OBD-II lukija

Kyllä noi geneeriset vikakoodit lukee, mutta ei näitä vianhakuun nykyään kauheesti voi käyttää ja moottoriviat on nykyään aika pieni osa auton ongelmista. Toi on 80% turha ja joutuu hakeutui paremmalle testerille. Mielummin tuhlaa se pari sataa testeriin ja tienaa ne rahat takas lukemalla kavereittes autosta ongelmat. Veikkaan että maksaa nopeesti ittensä takas.
 
Pääasiassa saa luettua yleismallin koodit kaikista, mutta tarkempiin merkkikohtaisiin koodeihin ei riitä, usein yleiskoodillakin jo pääsee kyllä vian jäljille. Pääsääntöisesti vikakoodit saa nollattua, abs ja airbag-valoa ei välttämättä saa. Livedataa saa ulos autosta, ihan hyvä lisätyökalu tai varatyökalu heittää auton hanskalokeroon aina mukaan. Ei kuitenkaan korvaa parempaa merkkikohtaista testeriä.
 
Aibaba Delphi
Launch

Onko väellä kokemuksia tuosta Launchista ja Delphistä. Delphiä nyt varmaan monella. Tärkeintä että saisi kaikkea tehtyä moneen merkkiin.
Isukin Boschin vehkeitä käyttänyt tähän asti ja BMW:n Istaa. Bosch lakkaa pian olemasta ja joku oma tarvisi olla.
 
soveltuukohan se omaan käyttöön?
Soveltuu Skoda/VW käyttöön paremmin kuin hyvin.

Nissanille siinä ei tukea ole joten siihen on hankittava joku muu. Älä nyt kuitenkaan tee sitä virhettä, että yrität etsiä samaan hintahaarukkaan yleistesterin joka hoitaisi nuo kaikki kolme. Tulee vaan paha mieli kun sellaista ei yksinkertaisesti ole. Oikeasti pätevä testeri joka keskustelee Skoda/VW/Nissan on hintalapultaan jo sellainen jota harva harrastaja enää viitsii hankkia.
 
Jos täytyy hankkia vielä myös kannettava, niin onko kokemuksia onnistuuko testerien käyttö Linuxilla?
 
Aibaba Delphi
Launch

Onko väellä kokemuksia tuosta Launchista ja Delphistä. Delphiä nyt varmaan monella. Tärkeintä että saisi kaikkea tehtyä moneen merkkiin.
Isukin Boschin vehkeitä käyttänyt tähän asti ja BMW:n Istaa. Bosch lakkaa pian olemasta ja joku oma tarvisi olla.
Tilasin aliexpressistä autocom DS150E lukijan. Halvin tietysti. No oppirahoja maksellessa selvisi että se dual-board-moduuli on huono varsinkin vähän uudempien autojen kanssa, ja Ford sekä BMW erikseen vielä mainittu.

No sitten tilasin yhdeltä foorumilta single-board reworked moduulin. Elikkä parempi kiinamoduuli mihin vaihdettu sitten parempaa komponenttia sisälle. Alkoi kyllä lukemaan omaa bemaria, mutta sitten selvisi että monella automerkillä on siirrytty ip-pohjaiseen kommunikointiin, ja näihin autoihin tarvitaan sitten vielä lisäksi doip-adapteri. Uudet Volvot esimerkiksi tarvitsee tämän adapterin.

Meidän Volvosta sain koodeja luettua Vdash ohjelmalla enet-kaapelin avulla. Enet-kaapelin olin ostanut BMW:n Ista-ohjelmaa varten.

Nuo ohjelmien asennukset sitten ihan oma lukunsa :poop:

Tarinan opetus. Älä osta halvinta kiina:poop:
 
Tilasin aliexpressistä autocom DS150E lukijan. Halvin tietysti. No oppirahoja maksellessa selvisi että se dual-board-moduuli on huono varsinkin vähän uudempien autojen kanssa, ja Ford sekä BMW erikseen vielä mainittu.

No sitten tilasin yhdeltä foorumilta single-board reworked moduulin. Elikkä parempi kiinamoduuli mihin vaihdettu sitten parempaa komponenttia sisälle. Alkoi kyllä lukemaan omaa bemaria, mutta sitten selvisi että monella automerkillä on siirrytty ip-pohjaiseen kommunikointiin, ja näihin autoihin tarvitaan sitten vielä lisäksi doip-adapteri. Uudet Volvot esimerkiksi tarvitsee tämän adapterin.

Meidän Volvosta sain koodeja luettua Vdash ohjelmalla enet-kaapelin avulla. Enet-kaapelin olin ostanut BMW:n Ista-ohjelmaa varten.

Nuo ohjelmien asennukset sitten ihan oma lukunsa :poop:

Tarinan opetus. Älä osta halvinta kiina:poop:
Kaikesta oppineena niin mitä nyt tilaisit jos pitäisi aloittaa alusta?
 
Kaikesta oppineena niin mitä nyt tilaisit jos pitäisi aloittaa alusta?
Olen ehkä vähän huono vastaamaan kun ei ole kokemusta monestakaan laitteesta. Kirjoitellaan nyt jotain.
Boschin laitteistoa käyttäneenä ei voi autocomia nostaa samalle levelille. Mutta kyllä sillä hienosto pärjää. Pääasia että saa koodit ulos ja takajarrut huoltoasentoon.

Mutta jos päätyy tilaamaan alista tai jostain autocom-lukijan, niin ehdottomasti sellainen SINGLE BOARD. On uudempi, nopeampi ja yhteensopivampi uudempien autojen kanssa. Jotkut uudet autot vaatii sen DOIP-adapterin, koska IP-pohjainen kommunikointi. En ole ostanut koska aika kalliita ovat. Mieleni tekisi koska olisi hienoa että saisi kaikki vehkeet samalla diagnosointivehkeellä luettua.

Jos pihassa uudehko volvo niin 10e enet-kaapeli ja vdash ohjelmalla pääsee alkuun.
Volvo S90 & V90 2017> V90 Cross Country 2017> XC90 2016> XC60 2018> XC40 2018>

Samalla kympin kaapelilla uudemmat BMW:et + ISTA
Vanhemmat BMW:et K+Dcan-kaapeli +ISTA

Kannattaa googlettaa sitä omaa pihassa seisovaa autoa + autocom ennen tilaamista.

Oliskohan joku 500e launch sellainen millä pärjäisi tulevaisuuteen. Ei ole siis mitään hajua, mutta kai sitä voisi vaikka vähän sijoittaa jos olisi joku legitti vehje mikä saisi päivityksiä uusiin autoihin.
 
Oliskohan joku 500e launch sellainen millä pärjäisi tulevaisuuteen. Ei ole siis mitään hajua, mutta kai sitä voisi vaikka vähän sijoittaa jos olisi joku legitti vehje mikä saisi päivityksiä uusiin autoihin.

Launch X431 Mini on ainakin sellanen millä tekee aikalailla kaiken mitä Boschilaisellakin, mutta hintaa on kyllä enemmän kuin 500€.

Menee esim pienen monimerkkikorjaamon ainoana laitteena ihan OK.
 
Launch X431 Mini on ainakin sellanen millä tekee aikalailla kaiken mitä Boschilaisellakin, mutta hintaa on kyllä enemmän kuin 500€.

Menee esim pienen monimerkkikorjaamon ainoana laitteena ihan OK.
Itellä ollu käytössä aika pitkään launch x431 pro mini, joka ollu ihan näppärä. Softa siinä on matkan varrella kehittyny ja autojen tuki.
IMG-2094.jpg


Piti viime vuonna jo päivittää tää johonkin uudempaan testeriin, kun tästä päivitykset loppu. Ite todennäkösesti tuun tilaa topdon phoenix max ja siihen t-ninjabox.

Jos jollekkin pitää suositella testeriä, niin se on todella yksilöllistä mitä porukka tekee ja mitä haluaa siitä irti. Jos sähköpuoli ja kolvi pysyy hallinnassa, niin sanoisin ettei kauheesti voi mennä pielee, jos ostaa im608pro 2, jos aikomus tehä testerillä rahaa, eikä pelkästään harrasusta.
 
Ostin halvimman Tokmannin testerin, vika p0171 ja siitä voi päätellä useita mahdollisia vikoja. Varasin sitten ajan korjaamolle. Kysyivät ensin automerkkiä ja sitten sanoivat, että heidän testeri näyttää melko tarkkaan. Täytyy kyllä huomenna katsoa mikä testeri heillä mahtaakaan olla.
 
Jos täytyy hankkia vielä myös kannettava, niin onko kokemuksia onnistuuko testerien käyttö Linuxilla?
Itse käytän erinäisiä VM:ä testereitä varten, esim. tuoreehko diagbox toimii oikein hienosti vanhalla läppärillä jossa xubuntu ja diagbox win10 vm:ssä.

Simppelimmät työkalut saattaa toimia winellä, mutta helpoimmalla pääsee kun käynnistää VM:n. Siinä myös se hyvä puoli että voi jäädyttää esim. Diagboxissa session ja jatkaa saman auton parissa puuhailua myöhemmin ilman ohjainlaitteiden uudelleen etsimistä.
 
Hanki sen verran tuoreella prosessorilla että löytyy vt-x ja sit windows versioks Pro (koska homesta puuttu HyperV tms) Niin onnistuu helpommin noi virtualisointisysteemit. Esim Virtualbox ei edes käynnisty ilman vt-x:ää nykyään.
 
Pitää jo melkein yrittämällä yrittää jos meinaa jostain ser-tunkiolta kaivaa koneen jossa ei olisi vt-x. Yli 10v vanhat kuluttajaläppärit on melko varmasti jo siirtyneet ajasta ikuisuuteen ja muutenkin läppäriprossut ovat olleet 10-15v sitten lähes pelkästään Inteliä. Nimimerkillä omassa ~vm 2011-2012 testeri-Dellissäni on niinkin tuore prossu kuin I3-2330m ja vt-x löytyy.
 
Pitää jo melkein yrittämällä yrittää jos meinaa jostain ser-tunkiolta kaivaa koneen jossa ei olisi vt-x. Yli 10v vanhat kuluttajaläppärit on melko varmasti jo siirtyneet ajasta ikuisuuteen ja muutenkin läppäriprossut ovat olleet 10-15v sitten lähes pelkästään Inteliä. Nimimerkillä omassa ~vm 2011-2012 testeri-Dellissäni on niinkin tuore prossu kuin I3-2330m ja vt-x löytyy.

Ai niin joo, tuo ei ole edes siitä kiinni etteikö prosessori tukisi, vaan joissain perusripuli marketti läppäreissä se on pois päältä biosissa, ja sitä ei voi muuttaa mitenkään.

Eli bisnesläppäreitä kattelemella on isompi mahdollisuus ettei kävisi noin.
 
Täytyy kyllä huomenna katsoa mikä testeri heillä mahtaakaan olla.

Korjaamolla ei päässyt näkemään testeriä. Joku asiakaskin kysyi, että saisiko mennä korjaamon puolelle katsomaan, mutta myyjä ei vastannut. Toisaalta siitä ei olisi ollut mitään hyötyäkään, eivät varmaan edes käyttäneet testeriä, koska eivät mistään mitään tienneet.

Moottorin vikavalo on harmillinen, koska sille ei voi mitään ja katsastuksesta ei sitten pääse läpi. Tietysti jos korjaisi kaikki mahdolliset asiat mitkä voisivat siihen vaikuttaa, mutta se maksaisi varmaan kymmenen auton hinnan verran.
 
Moottorin vikavalo on harmillinen, koska sille ei voi mitään ja katsastuksesta ei sitten pääse läpi. Tietysti jos korjaisi kaikki mahdolliset asiat mitkä voisivat siihen vaikuttaa, mutta se maksaisi varmaan kymmenen auton hinnan verran.
Millainen erikoisuus tämä sun autosi on? Melko moneen vehkeeseen löytyy harrastajan budjetille sopiva vikakoodinlukuvehje, mutta ainakaan mä en näe noista sun edellisistä viesteistä löytänyt että mikä auto on kyseessä... Moottorin häiriövalo on ihan syystä olemassa, eikä mulla ainakaan ole koskaan ollut ongelmia sen johdosta katsastaa autoja: korjaan sitä mukaa kun tarvii ja moottorin häiriövalo on tähän mennessä aina syttynyt syystä. Jos vikavalot taulussa ajellaan vuosikaupalla, niin en ole yllättynyt jos "vian" korjaaminen vaatii ison osakasan lisäksi kristallipalloa.

Autoja korjataan kotitalleissa ja korjaamoilla ihan joka päivä, myös sellaisia joissa palaa moottorin häiriövalo ja kaikkia muitakin valoja. Joskus ei syty mitään valoa. Korjataan mekaanisia vikoja, ohjainlaitteiden piirilevyjä, siis ihan kaikkia osia mitä autoista löytyy. Kotikylän Ranen pajan taidot ei välttämättä riitä sähkövikojen korjaukseen, mutta sen vuoksi ei ole tarpeen yleistää että korjaamot ei osaa mitään. Korjaamoilla ei kiinnosta vanhan romun korjaaminen, koska ne on täynnä kaikkea pientä josta joutuu vääntämään asiakkaan kanssa ja takuukin pitäisi työlle antaa. Osaajia löytyy, mutta bisnes on bisnestä.

Joten, mikä auto, malli ja vuosimalli. Mikä on vikana ja kuinka kauan olet vika aktiivisena ajellut, millaisen vikakoodilistan saat tokmannin vikakoodinlukijalla luettua?
 
Olen ehkä vähän huono vastaamaan kun ei ole kokemusta monestakaan laitteesta. Kirjoitellaan nyt jotain.
Boschin laitteistoa käyttäneenä ei voi autocomia nostaa samalle levelille. Mutta kyllä sillä hienosto pärjää. Pääasia että saa koodit ulos ja takajarrut huoltoasentoon.

Mutta jos päätyy tilaamaan alista tai jostain autocom-lukijan, niin ehdottomasti sellainen SINGLE BOARD. On uudempi, nopeampi ja yhteensopivampi uudempien autojen kanssa. Jotkut uudet autot vaatii sen DOIP-adapterin, koska IP-pohjainen kommunikointi. En ole ostanut koska aika kalliita ovat. Mieleni tekisi koska olisi hienoa että saisi kaikki vehkeet samalla diagnosointivehkeellä luettua.
Itselle on nyt pari kertaa joutuneet pakokaasu+OBD-testissä ottamaan Autocomin lukijalla (monimerkkikorjaamo) OBD-lapun. Kun tuo pakokaasumittari ei suostu millään lukemaan OBD:tä ja täytyy pari vuotta vanhempana lukea eli saa päästöt otettua. Ei siinä mitään, kunhan päästöluokituksen mukaiset arvot.
 
Moottorin vikavalo on harmillinen, koska sille ei voi mitään ja katsastuksesta ei sitten pääse läpi. Tietysti jos korjaisi kaikki mahdolliset asiat mitkä voisivat siihen vaikuttaa, mutta se maksaisi varmaan kymmenen auton hinnan verran.
Täh? Selvittää missä on vika ja korjaa sen :facepalm: On taas kyllä niin mahdoton homma. Edellinen moottorivalo korjaantui lambdan vaihdolla, kustannus n. 20e ja aikaa 10min.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 530
Viestejä
4 539 486
Jäsenet
74 817
Uusin jäsen
pepponen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom