NVIDIA GeForce RTX 5090/5080/5070 Ti -ketju (Blackwell)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
1742679805054.png

Kysymys vähän kaikille; kumpis näistä nyt kantsis ottaa tai kumman itse ottaisit 5090 kaveriks? Tuon NZXT:n saa 178€ hintaan Amazonista. Muitakin saa toki ehdottaa!
:hmm:
Täältä ainakin pisteet ROG:lle. Toiminut 5090 kanssa kuin junan vessa. Mukana tulleella suoralla kaapelilla tullut annettua kovaa ajoa jo toistasataa pelituntia ilman ongelmia. :tup:

Itsella käytössä Corsairin RM1000x ja näyttiksenä 5090 MSI VENTUS 3X tuolla natiivi liittimellä. Ei ole minkäänlaista coil whineä ollenkaan, odotetusti rasituksessa selkeästi tuulettimet alkaa pitää ääntä.

Itsellä harkinnassa deshroudaaminen, tuosta 5090 Ventuksen deshroudaamisesta ei varsinaisesti löydy mitään tietoa, mutta käsittääkseni noissa Ventuksissa se on perinteisesti ollut helppoa. Löytyykö täältä suosituksia mitä tuulettimia tuohon mahdollisesti kannattaisi tunkea ja minkä kokoisia? Oletan melkein että nuo 140mm on liian isoja käytännössä ja valinta on periaatteessa 2x120mm vs 3x90mm? Kotelona täysikokoinen Fractal Torrent että tilaa on suhteellisen paljon
2 kpl Arctic P12 Max tuulettimia. 1000 rpm vauhdilla äänettömät ja 1400 rpm vauhdilla hiljaiset.

Verkkokaupassa näkyi olevan yksi RTX 5080 Ventus OC saatavilla. Huomatessa oli jonkun ostoskorissa varattuna, mutta ei ilmeisesti sitä ostanut ja tuli saataville. Eli kyseinen kortti on nyt sitten tulossa tähän osoitteeseen. Katsotaan, onko miten äänekäs omassa kokoonpanossa, kunhan saapuu. Ilmoitan myös kokemuksista tänne. :thumbsup:

E: Tai no, en tänne vaan tuonne toiseen ketjuun.
Tämä kortti tuli eilen haettua postin automaatista (yllättäen tuli päivässä ja vielä lauantaina) ja nyt on koneessa kiinni. Ei ole vielä tullut huomattua, että olisi mitenkään erityisen äänekäs kortti mutta toisaalta ei ole vielä tullut pelattuakaan erityisen raskaita pelejä, testaan myöhemmin ja otan samalla lämpötilatietoja itselleni. Kaikki ROPsit tallessa. Toki varmasti hiljaisempia korttejakin on saatavilla, mutta näillä näkymin tämäkin riittää itselleni.

Hyvä video der8auer:lta koskien Nvidian työntekijän kommentteja ja väitteitä podcastissa.

Itselle jäi fiilis että Nvidialle on keltainen liemi noussut yläkertaan, syytetään käyttäjiä kaikesta, ei oteta vastuuta mistään, puhutaan ihan vääriä asioita, jne.

Asus Prime 5070 TI. Tuulettimien käynnistyessä nostaa kierrokset muutamaksi sekunniksi maksimikierrosnopeudelle. Tämän jälkeen toimii fan curven mukaisesti. Ei ole iso vika, mutta reilu 900 euron kortissa pitäis kaikki toimia about oikein. Onko muilla vastaavaa 5000-sarjan korteissa?

Asus Prime 5070 TI. Tuulettimien käynnistyessä nostaa kierrokset muutamaksi sekunniksi maksimikierrosnopeudelle. Tämän jälkeen toimii fan curven mukaisesti. Ei ole iso vika, mutta reilu 900 euron kortissa pitäis kaikki toimia about oikein. Onko muilla vastaavaa 5000-sarjan korteissa?

Taitaa olla RMA-kamaa.

Mulla sama kortti ja nuin se käyttäyty ennen kuin tein deshroud-modin. Ihan normaalia siis.

Sama kortti, ei tee tätä samaa. Oletko asentanut jotain tuulettimia ohjaavaa softaa? Koitettu vaihtaa kytkimestä hiljaiseen moodiin?

edit. eli siis koneen ollessa käynnissä oma kortti ei siirry 0 dB moodista täysien kierrosten kautta fan curvelle.

Mulla on ollut vähän vaikeuksia saada biosista kuvaa ruudulle. Googlasin ja taitaa olla 5000-sarjan vbios-vaiva joillekin. Pitää ehkä koittaa vaihtaa dp-porttia tai hdmi-johdolla. Näyttö g95c ja emolevy x870 pro rs.

Viimeksi muokattu:
Oletko asentanut jotain tuulettimia ohjaavaa softaa? Koitettu vaihtaa kytkimestä hiljaiseen moodiin?

Afterburner käytössä ihan samanlailla kun kymmenissä aikaisemmissakin korteissa.

Itsesiassa tuulettimet eivät käy maksimikierroksilla vaan about 2500rpm. Mikäli ovat jo pyörimässä, toimivat kuten pitääkin. Ainoastaan 0rpm modesta käyvät noin 1-2 sekuntia 2500rpm ja palautuvat fan curven mukaisiksi.

Viimeksi muokattu:
Sama kortti, ei tee tätä samaa. Oletko asentanut jotain tuulettimia ohjaavaa softaa? Koitettu vaihtaa kytkimestä hiljaiseen moodiin?

edit. eli siis koneen ollessa käynnissä oma kortti ei siirry 0 dB moodista täysien kierrosten kautta fan curvelle.

Mulla on ollut vähän vaikeuksia saada biosista kuvaa ruudulle. Googlasin ja taitaa olla 5000-sarjan vbios-vaiva joillekin. Pitää ehkä koittaa vaihtaa dp-porttia tai hdmi-johdolla. Näyttö g95c ja emolevy x870 pro rs.
Mulla ihan sama juttu. Kuvaa ei tule, ennen winukan logon screeniä. Näyttö myös Samsungin. 49" oled. Oon koittanut kaikki dp portit ja HDMI:n. BIOS asetukset tehtävä integroidun kautta. Korjaantisikohan uudella näyttiksen biosilka...

Mulla ihan sama juttu. Kuvaa ei tule, ennen winukan logon screeniä. Näyttö myös Samsungin. 49" oled. Oon koittanut kaikki dp portit ja HDMI:n. BIOS asetukset tehtävä integroidun kautta. Korjaantisikohan uudella näyttiksen biosilka...

En tiedä voisiko 32:9 kuvasuhde liittyä tähän jotenkin jos olisi siitä kiinni.
Vbiossit voi tulla hitaasti jos tulee ollenkaan. Integroidun GPUn taas pitäisi mielellään pois päältä.

En voi suositella HL2 RTX demon testaamista ensimmäisenä "katotaas mihin tää pystyy" nvidia demona 5070 TI omistajille. Aika nöyristävän pöyristävä kokemus. :lol:

Lopulta, avaamalla Nvidia App ja painamalla sieltä asetusten optimoinnin päälle löytyy melko sopiva yhdistelmä pelikelpoisuutta ja fg-frameja yhdellä klikkauksella. Mutta onhan tuo auttamatta liikkeessä pahemman sortin kohisevaa vaseliinipuuroa. En itse oikein ymmärrä ketä ja miten palvelee. Harmi sinänsä, sillä olin kyllä odottanut että tästä tulee definitiivinen remake joka olis kiva pelailla läpi, mutta kyllä mä nykyisillä näytöillä ennemmin avaisin ihan orkkiksen yhä. Ei kyllä jäänyt ensipuraisulla mitenkään vakuuttunut olo DLSS4, transformer model, frame-generation jne. paketista. Ehkä tässä on jotain vain 5090 omistajille.
No onhan se ihan vitsi että tuon näköinen peli pyörii noin huonosti.

Voi tuohon lisätä 5090 omistajien lisäksi ne joille ihan järjetön input lag, matala resoluutio tai suttuisuus on ok.
Omat kokemukseni (5070 Ti) eivät olleet tällaisia joten pistin pelin äsken uudelleen tulille (4K res). Game to render latenssi oli 44ms kun FG oli pois päältä. 2x:llä se nousi n. 3-4ms, 4x:llä 8-9ms eli ei käytännössä mitään. Jos base FPS oli yli 50 niin käytännössä huomaamaton ero ja tuo FG on vain "lisää FPS kiitos"-nappi. Kun base FPS oli ~35 niin sitten game to render latenssi nousi johonkin 70-80ms ja sitten peli ei ollut ihan yhtä responsiivinen. Täysin pelattava ja tuulipukukansa tuskin huomaisi eroa ellei siitä heille kerrottaisi, mutta itse en nettipeli-FPS tuolla 35 FPS basella pelaisi.

Peli näytti sen sijaan ensimmäisellä pelikerralla todella suttuiselta mutta toisella pelikerralla ei enää niin pahalta. (bugi?) Jostain syystä pelin dev valikosta ei löydy DLSS sharpening vipua. VRAM tuo rohmuaa aika reippaalla kädellä ja itselläni peli on kaatunut kahdesti joista ekalla kerralla textuurit lakkasivat latautumasta kesken session (kyse ei ollut VRAM loppumisesta).

Vaikuttaa siltä että peli on hiukan raakile vielä, mutta kunhan bugit korjataan niin imo enemmän kuin täysin pelattava 4K resoluutiolla 5070 Ti:llä.

Pakko sanoa että kaiken valituksen jälkeen mikä tätä 5000-sarjaa ja DLSS 4 ympäröi aika helvetin hyvä lopputulos kaikin puolin kunhan pitää järjen mukana eikä yritä taikoa 15 FPS power point esityksestä 100 FPS suorituskykyä. Myöskään edes tuolla 4x FG:llä en ole vielä kertaakaan huomannut mitään visuaalisia artifakteja. Todellisuus on huomattavasti lähempänä Jenssenin 5070 > 4090 markkinointipuhetta kuin pakotettua todennäköisesti henk. koht. Nvidian vastaisiin patoumiin pohjautuvaa "fake frames"-valitusta.
Suttuisuus ja input lag ei kyllä soittele mulle kelloja käytännön kokemuksina. Lienee jotain, mitä vain DLSS:n ja framegenin kanssa pitäisi kokea, mutta mitkä ei kyllä käytännössä ilmene itselleni mitenkään, missään peleissä. DLSS skaalaus aiheuttaa satunnaisia artefakteja tietynlaisiin kuvioihin ja valoihin, mutta sekin on dramaattisesti vähentynyt viimeisten versioiden myötä.

Matala resoluutio ei ole myöskään tuntunut tarpeelliselta, useimmiten pelaan 2.25x dldsr kanssa 2560x1440 resolla.

Ei siinä siis, eihän kukaan pakota laittamaan kaikkia grafiikkaherkkuja ja säteenseurantoja päälle, niin pystyy pelailemaan mitä vaan ihan natiivina, mutta en myöskään keksi mikä tarve ihmisillä on näiden DLSS teknologioiden päälle kusemiseen. Ne toimii vallan hyvin eikä todellakaan tarkoita, että niiden käyttäminen olisi valtava kompromissi. Enemmän koen itse kompromissina jättää path tracingin käyttämättä.
Juuri näin. Itse vielä pelaan 4K ja toimii hyvin. Jos laittaisin vanhan 1440p näyttöni tulille niin nauraisin matkalla pankkiin kun ei varmaan edes tahtomalla saisi sellaista tilannetta ettei base FPS riitä FG:n.
Gigabyte 5070ti SFF:ssä on ainakin erinomainen jäähdytysteho. Tuuletin käy max ~1400rpm ja on hyvin hiljainen. Coil whineä ei kuulu edes 500fps+. Olen todella positiivisesti yllättynyt useamman huonon Gigabyte-kokemuksen jälkeen.
Samoin Gigabyten Eagle OC:ssa (SFF) jonka juuri hommasin. Omassa SFF kokoonpanossani kotelotuulettimet vielä puhaltaa suoraan GPU:n. Kortti on idlenä huoneenlämmössä ja rasituksessa joskus juuri ja juuri 60c ylittää.

Viimeksi muokattu:
Omat kokemukseni (5070 Ti) eivät olleet tällaisia joten pistin pelin äsken uudelleen tulille (4K res). Game to render latenssi oli 44ms kun FG oli pois päältä. 2x:llä se nousi n. 3-4ms, 4x:llä 8-9ms eli ei käytännössä mitään. Jos base FPS oli yli 50 niin käytännössä huomaamaton ero ja tuo FG on vain "lisää FPS kiitos"-nappi. Kun base FPS oli ~35 niin sitten game to render latenssi nousi johonkin 70-80ms ja sitten peli ei ollut ihan yhtä responsiivinen. Täysin pelattava ja tuulipukukansa tuskin huomaisi eroa ellei siitä heille kerrottaisi, mutta itse en nettipeli-FPS tuolla 35 FPS basella pelaisi.
Tämä on mielenkiintoinen havainta. Itse huomaan tuossa pelissä poikkeuksellisen korkean input latenssin jo ilman fg:tä ja esim. DLSS performancella, jolloin fps on ihan kohtuullinen 5080:llä. FG:n lisääminen tuohon tekee siitä itselleni täysin pelikelvottoman, ihan kuin vanhoja kunnon pakotetun triple bufferingin pelejä pelaisi.

Onkohan tuo FG toiminta jotenkin muuttunut jos lisääntynyt viive on vain viidesosan base fps:n frametimen ajasta, vai puuttuukohan se viivästyksen aika tuosta sinun lukemasta?

Viikonlopun aikana tuli nyt tuota 5090 Astraliakin ajettua sisään, kuten taisin jo aiemmin todeta.
Sirkutus on kyllä mielenkiintoinen juttu. Tähän asti vakiot missä sitä kuuluu on 3DMarkin ajot ja RDR2.

Ihmeellisesti myös lauantaina sirkutti työpöydällä aina kun avasi uuden välilehden selaimessa ja välillä myös reagoi hiiren liikkeeseen. Eilen tätä taas ei enää ilmennyt (tässä vaiheessa en ollut tehnyt mitään muutoksia). Melko rasittava, kun harvemmin tulee kuulokkeita käytettyä muuten kuin pelatessa.
Sirkutus ei sinänsä ole kovin äänekäs (hankala sanoa, kun ei ole mihin verrata), mutta korkean kimityksen kyllä erottaa.

Peleistä Skull & Bones toimi hieman erikoisesti, sillä tämä oli hitaampi mitä 5080. Aivan sama, vaikka laitat kaikki low-asetuksille, niin fps jäi johonkin 90:n kantturoihin. Ei siis suurta merkitystä millä asetuksilla ajat, niin tulos likimain sama = huonompi kuin 5080.
RDR2:n kanssa ei pysty käyttämään mitään muuta kuin Nvidia Appin optimointia. Jos erehdyt jotain säätämään, niin tulos on ERR_GFX_STATE.
Tähän on vaikka mitä korjauksia olemassa, mutta ainut korjaus millä sain toimimaan oli uudelleen asennus ja sen jälkeen ei uskaltanut koskea enää mihinkään (alivoltitus -profiilia ei luonnollisesti myöskään voinut laittaa päälle).
Ajurit on uusimmat ja DDU ajettu myös välissä kaiken varmuuden välttämisen estämiseksi.

Edelleen kahden vaiheilla palautuksen suhteen. 5080:llä kuitenkin kaikki sujui kuin vettä vain (RDR2 en tosin tällä testannut), ei sirkutuksia ja tehot sillä tasolla mitä odotettu.
Niin ja se tärkein, eli molemmissa on ropsit kyllä tallella.

Peli näytti sen sijaan ensimmäisellä pelikerralla todella suttuiselta mutta toisella pelikerralla ei enää niin pahalta. (bugi?) Jostain syystä pelin dev valikosta ei löydy DLSS sharpening vipua. VRAM tuo rohmuaa aika reippaalla kädellä ja itselläni peli on kaatunut kahdesti joista ekalla kerralla textuurit lakkasivat latautumasta kesken session (kyse ei ollut VRAM loppumisesta).

Vaikuttaa siltä että peli on hiukan raakile vielä, mutta kunhan bugit korjataan niin imo enemmän kuin täysin pelattava 4K resoluutiolla 5070 Ti:llä.

Jotain bugisuutta tuossa suorituskyvyssä / kuvanlaadun selkeydessä kyllä on mahdollisesti, sillä itselläkin on tullut erilaisia tuloksia päivästä riippuen kun olen peliä vähän testaillut?

Mutta ei kai tätä nyt oikeasti voi pitää aidosti 4K:na pelattavissa 5070 TI:llä. 4K DLSS Performance (base ~1080p) tai Ultra performance (base ~720p) melkein vaatii, että FPS on mitenkään pelikelpoisella tasolla. Itse ihmettelen jos joku ei muka oikeasti näe sitä kouriintuntuvaa pehmeyttä mikä tästä kuvanlaatuun aiheutuu, läpinäkyviä piikkilanka-aitoja, vaseliininomaisia pintoja. Tähän heittää vielä FG:n ja gui elementtien, sekä tähtäimen ympärilä vilisevät artefaktit, sekä pienen viipyilyvyyden tunteen hiiren liikkeeseen niin ei kyllä vakuuta.

Ja kuten sanottu, kyllä sitä pelata voi. Ehdottomasti voi. Mutta ainut asia mitä halusin sanoa on, että itseäni tämän kokemuksen kauneus, suorituskyky tai mikään muukaan ei järin suoranaisesti vakuuttanut. 2004 vuoden peli paistaa läpi, paitsi pyörii huonosti ja valaistus on erilainen. Kyllä niitä kauniimpiakin kokemuksia löytyy jos haluaa nähdä mihin uusi näyttis pystyy. Omasta mielestäni. Jokaisella tietysti omat laatustandardit ja se sallitaan.

Jotain bugisuutta tuossa suorituskyvyssä / kuvanlaadun selkeydessä kyllä on mahdollisesti, sillä itselläkin on tullut erilaisia tuloksia päivästä riippuen kun olen peliä vähän testaillut?

Mutta ei kai tätä nyt oikeasti voi pitää aidosti 4K:na pelattavissa 5070 TI:llä. 4K DLSS Performance (base ~1080p) tai Ultra performance (base ~720p) melkein vaatii, että FPS on mitenkään pelikelpoisella tasolla. Itse ihmettelen jos joku ei muka oikeasti näe sitä kouriintuntuvaa pehmeyttä mikä tästä kuvanlaatuun aiheutuu, läpinäkyviä piikkilanka-aitoja, vaseliininomaisia pintoja. Tähän heittää vielä FG:n ja gui elementtien, sekä tähtäimen ympärilä vilisevät artefaktit, sekä pienen viipyilyvyyden tunteen hiiren liikkeeseen niin ei kyllä vakuuta.

Ja kuten sanottu, kyllä sitä pelata voi. Ehdottomasti voi. Mutta ainut asia mitä halusin sanoa on, että itseäni tämän kokemuksen kauneus, suorituskyky tai mikään muukaan ei järin suoranaisesti vakuuttanut. 2004 vuoden peli paistaa läpi, paitsi pyörii huonosti ja valaistus on erilainen. Kyllä niitä kauniimpiakin kokemuksia löytyy jos haluaa nähdä mihin uusi näyttis pystyy. Omasta mielestäni. Jokaisella tietysti omat laatustandardit ja se sallitaan.
Olen täsmälleen samaa mieltä.

Pelikokemus täysin eri levelillä kun riittäisi kaikissa peleissä 4k:na dlss3 ja natiivina tietenkin olisi se paras, mutta se on mahdotonta uusien
pelien kanssa kaikkien muiden kun 5090 kanssa.
5080 riittää nippa nappa, kun puristaa kortista kaiken tehon irti.
Sillä aikalailla kaikissa näkyy pääsevän dlss3 kanssa sinne 90-100fps pintaan ultra asetuksilla. Säteen ja polun seurannat saa toki unohtaa uusimmissa peleissä.

On se vaan 4k pelaaminen järjettömän kallista lystiä... Nyt kun jälkeenpäin miettii, ni olisi itekki näillä vähäisillä pelaamis määrillä ollut melkein fiksumpaa tyytyä 1440p ultrawide pelaamiseen ja säästää puolet laitteiston kustannuksista. Mutta saapahan nyt sit nautiskella kunnolla, kun sattuu joskus olemaan aikaa vähän pelata.

Olen täsmälleen samaa mieltä.

Pelikokemus täysin eri levelillä kun riittäisi kaikissa peleissä 4k:na dlss3 ja natiivina tietenkin olisi se paras, mutta se on mahdotonta uusien
pelien kanssa kaikkien muiden kun 5090 kanssa.
5080 riittää nippa nappa, kun puristaa kortista kaiken tehon irti.
Sillä aikalailla kaikissa näkyy pääsevän dlss3 kanssa sinne 90-100fps pintaan ultra asetuksilla. Säteen ja polun seurannat saa toki unohtaa uusimmissa peleissä.

On se vaan 4k pelaaminen järjettömän kallista lystiä... Nyt kun jälkeenpäin miettii, ni olisi itekki näillä vähäisillä pelaamis määrillä ollut melkein fiksumpaa tyytyä 1440p ultrawide pelaamiseen ja säästää puolet laitteiston kustannuksista. Mutta saapahan nyt sit nautiskella kunnolla, kun sattuu joskus olemaan aikaa vähän pelata.
4k oled 240hz mikä itellä käytössä, kyllä tekee omasta mielestä koko hommasta ihan erilaista. Eli kyllä tolla 1440p:llä saa hyvän kokemuksen, mut on tää ihan eri aikakausi. Jossain Baldurs Gate 3:ssakiin vaikka on jo puolisen vuotta ollut 4k näyttö, vieläkin jää usein vaan ihastelemaan kun on niin hienon näköstä.

4k oled 240hz mikä itellä käytössä, kyllä tekee omasta mielestä koko hommasta ihan erilaista. Eli kyllä tolla 1440p:llä saa hyvän kokemuksen, mut on tää ihan eri aikakausi. Jossain Baldurs Gate 3:ssakiin vaikka on jo puolisen vuotta ollut 4k näyttö, vieläkin jää usein vaan ihastelemaan kun on niin hienon näköstä.
Totta turiset. Itekki kerkesin eilen hetken aikaa testailla tuota ghost of Tsushimaa, ni tein samaa, että ihastelin enemmän kuvan laatua ja maisemia kun keskityin itse peliin 😃 ei tästä enää viiti lähteä downgreidaamaan jos kerran on 4k makuun päässyt.

Oon kasaamassa 5090 ympärille koneen kunhan kotelo saapuu postissa. Mietin tässä et pitäiskö mun päivittää myös näyttö 1440p -> 4k? Tää on 165Hz näyttö mihin oon ollu tosi tyytyväinen et en sinänsä haikaile paremman kuvanlaadun perään. Virkistystaajuuden suhteen oon aina ollu herkkä, eli mieluummin pelaan 100 fps vähän huonommalla resolla kuin 60 fps paremmalla resolla. En usko että huomaan eroa 165 fps ylöspäin. Jos käytän korttia AI kikkareet pois päältä, mihinköhän se fps tulisi asettumaan 4k resolla uusissa peleissä? Mietin siis että meneekö 5090 vähän "hukkaan" tässä 1440p näytöllä, vai onko niin että se ei kuitenkaan pääsisi uusissa peleissä hyvään fps:ään 4k resolla?

Mitä ovatkaan hiljaisimpia 5080-malleja? Eri MSI GeForce RTX 5080 SUPRIM -mallit ainakin ovat testeissä olleet hiljaisimpia, onko muita varteenotettavia?

Oon kasaamassa 5090 ympärille koneen kunhan kotelo saapuu postissa. Mietin tässä et pitäiskö mun päivittää myös näyttö 1440p -> 4k? Tää on 165Hz näyttö mihin oon ollu tosi tyytyväinen et en sinänsä haikaile paremman kuvanlaadun perään. Virkistystaajuuden suhteen oon aina ollu herkkä, eli mieluummin pelaan 100 fps vähän huonommalla resolla kuin 60 fps paremmalla resolla. En usko että huomaan eroa 165 fps ylöspäin.
Mul oli käytössä 2x 27'' 165hz 1440p näyttöä pitkään ja olin niihin tosi tyytyväinen. Sit alko toi isompi Oled villitys viime vuonna ja päätin tilata testiin yhen 27 oledin päänäytöks. Kun laitoin käyttöön, en nähnyt niiiin suurta eroa kun jengi puhuu somessa, sit vaihoin takas vanhan näytön ja tuntu kun ois kattonut jotain vanhaa putkikuva TV:tä mökillä muksuna. :lol: Päädyin lopulta siihen et myin molemmat mun IPS 27 1440p 165hz paneelit ja otin tilalle yhden isomman 32'' 240hz 4k:n. Omasta mielestä ainakin suurin upgrade mitä on setuppiin tullut ainakin viiteen vuoteen. Isompi kun hypyt prossujen ja näyttisten välillä, helposti. Jos löytyy tilillä katetta tarpeeks, en voi kun suositella ainakin kokeilee, varsinkin kun sulla toi 5090 löytyy ajamaan noita uusia näyttöjä.

Ai hitto että tulee kallis päivitysrumba tästä. Meinasin aluks ostaa käytettynä 1600 eur valmiiks kasatun koneen. Nyt komponenttien tilauksiin menny yli 5500 eur ja siihen viel tuliterä näyttö päälle oof 😅

Oon kasaamassa 5090 ympärille koneen kunhan kotelo saapuu postissa. Mietin tässä et pitäiskö mun päivittää myös näyttö 1440p -> 4k? Tää on 165Hz näyttö mihin oon ollu tosi tyytyväinen et en sinänsä haikaile paremman kuvanlaadun perään. Virkistystaajuuden suhteen oon aina ollu herkkä, eli mieluummin pelaan 100 fps vähän huonommalla resolla kuin 60 fps paremmalla resolla. En usko että huomaan eroa 165 fps ylöspäin. Jos käytän korttia AI kikkareet pois päältä, mihinköhän se fps tulisi asettumaan 4k resolla uusissa peleissä? Mietin siis että meneekö 5090 vähän "hukkaan" tässä 1440p näytöllä, vai onko niin että se ei kuitenkaan pääsisi uusissa peleissä hyvään fps:ään 4k resolla?
Osta ensin tuo kortti ja katso sitten miltä näyttää nykyisellä näytöllä ja pelaamillasi peleillä. Jos gpu käyttöaste roikkuu paljon alle 100 % voi harkita toista näyttöä.

Jos Black Myth Wukong tai muut raskaat path tracing pelit on pelilistalla, tarvitset AI apuja päästäksesi reippaasti yli 100 fps tuolla matalemmallakin resolla.

Mitä ovatkaan hiljaisimpia 5080-malleja? Eri MSI GeForce RTX 5080 SUPRIM -mallit ainakin ovat testeissä olleet hiljaisimpia, onko muita varteenotettavia?
Mul on ollut pari eri mallia testissä, tuli muutama tosi kova coilwhine yksilö vastaan niin oli pakko testaa toista mallia:
Astral, quiet-biosilla käytännössä äänetön, performance bios aika äänekäs, coil whine oli itellä aivan perseestä.
Suprim, äänetön yleisesti, coil whine aivan perseestä.
Aorus Master, jos laittaa hyvät fan curvet ite asetuksista (menee 2minuuttia tähän ja toimii hyvin jatkossa itekseen)niin on ihan yhtä äänetön kun noi toiset ja ei coilwhine ongelmaa.

Suosittelen päivittämään. 240hz 4K oledi tilalle, niin saat täyden kokemuksen, 5090 jaksaa kyllä pyörittää 4K hyvillä asetuksilla ja FPS:llä. Harppaus 1440p > 4K on iso.

Sanoisin että osta nyt ihmeessä 4k näyttö. Tulet saavuttamaan yli 100fps 4k:na ultra asetuksella melkein kaikessa natiivina.... Menee kallis kortti ihan hukkaan 2k pelatessa kun siihen hommaan riittää leikiten 5070ti/9070xt ja vielä huomattavasti heikompikin kortti dlss3 kanssa.

Mitä suht paljon seurannut näiden eri mallien kokemuksia niin sanoisin että varmin hankinta on gigabyte aorus. Hiljainen ja gigabyteissä on yleisesti aina pienin coil whine jos on ollenkaan. Tuo suprim on jäähyn puolesta todella pätevä mutta kyllä ikävä kyllä moni valittanut et surisee kelat aika lujaa.

Mitä suht paljon seurannut näiden eri mallien kokemuksia niin sanoisin että varmin hankinta on gigabyte aorus. Hiljainen ja gigabyteissä on yleisesti aina pienin coil whine jos on ollenkaan. Tuo suprim on jäähyn puolesta todella pätevä mutta kyllä ikävä kyllä moni valittanut et surisee kelat aika lujaa.
Joo samaa mieltä, toi Gaming OC on tosin myynnissä usein joku 150e halvemmalla ja löytyy hyllystä kopterikaupasta nytkin. Huhujen mukaan se on lähes identtinen kun toi Master, ainakin 5080 versio siitä.

Joo samaa mieltä, toi Gaming OC on tosin myynnissä usein joku 150e halvemmalla ja löytyy hyllystä kopterikaupasta nytkin. Huhujen mukaan se on lähes identtinen kun toi Master, ainakin 5080 versio siitä.
Gaming OC on myös halvin malli mihin saa vielä tuon 4 vuoden takuun jos sille jotain arvoa antaa. :thumbsup:

5070 TI Primce OC ja tekee tuota samaa. Kortti kuitenkin ottaa siinä sitä lämpöpiikkiä ennen kuin tuulettimet käynnistyy niin en näe tuota vikana oikeastaan.

5070 TI Primce OC ja tekee tuota samaa. Kortti kuitenkin ottaa siinä sitä lämpöpiikkiä ennen kuin tuulettimet käynnistyy niin en näe tuota vikana oikeastaan.

Tässä kortissa ei ota lämpöpiikkiä ennen tuulettimien käynnistymistä. Tästä samasta oli keskustelua nVidian foorumilla uusimman ajuripäivityksen yhteydessä.

"This driver causes a new behavior to my 5090 FE fans. If they start from fan stop sometimes they speed up very quick to 2000 rpm and than going down to normal speed round about ~1200 rpm. This happens on desktop at 51°C degree or when ingame at 51°C always if the fans starting from fan stop."

Viimeksi muokattu:
Mul oli käytössä 2x 27'' 165hz 1440p näyttöä pitkään ja olin niihin tosi tyytyväinen. Sit alko toi isompi Oled villitys viime vuonna ja päätin tilata testiin yhen 27 oledin päänäytöks. Kun laitoin käyttöön, en nähnyt niiiin suurta eroa kun jengi puhuu somessa, sit vaihoin takas vanhan näytön ja tuntu kun ois kattonut jotain vanhaa putkikuva TV:tä mökillä muksuna. :lol: Päädyin lopulta siihen et myin molemmat mun IPS 27 1440p 165hz paneelit ja otin tilalle yhden isomman 32'' 240hz 4k:n. Omasta mielestä ainakin suurin upgrade mitä on setuppiin tullut ainakin viiteen vuoteen. Isompi kun hypyt prossujen ja näyttisten välillä, helposti. Jos löytyy tilillä katetta tarpeeks, en voi kun suositella ainakin kokeilee, varsinkin kun sulla toi 5090 löytyy ajamaan noita uusia näyttöjä.
Tää on täysin totta. Tuhlasin yhen vuoden 4090 1440p 240hz VA paneelilla ja päivitys 4k 240hz OLED oli isompi mitä pysty kuvitteleenkaa. Ainoo ongelma mikä siit seuras oli et piti ostaa parin tonnin valvomotuoli ja vanhan telkkarin sai heittää roskalaval :D

Tässä kortissa ei ota lämpöpiikkiä ennen tuulettimien käynnistymistä. Tästä samasta oli keskustelua nVidian foormulla uusimman ajuripäivityksen yhteydessä.

"This driver causes a new behavior to my 5090 FE fans. If they start from fan stop sometimes they speed up very quick to 2000 rpm and than going down to normal speed round about ~1200 rpm. This happens on desktop at 51°C degree or when ingame at 51°C always if the fans starting from fan stop."
Tjaa.. Itsellä ehtii piikittää yli 65°C ennen kuin tuulettimet pyörähtää. Hetkellisesti heivaa 2200rpm ja laskee kun jäähtyy mutta näyttäisi tuo suunnilleen curvea seuraavan joten enpä enempää ajatusta ole uhrannut asialle.

Tjaa.. Itsellä ehtii piikittää yli 65°C ennen kuin tuulettimet pyörähtää. Hetkellisesti heivaa 2200rpm ja laskee kun jäähtyy mutta näyttäisi tuo suunnilleen curvea seuraavan joten enpä enempää ajatusta ole uhrannut asialle.
Tämä kuulostaa siltä kuin hystereesi olisi turhan suuri tuossa kortissa. Onkohan sama muissakin ja osa ei vaan ole huomannut tuota käytöstä vai onkohan liikkeellä erilaisia vbioseja?

Tämä kuulostaa siltä kuin hystereesi olisi turhan suuri tuossa kortissa. Onkohan sama muissakin ja osa ei vaan ole huomannut tuota käytöstä vai onkohan liikkeellä erilaisia vbioseja?

Erilaisia koteloita?

Mulla on kopan lämmöt maksimissaan 31 C kotelon yläreunassa kun Cyberpunk on ollut päällä pari tuntia. Jossain toisessa setissä voisi ehkä olla 40 C?

Koska omassa setissä on termistorikaapeli laitettuna niin tiedän tuon lämmön, kun taas monilla ei ole tietoa paljonko kotelon sisälämpötila on.

Jos kotelon lämmöillä olisi vaikutusta miten 0 dB GPU cooleri starttaa?

Erilaisia koteloita?

Mulla on kopan lämmöt maksimissaan 31 C kotelon yläreunassa kun Cyberpunk on ollut päällä pari tuntia. Jossain toisessa setissä voisi ehkä olla 40 C?

Koska omassa setissä on termistorikaapeli laitettuna niin tiedän tuon lämmön, kun taas monilla ei ole tietoa paljonko kotelon sisälämpötila on.

Jos kotelon lämmöillä olisi vaikutusta miten 0 dB GPU cooleri starttaa?
Hyvää pohdintaa. Ei kotelolla kyl oo juuri mitään vaikutusta jos tietää termodynaamikan perusteet. Joku bitti siellä on pakostaki ajettu pieleen softapohjalta jos nappaa kierroksia, eikä niistä kyl kannatta stressata liikaa. Omaki setti ottaa kierroksia jos käynnistää kylmiltää, mut rauhottuu kymmenen sekunnin sisällä. Ja mulla ei oo 5xxx sarjaa.

Käytössä on tuulettimille kiinteät kierrokset ja käynnistys aina manuaalisesti työpöydältä joten tuossa vaiheessa kortin lämpö on 30-35. Siltikin pyörähtävät sekunniksi 2500rpm, kunnes palaavat fan curven mukaisesti 48% = noin 1200rpm. Tämä siis ainostaan kun tuulettimet käynnistää, jonka jälkeen toimivat ongelmitta.

• Tykkää
Reactions: hik
Näköjään joku on jo ehtinyt tehdä ihan siistit 120mm tuulettimien asennuslevyt Asuksen Prime ja MSI:n Ventus-malleille:

1742824794589.png

1742824811918.png

1742824932154.png

Noissakin melkein 3x 92mm tuulettimia voisi kenties sopia paremmin. Omassa Zotac 4090:ssa on 3x 120mm tuuletinta ja siinäkin kolmas tuuletin menee reilusti yli PCB:n.

1742825167769.png

Minkälaisia kokemuksia porukalla on Asus 5070 TI Prime OC coil whinen, tuulettimien ja lämpötilojen suhteen? Harkitsen tässä, kun olisi mahdollista vaihtaa päittäin Gigabyten Windforce OC SFF siihen. Tässä päällimmäisenä painaa josko, asuksen dual ball bearing tuulettimet ja PTM käyttö lisäisi kortin ikää ilman mahdollisia huoltoja. Toisaalta ei haluaisi ottaa äänekästä coilwhinea tilalle tai huonosti pelaavia tuulettimia. Jotku täällä maininnut, että asuksella ne hyppäisi täysille käynnistyessään. Tässä gigabytessä taas tuulettimet pitää pysähtyessään hankaavaa ääntä, joka nyt mahdollisesti on ominaisuus eikä vika. Toisaalta tämä kortti on täysin äänetön coilwhinen suhteen mikä iso plussa.

Vähän lisää testaillu alivoltitusta tuon oman 5090 Aourun Masteirn kanssa.

Voltit on pidettävä yli 950mV tai kippaa, jos kellot haluaa yli 2700MHz. Lisäksi aika paljon testin mukaan vaihtelua, miten paljon tuo kuluttaa tuolla 950mV:lla. Steel nomad aikamoinen virtasyöppö, kun se pyörii noillakin volteilla siellä 600W tuntumassa... Sitten Speedway Alle 500W suurimman osan ajasta...

Minkälaisia kokemuksia porukalla on Asus 5070 TI Prime OC coil whinen, tuulettimien ja lämpötilojen suhteen? Harkitsen tässä, kun olisi mahdollista vaihtaa päittäin Gigabyten Windforce OC SFF siihen. Tässä päällimmäisenä painaa josko, asuksen dual ball bearing tuulettimet ja PTM käyttö lisäisi kortin ikää ilman mahdollisia huoltoja. Toisaalta ei haluaisi ottaa äänekästä coilwhinea tilalle tai huonosti pelaavia tuulettimia. Jotku täällä maininnut, että asuksella ne hyppäisi täysille käynnistyessään. Tässä gigabytessä taas tuulettimet pitää pysähtyessään hankaavaa ääntä, joka nyt mahdollisesti on ominaisuus eikä vika.

Kahta Asus Prime 5070 TI korttia kokeillut. Kummassakaan ei ole coil whinea eikä tuulettimet ole mitenkään äänekkäät kun laittaa kiinteät kierrokset about 1100-1200rpm, joka on täysin riittävä. Tuulettimien käynnistys esim. työpöydältä, nostaa toisessa korteista kierrosnopeuden noin sekunnin ajaksi about 700-800rpm korkeammalle kuin fan curvessa määritetty (esim. 1200rpm -> 2000rpm). Tämän jälkeen toimii ongelmitta fan curven asetusten mukaisesti.

Kahta Asus Prime 5070 TI korttia kokeillut. Kummassakaan ei ole coil whinea eikä tuulettimet ole mitenkään äänekkäät kun laittaa kiinteät kierrokset about 1100-1200rpm, joka on täysin riittävä. Tuulettimien käynnistys esim. työpöydältä, nostaa toisessa korteista kierrosnopeuden noin sekunnin ajaksi about 700-800rpm korkeammalle kuin fan curvessa määritetty (esim. 1200rpm -> 2000rpm). Tämän jälkeen toimii ongelmitta fan curven asetusten mukaisesti.
Tää on kyl hyvä tsägä et Asukselta kaks korttia jossa ei sirinää. Vai voikohan olla et esim. Primeen on käytetty vähän edullisempia keloja yms rakennus materiaalieina ja tästä syystä kelat ei myöskään vingu samanlailla? Gigabyte nimittäin tunnetusti käyttää ''huonompia'' keloja ja ei vingu tyyliin kenelläkään. En tiedä onko ne silloin sitten edes huonompia, omasta mielestä parempia. :lol:

Tää on kyl hyvä tsägä et Asukselta kaks korttia jossa ei sirinää. Vai voikohan olla et esim. Primeen on käytetty vähän edullisempia keloja yms rakennus materiaalieina ja tästä syystä kelat ei myöskään vingu samanlailla? Gigabyte nimittäin tunnetusti käyttää ''huonompia'' keloja ja ei vingu tyyliin kenelläkään. En tiedä onko ne silloin sitten edes huonompia, omasta mielestä parempia. :lol:

Ollut käytössä Asuksen korteista muunmuassa Proart 4070 Super / 4080 ja Strix 4070 TI, joista missään ei ollut coil whinea. TUF korteissa ollut lähes poikkeuksetta. Gigabytelta Gaming ja Aero mallit olleet myös hyviä kortteja.

Minkälaisia kokemuksia porukalla on Asus 5070 TI Prime OC coil whinen, tuulettimien ja lämpötilojen suhteen? Harkitsen tässä, kun olisi mahdollista vaihtaa päittäin Gigabyten Windforce OC SFF siihen. Tässä päällimmäisenä painaa josko, asuksen dual ball bearing tuulettimet ja PTM käyttö lisäisi kortin ikää ilman mahdollisia huoltoja. Toisaalta ei haluaisi ottaa äänekästä coilwhinea tilalle tai huonosti pelaavia tuulettimia. Jotku täällä maininnut, että asuksella ne hyppäisi täysille käynnistyessään. Tässä gigabytessä taas tuulettimet pitää pysähtyessään hankaavaa ääntä, joka nyt mahdollisesti on ominaisuus eikä vika. Toisaalta tämä kortti on täysin äänetön coilwhinen suhteen mikä iso plussa.
Gigabyten tuulettimien pysäytysääni on valitettavasti "ominaisuus" tässä 5000-sarjassa. Jokin aktiivinen jarrutus siihen täytynyt pistää sen sijaan että otettaisiin vain veto pois tuulettimista. Olisi siis varmaan uudella vbiosilla korjattavissa, mutta sitä ei kannata jäädä odottamaan jos tuo häiritsee. Omalla tuuletinkäyrällä laittaa pyörittämään tuulettimia hiljaa idlessä niin "korjaantuu". Henkilökohtaisesti pitäisin Gigabyten mielummin kuin vaihtaisin Asukseen.

Statistiikka

Viestiketjuista
272 567
Jäsenet
76 920
Uusin jäsen
pottu221

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom