NVIDIA GeForce RTX 5090/5080/5070 Ti -ketju (Blackwell)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Sivuhuomiona:
12v-2x6 kaapelin osalta kannattaisi luopua modulaarisuudesta. Eli kaapeli saisi mielellään olla kiinteästi powerissa kiinni. Koska virrat on isoja ja silloin liittimiä kannattaa olla mahdollisimman vähän.

Useimmilla 600+ W powerin ostajalla on tuo piuha käytössä kuitenkin.
Ongelmaksi ehkä tulisi että kyseisillä johdoilla ei tekisi esimerkiksi uudempien Radeonien (muutamaa poikkeusta lukuunottamatta) kanssa mitään, samoin vanhemmat NVIDIAn kortit yms. Myöskään seuraavan sukupolven kohdalla ei ole mitään takuuta siitä mitä liitäntää korttivalmistajat tulevat käyttämään. Mielestäni huonon kaapelidesignin ratkaisu sillä ettei niitä saa enää irti olisi aika erikoista jo, ongelmaan kuitenkin löytyy huomattavasti käytännöllisempiä ratkaisuja - kuten esimerkiksi kahden liitännän käyttö ja paremmat virranohjausjärjestelmät. Modulaariset kaapelit ovat kuitenkin konseptina erinomainen, nyt ongelma ei ole siinä vaan NVIDIAn piirilevysuunnittelussa. Itse en ainakaan pitäisi positiivisena asiana virtalähdettä ostaessa, että siitä löytyisi kiinteänä tämä yksi kaapeli.

Ongelmaksi ehkä tulisi että kyseisillä johdoilla ei tekisi esimerkiksi uudempien Radeonien (muutamaa poikkeusta lukuunottamatta) kanssa mitään, samoin vanhemmat NVIDIAn kortit yms. Myöskään seuraavan sukupolven kohdalla ei ole mitään takuuta siitä mitä liitäntää korttivalmistajat tulevat käyttämään. Mielestäni huonon kaapelidesignin ratkaisu sillä ettei niitä saa enää irti olisi aika erikoista jo, ongelmaan kuitenkin löytyy huomattavasti käytännöllisempiä ratkaisuja - kuten esimerkiksi kahden liitännän käyttö ja paremmat virranohjausjärjestelmät. Modulaariset kaapelit ovat kuitenkin konseptina erinomainen, nyt ongelma ei ole siinä vaan NVIDIAn piirilevysuunnittelussa. Itse en ainakaan pitäisi positiivisena asiana virtalähdettä ostaessa, että siitä löytyisi kiinteänä tämä yksi kaapeli.

Joo eli ollaan tilanteessa jossa ei pitäisi olla.

Luultavasti atx-standardi saa myös jatkossa päivityksiä.
Jos seuraava piuhan versio on 700-wattinen niin sitten on helppo selittää että on vaan tarvittu enemmän kellotusvaraa. 🙂

Ainakaan tämän perusteella ei tuo 12V-2x6 liitin ihan mikään heppoinen ole, et aika jännää miten niitä on kuitenkin sulanut. Ehkä tässä testissä puuttuu näytönohjaimen tuottama lämpötila ympäriltä. Kuites aika hyvin tossa virtaa tykitetään läpi, sen 1600W sulamatta:

Täytyy kyllä olla tyytyväinen tähän 5090 Suprim Liquid, pl. tietysti hinta. Ropsitkin näytti olevan tallella. Tuli aika ahdasta jäähdytyskennon kanssa, kun prossun aio piti myös mahtua koteloon. Yllätyin myös kortin painosta, vaikka onkin suht pienikokoinen.

IMG_9992.jpeg

Hyvin tuntuu Aorus Master kulkevan, nyt alkoi jo vähän lämpiämäänkin ;)

Afterburnerin dat tiedoston vaihtamalla saa muisteille +3000mhz, 2000mhz sijaan.
TimeSpy.png

Hyvin tuntuu Aorus Master kulkevan, nyt alkoi jo vähän lämpiämäänkin ;)

Afterburnerin dat tiedoston vaihtamalla saa muisteille +3000mhz, 2000mhz sijaan.
TimeSpy.png

Skaalautuivatko tehot/tulokset vielä paljonkin tuon viimeisen 1000mhz kautta? Millaiset keskiarvokellot sulla muuten testin aikana pyöri? Itsellä kortti käytössä 450 wattisena siihen asti että jostain saa poweriin järkevästi kunnon johdon, ja grafiikkatulos tällä pääsee n. 25k, tähän kellot sen 2620mhz ja 1930mhz. Lämmöt tällä virtarajoituksella pysyy kyllä kieltämättä kivasti hallussa, eikä nyt ihan hirveästi näytä tehojakaan jäävän pöydälle.

Edit: homma olikin astetta helpompi kuin mitä kuvittelin, tulihan sieltä ruhtinaaliset 100-grafiikkapistettä lisää :P

Viimeksi muokattu:
5090FE: jotain noin +290 laitoin corelle, +2000 muisteille, 104% PL, fanit täysille -> TS extreme 27 117 Graphics score

3Dmarkeista puheenollen, paljon saatte PCI express testistä?
Itsellä tulee ~39GB/s, mutta ei mitään hajua paljon tuo näillä pcie 5.0 korteilla pitäisi olla.

5090FE: jotain noin +290 laitoin corelle, +2000 muisteille, 104% PL, fanit täysille -> TS extreme 27 117 Graphics score

3Dmarkeista puheenollen, paljon saatte PCI express testistä?
Itsellä tulee ~39GB/s, mutta ei mitään hajua paljon tuo näillä pcie 5.0 korteilla pitäisi olla.

Minulla MSI Gaming Trio OC 5090:lla core +300, mem +1400 ja power limit 104% alkaa olla vakauden rajamailla. Muistien nostaminen joko heikentää tulosta tai kaataa ohjelman, joten ainakaan minulla suurempi muistikello ei takaa parempaa tulosta. Time Spy Extremellä Graphics score 27 618, joka antaa vielä sijan 98 maailman top 100 listalla, paras suomalainen sentään edelleen. Kohta tipahdan ulkopuolelle.

PCI Express testistä tuli 112.29 GB/s:

Minulla kyllä on PCIe 5.0 mutta käsittääkseni vain x8 kaistaa käytössä, kun emolevyssä on liian monta M.2 SSD paikkaa käytössä (taitaa olla kolme). Jos laittaisin vain ylimmän käyttöön, tulisi x16.

Minulla kyllä on PCIe 5.0 mutta käsittääkseni vain x8 kaistaa käytössä, kun emolevyssä on liian monta M.2 SSD paikkaa käytössä (taitaa olla kolme). Jos laittaisin vain ylimmän käyttöön, tulisi x16.
Minulla on 3.5 vuotta vanha Z690 emo DDR4 muisteilla. Olikohan tämä ensimmäinen piirisarja pcie 5.0:lla.
Näyttää, että ainakin tuolla DDR4 nopeudella on selvä merkitys testin tulokseen. Muistit 4200Mhz antoi tuon 39 GB/s, mutta nyt kun kokeeksi tipautin muistit 2400Mhz niin tulos oli alle 24GB/s.
Teknisesti Pcie5.0 x16 (GPU-Z ja 3dmark mukaan), mutta muistien ja piirisarjan ikä taitaa vaikuttaa. Lieneekö tällä sitten merkitystä todelliseen suorituskykyyn.

Minulla MSI Gaming Trio OC 5090:lla core +300, mem +1400 ja power limit 104% alkaa olla vakauden rajamailla. Muistien nostaminen joko heikentää tulosta tai kaataa ohjelman, joten ainakaan minulla suurempi muistikello ei takaa parempaa tulosta. Time Spy Extremellä Graphics score 27 618, joka antaa vielä sijan 98 maailman top 100 listalla, paras suomalainen sentään edelleen. Kohta tipahdan ulkopuolelle.

Eikös tuossa raportissa näy, että täydet 16 on käytössä :)

Tässä omani 118.74 GB/s I scored 0 in PCI Express

Statistiikka

Viestiketjuista
270 635
Jäsenet
76 652
Uusin jäsen
Tinttoni

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom