NVIDIA GeForce RTX 4090 & 4080 -ketju (Ada Lovelace)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Niin paljonkos ne oli? :D
Riippuu mitkä postikulut valitset. Siitä vaan täyttämään laskuria, ei ole rakettitiedettä.
10 USD postikuluilla näyttäisi olevan Tullin arvion mukaan noin 44 € tuotteelle tuleva loppuhinta, josta alle 9 € veroa.
 
Viimeksi muokattu:
Suositteli ostamaan suoraan ATX-3 powerin ja käyttämään sitä. Noin lyhyesti kerrottuna. Nvidian kaapelissa max irroitus/kiinnitys kerrat rajoitettu 30.

Kiva kun aikanaan myyt kamoja eteenpäin, niin pitää vissiin tietoihin kirjoittaa montako kertaa kaapelia irroittanut/kiinnittänyt. :hmm:

Meneekö sitten takuu tai jotain...
30 sykliä, kuten esim. Molexin minifit jr liittimissä. Siis kaikki muut virtaliittimet, kuten 6/8 pinninen pcie-liitin.
Suosittelen vähän vielä tutkimaan asiaa.
 


TL;DW:
  • Nvidialta ei ole vielä saatavilla virallista lausuntoa, tutkivat asiaa yhä.
  • Igor's Labin adapterin kaapeleissa oli jostain syystä 150V kestolla merkityt piuhat kun taas GN on 300V kestolle merkinnät.
  • Igorin kaapeli on eri kuin GN. Eri tavalla kolvattu yhteen, 150V vs 300V yms.
  • GN pyytää 4090 omistajia lähettämään tietoja adaptereistaan, eli onko niissä 150V kaapelit ja toimivatko ne vai eivät. Jos eivät, onko kellotettu, kuinka pitkään käytetty yms.
  • GN kokeili tehdä tarkoituksella huonon kaapelin ja silti ei mitään ongelmaa 8h käytön jälkeen.
  • Lämmöt huonolla kaapelilla vs normaalilla olivat korkeammat, mutta ei vielä mitään hälyttävän suurta eroa.
  • Samaten huonosti kiinnitetyn kaapelin testaaminen oli haastavaa, koska toimivan ja ei toimivan liitännän raja oli pieni.
GN ei tunnu antavan muuta kuin yhden teorian lisää, eli että joku adapterien valmistaja on tehnyt ne väärällä speksillä tai laittanut väärän mallin näytönohjainvalmistajille.
 
Keräilin illan ratoksi niitä harvoja 4090-alivoltituslukemia, mitä ei-anonyymeistä lähteistä jo löytyi.

Optimum Tech: 2745MHz@945mV (RTX 4090 FE)
Tech YES City: 2820MHz@950mV (Colorful iGame RTX 4090 Vulcan OC)
GPUReport: 2505MHz@865mV (Gigabyte RTX 4090 Gaming OC)
Jagat Review: 2445MHz@850mV & 2775MHz@950mV (MSI RTX 4090 Suprim X)
HardwareDealz: 2700MHz@925mV & 2850MHz@975mV (Asus RTX 4090 STRIX OC)
FR33THY: 2715MHz@935mV (Gigabyte RTX 4090 Gaming OC)
LTT: 2790MHz@975mV (MSI RTX 4090 Suprim X)

Tulokset käppyränä ja trendline piirrettynä:

1666774754910.png


Otos on tässä vielä pieni, mutta kun heitän oman korttini tuloksen mukaan (Gigabyte RTX 4090 Windforce, 2665MHz@900mV) ja poimin pari vähemmän virallista foorumipostausta samaan pakettiin, niin tässä omia johtopäätöksiäni:

1. Ainakin välillä 850mV-975mV taajuus skaalautuu käytännössä lineaarisesti jännitteen mukaan.
2. Hajonta piirien välillä on erittäin pientä.
3. Eri valmistajien, eri korttimallien tai eri versioiden (OC vs non-OC) erot on luultavasti täysin olemattomia.

Kunhan tuloksia kertyy lisää, niin enköhän päivitä sekä käppyrää että johtopäätöksiäni jossain vaiheessa.

Edit: Lisätty FR33THY tuloksiin ja graafiin, osuu erittäin lähelle alkuperäistä trendlinea.

Edit 2: Lisätty Linus Tech Tipsin tulokset: Kyseessä ensimmäinen janan alapuolelle selkeämmin jäävä tulos, tosin Linus nosti jännitettä suht ronskisti 950->975mV kun alempi osoittautui epävakaaksi. Lisäksi testinä CP2077 eli kunnon RT-kuorma, joissain muissa tuloksissa testit helpompia.

Nostan oman viestini ylös, koska olen lisäillyt joitain alivoltitustuloksia sitten alkuperäisen viestin. Lisäksi on kertynyt omaa kokemusta ja dataa aika paljon lisää. Kirjoittelen varmaan viikolla enemmänkin, mutta nopeana huomiona: ainakin omassa sirussa rasterointi ja säteenseuranta on kaksi aivan eri maailmaa. Samalla jännitteellä on vakaissa kelloissa niin iso ero noiden välillä, että harkitsen ihan vakavissaan kahden eri profiilin tekemistä. Kun luette netistä Time Spyllä tehtyjä kellotus- tai alivoltitustuloksia, niin ei tosiaankaan kannata pettyä, jos oma kortti ei olekaan kaikessa vakaa vastaavilla lukemilla. Myöskään nuo oheisessa viestissä käppyrässä olevat lukemat eivät ole tästä syystä vertailukelpoisia, koska osa lukemista on saatu rasterointikuormalla. Ainakin Tech YES Cityn, GPUReportin ja Fr33THYn tuloksiin kannattaa suhtautua varauksella, koska videotodisteiden mukaan näissä ei ole testattu RT-kuormalla.

Omalla kortillani Port Royal- ja Time Spy -vakauden välillä on eroa neljä binniä. Siis 4 x 15 MHz = 60 MHz. Time Spy ei siis kelpaa alkuunkaan pelivakauden testiksi. Sen sijaan Port Royal on todellakin hyvä vakaustesti ainakin itselläni. Jos on kipatakseen, niin se kippaa useimmiten jo ekalla ajolla, tai aivan viimeistään toisella. Kaksi onnistunutta Port Royal -ajoa -> ei kaatuilua missään muualla (ml. Metro EEE, Dying Light 2, Cyberpunk 2077, Guardians of the Galaxy).

Ai joo, ja adapterikaaoksen vuoksi itselläni käytössä nyt pienin mahdollinen jännite, jota kortti suostuu pitämään, eli 865mV jolla RT-vakaat kellot 2505MHz. Vie muuten silti enimmillään noin 350W, kun oikein puskee. Tyypillisesti pelikuormalla silti noin 300W.
 
Hardwareluxxilla jo pientä otantaa liikkeellä olevista adaptereista:


Tämän hetkinen tilanne:

Screenshot 2022-10-30 at 18-43-26 Welche 12VHPWR-Adapter habt ihr.png
 

Hyvin se 4090 TUF kulkee, tässä testissä 127% nopeampi kuin vanha 3080. Itse vedän vain nupit kaakkoon, ei mikään alivoltitus ja tehorajoitus kiinnosta
 
Nostan oman viestini ylös, koska olen lisäillyt joitain alivoltitustuloksia sitten alkuperäisen viestin. Lisäksi on kertynyt omaa kokemusta ja dataa aika paljon lisää. Kirjoittelen varmaan viikolla enemmänkin, mutta nopeana huomiona: ainakin omassa sirussa rasterointi ja säteenseuranta on kaksi aivan eri maailmaa. Samalla jännitteellä on vakaissa kelloissa niin iso ero noiden välillä, että harkitsen ihan vakavissaan kahden eri profiilin tekemistä. Kun luette netistä Time Spyllä tehtyjä kellotus- tai alivoltitustuloksia, niin ei tosiaankaan kannata pettyä, jos oma kortti ei olekaan kaikessa vakaa vastaavilla lukemilla. Myöskään nuo oheisessa viestissä käppyrässä olevat lukemat eivät ole tästä syystä vertailukelpoisia, koska osa lukemista on saatu rasterointikuormalla. Ainakin Tech YES Cityn, GPUReportin ja Fr33THYn tuloksiin kannattaa suhtautua varauksella, koska videotodisteiden mukaan näissä ei ole testattu RT-kuormalla.

Omalla kortillani Port Royal- ja Time Spy -vakauden välillä on eroa neljä binniä. Siis 4 x 15 MHz = 60 MHz. Time Spy ei siis kelpaa alkuunkaan pelivakauden testiksi. Sen sijaan Port Royal on todellakin hyvä vakaustesti ainakin itselläni. Jos on kipatakseen, niin se kippaa useimmiten jo ekalla ajolla, tai aivan viimeistään toisella. Kaksi onnistunutta Port Royal -ajoa -> ei kaatuilua missään muualla (ml. Metro EEE, Dying Light 2, Cyberpunk 2077, Guardians of the Galaxy).

Ai joo, ja adapterikaaoksen vuoksi itselläni käytössä nyt pienin mahdollinen jännite, jota kortti suostuu pitämään, eli 865mV jolla RT-vakaat kellot 2505MHz. Vie muuten silti enimmillään noin 350W, kun oikein puskee. Tyypillisesti pelikuormalla silti noin 300W.
Millä alivoltitusasetuksilla kannattaisi lähteä liikkeelle tai missä olisi "melkein takuuvarma" väli, jolla toimii kaatuilematta? Jos siis adapteriongelmia ei lasketa mukaan.

PNY 4090 tulossa toivottavasti ensi viikolla ja menossa NR200P koppaan SF750 virtalähteen pyöritettäväksi, joten alivoltitus tulee tarpeeseen eikä ole tavoitteena saada mitään kellotusennätyksiä tai puristaa viimeisiä irti vaan hakusessa about vakioperformanssia vähemmällä tehonkulutuksella.
 
Millä alivoltitusasetuksilla kannattaisi lähteä liikkeelle tai missä olisi "melkein takuuvarma" väli, jolla toimii kaatuilematta? Jos siis adapteriongelmia ei lasketa mukaan.

PNY 4090 tulossa toivottavasti ensi viikolla ja menossa NR200P koppaan SF750 virtalähteen pyöritettäväksi, joten alivoltitus tulee tarpeeseen eikä ole tavoitteena saada mitään kellotusennätyksiä tai puristaa viimeisiä irti vaan hakusessa about vakioperformanssia vähemmällä tehonkulutuksella.

Mun nähdäkseni haarukka ei ole kovin laaja. Kannattaa kuitenkin huomioida, että V/F-käyrän alimmat pisteet ei ole oikeasti toimivia. Tuo 865mV on siis omalla kortillani alin jännite, jota kortti suostuu käyttämään. Ts. vaikka tasoittaa käyrän esim. 850mV yläpuolelta, niin kortti silti käyttää 865mV. Lisäksi ajureissa on todennäköisesti vielä pientä bugitusta siinä, että kun kortti käyttää jossain "välitilassa" (ei täysi 3D-tila, mutta ei idlekään, esim. 3DMarkin sovelluksen käynnistyessä) jännitteenä 880mV, niin ihan aukottomasti jännitteen asettaminen käyrällä sen alle ei toimi. Enimmäkseen siis ok, mutta pari kolme sekaannusta on käynyt, jolloin joko jännite, tai kellot, tai molemmat asettuu ylemmäs.

Jos tosi helpolla haluaa päästä, niin 880mV @ 2505MHz olis mun lähtökohta corelle. Siitä voi sitten Port Royalilla nopeasti haarukoida, onko vakaa binniä tai kahta ylempää. Ja muisteja kannattaa kellottaa, ainakin +1200MHz asti se ei juurikaan muuta tehonkulutusta mutta tuo kivasti lisää fps:ää. Tuolla 2,5GHz core-kelloilla muistikaistarajoitteisuus näyttäisi taittuvan jossain +1400MHz paikkeilla, koska +1500 ei enää lisää ainakaan Port Royal -tulosta juurikaan. Korkeammilla core-kelloilla kylläkin.
 
Millä alivoltitusasetuksilla kannattaisi lähteä liikkeelle tai missä olisi "melkein takuuvarma" väli, jolla toimii kaatuilematta? Jos siis adapteriongelmia ei lasketa mukaan.

PNY 4090 tulossa toivottavasti ensi viikolla ja menossa NR200P koppaan SF750 virtalähteen pyöritettäväksi, joten alivoltitus tulee tarpeeseen eikä ole tavoitteena saada mitään kellotusennätyksiä tai puristaa viimeisiä irti vaan hakusessa about vakioperformanssia vähemmällä tehonkulutuksella.
Itse laitoin 975mv at 2820. FPS:n rajotan aina 116 joten pelistä riippuen mennään 250-350w välillä. Joskus kun oikeen raapii niin menee lähemmäs 400 mutta harvemmin.

EDIT: TUF OC siis itsellä.
 
Viimeksi muokattu:
Onkohan korteissa yksilöeroja että mikä peli kaataa alivoltituksen helpoiten? Mun 3080ti:llä myös Port Royal vakaat kellot kestää Metro EEE ja muita raskaita pelejä, mutta tuosta tais olla 3080 ketjussa juttua aikasemmin ja sun korteilla ei silloin Port Royal ollut hyvä vakaustesti. Mietin vain että mistähän voi johtua ja että onko tosiaan korttikohtaista miten se kestää alivoltitusta eri peleissä.

Kai niissä voi olla jonkin verran yksilöerojakin, mutta ennen kaikkea 30- ja 40-sarjan välillä on varmasti eroa. Tai näin ainakin itse tulkitsen. 40-sarjassa on niin paljon enemmän painotusta RT-puolella, että korttien luonne on toinen. Sen näkee myös tehonkulutuksessa. SIinä missä 3080/3090-korteilla Time Spy oli hyvä testi määrittämään tehonkulutuksen piikkiarvoja ja Port Royal taas huono, niin 4090:llä asia on päinvastoin.
 
Cablemod ei kerro kaapeleille toimitusaikaa, onko niillä suoraa varastosta vai joutaako odottamaan vuoteen 2024 ?
 
Puoliltaöin niille tuli stockiin 3x8-pin -> 12vhpwr kaapelia ja kuulemma toimittavat jollain DHL/Fedex Express palvelulla "VERY fast" kun kysyin omasta tilauksestani.


Tuolta näet mitä on stockissa jälellä, mutta voit tilata myös EUstoren puolelta (siellä ei jostain syystä näe mitä on stockissa...) huom! tämä linkki Corsair yhteensopiville piuhoille:


Muille virtiksille löytyy linkit varmaan tosta redditistä.
 
Viimeksi muokattu:
Kannattaako se kumminkin olla tämä jos ei ole uudempi PCIE 5.0 tukeva poweri ?
Kaapeli toimii kyllä vanhemmissakin virtalähteissä kunhan valitset kaapelin joka on virtalähdemerkin kanssa yhteensopiva. 8-pin liittimet menee virtikseen samalla tavalla kuin nykyisetkin pci-e piuhat.
 
Vielä fiksu kysymys että mistä tietää kumpi pitää olla, 3 vai 4x8pin ?
Heillä on varastossa siis vain 3x8pin, se riittää ihan hyvin. Ja tosiaan tarkista että sitä tuotetta jonka haluat tilata on varastossa, tai voit joutuu odottamaan pitkäänkin.

Ne on ModMesh kaapeleita mitä niillä oli varastossa, tästä tais olla vain 3x8pin. ModFlexiä ei käsittääkseni ollut saldoilla. Näin ainakin yöllä kun laitoin ite tilauksen.

PS. Corsairin oma vastaava piuha on vain 2x8pin ja sekin on riittävä, et ei huolta tuon suhteen.
 
Viimeksi muokattu:
Heillä on varastossa siis vain 3x8pin, se riittää ihan hyvin. Ja tosiaan tarkista että sitä tuotetta jonka haluat tilata on varastossa, tai voit joutuu odottamaan pitkäänkin.

Ne on ModMesh kaapeleita mitä niillä oli varastossa, tästä tais olla vain 3x8pin. ModFlexiä ei käsittääkseni ollut saldoilla. Näin ainakin yöllä kun laitoin ite tilauksen.

PS. Corsairin oma vastaava piuha on vain 2x8pin ja sekin on riittävä, et ei huolta tuon suhteen.

Tein tilauksen kaapelille mitä näytti jenkkivarasto saldoille,
1667202427453.png
 
Tein tilauksen kaapelille mitä näytti jenkkivarasto saldoille,
1667202427453.png
Hmm.. missäs tommonen näkyy? En vastaavaa toimitusarviota näe ite missään. Tilasin EU storen puolelta, ehkä johtuu siitä? Aspa henkilö jota härnäsin redditissä sanoi että sama toimitusaika molemmissa storeissa.
 
Hmm.. missäs tommonen näkyy? En vastaavaa toimitusarviota näe ite missään. Tilasin EU storen puolelta, ehkä johtuu siitä? Aspa henkilö jota härnäsin redditissä sanoi että sama toimitusaika molemmissa storeissa.

Tilasin kaapelin myös EU storesta ja tuolta Support – CableMod tarkistin että mitä tarjoo. Voihan se vaihtua vielä toki kun tuore tilaus
 
Tilasin kaapelin myös EU storesta ja tuolta Support – CableMod tarkistin että mitä tarjoo. Voihan se vaihtua vielä toki kun tuore tilaus
13 november lukee mulle. Eilinen keskusteluni cablemodin edustajan kanssa redditissä ei kyllä antanut aihetta olettaa että kestää 2 viikkoa että shippaavat:

r/nvidia - 12VHPWR Kits/Cables In Stock Now – ready to ship while supplies last!

Ehkä toi on tosiaan vain automaatin huitaisema arvio. Nähtäväks jää.

edit: on vastaillut muillekin tuolla rohkaisevaan sävyyn, kun kyselivät parin viikon toimitusennusteesta: "We leave a lot of buffer in the ETD script information - it will ship sooner. :)"
 
Viimeksi muokattu:
Itse pistin juuri äsken tilaukseen Cablemodin EU storen kautta 4x8pin->16pin Corsair piuhan. Jotain 48e oli toimituksineen.
 
Itsellä perjantaina tilaukseen laitettu seasonic 3x8pin näyttää 11.11 arvioksi.

Siihen asti ei auta kun toivoa ja välillä vähän nuuhkia rasituksen alla että haiseeko sulava muovi :D. Riskihän tuossa on muttei nappaa olla ilman korttia viikkoja siinä pelossa että joutuu olemaan viikkoja ilman korttia RMA:n takia.

Mites muut, meinaatteko venata kortti irti uusia kaapeleita vai riskillä vaan sinne asti?
 
Mites muut, meinaatteko venata kortti irti uusia kaapeleita vai riskillä vaan sinne asti?

Jos mun PNY 4090 saapuu tällä viikolla, niin aion ainakin kokeilla sitä. Veikkaan, että tarvisin joka tapauksessa CableModin kulma-adapterin jos haluan ahtaa tämän NR200P koteloon. Vähän saatavuudesta riippuen saatan vaihtaa vain eri koteloon (pitää ostaa toinen kotelo joka tapauksessa), mikäli Jimms sattuisi saamaan Jonsbo D30/D31 tai SSUPD Meshroom S varastoonsa.

Muuten minulla on neljä skenaariota:
  • Nvidia julkaisee adapterien vaihto-ohjelman.
    • Jos saa uuden adapterin postissa helposti ja nopeasti, niin pidän kortin.
    • Jos adapterin vaihto vaatii vanhan lähetystä johonkin tai muuta hankaluutta, palautan koko kortin ja ostan myöhemmin uudestaan. Gigantin palautusoikeus tuossa vain kuluisi ilman, että voi käyttää korttia.
  • AMD julkaisee kovan kilpailijan.
    • Hinnoittelusta riippuen palautan 4090 ja jään odottelemaan AMD kortteja. DLSS:n kuvanlaatu ja frame generation tosin ovat pisteitä Nvidian vaakakupissa.
  • 4090 kärähtää käytössä.
    • Palautan kortin ja rahat takaisin. Ostan jotain muuta tai uuden 4090 sitten kun lastentaudit on korjattu.
  • 4090 osoittautuu liiankin hyväksi!
    • Pelailen LG:n 4K 120 Hz OLED:lla ja 4K 144 Hz IPS näytöllä, joten jos tuntuu että 4090 pystyy puskemaan täyttä frameratea pelaamissani peleissä (pääasiassa single player pelit), voi olla fiksumpaa palauttaa kortti ja ostaa joku halvempi vaikka käytettynä jos kerta näyttö tulee enemmän vastaan kuin GPU. Päivitän näyttiksen sitten, kun joku julkaisee esim. 4K 240 Hz näytön jonka haluaisin ostaa. Samsung Neo G8 ei kelpaa vielä scanline yms ongelmien takia.
 
Itsellä perjantaina tilaukseen laitettu seasonic 3x8pin näyttää 11.11 arvioksi.

Siihen asti ei auta kun toivoa ja välillä vähän nuuhkia rasituksen alla että haiseeko sulava muovi :D. Riskihän tuossa on muttei nappaa olla ilman korttia viikkoja siinä pelossa että joutuu olemaan viikkoja ilman korttia RMA:n takia.

Mites muut, meinaatteko venata kortti irti uusia kaapeleita vai riskillä vaan sinne asti?
riskillä vedän ainaki ite. oishan tossa noita muitaki kortteja mutta ei sitä niitä enää malta laittaa takas :rofl2:
 
Itsellä perjantaina tilaukseen laitettu seasonic 3x8pin näyttää 11.11 arvioksi.

Siihen asti ei auta kun toivoa ja välillä vähän nuuhkia rasituksen alla että haiseeko sulava muovi :D. Riskihän tuossa on muttei nappaa olla ilman korttia viikkoja siinä pelossa että joutuu olemaan viikkoja ilman korttia RMA:n takia.

Mites muut, meinaatteko venata kortti irti uusia kaapeleita vai riskillä vaan sinne asti?

Riskillä mennään ja eipä tuo cable modin kaapeli paljo lämmitä kun ei todellakaan enää ole 4-4.5cm tilaa. Normiadapterin saan just sillee että ei bendi vielä hirvitä. Tosin tutkimusten perusteella ei tuo bendi näyttäis edes olevän välttämättä pääsyy failille ja ”hyvällä” adapterilla sitä ei edes rikki saa vääntämällä.

EDIT: pitänee kärkkyä noita 90 asteen kulmalla varustettuja sit jossain vaiheessa.
 
Kortti auton kyydissä tällä hetkellä ja kyllä se koneeseen adaptereineen tänään menee (kunhan Fedex ei kämmää toimitusta...).

Adapterista ja kortin liitännästä otan kyllä kuvat etukäteen niin on sit mihin verrata kun sen kiskaisee irti.
 
Itsellä tilaa ihan hyvin tuossa välissä ja ei pahempaa bendiä ole alkuperäiselläkään kaapelilla. Varmisteluja tuo Cablemodin kaapeli. Pelailee mitä pelailee ja jos sulaa niin sulaa.
 
Se 150V on varmaan parempi, enemmän kuparia ja vähemmän eristettä
Ei, se AWG tarkoittaa sen johdin osan paksuutta, ei koko kaapelin (johdin+eriste) paksuutta. Sen 300V 14 AWG johdin on yhtä paksu kuin 150V 14 AWG:n, vain eristeen jännitekestoisuudessa on eroa.
 
Kortti auton kyydissä tällä hetkellä ja kyllä se koneeseen adaptereineen tänään menee (kunhan Fedex ei kämmää toimitusta...).

Adapterista ja kortin liitännästä otan kyllä kuvat etukäteen niin on sit mihin verrata kun sen kiskaisee irti.
Kysyin redditistä vielä tuolta CableModin kaverilta tuosta shipping:
1667212289173.png
 
Paljonkohan adaptereita käytössä ja montako sulanut, numeroita varmaan mahdotonta saada, mutta olisi hauska tietää. Ongelma on varmaan olemassa mutta turhalta vouhotukselta tuntuu. Gigabyte gaming OC ollut julkaisun jälkeisestä perjantaista adapterilla käytössä, powerlimit 600W. Kotelo auki ja liitin kunnolla pohjaan (ainakin oma on jäykähkö painaa pohjaan ja en ole testaillut missä olisi huonon kontaktin ja boottaamattoman ero) niin en aio asialla vaivata mieltä vesiblokkien saamiseen asti. Voi olla että asennukset vasta joululomalla.
 
Jos niitä oikeasti olisi paljon niin kyllähän tuossa jokin takaisinkutsukampanja olisi ollut pakollinen.
 
Ootteko muut törmänneet bugiin, että idle kulutus jää n. 50W tasolle kun poistuu pelistä? Muuten tää FE kuluttaa alle 10W.

Kaks kertaa hyvin lyhyiden testien aikana ehtinyt jo tää tapahtua. Pitää käynnistää ajuri uusiks että asettuu taas tohon normaaliin tasoon.
 
Ootteko muut törmänneet bugiin, että idle kulutus jää n. 50W tasolle kun poistuu pelistä? Muuten tää FE kuluttaa alle 10W.

Kaks kertaa hyvin lyhyiden testien aikana ehtinyt jo tää tapahtua. Pitää käynnistää ajuri uusiks että asettuu taas tohon normaaliin tasoon.
Ajurien release notesissa on tällainen bugi open issues alla:
When both NVIDIA Low Latency Mode is set to Ultra in the NVIDIA Control Panel and NVIDIA Reflex is set to “Boost + Enabled” in a game, the graphics card will not return to idle clock speeds after exiting the game until the PC is rebooted. [3846389]
Olisiko tuosta kyse?
 
Nyt on Gigabyte Gaming OC koneessa ja ensitestit ajettu. :thumbsup:

TS_4090.jpg

TS_GPUZ.jpg


Ihan ok tuntuu pelaavan.

Phanteksin Vertical bracket meni kiinni heittämällä ilman mitään modaus tarvetta, ja oli todella simppeli asentaa.

IMG_20221031_192312.jpg


EVGA:n 750W SuperNova potkii kyllä ihan riittävästi tälle setille. Katotaan keväämmällä, jos hommaisi jonku 1000W ATX 3.0 virtis sitten, niin toimisi parmella hyötysuhdealueella.
 
4090 FE kotiutettu Cyberpunk screenshot kisasta :sparty:

Kortin lisäks oli paketoitu erikseen backplate ja anti-sag bracket ja joku RGB hubi niille. Jäi toistaseksi asentamatta.

punk.jpg

Oho, onneksi olkoon!
Ja mitäs ihmettä, oliko nämä nyt niitä "ultra-rare" kortteja, joita valmistettu 3. kpl.?

Millaisella kuvankaappauksella palkinto losahti?

 
Viimeksi muokattu:
Oho, onneksi olkoon!
Ja mitäs ihmettä, oliko nämä nyt niitä "ultra-rare" kortteja, joita valmistettu 3. kpl.?

Millaisella kuvankaappauksella palkinto losahti?

Kiitos! Kolme joo ja kaksi niistä tuli itseasiassa Suomeen. :tup: Tää oli mun:



Vähän jysähti yllättäen, kun kilpailu oli jo ohi ja voittajat valittu enkä ollut yksi heistä. Joku sitten hylättiin kun säännöissä oli vaatimuksena käyttää pelin omaa Photo modea ja hän oli käyttänyt Anselia.

Itse korttihan on tosiaan ihan perus FE ja ultra-rarea on vain tuo backplate ja tuki RGB hubeineen.
 
Samaten huonosti kiinnitetyn kaapelin testaaminen oli haastavaa, koska toimivan ja ei toimivan liitännän raja oli pieni.

Tässä redditistä poimintaa jossa ainakin kolme sulamistapausta sisältää kuvia huonosti pohjaan laitetusta liittimestä. Jos noin pikkusen liittimen kärkeä kastettuna änkeää vielä koteloon seinän kiinni, niin voiko johtoon tulevat voimat ja lämpö saada kontaktin huonoksi ns. lennossa? En tiedä mutta korkealla omalla listalla syyksi.
 
EVGA:n 750W SuperNova potkii kyllä ihan riittävästi tälle setille. Katotaan keväämmällä, jos hommaisi jonku 1000W ATX 3.0 virtis sitten, niin toimisi parmella hyötysuhdealueella.

Hyvää infoa. Mulla on tuossa "ylimääräisenä" 750W G2 Supernova josta löytyisi kaikki tarvittavat kaapelitkin valmiina. Olen ollut kahden vaiheilla laitanko tuon vai SFX kokoisen Corsair SF750 joka sekin pitäisi olla pätevä 4090 kaveriksi. G2 voi tosin olla turhan haastava pistää pienempään koppaan.

Käytätkö eco mode kytkintä EVGA:n kanssa vai pidätkö tuulettimen pyörimässä?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 676
Viestejä
4 553 875
Jäsenet
75 045
Uusin jäsen
Vilkkic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom