NVIDIA GeForce RTX 4090 & 4080 -ketju (Ada Lovelace)

P c L A Y E R

Team Ryzen
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
4 561
Lisää tietoa tihkuu
No niin. Kyllä nämä luvut alkaa näyttää sille, mitä "pitääkin". Vähän itse olen veikkaillut sitä, että 4090 omaa jo niin paljon raskaa tehoa, että parhaatkin CPU:t jää vaan useissa peleissä jo vähän pullonkaulaksi jopa 4K resolla. Varsinkin open world pelit, joissa mahdollinen RT tuo cpu:lle vielä huomattavaa lisärasitusta. Synteettisissä näyttisbenchissä ei tuota cpu pullonkaulaa ole ja tulos on aika lähellä sitä 100% parannusta.
 
Liittynyt
09.07.2019
Viestejä
503
No joo eilen lisäsivät pyynnöstä tuonne niin tuskin hyllyssä näin nopeaa.
Eiköhän noita ihan saataville astikin tule. Mutta monella saattaa olla sama tilanne kuin itselläni, eli tarvitsisi uuden virtalähteen kaapeleineen samalla kertaa 4090:n kanssa. Oma ajatus on se, että nyt pitää keksiä jokin halpa väliaikaisratkaisu ja ostaa laadukas virtalähde vasta sitten, kun ATX 3.0 speksattuja on yleisesti saatavilla. Tuo Corsairin kaapeli + jokin 1000-1200W virtalähde käytettynä voisi olla se ratkaisu, muttei noita kaapeleita taida saada riittävän nopeasti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 407
Eiköhän noita ihan saataville astikin tule. Mutta monella saattaa olla sama tilanne kuin itselläni, eli tarvitsisi uuden virtalähteen kaapeleineen samalla kertaa 4090:n kanssa. Oma ajatus on se, että nyt pitää keksiä jokin halpa väliaikaisratkaisu ja ostaa laadukas virtalähde vasta sitten, kun ATX 3.0 speksattuja on yleisesti saatavilla. Tuo Corsairin kaapeli + jokin 1000-1200W virtalähde käytettynä voisi olla se ratkaisu, muttei noita kaapeleita taida saada riittävän nopeasti.
Tilasin kaapelin 6 päivä suoraan corsairilta. 7 päivä lähti Hollannista eli varmaankin alkuviikosta täällä.

Ja just tollanen käytetty corsairin 1200w poweri ostettu keväällä/kesällä kun tuli ilmi näitä tehovaatimuksia. Mitkä nyt taidakkaan olla niin kovia, mutta kaipa sen sitten samalla vaihtaa...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 439
Pari kommenttia tähän väliin. Kannattaa katsoa tuo video jossa juurikin haastatellaan jonnygurua, selvittää väärinkäsityksiä aika paljon ja taustoittaa ATX 3.0, sen uusia vaatimuksia ja syitä miksei välttämättä nykyiset virtalähteet olekaan ATX 3.0 mukaisia:



Henkkohtaisesti vaikutti siltä, että hieman Jonny vaikuttaa vähätteli koko hommaa, osittain varmasti kun on Corsairin palkkalistoilla ja heidän viralliset ATX 3.0 julkaisut muita jäljessä.

Toinen kommenti littyen Thermaltaken uusiiN GF3-malleihin, ylläolevan haastattelun tekijä on julkaissut oman revikkansa:

En tiedä. Katsoin ton videon pariin kertaan, mutta mun mielestä nuo JG:n jutut oli ihan järkeviä kun se selitti asiat suhteellisen yksinkertaisesti.

Esim tuo Corsairin kaapeli antaa kahdesta virtalähdeen socketista virtalähteen puolesta 960W (40A per socket, 12V-> 2x 40x12 = 960). Tämä siis Corsairin paremmilla virtiksillä alkaen jostain RM-sarjasta. Kaapeli kestäs ilmeisesti 720W jatkuvaa kuormaa (+ varmuuskertoimet). Eli aika turvallinen valinta tuo pitäs olla..
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 817
Aika viileänä käy kortti

Mulle tulee fiilis, että referenssijäähy suunniteltu 600W TGP kortille ja tulikin 450W TGP kortti. Mistä lie johtuu? Gpu:t mitä tuli tehtaalta toimivat paremmin kuin ennusteet, amd:n pelko väheni ja ei kellotettu tappiin, joku muu syy tai useampi syy yhdessä?
 
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
341
Mulle tulee fiilis, että referenssijäähy suunniteltu 600W TGP kortille ja tulikin 450W TGP kortti. Mistä lie johtuu? Gpu:t mitä tuli tehtaalta toimivat paremmin kuin ennusteet, amd:n pelko väheni ja ei kellotettu tappiin, joku muu syy tai useampi syy yhdessä?
Tuli myös uutinen että Titan on kuulemma peruutettu kun se poltteli sulakkeita, virtalähteitä ja itse kortteja oli 2x 12vpwhr liittimellä... Tämä oli moorens law is dead YouTube kanavalla uutis videossa...
 

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 530
Tuli myös uutinen että Titan on kuulemma peruutettu kun se poltteli sulakkeita, virtalähteitä ja itse kortteja oli 2x 12vpwhr liittimellä... Tämä oli moorens law is dead YouTube kanavalla uutis videossa...
Tuon Moore's Law is Dead ja vastaavien youtube-kanavien huhujutut voisi jatkossa jättää suosiolla pois näistä asiaketjuista..
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 817
Tuli myös uutinen että Titan on kuulemma peruutettu kun se poltteli sulakkeita, virtalähteitä ja itse kortteja oli 2x 12vpwhr liittimellä... Tämä oli moorens law is dead YouTube kanavalla uutis videossa...
Mä en usko tuota lähdettä muuten kuin poikkeustapauksissa. Heidän tarvii keksiä uudet lööpit joka viikolle, kun elävät klikeistä. Onhan noita ollut 800W+ biosseja ylikellotustarkoituksiin 30x0 sarjassakin.

Ennemminkin uskoisin, että 4090ti tai titan odottaa rdna3:sta. Tulee ulos, jos sen tarvii suorituskykykruunun pitämiseen/päivitystuote 2023 vuonna. Voi ihan hyvin olla 600W TGP tai 800W TGP riippuen siitä mitä markkinatilanne haluaa/vaatii.
 

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 530
Onhan tossa 4090:n yläpuolella vielä mahdollisuus:

a) Käyttää koko versiota AD102-grafiikkapiiristä
b) Tuplata näyttömuisti 24 -> 48 Gt
c) Nostaa TBP 450 -> 600W

On siis päivän selvää, että sieltä tulee jossain vaiheessa 4090 Ti ja mielestäni spekseissä on varaa varsinkin tuon tuplatun näyttömuistin myötä myös Titanille, vaikka sellaista ei RTX 30 -sarjassa nähtykään. Toisaalta paremmat rahat saa kun tekee kortin Quadrona.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 817
Pro käyttöön julkaistiin rtx 6000. Speksit ulkomuistista, täysi ada piiri, 48GB muistia, 300W

Hypoteettiseen 4090ti:hin vois löytyä myös nopeammat muistipiirit täyden piirin ja isomman virrankulutuksen lisäksi.
 
Liittynyt
17.09.2020
Viestejä
276
Jos hommaa tuon Corsair 600W PCIe 5.0 12VHPWR kaapelin HX1000 eli 1000W viratalähteeseen joka Corsairin infojen mukaan toimii silloin 450W korttien kanssa, niin rajoittaako se sitten sen virran sensepinnien kautta tuohon 450W? Prossuna on Ryzen 5900X ja koneessa ei juuri muita virtaa syöviä osia ole, niin kyllä virtalähteestä pitäisi näyttikselle se 600W riittää. Jos adapterilla 4x PCI-E portista ottaa niin silloinhan se on 600W. Onko tuo erillinen Corsairin piuha siis itseasiassa huonompi vaihtoehto kuin adapteri?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 658
Jos hommaa tuon Corsair 600W PCIe 5.0 12VHPWR kaapelin HX1000 eli 1000W viratalähteeseen joka Corsairin infojen mukaan toimii silloin 450W korttien kanssa, niin rajoittaako se sitten sen virran sensepinnien kautta tuohon 450W? Prossuna on Ryzen 5900X ja koneessa ei juuri muita virtaa syöviä osia ole, niin kyllä virtalähteestä pitäisi näyttikselle se 600W riittää. Jos adapterilla 4x PCI-E portista ottaa niin silloinhan se on 600W. Onko tuo erillinen Corsairin piuha siis itseasiassa huonompi vaihtoehto kuin adapteri?
Ei pitäis olla mahdollista. Ne Sensepinnithän kattoo vaan sen et ollaanko maissa vai ei, ja virtalähteen puolella noi 8-pin liittimet on 99,9% varmuudella identtiset corsairilla, oli sit 850w tai 1200w virtalähde. Ainut mikä saattaa jarruttaa on se et jos ne on rajotettu näyttiksen puolelta silleen et molemmat pinnit ei meekkään maihin, eli homma oltais toteutettu fyysisesti.

Mut oon lähes satavarma et virtalähteen puolelta ei tuu virtarajotetta, Corsairin ilmottamat lukemat on pitkälti vaan suosituksia.
 
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
341
Jos hommaa tuon Corsair 600W PCIe 5.0 12VHPWR kaapelin HX1000 eli 1000W viratalähteeseen joka Corsairin infojen mukaan toimii silloin 450W korttien kanssa, niin rajoittaako se sitten sen virran sensepinnien kautta tuohon 450W? Prossuna on Ryzen 5900X ja koneessa ei juuri muita virtaa syöviä osia ole, niin kyllä virtalähteestä pitäisi näyttikselle se 600W riittää. Jos adapterilla 4x PCI-E portista ottaa niin silloinhan se on 600W. Onko tuo erillinen Corsairin piuha siis itseasiassa huonompi vaihtoehto kuin adapteri?
Itse tarkistaisin ja 3x varmistaisin että pinout on sama... ei ole eka kerta kun porukka on poltellut kortteja yms kun kaapelin pinout ei ole ollut oikea... Pinout voi muuttua jo valmistajan mallisarjojen sisälläkin
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
691
Itse tarkistaisin ja 3x varmistaisin että pinout on sama... ei ole eka kerta kun porukka on poltellut kortteja yms kun kaapelin pinout ei ole ollut oikea... Pinout voi muuttua jo valmistajan mallisarjojen sisälläkin
Eikös tuo piuha ole varmistettu HX-sarjaan toimivaksi? Korjatkaa ihmeessä jos olen väärässä. t. HX1200 omistaja
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 546
Eikös tuo piuha ole varmistettu HX-sarjaan toimivaksi? Korjatkaa ihmeessä jos olen väärässä. t. HX1200 omistaja
Menee kaikkii type3 ja type4 kaapelit omaaviin corsaireihin. Mitään rajoitusta virtalähteen päässä ei ole muutakun tietysti virtiksen omat ylivirta,teho ja oikosulku suojaukset joten näyttis määrää täysin mitä tehoa tuolla otetaan. Ainakin isomman pään hx ax sarjan powereissa on maks 40A per liitin eli yhdestä pci-e liittimestä maks 480W saa revittyä tehoa ennenkun suojaukset puuttuu peliin.
 
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
337
Kyllä se vahvasti näyttää siltä että keskiviikkona ollaan neljän aikaan kovasti osta nappia painelemassa. MSI Suprim Liquid X kiinnostaa kovasti maltillisen kokonsa takia, jos ei natsaa niin sitten Strix. Kotelokaupoille jos ei tuota Suprimia saa, virtalähteenä viime talvena ostettu Seasonicin Focus Gold 850w vielä hetken, prossuna i9 10900k. Mennään vähän "kinthaalla" mutta en nyt vanhan standardin virtalähdettä lähde uutena ostamaan, odottelen että noita uusia "älykkäitä" malleja saapuu laajemmin markkinoille ja sitten kunnollinen. Uskoisin että homma pelaa sen aikaa mitä tarvii. Vanha 2080ti menköön kummipojalle kun se vielä kituuttelee 12genin prossun kanssa vanhalla 1060 3gb:llä :D
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
179
Täysin sama tilanne ja suunnitelmat täällä paitsi prossuna 9700k:D. Arveluttaa vaan tuo liquidin saatavuus, ja kun ilmajäähylliset mallit ei oikein kiinnosta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.02.2021
Viestejä
18
Kyllä se vahvasti näyttää siltä että keskiviikkona ollaan neljän aikaan kovasti osta nappia painelemassa. MSI Suprim Liquid X kiinnostaa kovasti maltillisen kokonsa takia, jos ei natsaa niin sitten Strix. Kotelokaupoille jos ei tuota Suprimia saa, virtalähteenä viime talvena ostettu Seasonicin Focus Gold 850w vielä hetken, prossuna i9 10900k. Mennään vähän "kinthaalla" mutta en nyt vanhan standardin virtalähdettä lähde uutena ostamaan, odottelen että noita uusia "älykkäitä" malleja saapuu laajemmin markkinoille ja sitten kunnollinen. Uskoisin että homma pelaa sen aikaa mitä tarvii. Vanha 2080ti menköön kummipojalle kun se vielä kituuttelee 12genin prossun kanssa vanhalla 1060 3gb:llä :D
Asus suosittelee Strixille 1000w virtalähdettä. Olen melko maallikko itse koneen kasauksen parissa, mutta minua saattaisi jännittää 850w virtalähteen yhteensopivuus tuon kohdalla. Itselläni on alla Fractalin Ion+ 860w virtalähde ja zoomailen lähinnä FE korttia.

Tsekkailin myös mainitsemaasi MSIn AIO:lla varusteltua korttia aiemmin, mutta en oikein Redditiä sun muita palstoja lukemalla saanut selvää kuvaa siitä kuinka tuollainen jäähdytys todellisuudessa pelaa. Itse en kortilta oikein muuta kaipaisi kuin (kohtuullisen) hiljaista melutasoa. Vasta hiljattain undervolttamiseen tutustuneena 3080:n kanssa tunsin saavani tuon puolen kuriin näennäisesti ilman suurempia kompromisseja. Paras olisi tietty jos tuollaiseen tuunaamiseen ei tarvitsisi turvautua.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 111
Asus suosittelee Strixille 1000w virtalähdettä. Olen melko maallikko itse koneen kasauksen parissa, mutta minua saattaisi jännittää 850w virtalähteen yhteensopivuus tuon kohdalla. Itselläni on alla Fractalin Ion+ 860w virtalähde ja zoomailen lähinnä FE korttia.

Tsekkailin myös mainitsemaasi MSIn AIO:lla varusteltua korttia aiemmin, mutta en oikein Redditiä sun muita palstoja lukemalla saanut selvää kuvaa siitä kuinka tuollainen jäähdytys todellisuudessa pelaa. Itse en kortilta oikein muuta kaipaisi kuin (kohtuullisen) hiljaista melutasoa. Vasta hiljattain undervolttamiseen tutustuneena 3080:n kanssa tunsin saavani tuon puolen kuriin näennäisesti ilman suurempia kompromisseja. Paras olisi tietty jos tuollaiseen tuunaamiseen ei tarvitsisi turvautua.
Be Quiet jo ilmoitti 850W:n riittävän heidän kärkipään malleilla.
 
Liittynyt
21.03.2020
Viestejä
192
Onko sulla @Sampsa mitään kotelo suosituksia noille 4090 korteille? Tai lähinnä mitä koppaa käytätte kun ajatte testit noilla mötiköillä
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 817
Mulle alkas kelpaan semmonen ratkaisu missä gpu ja cpu tulisivat omissa koteloissaan. Integroitu hiljainen oma jäähy cpu kotelossa ja gpu kotelossa. Jäis perinteinen pc-kotelo pienemmäksi ja sinne sisään vain emolevy+ssd:t jne. Olis varmaan aika jonku miettiä uusiksi millaisista osista pc kasataan ja onko kaiken kasaaminen yhden pömpelin sisään enää järkevää.
 
Viimeksi muokattu:

Hiikeri

Team Intel
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 952
Ok, taitaa 4090 olla sen verran tehokas verrattuna 4080-16Gb korttiin verrattuna että laitanpa pankkiin pyynnön. Asuntoni (18 vuotta) jo maksettuani niin kait siitä kelpaa osa vakuutena että saan äkkiä pari tonnia "touhu" rahaa.
Pitää heittää tekstiksi että riittääpähän sitten rahat ensi kevääseen asti kun makselee myös sähkö laskuja samoilla rahoilla..
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
2 302
Mulle alkas kelpaan semmonen ratkaisu missä gpu ja cpu tulisivat omissa koteloissaan. Integroitu hiljainen oma jäähy cpu kotelossa ja gpu kotelossa. Jäis perinteinen pc-kotelo pienemmäksi ja sinne sisään vain emolevy+ssd:t jne. Olis varmaan aika jonku miettiä uusiksi millaisista osista pc kasataan ja onko kaiken kasaaminen yhden pömpelin sisään enää järkevää.
Onhan noita ulkoisia gpu-koteloita, kuten Razer core x, toki tarkoitettu ensisijaisesti läppäreille
 

459

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 253

Seasonic tarjoaa tietyille Prime- ja Focus-sarjan 1000W ja 1300W malleille ilmaisen 12VHPWR-kaapelin. Itsellä harmillisesti 850W Prime TX joten tuota tarjousta ei saa hyödynnettyä. Tuleekohan sille edes kaupasta saataville sopivaa piuhaa ettei tarvitse adaptereilla leikkiä jos jonkun pieniruokaisemman 4080:n hankkii. Tehoreserviä on luultavasti liian vähän yli 350W näytönohjaimelle, tappiin asti kellotetun 6800 XT:n ja Vega 64:n se on kestänyt tähän asti ongelmitta penkitettäessä.
 
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
341
der bauer on leikannut tuollaisen nvidia "active adapterin" 4x 8pin to 12VPWHR auki...
Mitenköhän tuon nyt ottaisi eli siellä ei ole oikeasti mitään elektroniikkaa vaan 4 pinnin sense status otetaan 8pin:stä...
Lisäksi nuo kytkemättä olevat johdon pätkät herättää kysymyksiä....
 
Liittynyt
28.09.2019
Viestejä
898
Onhan tossa 4090:n yläpuolella vielä mahdollisuus:

a) Käyttää koko versiota AD102-grafiikkapiiristä
b) Tuplata näyttömuisti 24 -> 48 Gt
c) Nostaa TBP 450 -> 600W

On siis päivän selvää, että sieltä tulee jossain vaiheessa 4090 Ti ja mielestäni spekseissä on varaa varsinkin tuon tuplatun näyttömuistin myötä myös Titanille, vaikka sellaista ei RTX 30 -sarjassa nähtykään. Toisaalta paremmat rahat saa kun tekee kortin Quadrona.
Myös 4090 alapuolella on hieman mahdollisuutta odotella 4080TI, ad103-10750core max - ad102 4090 16200core......
ehkäpä tuo 14900core,20gt gddr6x ja 320bit bus.
Jäisi vain 15 -20% 4090 jälkeen.
Ja 4090 FE mahtuu Lian-li 205 Mesh koteloon,vaikka edessä on arctic 280 freezer, elikkä 100% kotelo.
Tilaa jää ruhtinaalliset 7mm.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
179
Tsekkailin myös mainitsemaasi MSIn AIO:lla varusteltua korttia aiemmin, mutta en oikein Redditiä sun muita palstoja lukemalla saanut selvää kuvaa siitä kuinka tuollainen jäähdytys todellisuudessa pelaa.
Tuossa on AIO jäähdytyksellä toteutettu asus 3080 ti arvostelu. Tuosta saa varmaan aika hyvän käsityksen AIO jäähdytyksen suorituskyvystä gpu käytössä.
 
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
341
Tuossa on AIO jäähdytyksellä toteutettu asus 3080 ti arvostelu. Tuosta saa varmaan aika hyvän käsityksen AIO jäähdytyksen suorituskyvystä gpu käytössä.
Näytti AIO olevan parillakin tekniikka sitellä 4090 testissä, mutta viime aikaiset AIO ongelmat monella valmistajalla ovat vieneet hieman intoa ostaa tuollaista.
Kummiskin ilmajäähyllä jos pysytään 65C niin en näe itse ainakaan tarvetta AIO:lle. Eri asia olisi jos AIO:lla saadaan 20 astetta alemmat lämmöt.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 086
der bauer on leikannut tuollaisen nvidia "active adapterin" 4x 8pin to 12VPWHR auki...
Mitenköhän tuon nyt ottaisi eli siellä ei ole oikeasti mitään elektroniikkaa vaan 4 pinnin sense status otetaan 8pin:stä...
Lisäksi nuo kytkemättä olevat johdon pätkät herättää kysymyksiä....
Eiköhän nuo Sense1 ja 2 mene 8pin sense pinneihin(*) eli kytkettäessä asettuu maihin joka mahdollistaa näyttiksen up-to 600W tehonkäytön. Kytkemättä olevat johdonpätkät näyttää olevan Sense 3 ja 4 eli CARD_PWR_STABLE sekä CARD_CBL_PRES jotka ovat optionaalisia kytkennän kannalta. Sense3 kautta näyttis voi varoittaa poweria että se on viallinen ja Sense4 kertoo powerille että näyttis on olemassa. Turhia siis. Eiköhän joku "skandaali" tule myöhemmin ihan näissä "aidoissa" ATX3.0 powereissa kun joku huomaa että Sense3 ja 4 pinnit powerin päässä ei menekkään mihinkään vaan terminoituu vaan runkoon tjms.

* Katso kuva
1665324057959.png
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
179
Näytti AIO olevan parillakin tekniikka sitellä 4090 testissä, mutta viime aikaiset AIO ongelmat monella valmistajalla ovat vieneet hieman intoa ostaa tuollaista.
Kummiskin ilmajäähyllä jos pysytään 65C niin en näe itse ainakaan tarvetta AIO:lle. Eri asia olisi jos AIO:lla saadaan 20 astetta alemmat lämmöt.
Minua kiinnosta enimmäkseen hiljaisuus ja hukkalämmön suoraan ulos kotelosta puhaltaminen. Aiemman noctuan tuulettimella varustetun 2080ti sea hawkin jälkeen, ilmajäähdytteinen 3080 tuf kuulosti häiritsevän äänekkäältä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
337
Asus suosittelee Strixille 1000w virtalähdettä. Olen melko maallikko itse koneen kasauksen parissa, mutta minua saattaisi jännittää 850w virtalähteen yhteensopivuus tuon kohdalla. Itselläni on alla Fractalin Ion+ 860w virtalähde ja zoomailen lähinnä FE korttia.

Tsekkailin myös mainitsemaasi MSIn AIO:lla varusteltua korttia aiemmin, mutta en oikein Redditiä sun muita palstoja lukemalla saanut selvää kuvaa siitä kuinka tuollainen jäähdytys todellisuudessa pelaa. Itse en kortilta oikein muuta kaipaisi kuin (kohtuullisen) hiljaista melutasoa. Vasta hiljattain undervolttamiseen tutustuneena 3080:n kanssa tunsin saavani tuon puolen kuriin näennäisesti ilman suurempia kompromisseja. Paras olisi tietty jos tuollaiseen tuunaamiseen ei tarvitsisi turvautua.
Turha tuota virtalähteen riittävyyttä murehtia/pelätä, jos ongelmia ilmenee niin sitten hakee/tilaa paremman. Yleensähän jos virtalähde loppuu kesken käytön niin se sammuttaa järjestelmän. Jos mitään epämääräisyyttä ilmenee niin lampsin heti hakemaan "vanhan standardin" järeän virtalähteen mutta jos tuntuu pelaavan ok niin sitten odottelen vuodenvaihteeseen ja ostan uuden virtalähteen vasta sitten. Tarvitsee virrankulutusmittari kytkeä vaihteeksi powerin ja pistorasian väliin ja tehdä vähän viime hetken vertailua mitä nykyinen setuppi vie ja sitten uuden kortin kanssa sama homma. Eihän se absoluuttista totuutta kerro mutta antaa hyvää osviittaa ja ottaa rinnalle vielä vaikka HWinfolla tehdyt mittaukset.

Ymmärtääkseni tuo MSI:n Liquid on samanlainen ratkaisu kuin nuo ovat ennenkin olleet - eli vähintään ytimen peittävä blokki+pumppu. Siitä sitten letkut kennolle ja jäähdytys siellä. Itse kortissa oleva tuuletin puhaltaa blower-tyylillä kortin kuorien läpi takalevystä läpi ulos ja jäähdyttää tällä muisteja/virransyöttöä.

Mutta ilmeisesti tosiaan hiljaisia ja tehokkaita jäähdytyksiä näissä ilmallakin.
 
Liittynyt
07.02.2021
Viestejä
18
Mielelläänhän sitä kallistuisi FE:n suuntaan säästäen muutaman sata euroa mikäli melutasot on aisoissa. Selviääpähän pian.
 

P c L A Y E R

Team Ryzen
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
4 561
Outoa ettei tämän INNO3D GeForce RTX 4090 iCHILL Black AIO:sta ole mitään kuvaa esim. proshopin sivuilla, mutta ilmeisesti siinä kuitenkin on 240mm radi.

edit. valmistajan sivulta sentää löytyi jotain kuvia:

INNO3D GeForce RTX 4090 iCHILL Black
No niinpä näkyy AIO olevan. Itsekkin kattelin proshopin sivuilta tätä ja aattelin, että on vaan joku blokillinen custom loppuun kytkettävä malli, kun radia ja letkuja ei näkynyt. Ilmeisesti tuo on kuitenkin irroitettava tuo radi. Tämä malli kyllä kiinnostaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
308
No niinpä näkyy AIO olevan. Itsekkin kattelin proshopin sivuilta tätä ja aattelin, että on vaan joku blokillinen custom loppuun kytkettävä malli, kun radia ja letkuja ei näkynyt. Ilmeisesti tuo on kuitenkin irroitettava tuo radi. Tämä malli kyllä kiinnostaa.
Samoin, mukavan pelkistetty design. Täällä oli lisää kuvia ja tietoja: videocardz.net

Ja noillahan on myös custom looppiin kytkettävä malli: ICHILL FROSTBITE
 
Liittynyt
08.08.2017
Viestejä
118
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
4 026
Minä en todellakaan akaisi etukäteen ostelemaan mitään 1600W virtalähteitä, ennen kun on kunnolla testattu, että nämä oikeasti vaatii noin järjettömiä lähteitä. Edellenkään mikään valmistaja ei suositukissaan ole merkannut yli 1000W lähdettä 4090:n suosituksiin. Ihan sama mitä joku Seasonicin tai Corsairin hemmo twiittailee.

Tottakai Poweri valmistajat haluaa myydä noita törkykalliita lähteitään, mutta kyllä kannatatuisi vähän odotella oikeita testejä, ennen ku jotain 500€ 1600W virtalähdettä alkaa ostelemaan. Kiva sitten huomata, että se 200€ 1000W olisi riittänyt enemmän kun riittävästi.
Itse kans olen vähän skeptinen tähän poweri asiaan. Sen verran kiinnosti tietää et sopiiko tuo Corsair 12v adapteri tohon nykyseen sf750 platinum poweriin ja sopiihan se. Sillä sitten sais "vaan" 350w ulos...kiva olisi tietää tuon ja 450w ja myös 600w tehoeron, käytännössä. Voi olla ero silti aika pieni, ainakin kahden ensimmäisen watti määrän suhteen.
Harmi kun en huomannut kysyä että sopiiko se johto tohon, vähän jo vanhempaan AX1200 Corsuuni. No ainakin adapterilla siitä pitäisi helposti saada 4090selle watteja :thumbsup: Onneksi asiat selviää jo ensi viikolla :D
 
Liittynyt
14.03.2020
Viestejä
142
Ok, taitaa 4090 olla sen verran tehokas verrattuna 4080-16Gb korttiin verrattuna että laitanpa pankkiin pyynnön. Asuntoni (18 vuotta) jo maksettuani niin kait siitä kelpaa osa vakuutena että saan äkkiä pari tonnia "touhu" rahaa.
Pitää heittää tekstiksi että riittääpähän sitten rahat ensi kevääseen asti kun makselee myös sähkö laskuja samoilla rahoilla..
Tarvitset vielä tontun pelihuoneen jäähdytyslaitteistoon...
 
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
341
Törmäsin tällaiseen redditissä ja veikkaan että joillekkin on hyötyä tästä...
AIB korttien mitat yms kootusti
 
Liittynyt
31.07.2018
Viestejä
470
Aorus Master 4090 ei näemmä mahdu Lian Li O-11 Dynamiciin. Tulee ikäviä yllätyksiä useammalle premium-kotelon lähiaikoina ostaneelle.
011 Dynamic XL ei välttämättä tuo helpotusta jos nämä suunnittelusta kertovat kommentit pitää paikkaansa: "seems the XL has 169mm of GPU width support, and the AORUS 4090 is only 163mm wide." "163mm but the power cables will protrude another 15mm."
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
1 127

Seasonic tarjoaa tietyille Prime- ja Focus-sarjan 1000W ja 1300W malleille ilmaisen 12VHPWR-kaapelin. Itsellä harmillisesti 850W Prime TX joten tuota tarjousta ei saa hyödynnettyä. Tuleekohan sille edes kaupasta saataville sopivaa piuhaa ettei tarvitse adaptereilla leikkiä jos jonkun pieniruokaisemman 4080:n hankkii. Tehoreserviä on luultavasti liian vähän yli 350W näytönohjaimelle, tappiin asti kellotetun 6800 XT:n ja Vega 64:n se on kestänyt tähän asti ongelmitta penkitettäessä.
Tähän liittyen Seasonic vastasi kysymykseeni että tuo kaapeli tulee erillismyyntiin "at a later time, end of this year". (oma TX-1000 on liian vanha ilmaistarjoukseen)

Toimiiko TX-850 kanssa virallisesti tai epävirallisesti, sitä en tiedä.
 
Liittynyt
01.12.2020
Viestejä
81
Milloin Nvidian osalta nda loppuu ja on virallisia testituloksia luvassa? Yli huomenna (12.10) tulee myyntiin, että tuleekohan ennen sitä? :)
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 562
Viestejä
4 166 462
Jäsenet
70 423
Uusin jäsen
ngocminh247

Hinta.fi

Ylös Bottom