NVIDIA Titan Xp & GTX 1080 Ti (Pascal)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Wilfa
  • Aloitettu Aloitettu
Mulla on näytönohjaimena MSI GTX 1080Ti GAMING X TRIO ja pelatessa lämmöt nousee niin korkeelle, että alkaa throtlaamaan ja tuulettimet pyörii 100%. Mulla on muuten melko äänetön kone joten aloin miettimään pitäisikö laittaa kortti vesille. Tahnoistahan tuo on luultavasti kiinni, mutta kova äänisempiä nämä näytönohjaimet on joka tapauksessa kuin haluaisin niin aloin miettimään kun nykyisin on noita AIO ratkaisuja, että jos sellaisen laittaisi näytönohjaimelle. Googlettamalla löysin Kraken G12 mikä vaikuttaisi siinä mielessä täydelliseltä, että loppuvuodesta ostan todennäköisesti uuden näytönohjaimen niin voisin siirtää siihen vesijäähdytyksen. Tietysti voi olla, että tuon vesijäähdytyksen avulla saan ylikellotettua sen verran ettei tule uutta ostettua vielä. Mikä noista Krakenin seteistä on näytönohjaimelle järkevin?

Vai onko projektissa mieltä ylipäätänsä? Vihaan kaikki ylimääräisiä ääniä ja vaikka olen aina hiljaisimpia kortteja ostanut niin ei ne kyllä koskaan sellaisia ole ollut, että olisi voinut olla tyytyväinen siihen kuinka hiljaisia ovat. Aikoinaan oli koko kone vesijäähdytettynä missä oli se kiva ettei ääntä lähtenyt, mutta kortin vaihto oli paljon isompi projekti. Tällainen pelkkää korttia koskeva setti voisi olla näppärä tuonkin suhteen.

EDIT: Koneen muut osat ja kotelo yms. näkyy spekseissä.
 
Mulla on näytönohjaimena MSI GTX 1080Ti GAMING X TRIO ja pelatessa lämmöt nousee niin korkeelle, että alkaa throtlaamaan ja tuulettimet pyörii 100%. Mulla on muuten melko äänetön kone joten aloin miettimään pitäisikö laittaa kortti vesille. Tahnoistahan tuo on luultavasti kiinni, mutta kova äänisempiä nämä näytönohjaimet on joka tapauksessa kuin haluaisin niin aloin miettimään kun nykyisin on noita AIO ratkaisuja, että jos sellaisen laittaisi näytönohjaimelle. Googlettamalla löysin Kraken G12 mikä vaikuttaisi siinä mielessä täydelliseltä, että loppuvuodesta ostan todennäköisesti uuden näytönohjaimen niin voisin siirtää siihen vesijäähdytyksen. Tietysti voi olla, että tuon vesijäähdytyksen avulla saan ylikellotettua sen verran ettei tule uutta ostettua vielä. Mikä noista Krakenin seteistä on näytönohjaimelle järkevin?

Vai onko projektissa mieltä ylipäätänsä? Vihaan kaikki ylimääräisiä ääniä ja vaikka olen aina hiljaisimpia kortteja ostanut niin ei ne kyllä koskaan sellaisia ole ollut, että olisi voinut olla tyytyväinen siihen kuinka hiljaisia ovat. Aikoinaan oli koko kone vesijäähdytettynä missä oli se kiva ettei ääntä lähtenyt, mutta kortin vaihto oli paljon isompi projekti. Tällainen pelkkää korttia koskeva setti voisi olla näppärä tuonkin suhteen.

EDIT: Koneen muut osat ja kotelo yms. näkyy spekseissä.
Kraken g12 ja joku aio jossa se aseteki pyöreä pumpou blocki. +240mm nii on hiljanen ja viileä.120mm tai 140mm nii täytyy nostaa hieman rupelli kierroksia että pysyy lämmöt alhaalla. Itellä ollu corsairi, arcticin ja nzxt useampi eri malli kiini ja krakeni jäähyt rohissu yleensä hieman tolla setillä, ellei kierroksia nostanu lähes tappii. Muilla merkeillä ei ole ollu mitään extraäääniä Kaikkihan nuo on aseteki pumppuja, että en tiedä sitte onko ollu sattumaa että nzxt vehkeet vaan tehny tota rohinaa. Alle
 
Kirjoitin muuten tuohon edelliseen viestiini hieman väärin. Aikoinaan oli tosiaan kone vesijäähdytettynä, missä oli kiva kun ei ääni rasituksessa noussut, mutta siinä oli pirusti ongelmia kun pumppu piti järkyttävää ääntä hiljaisimmillakin kierroksilla ja oli alusta asti sen äänien suhteen ongelmia joten nyt haluaisin löytää sellaisen missä ei vastaavia olisi.

Katoin youtubesta videon missä näkyi, että kotelon puolesta ainakin saisi tosi kätevästi joko kattoon tai etupaneeliin kiinni isommankin radiaattorin joten eikös sinänsä ole järkevintä laittaa niin iso kuin mahtuu? Mitään valoja en tosiaankaan halua tai ainakin ne pitää saada kätevästi sammutettua. Pystytkö heittämään linkkiä mitä tarkalleen ottaen suosittelit.
 
Kirjoitin muuten tuohon edelliseen viestiini hieman väärin. Aikoinaan oli tosiaan kone vesijäähdytettynä, missä oli kiva kun ei ääni rasituksessa noussut, mutta siinä oli pirusti ongelmia kun pumppu piti järkyttävää ääntä hiljaisimmillakin kierroksilla ja oli alusta asti sen äänien suhteen ongelmia joten nyt haluaisin löytää sellaisen missä ei vastaavia olisi.

Katoin youtubesta videon missä näkyi, että kotelon puolesta ainakin saisi tosi kätevästi joko kattoon tai etupaneeliin kiinni isommankin radiaattorin joten eikös sinänsä ole järkevintä laittaa niin iso kuin mahtuu? Mitään valoja en tosiaankaan halua tai ainakin ne pitää saada kätevästi sammutettua. Pystytkö heittämään linkkiä mitä tarkalleen ottaen suosittelit.
Varmaan 240mm riittää jo enemmänkö hyvin, mutta itsellä aina ollu 280mm AIO kiini ja sillä voi pitää kierrokset 600-800rpm pintaan ja kortti pysyy viileänä.
Esim Hydro Series™ H110i GTX 280mm, tai h115i gtx, nuo uudemmat corsairit ei muistaakseni käyny, pitää nimenomaan olla tuo pummpu mikä tossa, sitten Arctic Cooling Liquid Freezer 360 tai tuosta se 240mm versio. Toki sitten kraken x52, x62, tai x72. Sai neki lähes hiljaseksi kun haki vaan oikeat kierrokset pumpulle.
Toki tuo sun nykysen kortin jäähy on sitä luokkaa että pitäs pysyä hiljasena sillon kun kaikki kunnossa. Kannattaa varmaan ihan alkuun tarkastaa onko tahnat kuivahtanu, asentaa ajurit puhtaana uuestaan jne.

Edit. Corsairissa tais olla "ongelma" että oli letkut todella jäykät ja arcticissa että oli letkut todella lyhet ja ne vähän muutenkin oli ähertämistä saada paikalleen blockit bracketiin ja irti. Nuo krakenit oli helpoin ja kivuttomin asentaa ja irrottaa, mutta piti tosiaan vähä hakea aina pumpun kierroksia että oli äänetön. Toki kun ne löyty niin pysty jättämään siihe eikä tarvinu enempää kikkailla.
 
Viimeksi muokattu:
Voi ehkä mennä helpoiten kun tuon krakenin kokonaisen paketin ostaisi. Ainakin yhteensopivuus olisi taattu. Taidan tosiaan kokeilla tuota tahnojen vaihtoa ekana ja jos ei kuitenkaan lopputulos tyydytä niin tilaan sitten tuollaisen. Pitää tosin uutta tahnaa tilata vanha on niin vanha, että oli jämähtänyt. Törmäsin tähän muutamassakin paikassa ja jäin siihen käsitykseen, että olisi paras: Thermal Grizzly Kryonaut lämpötahna, 1g - 6,90€ ?
 
Voi ehkä mennä helpoiten kun tuon krakenin kokonaisen paketin ostaisi. Ainakin yhteensopivuus olisi taattu. Taidan tosiaan kokeilla tuota tahnojen vaihtoa ekana ja jos ei kuitenkaan lopputulos tyydytä niin tilaan sitten tuollaisen. Pitää tosin uutta tahnaa tilata vanha on niin vanha, että oli jämähtänyt. Törmäsin tähän muutamassakin paikassa ja jäin siihen käsitykseen, että olisi paras: Thermal Grizzly Kryonaut lämpötahna, 1g - 6,90€ ?
Melkolailla joo, mutta käytännössä nuilla perushyvillä tahnoillaei juurikaan synny eroja lämmöissä, toki se 1-2c saa tollaki viilattua lämmöistä pois vs. Joku perus mx4
 
Itse ainakin pariin kertaan jo vaihtanut tahnat omaan MSI 1080ti gaming x malliin. Samalla saa kunnolla putsattua pölyt. Lämmöt pysyy tahnojen vaihdon jälkeen ~muutaman kk matalammalla ja sitten pikkuhiljaa nousee. Yllättävän nopeasti nuo tahnat alkaa kuivumaan. Noctua NT-H1 ollut käytössä, mutta nyt vaihdoin cooler masterin nano gel tahnaan. Jos pysyisi kauemmin. Tosin eipä ole kuin 10min homma vaihtaa nuo tahnat niin eipä siinä paljon rasitu + saa kunnolla puhallettua pölyt siilistä.
 
Itse ainakin pariin kertaan jo vaihtanut tahnat omaan MSI 1080ti gaming x malliin. Samalla saa kunnolla putsattua pölyt. Lämmöt pysyy tahnojen vaihdon jälkeen ~muutaman kk matalammalla ja sitten pikkuhiljaa nousee. Yllättävän nopeasti nuo tahnat alkaa kuivumaan. Noctua NT-H1 ollut käytössä, mutta nyt vaihdoin cooler masterin nano gel tahnaan. Jos pysyisi kauemmin. Tosin eipä ole kuin 10min homma vaihtaa nuo tahnat niin eipä siinä paljon rasitu + saa kunnolla puhallettua pölyt siilistä.

Joutuuko tuossa monta ruuvia irroittamaan? Veikkaan, että tuo vedelle siirtyminen on omalla kohdalla ainoa mahdollisuus kun 580 sarjasta asti tullut jokainen sukupolvi ostettua hiljaisimmiksi arvosteluihin merkittyjä kortteja ja aina on ollut yllättävän kova ääni. Aikaisemmin eipäilin, että johtui kotelostani joka oli silverstone raven rv02 jossa kaikki oli käännetty hieman. Voihan se tietysti, olla että tässä on vain tahnoista kiinni ja hiljenee vaihdolla. Laitoin myyntiliikkeeseen viestiä tuosta takuusta.
 
Backplatessa taitaa olla ~10 ruuvia ja jäähy sitten neljällä jousikuormitteisella. Kannattaa myös tsekata että nuo ei ole vaan löysällä. Että kontakti on hyvä piirin ja jäähyn välissä.
 
Jep, tässä kohta 20v kellittäneenä ei enää jaksa muuta kuin kysellä aikansa kuluksi. Mahtavaa kun nuoret osaa ja pätee..

Kyllähän nuoret useimmiten paremmin osaa ja jos osaa niin mikse voisi "päteä" tai neuvoa varsinkin jos kysytään. Ite en enää ole nuori enkä todellakaan mikään osaaja, esitin ainoastaan oman mielipiteeni.
 
Itse ainakin pariin kertaan jo vaihtanut tahnat omaan MSI 1080ti gaming x malliin. Samalla saa kunnolla putsattua pölyt. Lämmöt pysyy tahnojen vaihdon jälkeen ~muutaman kk matalammalla ja sitten pikkuhiljaa nousee. Yllättävän nopeasti nuo tahnat alkaa kuivumaan. Noctua NT-H1 ollut käytössä, mutta nyt vaihdoin cooler masterin nano gel tahnaan. Jos pysyisi kauemmin. Tosin eipä ole kuin 10min homma vaihtaa nuo tahnat niin eipä siinä paljon rasitu + saa kunnolla puhallettua pölyt siilistä.

2 vuotta kesti liquid prolla et alko lämmöt nousee EK blokin kanssa.
 
Itse ainakin pariin kertaan jo vaihtanut tahnat omaan MSI 1080ti gaming x malliin. Samalla saa kunnolla putsattua pölyt. Lämmöt pysyy tahnojen vaihdon jälkeen ~muutaman kk matalammalla ja sitten pikkuhiljaa nousee. Yllättävän nopeasti nuo tahnat alkaa kuivumaan. Noctua NT-H1 ollut käytössä, mutta nyt vaihdoin cooler masterin nano gel tahnaan. Jos pysyisi kauemmin. Tosin eipä ole kuin 10min homma vaihtaa nuo tahnat niin eipä siinä paljon rasitu + saa kunnolla puhallettua pölyt siilistä.
2 vuotta kesti liquid prolla et alko lämmöt nousee EK blokin kanssa.
Mulla kesti ~9kk niin kuivas niin pahasti, että oli pakko vaihtaa tai lämmöt karkas käsistä. Tämä tosin ilmajäähyllä ja 24/7 käytössä.

Laitoin normaalin tahnan tilalle, en varmaan enää ikinä käytä nestemetallia, jos joka vuosi joutuu sen vaihtaa.
 
Viimeksi muokattu:
Mulla kesti ~9kk niin kuivas niin pahasti, että oli pakko vaihtaa tai lämmöt karkas käsistä. Tämä tosin ilmajäähyllä ja 24/7 käytössä.

Laitoin normaalin tahnan tilalle, en varmaan enää ikinä käytä nestemetallia, jos joka vuosi joutuu sen vaihtaa.
Itsellä kuivu MX-4 perustahna näytönohjaimessa todella nopeasti, vaihdoin Liquid Prot tilalle ja en ole vielä ainakaan huomannut mitään suorituskyvyn laskua nyt 10kk aikana.
 
Tuo tahnojen kuivuminen on kyllä perseestä varsinkin jos itelläkin on siitä homma kiinni. Sain tänään myyjäliikkeestä viestin, että takuu lähtee jos itse vaihtaa tahnat MSI näytönohjaimesta. Pakko lähettää heille testiin. Menee varmaan viikko tuossa ja pakko ostaa joku väliaikainen näytönohjain viikoksi.
 
Pakko kehasta thermal grizzly Kryonaut tahnaa. Itse vaihdoin 1080 Ti Turbo näytönohjaimeen niin lämmöt tippui 5C joka pelissä ja rasitustestissä. Oletuksena tuuletin tietty huutaa edelleen..
 
Tossa ylempänä kun kirjottelin omasta näytönohjaimesta niin huollosta tuli viesti:

"Testasin näytönohjaintasi nyt rasitustesteissä ja alkuun kaikki näytti hyvältä mutta sitten selkeät oireet alkoivat ilmentyä. Tuulettimien pyöriminen loppui kokonaan päälle tunnin rasituksen ja +75C asteen jälkeen eli joku sensori pettää ja tämän jälkeen lämmöt kun nousevat radikaalisti päälle 90C se pyöräyttää tuulettimia täysillä 100% hetkellisesti jotta saa lämmöt laskemaan alle 90C ja sitten pysäyttää taas tuulettimet kokonaan."

Veikkaisin, että jonkin asteinen vika on ollut alusta asti niin vihdoin pääsee tulevan 2080 kanssa testaamaan kuinka hiljainen oikeasti pitäisi olla. Onneksi en turhaan lähtenyt tahnoja vaihtelemaan. Mulle tosin tuli tuota Thermal Grizzlyn Kyonaut tahnaa purkillinen niin taidan näytönohjaimen vaihtaessa samalla pistää uudet tahnat prossun päälle ylemmän viestin innoittamana :)
 
Tuo tahnojen kuivuminen on kyllä perseestä varsinkin jos itelläkin on siitä homma kiinni. Sain tänään myyjäliikkeestä viestin, että takuu lähtee jos itse vaihtaa tahnat MSI näytönohjaimesta. Pakko lähettää heille testiin. Menee varmaan viikko tuossa ja pakko ostaa joku väliaikainen näytönohjain viikoksi.
MSI:n oma kanta tähän usein on ollut, että takuu säilyy vaikka tahnat vaihtaisikin, mutta kannattanee aina ottaa mustaa valkoiselle moinen lausuma.

Esimerkkinä kun itse aikoinaan GTX 1070 Gaming X:lle moista kyselin:
msi.png

Onneksi tosin kortille ei tullut rimakauhua huollossa ja saa uutta tilalle :tup:
 
MSI:n oma kanta tähän usein on ollut, että takuu säilyy vaikka tahnat vaihtaisikin, mutta kannattanee aina ottaa mustaa valkoiselle moinen lausuma.

Esimerkkinä kun itse aikoinaan GTX 1070 Gaming X:lle moista kyselin:
msi.png

Onneksi tosin kortille ei tullut rimakauhua huollossa ja saa uutta tilalle :tup:

Itsellä oli ennen MSI:n 980ti ja edellinen omistaja oli saanut vastaavan luvan tahnojen vaihtoon ,sain printin viestistä kortin mukana. Ja ikinä ei mitään takuuhommeleita joutunut miettimään ,vaikka kellot oli korkeella.

Voi olla ,että on jo liian kova luotto näihin Nvidian kortteihin viimisen 10 vuoden ajalta. Ei ne mene ikinä rikki kellottelemallakaan. :tup:
 
Viimeksi muokattu:
onkohan normaalit lämmöt omalla refu 1080 ti(ek vesiblokki kiinni)? Laitoin msi oc scannerin pyörimään (ilman powerlimitin nostoa) ja lämmöt nousi maks 62-asteeseen. Kierto aika onneton r5 3600 ja tuolle 1080 ti:lle, yksi 240mm 45mm radi, tuulettimina toimii kaksi gentlen 1450 tuuletinta täysillä kierroksilla. :/ Laitoin scannerin jälkeen 3d markkia päälle ja alkoi tulemaan valkoisia artifacteja näyttöön (valkoisia neliöitä aika säännöllisin etäisyyksin)... Onkohan kontakti huono piiriin/muisteihin, meinaa kuulostaa aika järkyttävältä.
 
onkohan normaalit lämmöt omalla refu 1080 ti(ek vesiblokki kiinni)? Laitoin msi oc scannerin pyörimään (ilman powerlimitin nostoa) ja lämmöt nousi maks 62-asteeseen. Kierto aika onneton r5 3600 ja tuolle 1080 ti:lle, yksi 240mm 45mm radi, tuulettimina toimii kaksi gentlen 1450 tuuletinta täysillä kierroksilla. :/ Laitoin scannerin jälkeen 3d markkia päälle ja alkoi tulemaan valkoisia artifacteja näyttöön (valkoisia neliöitä aika säännöllisin etäisyyksin)... Onkohan kontakti huono piiriin/muisteihin, meinaa kuulostaa aika järkyttävältä.

Laittaakos tuo scanneri myös automaattisesti jotkut yli kellot päälle. Se selittäisi artifactit jos automaagi laittanut liikää kelloja.
Lämmöt myös aika korkean kuuloiset custom-loopille, mutta eipä se kovin kummoisesti tuolla yhellä radilla prossun kanssa jäähdy.
 
Onkohan täällä kellään msi 1080ti gaming x 11gb kortissa, ek:n blokkia asennettuna?
Saitin mukaan blokin pitäis käydä kortille mutta kolme ruuvin reikää ei natsaa. Kaikki muut ruuvit sai asennettua heittämällä.
Kyseiset ruuvit sijaitsee juurikin virransyötön kohdalla.
Otin jo yhteyttä ek:n tukeen mutta jos täältä sattuis löytymään kohtalon tovereita.

EK-FC1080 GTX Ti TF6 - Acetal+Nickel – EK Webshop
 
onkohan normaalit lämmöt omalla refu 1080 ti(ek vesiblokki kiinni)? Laitoin msi oc scannerin pyörimään (ilman powerlimitin nostoa) ja lämmöt nousi maks 62-asteeseen. Kierto aika onneton r5 3600 ja tuolle 1080 ti:lle, yksi 240mm 45mm radi, tuulettimina toimii kaksi gentlen 1450 tuuletinta täysillä kierroksilla. :/ Laitoin scannerin jälkeen 3d markkia päälle ja alkoi tulemaan valkoisia artifacteja näyttöön (valkoisia neliöitä aika säännöllisin etäisyyksin)... Onkohan kontakti huono piiriin/muisteihin, meinaa kuulostaa aika järkyttävältä.

Korkeet on lämmöt custom loopille vaikkakin toi oc scanneri on mitä on ja r5 3600 nyt ei hirveitä lämpöjä tuota jos kyseessä vakio vbios. Kannattaa varmistaa myös muistien tyynyjen kontaktit jos artifakteja esiintyy. EK:n blokki jos kyseessä niin kannattaa varmistaa että oikean mittaiset ruuvit oikeissa paikoissa.
 
Korkeet on lämmöt custom loopille vaikkakin toi oc scanneri on mitä on ja r5 3600 nyt ei hirveitä lämpöjä tuota jos kyseessä vakio vbios. Kannattaa varmistaa myös muistien tyynyjen kontaktit jos artifakteja esiintyy. EK:n blokki jos kyseessä niin kannattaa varmistaa että oikean mittaiset ruuvit oikeissa paikoissa.
Näen kaksi noista muistien tyynyistä ja tottakai niissä on eripaksuiset lämpötyynyt, että eiköhän kontakti osaan muisteista ole huono ja hyvässä lykyssä myös itse siruun. En edes tajunnut katsoa että muistien tyynyt on yhtä paksuja, kuitenkin käyttämättömiä tyynyjä muisteille mutta käytetty vesiblokki->varmaa mennyt vääränpaksuisia tyynyjä matkaan. Ei siinä, ek:lta tilattava uudet lämpötyynyt ja varmaa toinen radi että saa lämpöjä kuriin... Molemmat tosiaan vakiona, tarkoitus oli vaan hiljentää kone kun oli refunäyttis niin... :)
 
onkohan normaalit lämmöt omalla refu 1080 ti(ek vesiblokki kiinni)? Laitoin msi oc scannerin pyörimään (ilman powerlimitin nostoa) ja lämmöt nousi maks 62-asteeseen. Kierto aika onneton r5 3600 ja tuolle 1080 ti:lle, yksi 240mm 45mm radi, tuulettimina toimii kaksi gentlen 1450 tuuletinta täysillä kierroksilla. :/ Laitoin scannerin jälkeen 3d markkia päälle ja alkoi tulemaan valkoisia artifacteja näyttöön (valkoisia neliöitä aika säännöllisin etäisyyksin)... Onkohan kontakti huono piiriin/muisteihin, meinaa kuulostaa aika järkyttävältä.

Nouseeko nopeasti lämmöt kun kuormittaa? Ja laskee nopeasti kun kuorma loppuu? Siitä yleensä näkee onko huono kontakti. Oma pyörii pari astetta vedenlämpöä kuumempana, liquid pro blokin välissä.
 
Nouseeko nopeasti lämmöt kun kuormittaa? Ja laskee nopeasti kun kuorma loppuu? Siitä yleensä näkee onko huono kontakti. Oma pyörii pari astetta vedenlämpöä kuumempana, liquid pro blokin välissä.

2s rasituksen jälkeen lämmöt tippui 50-asteeseen ja siitä alkoi tasoittumaan n.38-asteeseen. Taustalla pyöri 3d markin firestrike custom benchmarkki looppina. En luonnollisesti rasittanut prossua mitenkään, huvittaa sinänsä että tuntuu nousevan nopeammin lämmöt kuin evga:n 1080 ti hybrid sc2, vaikka radi on lähes tuplasti paksumpi ja pinta-alaa myöskin tuplasti. :D En viitsinyt katsoa mihin asti lämmöt nousee, koska en halua paskoa tuota korttia ennen uusien lämpötyynyjen asennusta.
lämmöt.jpg
 
Oisko täällä kenelläkään antaa vinkkiä kun meni FE kortti täysin pimeäksi yhtäkkiä? En ole päässyt oikein kunnolla testaamaan ku pitäis purkaa omasta loop sitä varten, mut kaveri sanoi kellä tämä oli että lakkas antamasta kuvaa ja tuuletinkaan ei ilmeisesti enää pyöri. Takuu kortilta on loppunut. Kortti oli myös aiemmin vesillä mutta toimi sen jälkeen kyllä ihan nätisti pitkän aikaa FE jäähyl.

Mitä tolle vois tehdä? Kannattaako tehdä edes mitään? Itsellä ois käyttämätön FE jäähy omasta kortista jota vois varmaan testata mutta tuskin auttais. :confused: Onko ehdotuksia?

EDIT: ei ole myöskään mitään savuja tjsp päästänyt niin sillä mietityttää että mikä tässä mahdollisesti porsinut
 
Oisko täällä kenelläkään antaa vinkkiä kun meni FE kortti täysin pimeäksi yhtäkkiä? En ole päässyt oikein kunnolla testaamaan ku pitäis purkaa omasta loop sitä varten, mut kaveri sanoi kellä tämä oli että lakkas antamasta kuvaa ja tuuletinkaan ei ilmeisesti enää pyöri. Takuu kortilta on loppunut. Kortti oli myös aiemmin vesillä mutta toimi sen jälkeen kyllä ihan nätisti pitkän aikaa FE jäähyl.

Mitä tolle vois tehdä? Kannattaako tehdä edes mitään? Itsellä ois käyttämätön FE jäähy omasta kortista jota vois varmaan testata mutta tuskin auttais. :confused: Onko ehdotuksia?

EDIT: ei ole myöskään mitään savuja tjsp päästänyt niin sillä mietityttää että mikä tässä mahdollisesti porsinut
Kohdistuuko korttiin jonkinlaista vääntöä tms, onko ahtaasti asennettu? PCIE-liittimeen huono kontakti?
 
Kohdistuuko korttiin jonkinlaista vääntöä tms, onko ahtaasti asennettu? PCIE-liittimeen huono kontakti?
Ei ole tuollaista ja vanha GTX980 toimi samassa slotissa ihan täydellisesti. Pitää varmaan koittaa vielä jonkun kaverin koneessa kunhan kerkiää. :)
 
Oisko täällä kenelläkään antaa vinkkiä kun meni FE kortti täysin pimeäksi yhtäkkiä? En ole päässyt oikein kunnolla testaamaan ku pitäis purkaa omasta loop sitä varten, mut kaveri sanoi kellä tämä oli että lakkas antamasta kuvaa ja tuuletinkaan ei ilmeisesti enää pyöri. Takuu kortilta on loppunut. Kortti oli myös aiemmin vesillä mutta toimi sen jälkeen kyllä ihan nätisti pitkän aikaa FE jäähyl.

Mitä tolle vois tehdä? Kannattaako tehdä edes mitään? Itsellä ois käyttämätön FE jäähy omasta kortista jota vois varmaan testata mutta tuskin auttais. :confused: Onko ehdotuksia?

EDIT: ei ole myöskään mitään savuja tjsp päästänyt niin sillä mietityttää että mikä tässä mahdollisesti porsinut

Joskus on syystä X auttanut vakiojäähyn laitto. Voihan sitä kokeilla jos ei muutakaan keksi.
 
On kyllä järkyttävän hyvä jäähy tää morpheus, tuulettimet pyörii n.1200rpm jota ei sohvalle(~2m) asti kuule. Lämmöt firestrikessä korkeimmillaan 51-astetta. :cigar2:
morpheus.png
 
On kyllä järkyttävän hyvä jäähy tää morpheus, tuulettimet pyörii n.1200rpm jota ei sohvalle(~2m) asti kuule. Lämmöt firestrikessä korkeimmillaan 51-astetta. :cigar2:
morpheus.png
Fire Strike ei ainakaan mulla riitä testaamaan ohjainten jäähyjä, liian lyhyitä "rutistuksia" että näkisi mihin lämmöt/rpm asettuu.

Paras testata pelipäällä käyttöasteen ollessa pidempään maximit jolloin saa sen Rpm/lämpötilan jolla kortti peleissä toimii sen 24/7.
 
Fire Strike ei ainakaan mulla riitä testaamaan ohjainten jäähyjä, liian lyhyitä "rutistuksia" että näkisi mihin lämmöt/rpm asettuu.

Paras testata pelipäällä käyttöasteen ollessa pidempään maximit jolloin saa sen Rpm/lämpötilan jolla kortti peleissä toimii sen 24/7.
Joo ei tuo ollut mikään maksimi lämpöjen haku. :) 61-astetta oli maksimit tunnin pelisessiossa.

Edit. 68-astetta spyro remasterissa @ 4k, onhan toi aika lämpöinen... Tosin on myös hiljainen.
 
Viimeksi muokattu:
Osaiskohan täällä joku auttaa. MSI Armor OC 1080Ti rupesi mysteerisesti rasituksessa loikkimaan lämmöissä. Lämpötilapiikki kestää sen 1-4 s, jonka jälkeen asettuu takaisin normaaliin rasituslämpötilaan. Korttiin on viritelty Kraken G12 + Arctic liquid freezer 120, ja se on toiminut moitteetta tähän saakka. Tahnat vaihdoin tuossa kanssa joutessani ja ei vaikutusta. Edelliset tahnat näyttivät silmäpuolisesti vielä OK:lta, eli olivat tasaisesti levinneet ja vielä kosteat.

Kuva kesken apex-session. GPU usage loikkii koska fps rajattu.

GPUspikes.PNG
 
Ettei olisi AIO pumppu lahoamassa? Itellä teki joskus corsair h100 pumppu sellaista että pysähtyi randomisti kokonaan muutamaksi sekunniksi ja aiheutti vähän samankaltaisia lämpöpiikkejä, tuosta ei mennyt kun viikonpäivät kun leipoi lopullisesti jumiin.
 
Viimeksi muokattu:
Ettei olisi AIO pumppu lahoamassa? Itellä teki joskus corsair h100 pumppu sellaista että pysähtyi randomisti kokonaan muutamaksi sekunniksi ja aiheutti vähän sanankaltaisia lämpöpiikkejä, tuosta ei mennyt kun viikonpäivät kun leipoi lopullisesti jumiin.

Eipä olisi itselle tullut edes mieleen, kiitokset vinkistä!

AIO on kytketty emolevyn (GBT z87x-ud5h) CPU-OPT pinniin, joka on asetettu BIOSsistä 100% full time. Muita tuulettimia ohjaan speedfanin kautta, mutta esimerkiksi CPU-FAN ja CPU-OPT tuulettimiin ei sillä pääse käsiksi. Idlessä AIOn pumppu hurruttaa menemään ilman ylimääräisiä ääniä, eli toimii niinkuin pitääkin. Heaven benchmark päälle ja ensimmäinen asia mikä alkaa on GPU coil-whine (enpäs edes ennen huomannut moista, kun kone lattialla :D). Näyttis lämpenee hitaasti siihen 54C saakka, jonka kohdilla alkaa nuo loikat tulemaan enemmän ja vähemmän säännöllisesti. AIOn putkissa ainakin käsipelillä tuntuu samanlainen tärinä/värinä, kuin idlessäkin, eli oletettavasti vesi kiertää.

Eipä nyt ainakaan tämä testi tuonut selvyyttä tähän asiaan. Pitää seurailla mitä tuolle nyt tapahtuu. Vinkkejä otetaan myös vastaan.
 
Koitappa huvikseen vähän ravistaa konetta. Voi olla myös ilmakupla pumpussa juuri sellaisessa kohdassa että pumppu "kavitoi/pyörii tyhjää" jolloin hetkellisesti ei siirrä nestettä kunnolla.
 
Pyörittelin konetta irrallaan ympäriämpäri ja käynnissä sen verran mitä tuolla pöydän alla piuhat antaa periksi. Lopputulos sama, eli lämpötilat loikkii vieläkin.
 
Morpheuksen asentaneet: mitä tuulettimia ootte käyttäneet? Hankin asuksen gtx 1080ti turbon ja orkkisturbiini lähtee kunhan kuviot selvillä ja osat hankittu. Pohdin kyllä 120mm aio myös, mutta tulin siihen tulokseen, että ilma varmempi ja saan pidettyä mölyt pienempänä käytössä, koska aio olisi asentunut koneen taakse. Koppa on puol metriä korvasta, joten takaa tai päältä tuleva möly pääsee niin sanotusti oikeuksiinsa. Lämmöt Metro Exodusta pelattaessa piikkaa 1080 ti:llä 84 astetta, niin aattelin tehdä asialle jotain.
 
Morpheuksen asentaneet: mitä tuulettimia ootte käyttäneet? Hankin asuksen gtx 1080ti turbon ja orkkisturbiini lähtee kunhan kuviot selvillä ja osat hankittu. Pohdin kyllä 120mm aio myös, mutta tulin siihen tulokseen, että ilma varmempi ja saan pidettyä mölyt pienempänä käytössä, koska aio olisi asentunut koneen taakse. Koppa on puol metriä korvasta, joten takaa tai päältä tuleva möly pääsee niin sanotusti oikeuksiinsa. Lämmöt Metro Exodusta pelattaessa piikkaa 1080 ti:llä 84 astetta, niin aattelin tehdä asialle jotain.
Kaks gentle typhoonia 1450rpm mallia, noita ei saa kaupasta niin vähän huono esimerkki. Lämmöt nousee 70-asteeseen meshify c kotelossa kun edessä 280mm aio. Tosin on hiljainen setuppi.
 
2x beQuietin Silent Wings 3. Taisivat olla vielä jotain high rpm tms. malleja. Kaliita ainakin olivat.
Oikein yrittämällä sai ehkä 65 asteeseen isossa kopassa.
 
Päädyin toistaiseksi hybridijäähyyn morpheuksen sijasta. Ei pitäs ikinä sanoo ei ikinä. Googlettelin noista että mitä porukka käyttänyt, niin aika useasti oli ek:n vardaria ja olettaisin että arcticin p-sarja soveltuu kans varsin hyvin tuohon. Jos ratkaisullani en päädy tarpeeks toimivaan kokonaisuuteen niin morpheus on kyllä seuraavana listalla.
 
Tässä 3900X:n kanssa viikon voimistelleena tajusin, että oma 1080ti on nyt kokenut 3 eri prosessoria elinkaarensa aikana. xeon 1230v3, R7 1700 ja nyt R9 3900X. Verrokkina tuon xeonin kanssa taisi olla 4 eri näytönohjainta.

Ja aika näyttää onko 3080ti vaihto seuraava, vai pärjääkö vielä yhden sukupolven.
 
Tässä 3900X:n kanssa viikon voimistelleena tajusin, että oma 1080ti on nyt kokenut 3 eri prosessoria elinkaarensa aikana. xeon 1230v3, R7 1700 ja nyt R9 3900X. Verrokkina tuon xeonin kanssa taisi olla 4 eri näytönohjainta.

Ja aika näyttää onko 3080ti vaihto seuraava, vai pärjääkö vielä yhden sukupolven.
Oliko millainen harppaus 1700 -> 3900X? Mikä resoluutio?
 
Oliko millainen harppaus 1700 -> 3900X? Mikä resoluutio?
3440x1440 ja kyllä ihan selkeästi pyörii pelitkin paremmin. Varmaan semmosta 20-30fps parannusta UE4 peleissä. OBSilla nauhoitellessa tulee 10-15 fps takkiin (nvenc, 60fps, 25000 bitrate).
 
3440x1440 ja kyllä ihan selkeästi pyörii pelitkin paremmin. Varmaan semmosta 20-30fps parannusta UE4 peleissä. OBSilla nauhoitellessa tulee 10-15 fps takkiin (nvenc, 60fps, 25000 bitrate).

Eikö siihen voi käyttää prosessoria ennemmin?

X264?
 
Voi, mutta esim. 3dmarkissa tulee paremmat pisteet, ja korkeammat fps:t käyttämällä nvenciä.

Mutta käytät sitä kuitenkin pelin tallentamiseen etkä 3dmarkiin?

X264 ja videossa parempi laatu sekä 3440x1440 näytöllä pelatessa parempi fps. Ultra Widellä en kyllä käyttäisi näyttistä yhtään mihinkään muuhun.

Oletan, että pelattava peli vaatii näyttikseltä tehoja.
Mutta siis jo pelkän laadun takia tekisin toisin.

Siksi kannustan ainakin koittamaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 637
Viestejä
4 494 416
Jäsenet
74 265
Uusin jäsen
Oranta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom