NVIDIA GeForce RTX 4090 & 4080 -ketju (Ada Lovelace)

Liittynyt
13.09.2018
Viestejä
732
CX48 ollut nyt 1,5 vuotta jokapäiväisessä tietokonekäytössä, ei näkyvää kiinnipalamista.

Tässä on se EVO-paneeli, ja heti laitoin huoltokakella sen ABL tms suojauksen pois päältä koska kuvan kirkkauden vaihtelu oli sietämätöntä. Onkohan näissä uusissa 42 tuumasissa sama juttu?
LG CX 48" oli työpöytäkäytössä 2v putkeen, about 8h töitä arkisin plus omat jutut. Ei mitään kiinni palamista. Nyt se on vielä puol vuotta ollut olkkarin telkkana ja ei edelleenkään mitään ongelmaa. Toki oma käyttö vaikuttaa, itselläni virtuaalityöpöytien jatkuva käyttö varmasti vähentää tuota kuvan staattisuutta. Jos näytöllä on Excel koko päivän, en ehkä OLEDia suosittelisi.

Käytännössä CX/C1/C2/C3 ei ole mitään olennaista muuttunut muuta kuin tullut tuo pienempi 42" koko. Valitettavasti myös ASBL pitää edelleen pistää service menusta pois päältä.
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
1 246
Onko porukka kuinka paljon kiinnittänyt huomiota, miten paljon nuo prossut on pullonkaula pelaamisella?

Oma yhdistelmä on siis 12900K + 4090 + 3440x1440, lähinnä mietin tarviiko vaihtaa 13900K vai onko ihan turhaa hommaa.
Kyllä prossu aivan varmasti on pullonkaula monessakin pelissä tuolla resolla ja tuolla prossulla, mutta ei ole olemassakaan vielä prosessoria mikä ei olisi pullonkaula RTX 4090:lle tuolla resoluutiolla. Jos saat hyvän hinnan nykyisestä prossusta ja pienellä välirahalla vaihdettua 13900K prossuun niin voi olla ihan hyvä vaihto, tosin myös se 13900K tulee silti olemaan pullonkaula tuolla näyttiksellä tuolla resolla.
 
Liittynyt
13.09.2018
Viestejä
732
Nää 4000 näyttikset on kyl aika myllyjä. Se et kellot huitelee kolmes tonnis, kyl mä sanon et nyt on tungettu aika paljon tehoa ja pieneen tilaan!
8K resoil voi jo pelaa, tietenki fps ei oo mikää 100 mut kuvan tarkkuus alkaa jo olee sillä tasolla etten kyl enää pysty käsittää et miten tästä viel pystyy enemmän tota hommaa kehittää. Joku 10-20K setit sit joskus tulevaisuudes, mitä noin tarkoil resoil enää tekee? Itel silmä enää ees erota mitä eroo on 4K ja 8K välillä. Saatis sit jos mennää joskus viel pidemmälle.
Resolla on väliä enemmän työpöytäkäytössä. Ottaisin itse heti esim. Samsung Arkin 8K resolla, 4K on siinä liian pieni. Peleihin riittää selvästi vähempi. 8K olisi oikeastaan ideaali pelaajallekin, koska integer scaling on mahdollista 4K, 1440p ja 1080p resolla, kun taas 4K näytöllä ainoastaan 1080p (ja kuka nyt haluaa tuon alle mennä?) Natiivi 8K reso on pelaamiseen kyllä turha.

Kommenttei ku luen täs, jollaki on coil whinee vähän, jollakin enemmän ja sit siel on kavereita jol on jotain siltä väliltä. Itelle osu nyt äänekäs kortti kohalle, kuulikkeiden kaa ei haittaa mut jos luurit on pois päästä, kyl tota vikinää on ärsyttävä kuunnella. Tietenki jos laittais kortin vesijäähylle, se vikinä kait loppuis siihe..?
Vesijäähy on itseasiassa huonompi ratkaisu jos kortissa on kelojen vinkunaa. Vesijäähyt tuppaavat olemaan sen verran hiljaisia, että tuulettimista ei kuulu juuri muuta kuin pientä huminaa ja ärsyttävimmiksi ääniksi tulee kelojen vinkuna ja vesijäähyn pumppu. Vaihdoin 2080 Ti:n takaisin ilmajäähyksi juuri sen takia, että kelojen vinkuna rassasi. Ilmajäähyllä tuulettimien humina peittää sen paremmin ja on äänensävynä miellyttävämpi.

Kelojen vinkuna on ihan sattumasta kiinni, mutta 4090 varmasti todennäköisempää koska fps huitelee helpommin useamman sadan luokassa.
 
Liittynyt
08.11.2020
Viestejä
1 480
Kyllä prossu aivan varmasti on pullonkaula monessakin pelissä tuolla resolla ja tuolla prossulla, mutta ei ole olemassakaan vielä prosessoria mikä ei olisi pullonkaula RTX 4090:lle tuolla resoluutiolla. Jos saat hyvän hinnan nykyisestä prossusta ja pienellä välirahalla vaihdettua 13900K prossuun niin voi olla ihan hyvä vaihto, tosin myös se 13900K tulee silti olemaan pullonkaula tuolla näyttiksellä tuolla resolla.
Ei mua niinkään se raha siinä häiritse, 300-400e välissä nuo 12900K vissiin on liikkunut. Lähinnä se että saanko siitä 13900K mitään hyötyä vs omaan 12900K? :D Harrastukset maksaa aina, ei uskalla laskea rahoissa mitä mennyt, olisin siinä tapauksessa jo lopettanut tän. :D
 
Liittynyt
13.09.2018
Viestejä
732
Kyllä prossu aivan varmasti on pullonkaula monessakin pelissä tuolla resolla ja tuolla prossulla, mutta ei ole olemassakaan vielä prosessoria mikä ei olisi pullonkaula RTX 4090:lle tuolla resoluutiolla. Jos saat hyvän hinnan nykyisestä prossusta ja pienellä välirahalla vaihdettua 13900K prossuun niin voi olla ihan hyvä vaihto, tosin myös se 13900K tulee silti olemaan pullonkaula tuolla näyttiksellä tuolla resolla.
Mulla oli aluksi 3700X 4090 kaverina, kunnes vaihdoin 13600K pohjaiseen myllyyn. Oli tarkoitus ostaa toinen kone joka tapauksessa, joten en päivittänyt 5800X3D jos joku ihmettelee miksi näin. Kokonaisuutena tuolloin 13600K+ITX emo+DDR5 oli paljon halvempi setuppi kuin AM5.

Niissä muutamassa pelissä mitä testailin ennen ja jälkeen, isoin vaikutus oli minimiframerateissa. Jos esim Doom Eternal ilman DLSS pyöri 4K resolla 3700X avg framerate jossain 180 fps luokassa, 13600K tuo hyppäsi tasaisempaan 200 paikkeille. Minimiframerateja en valitettavasti mitannut, mutta efekti oli kuitenkin, että 13600K tuntuu sulavammalta. Näyttöni on "vain" 144 Hz joten isommista maksimeista ei ole mitään näkyvää hyötyä.

12900K vs 13900K tuo ero jää todennäköisesti huomattavasti minun setuppejani pienemmäksi, joten en ainakaan itse näe syytä upottaa isoa summaa tuohon. Venaa vaikka sukupolven tai pari. Valitsin itse tuon 13600K jo senkin takia, että se on helpompi jäähdyttää ITX-kokoonpanossa ja peliperformanssi ei kasva niin paljoa, että 13700K tai 13900K olisi millään tavalla järkevä ostos pääasiassa pelikäytössä olevalle koneelle.

Esim tämän videon perusteella 12900K vs 13600K on aika samoilla linjoilla, kannattaa miettiä huomaatko oikeasti jotain 20 fps eroa, jos fps on jossain 200 huudeilla muutenkin ja VRR käytössä. Väitän, että useimmat eivät huomaa varsinkin jos laittavat ne fps mittarit pois päältä ja keskittyvät itse pelaamiseen.
 

Cuthalu

Tukijäsen
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 428
Jos esim Doom Eternal ilman DLSS pyöri 4K resolla 3700X avg framerate jossain 180 fps luokassa, 13600K tuo hyppäsi tasaisempaan 200 paikkeille.

12900K vs 13900K tuo ero jää todennäköisesti huomattavasti minun setuppejani pienemmäksi, joten en ainakaan itse näe syytä upottaa isoa summaa tuohon.
Tuo yksittäistapaus ei kerro kyseisten prosessoreiden eroista mitään - joku muu pullonkaulana, huonosti mitattu tms.

HUB:n 12 pelin otoksella (1080p) 13600k on samoilla muisteilla 42,5 % nopeampi 1 % loweissa kuin 3700x. 1440p:llä ero on 41 %.

13900k:n ja 12900k:n ero DDR5 @ 6400 oli 1080p:llä 13,5 %. Tuon eron merkityksellisyys riippuu käyttäjän tarpeista. Useimmat tuskin tällä hetkellä ihmeemmin hyötyvät tuosta, mutta jos targettina sattuu olemaan kilpahenkinen 240 tai 360 Hz pelaaminen, ja paremmalla prossulla pelatuissa peleissä saa hertsit saturoitua, niin alkaahan siinä jotain ideaa olla. Tai jos raytracing @ 120 Hz kiinnostaa. Esim Spidermanissa ero 17,8 % - 13900k:lla 120 Hz saturoituu, 12900k:lla ei.

 
Liittynyt
08.11.2020
Viestejä
1 480
Tuo yksittäistapaus ei kerro kyseisten prosessoreiden eroista mitään - joku muu pullonkaulana, huonosti mitattu tms.

HUB:n 12 pelin otoksella (1080p) 13600k on samoilla muisteilla 42,5 % nopeampi 1 % loweissa kuin 3700x. 1440p:llä ero on 41 %.

13900k:n ja 12900k:n ero DDR5 @ 6400 oli 1080p:llä 13,5 %. Tuon eron merkityksellisyys riippuu käyttäjän tarpeista. Useimmat tuskin tällä hetkellä ihmeemmin hyötyvät tuosta, mutta jos targettina sattuu olemaan kilpahenkinen 240 tai 360 Hz pelaaminen, ja paremmalla prossulla pelatuissa peleissä saa hertsit saturoitua, niin alkaahan siinä jotain ideaa olla. Tai jos raytracing @ 120 Hz kiinnostaa. Esim Spidermanissa ero 17,8 % - 13900k:lla 120 Hz saturoituu, 12900k:lla ei.

Oma pelaaminen toistaiseksi pysyy vielä 3440x1440 - 160hz/160fps rajoitettu, 6400 CL32 muisteilla.

Ei ole kilpa pelailua, ihan omaksi iloksi. Välillä kovempaa FPS ja useimmiten tarina pelejä. Joten sillä mä vähän epäilen että näkisin juurikaan sitä eroa. Voi olla toki että olen väärässä..
 

Cuthalu

Tukijäsen
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 428
Ei ole kilpa pelailua, ihan omaksi iloksi. Välillä kovempaa FPS ja useimmiten tarina pelejä. Joten sillä mä vähän epäilen että näkisin juurikaan sitä eroa. Voi olla toki että olen väärässä..
99,99 % kilpailullisten pelaajien pelaajista pelaa omaksi ilokseen, ei kilpaillakseen. ;) Se ei estä paremmasta suorituskyvystä nauttimista tai siitä hyötymistä. Sitä eron näkemistä kannattaa mahdollisuuksien mukaan itse testailla, ettei tarvitse arvailla mitä näkee ja mitä ei. Näissä asioissa on niin paljon subjektiivisia eroja, että tietyn pisteen jälkeen jonkun toisen on vaikea absoluuttisella varmuudella sanoa, mitä joku toinen voi tai ei voi nähdä. Kokeilemalla se selviää.
 
Liittynyt
13.09.2018
Viestejä
732
Tuo yksittäistapaus ei kerro kyseisten prosessoreiden eroista mitään - joku muu pullonkaulana, huonosti mitattu tms.
Se oli esimerkki omasta testauksesta, ei sen tieteellisempää. Shadow of the Tomb Raiderissa vähän sama tilanne - minimit nousivat selvästi, average fps vähemmän. Pointti oli, että vaikka numerot kasvaa, näkyykö se itse pelikokemuksessa juurikaan. Mä sanoisin, että 5800X3D/7600X/12900K/13600K prossuista ylöspäin pelkkään pelikäyttöön ei ole suurta syytä päivittää.
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
4 062
Käytännössä CX/C1/C2/C3 ei ole mitään olennaista muuttunut muuta kuin tullut tuo pienempi 42" koko. Valitettavasti myös ASBL pitää edelleen pistää service menusta pois päältä.
Tuohon valikkoon kun ei vaan tavis käyttäjä pääse ilman jotain erikois kakea.. :/ Ei silti, ihan winukka työpöytä käyttöä ja pelaamista eikä tuo ABL tai ABSL what ever ole haitannut. Huomaa sen välillä mutta ei se haittaamaan saakka ole vielä päässyt. Käytössä tämä monitori ollut syyskuusta. Ei mitään valittamista, hyvä vaihto oli 34" UWD 3440x1440 monitorista :thumbsup:
Mulla oli aluksi 3700X 4090 kaverina, kunnes vaihdoin 13600K pohjaiseen myllyyn. Oli tarkoitus ostaa toinen kone joka tapauksessa, joten en päivittänyt 5800X3D jos joku ihmettelee miksi näin. Kokonaisuutena tuolloin 13600K+ITX emo+DDR5 oli paljon halvempi setuppi kuin AM5.
Siis sullakin ollut tuo mopo kivi 4090 kaverina? Oli sitten hidas tapaus tämä kun hetken jouduin kakkos koneessani pitämään 4090:stä jossa tuo kivi oli. Melkoinen ero pelitehossa kun laittoi 5800x3d:n tilalle. No, tämä 5800x3d tod näk menee 3700x tilalle joskus kun noita uusia amd:n kiviä ilmaantuu ensi kuussa.

@Ketku-
Taisi tulla sulle jo vastaus eli LG 42OLEDC2 käytössä. En nyt henk. koht näkis järkeä 12900k vaihtoa 13900k:hon vaikka ymmärrän toki tuonkin :D
 
Liittynyt
09.11.2020
Viestejä
70
Olikohan tällaista linkitetty vielä tänne? Ilmeisti nvidia tekee piirisarjoihin muutoksia 4080 sarjaan jotka olisi edullisemmat valmistaa. Jos nyt pikakelauksella ymmärsin oikein.
 
Liittynyt
13.09.2018
Viestejä
732
Tuohon valikkoon kun ei vaan tavis käyttäjä pääse ilman jotain erikois kakea.. :/ Ei silti, ihan winukka työpöytä käyttöä ja pelaamista eikä tuo ABL tai ABSL what ever ole haitannut. Huomaa sen välillä mutta ei se haittaamaan saakka ole vielä päässyt. Käytössä tämä monitori ollut syyskuusta. Ei mitään valittamista, hyvä vaihto oli 34" UWD 3440x1440 monitorista :thumbsup:
Android puhelimella, jossa on IR blaster onnistuu myös. Tarvii LG Service Remote Control appin. Windowsille löytyvällä ColorControl softalla ehkä pääsee myös, siinä on paljon näppäriä ominaisuuksia muutenkin juuri näiden LG OLEDien käyttöön.
 
Liittynyt
12.08.2020
Viestejä
8
Onko korttien saatavuudessa edelleen isoja ongelmia? Menin eilen tilaamaan Proshopilta RTX4090 Gigabyten Gaming OC:n jonka varastosaldoa se näyttänyt +15 kpl koko viikon ja ostopainikekin kellon ympäri painettavissa. Vasta jälkeenpäin huomasin tuon " Varastossa olevien korttien myynti aukeaa päivittäin klo 15.00.". Lähtökohtaisesti kun olen vain tyhmä asiakas: katson vain saldoa ja vihreää ostopainiketta. Ostin siis ennen klo 15 ja luulisi tuon koskettavan vain arkea. Sain ns. tilausvahvistuksen, mutta laittoikohan se mut pelkästään johonkin jonoon? Tulee RTX2080 -kortin tilalle joten missasin ns. pahimpien saatavuus ongelmien ajat, eikä kokemusta tästä.

Voikohan siis odottaa, että kortti putkahtaisi mahdollisesti jo ensiviikolla, ?
 
Liittynyt
21.02.2017
Viestejä
5 063
Onko korttien saatavuudessa edelleen isoja ongelmia? Menin eilen tilaamaan Proshopilta RTX4090 Gigabyten Gaming OC:n jonka varastosaldoa se näyttänyt +15 kpl koko viikon ja ostopainikekin kellon ympäri painettavissa. Vasta jälkeenpäin huomasin tuon " Varastossa olevien korttien myynti aukeaa päivittäin klo 15.00.". Lähtökohtaisesti kun olen vain tyhmä asiakas: katson vain saldoa ja vihreää ostopainiketta. Ostin siis ennen klo 15 ja luulisi tuon koskettavan vain arkea. Sain ns. tilausvahvistuksen, mutta laittoikohan se mut pelkästään johonkin jonoon? Tulee RTX2080 -kortin tilalle joten missasin ns. pahimpien saatavuus ongelmien ajat, eikä kokemusta tästä.

Voikohan siis odottaa, että kortti putkahtaisi mahdollisesti jo ensiviikolla, ?
Kyllä se tilaus läpi meni kun tilausvahvistuksen sait.

Se teksti että myynti aukeaa klo 15 on ton kortin kohdalla virheellinen, jos kerran osta nappi on näkyvissä jatkuvasti.
 

escalibur

"Random Tech Channel" @ YouTube
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 187
Olikohan tällaista linkitetty vielä tänne? Ilmeisti nvidia tekee piirisarjoihin muutoksia 4080 sarjaan jotka olisi edullisemmat valmistaa. Jos nyt pikakelauksella ymmärsin oikein.
Toivottavasti revisiomuutos ei tarkoita pelkästään parempaa katetta NVIDIA:lle.
 

Clarenz

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 722
Toivottavasti revisiomuutos ei tarkoita pelkästään parempaa katetta NVIDIA:lle.
Itseä ei se kate niin kiinnosta, mutta jos saa saman verran tehoja reilusti halvemmalla hinnalla, niin ottakoot vaikka enemmän katetta minun puolesta. Alle tonniin toi kortti pitäis kuitenki saada että menis mistää päivityksestä.
 
Liittynyt
03.12.2021
Viestejä
291
Olis hakusessa 4080 tuffiin blocki. Kannattaako EK:n blokista maksaa 100€ enemmän kuin bykskin blockista? Kovin vähän on vaihtoehtoja vaikka kortti on ollut markkinoilla jo useamman kuukauden.
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
2 371
Eipä noita vaihtoehtoja ole montaa edes 4090:lle mikä on ollut pitempää ulkona ja myyty paljon enemmän. Itseltä menee luultavasti rahat EKWBlle koska on ainoa keneltä saa pleksitöntä blokkia (4090 tuffille)
 
Liittynyt
26.02.2017
Viestejä
662
Olis hakusessa 4080 tuffiin blocki. Kannattaako EK:n blokista maksaa 100€ enemmän kuin bykskin blockista? Kovin vähän on vaihtoehtoja vaikka kortti on ollut markkinoilla jo useamman kuukauden.
EK:n blokista maksetaan jos ei jaksa odottaa muiden blokkien toimitusaikoja. Bykskin blokit on nyt aika verrattavissa ek:n blokkeihin loppujen lopulta -> Molemmissa tulee helvetin huonot lämpötyynyt ja voi olla että joutuu pari kertaa asentamaan uudestaan paremman kontaktin saamiseksi jne...
Watercool - Aquacomputer - Optimus ovat mun mielestä laadukkaimmat brändit blokeille (optimus ei ehkä hinnan puolesta realistinen vaihtoehto:asif:) Alphacool valmistaa hintansa puolesta hyvää kampetta myös.
 
Liittynyt
08.11.2020
Viestejä
1 480
Olis hakusessa 4080 tuffiin blocki. Kannattaako EK:n blokista maksaa 100€ enemmän kuin bykskin blockista? Kovin vähän on vaihtoehtoja vaikka kortti on ollut markkinoilla jo useamman kuukauden.
Eipä noita vaihtoehtoja ole montaa edes 4090:lle mikä on ollut pitempää ulkona ja myyty paljon enemmän. Itseltä menee luultavasti rahat EKWBlle koska on ainoa keneltä saa pleksitöntä blokkia (4090 tuffille)
Vaikka tottakai EKWB tuotteet maksaa reilusti enemmän kun Bykski Alphacool yms, mutta on se vaan Vesijäähyjen kärkikastia. Itse en muuta ikinä käyttänyt eikä kyllä tarvinnut pettyä koskaan myöskään niihin tuotteisiin.
 
Liittynyt
03.12.2021
Viestejä
291
EK:n blokista maksetaan jos ei jaksa odottaa muiden blokkien toimitusaikoja. Bykskin blokit on nyt aika verrattavissa ek:n blokkeihin loppujen lopulta -> Molemmissa tulee helvetin huonot lämpötyynyt ja voi olla että joutuu pari kertaa asentamaan uudestaan paremman kontaktin saamiseksi jne...
Watercool - Aquacomputer - Optimus ovat mun mielestä laadukkaimmat brändit blokeille (optimus ei ehkä hinnan puolesta realistinen vaihtoehto:asif:) Alphacool valmistaa hintansa puolesta hyvää kampetta myös.
Nyt on ollutkin alphacoolin blokki 3090:n kanssa eikä mitään ongelmia ollut asennuksessa tai käytössä. Ei vaan löydy vielä niiltä tuffiin blokkia. Bykskin blokin sais kyllä pari viikkoa nopeammin, pitää vielä harkita sitä vaikka onkin pumppu ja cpu-blokki ek:lta. On toi vajaa 300€ karu hinta palasta kuparia ja akryyliä :confused2:
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
461
Tuli eilen laitettua Alphacoolin blokki 4090 Gaming OC- korttiin. Oli laadukkaan tuntuinen blokki, ja ohjeet ihan selkeät. Valmiiksi leikatut lämpötyynyt yms. Vähän aiheutti pelästystä, kun korttia testaamatta löin vesille, ja ekassa bootissa näytöt pimeänä, mutta onneksi oli Pci-e linja vaan väärällä nopeudella. Eli clear CMOS ja biosista sitten korjaamaan asia.
Kortti on hiljainen, eikä siis vingu yhtään ainakaan vielä 300fps lukemissa, ja lämmötkin ihan ok, mutta tuo GPU hotspot arvelluttaa. Mistä se arvo mitataan? Tässäkin tilanteessa pelisession jälkeen mem junction käynyt 42 asteessa, gpu 55 asteessa, mutta hotspot ollut korkeimmillaan 84 astetta.

EDIT: Ja räväkkänä setänä otinkin kortin samantien auki. Yksi lämpötyyny oli päässyt liikkumaan, joten korjasin sen paikoilleen ja laitoin uuden tahnat GPU:lle. Tuo hotspot tulikin oikein mukavasti alas tämän jälkeen. Nyt nousi rasituksessa enää 65 asteeseen :thumbsup: .
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
2 371
Tuli eilen laitettua Watercoolin blokki 4090 Gaming OC- korttiin.
Mistä olet tuommoisen version hommannut? Watercoolilla on omassa kaupassa Heatkiller V Pro 4090 FE:lle ennakkotilauksessa ja STRIX/TUF tulossa. (Heatkiller V Pro oli haaveena mutta on tulossa vain pleksi-versioita, acetal ehkä jos tulee tarpeeksi kysyntää)
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
461
Mistä olet tuommoisen version hommannut? Watercoolilla on omassa kaupassa Heatkiller V Pro 4090 FE:lle ennakkotilauksessa ja STRIX/TUF tulossa. (Heatkiller V Pro oli haaveena mutta on tulossa vain pleksi-versioita, acetal ehkä jos tulee tarpeeksi kysyntää)
Pahoittelut. Tarkoitus oli sanoa Alphacoolin blokki :vihellys:
 
Liittynyt
19.03.2019
Viestejä
168
Täälä on varmaan keskusteltu tästä aiheesta, mutta en kerennyt lukemaan kaikkia ketjun viestejä lävitse.

Ostin tuossa 4080-kortin ja liitin sen corsairin rmx 850w psu:hun (2017-malli). Kuvaa ei tule, ennekuin kytken sen mukana tulevaan (3-pin pci-e type 4) -adapteriin psu:n mukana tulleilla piuhoilla seuraavasti. yksi (ns.jaettu 8+8) ja yksi 8+8 ilman toista liitintä. Kaikki toimii loistavasti. Jännä juttu. Varmistin tämän jimmssiltä, ennenkuin kokeilin. Mutta jos jollain sama virtalähde ja kortti (gigabyte aero 4080) kokeilkaa omallavastuulla.

Edit: kortti siis Aero 4080 oc.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.12.2019
Viestejä
649
Mulla on gigabyten 4080 gaming OC. Muuten toimii hyvin, mutta tässä on ärsyttävä ongelma jäähyn kanssa. Niin idlenä kuin windowssissa voi olla ja 28c lämpötilalla, yksi tuuletin vaan jatkaa pyörimistä. Ei sillä muuten niin väliä olis, mutta se saa myös ärsyttävän rgb vilkkumaan vielä ärsyttävämmin, kun ilmeisesti sitä ei oo suunniteltu vain yhden tuulettimen toimintaan.

Saakohan tän jotenkin "korjattua"?
 
Liittynyt
19.03.2019
Viestejä
168
Mulla on gigabyten 4080 gaming OC. Muuten toimii hyvin, mutta tässä on ärsyttävä ongelma jäähyn kanssa. Niin idlenä kuin windowssissa voi olla ja 28c lämpötilalla, yksi tuuletin vaan jatkaa pyörimistä. Ei sillä muuten niin väliä olis, mutta se saa myös ärsyttävän rgb vilkkumaan vielä ärsyttävämmin, kun ilmeisesti sitä ei oo suunniteltu vain yhden tuulettimen toimintaan.

Saakohan tän jotenkin "korjattua"?
onko sulla se gigabyten controlsofta siinä?`jos on, ni heitä helvettiin se. Muuten tuulettimet toimivat ok? ootko kokeillut toisella bioskytkimen vaihtoehdolla, tekeekö samaa. mietin jos olis jokin vika siinä...
 
Liittynyt
02.12.2019
Viestejä
649
onko sulla se gigabyten controlsofta siinä?`jos on, ni heitä helvettiin se. Muuten tuulettimet toimivat ok? ootko kokeillut toisella bioskytkimen vaihtoehdolla, tekeekö samaa. mietin jos olis jokin vika siinä...
Ei oo mitään ylimääräisiä softia. Ja tuulettimet toimii ok, sitä ensin itsekin panikoin, että ei kai tuulettimet oo menny jo rikki.

Tätä en voi varmaksi sanoa, mutta tuntuu enimmäkseen, että tää "ongelma" alkaa sen jälkeen, kun on pelannut jotain kevyempää peliä, jossa lämpötilat ei nouse niin korkeiksi, että tuulettimet lähtis pyörimään.
 
Liittynyt
19.03.2019
Viestejä
168
voisko ne pakottaa vaikka jollain afterburnerilla toimiin alemmilla lämmöillä? Siis näin ensihätään, ennenkuin ( tai jos ) tulee joku korjaus firmwareen tjs...?
 
Liittynyt
19.03.2019
Viestejä
168
Mulla on gigabyten 4080 gaming OC. Muuten toimii hyvin, mutta tässä on ärsyttävä ongelma jäähyn kanssa. Niin idlenä kuin windowssissa voi olla ja 28c lämpötilalla, yksi tuuletin vaan jatkaa pyörimistä. Ei sillä muuten niin väliä olis, mutta se saa myös ärsyttävän rgb vilkkumaan vielä ärsyttävämmin, kun ilmeisesti sitä ei oo suunniteltu vain yhden tuulettimen toimintaan.

Saakohan tän jotenkin "korjattua"?
Jännä kyl kun tossa kortis taas toimii liiankin hyvin... Onkohan niillä menneet firmwaret sekaisin?
 
Liittynyt
08.11.2020
Viestejä
1 480
En ole kertaakaan kokeillut vieläkään ihan kellottaa omaa 4090, tiedä onko siitä mitään tehonlisäystä edes saatavilla juurikaan. Taitavat olla niin tehokkaita jo lähtökohtaisesti, et jää aika vähäiseksi varmaankin.

Oletteko kokeillut ihan ajaa korttia äärimmilleen 24/7 käyttöön ja minkälaisia tuloksia saatu?
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
461
Miten näitä muuten säädetään. Sanotaan että haluaisin rajata jännitteen tasan yhteen volttiin? Sama tapa kuin 3000- sarjan kanssa?
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
4 062
En ole kertaakaan kokeillut vieläkään ihan kellottaa omaa 4090, tiedä onko siitä mitään tehonlisäystä edes saatavilla juurikaan. Taitavat olla niin tehokkaita jo lähtökohtaisesti, et jää aika vähäiseksi varmaankin.

Oletteko kokeillut ihan ajaa korttia äärimmilleen 24/7 käyttöön ja minkälaisia tuloksia saatu?
Ite olen tuon 1400+ lisännyt muisteille, coreen en ole koskenut. Paljonkohan WindForce kestäisi 24/7 ajoissa? Tuo 1400 on ainakin toiminut vakaana, mitä karkkimarkki kelloja en ole edes yrittänyt hakea.
E: Toki myös powerlimit on täysillä eli 106pros.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
1 246
Ite olen tuon 1400+ lisännyt muisteille, coreen en ole koskenut. Paljonkohan WindForce kestäisi 24/7 ajoissa? Tuo 1400 on ainakin toiminut vakaana, mitä karkkimarkki kelloja en ole edes yrittänyt hakea.
Jos lämmöt ovat matalat niin laittaisin ainakin +100 corelle. Myös jos lämmöt ei tule vastaan, niin laittaisin core voltagen 100% ja hakisin ne maksimi vakaat kellot sillä. Portal RTX on omien kokemuksien mukaan paras vakaustesti mitä voi olla.
Edit. ja tietysti ensimmäinen asia laittaa power limit tappiin.
 
Liittynyt
08.11.2020
Viestejä
1 480
Ite olen tuon 1400+ lisännyt muisteille, coreen en ole koskenut. Paljonkohan WindForce kestäisi 24/7 ajoissa? Tuo 1400 on ainakin toiminut vakaana, mitä karkkimarkki kelloja en ole edes yrittänyt hakea.
Oon jostain lukenut että pääsääntöisesti menevät 150-200 core / 1000-1500 memory. Enempää en ole perehtynyt. :) Taitaa näissä 40-sarjassa olla sen verran hyvät jäähyt että lämmöt pysyy 60-70c. Oma kortti ainakin melkoisen viileä on..

Itse ostin silloin tuon uuden 3d mark Speed Way, mutta eiköhän Port Royal aja saman asian. 20 kierrosta on Stress Testeissä, mitä yleensä vedin 30-sarjalla ja tietenkin pelit päälle, niin silloin varmasti olisi vakaa.
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
1 246
Oon jostain lukenut että pääsääntöisesti menevät 150-200 core / 1000-1500 memory. Enempää en ole perehtynyt. :) Taitaa näissä 40-sarjassa olla sen verran hyvät jäähyt että lämmöt pysyy 60-70c. Oma kortti ainakin melkoisen viileä on..

Itse ostin silloin tuon uuden 3d mark Speed Way, mutta eiköhän Port Royal aja saman asian. 20 kierrosta on Stress Testeissä, mitä yleensä vedin 30-sarjalla ja tietenkin pelit päälle, niin silloin varmasti olisi vakaa.
Ja core voltage sliderin ku lyö 100% nii voi hyvin kulkea enemmänkin.
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
2 371
133% tehorajaan nostolla alkaa omassa tuffissa olemaan lämmöt päälle 70 ja hot spotti käy 88:ssa, ainankin karkkimarkin pyörityksissä. Eikä noita flektejä jaksa kuunnella joten annetaan viellä olla ihan vakiona.
 
Liittynyt
19.10.2022
Viestejä
25
Osaako joku sanoa mistä voi johtua, että tuo GPU Memory on idlessä jumissa tuossa 10502,0 MHz lukemassa vai onko tää ihan normaalia?

Sieppaa.PNG
 
Liittynyt
19.10.2022
Viestejä
25
Eli toimii nyt oikein? Oon kuullut tosi paljon negatiivista palautetta tuost HwMonitor, sentakia kiinnitin siihen huomiota. :)
Niin, en tiedä toimiiko se oikein, sitähän minä kyselin. Kai se toimii. :D Itse käytän tuota kun sillä saa kätevästi kaikki perustiedot yhden näytön nurkkaan näkyville gadgetilla, mutta täytyypi varmaan siirtyä johonkin toiseen jos tuon arvoihin ei ole luottamista. (Meni vähän offtopic keskusteluksi, sori siitä.)
 
Liittynyt
26.12.2020
Viestejä
492
Täällä on varmasti jo osalle kerennyt tulla käyttökokemuksia Gigabyten 4090 gaming oc:sta, mutta lähinnä lähdinkin kysymään mitenkäs kyseinen kortti + Lian li 011 dynamic koppa?
Kuinka tiukoille menee jos laittaa kyljelleen tuon näyttiksen, mahtuuko kylkilasi kiinni vai ei?

Ja siitä päästään itse aiheeseen, eli tämmöinen on proshopilta tulossa ja kyseinen koppa itselläni entuudestaan. Jos pitää vertical mountia miettiä niin mikä olisi paras adapteri tuohon, saako siihen edes muita kuin sen Lian li:n oman version?

Edit:

Ennestään on corsairin rm850 w poweri, tämä riittää varmasti tuolle 4090 + r 5900? Ei ole tarkoitus kellotella tai mitään kummempaa kuin pelailla. Jossain välissä sitten powerin päivitys nykyaikaisempaan
 

P c L A Y E R

Team Ryzen
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
4 628
Täällä on varmasti jo osalle kerennyt tulla käyttökokemuksia Gigabyten 4090 gaming oc:sta, mutta lähinnä lähdinkin kysymään mitenkäs kyseinen kortti + Lian li 011 dynamic koppa?
Kuinka tiukoille menee jos laittaa kyljelleen tuon näyttiksen, mahtuuko kylkilasi kiinni vai ei?

Ja siitä päästään itse aiheeseen, eli tämmöinen on proshopilta tulossa ja kyseinen koppa itselläni entuudestaan. Jos pitää vertical mountia miettiä niin mikä olisi paras adapteri tuohon, saako siihen edes muita kuin sen Lian li:n oman version?
Ei mahdu kiinni lasi, jos normaalisti asentaa kortin. Itsellä juuri tuo kortti ja koppa. Tai voisi se ehkä mennä, jos hirveellä voimalla vääntäisi kaapleleita. Jollain 90 asteen liittimellä saattatisi onnistua. Itse hommasin suosiolla vertical mount setin, ja nyt kortti siis kyljellään (toisten mielestä pystyssä) kopassa.
 
Liittynyt
08.11.2020
Viestejä
1 480
Niin, en tiedä toimiiko se oikein, sitähän minä kyselin. Kai se toimii. :D Itse käytän tuota kun sillä saa kätevästi kaikki perustiedot yhden näytön nurkkaan näkyville gadgetilla, mutta täytyypi varmaan siirtyä johonkin toiseen jos tuon arvoihin ei ole luottamista. (Meni vähän offtopic keskusteluksi, sori siitä.)
Kyllä se omien laskelmien mukaan pitäisi olla oikea arvo nyt. :)

Offtopic: HwInfosta saa myös Rivatunerilla näkymään (MSI Afterburner mukana yleensä asennetaan) näkyviin samat tiedot kun HwInfo näyttää. Itse olen tehnyt niin että Rivatuner+HwInfo päällä, niin näkyy vasemmassa yläkulmassa. :)
 
Liittynyt
26.12.2020
Viestejä
492
Ei mahdu kiinni lasi, jos normaalisti asentaa kortin. Itsellä juuri tuo kortti ja koppa. Tai voisi se ehkä mennä, jos hirveellä voimalla vääntäisi kaapleleita. Jollain 90 asteen liittimellä saattatisi onnistua. Itse hommasin suosiolla vertical mount setin, ja nyt kortti siis kyljellään (toisten mielestä pystyssä) kopassa.

Mikä riser sulla on siinä kopassa? Se lian li:n oma vai joku toisen osapuolen valmistama?

Katselin jotta phanteksin adapterin saisi kai tuohon myös asennettua, hintakin olisi pari kymppiä halvempi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
362
On kyllä hirmuinen laitos tämä 4090, voi pistää 865mV ja muistit +1800Mhz ja useimmat pelit pyörii silti 4k 117fps (G-Sync) tuulettimet äänettömällä (1000rpm) !
Gigabyte Gaming OC päädyin koska ei coil whinea, 4v takuu ja jykevä jäähy jossa hyvä kontakti myös muisteille.

3Dmark Speed Way testi (molemmissa vakio 450W power limit):
+160MHz Core / +1800MHz Mem:
Score 10284, GPU 70C 1540rpm 440W mem 68C hotspot 76C

Lukittu 865mV 2505MHz / +1800MHz Mem:
Score 9485, GPU 58C 1215rpm 315W mem 66C hotspot 67C

-> jopa -30% sähkönkulutusta ja vain -8% suorituskykyä, bonuksena viileämpi ja miltei äänetön kortti
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
244 801
Viestejä
4 271 661
Jäsenet
71 560
Uusin jäsen
denimclub

Hinta.fi

Ylös Bottom