Mun testeissä gpt-oss:120b tuntunut aika pätevältä. Ensimmäinen malli pitkään aikaan mikä sykäyttää. Vaatii tosin 80GB muistia. Mulle aika nollapäivitys olis 32GB->48GB. Jos meinais isompaa hyötyä saada niin tarvisi olla 96GB versio kortista.
Massimies toki vois oistaa gb300 työkoneen. 288GB hbm3e + 496GB erittäin nopeaa koherenttia muistia cpu:n puolesta(nvlink c2c väylä) mitä voi myös käytellä ihan eri tavalla kuin jos pitäisi swapata pcie:n yli
![]()
Oon vähän pyöritellyt tuota RTX Pro 6000:sta mutta koska se on niin kallis pitää tyytyä odottelemaan seuraavaa versiota. Jos sen seuraavan 6000 mallin muistimäärä taas nousis.. olis se 9000 euroa paljon paremmin käytetty.. sitä kun pitää sitten käyttää vuosia. Se jakoon tullut täys versio Deepseekistä tais viedä jotain 1.5tb .. Rubin versio tuollaisesta GB300 laitteesta saman tyylisillä kertaluokan muistimäärän kasvuilla niin avot. . sit on jo hetkes kapasiteettia. Jos nopea arvauksen hinnasta heittäis tuosta Dellistä. Oiskohan 45 000$
...edit googlettelin vähän. ja veikkaavat 90K hintaa.
. Ottamatta kantaa onko se viisasta. Kilpailuviranomaiset kyllä herkästi lopettaanvidian valtaushankkeet eivät Armiakaan saaneet ostettua.