NVIDIA GeForce RTX 5090/5080/5070 Ti -ketju (Blackwell)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Noin juuri, kotelo sellainen että näyttis asentuu pystyyn. Ei kyllä aiemmin 4090 noin rajusti vaikuttanut mikäli siitä kiinni.

Pitää vielä koittaa laittaa tosiaan koppa eri asentoon mutta ymmärtääkseni ei ihan noin rajua efektiä pitäis lämmöille tehdä, ilma virtaa kuitenkin läpi. Tosin niiden heatpipe toiminta voi vaihdella malleittain.

Mut tollaset kovat tuuletinkierrokset ja yli 80 C lämmöt ei ihan normaalia ole.

Tai Astral testiin :)

Kyllä se voi vaikuttaa todella paljon. Nopealla googletuksella löytyi täältäkin kokemuksia ja joko tässä ketjussa tai saatavuusketjussa oli myös joillakin ollut samaa ongelmaa.

Kyllä se voi vaikuttaa todella paljon. Nopealla googletuksella löytyi täältäkin kokemuksia ja joko tässä ketjussa tai saatavuusketjussa oli myös joillakin ollut samaa ongelmaa.

Katos vaan, joillain ollut rajuja eroja tuon asennon kanssa. Pitääpä huomenna laittaa koje niin että kortti ”normaali” asennossa, sen kyllä äkkiä huomaa jos on siitä kiinni.

Mikäli on niin PCIe 5.0 riseri (onhan sellasia että saa kortin käännettyä…) vois tulla tarpeeseen, tai kokeiluun toinen kortti 😁

Katos vaan, joillain ollut rajuja eroja tuon asennon kanssa. Pitääpä huomenna laittaa koje niin että kortti ”normaali” asennossa, sen kyllä äkkiä huomaa jos on siitä kiinni.

Mikäli on niin PCIe 5.0 riseri (onhan sellasia että saa kortin käännettyä…) vois tulla tarpeeseen, tai kokeiluun toinen kortti 😁

Mahtuuko sun koppaan siis se kortti vaateriin myös ja onko siinä io liittimille paikka myös muualla ku katossa... Vai mikä idea tuossa riserissa muuten on?

Mahtuuko sun koppaan siis se kortti vaateriin myös ja onko siinä io liittimille paikka myös muualla ku katossa... Vai mikä idea tuossa riserissa muuten on?
Laittaisin kotelon pohjaan, tulee sitten DIY hommia mutta koko roska on yhtä DIY juttua. Kyseessä In Win D Frame. Itseasiassa saatttaa lähteä Trio vaihtoon ja Astral tilalle, samaan konkurssiin menee.

IMG-20250123-WA0003.jpeg

7606 pistettä tuli tänään Steel Nomadissa omalla Asus Prime RTX 5070 Ti OC:lla, kun laitoin Afterburnerissa +116% power limitin, +410 Core ja +2000 Memory asetukset.

Ihan hyvä tulos, kun ottaa huomioon, että tehdasasetuksilla sain vain 6946 pistettä.

En ole vielä kokeillut alivoltitusta, mutta voisin melkein testata sitä seuraavaksi. Pelikäyttöön tuo ihan ensimmäinen asetus tuskin soveltuu, koska huomasin ainakin pari satunnaista kaatumista ainakin Silent Hill 2 Remakessa ja Cyberpunk 2077:ssa.. +116% Powerlimit, +420 Core ja +2000 Mem kaatui Steel Nomadikin eli +116 Powerlimit, +410 Core +2000 Mem lienee ihan yläraja tuolla sirulla.

"Monen tunnin pelaamisen vakaana" olen saanut Asus Prime 5070 Ti OC:n toimimaan seuraavilla Afterburner asetuksilla: +116% power limit, +350 Core ja +1750 Memory.

Millasia tuloksia te muut 5070 ti OC omistajat olette saaneet kortistanne puristettua?

5070 Ti omat enkat steel nomad.jpg
5070 TI windforce täällä. Stock 6717, noilla +410 ja +2000 asetuksilla 7154 ja omalla tän hetkisellä 24/7 asetuksella 925mv @3000mhz ja +2000mem 7218

7606 pistettä tuli tänään Steel Nomadissa omalla Asus Prime RTX 5070 Ti OC:lla, kun laitoin Afterburnerissa +116% power limitin, +410 Core ja +2000 Memory asetukset.

Ihan hyvä tulos, kun ottaa huomioon, että tehdasasetuksilla sain vain 6946 pistettä.

En ole vielä kokeillut alivoltitusta, mutta voisin melkein testata sitä seuraavaksi. Pelikäyttöön tuo ihan ensimmäinen asetus tuskin soveltuu, koska huomasin ainakin pari satunnaista kaatumista ainakin Silent Hill 2 Remakessa ja Cyberpunk 2077:ssa.. +116% Powerlimit, +420 Core ja +2000 Mem kaatui Steel Nomadikin eli +116 Powerlimit, +410 Core +2000 Mem lienee ihan yläraja tuolla sirulla.

"Monen tunnin pelaamisen vakaana" olen saanut Asus Prime 5070 Ti OC:n toimimaan seuraavilla Afterburner asetuksilla: +116% power limit, +350 Core ja +1750 Memory.

Millasia tuloksia te muut 5070 ti OC omistajat olette saaneet kortistanne puristettua?

5070 Ti omat enkat steel nomad.jpg
Jos sulla on CP2077 tai Blackmyth Wukong benchmark tool asennettuna niin kiinnostaisi tietää mitä tuloksia saat niillä sun asetuksilla 1440p resolla. Mulla CP2077 1440p Ultra Preset ei RT ja sen jälkeen upscaling pois niin stock asetuksilla 125fps ja noilla 925mv 3000mhz 132fps. Blackmyth taas 1440p Cinematic Preset, DLAA, ei RT, stock 57fps ja UV:lla 60fps. Tässä toki muukin kokoonpano vaikuttaa ja mulla 7800X3D käytössä.

Kuten IO-Pöllö (ei mikään turha huuhkaja) ounastelikin, näytönojaimen asennuksen suunnalla on dramaattisesti väliä. Tuota hiukan epäilin mutta ei ole näin pahasti ottanut osumaa ennen, saattaa olla niin että nämä isommat kortit on herkempiä jäähyn asentoon kuin 4090.

Johdotusta hiukan eri reittiä ja kotelo kyljelleen niin nopeasti testattuna Gaming Trio 5090 (Time Spy Extreme + CoD BO6, Silent BIOS) niin lämmöt putosi ~20 C ja lähes 2000 pojoa lisää Time Spy Extremen Graffaosioon. CoD pyörii paremmin myös, eli kovaa throttlaamista oli. Nyt on hiljainen. Sopivasti tulee esiin nyt myös Coil Whinen kevyehkö kurnutus mutta kuuluu asiaan.

Eikä tässä kaikki, asiasta sekä tuohtuneena että innostuneena kipaisin Verkkiksen kautta noukkimassa ASUS ROG Astral OC 5090 (kahen kilon rautakala) ja palautin Gaming Trio 5090 Giganttiin.

Eli nyt mulla on sitten kuitenkin parjaamani "tonnin jäähy" liimattu piirilevylle :x3:

Pikatestillä ja korvatuntumalta Trion ja Astralin välillä ei ole eroa Time Spy Extremessä äänen / pisteiden osin. Molemmat hiljaisia ja tykittää. Astral vankempaa tekoa ja hienommin pakattu.

En vielä pilannut päivääni kokeilemalla Astralia pystyasennossa, jospa heatpipe sietää sitä paremmin. Tuskin ainakaan paranee joten riseri hommia ehkä myöhemmin tai joku uus kotelo jossain välissä, nyt D-Frame on tälleen:

IMG_20250506_080228.jpg

Eilen huomasin, että gigantista oli MSI:n Ventus 5090 OC:ta ostettavissa 30.5. toimituksella, niin hieman spontaanisti päädyin sellaisen sitten tilaamaan, vaikka olin alunperin päättänyt odotella nämä virta- ja black screen -gatet läpi. Nykyisessä koneessa on 850W Gold Plus -virtalähde, niin meneekö tuo nyt samalla ehdottomasti vaihtoon, vaiko uskaltaisiko yrittää pyöritellä 5090:stä sillä?

Eilen huomasin, että gigantista oli MSI:n Ventus 5090 OC:ta ostettavissa 30.5. toimituksella, niin hieman spontaanisti päädyin sellaisen sitten tilaamaan, vaikka olin alunperin päättänyt odotella nämä virta- ja black screen -gatet läpi. Nykyisessä koneessa on 850W Gold Plus -virtalähde, niin meneekö tuo nyt samalla ehdottomasti vaihtoon, vaiko uskaltaisiko yrittää pyöritellä 5090:stä sillä?
OC kortti ottaa 600W ellei alikellota. Vähiin jää vara 850W virtalähteellä jos on yhtään ahnaampi cpu+muut osat käytössä.

Tuossa oli tuo vanha ketju linkattu tuosta näytönohjaimen asennon vaikutuksesta. Se on mielestäni edelleen omituinen, koska yhdessäkään näytönohjaimessa ei ole mainittu asiasta mitään. Jokin vähäinen, teoreettinen vaikutus olisi odotettavissa ehkä. Ei dramaattista.

Mä olen nimenomaan tykästynyt näihin Silverstonen koteloihin jossa näytönohjain roikkuu kotelon tasosta pää alaspäin, kuin lepakot jossain luolassa. Tällöin pcie slot ei juuri osallistu näytönohjaimen tukemiseen, vaan koko paska roikkuu hyvin tiukasti siitä takalevystään, mikä on huomattavan tukeva. Ainoa "ongelma" on että suurin osa noista koteloista on poskettoman isoja, ei sen emolevyn orientaation takia, sehän ei juuri tuhlaa tilaa, vaan että niihin on lykätty posketon määrä 5,25" paikkoja eteen. Mallista riippuen 5-7 slottia, eikä juuri missään servereissäkään käytetä sellaista määrää, ole koskaan. Tuollaisia koteloita oli aikoinaan isoilla valmistajilla muutama ja hetken aikaa, mutta

Näytönohjaimia myös testataan helposti kyljellään. Linkattu kohta burn in testaukseen.

Mulla on nyt tuo pny 5080 samalla tapaa kyljellään kuin tuossa videollakin, mun tilapäisessä koneessa joka nyt on sattunut olemaan käytössä. Mutta olen kokoamassa uutta taas tuollaiseen 90 asteen tornikoteloon.

Edellinen varsinainen kone siis oli tuollaisessa kotelossa ja ei mitään ongelmaa 3000 sarjalaisten kanssa. Nyt kun tämä asia tuli taas tapetille, niin kai tuo pitäisi nopeasti heittää kasaan tai jollain toisilla osilla tehdä tuohon kone ja katsoa miten tuo toimii. Esim. tuosta PNY:sta löytyy paljon kommentteja että sen tuulettimet pitää ääntä. Youtuben esimerkkien mukaisesti se on jokin selvä hankausääni, joko tuulettimien lavat hankaa reunaan, tai siellä on jonkun tuulettimen alla johto joka hieman koskettaa lapoja. Ihan erikseen kokeilin tuota kun näin noi kommentit, ja ei mulla tuollaista hankausääntä ole.

Ai että jos tässä joutuu virtalähteen päivittään, niin edes kilowatti ei riitä? :nb:
Kyllä se riittää. Muusta kokoonpanosta riippuen siitäkin voi olla 90 % käytössä tai jopa täydet 100 % jos tuota prossua ylikellottelee.

Jos prossua olisi jokin vähävirtaisempi, kuten AMD:n X3D sarjaa tmv, niin voisi aika rauhallisin mielin mennä 1000 wattisellä.

Kyllä laadukas 1000 W virtalähde tuon kestää, mutta melutaso voi olla reipas ja toisaalta onko esim. vielä viiden vuoden päästä luottoa että konkat ovat vielä terässään? Hintaero 1200 W malliin voi olla yllättävän pieni.

Ei saakeli, ekaa kertaa pelit Gaming Trio 5090 kanssa uusinta CoDia: aivan turha vekotin tässä pelissä tuo 5090 vs. 4090.

Tai siis oikeastaan huonompi, että saa 4k resoilla tasaisen 140fps pitää 5090kin kanssa laittaa DLSS qualitylle kun ei natiivina ihan riitä. Paitsi että 5090 käy noin 10 astetta kuumempana siitä huolimatta ja tuhisee aikalailla vaikka silent BIOS päällä. Perse hiessä :lol:

Pelin sisäisestä benchmarkista samoilla asetuksilla 5090 saa vain muutamia fps enemmän. Taitaa toi CoD BO6 olla surkeesti optimoitu paremmalle raudalle.

Gaming Triossa oli Ropsit tallessa ja PCIe väylääkin näytti x16 5.0.
Itselläni muuttui kokoonapanossa näyttis 4090 -> 5090 ja kotelo, koska tiesin sen käyvän kuumana ja halusin hiljaisen kopan (Havn).
Voin kokeilla hieman myöhemmin mitä Bo6 antaa fps lukuja 4kna. Olen pelaillut nyt lähinnä warzonea ja se pyörii 180-300 fps välillä 1440p extreme asetuksilla. (Lähinnä keskimääräinen fps on 220-240)

Kerron kokemukseni myöhemmin Bo6 multista kummallakin resolla.

Laittaisin kotelon pohjaan, tulee sitten DIY hommia mutta koko roska on yhtä DIY juttua. Kyseessä In Win D Frame. Itseasiassa saatttaa lähteä Trio vaihtoon ja Astral tilalle, samaan konkurssiin menee.

IMG-20250123-WA0003.jpeg

Hmm on joku pielessä jos lämmöt noin korkeat avokotelossa. Itselläni Warzone nostaa näyttiksen 60c ja tuulettimet ovat 400rpm

Itselläni muuttui kokoonapanossa näyttis 4090 -> 5090 ja kotelo, koska tiesin sen käyvän kuumana ja halusin hiljaisen kopan (Havn).
Voin kokeilla hieman myöhemmin mitä Bo6 antaa fps lukuja 4kna. Olen pelaillut nyt lähinnä warzonea ja se pyörii 180-300 fps välillä 1440p extreme asetuksilla. (Lähinnä keskimääräinen fps on 220-240)

Kerron kokemukseni myöhemmin Bo6 multista kummallakin resolla.

Hmm on joku pielessä jos lämmöt noin korkeat avokotelossa. Itselläni Warzone nostaa näyttiksen 60c ja tuulettimet ovat 400rpm
Joo tähän löyty jo syy, tuo pystyasennus romutti jäähdytyksen, lähti toimimaan kun käänsi vaakaan 👍🏻

No niin viimein oma Astral 5090 käyttöön kun Alphacoolilta sai blokin.
Nopeat 3dmarkit vielä tähän iltaan ja oli mukava nähdä että lämmöt oli siellä mitä piti.
Rasituksessa 48-56c, idlaa huoneenlämmöissä.
Coil whine kuuluu nyt varsin selvästi kun alkuperäinen jäähy ei sitä enää vaimenna, mutta ei ole pahempi kuin edeltäjällä TUF 4090:lla.

Jääköt tuohon yöksi pyörimään niin saanee isoimmat ilmakuplat ajettua ulos.

IMG_20250506_214008_copy.jpg

Kyllä se riittää. Muusta kokoonpanosta riippuen siitäkin voi olla 90 % käytössä tai jopa täydet 100 % jos tuota prossua ylikellottelee.

Jos prossua olisi jokin vähävirtaisempi, kuten AMD:n X3D sarjaa tmv, niin voisi aika rauhallisin mielin mennä 1000 wattisellä.

Kyllä laadukas 1000 W virtalähde tuon kestää, mutta melutaso voi olla reipas ja toisaalta onko esim. vielä viiden vuoden päästä luottoa että konkat ovat vielä terässään? Hintaero 1200 W malliin voi olla yllättävän pieni.
Joo, normi virtalähteissä näin varmaankin, mutta SFX(-L)-koossa tuhannen watin yli mennään, niin hinnat todella suolaisia.

Jos sulla on CP2077 tai Blackmyth Wukong benchmark tool asennettuna niin kiinnostaisi tietää mitä tuloksia saat niillä sun asetuksilla 1440p resolla. Mulla CP2077 1440p Ultra Preset ei RT ja sen jälkeen upscaling pois niin stock asetuksilla 125fps ja noilla 925mv 3000mhz 132fps. Blackmyth taas 1440p Cinematic Preset, DLAA, ei RT, stock 57fps ja UV:lla 60fps. Tässä toki muukin kokoonpano vaikuttaa ja mulla 7800X3D käytössä.
En valitettavasti saanut CP2077 toimimaan 925mV 3000Mhz, koska peli kaatui lähes välittömästi. 925mV 2800Mhz alivoltitus asetuksella sain toimimaan ja 1440p benchmark tulokseksi
115 FPS testit natiivina ilman RT.

Parhaat 1440p tulokset 125FPS sain kuitenkin jättämällä curve editorin kokonaan rauhaan ja laittamalla +116% Powerlimit
+400 Core ja +2000 Mem.

Kannattaa kuitenkin ottaa huomioon, että itselläni käytössä Ryzen 7 5700X3D + 3600Mhz DDR4 jotka varmasti heikentävät 1440p tulosta verrattuna Ryzen 7 7800X3D / Ryzen 7 9800X3D + 6000Mhz DDR5 toteutettuihin testeihin, koska 1440p:lla prosessorin osuus kasvaa.

Mikähän mahdollisesti 5090 Gaming Triossa mättää kun jopa Silent Bios käytössä huutaa tuulettimet melkein täysillä ja pelatessa lämmöt vetelee jopa 89C?

Mulla kortti pystyasennuksena mutta ei pitäis tuolleen vaikuttaa.

Jäähyjäkään viitseis alkaa availla jos menee takuu. Heatpipe jotain mätää?

Itsellä oli silverstonen raven 2 ja kortti pystyssä. Ostin 3080:n niin oli pakko vaihtaa koppa normaaliin. Veikkaan että sulla on sama ongelma, kortti ei toimi pystyasennossa.

Statistiikka

Viestiketjuista
276 564
Jäsenet
77 488
Uusin jäsen
Shiny

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom