriöljyjen lisäaineet saa missään oloissa kulua loppuun yhden öljynvaihtovälin aikana.
– Niillä pystyisi periaatteessa ajamaan kaksi, kolme kertaa öljynvaihtovälin, kunhan vain vaihtaa öljynsuodattimen välillä, Neste Oilin Kulmala sanoo.”
No tämä. Enpä ollutkaan aiemmin nähnyt noin selkeää näkemystä öljy-yhtiön edustajalta. Jos ajo ei ole aivan erikoisen kuormittavaa, esim. pelkkiä lyhyitä kaupunkipyrähdyksiä, niin öljyjen tiheä vaihtaminen on melko lailla turhaa. Kuluu rahaa ja aikaa ja jos tekee itse, saa vielä turhaa jäteöljyä vaivoiksi.

Jos tulee paljon maantieajoa, niin voisi vaihtaa 25-30 tkm välein suodattimen ja öljyt vain 50-60 tkm välein. Uskaltaako joku kokeilla? :kahvi:
 
Liittynyt
19.05.2017
Viestejä
1 403
No tämä. Enpä ollutkaan aiemmin nähnyt noin selkeää näkemystä öljy-yhtiön edustajalta. Jos ajo ei ole aivan erikoisen kuormittavaa, esim. pelkkiä lyhyitä kaupunkipyrähdyksiä, niin öljyjen tiheä vaihtaminen on melko lailla turhaa. Kuluu rahaa ja aikaa ja jos tekee itse, saa vielä turhaa jäteöljyä vaivoiksi.

Jos tulee paljon maantieajoa, niin voisi vaihtaa 25-30 tkm välein suodattimen ja öljyt vain 50-60 tkm välein. Uskaltaako joku kokeilla? :kahvi:
Joo, se suodatin sieltä korkkaa ennen kuin öljyn ominaisuudet loppuu. Ainakin itsellä se suodatin on ainoa syy, miksi vaihtelen useammin. Vastaavasti sitten kyllä kakkosautossa käytän mahdollisimman halpoja synteettisiä, Belcoa, Chempioilia jne. Ykkösautossa sitten kalliimpaa.

Käytännössä en eroa ole huomannut, mutta kun kakkosauton arvo on satasia, ei siihen kalliimpaakaan viitsi laittaa ja toisaalta ykkösautossa nuo luokitusvaatimukset rajaa halvimmat pois.

Jos oikein pihistelisi, niin kierrättäisi ykkösauton öljyt kakkoskierrokselle käyttöön kakkosautoon, mutta kun 10-15 euron halpiskannusta itse vaihtaessa on kysymys, niin ehkä siinä mentäisiin jo sellaisissa syvyyksissä, missä pitäisi jo ottaa yhteyttä omalääkäriinkin ;)
Mutta tuskin siitä oikeasti nykyöljyillä tulisi ongelmia.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
741
Omiin autoihin 8€/l hifiöljyt 6-8L, suodatin 10-20€ ja vaihtotyö 20min. 85-110€. Kun tankki bensaa maksaa about saman verran ja niitä menee aika monta öljynvaihtovälillä (15-25 tankillista vaihtovälistä riippuen), niin ei öljy suurta kulua aiheuta.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
1 247
Ei tuo 59€ työn hinta mulla haittaa, mutta öljyn litrahinta on tuuheampi kuin 500mm pensselin suti. 3 litraa öljyä suotimen kanssa 120€ eli 40€ per litra. Tuota vasten ku eka huuto on ettei öljyn vaihto maksa kun 50€ tms, niin kannattaa huomioida että kaikki öljyt ei ole näemmä ihan järjellistä perustelua noudattavia.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
575
Ei tuo 59€ työn hinta mulla haittaa, mutta öljyn litrahinta on tuuheampi kuin 500mm pensselin suti. 3 litraa öljyä suotimen kanssa 120€ eli 40€ per litra. Tuota vasten ku eka huuto on ettei öljyn vaihto maksa kun 50€ tms, niin kannattaa huomioida että kaikki öljyt ei ole näemmä ihan järjellistä perustelua noudattavia.
Nyt tarvitsee jo perusteluja että mitä timanttipölyä sisältävää öljyä oikein käytät?
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
1 247
Käytin auton merkkarin tiskillä öljynvaihdossa. Jatkossa vien itse ostetun öljyn joka on luokiteltu koneelle sopivaksi. Ostin uuden auton tuossa vuoden alussa ja tää oli ensimmäinen öljynvaihto siihen.

Näyttäisi tämmöinen öljy olevan sopivaa;
Comma suosittelee tätä tuotetta käyttötarkoituksiin, joissa vaaditaan ACEA C5, MB 229.71; BMW LL17FE+ (korvaa myös BMW LL14FE+); Opel OV0401547; ILSAC GF-5; API SN, SN PLUS, SN-RC, 0W20
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
1 685
Jos hinta suotimen kanssa on 120 euroa marmorilla, voi se alkuperäinen suodin ihan hyvin maksaa jo puolet tuosta eli 60 euroa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 917
Tuollainen halpisöljy rantautunut Rusta / Hong Kong ja muuallekin. Kannun muodot näyttävät aika tutuilta parista muusta brändistä.

Perus synteettinen 5W40 9,90€ (ovh. 24,90€) 4l Rustassa menee nyt hinnaltaan alle perinteisen halpisöljy Belcon vastaavan.

Sekoittamon ilmoittavat olevan Rotterdamissa.

Suomalainen maahantuoja

Hintabongaus tarjousketjussa
Rusta kaupassa näyttää olevan myös 5W30 öljyä samaan hintaan. 10€/4l.

Itsellä on vielä pötti Valvolinen 5W40 öljyä, mutta Rustasta ostin pötin 5W40 öljyä varalle. Vanha 18v Citikka, niin kelpaa varmaan jo huonompi/halvempi öljykin. Kunhan vaan vaihtaa öljyn ja suodattimen aina ajallaan.

IMG_20200713_091832.jpg

Edit:
Autodocista oli tilattavaa, niin pari Valeo suodatinpanosta C3 ja C4 autoihin maksoi 3.20€/kpl. Lähes ilmaista siis, jos vaihtaa öljyt itse.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
1 399
Rusta kaupassa näyttää olevan myös 5W30 öljyä samaan hintaan. 10€/4l.

Itsellä on vielä pötti Valvolinen 5W40 öljyä, mutta Rustasta ostin pötin 5W40 öljyä varalle. Vanha 18v Citikka, niin kelpaa varmaan jo huonompi/halvempi öljykin.
Kunhan vaan vaihtaa öljyn ja suodattimen aina ajallaan.



Edit:
Autodocista oli tilattavaa, niin pari Valeo suodatinpanosta C3 ja C4 autoihin maksoi 3.20€/kpl. Lähes ilmaista siis, jos vaihtaa öljyt itse.
Hmm... En löytänyt kyseistä öljyä Rustan omilta sivuilta.. Mitä autonvalmistajien hyväksymiä luokituksia noista löytyy?
-e-
Näyttäisi olevan jotain hyväksyntöjä:
WAVE POWER SM 5W-40 täyttää seuraavat soveltuvuudet:
Hyväksytty: MB-hyväksyntä 229.3 VW 502.00/505.00 BMW LL-01
Ylittää: API SN/CF ACEA A3/B4 GM-LL-B025 PSA B71 2296 Porsche A40 Renault 0700/0710

Ei hyväksyntöjä ollenkaan?
WAVE POWER BLL 5W-30 täyttää seuraavat soveltuvuudet:
ACEA A3/B4, C3 VW 504.00/507.00 MB 229.51 BMW LL-04
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
95 555
Viestejä
1 918 942
Jäsenet
40 488
Uusin jäsen
Ymmärryksenetsijä

Hinta.fi

Ylös Bottom