En ole itse vielä uskaltanut kellotella korttia, kun on vanha 850w poweri. Tuli itsellä tulokseksiTämmönen tulos täällä tuli vakiona. Näyttis Gigabyte RTX 4080 EAGLE OC.
![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
En ole itse vielä uskaltanut kellotella korttia, kun on vanha 850w poweri. Tuli itsellä tulokseksiTämmönen tulos täällä tuli vakiona. Näyttis Gigabyte RTX 4080 EAGLE OC.
![]()
Joo tollainen 3dkakku on harkinnassa, pitää kyl katsoa viel miten tuetaan tätä kantaa. Lähinnä 2k pelaamiseen tai alle 4k tätä setuppia suunnittelin. Siis en ole ostamassa jos tulee joku 10pros lisää, mut jos se uusi generaatio tukee viel tätä emoa, ni sit.

Tietysti. Enempi pikseleitä on aina raskaampi laskea.Voiko resoluutio vaikuttaa 100w tehonkulutukseen? Gigabyte aero oc 4080 1440p kaverilla ja minulla gamin oc 4080 uw 1440p. Mulla menee 100-150w enempi tehoa kun pelataan
Teillä on varmaan samat prosessorit ja näyttiksille samanlainen ilmavirta? Kyllähän tuohon sen lisäksi muutkin asiat vaikuttaa, esim. muistit. Muutenhan vertailu kahden eri reson välillä on aika turhaa (resoon kuuluu tietty myös virkistystaajuus jos vsync tai vrr on päällä).Voiko resoluutio vaikuttaa 100w tehonkulutukseen? Gigabyte aero oc 4080 1440p kaverilla ja minulla gamin oc 4080 uw 1440p. Mulla menee 100-150w enempi tehoa kun pelataan

Mikä mahtaa olla Gigabyte 4090 Gaming OC:n tuulettimien minimi RPM millä tuulettimet jaksaa vielä pyöriä? Vaihtelee varmaan hieman kortista ja tuulettimista riippuen, mutta tietäisi onko lähempänä 800 vai 1200. Kyseisessä kortissa on ilmeisesti kaksi eri tuuletintyyppiä, mutta yhteinen RPM lukukin antaisi jo osviittaa. Redditin mukaan RGB asetuksilla saattaa olla tähän vaikutusta ja RGB pois päältä tuulettimet saisi pyörimään pienemmällä kierrosnopeudella.
Kuvittelin että Gigabyte olisi tuosta fan stop ja tuulettimien sahaamisongelmasta jo päässyt eroon, mutta ilmeisesti ei. Vanhemmissa Gigabyteissä olen ajanut tuulettimia fan stopin sijasta minimikierroksilla idlessä, mutta RPM saisi mieluusti mennä tonnin alapuolelle.
Reddit - The heart of the internet
www.reddit.com
Kuvittelin että Gigabyte olisi tuosta fan stop ja tuulettimien sahaamisongelmasta jo päässyt eroon, mutta ilmeisesti ei. Vanhemmissa Gigabyteissä olen ajanut tuulettimia fan stopin sijasta minimikierroksilla idlessä, mutta RPM saisi mieluusti mennä tonnin alapuolelle.
Mites jengillä noi virtakaapelit menee 4090-kortteihin?
Nappasin tuommosen Asuksen ROG Strix 4090:n ja siinä on tuommoinen haarautuva powerihärpäke, jossa neljä 8 pinnin liitintä. Pitäisikö jokaiseen vetää powerista oma johtonsa? Ohjekirjassa on, ettei haarautuvaa piuhaa powerista saisi käyttää?
Kirosin ja vedin jokaiseen oman powerista, mutta härpäke ei pukahda. Sitten noilla kahdella haaroittuvalla piuhalla powerista lähtee kuitenkin käyntiin.
t. rystyset verillä
Nappasin tuommosen Asuksen ROG Strix 4090:n ja siinä on tuommoinen haarautuva powerihärpäke, jossa neljä 8 pinnin liitintä. Pitäisikö jokaiseen vetää powerista oma johtonsa? Ohjekirjassa on, ettei haarautuvaa piuhaa powerista saisi käyttää?
Kirosin ja vedin jokaiseen oman powerista, mutta härpäke ei pukahda. Sitten noilla kahdella haaroittuvalla piuhalla powerista lähtee kuitenkin käyntiin.
Jokaiselle oma piuha eli 4x 8pin powerista tuohon adapteriin. Näin siis sen aikaa kunnes saan uuden powerin jolla voin tuon korvata vain yhdellä johdolla. Täällä korttina Gigabyten gaming oc 4090
Tämä ohje annetaan varmuuden vuoksi koska Asus ei tiedä minkälainen virtalähde sillä 4090:n ostajalla on. Kun max 600 W vievä 4090 kytketään neljällä johdolla, yhden johdon ja virtalähteen ulostulon pitää pystyä tuomaan 150 W per liitin. Jos käytetään haarautuvaa johtoa sen pitää sulamatta kantaa 2 * 150 W = 300 W ja virtalähteen pitää pystyä puskemaan tuo 300 W siitä yhdestä PCIe ulostulosta.
Teoriassa joku halpisfirma voisi pistää virtalähteen mukaan pakettiin haarautuvan PCIe-liittimen vaikka lähteestä ei yhdestä liittimestä irtoaisikaan tuota 300 W tehoa. Suurin osa asiakkaista ei koskaan huomaisi tätä koska harvalla on tehonäyttis. Kaikki riippuu siis virtalähteestäsi. Jos se on uudehko Corsair, Seasonic jne ok merkki niin melko varmasti toimii haarautuvallakin.
Itselläni on Corsairin virtalähde ja Corsair myy adapterin korvaajaksi 12VHPWR johtoa jossa on kaksi 8pin liitintä virtalähteeseen (jonka pitää olla Corsairin omassa luokituksessa Type 4). Corsairin oma 4090-johto on siis kuin kytkisi kaksi haarautuvaa johtoa adapteriin ja valmistaja itse luottaa siihen että virtalähteet puskevat 300 W per kaapeli ilman tulipaloa.
Sitä, että homma ei toimi jos kytket neljä kaapelia mutta toimii jos kytket kaksi haarautuvaa ei pitäisi tapahtua. Joku johto on luultavasti huonosti/rikki/väärä. Kiroilun mainitseminen tuo mieleen sellaisen kauhuskenaarion, että olisitko yrittänyt kytkeä CPU 8pin johtoa tuohon adapteriin (no tuskin jos savua ei noussut)?
Pikaisen guugeloinnin perusteella tällainen voisi olla myös vaihtoehto?
![]()
Corsair Premium Individually Sleeved 12+4pin PCIe Gen 5 12VHPWR 600W -kaapeli, valkoinen 27,99
Laadukas kaapeli PCIe 5.0 -näytönohjainten virransyöttöön. Kolmikerroksinen, paracord-punottu kaapeli on tyylikäs ja tarjoaa vaivattoman kaapelinhallinnan. Yhteensopiva kaikkien Type 4 Corsair -virtalähteiden kanssawww.verkkokauppa.com
Oma virtalähde on Corsairin HX1200, mutta en löydä tätä piuhaa tästä yhteensopivuustaulukosta, tai sitten vaan katson tuota väärin.
EIvät olleet CPU-merkittyjä, eikä savuja eikä hajuja. Kyllä näissä koitan tarkka olla ihan siksi, etten tiedä näistä asioista mahdottoman paljoa ja se mitä pystyn ainakin tekemään on se, että piuhat ovat kunnolla kiinni. Aika monta varotteluvideota katsonut, joissa käsittämättömästi piuhojen huono kiinnitys on suurin syyllinen.
Corsairin HX1200 on poweri ja tilailin tuommosen yhden piuhan.
En oikein keksi, että miksi tuo ei lähde neljällä piuhalla käyntiin. Kokeilin tosiaan kahdella + nuo jakajat, että lähteekö tuo edes käyntiin, niillä lähti. En käynnistymiskokeilua enempää noilla haaroitetuilla ajellut.
Mulla on toi Corsairin valkoinen tilattuna HX1200 kanssa, Pitäisi olla yhteensopiva.
Osaakos kukaan sanoa, mitä tää 4090 tekee välillä, kun heittää tuulettimien kierroksen johonkin 1000 RPM paikkeille esim. kun kattoo vaan jonkun YouTube videon tms? Kestää vähän aikaa ja sitten takaisin 0 RPM tilaan.
FanControllilla koetin ohjailla tuota, mutta joku näyttiksen oma juttu aina välillä potkii tuon käyntiin. Muistin lämpöjä ei FanControllista näe, joten mietin että olisiko se sitten kyseessä?
Ei tuolla sinänsä niin väliä, mutta jotain ääntä pitävät juuri tuolla tasolla niin muuten hiljaisessa koneessa kuuluu.
Nimenomaan ei tuota, vaan HwInfo64 on paljon parempi. Näyttää oikeita lukujakin..Tsekkaa lämmöt tämmösellä tms: HWMONITOR | Softwares | CPUID
Oma virtalähde on Corsairin HX1200, mutta en löydä tätä piuhaa tästä yhteensopivuustaulukosta, tai sitten vaan katson tuota väärin.
Sitä 12vhpwr-kaapelia ei löydy tuolta listalta koska Corsair on laiska eikä viitsi korjata muutenkin virheellistä listaa HXin kohdalla.
Muutenhan se kuuluisi "type 4 - 8-pin eps12v" ja "type 4 -pcie" sarakkeiden alle, "type 4- 12vhpwr", kaikissa on virtalähteen päässä type 4 (eli versio 4) liitin. Jos molemmissa päissä olisi 12vhpwr niin silloinhan kyseessä ei olisi enään type 4.
Itseltä löytyy Gigabyte Gaming OC. Ennen ostopäätöstä kuulin paljon hyvää tästä kortista ja vaikka tuo hinta onkin kova, niin ei ole omalla kohdalla ollut mitään valittamista. Zotacista ei ole kokemusta.Pitkän harkinnan jälkeen olen päättänyt ostaa 4080 kortin. Kamppailen Zotacin ja Gigabyte (gaming oc) välillä. Onko näissä muita eroja kun takuuajat?
Mulla on ainakin ollut mainio tuo Zotac 4090 AMP Extreme AIRO. Quiet biossilla ajelen sitä, rasituksessa yksi hiljaisin kortti kun oli revikoissa verrattu muihin, 30-33% mulla tuulettimet max pyörineet 58-65c lämmöillä.Pitkän harkinnan jälkeen olen päättänyt ostaa 4080 kortin. Kamppailen Zotacin ja Gigabyte (gaming oc) välillä. Onko näissä muita eroja kun takuuajat?
Gigabyte (gaming oc)

Hmm... Ettei nyt vaan olisi vapor chamberissä vikaa kun hotspottikin keikkuu lähes sadassa asteessa. Ja jos vaakassa toimii.Moi! Mikähän mahtaa olla kyseessä 4080 Gamerock non-oc -mallissa, kun testipenkissä ohjain oli vaakamallissa ja lämpötilat oli erinomaiset ja ohjain oli erittäin hiljainen pelatessakin. Nyt kun nostin pystyyn Vault 2 koteloon, eli roikkuu gpu bracketistä alaspäin ruuvattuna tukevasti. Ilman kylkipaneeleja ja eturitilää, eli ilmaa on riittävästi, niin lämpötilat nousivat 10-15 astetta ja ohjain pitää järkyttävää meteliä.
Kuvassa TS samoilla kellotuksilla alleviivattu on pysty asento ja toinen on testipenkissä saatu tulos.
Prossuna 5900x, emo B550i strix, 16gb muistia ja psu sf750. Testipenkissä oli samat osat. Ainoa ero on että testipenkissä otin virran kahdella pci-e johdolla, missä toisessa oli splitteri ja kytkin niillä nvidian 12vhpwr kolmen 8pin pci-e adapteriin kiinni. Vault 2 käytin jokaiseen 12vhpwr 8-pin pcie johtoon oman johdon virtalähteeltä.
Moi! Mikähän mahtaa olla kyseessä 4080 Gamerock non-oc -mallissa, kun testipenkissä ohjain oli vaakamallissa ja lämpötilat oli erinomaiset ja ohjain oli erittäin hiljainen pelatessakin. Nyt kun nostin pystyyn Vault 2 koteloon, eli roikkuu gpu bracketistä alaspäin ruuvattuna tukevasti. Ilman kylkipaneeleja ja eturitilää, eli ilmaa on riittävästi, niin lämpötilat nousivat 10-15 astetta ja ohjain pitää järkyttävää meteliä.
Kuvassa TS samoilla kellotuksilla alleviivattu on pysty asento ja toinen on testipenkissä saatu tulos.
Prossuna 5900x, emo B550i strix, 16gb muistia ja psu sf750. Testipenkissä oli samat osat. Ainoa ero on että testipenkissä otin virran kahdella pci-e johdolla, missä toisessa oli splitteri ja kytkin niillä nvidian 12vhpwr kolmen 8pin pci-e adapteriin kiinni. Vault 2 käytin jokaiseen 12vhpwr 8-pin pcie johtoon oman johdon virtalähteeltä.
Noitahan tais olla jo 30xx sarjassa, että katosta alaspäin roikkumalla ei joku/jotkut mallit toiminut. Jos siis ymmärsin oikein, että piuhat tulevat ylös kiinni ja gpu roikkuu kotelon katosta alas. Mulla sama gamerock ja kuten sanoit, vaakatasossa hiljainen ja viieä kortti. Ei ole 70c käynyt lämmöt kertaakaan.
edit. Helppohan toi on kokeilla. Käännä kotelo kyljelleen ja kato pysyykö siinä asennossa viileänä.
4000- sarjassa suoraan sanottuna vituttaa tuo muistien kylmäbugi. Kulkevat paremmin vakiojäähyllä, kuin vesillä. Testatessa voi väylää nostaa todella reilusti, mutta kun muistit jäähtyy idlessa, niin mustaa ruutua tai grafiikkavirheitä![]()
Luulen ettei väliä. Tuntuu muistit käyvän niin viileänä, ettei auta vaikka olisi huonommin lämpöä johtavat tyynyt.Aikas jännä? Ei tarvi tilata mitään thermalright tyynyjä sit vissiin...
Vekkuli bugi, eli nestejäähdytys laskee lämmöt liian nopeasti ja liian alas palatessa idle tilaan...4000- sarjassa suoraan sanottuna vituttaa tuo muistien kylmäbugi. Kulkevat paremmin vakiojäähyllä, kuin vesillä. Testatessa voi väylää nostaa todella reilusti, mutta kun muistit jäähtyy idlessa, niin mustaa ruutua tai grafiikkavirheitä![]()
4000- sarjassa suoraan sanottuna vituttaa tuo muistien kylmäbugi. Kulkevat paremmin vakiojäähyllä, kuin vesillä. Testatessa voi väylää nostaa todella reilusti, mutta kun muistit jäähtyy idlessa, niin mustaa ruutua tai grafiikkavirheitä![]()
Kokeile ihmeessä.En oo kuullukkaan. Onks tää joku ihan yleinen bugi kaikkialla maailmassa vai joku tietyn kortin?
Vekkuli bugi, eli nestejäähdytys laskee lämmöt liian nopeasti ja liian alas palatessa idle tilaan...
Tänään kerkis suorittaa ~2h pelisession noilla asetuksilla millä ajelin eilen pikaisesti 3d markit ja ei ongelmia pelates / palates idleen.
RT vakaudesta en voi toki sanoa mitään kun moista ei ole käytössä noissa peleissä mitä tulee hinkattua.
GPU-Z:n mukaan ~500w avg kulutus, gpu kellot pyöri siinä 2950-3030 akselilla ja muistit tuon +1500.
On tämä aika iso hyppäys 3080ti:stä, lähes 2x teholisäys jos tuijottaa pelekkää fps:ää.
Kokeile ihmeessä.
Ihan tuntuu kaikilla olevan, mitä OC.nettiä on tullut luettua ja itse kokeiltua.
Edit: +2000Mhz on aivan ok muisteille, kun ovat lämpimänä, mutta +1400 kaataa kun jäähtyvät.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.