NVIDIA-spekulaatioketju (Blackwell ja tulevat sukupolvet)

Armia ja windowsta yritettiin yhteensovittaa jo ennen windows 8:a ja win8:n kanssa massiivisesti, mutta eipä sittä mitään tullut..
Sillon oli windows metro fiasko + arm raudat ei olleet tarpeeksi nopeita. Nyt kun katsoo arvosteluja qualcom+win11 arm niin eipä tuossa mitään isoa ongelmaa ole minkään asian puolesta ns. peruskäytössä. Katsellaan miten tilanne kehittyy kun softa maturoituu(esim. se avx/avx2) tuki, nvidia&co tulee markkinoille ja isompi osa softasta tulee arm versiona tarjolle esim. videoeditointiin. Apple puolella noi softat on jo arm versioina olemassa.

Oho, en olis uskonut. Davinci resolvesta on jo win11+arm versio tarjolla. Pelejä jos haluaa kehittää niin unity ja ue5 molemmat löytyy win11+arm versiona.
1738514133189.png
 
WinArm-läppärit törmäävät tänä päivänä kahteen isoon ongelmaan:

* nippu pelejä ei toimi koska joko GPU / ajuri on vielä vähän raakile tai koska anticheatit vaativat kernel-level ajuritukea ja WinArm ajaa kerneliajureita vain jos ovat natiivikoodia. Jälkimmäiseen todennäköisesti ei tule ikinä fiksiä, joten vaatii että pelit kaikki lisäävät Arm-tuen ainakin tämän komponentin osalta.

* Nippu oheislaitteita ei toimi koska ei ole WinArm ajureita ja emuloituja ajureita ei voi ajaa. Vanhemman tavaran osalta tämä korjautuu aikaa myöten luonnollisen poistuman kautta, mutta tuoreen myynnissä olevan raudan osalta tilanne on ongelmallinen. Käytännössä jos kokoonpanosi tarvitsee mitään perus hiiri-näppis-USBtikku-kiintolevy -sektorin ulkopuolelta, pitää ensin tarkasti varmistaa että tarvitsemasi oheislaite on yhteensopiva. Suurelle osalle käyttäjiä tämä ei ole iso ongelma, mutta Windowsin rautayhteensopivuus on historiallisesti ollut niin lähellä 100% (ts. et saa kaupasta tietokoneen oheislaitetta joka ei toimisi) että tämä tuottaa ylläreitä vielä pitkälle tulevaisuuteen.

Molemmat ovat korjattavissa, tosin jälkimmäinen todennäköisesti kummittelee vielä vuosia koska varsinkin vähän eksoottisempien oheislaitteiden osalta valmistajaa ei välttämättä napostele ja olemassaolevaa tuotetta myydään olemassaolevilla ajureilla kunnes sitten joskus viimein laite poistuu tai korvautuu uudella mallilla ja ehkä jotain muuttuu.
 
WinArm-läppärit törmäävät tänä päivänä kahteen isoon ongelmaan:

* nippu pelejä ei toimi koska joko GPU / ajuri on vielä vähän raakile tai koska anticheatit vaativat kernel-level ajuritukea ja WinArm ajaa kerneliajureita vain jos ovat natiivikoodia. Jälkimmäiseen todennäköisesti ei tule ikinä fiksiä, joten vaatii että pelit kaikki lisäävät Arm-tuen ainakin tämän komponentin osalta.

* Nippu oheislaitteita ei toimi koska ei ole WinArm ajureita ja emuloituja ajureita ei voi ajaa. Vanhemman tavaran osalta tämä korjautuu aikaa myöten luonnollisen poistuman kautta, mutta tuoreen myynnissä olevan raudan osalta tilanne on ongelmallinen. Käytännössä jos kokoonpanosi tarvitsee mitään perus hiiri-näppis-USBtikku-kiintolevy -sektorin ulkopuolelta, pitää ensin tarkasti varmistaa että tarvitsemasi oheislaite on yhteensopiva. Suurelle osalle käyttäjiä tämä ei ole iso ongelma, mutta Windowsin rautayhteensopivuus on historiallisesti ollut niin lähellä 100% (ts. et saa kaupasta tietokoneen oheislaitetta joka ei toimisi) että tämä tuottaa ylläreitä vielä pitkälle tulevaisuuteen.

Molemmat ovat korjattavissa, tosin jälkimmäinen todennäköisesti kummittelee vielä vuosia koska varsinkin vähän eksoottisempien oheislaitteiden osalta valmistajaa ei välttämättä napostele ja olemassaolevaa tuotetta myydään olemassaolevilla ajureilla kunnes sitten joskus viimein laite poistuu tai korvautuu uudella mallilla ja ehkä jotain muuttuu.
Ei nuo ole oikeita ongelma kun ensin haetaan jotain 10% markkinaosuutta mihin riittää office+selain+perussoftat. Siinä kohtaa kun win11+arm koneiden markkinaosuus peruskäyttäjien osalta on saturoitu on vierinyt niin monta vuotta eteenpäin, että uusimmat pelit toimii natiivisti(anti cheatit onlinessa yms) ja emulaatio vanhoissa peleissä ei ole ongelma kun pullonkaula on gpu.

2029:lle ennustetaan 40% markkinaosuutta notebook koneissa arm:lle: Projections show that Arm CPUs will power 40% of notebooks sold in 2029 Pelaajat lienee tuon 40% ulkopuolella.

Omia softatarpeita kun katsoo niin arm+win11 läppäri toimis oikein hyvin. Seuraavat mun eniten käyttämät softat löytyy win11+arm versiona. En nyt oikein muita softia keksi mitä kaipaisi. Ehkä vois listailla mitä softia tarvii ja katsotaan onko arm versiota olemassa vai ei. Tosin onhan tuollainenkin ketju olemassa: Windows on Arm -tietokoneet
  • vscode ja cursor ai
  • 7zip
  • ue5.5 engine ja unity engine
  • luminar neo(kuvankäsittely)
  • davinci resolve(videonkäsittely)
  • Selaimet/selaimen päällä pyörivät softat
  • spotify
Ainoa isompi puute on ollama/isot kielimallit win11+arm koneissa. En hetkeäkään epäile etteikö nvidia tuo ratkaisua tähän joko wsl2:en kautta, omalla systeemillä tai ollaman kautta. En tällä hetkellä pelää läppärillä ollenkaan. Jos meinaisin pelata läppärillä niin menisin ehkä ennemmin geforce now palveluun kuin peliläppäriin.

Ihmettelen jos nvidia ei käytä lihaksia taustalla jo nyt ja että olisi nvidian win11+arm läppärit julkaisussa parempaa pelitukea. Qualcomia ei ehkä pelit niin kiinnosta. Vaikea uskoa etteikö nvidia jotain tekisi tämän asian eteen. Etenkin kun monesta pelistä on jo applelle arm-versio olemassa.

Varmaan kannattaa miettiä asiaa siltä kantilta että kaikkien tarpeet ei ole samat. Ei itse välttämättä kuulu jonkin tietyn tuotteen kohderyhmään.
 
Viimeksi muokattu:
Ainoa isompi puute on ollama/isot kielimallit win11+arm koneissa.
Mikä puute tämän suhteen on? Ollamasta ja LMStudiosta löytyy molemmista windows-arm64 paketit. Onko noi sitten jotain takkuista emulaatiosontaa tai joku muu vastaava ongelma?

Nvidian arm64 läpysköihin vielä niin pitkä aika että eiköhän noi ehdi Snapdragonin kanssa kehittyä vielä eteenpäin sitä ennen.
 
Mikä puute tämän suhteen on? Ollamasta ja LMStudiosta löytyy molemmista windows-arm64 paketit. Onko noi sitten jotain takkuista emulaatiosontaa tai joku muu vastaava ongelma?

Nvidian arm64 läpysköihin vielä niin pitkä aika että eiköhän noi ehdi Snapdragonin kanssa kehittyä vielä eteenpäin sitä ennen.
En tiedä. Ekat hitit mitä googletin ollamaa niin löytyi vain itkua ettei toimi. Voihan se olla, että toimii ja google vain löysi minulle vanhoja hittejä. Mulla ei ole vielä win11+arm konetta niin ei voi omakohtaisesti testata. Kaveri osti win11+arm koneen työkäyttöön ja on ollut siihen hyvinkin tyytyväinen. Office, selain, vscode jne. Ei mitään erikoista sen tarpeissa.

Kerkee tulla varmaan uus versio qualcomilta ennen kuin nvidiat on kaupassa. Varmaan computexissa mediatek+nvidia julkaisee ja joskus q4:lle myynnissä. Qualcom kerkeää varmaan ennen tuota päivitetyllä tuotteella kauppaan. Uskon kyllä, että nvidia puhuu epicin&co kanssa, että fortnite, pubg sun mut muut suositut pelit saataisiin arm-natiiviversiona tai ainakin optimoitu emuloitu versio mikä ei hajoa huijaustarkistuksiin.
 
NVIDIA lyö tukun kouraan hujjaustenestosoftien kehittäjille ja se on sitten siinä. Noh, ei nyt aivan, mutta luultavasti alkaisi tulemaan kehitystä siihen.
 
NVIDIA lyö tukun kouraan hujjaustenestosoftien kehittäjille ja se on sitten siinä. Noh, ei nyt aivan, mutta luultavasti alkaisi tulemaan kehitystä siihen.
Veikkaan, että nvidialla on jo devrel tyyppejä about jokaisen ison pelitiimin sisällä tai virtuaalisessa tiimissä. Sopivat ylemmällä tasolla, että tehdään arm-versio ja nvidian insinöörit tekee työn ja lahjoittaa koodit takaisin. Samaan tapaan miten cp2077 ja alan wake2 saa nvidia spesifisiä ominaisuuksia riprap(nvidia kodastelee, ei pelintekijä). Unity/UE5 engine pelien tapauksessa perusta on jo olemassa kun molemmat enginet toimii natiivisti arm+win11 niin saa juoksevan lähdön. Toinen vaihtoehto, että tekevät jonku nvidia-pelintekijä-drm- kolmion minkä sisällä keksitään ratkaisu miten emuloitu drm/huijauksenesto saadaan pelittämään tai tehdään arm natiivi kirjasto.

Varmaan aika kourallinen pelejä millä kattaa isoimman määrän pelaajista jotka saattais vähätehoisella ei peliläppärillä pelata ja emulaatio ei riitä. Tosipelaajathan kuitenkin ostaa joko pöytäkoneen tai x86+dgpu ratkaisun. En usko, että tosipelaajalle arm on vuosiin vielä vaihtoehto. 5v+

pubg suosituista ongelmallinen kun vanha ue4 ei ole arm+win11:lle. Toisaalta pitkäänhän siitä on ollut juttua, että pubg siirtyis ue5:een. Ehkä ue5 siirtymän kohdalla tulee myös arm-tuki.
 
Läppäripuoli voi olla aika kova myynti. Oletan että luvattu 40% virransäästö realisoituu joko parempana form factorina tai akunkestona.
Mitä nyt itellä ollut näitä teholäppäreitä töissä 10v niin kokoajan tuntuu, että akkukesto heikkenee.

Jotain tämmösiä näissä koneissa ollut:
Quadro 3000M
Quadro K3100M
Quadro P3000
Quadro RTX 3000 (nykyinen).

Vai onko ongelma sitten Intelin cpussa? No ehkä molemmilla osuutta asiaan.

Win10 aikaan muuttui jotenkin, kun nvidian optimus ei enää säädä gpu:n käyttöä (igpu vs dgpu) vaan windows taitaa hoidella sitä nykyään. Tuntui ainakin että sen jälkeen akkukesto huonontui merkittävästi. No myös samaan aikaan vaihtui rauta, joten voihan siinäkin olla.

Jollain noista koneista pystyi virransäästötilassa (taisi olla win7 aikaa) käyttämään konetta about 8tuntia lataamatta, tosin välillä koneen ollessa sleepissä, kun teki muuta eikä kokoajan räplännyt. Nykyään turha toivo. Taitaa kestää ehkä 4h.

Mutta joo, ei ole kova luotto että akku kestäisi pidempään tulevaisuudessakaan.. :)
 
Mitä nyt itellä ollut näitä teholäppäreitä töissä 10v niin kokoajan tuntuu, että akkukesto heikkenee.

Jotain tämmösiä näissä koneissa ollut:
Quadro 3000M
Quadro K3100M
Quadro P3000
Quadro RTX 3000 (nykyinen).

Vai onko ongelma sitten Intelin cpussa? No ehkä molemmilla osuutta asiaan.

Win10 aikaan muuttui jotenkin, kun nvidian optimus ei enää säädä gpu:n käyttöä (igpu vs dgpu) vaan windows taitaa hoidella sitä nykyään. Tuntui ainakin että sen jälkeen akkukesto huonontui merkittävästi. No myös samaan aikaan vaihtui rauta, joten voihan siinäkin olla.

Jollain noista koneista pystyi virransäästötilassa (taisi olla win7 aikaa) käyttämään konetta about 8tuntia lataamatta, tosin välillä koneen ollessa sleepissä, kun teki muuta eikä kokoajan räplännyt. Nykyään turha toivo. Taitaa kestää ehkä 4h.

Mutta joo, ei ole kova luotto että akku kestäisi pidempään tulevaisuudessakaan.. :)
Reaalimaailman akunkeston vuoksipäädyin macbook pro m4 max:iin. ainakin 40x0 sarjaan asti mennessä ei tarvinut kuvitella, että a) peliläppäristä sais tehoja irti akunvarassa(parhaat tehot vain laturiin kytkettynä) ja b) akku ei kestä esim. davinci resolve/kuvaeditoinnissa/... missä vain satunnaisesti gpu:ta rasitetaan enemmän. Optimistina toivon, että 50x0 sarja parantaisi noita käyttötapauksia. Nimenomaan käytän läppäriä akunvarassa enkä laturissa työpöydän korvikkeena.

On siinä akunkestossa varmaan sekä cpu että gpu syyllisiä. Tehoja on nostettua syömällä lisää virtaa.
 
Viimeksi muokattu:
Reaalimaailman akunkeston vuoksipäädyin macbook pro m4 max:iin. ainakin 40x0 sarjaan asti mennessä ei tarvinut kuvitella, että a) peliläppäristä sais tehoja irti akunvarassa(parhaat tehot vain laturiin kytkettynä) ja b) akku ei kestä esim. davinci resolve/kuvaeditoinnissa/... missä vain satunnaisesti gpu:ta rasitetaan enemmän. Optimistina toivoisin, että 50x0 sarja parantaisi noita käyttötapauskia. Mä nimenomaan käytän läppäriä akunvarassa enkä laturissa työpöydän korvikkeena.

On siinä akunkestossa varmaan sekä cpu että gpu syyllisiä. Tehoja on nostettua syömällä lisää virtaa.
Jeh. No itellä onneksi pääasiassa piuhassa työpöydällä, mutta välillä kun käy asiakkaalla tms. Missä ei jaksa piuhaa heti kaivaa laukusta, niin huomannu kyllä tuon kulutuksen kasvun..
 
Hassu kysymys, mutta voiko tuollaisen 50X0 kortin kaveriksi jättää 40X0 kortin jota käyttää tekoälykuvien kanssa ropailuun?

Fooocus ei ainakaan tue 50-sarjan kortteja, tuoreemmilta varmaan tuet löytyy / alkaa löytyä.

Mutta kuinka Windows käyttäytyy jos onkin kaksi eri sukupolven korttia kiinni, saako niitä dedikoitua jotenkin omiin tarpeisiin?

Olishan se helppoa jos voisi vaan HDMI johtoa siirtämällä kortista toiseen aktivoida sen, mutta ei taida olla noin yksinkertaista. Tilakin alkais olla niukilla.
 
Jos virtalähe riittää niin mikä ettei. Pelit järjestään eivät tue, mutta laskentasoftat kyllä. Tosin softasta riippuen voi olla vaihtelevaa miten se valitsee käytettävän GPUn. Eikä sitä HDMI-piuhaakaan tarvitse yhtään mihinkään, sen tarvitsee vain jos kortilla meinaa pistää kuvaa ulos monitoriin. Kortti ilman piuhaa voi ihan tyytyväisenä olla laskentakäytössä koneessa.
 
Jos virtalähe riittää niin mikä ettei. Pelit järjestään eivät tue, mutta laskentasoftat kyllä. Tosin softasta riippuen voi olla vaihtelevaa miten se valitsee käytettävän GPUn. Eikä sitä HDMI-piuhaakaan tarvitse yhtään mihinkään, sen tarvitsee vain jos kortilla meinaa pistää kuvaa ulos monitoriin. Kortti ilman piuhaa voi ihan tyytyväisenä olla laskentakäytössä koneessa.

Ei kyllä riitä 1000W virtis mutta ajatus oli käyttää jompaa kumpaa, mahtaako sotkea AI kuvien tekoa jos on molemmat kiinni vai osaakohan hyödyntää silloin vain toista korttia :hmm:

Peleissä tietty 50 sarjalaista.

Jos tuollaiseen olisi tarve niin vaihtaa vaikka korttia ihan fyysisesti kun samoilla ajureilla kuitenkin menee.
 
on se, että saatavuus ja hinnat saattaa tästä vielä merkittävästi huonontua erinäisten geopoliittisten syiden takia.

Tuo on ollut jo tovin ilmassa oleva riski. Siinä hetkessä, jossa Kiina tekee matkan saarelle nousee lippulaivojen arvo helposti 2x. Siinäkin mielessä on hyvä ostaa uusin 90-sarjalainen heti kuin mahdollista. ;)
 
Ei kyllä riitä 1000W virtis mutta ajatus oli käyttää jompaa kumpaa, mahtaako sotkea AI kuvien tekoa jos on molemmat kiinni vai osaakohan hyödyntää silloin vain toista korttia :hmm:

Peleissä tietty 50 sarjalaista.

Jos tuollaiseen olisi tarve niin vaihtaa vaikka korttia ihan fyysisesti kun samoilla ajureilla kuitenkin menee.

Jos kortit ovat fyysisesti kiinni molemmat niin molemmat vievät jonkin verran virtaa. Jos katsot että vain yksi kortti kerrallaan ottaa kuormaa niin mikä ettei. Kone sitten sammuu jos molemmissa on kuormaa tarpeeksi jos poweri on neitimallia.

Sen päälle sitten tietenkin PCIE-linjojen riittävyys ja korttien fyysinen mahtuminen. 2x 8x PCIE onnistunee lähes joka emolla, tosin joissain se toinen slotti on liian lähellä alareunaa ettei kaikki näyttikset siihen mahdu.

Mutta siis se että "hei vaihdan johtoa ja valitsen sillä kumpi kortti tekee jotain ja toinen on sitten poissa päältä" ei ole realismia. Molemmat ovat päällä jos ovat kiinni ja esim. peleissä joudut kenties valitsemaan käytettävän GPUn. Ja jos ko. GPU ei ole kiinni monitorissa, tapahtuu sitten framejen kopiointia PCIE-väylän yli (joka voi olla pullonkaula) sille näyttikselle joka hoitaa monitoriin pistämisen.
 
Oliko näiden (erityisesti 5080) saatavuuden paranemisesta vielä mitään tietoa tai huhua? Vai katsellaanko uudestaan syssymmällä?
 
Oliko näiden (erityisesti 5080) saatavuuden paranemisesta vielä mitään tietoa tai huhua? Vai katsellaanko uudestaan syssymmällä?

Eipä mitään varmaa tietoa, mutta en ihmettelisi jos 5080 saatavuus olisi ihan OK kunhan tuo kiinalaisen uuden vuoden notkahdus toimitusketjuissa on ohi (eli maaliskuuhun mennessä) mutta enemmän huolestuttaa täysin olematon 5090-saatavuus.

Toisaalta näyttäisi että on niin paljon ajuriongelmia maailmalla ja jopa emo/PCIE-ongelmia että melkeinpä antaa rauhassa proto-betatestaajien soheltaa ja tapella ylihintaisista korteista ja palataan asiaan myöhemmin keväällä.
 
Oliko näiden (erityisesti 5080) saatavuuden paranemisesta vielä mitään tietoa tai huhua? Vai katsellaanko uudestaan syssymmällä?
Paras arvio seuraavasta erästä lienee Overclockers UK:lla (brittiläinen jälleenmyyjä):
RTX 5090 ETA: 3-16 Weeks
RTX 5080 ETA: 2-6 Weeks
 
Tätä kovasti rummutetaan mutta pitää muistaa että tämä on yksi retailer joka yrittää jotain aikaikkunaa antamalla saada kasan porukkaa pois niskastaan kyselemästä tyhmiä.

Overclockers UK ei tiedä. Tietää korkeintaan seuraavan tilatun erän saapumisaikataulun. Loppu on ehkä jonkinlaista arviota perustuen kysyntään ja seuraavan erän kokoon.
 
Päivämäärien spekulointiin Watercool.de:n 5090 blokin ETA on 15.3 joka voisi mahdollisesti indikoida jotain.
Gainward on ilmeisesti Palitin tytäryhtiö ja Palitilla on joku konttori Saksassa, eikä tällä hetkellä myyntiä esim. jenkeissä, mutta silti kyseisen merkkisiä 50-sarjan kortteja ei näy listattuna millään suomalaisilla kauppasivustoilla ainakaan vielä.
Nyt kun noista valmiiksi vesiblokillisista korteista ei ole mitään tietoa, niin tuo Palitin kortti ja blokki rupesi kiinnostamaan.


1738669430134.png
 
Päivämäärien spekulointiin Watercool.de:n 5090 blokin ETA on 15.3 joka voisi mahdollisesti indikoida jotain.
Gainward on ilmeisesti Palitin tytäryhtiö ja Palitilla on joku konttori Saksassa, eikä tällä hetkellä myyntiä esim. jenkeissä, mutta silti kyseisen merkkisiä 50-sarjan kortteja ei näy listattuna millään suomalaisilla kauppasivustoilla ainakaan vielä.
Nyt kun noista valmiiksi vesiblokillisista korteista ei ole mitään tietoa, niin tuo Palitin kortti ja blokki rupesi kiinnostamaan.


1738669430134.png
Tuossakin kannattanee varmistua yhteensopivista korteista, sillä ainakin Palit 5080 GameRock ja Gainward 5080 Phoenix GS ovat täysin erinäköisillä piirilevyillä:

5090 GameRockista on myös piirilevykuva tarjolla, Gainwardista ei tietoa
 
Tuossakin kannattanee varmistua yhteensopivista korteista, sillä ainakin Palit 5080 GameRock ja Gainward 5080 Phoenix GS ovat täysin erinäköisillä piirilevyillä:

Ainakaan tällä hetkellä watercool.de ei tarjoa, kuin 5090 mallia.
5080 osalta Gainwardilla vissiin Phantom ja Phoenix, en ole jaksanut selvittää mitä eroa niillä on, mutta esim. Alphacoolin sivulla Palit/Gainward 5080 blokki on nimenomaan GameRock ja Phantom korteille.
 
5090 FE hinta-arvaus 2600€ :hmm:

Pitää viedä tyhjiä pulloja.

Mutta siitä kortti 2,5 vuodeksi joka ei kuitenkaan jaksa tulevia pelejä oikein 240Hz @ 4k rallattaa.
Meni satasella överiksi oma hinta veikkaus 😬

BTW näiden korttien ympärillä keikkuva AI buumi on hiukan haitarista kun eivät ilmeisesti oikein nykyisiä AI kuvanluonti ohjelmia tue. Ainakin Fooocus jäi tuen ulkopuolelle eikä välttämättä enää päivitetä. Uudempia softia varmaan päivitellään pikkuhiljaa, näistä sen suurempia ymmärrä mutta tuolla hiukan juttua:

 
BTW näiden korttien ympärillä keikkuva AI buumi on hiukan haitarista kun eivät ilmeisesti oikein nykyisiä AI kuvanluonti ohjelmia tue. Ainakin Fooocus jäi tuen ulkopuolelle eikä välttämättä enää päivitetä. Uudempia softia varmaan päivitellään pikkuhiljaa, näistä sen suurempia ymmärrä mutta tuolla hiukan juttua:

Tuki tulee varmasti kohtuu nopeasti. Olen itse yrittänyt löytää Stable Diffusion nopeustestejä tubesta ja niitä ei vielä löydy. Tuo voisi selittää osittain asiaa.
 
Tuki tulee varmasti kohtuu nopeasti. Olen itse yrittänyt löytää Stable Diffusion nopeustestejä tubesta ja niitä ei vielä löydy. Tuo voisi selittää osittain asiaa.
Jep, noille uudemmille suosituille varmaan tuleekin tuet pikapuolin, mutta Fooocus on tilassa johon tulee todennäköisesti vain tietoturvapäivityksiä ja mahdollisuus uusille Cuda tuille on kuulema "medium - low".

Itelle harmi koska tykkään välillä leikkiä tuon Foocuksen kanssa jos kuvia lähinnä muokkaa. (masking alueelle mixing image prompt & inpaint jota ei SD taida löytyä).
 
Tuki tulee varmasti kohtuu nopeasti. Olen itse yrittänyt löytää Stable Diffusion nopeustestejä tubesta ja niitä ei vielä löydy. Tuo voisi selittää osittain asiaa.

Open sorsa-miehet ovat uuden raudan tuessa usein hieman jälkijunassa. Työn alla on, mutta uusi arkkitehtuuri vaatii säätöä ja NVIDIA haluaa myös että kun se tulee ulos, se pyörii hyvin ja nopeasti koska jokainen pertti perus AI harrastaja on ensimmäiseksi benchmarkkaamassa kaiken ja yllättäen halutaan että uusi tavara esiintyy positiivisessa valossa.

Se että asiat ovat vielä vaiheessa jatkaa sitä tarinaa että 50-sarja oli hyvin kiireellä ulos pistetty.
 
Hieman yllättäen Digital Foundryn testeissä Alan Wake 2:ssa Mega Geometry lisää suorituskykyä prosessorilla, sekä GPU:ista RTX 20 ja 30 sarjalaisilla, mutta RTX 4090:llä ja 5080:llä ei lainkaan.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Hieman yllättäen Digital Foundryn testeissä Alan Wake 2:ssa Mega Geometry lisää suorituskykyä prosessorilla, sekä GPU:ista RTX 20 ja 30 sarjalaisilla, mutta RTX 4090:llä ja 5080:llä ei lainkaan.
Veikkaan, että kun BVH puun rakentaminen menee gpu:lla ja on sama määrä geometriaa kortista riippumatta niin nopeimmat kortit rakentavat BVH puun niin nopeasti vanhallakin toteutuksella ettei siihen menevä aika ole merkityksellinen. Arvelen, että vaatisi enemmän geometriaa, että nopeilla korteilla näkisi mega geometrian vaikutuksen fps:aan.

Hienoa, että muistinkulutus väheni. Teki DF:n mittauksissa melkoisen ison vaikutuksen 4060:en suorituskykyyn.
 
Jännä huomata kuinka 3080 on 50% nopeampi verrattuna 2080 Ti. itse olin jotenkin siinä luulossa että suht samoissa tasoissa oltaisiin.
4090 tai 5080 kanssa ei näköjään ollut juurikaan fps eroa vanhan ja uuden mega geometry version välillä.

2080 Ti vs 3080.jpg
 
Jännä huomata kuinka 3080 on 50% nopeampi verrattuna 2080 Ti. itse olin jotenkin siinä luulossa että suht samoissa tasoissa oltaisiin.
4090 tai 5080 kanssa ei näköjään ollut juurikaan fps eroa vanhan ja uuden mega geometry version välillä.

2080 Ti vs 3080.jpg
3070 = 2080 Ti. 3080 on ihan eri luokassa.
 
Jännä huomata kuinka 3080 on 50% nopeampi verrattuna 2080 Ti. itse olin jotenkin siinä luulossa että suht samoissa tasoissa oltaisiin.
4090 tai 5080 kanssa ei näköjään ollut juurikaan fps eroa vanhan ja uuden mega geometry version välillä.

Kyllä järjestään se 3070 oli useimmissa peliessä lähes tasan 2080 Ti:n kanssa, joissain jopa hitusen voittaen, useimmissa saman hitusen häviten, mutta kokonaisuudessa plus miinus ei mitään. Nykypuin siis uskomattoman paikkaansapitänyt markkinointiväite, Nvidialta!

Sittne pelkästään cuda yksiköiden perusteella 3080 on 48% enemmän cudaa kuin 3070. Siihen päälle sitten kellotaajuudet ja reippaasti suurempi muistikaista. Oikeat ydin kellotaajuudet käytännössä samat ja muistikaistakaan ei kai juuri vaikuta. Eli havaittu ero on aika lailla mitä sen pitäisikin, kunhan muistin määrä ei ahdista sitä "perus" 3080:aa.
 
SDK:ta pukkaa nvidialta missä blackwell julkaisussa luvattuja uusia ominaisuuksia. Hienoa nähdä miten paljon neuroverkko"pakatut" tekstuurit säästävät tilaa. Mukava myös, että niitä voi käyttää sekä pakattuna että purettuna.
Täytyy huomauttaa, että tuo toteutus on vielä aika vaiheessa. Käytännössä tuettuna ovat vain PBR-materiaalit, ja DX12-puolella tuo Cooperative Vectors -tuki tulee virallisesti vasta joskus myöhemmin tänä vuonna. Plussana täytyy kyllä mainita, että tuo toimii myös vanhemmilla näytönohjaimilla, kun ainoa vaatimus on Shader Model 6 -yhteensopivuus.
 
Laitetaas nyt tänne vielä vinkki jos joku uuden kortin saanut haluaa sekoälykuvia luoda, PyTorch päivityksen tarvii ja alkoi taas Fooocus ja ComfyUI toimia:

Fooocus:
”you just need to activate the Python virtual environment where Fooocus is installed and type the pip command above (it installs the necessary PyTorch updates). For me it worked without problem. And how fast it is with Blackwell architecture!”

ComfyUI:

Hepreaa itselle mutta eiköhän noistakin nappeja painamalla selviä.
 
Täytyy huomauttaa, että tuo toteutus on vielä aika vaiheessa. Käytännössä tuettuna ovat vain PBR-materiaalit, ja DX12-puolella tuo Cooperative Vectors -tuki tulee virallisesti vasta joskus myöhemmin tänä vuonna. Plussana täytyy kyllä mainita, että tuo toimii myös vanhemmilla näytönohjaimilla, kun ainoa vaatimus on Shader Model 6 -yhteensopivuus.
Saa nähdä tuleeko tuon optix/sdk julkaisun myötä esim. blenderiin tukea noille ominaisuuksille. Voisi kuvitella, että mega geometrialle, neuroverkkotekstuureille yms. löytyisi siinä käyttöä ehkä jopa enemmän kuin peleissä. Toinen puoli nvidian oma omniverse softa joka hyötyy optix:sta.
 
Onhan noita jo suomalaisissa kaupoissa kymmeniä varastoissa. Ainakin eräässä turkulaisessa ja Verkkiksellä. Silti liian vähän toki.
 
Aika luonnollinen jatkumo ku muistaakseni 4070TI MSRP:sta oli monet F5-kisat ja sekin kustansi 940e~. Toki eihän tuossa nyt mitään järkeä oo vrt. 5080..
 
RTX 5070 TI julkaisuun on enää 4pvä, mutta kaikki mallit näyttävät olevan melko pitkiä(~300mm ja siitä ylöspäin).. Onkohan myöhemmin tulossa lainkaan kompaktimpaa 280mm dual fan mallia?
 
RTX 5070 TI julkaisuun on enää 4pvä, mutta kaikki mallit näyttävät olevan melko pitkiä(~300mm ja siitä ylöspäin).. Onkohan myöhemmin tulossa lainkaan kompaktimpaa 280mm dual fan mallia?
Ei tuo kai poissuljettu mahdollisuus ole, kunhan valmistajat pääsevät paremmin viilaamaan piirustuksiaan, mutta koska 5070 Ti on käytännössä hieman kuristettu 5080, niin jäähdytyksen pitää olla miltei vastaava.
5070 taas sitten on kompaktimpi, FE mallille ilmoitetut mitat on 242 mm x 112 mm (x 40 mm?) Äärimmäinen GeForce-grafiikkasuoritinvertailu
 
Noissa pienemmissä 5070 Ti -malleissa taitaa olla joku yhteinen pohjaratkaisu, kun sekä Asus Prime, Gigabyte WINDFORCE OC SFF että Gigabyte EAGLE OC SFF ovat kaikki kooltaan tuon L=304 W=126 H=50 mm.
 
Noissa pienemmissä 5070 Ti -malleissa taitaa olla joku yhteinen pohjaratkaisu, kun sekä Asus Prime, Gigabyte WINDFORCE OC SFF että Gigabyte EAGLE OC SFF ovat kaikki kooltaan tuon L=304 W=126 H=50 mm.
Tuo 304mm on maksimipituus ja 50mm (2,5 paikkaa) maksimikorkeus Nvidian oman SFF-määritelmän mukaisesti. 126mm leveä kortti/piirilevy lienee sattumaa (pienin minkä voi tuon kokoisten propellien kanssa laittaa tms.) Alla olevassa linkissä on listaus kaikista tuohon kategoriaan mahtuvista korteista.

1739732176726.png
 
Just. Yli 30 senttiä pitkä muka pieni.muutama vuosi sitten piti olla alle 20 senttiä pitkä että pysty sanomaan pieneksi. Kivahan se on itsevaltaisesti keksiä näitä uusia standardeja
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 982
Viestejä
4 876 901
Jäsenet
78 739
Uusin jäsen
FENRIR666

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom