NVIDIA GeForce RTX 4090 & 4080 -ketju (Ada Lovelace)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Vekkuli bugi, eli nestejäähdytys laskee lämmöt liian nopeasti ja liian alas palatessa idle tilaan...

Tänään kerkis suorittaa ~2h pelisession noilla asetuksilla millä ajelin eilen pikaisesti 3d markit ja ei ongelmia pelates / palates idleen.
RT vakaudesta en voi toki sanoa mitään kun moista ei ole käytössä noissa peleissä mitä tulee hinkattua.
GPU-Z:n mukaan ~500w avg kulutus, gpu kellot pyöri siinä 2950-3030 akselilla ja muistit tuon +1500.

On tämä aika iso hyppäys 3080ti:stä, lähes 2x teholisäys jos tuijottaa pelekkää fps:ää.

Kannattaa myös kokeilla ilman kellotuksia, että onko se ero isokin nykyiseen kellotettuun fps verraten.

Itse kanssa aluksi nostelin näitä suuntaan ja toiseen, mutta aika nopeasti huomasin ettei tuosta saa kuin marginaalisen hyödyn ja isomman kulutuksen. Toki joissain nimikkeissä hyötyä, mutta mutta.

Esim cyberpunkissa fps ero oc ja non oc välillä ihan abaut 7fps, mutta kulutus alle 125w-150w vähemmän.

Toki se pienikin tiristys on aina kotia päin niissä nopeuksissa ;)
 
Kokeile ihmeessä.
Ihan tuntuu kaikilla olevan, mitä OC.nettiä on tullut luettua ja itse kokeiltua.

Edit: +2000Mhz on aivan ok muisteille, kun ovat lämpimänä, mutta +1400 kaataa kun jäähtyvät.

Nii joo tää tulee sitten, kun mennään muisteilla pitkälle yli +1000? En oo iha hirveesti jaksanu leikkii tän 4080 kanssa. Hätäseen joku vcurve ja muisteille +1000 ja sillä menty. Jos ei ns. normaalilla käytöllä tule mitään jäätymisiä niin sitten on mulle ihan sama :D
 
Nii joo tää tulee sitten, kun mennään muisteilla pitkälle yli +1000? En oo iha hirveesti jaksanu leikkii tän 4080 kanssa. Hätäseen joku vcurve ja muisteille +1000 ja sillä menty. Jos ei ns. normaalilla käytöllä tule mitään jäätymisiä niin sitten on mulle ihan sama :D
No jos "normaalilla käytöllä" tulisi kaatumisia, niin se olisi rikki, eikö vain?
 
No jos "normaalilla käytöllä" tulisi kaatumisia, niin se olisi rikki, eikö vain?

Nii en tosta sun alotusviestistä mistään huomannut, että olisi ollut puhetta kellotukseen liittyvästä bugista. Oletin, että normaalilla käytöllä jäätyilee kortti, jos muistit on tarpeeksi viileät.
 
Nii en tosta sun alotusviestistä mistään huomannut, että olisi ollut puhetta kellotukseen liittyvästä bugista. Oletin, että normaalilla käytöllä jäätyilee kortti, jos muistit on tarpeeksi viileät.
Jotenkin oletin, että tämä on täälläkin tiedossa.
 
Jotenkin oletin, että tämä on täälläkin tiedossa.
Jonkuverran seurannut mainstream uutissaitteja ja ei niissä ole tästä asiasta mainittu. Tyyliin pcgamer, pcworld, anandtech, tomshardware, videocardz, wccftech. Ei tälläkään forumilla sinua ennen ole kukaan tainnut tästä mainita? Youtube lähteet tulee seurattua lähinnä toisinaan twitter feedeistä ja toisinaan youtube videoista. Niissä on saattanut olla asiasta puhetta, mutta mennyt ohi kun seuraa kasuaalisti(gamersnexus, hub jne).
 
Jonkuverran seurannut mainstream uutissaitteja ja ei niissä ole tästä asiasta mainittu. Tyyliin pcgamer, pcworld, anandtech, tomshardware, videocardz, wccftech. Ei tälläkään forumilla sinua ennen ole kukaan tainnut tästä mainita? Youtube lähteet tulee seurattua lähinnä toisinaan twitter feedeistä ja toisinaan youtube videoista. Niissä on saattanut olla asiasta puhetta, mutta mennyt ohi kun seuraa kasuaalisti(gamersnexus, hub jne).
Tosiaan Overclock.netin puolella tuosta juttua 4090- ketjussa.
 
Omassa ainakin afterburnerilla säädettynä 49% ja fan speed 1-> 814rpm ja fan speed 2-> 694rpm

48% jos laittaa ni rupee humppaan.
Kiitos vastauksesta. Gigabyten asiakaspalvelu vastasi tänään "For your information, the minimum fan speed (rpm) is 33% (1300 RPM).", tosin ei näistä asiakaspalvelijoiden vastauksista aina tiedä. Kuvittelisi myös että prosentit menisi aika lineaarisesti pyörimisnopeuden kanssa, mutta tuskinpa pitää paikkaansa vastauksen 33% kohdalla.

Overclock.netin RTX 4090 ketjussa joku oli kommentoinut, että vaati 59% (n. 1250 ja 1050 rpm), jolloin asiakaspalvelun vastaus voinee pitää paikkaansa, jos vastaus on suhteutettuna huonoimpaan tilanteeseen. Olisi myös jossain määrin linjassa Reddit viestin kanssa, jos ei huomioi mahdollista RGB:n ja muiden säätöjen vaikutusta minimipyörimisnopeuteen.

 
Just noin tuulettimet toimivat Gigabyten 4000-sarjan korteissa, tosin hieman eri minimikierroksilla. Gigabyte 4070ti Aerossa minimi on 52% ja tuulettimien kierrokset 800-900rpm.
 
Joo toi voi olla että pitää ihan korttikohtaisesti testata alimmat, millä vielä pyörii.
 
Asuksen TUF 4070ti / 4080 korteissa minimi 30%, mutta tuulettimien kierrokset hieman korkeammat 1000-1100rpm.
 
Mikä mahtaa olla Gigabyte 4090 Gaming OC:n tuulettimien minimi RPM millä tuulettimet jaksaa vielä pyöriä? Vaihtelee varmaan hieman kortista ja tuulettimista riippuen, mutta tietäisi onko lähempänä 800 vai 1200. Kyseisessä kortissa on ilmeisesti kaksi eri tuuletintyyppiä, mutta yhteinen RPM lukukin antaisi jo osviittaa. Redditin mukaan RGB asetuksilla saattaa olla tähän vaikutusta ja RGB pois päältä tuulettimet saisi pyörimään pienemmällä kierrosnopeudella.

Kuvittelin että Gigabyte olisi tuosta fan stop ja tuulettimien sahaamisongelmasta jo päässyt eroon, mutta ilmeisesti ei. Vanhemmissa Gigabyteissä olen ajanut tuulettimia fan stopin sijasta minimikierroksilla idlessä, mutta RPM saisi mieluusti mennä tonnin alapuolelle.

Vähän vanhaan viestiin vastaus mutta:

Minulla on Fan1:lle 45% (700rpm) ja Fan2/3 52% (800rpm - 850rpm) minimit. Jos menee alle nuista niin alkaa pumppailu. Säädin niin että Fan1 on koko ajan päällä minimissäänm 45% ja fan2/3 liittyy mukaan kun lämmöt 45C+ eli käytännössä pelirasituksessa. Jos kummatkin stopattuna niin desktopissa tekee idlessä satunnaisesti semmoista että nousee yks kaks tuulettimet huriseen lujasti ja sitten sammuu. Vissiin joku hotspot nousee tietyn rajan yli ja firmware huomaa että kortin tuulettimet ei pyöri niin tekee hätäjäähdytyksen.

Fan1 profiili:

1675858618622.png

Fan2/3 profiili:

1675858646270.png
 
Mulla on ainakin ollut mainio tuo Zotac 4090 AMP Extreme AIRO. Quiet biossilla ajelen sitä, rasituksessa yksi hiljaisin kortti kun oli revikoissa verrattu muihin, 30-33% mulla tuulettimet max pyörineet 58-65c lämmöillä.

4080 en osaa sanoa mitään.

Mulla Quiet ja Amplify pitää samanlaista mekkalaa. Tuulettimet ei mene alle 30% ja pitävät surinan tapaista ääntä. Liekö sitten tuuletinmoottorin ominaisuus... Huomattavasti äänekkäämpi kortti mitä tuo edeeltävä GTX1080 Rog Strixi. :rolleyes:
Nyt on alivoltitettu koskematta clock speedeihin:: 1.100Mhz -> 0.975Mhz. Lämmöt tipahtivat pelatessa 66*C -> 56*C
 
Onko kellään kokemusta verkkokauppa.comin huolloista? Näyttivät vihreetä valoa et voisin viedä 4090 asus tuffin huoltoon kovan coil whinen takia. Mietin vaa et mitä ne siellä tekee noille näyttiksille? Itellä olis sit kone pimeenä n. 2 vko ja jos saan sen saman näyttiksen takas et se ensin odottelee sen pari viikkoo jossain hyllyssä, sit sitä joku käyttää työpöydällä, antaa sille vähän valohoitoa ja palautetaan entistä ehompana asiakkaalle?

Mulla ei ole mitään käsitystä mitä tuolla verkkiksen huollos tehdään. Ja jos syynä on coil whine, kysyykö ne valmistajalta et onks tää joku ongelma, ai ei vai? No laitetaan paketti maitojunalla takas.

Onko jollain kokemusta vastaavasta tilanteesta? Olis mielenkiintoista kuulla maksaako vaivan kiikuttaa tota näyttistä eestaas ympäri uuttamaata
 
Onko kellään kokemusta verkkokauppa.comin huolloista? Näyttivät vihreetä valoa et voisin viedä 4090 asus tuffin huoltoon kovan coil whinen takia. Mietin vaa et mitä ne siellä tekee noille näyttiksille? Itellä olis sit kone pimeenä n. 2 vko ja jos saan sen saman näyttiksen takas et se ensin odottelee sen pari viikkoo jossain hyllyssä, sit sitä joku käyttää työpöydällä, antaa sille vähän valohoitoa ja palautetaan entistä ehompana asiakkaalle?

Mulla ei ole mitään käsitystä mitä tuolla verkkiksen huollos tehdään. Ja jos syynä on coil whine, kysyykö ne valmistajalta et onks tää joku ongelma, ai ei vai? No laitetaan paketti maitojunalla takas.

Onko jollain kokemusta vastaavasta tilanteesta? Olis mielenkiintoista kuulla maksaako vaivan kiikuttaa tota näyttistä eestaas ympäri uuttamaata

:tup:

Iso peukku jos haet ennakkotapauksen mihin voivat sitten kaikki Anuksen kortin omistajat tarvittaessa vedota.
 
:tup:

Iso peukku jos haet ennakkotapauksen mihin voivat sitten kaikki Anuksen kortin omistajat tarvittaessa vedota.

Villi veikkauksena on et sieltä tulee samankaltainen vastaus kun asukselta: ai kortista kuuluu ääntä? No siitähän kuuluukin kuulua ja sit vesseli vertaus perään: auton moottoristakin kuuluu ääntä kun painetaan kaasua ja end of story, älä ota enää yhteyttä tänne dumbass customer tai tältä se nyt ainaski tuntu
 
Villi veikkauksena on et sieltä tulee samankaltainen vastaus kun asukselta: ai kortista kuuluu ääntä? No siitähän kuuluukin kuulua ja sit vesseli vertaus perään: auton moottoristakin kuuluu ääntä kun painetaan kaasua ja end of story, älä ota enää yhteyttä tänne dumbass customer tai tältä se nyt ainaski tuntu
"Ei vika vaan ominaisuus, se tekis 90 euroa kiitos. "
 
Coil whinessä on vähän riskiä palauttaessa takuuseen, sillä kortista saattaa lähteä aika erilainen ääni erilaisella virtalähteellä. Sen lisäksi se tietty pahenee kun kortti käyttää enemmän virtaa, eli kellotukset ja testisetuppi merkitsee erittäin paljon (softa, reso, vsync...)
 
Coil whinestä puheen ollen, en ole huomannutkaan että olis enää aikoihin INNO3D 4090 pitänyt mitään ääntä sen suhteen. Alkuunsa oli jotain matalaa hiljaista surinaa jota piti oikein kuunnellen paikantaa että tuleeko kortista vai mistä. Tosin eipä fps ole 120 ylitellyt kun olleet lukittuna näytön taajuuteen että sekin tietty rauhoittaa.

Käytössä 1200W poweri (Superflower), tuon jos myöhemmin päivittää nykyaikaiseen liittimien takia niin toiv ei korosta coil whineä jos vaikutuksia kerran on...
 
Coil whinestä puheen ollen, en ole huomannutkaan että olis enää aikoihin INNO3D 4090 pitänyt mitään ääntä sen suhteen. Alkuunsa oli jotain matalaa hiljaista surinaa jota piti oikein kuunnellen paikantaa että tuleeko kortista vai mistä. Tosin eipä fps ole 120 ylitellyt kun olleet lukittuna näytön taajuuteen että sekin tietty rauhoittaa.

Käytössä 1200W poweri (Superflower), tuon jos myöhemmin päivittää nykyaikaiseen liittimien takia niin toiv ei korosta coil whineä jos vaikutuksia kerran on...

Itselle tulossa tuo sama kortti. Kiva kuulla, että on ainakin teoriassa mahdollista hiljaisuuteen. Eipä tuota ole kyllä muuallakaan kauhean äänekkääksi ja vinkuvaksi valitettu.

Tuliko kortin mukana 12-pin - 3 x 8-pin adapteri? Jos et käytä adapteria/jatkoa, niin miten viet virrat korttiin? Todennäköisesti siirrän piskuisen emoni isompaan koteloon, jossa virtapuolen hoitaa Seasonicin Prime TX-1000. Valitettavasti murikan mukana ei vuonna 2021 tullut tarvittavaa 12-pinnistä lisävirtakaapelia. Seasonic kyllä myy kaapeleita, jos sellaisen todellakin tarvitsen.
 
Itselle tulossa tuo sama kortti. Kiva kuulla, että on ainakin teoriassa mahdollista hiljaisuuteen. Eipä tuota ole kyllä muuallakaan kauhean äänekkääksi ja vinkuvaksi valitettu.

Tuliko kortin mukana 12-pin - 3 x 8-pin adapteri? Jos et käytä adapteria/jatkoa, niin miten viet virrat korttiin? Todennäköisesti siirrän piskuisen emoni isompaan koteloon, jossa virtapuolen hoitaa Seasonicin Prime TX-1000. Valitettavasti murikan mukana ei vuonna 2021 tullut tarvittavaa 12-pinnistä lisävirtakaapelia. Seasonic kyllä myy kaapeleita, jos sellaisen todellakin tarvitsen.

Juu adapteri tuli mukana :thumbsup: Muista laittaa kunnolla pohjaan se liitin, aika jäykkä ja jää helposti vajaaksi. Hyvä kortti, pysyy viileänä (kuten muutkin) ja aivan olematon kela-ininä ainakin näillä fps lukemilla.
 
Pistetääs eka testi, näyttis 4090FE vakiona, prossun väylä 2100 ja muistit 6200, 7950X prossu

EDIT: Muistiväylä ei ollut vakaa, piti pudottaa taajuutta, nyt 2067, tulos parani...

Nimetön.jpg

Näyttökuva 2023-02-10 185606.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Osaisikohan joku vastata liittyen tuohon Nvidian DLSS 3:een 4090 korteilla. Eli nostaako tuo myös image qualitya vaiko vaan boostaa frame ratea?

Kun ajan Cod: Modern Warfare 2.0 omalla koneella 4k resossa olen capannut FPS:n 120 tasolle (kiinteä 120 on omaan silmään parempi kuin kovasti vaihteleva). Framet ei oikeastaan koskaan laske alle tuon 120 tason joten framerate boostista ei ole tässä hyötyä. Kannattako tässä pitää AA maksi settingeillä vai antaako tuo DLSS 3 jotain myös kuvanlaatuun.
 
Osaisikohan joku vastata liittyen tuohon Nvidian DLSS 3:een 4090 korteilla. Eli nostaako tuo myös image qualitya vaiko vaan boostaa frame ratea?

Kun ajan Cod: Modern Warfare 2.0 omalla koneella 4k resossa olen capannut FPS:n 120 tasolle (kiinteä 120 on omaan silmään parempi kuin kovasti vaihteleva). Framet ei oikeastaan koskaan laske alle tuon 120 tason joten framerate boostista ei ole tässä hyötyä. Kannattako tässä pitää AA maksi settingeillä vai antaako tuo DLSS 3 jotain myös kuvanlaatuun.

DLSS 3 ei tee mitään upscalingia, eikä käsittele niitä jo olemassa olevia ruutuja mitenkään. Se vaan luo ylimääräisiä ruutuja niiden pelimoottorin luomien ruutujen väliin ja lisää näin näytölle putkahtavien ruutujen määrää.. Eli ei se ainakaan positiivisesti vaikuta kuvanlaatuun. DLSS3:n luomissa ruuduissa on jonkin verran virheitä, mitä ei pelatessa kyllä juuri huomaa. Pysäytyskuvissa tai hidastetuissa videoissa virheet toki saadaan selvemmin. näkyviin
 
Osaisikohan joku vastata liittyen tuohon Nvidian DLSS 3:een 4090 korteilla. Eli nostaako tuo myös image qualitya vaiko vaan boostaa frame ratea?

Kun ajan Cod: Modern Warfare 2.0 omalla koneella 4k resossa olen capannut FPS:n 120 tasolle (kiinteä 120 on omaan silmään parempi kuin kovasti vaihteleva). Framet ei oikeastaan koskaan laske alle tuon 120 tason joten framerate boostista ei ole tässä hyötyä. Kannattako tässä pitää AA maksi settingeillä vai antaako tuo DLSS 3 jotain myös kuvanlaatuun.

Dlss3 (oikeasti frame generation) parantaa liikkeessä olevaa kuvaa isomman fps:n myötä, mutta huonona puolena kuvaan tulee enemmän virheitä. Ja vielä se pahempi negatiivinen puoli, lisää input lagia. Toki jos kasuaalisti pelaat, niin et varmaan sitä input lagin lisäystä huomaa, mutta ainakaan itselle tuo frame generation ei sopinut yhtään. Mieluummin natiivina tai dlss2:n kanssa. Jos peli tarvitsisi frame generationia, jättäisin sen pelin vaan hommaamatta.
 
Dlss3 (oikeasti frame generation) parantaa liikkeessä olevaa kuvaa isomman fps:n myötä, mutta huonona puolena kuvaan tulee enemmän virheitä. Ja vielä se pahempi negatiivinen puoli, lisää input lagia. Toki jos kasuaalisti pelaat, niin et varmaan sitä input lagin lisäystä huomaa, mutta ainakaan itselle tuo frame generation ei sopinut yhtään. Mieluummin natiivina tai dlss2:n kanssa. Jos peli tarvitsisi frame generationia, jättäisin sen pelin vaan hommaamatta.

Ei dlss3 aina lisää merkittävästi lagia. Jos peli pyörisi vaikka 120fps cpu rajotteisena ja dlss3:en avulla saa 240fps niin lagi säilyy about sillä 120fps tasolla, mutta kuva näyttää sujuvammalta. Flight simulatorin on hyvä esimerkki. Se menee vain sen about 60fps koska cpu rajotteinen, mutta dlss3:lla saa fps:aa ylöspäin.

Toki jos sitä fps:aa saa lisää kuvanlaatuasetuksia vähentämällä niin sillon pitää miettiä haluaako pienentää lagia ja kuvanlaatuasetuksia vai laittaako dlss3:en päälle ja kärsii sitten erilaisesta kompromissista.

imho. dlss3 on juttu jonka arvon joutuu jokainen arvioimaan pelikohtaisesti. Ei ole yhtä totuutta aina pois tai aina päälle.
 
Ei dlss3 aina lisää merkittävästi lagia. Jos peli pyörisi vaikka 120fps cpu rajotteisena ja dlss3:en avulla saa 240fps niin lagi säilyy about sillä 120fps tasolla, mutta kuva näyttää sujuvammalta. Flight simulatorin on hyvä esimerkki. Se menee vain sen about 60fps koska cpu rajotteinen, mutta dlss3:lla saa fps:aa ylöspäin.

Toki jos sitä fps:aa saa lisää kuvanlaatuasetuksia vähentämällä niin sillon pitää miettiä haluaako pienentää lagia ja kuvanlaatuasetuksia vai laittaako dlss3:en päälle ja kärsii sitten erilaisesta kompromissista.

imho. dlss3 on juttu jonka arvon joutuu jokainen arvioimaan pelikohtaisesti. Ei ole yhtä totuutta aina pois tai aina päälle.

Reflex jos löytyy DLSS3:n kaveriksi niin sillä saa ainakin overlayn mukaan latenssilukemat puolitettua cyberpunkissa. Tosi pelikohtaista tosin kuten mainitsit.
 
Reflex jos löytyy DLSS3:n kaveriksi niin sillä saa ainakin overlayn mukaan latenssilukemat puolitettua cyberpunkissa. Tosi pelikohtaista tosin kuten mainitsit.
Erikoistilanteena se, että jos cpu rajoitteen takia fps:aa ei saa ylöspäin muuten kuin dlss3:lla niin ei se latenssi siinä nouse merkittävästi tosin ei myöskään laske. Isompi fps on vain silmäkarkkia. Tästä esimerkkinä flight simulator. Maailma on niin kovin erilainen riippuen siitä mitä pelataan ja millä rajoitteella. Joku kilpailullinen pumpum peli niin yleensä fps:aa lisää asetuksia rukkaamalla ja dlss3 on no go, toisaalta flight simulator taas on toisesta ääripäästä.

Kyl mä voisin kuvitella dlss3:lla spidermaniin ottavani lisää fps:aa, jos käytössä olis 240Hz näyttö. Yksinpeli, latenssi enivei pc:lla parempi kuin konsolilla ja silmäkarkkiahan siinä haetaan. Ihan yhtälailla ymmärrän, jos joku muu karsii asetuksia ja hakee sitä kautta isomman fps:an spidermaniin.

Mielenkiinnolla odotan miten dlss3 kehittyy. Softaahan se on ja paranee päivitys päivitykseltä.

Jos ei muuta niin ainakin dlss3:en kaverina tulee reflex-tuki useampiin peleihin. Nekin voittavat joita ei kiinnosta dlss3.
 
Täysin pelattavia noi Cyberpunk ja Spiderman on 120hz näytölläkin (116fps) DLSS 3 lisälageista huolimatta.

Mutta kyllä toi frame generation input lagia lisää cpu rajoitteisessa tilanteessakin (kun samat asetukset käytössä muuten ja vain togletetaan fg on/off). Näin sanoo ihan Nvidian overlay mittari ja terve järki kun ottaa huomioon että toi puskuroi frameja.
 
Täysin pelattavia noi Cyberpunk ja Spiderman on 120hz näytölläkin (116fps) DLSS 3 lisälageista huolimatta.

Mutta kyllä toi frame generation input lagia lisää cpu rajoitteisessa tilanteessakin (kun samat asetukset käytössä muuten ja vain togletetaan fg on/off). Näin sanoo ihan Nvidian overlay mittari ja terve järki kun ottaa huomioon että toi puskuroi frameja.
Kai se avainsana on kysyä lisääkö se merkittävästi lagia. Jos lisälagi on tyyliin 5-10ms niin ei sillä ole mitään merkitystä olettaen että se perus fps oli riittävän korkealla. Varsinkin jos lisälagi kumoutui kiitos reflex implementaation versus sama peli ilman reflexiä. En ehkä lähtis yrittämään jotain 30fps-60fps konversiota mutta 60-120 tai 120-240fps lienee ihan ok.

Mutta kuten yritin sanoa niin henkilökohtainen ja pelikohtainen valinta. Ei sellainen mustavalkoinen fakta minkä voi norsunluutornista julistaa tyyliin "dlss3 aina kaikissa tilanteissa pois päältä tai päälle"

Jotku pelaa konsoleillakin tai pc:lla 30fps. Meitä on moneen junaan ja se olis hyvä toisinaan muistaa. Verkkopeleissä lagiin on totuttu myös, kun verkkokoodi elää omaa elämäänsä yleensä jollain 30fps päivitysnopeudella. Ehkä analogiana dlss3 lagi on vähän sama asia kuin verkkopelien lagi. Osalle aiheuttaa sellaisen ihottuman että vain lan kelpaa ja joku toinen ei edes huomaa ennen kuin lagi on massiivinen.
 
Viimeksi muokattu:
En ehkä lähtis yrittämään jotain 30fps-60fps konversiota mutta 60-120 tai 120-240fps lienee ihan ok.

30fps -> 60fps on ainakin tosiaan pelikelvoton, koska peli tuntuisi silloin tosiaan alle 30fps. 60fps on siinä rajoilla, itsellä 90fps on se minimiraja pelattavuudelle, mutta ilmeisesti iso osa pelaajista pystyy pelaamaan 60fps huomaamatta mitään (silti tosin latenssi saisi pelin tuntumaan alle 60fps). 120fps+ toki alkaa menemään latenssit muutenki tarpeeksi pieneksi, ettei se hirveästi haittaa, mutta kyllä se silti tuppaa olemaan jotain 10ms luokkaa, riippuu tosin pelistä. Liikaa omaan makuun joka tapauksessa ja muutenkin fps ylös -> latenssi ylös on nurinkurinen tilanne.
 
30fps -> 60fps on ainakin tosiaan pelikelvoton, koska peli tuntuisi silloin tosiaan alle 30fps. 60fps on siinä rajoilla, itsellä 90fps on se minimiraja pelattavuudelle, mutta ilmeisesti iso osa pelaajista pystyy pelaamaan 60fps huomaamatta mitään (silti tosin latenssi saisi pelin tuntumaan alle 60fps). 120fps+ toki alkaa menemään latenssit muutenki tarpeeksi pieneksi, ettei se hirveästi haittaa, mutta kyllä se silti tuppaa olemaan jotain 10ms luokkaa, riippuu tosin pelistä. Liikaa omaan makuun joka tapauksessa ja muutenkin fps ylös -> latenssi ylös on nurinkurinen tilanne.
Meitä on moneen junaan. Cp2077 julkaisussa testasin sitä geforce now:n kautta ja en huomannut eroa lagissa versus lokaali cp2077 3070fe:lla pyöritettynä. Selkeesti minä en ole niin lagiherkkä kuin joku muu. Silti omallakin kohdalla mietin eri tavalla tarinavetoisemmat yksinpelit, simulaattorit ja esports pelit. Eri asetukset eri peleihin.
 
Täysin pelattavia noi Cyberpunk ja Spiderman on 120hz näytölläkin (116fps) DLSS 3 lisälageista huolimatta.

Mutta kyllä toi frame generation input lagia lisää cpu rajoitteisessa tilanteessakin (kun samat asetukset käytössä muuten ja vain togletetaan fg on/off). Näin sanoo ihan Nvidian overlay mittari ja terve järki kun ottaa huomioon että toi puskuroi frameja.
Mulle ei ihan täysin aukea mistä tuo "lisälagi" tulee. Varmaan sitä jostain tulee, mutta ei lisälagi ole mielestäni pakollinen ominaisuus.
Kuitenkin tuo DLSS3 _ennustaa_ uuden framen ennenkuin seuraava aito saadaan tehtyä. Se ei kai käytännössä puskuroi mitään ylimääräistä kuten kirjoitat?
Jos lagia hiireltä näytölle mietit, niin seuraava "aito" frame voisi hyvin tulla samaan aikaan kuin tulisi ilman DLSS3:stakin. Eli sama viive hiireltä näytölle, oli DLSS3 ennustellut aitojen framejen väliin keksittyjä frameja tai ei.
Interpoloinnissa toki lisäviivettä tulisi hurjasti, mutta siitähän ei ole kyse, vaan uusi oikea frame heti ruudulle kun on valmis.
 
Kuitenkin tuo DLSS3 _ennustaa_ uuden framen ennenkuin seuraava aito saadaan tehtyä.
Ei ennusta.

Feikki generoidaan kahden aidon framen välimuodoksi. Aitoa framea ei voida näyttää heti sen valmistuttua koska sitä käytetään valmistamaan myös sitä ennen näytettävä feikkiframe. Uusin aito on siis pakko bufferoida ja lisälagi on väistämätön miinuspuoli muuten oikein hyvin toimivassa systeemissä.
 
Ei dlss3 mitään hervottoman isoa määrää lagia lisää kunhan perus fps on tarpeeksi iso esim. 60 tai 120ja se pakollinen reflex toteutus on tehty hyvin. Jos on herkkä niin ehkä voi pelata vain reflex optimoituja pelejä ja muut pelit on kuonaa? Kannattaa kokeilla ja jos ei tykkää niin vääntää pois päältä. Toisaalta esimerkiksi minä en huomannut cp2077:ssa geforce now:n kautta lagia versus natiivi. Pilvipelaaminen lisännee lagia enemmän kuin dlss3,...

Voi tietty kysyä voiko cp2077:sta edes pelata ilman reflexiä? Mikä lagi amd:n korteilla ja onko se amd:n laginalennus api implementoitu cp2077:een?
In Cyberpunk 2077, the gains are different but still good for the DLSS 3/Nvidia Reflex combination. At native 4k with Reflex on, Digital Foundry saw a 62ms average (108ms with it off). With DLSS 3 and Reflex, this went down to 54ms. But input lag was lowest — 31ms with Reflex enabled and 42ms with it disabled — with DLSS 2 in performance mode.

Spidermanissa lagi lisääntyy huomattavan paljon vähemmän kuin cp2077:ssa. Peleissä ja peliengineissä on eroja.
This same behavior can be seen in Spider Man — with a 36ms input delay with Reflex on at native 4K (39ms with it off). DLSS 3 and Reflex fell in between at 38ms. And DLSS 2 in performance mode showed the lowest input delay: 23ms with Reflex on, and 24ms with it off.

lähde: Early Review Shows DLSS 3 Amplification Works Best With Lower Native Frame Rates
 
Onkohan rtx 4080 liian jytky 5.1 ghz 9900ks kaveriksi? Resoluutiona 1440p, kun 27" oledit saapuu.
 
Onkohan rtx 4080 liian jytky 5.1 ghz 9900ks kaveriksi? Resoluutiona 1440p, kun 27" oledit saapuu.
Mielestäni ei. Ei siitä nyt varsinaisesti haittaa ole jos näyttis kokoajan puhku 450 W teholla, jos ruudunpäivitysnopeus itselle kuitenkin riittää.

Tämä siis vakuumissa jossa hinta on vain energiavirtoja.
 
4080 ilmeisesti kaikilla valmistajilla on ylimitoitettu jäähy ja sitä myöten hiljaisia ja viileitä?
Laitoin 3080 Ti myyntiin ja arvon 4070 Ti ja 4080 välillä.
 
proshopissa joku valentine tarjous inno 4080 x3 1337€

oc-malli myös tarjouksessa muutaman kympin kalliimmalla hinnalla

 
Gainward Phoenix 4080 taitaa olla kevyemmällä jäähdytyksellä? Kortti aika lailla saman kokoinen kuin MSI Suprim x 3080. Käy viileänä 60-65C kuitenkin
 
proshopissa joku valentine tarjous inno 4080 x3 1337€

Aikani pallottelin käytetyn 3070 ja 3080 vai 4070ti välillä ja lopulta tilasin tuon Inno3d 4080. Hintaa on enemmän kuin mitä olen ennen maksanut koko koneesta mutta ajattelin että ehkä kohta 40v täyttävänä voi edes kerran mennnä muutenkin kuin halvimman kautta :D Testituloksia katsellessa en voinut oikein 4090 ostoa perustella vs 4080, mutta toisaalta 4080 on RT tehoa ja VRAMia ehkä pidemmälle tulevaisuuteen kuin 4070ti:ssä. Lisäksi 4080 saa blokkeja samantien kun tuo ei koteloon mahdu ilmajäähyllä ilman kovaa dremelöintiä.

Ja toki tilasin 5800X3D prossunkin kun 3600 olisi "vähän" ollut pullonkaulana ja uuden m.2 levyn vanhan SSDn tilalle eli tulihan tästä blokin kanssa sellainen parintonnin paketti.
 
Viimeksi muokattu:
Leirin vaihto vihreeseen, kun ei jaksanut sapphiren nitro+ 7900xtx mallia enään odotella. Gigabyten oc 4090 saapui to ja mennyt vähän opetellessa vihreen leirin kellotusta. Onneksi afterburner olemassa, kun ihan peeseestä ngreedin softa. Tällee tää nyt pikasesti kulkee :) Nyt voi todeta, että on merkitystä miten on rusinan muistit viilannut.
Näyttökuva (19).png
 
Aikani pallottelin käytetyn 3070 ja 3080 vai 4070ti välillä ja lopulta tilasin tuon Inno3d 4080. Hintaa on enemmän kuin mitä olen ennen maksanut koko koneesta mutta ajattelin että ehkä kohta 40v täyttävänä voi edes kerran mennnä muutenkin kuin halvimman kautta :D Testituloksia katsellessa en voinut oikein 4090 ostoa perustella vs 4080, mutta toisaalta 4080 on RT tehoa ja VRAMia ehkä pidemmälle tulevaisuuteen kuin 4070ti:ssä. Lisäksi 4080 saa blokkeja samantien kun tuo ei koteloon mahdu ilmajäähyllä ilman kovaa dremelöintiä.

Ja toki tilasin 5800X3D prossunkin kun 3600 olisi "vähän" ollut pullonkaulana ja uuden m.2 levyn vanhan SSDn tilalle eli tulihan tästä blokin kanssa sellainen parintonnin paketti.

Juu vaikutti että, toi 4070 Ti on hintaisekseen vielä passeli yhdelle 1440p, mutta jos useempi näyttö, 4K, tai VR, niin sen tehon parannus tuntuu tippuvan suhteessa esim 3070 Ti:hin.

Itte kokeilin pikaisesti 4070 Ti:tä ja vaihdoin kans tohon 4080:een tuon takia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 290
Viestejä
4 502 928
Jäsenet
74 378
Uusin jäsen
Shadowman

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom