Itsehän odotan AMD julkistusta ensin ja sitten päivitellään, ei väliä kumman leirin kortti koneessa.
Ilmeisesti mietit 4080 tason korttia? 4090 vastaan AMD:llä taida olla mitään tulossa?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Itsehän odotan AMD julkistusta ensin ja sitten päivitellään, ei väliä kumman leirin kortti koneessa.
"Joku".Joku testaillut ovien takana:
To celebrate the game's release, NVIDIA boasted some impressive performance figures registered with the brand new GeForce RTX 4000 Series graphics cards. The top-of-the-line RTX 4090 runs Overwatch 2 at over 500 FPS at 1440p resolution, while the RTX 4080 16GB reaches 368FPS and the RTX 4080 12GB almost gets to 300FPS. That's roughly 50 frames per second more than the previous generation's RTX 3080.
Ja toisten ovien takana joku piri-pää puhunut josko tulevaisuudessa AMD:ltä 2xGPUn kortti? Heillä kun nyt vuosien kokemusta chiplet-tyylisistä sirujen yhdistämisistä tuolla CPU-puolella.. Säkki tolkulla suolaa..4090 vastaan AMD:llä taida olla mitään tulossa?
Alkaen 1129e ihan virallisesti.EDIT: 4080 12GB tulee todennäköisesti maksamaan yli tonnin Suomessa
Itse ajattelin päivittää 3080ti -> 4090, ihan vaan koska mahdollista.
Ihmettelen kyllä AMD vuotojen vähäisyyttä näin lähellä nVidian myynnin alkua. Minun järjellä kannattais jotain vuotaa, sillä sais jyrsittyä nVidia ostajien uskoa tehokkaasti, varsinkin kun 4080 sarjan hinta-laatusuhde on mitä on. Onhan tässä toki vielä aikaa ennen 80-sarjan myyntiin tuloa, mutta pistää miettimään onko AMD:llä kuitenkaan mitään tajunnan räjäyttävää tulossa.
Tämä on tämmöselle tietotekniikkanörtille mielenkiintosta aikaa!
Eikö lie paras hetki ensi viikon alussa tulla niitä vuotoja juuri ennen 4090 myyntiin tuloa...
"Taktisesti" hinnat on jätetty pois näkyvistä.Joku testaillut ovien takana:
Toivottovasti ei tule kahden liittimen kortteja, tarvii 2 virtalähdettäkin sitten
No varmasti Strixin saa kulkemaan kovempaa. TUFfi todennäköisesti (en ole kuvia tutkinut) 3x8pin ja bioksesta saa vain hieman Power Limittiä nostettua ettei VRM sula.Osaako joku sanoa, että onko mitään eroa käytännössä kun tossa asuksen 4090 tuffissa on 10+4 power phases ja strixissä 24+4? Kellotuuko paremmin/stabiilimmin?
Vaikka se 8-pin onkin speksattu 150w tehoille, niin siitä voi kyllä ottaa reilusti enemmänkin ilman riskiä et mitään oikeastaan tapahtuu. Oletuksena siis et on ees jokseenkin laadukas virtalähde ja kaapelit ei oo ihan päin vittua tehty. Vaikka vedettäis ihan täysin speksien sisällä, niin tollanen 3x8-pin antaa 450w jo itessään ja 50-75w tulee sit PCI-E slotista. Jos noitten kasipinnisten kautta imasee yhteensä joku 100w enemmän niin ei se kyllä missään oikeen tunnu.Virtalähteen tehojen vai liittiminen määrän kautta vai? Mun mielestä olisi just parempi että niitä isoja liittimiä olisi kaksi, siis paremmissa malleissa.
Jos nuo tehokkaammat ovat vaikka sen 600W, niin varsinkin kaikille niille jotka käyttää vanhantyyppistä virtalähdettä, sen ottaminen 3x8 pin on paljon huonompi kuin jos sen ottaisi 2x 3x8pin. Toki varmaan tyypillinen 4090 ostaja saattaisi hyvin haluta myös päivittää sen virtalähteen, mutta kun noita on oikeasti ollut vasta vähän saatavilla, niin monella luultavasti on vielä vanhantyyppinen jonka kanssa joutuu käyttää noita haaroitinjohtoja.
Toisaalta Sampsan videolla ainakin 4090 FE:n haaroitin oli 4x8 pin jonka luulisi riittävän hyvin, kun tuollaista voi syöttää 3-4 modulaarisella johdolla. Ehkä vain ne vanhemmat haaroitinjohdot oli 3x8 pin.
Samaa mieltä ja tämän mukaan olen itsekin elänyt vuosikaudet, mutta mun ongelma tässä uudessa liittimessä on nimenomaan tuo näytönohjaimeen kiinni tuleva 12-pin. En oikein luota siihen, että rankasti ylikellotetun kortin ~800W virrankulutus olisi turvallinen lukema vetää tuosta käytännössä 2x 8-pin liitintä vastaavasta lävitse. 400W yhdestä kasipinnisestä alkaa nimittäin jo omaankin korvaan kuulostamaan melko hurjalta. Aikaisempien sukupolvien korteissa olen mielelläni maksanut hieman extraa huippumalleista, joissa virtaliittimiä on tarpeeksi varmistamaan turvallinen käyttö vaikka virrankulutus ylittäisikin suunnitellun, nyt tälläistä vaihtoehtoa ei enää ole vaikka kuinka maksaisi itsensä kipeäksi.Jos noitten kasipinnisten kautta imasee yhteensä joku 100w enemmän niin ei se kyllä missään oikeen tunnu.
Joo, eihän tossa 12-pin liittimessä tosiaan oo kun se 6 kpl +12v pinnejä ja perinteisessä 8-pin niitä on se kolme, eli käytännössä joo se on vaan 2x8-pin, eikä ne pinnit tai piuhat ainakaan paksumpia ole.Samaa mieltä ja tämän mukaan olen itsekin elänyt vuosikaudet, mutta mun ongelma tässä uudessa liittimessä on nimenomaan tuo näytönohjaimeen kiinni tuleva 12-pin. En oikein luota siihen, että rankasti ylikellotetun kortin ~800W virrankulutus olisi turvallinen lukema vetää tuosta käytännössä 2x 8-pin liitintä vastaavasta lävitse. 400W yhdestä kasipinnisestä alkaa nimittäin jo omaankin korvaan kuulostamaan melko hurjalta. Aikaisempien sukupolvien korteissa olen mielelläni maksanut hieman extraa huippumalleista, joissa virtaliittimiä on tarpeeksi varmistamaan turvallinen käyttö vaikka virrankulutus ylittäisikin suunnitellun, nyt tälläistä vaihtoehtoa ei enää ole vaikka kuinka maksaisi itsensä kipeäksi.
Vaikka se 8-pin onkin speksattu 150w tehoille, niin siitä voi kyllä ottaa reilusti enemmänkin ilman riskiä et mitään oikeastaan tapahtuu. Oletuksena siis et on ees jokseenkin laadukas virtalähde ja kaapelit ei oo ihan päin vittua tehty. Vaikka vedettäis ihan täysin speksien sisällä, niin tollanen 3x8-pin antaa 450w jo itessään ja 50-75w tulee sit PCI-E slotista. Jos noitten kasipinnisten kautta imasee yhteensä joku 100w enemmän niin ei se kyllä missään oikeen tunnu.
Juu, ei tämä tavalliselle käyttäjälle tai edes peruskellottajalle tietenkään mikään ongelma ole. Mä puhuinkin nimenomaan tuosta shuntmod/XOC BIOS meiningistä, ja siksi olenkin huolissani kun kyseessä on niin marginaalinen käyttötapa, että tuskin ketään kiinnostaa tehdä asialle mitään. HOF kortteja ei käytännössä saa ostettua, varsinkaan EU-alueelta, joten se ei ole realistinen ratkaisu ongelmaan. No, ei muuta kun itse testailemaan 2600€ kortilla. ""Joo, eihän tossa 12-pin liittimessä tosiaan oo kun se 6 kpl +12v pinnejä ja perinteisessä 8-pin niitä on se kolme, eli käytännössä joo se on vaan 2x8-pin, eikä ne pinnit tai piuhat ainakaan paksumpia ole.
Mut veikkaan ite et kaikki 4090 kortit jää max 600w ellei sit ala jotain kikkailemaan shuntmodien tjsp kanssa. Kyllähän Kingpin-malliston lisäks Galax on kanssa tehny noita övereitä kortteja Hall of Fame-brändin alle.
Kuvassa 3090 ti HOF, 2x 12pin liittimillä. Jos tekevät samanlaisen 4090 kortin niin tossa sitten jo varmaan saakin powerlimittiä korkeemmalle kun 600w, mut toisaalta jos myös ihan rehellisiä ollaan niin jo tollanen 600w lämpökuorma on jo aika helvetisti ilmalle, vedelläkin alkaa varmaan jo vaatimaan jytäkämpää jäähdytystä jos haluaa vedenlämmöt pitää alle 40c.
Mut nää hommat näkee sit julkasussa viimekädessä. En ite kuitenkaan jaksa uskoa et nää kortit kovinkaan järkevästi ainakaan skaalautuu siitä 450w ylöspäin, ainakaan sen vertaa et kannattais se 150w enemmän virtaa syöttää. Ois toki kiva olla väärässäkin ja huomata et se on rajattu 450w ihan vaan sen takia ettei kortit keitä kiinni jossain fractalin umpeen muuratuissa uuneissa samontein ja "ilmasta" lisätehoa on tarjolla vaan powerlimittiä nostamalla.
Joo no toki jos on halua mennä yli sen 600w niin sit varmaan joutuu kyllä shunttaamaan, mikä on varmaan vielä toistaseks myös mysteeri et miten se näillä korteilla onnistuu kun toi liitin on tosiaan muuttunu et montako resistoria siinä nurkilla sit on. Mut ottaen huomioon et noista oli jo raportteja et huonosta kontaktista ottaa noi kaapelit vähän lämpöä niin en tiiä lähtisinkö kokeilee onnea asian kanssa, jos ei muuta niin kotivakuutus ois aika hyvä olla aika helvetin hyvässä kondiksessaJuu, ei tämä tavalliselle käyttäjälle tai edes peruskellottajalle tietenkään mikään ongelma ole. Mä puhuinkin nimenomaan tuosta shuntmod/XOC BIOS meiningistä, ja siksi olenkin huolissani kun kyseessä on niin marginaalinen käyttötapa, että tuskin ketään kiinnostaa tehdä asialle mitään. HOF kortteja ei käytännössä saa ostettua, varsinkaan EU-alueelta, joten se ei ole realistinen ratkaisu ongelmaan. No, ei muuta kun itse testailemaan 2600€ kortilla. ""
Itse tykkään aina päivitellä viimeisimpää rautaa mutta nyt on kyllä näyttisten hinnat lähteneet niin käsistä ettei tässä ole enää vain mitään järkeä. Näytönohjain on komponenttina perinteisesti ylivoimaisesti nopeimmin vanheneva komponentti ja on kuitenkin vain yksi osa tietokoneen kokoonpanoa. Voodoo1/Riva128 -ajoista on tullut "3d-kiihdyttimiä" hankittua ja hinnat ovat vuosi vuodelta nousseet. Liekö NVIDIAn johto sitä mieltä, että vanhoihin kortteihin verrattuna lisänopeudesta maksetaan aina vain lisää rahaa vanhaan verrattuna eikä vain korvata uudella sukupolvella? Kun myytiin kryptobuumissa järjettömillä hinnoilla niin se voisi jatkua? Minulla ollut vaikka minkälaisia virityksiä vuosien varrella esim. 3x8800Ultra, 3xGTX285, 4xGTX580, 2xTitanX/2xTitan X Pascal, 2x1080TI, jne..
No, itse olen kyllä sitä sukupolvea jolle oli tärkeintä että peli ylipäätään lähti käyntiin ja joku 20 fps 3D-kiihdytetty peli oli jotain aivan mullistavaa. Samalla mentaliteetilla pelailen ihan tyytyväisenä nykyäänkin vaikka 30 fps jos peli vain on hyvä, kilpapelit on sitten asia erikseen. Pelaan myös pelejä ihan laidasta laitaan 1990-2022 väliltä ja osa peleistä ei sisällä edes mitään 3D-grafiikkaa. Siten en varmasti ole ihan kohderyhmääkään. Harrastusmielessä näitä on kuitenkin aina tullut päiviteltyä että pelikone olisi uusinta rautaa mutta minun kukkaroni ei yksinkertaisesti enää ole valmis. Ennemmin hukkaan rahat muualle kuin uusimpiin näytönohjaimiin.
Jos kilpailijat pistävät onnistuneesti kampoihin, niin myös se voi pakottaa laskemaan hintoja. Nyt kuitenkin merkittävä kilpailijakin on muutaman kuukauden myöhässä ja toinen taas ei oikein kyennyt..
NVIDIA GeForce RTX 4080 16GB | 17465 (100%) |
---|---|
NVIDIA GeForce RTX 3090 Ti | 14007 (80%) |
NVIDIA GeForce RTX 3090 | 12607 (72%) |
NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti | 12457 (71%) |
NVIDIA GeForce RTX 3080 12GB | 11593 (66%) |
NVIDIA GeForce RTX 4080 16GB | 13977 (100%) |
---|---|
NVIDIA GeForce RTX 3090 Ti | 10709 (77%) |
NVIDIA GeForce RTX 3090 | 10293 (74%) |
NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti | 10042 (72%) |
NVIDIA GeForce RTX 3080 12GB | 9358 (67%) |
Toisaalta jos on ollut noinkin "järkevä" setti kun 4*GTX580 koneessa, niin en näe hirveästi eroa esim 4090:n hankintaan. Melkein pitäisin ensin mainittua järjettömämpänä koska eihän noi nyt skaalautunut mitenkään järkevästi enää 2:n kortin jälkeen. Noi 4*580 on hinnaltaan ollut kuitenki yli 2k€, jos uutena Suomesta ostettu.
Ei siinä etteikö itseäkin tympisi nämä korkeat hinnat.
Hi...
Noticed that Seasonic uses 2x 8 pin connectors for 12VHPWR.
Are these cables rated for the 600w what is maximum on the 12VHPWR connector?
Thank you for contacting Seasonic.
Our 12VHPWR cable is set for 600W. Made of 16AWG wires, high current terminal so all good to be used with new RTX.
Any other question, please let us know.
Thank you.
Joo kyllä, mutta yksittäisen näyttiksen hinta oli hieman yli 500 euroa. Uutena ei kyllä tullut kaikkia ostettua.
Eipä tässä nykysessä tilanteessa oo mitään tarvetta päivittää 3080 tai 3090 korteista pois. Jos siis puhtaasti pelikäyttöön tulossa.
Joo, totta. Tarvii kyllä olla laseissa jo aika jäätävää resoa tossa vaiheessa myöskin.
Kysyin varsin Seasonicilta niiden virtalähteen 12VHPWR kaapeloinnista
Jostakin luin että Seasonic olisi sanonut TX-1600:n olevan ATX3.0 speksit täyttävä 1000W asti ja sen jälkeen menee 2.5 speksin mukaan. Liittyisikö jotenkin tuohon että 12VHPWR olisi rajattu 450W kun "oikeaa tehoa" vain 1000W.Kaapeli on mitoitettu 600W, mutta esimerkiksi uusi Prime TX-1600W virtalähde käytössä seasonic lupaa vain 450W tuon 12VHPWR liittimen kautta.
PRIME TX-1600 / PX-1600 conforms with ATX 3.0 and PCIe5.0 up till 1000 W
PRIME TX-1300 conforms with ATX3.0 and PCIe5.0 up till 850 W
Eli siis 1,5kk myöhässä.Ei se mitään myöhässä, se mitä sijoittajille on kerrottu pätee yhä. Lippulaivamallisen saatavuudessa taitaa olla 1.5kk ero, hitaammissa varmaan pienempi (4080:t tulee joskus marraskuussa).
Corsairille on tullut letkuja varastoon ja tilattavaksi. https://www.corsair.com/eu/en/Categories/Products/Accessories-|-Parts/PC-Components/Power-Supplies/600W-PCIe-5-0-12VHPWR-Type-4-PSU-Power-Cable/p/CP-8920284
Pari screenshottia 4090:sta ja kellottelusta.
"According to the screenshots posted on Bilibili, the RTX 4090 can run at 3.0 GHz and 425.6W or at 2.64 GHz and 615.8W. Both results are extreme for any GPU, but as shown, clearly achievable with RTX 4090. It looks like the leaker used MSI Kombustor for both tests. The 3.0 GHz clock was performed with the default test called “msi-01” and 616W was recorded workload called “Furmark-donut”. The latter is much more power hungry."
616W karvarinkulassa on kyllä aika miehekästä, 3Ghz ja 425W oli vähän järkevämmällä kuormalla.
Itse tykkään aina päivitellä viimeisimpää rautaa mutta nyt on kyllä näyttisten hinnat lähteneet niin käsistä ettei tässä ole enää vain mitään järkeä. Näytönohjain on komponenttina perinteisesti ylivoimaisesti nopeimmin vanheneva komponentti ja on kuitenkin vain yksi osa tietokoneen kokoonpanoa.