NVIDIA GeForce RTX 3080 / 3080 Ti / 3090 -ketju (GA102)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kaotik
  • Aloitettu Aloitettu
Tuli vastaan tollanen ongelma Asus RTX3080_V3.exe ja V4.exe eli olin jo flashannut V3 niin ei voinut Flashaa enää V4. Joitakin DLL yms. päivitetty tossa V4 verrattuna V3... halusin silti Flashaa ton V4 mutta kun ei voinut kun softa herjaa (Your graphic card no need update VBIOS!) no ratkaisin ongelman sillee että, paketin voi purkaa ja siinä on sellanen Testini.txt missä bios versiot yms tiedot tein sinne oman rivin tähän malliin :p


[94.02.42.00.AS61]
OldVersion = 94.02.42.00.AS61
NewVersion = 94.02.42.00.AS61

Flashi toimi kuin unelma ilman mitään herjoja bios version tarkastin vaan GPU-Z advanced (94.02.42.00.AS61) välilehdestä kun erillailla nimetty noi mitä GPU-Z pää sivulla....

ELI näin voi force flashaa asus päivitys softalla jossain tilanteissa mikäli tarvista
 
Viimeksi muokattu:
Tuli vastaan tollanen ongelma Asus RTX3080_V3.exe ja V4.exe eli olin jo flashannut V3 niin ei voinut Flashaa enää V4. Joitakin DLL yms. päivitetty tossa V4 verrattuna V3... halusin silti Flashaa ton V4 mutta kun ei voinut kun softa herjaa (Your graphic card no need update VBIOS!) no ratkaisin ongelman sillee että, paketin voi purkaa ja siinä on sellanen Testini.txt missä bios versiot yms tiedot tein sinne oman rivin tähän malliin :p


[94.02.42.00.AS61]
OldVersion = 94.02.42.00.AS61
NewVersion = 94.02.42.00.AS61

Flashi toimi kuin unelma ilman mitään herjoja bios version tarkastin vaan GPU-Z advanced (94.02.42.00.AS61) välilehdestä kun erillailla nimetty noi mitä GPU-Z pää sivulla....

ELI näin voi force flaasus päivitys softalla jossain tilanteissa mikäli tarvista
Nvflashilla voi myös flashata minkä tahansa VBIOS:in suoraan sisään.
 
Proshop laittoi jo rullakkon... mutta perhana menit sit sohaiseen impulsiivisen PC harrastajan muurahais pesää... Tottakai otan uudempaa mallia 200W lisää ku samalla hinnalla saa... Tuon kuvittelis sit jaksavan tulevat 4000 ja 5000 sarjasetkin sitten jatkossa, ja tuskin pyörii edes tuuletin nyky koneen spekseillä.

Kiitos vielä kaikille jeesistä, nyt odotellaan sitten postimiestä ja ilmottelen tänne joskos tuo järeampi PSU fixaa ongelman vai joutuuko taas tulemaan tänne ihmettelemään että missä vika kun 3090 kyykkää.

Tähän nyt raktaisu tietoja.

Elikkä nuo naksahdus sammumiset on loppunut nyt kun on toi 1200W PSU ruokkimassa konetta (se missä tuli relemäinen klikkaus ja koko kone pimeni). Elikkä tuo johtui selkeästi tuosta vanhan PSU:n turhan herkästä ylijännitesuojasta.

Toiset sammumiset jatkui, joten kävin bioksesta nollaamassa (optimized defaults) ja loppui kaikki ongelmat, ilmeisesti muisteissa on jokin ollut pielessä / vähä liian kireällä.

Case solved!

edit: typoja
 
Viimeksi muokattu:
Ajoin Asus TUF OC 3080 kortin biosin päivityksen, nyt näyttää versiota 94.02.42.40.66 joka on päivätty netin mukaan viime vuoden puolelle, vaikka tää asuksen v4 installer julkaistu nyt huhtikuussa. Onko mulla sisässä nyt oikea bios?

edit. Olihan se, sain resizable barin toimimaan.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt kolahti Amazon.de tilatut Thermalright Odyssey padit, 12.8W/mk 2.0mm ja 3.0mm. Kai se tarvii toi 3080 Suprim X purkaa ja pistää sisään, corelle Kryonautit...

Onkohan tuolle mitään hyvää purkuvideota/ohjetta että osaa ottaa kaikki liittimet yms. huomioon?, Youtubessa on vain yksi jossa itse purkamisvaihetta ei näytetä.

Edit: Redditistä näköjään löytyi kirjallinen ohje: r/nvidia - MSI 3080 SUPRIM X - VRAM thermal pad size?

Hieno tuo kuvakin miten kone on tehtaalla latonut lämpötyynyn "hieman" huonosti. Harmi ettei näitä voi nähdä ilman kortin avaamista. :hmm:
 
Viimeksi muokattu:
Vaihtelin jo 3080 Suprim X:aan padit, eipä se kummoinen homma ollut, noin 45min meni.

Tosiaan
- 15kpl ruuveja irti backplatesta (näissä on kahta eri kokoa joten suosittelen tekemään kartan mistä mikin on)
- bracketista pari ruuvia pois PCB:n puolelta -> bracket ja muovinen jutska lähtee ujuttamalla irti (otin itse bracketista kaikki 5 ruuvia irti mutta kasatessa huomasin että on helpompi jos ei bracketin "päädyssä" olevia irrota ollenkaan)
- neljä ruuvia missä jouset dien takaa irti, pompsahtaa kyllä iloisesti kun aukeaa, ei sentään lentänyt irtipois tangentin suuntaan...
- toisesta nurkasta lähtee vääntämään niin PCB irtoaa

Ainakin itsellä nuo dien puolen 2mm lämpötyynyt oli hikoilleet eikä ihan kohdillaankaan, joten vaihdoin ne (edellä mainittu Thermalright Odyssey 12.8W/mk). Uudet tyynyt on helppo kohdistaa kun jäähyssä on merkattu niille paikat. Backplaten 3mm tyynyjä en jaksanut vaihtaa ollenkaan, ne näyttikin paremmilta ja lukenut ettei ne juuri tässä 3080:ssa vaikuta.

Saas nähdä kun saa illalla koneen taas läjään miten tuo vaikuttaa noihin junction-lämpöihin. Dielle pistin (levittämismetodilla) Arcticin MX-4, kun päätin säästää sittenkin Kryonautin prossuhommiin.

Tossa nyt pari kuvaa. Ja kyllä, muistin jopa irrottaa padeista nuo tarrat ennen kasaamista. :lol:

20210416_125713.jpg20210416_130551.jpg20210416_133045.jpg20210416_135108.jpg20210416_135421.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Dielle pistin (levittämismetodilla) Arcticin MX-4, kun päätin säästää sittenkin Kryonautin prossuhommiin.
MX4 on itsellä huonoja kokemuksia näytönohjaimen päällä, lämmöt nousi muistaakseni 10 astetta parin viikon käytön jälkeen.
 
MX4 on itsellä huonoja kokemuksia näytönohjaimen päällä, lämmöt nousi muistaakseni 10 astetta parin viikon käytön jälkeen.
OK hyvä tietää. Katsotaan miten toimii, vaihdellaan sitten jos ei kestä. Vähän outoa kyllä kun prossuissa ihan OK toiminut tuo tavara. :hmm:

Niin unohtui yks huomio mainita, vaikka tuota tehtaan tahnaa oli reilusti turattu dielle, pisti silmään pari kohtaa joissa ei tahnaa näkynyt lainkaan. Tuossa vielä kuva siitäkin. Näkyy myös vanhojen padien "hiet":

20210416_130939.jpg
 
OK hyvä tietää. Katsotaan miten toimii, vaihdellaan sitten jos ei kestä. Vähän outoa kyllä kun prossuissa ihan OK toiminut tuo tavara. :hmm:
Joo kanattaa seurata nouseeko lämmöt parin viikon käytön jälkeen. Voi olla että se ei sovi suoraan sirun päällä käytettynä yhtä hyvin.
 
MX4 on itsellä huonoja kokemuksia näytönohjaimen päällä, lämmöt nousi muistaakseni 10 astetta parin viikon käytön jälkeen.
Mulla on MX4 ollu käytössä oman 3080 kanssa nyt ööööh, pari kuukautta vähintään? Mitään muutosta en ole huomannut lämpöjen suhteen. Oli käytössä molempien blokkien kanssa, Bykskin ja nykysen Alphacoolin. Kummankaan kanssa ei oikeastaan tullu huomattua mitään huononemista ajan kanssa.
 
Mulla on MX4 ollu käytössä oman 3080 kanssa nyt ööööh, pari kuukautta vähintään? Mitään muutosta en ole huomannut lämpöjen suhteen. Oli käytössä molempien blokkien kanssa, Bykskin ja nykysen Alphacoolin. Kummankaan kanssa ei oikeastaan tullu huomattua mitään huononemista ajan kanssa.
Itsellä oli tosiaan 1080 Ti + Accelero III kanssa tuo ongelma että lämmöt nousi 8-10 astetta parissa viikossa MX4:n kanssa minkä jälkeen vaihdoin uudestaan ja taas nousi.

Edit. Silloin googlettelin asiaa ja ainakin jollain muillakin oli ollut samaa ongelmaa.

 
Viimeksi muokattu:
Noista tahnoista tosiaan löytää Redditistäkin juttua puolesta ja vastaan. Yhdellä Kryonaut ei toiminut mutta MX-4 toimi, toisella päinvastoin. Vähän ripauksella suolaa tulee aina luettua, kun välillä syntyy kuva että on saatettu kädettää jotain muutakin, jätetty ruuvia löysälle tms. tai muuten vaan koko käyttötapaus on joku tyyliin 24/7 täydellä teholla paahtava numeronmurskain.

Joku tahna oli kyllä itselläkin aikoinaan sellainen että piti parin kuukauden päästä jo vaihtaa, mutta ei se mikään näistä isoista ja suosituista brändeistä ollut vaan tuli jonkun palikan mukana.
 
Tahnoille löytyy oma ketju, mutta itse asiaan liittyen hyvä muistaa, että tahnan laatu voi vaihdella, oli mikä tahansa merkki kyseessä.
 
Alphacoolin bulkki tahna mitä tulee GPU blokin mukana on yllättävän hyvää tavaraa. Mielestäni toimii jopa paremmin kun kryonaut GPU hommissa. Todennäköisesti johtuu siitä että on helpompi levittää / leviää hyvin.
 
Onko kukaan muu vaihtanut Gigabyten 3090 Gaming OC -korttiin lämpötyynyjä? Olisi mielenkiintoista tietää mikä oli tulos?

Itse ostin semi ok Thermal Grizzlyn Minus Pad 8 lämpötyynyt 1mm ja 2mm ja vaihdoin kaikki tehtaan tyynyt. Lämpötahnana käytin Noctuan NT-H2 lämpötahnaa.

Oman kortin VRAM-lämmöt tippu about 8 C (tasolle 92 C) ja GPU:n lämmöt about 2-3 C (tasolle 74 C). Tämä siis ajettaessa Furmarkkia 15 min, jonka jälkeen lämmöt pysyy tasasena.

Nyt tällä kortilla voi vaikka mainata ja VRAM-lämmöt ei nouse throttlaus rajalle (110 C). Toki turhan lämmin mainatessa edelleen kun VRAM-lämmöt on about 104 C.

Ihan siedettävät lämmöt nyt, mutta odotin vähän enemmän.
 
Onko kukaan muu vaihtanut Gigabyten 3090 Gaming OC -korttiin lämpötyynyjä? Olisi mielenkiintoista tietää mikä oli tulos?

Itse ostin semi ok Thermal Grizzlyn Minus Pad 8 lämpötyynyt 1mm ja 2mm ja vaihdoin kaikki tehtaan tyynyt. Lämpötahnana käytin Noctuan NT-H2 lämpötahnaa.

Oman kortin VRAM-lämmöt tippu about 8 C (tasolle 92 C) ja GPU:n lämmöt about 2-3 C (tasolle 74 C). Tämä siis ajettaessa Furmarkkia 15 min, jonka jälkeen lämmöt pysyy tasasena.

Nyt tällä kortilla voi vaikka mainata ja VRAM-lämmöt ei nouse throttlaus rajalle (110 C). Toki turhan lämmin mainatessa edelleen kun VRAM-lämmöt on about 104 C.

Ihan siedettävät lämmöt nyt, mutta odotin vähän enemmän.
Mihin käytit noita 1mm padeja, molemille puolille kuuluis laittaa 2mm.
 
Onko kukaan muu vaihtanut Gigabyten 3090 Gaming OC -korttiin lämpötyynyjä? Olisi mielenkiintoista tietää mikä oli tulos?

Itse ostin semi ok Thermal Grizzlyn Minus Pad 8 lämpötyynyt 1mm ja 2mm ja vaihdoin kaikki tehtaan tyynyt. Lämpötahnana käytin Noctuan NT-H2 lämpötahnaa.

Oman kortin VRAM-lämmöt tippu about 8 C (tasolle 92 C) ja GPU:n lämmöt about 2-3 C (tasolle 74 C). Tämä siis ajettaessa Furmarkkia 15 min, jonka jälkeen lämmöt pysyy tasasena.

Nyt tällä kortilla voi vaikka mainata ja VRAM-lämmöt ei nouse throttlaus rajalle (110 C). Toki turhan lämmin mainatessa edelleen kun VRAM-lämmöt on about 104 C.

Ihan siedettävät lämmöt nyt, mutta odotin vähän enemmän.
Jokin on mennyt pieleen. Tuon tason pädeillä odottaisin alle 90c vram eth hommissa.
 
Jokin on mennyt pieleen. Tuon tason pädeillä odottaisin alle 90c vram eth hommissa.

Mainausta testannu NiceHashilla vakioasetuksilla ilman optimointeja. Gigabyten bios päästää nuo VRAM-lämmöt aika korkealle ihan vakiona. En heti usko, että olisi jotain mennyt pieleen.

Millä setupilla saat tuon alle 90 C lämmön?
 
Mainausta testannu NiceHashilla vakioasetuksilla ilman optimointeja. Gigabyten bios päästää nuo VRAM-lämmöt aika korkealle ihan vakiona. En heti usko, että olisi jotain mennyt pieleen.

Millä setupilla saat tuon alle 90 C lämmön?
Mitkä lämmöt on jos pistät tuulettimet jonnekin yli 2000rpm manuaalisesti?
 
Mainausta testannu NiceHashilla vakioasetuksilla ilman optimointeja. Gigabyten bios päästää nuo VRAM-lämmöt aika korkealle ihan vakiona. En heti usko, että olisi jotain mennyt pieleen.

Millä setupilla saat tuon alle 90 C lämmön?
3090 gamingpro oc oli lähtötilanne aikalailla tuo mikä sinulla on nyt pädien vaihdon jälkeen. Sitten vaihdoin siihen Jimmsiltä arctic thermal padit ja pääsin tilanteeseen missä VRAM lämmöt oli 92 astetta. Nuo minus padit on vielä karvan verran paremmat niin arvelin että pitäisi alle 90 mennä.
 
3090 gamingpro oc oli lähtötilanne aikalailla tuo mikä sinulla on nyt pädien vaihdon jälkeen. Sitten vaihdoin siihen Jimmsiltä arctic thermal padit ja pääsin tilanteeseen missä VRAM lämmöt oli 92 astetta. Nuo minus padit on vielä karvan verran paremmat niin arvelin että pitäisi alle 90 mennä.

Pitänee purkaa ja tarkastaa jossain vaiheessa. Toki eri kortit kyseessä. Voinhan tuolla olla jokin padi huonosti.
 
Piru. Pari asennuskaljaa kun on juonut, niin voihan tuon kortin taas pistää palasiksi. Ehkä siellä on joku pädi vähän rullalla.

Katsotaan miten on omat Gigabyten Gaming OC:n modaukset onnistunut ja puretaan kortti. Palailen kuvien kera.
 
Viimeksi muokattu:
Ennen avaushommia ja kontaktien toteamista voi myös sormella koittaa backplaten lämmön ja jos ei pysty siinä sormea pitämään niin lisää tuuletusta. Hyvällä tuurilla näin pääsee alle 100 asteen. Jos menee avaushommiin niin yksi mahdollisuus on etät jostain kohtaa (esim. VRM) kantaa ja VRAM padeille ei muodostu kunnon kontaktia.
 
Ennen avaushommia ja kontaktien toteamista voi myös sormella koittaa backplaten lämmön ja jos ei pysty siinä sormea pitämään niin lisää tuuletusta. Hyvällä tuurilla näin pääsee alle 100 asteen. Jos menee avaushommiin niin yksi mahdollisuus on etät jostain kohtaa (esim. VRM) kantaa ja VRAM padeille ei muodostu kunnon kontaktia.

Puhelin oli seinässä latautumassa, niin en kuvia räpsinyt, mutta totesin, että kaikki padit on kontaktissa ja kaikki on muutenkin ok. GPU lämmöt tippu 2 astetta, kun pistin uudestaan tahnat, mutta muuta hyötyä ei purkuoperaatiosta ollut. Edelleen Furmarkilla VRAM-lämmöt nousee sinne 92 C.

Tyydyn tähän. Gigabyte on vaan vähän paskempi kortti.
 
Viimeksi muokattu:
Padien vaihdolla rapea -20C pudotus Memory Junction lämmöissä 3080 Suprim X:lla. Verrattuna siis aiempaan samaan kuormaan, jossa ne pyöri tuolla 104-108C kieppeillä, nyt stabiili 82. Melkein vois todeta että kannatti tuo kolme varttia käyttää ja pari kymppiä euroja. :D

Dien lämmöt on about samat kuin aiemminkin, okei tippui ehkä asteella tai parilla mutta eipä se aiemminkaan ollut ongelma. Eli nuo tahnat (vaikka olikin törkyisen näköiset) oli silti ihan OK vielä.

Toki tässä vaihtui emo ja prossukin samalla, mutta en tiedä vaikuttaako ne tuohon näyttikseen nyt paljoa. Ja se kulkee nyt PCIe 4.0:na.
Kun ehtii tarvii kyllä katsoa miten hyvin tuo kortti oikeasti kulkee kun ei lämmöt enää rajoita. Vanhalla setupilla oli core +200 ja mem +1200 aikalailla rajana että meni Time Spy vielä läpi.
 
Palitilta tullut V4.5 päivitys TurdMasteriin ja listalta löytyy vihdoin "Adding “Saving LED Control to Board” feature"! Ikävä kyllä, tuo(kaan) ei taida varsinaisesti tallentaa ainakaan ARGB-sync valintaa kortin pysyväismuistiin, vaan resettaa jokaisella koneen uudelleenkäynnistyksellä yksisarvisoksennukseen, mutta profiili pysyy nyt vaikka TurdMasterin sammuttaa, eli askel parempaan suuntaan kuitenkin.
Huomasin myös, että jos TM:n laittaa käynnistymään Winukan mukana, mutta manuaalisesti sulkee sen, niin seuraavilla käynnistyksillä se käväsee päällä ja jättää ARGB-syncin toimimaan, mutta sulkee itsensä heti perään. Eiköhän ton kanssa voi jo elää. :thumbsup:
 
Padien vaihdolla rapea -20C pudotus Memory Junction lämmöissä 3080 Suprim X:lla. Verrattuna siis aiempaan samaan kuormaan, jossa ne pyöri tuolla 104-108C kieppeillä, nyt stabiili 82. Melkein vois todeta että kannatti tuo kolme varttia käyttää ja pari kymppiä euroja. :D

Dien lämmöt on about samat kuin aiemminkin, okei tippui ehkä asteella tai parilla mutta eipä se aiemminkaan ollut ongelma. Eli nuo tahnat (vaikka olikin törkyisen näköiset) oli silti ihan OK vielä.

Toki tässä vaihtui emo ja prossukin samalla, mutta en tiedä vaikuttaako ne tuohon näyttikseen nyt paljoa. Ja se kulkee nyt PCIe 4.0:na.
Kun ehtii tarvii kyllä katsoa miten hyvin tuo kortti oikeasti kulkee kun ei lämmöt enää rajoita. Vanhalla setupilla oli core +200 ja mem +1200 aikalailla rajana että meni Time Spy vielä läpi.
Samat padit itsekin vaihdoin. Muistien lämpötila laski 94 -> 76. Hashrate 102.3MH/s 731mV curvella ja muisteihin +1300. Tuulettimet 65%, kotelotuuletus kunnossa. Eiköhän tällä nyt pääse kesän yli huoletta.
 
Noh, näiden kaikkien puheiden saattelemana ja kun on muistilämmöt alkaneet vähän kohoomaan jostain syystä lähti itelläkin nämä samat pädit tilaukseen Aliexpressistä.
Toivottavasti saapuu ennen mitään järkyttäviä kesähelteitä :lol:

btw.
Eikös tuon warranty -tarran varovasti irti ottaminen oo vähän turhaa tai siis mahdollisen takuukeissin ollessa päällä huollossa varmaan avaavat kortin kuitenkin?
Niin kyllähän ne huomaa että pädit vaihdettu?
 
Säädin curven nyt tuon kuvan mukaisesti, eli tässä tuo mun oikeanpuoleinen käppyrä;
Tämän jälkeen Apply ja Afterburner tasoitti tuon käyrän, mutta entä jos nyt haluan vaikka mainausta varten säätää coren mahdollisimman pieneksi, eli menen Afterburneriin ja säädän Coren -502, niin kun menen nyt katsomaan tuota "käyrää" niin se on palautunut niihin oletusarvoihin, eivätkä noihin jotka siihen muutin?
Eli eikö curven asettamisen jälkeen voi enää säätää manuaalisesti kelloja, vaan sitten menetän taas curven hyödyt?
Core clockin kohdalla tosiaan lukee Curve, jos sitä kautta kellot on asetettu
Näyttökuva 2021-04-18 211929.png


Säätimillä tapahtuva säätö Curven asettamisen jälkeen tosiaan kumoaa siellä tehdyt muutokset, joten kannattaa tallentaa Curve omaan profiili-slottiinsa ja sitten mainaukselle omansa.
 
Näköjään Asus oli julkaissut viikonloppuna Z370 ja Z390 emoille beta BIOSin, jolla saa ReBAR tuen enabloitua. Nakkasin juuri omalle Z370-E emolle tuon uuden betan sisälle ja pienen säätämisen jälkeen Resizeable BAR = Yes!

Hieno homma, että näinkin vanhalle emolle vielä löytyy tukea. Olin itse jo ihan täysin asennoitunut siihen, että Z370 emolle ei enää tätä ominaisuutta tuoda ja saan hyvän (teko)syyn päivittää rautaa :-) Pisteet Asusille, että vielä tukevat vuonna 2017 julkaistua emoa.
 
Pisteet Asusille, että vielä tukevat vuonna 2017 julkaistua emoa.
Eh...En nyt hirveästi pisteitä jakelisi tuosta sankariteosta. Asus ensin haistatteli paskat kaikille, takki kääntyi kun asia sai julkisuutta:

Muut valmistajat lisäsivät tuen noille chipseteille jo aikoja sitten.
 
Eh...En nyt hirveästi pisteitä jakelisi tuosta sankariteosta. Asus ensin haistatteli paskat kaikille, takki kääntyi kun asia sai julkisuutta:

Muut valmistajat lisäsivät tuen noille chipseteille jo aikoja sitten.

Ei ole tarkoitus sen enempää puolustella Asusta, koska olihan tuo heiltä todella paskaa tiedotusta (lue: ei mitään tiedotusta, että aikovatko tukea), ei siitä mihinkään pääse. Mutta ei heiltä kai myöskään missään vaiheessa ole mitään virallista lausuntoa tullut, että eivät tukisi ja sitten kun shit hit the fan, niin kääntäisivät kelkan ja ilmoittaisivat, että kyllä me sittenkin tuetaan. Voin olla väärässä, koska en ole tätä casea niin tarkasti jaksanut seurata.

Toki siinä kesti aika kauan, että saivat ReBAR tuen Z370 ja Z390 emoille, mutta ymmärän myös sen pointin, että kun on n+1 erilaista emoa, niin siinä testaamisessa kestää. Eikä se välttämättä ole mikään meriitti olla ensimmäinen, jos samalla on tiedossa loppukäyttäjille ongelmia bugisen BIOSin kanssa.

Mutta se siitä Asusin puolustamisesta, kun ei itselläni ole penniäkään kyseisessä firmassa kiinni. Itse olen lähinnä positiivisesti yllättynyt, että mun 2017 vuonna julkaistu emo sai vielä ReBAR tuen, koska olin jo ihan varma ettei tälle enää mitään tukea tule :-)
 
Kannattaako Resizable BAR aktivoida, jos on PCI Express 3.0 -emolevy? Testien mukaan ei uudemmallaan raudalla kovin suurta etua tulisi kuin muutamissa peleissä (tuo linkki on täällä varmaankin jossain joskus jo ollut).
Itse mietin, aktivoinko puolitoista vuotta vanhassa Asuksen ROG Strix X470-F:ssä (PCI Express 3.0), jossa R7 2700X ja on TUF OC 3080. No, eiköhän sitä tule joskus kokeiltua, kun BIOS-versiot jo päivitin ajan tasalle. Täytyy vielä lukea aktivointiohjeet tarkkaan (jos aktivoin, niin laittelen sitten tänne sitä tukevalla pelillä ajettuja benhmarkkeja ennen ja jälkeen). :)
 
Ei ole tarkoitus sen enempää puolustella Asusta, koska olihan tuo heiltä todella paskaa tiedotusta (lue: ei mitään tiedotusta, että aikovatko tukea), ei siitä mihinkään pääse. Mutta ei heiltä kai myöskään missään vaiheessa ole mitään virallista lausuntoa tullut, että eivät tukisi ja sitten kun shit hit the fan, niin kääntäisivät kelkan ja ilmoittaisivat, että kyllä me sittenkin tuetaan. Voin olla väärässä, koska en ole tätä casea niin tarkasti jaksanut seurata.

Toki siinä kesti aika kauan, että saivat ReBAR tuen Z370 ja Z390 emoille, mutta ymmärän myös sen pointin, että kun on n+1 erilaista emoa, niin siinä testaamisessa kestää. Eikä se välttämättä ole mikään meriitti olla ensimmäinen, jos samalla on tiedossa loppukäyttäjille ongelmia bugisen BIOSin kanssa.

Mutta se siitä Asusin puolustamisesta, kun ei itselläni ole penniäkään kyseisessä firmassa kiinni. Itse olen lähinnä positiivisesti yllättynyt, että mun 2017 vuonna julkaistu emo sai vielä ReBAR tuen, koska olin jo ihan varma ettei tälle enää mitään tukea tule :)
Itse seurasin keskustelua melko tiiviisti koska Asuksen Z370 emo löytyi. Heiltä tuli tosiaan aika alkuvaiheessa noihin re-bar kyselyihin vastaus että 370&390 on EOL eikä ole siis tulossa (muut valmistajat oli siinä kohti jo luvanneet tuen, samat testaukset sielläkin toki oli rasitteena eikä tässä ensimmäisenä kai kukaan Asukselta toimia vaatinutkaan, vaan ylipäätään tuen tuomista). Tuolla foorumilla sitten alkoi vähän myöhemmin noita "katsellaan josko sittenkin" viestejä tulemaan kun paskamyrsky oli jo päällä.

Mutta jooh, eipä itselläkään (enää) ole penniäkään noissa kiinni kun viimeinenkin Asuksen palikka lähti viime viikolla irti koneesta (Z370-E) ja kamat vaihtui eri merkkisiin. :)

Kyllähän nuo raudan puolesta hyviä vekottimia oli, useampikin emo oli Asukselta sekä Strix 1080Ti oli todella hyvä kortti. Aina hieman harmitti tämä että tuki loppui monesti todella nopeasti, ja heidän softakikkareet oli kyllä...noh, aikamoisia kikkareita, joita ei juuri korjailtu. Onneksi noille löytyi vaihtoehtojakin.

Case closed omalta osaltani, hyvästi Asus. Tai kyllähän Asuksen reititin vielä talosta löytyy, onneksi ei ole tarvinnut siihen softia paljoa päivitellä kun toimii... ;)
 
Kannattaako Resizable BAR aktivoida, jos on PCI Express 3.0 -emolevy? Testien mukaan ei uudemmallaan raudalla kovin suurta etua tulisi kuin muutamissa peleissä (tuo linkki on täällä varmaankin jossain joskus jo ollut).
Itse mietin, aktivoinko puolitoista vuotta vanhassa Asuksen ROG Strix X470-F:ssä (PCI Express 3.0), jossa R7 2700X ja on TUF OC 3080. No, eiköhän sitä tule joskus kokeiltua, kun BIOS-versiot jo päivitin ajan tasalle. Täytyy vielä lukea aktivointiohjeet tarkkaan (jos aktivoin, niin laittelen sitten tänne sitä tukevalla pelillä ajettuja benhmarkkeja ennen ja jälkeen). :)
Piti se tietenkin aktivoida, kun BIOS-päivitykset jo tein. GPU-Z näyttää Resizable BAR Enabled. Vähän koetin katsoa, nopeuttiko konetta. :)

Ainoa peli, jolla testasin ennen ja jälkeen, oli Watch Dogs: Legion, josta ajoin sen omaa benchmarkia. Se ei ehkä ole kovin tarkka mittari (VRAM-käyttökin voi vaihdella testistä toiseen jopa useita kymmeniä megatavuja), mutta toistettuna kuitenkin kertoo muutaman fps:n paremmasta nopeudesta. GeForce Experiencen asettamilla optimaalisilla asetuksilla 4K:lla Avg fps oli kaikissa testiajoissa ennen 58 ja nyt 60.
Normaalisti pelatessa kuitenkin sitten kevennän paria asetusta (Shadows Ultra->High, Ray Traced Reflections Ultra->Medium ja pari muutakin Ultra->High), jotka nostavat Avg fps:ää 4-8:lla. Niillä hieman kevennetyillä asetuksilla tulokset vaihtelivat enemmän. Keskimäärin tuli aiempaan verrattuna hieman nopeutusta, vaikka yksi testiajoista antoikin 1-2 fps huonommat tulokset kuin ennen aktivointia ollut paras.

Katsoin testin aikana maksimilämpötiloja. Resize BAR aktivoituna CPU:n maksimi kävi noin asteen korkeammalla ja GPU:n maksimi pari kymmenystä alempana kuin ennen. Oliko sattumaa vai pitäisikö jopa mennä noin?? (testiolosuhteet eivät välttämättä olleet tarkalleen samat, koska lämpötila huoneessakin saattoi ehtiä muuttumaan ennen ja jälkeen testien välillä)

Testirauta: ASUS ROG Strix X470-F Gaming, Ryzen 7 2700X (ei kellotettu), 4x8GB 3133 MHz, TUF OC 3080 (hieman alivoltitettu & alikellotettu lämpötilojen laskemiseksi), 4K.

EDIT 20.4. Tällä ohjeella tein ja dokumentin loppupuolella mainittu UEFI ja Partition style GPT pitää tarkistaa ennen aktivointia (järjestelmälevyllä ei pidä olla MBR).
Aktivoinnin onnistumisen tarkistus GPU-Z:n lisäksi NVIDIA Control Panel -> System Information.

EDIT 2: Samaa luokkaa oleva havainto kuin mitä itse huomasin. 4K Average frame rate 58->61. :)
"Resizable BAR is a little more effective at 4K. ".
Monella pelillä huonommat fps:t alemmilla tarkkuuksilla (1080p ja 1440p) Resizable BAR enabloituna.
 
Viimeksi muokattu:
Olikos täällä montakin vesimiestä kirjottelemassa? Nyt alkaa olla blokin hankintaviikot enkä osaa arpoa kumpi parempi?

Alphacoolin vai Ek:n vector? Hintaeroa karkeet 77e, mutta onko näiden välillä suorituskyvyssä/asennuksessa/laadussa myös eroa?
 
Ainakin 3080 Suprimille alphan blokki oli hyvä ja helppo asentaa. 2080 Ti:n kanssa mulla oli EK:n vector blokki, ja se oli myös samaa tasoa. En maksais mitään premiumia EK:n blokista.

RGB valaistus oli alphalla tykimpi (maximit enemmän vilkkuvaloja) kuin EK:lla.
 
Olikos täällä montakin vesimiestä kirjottelemassa? Nyt alkaa olla blokin hankintaviikot enkä osaa arpoa kumpi parempi?

Alphacoolin vai Ek:n vector? Hintaeroa karkeet 77e, mutta onko näiden välillä suorituskyvyssä/asennuksessa/laadussa myös eroa?

Tilaa alista bykski nii saat vielä vähä halvemmalla. Oli käytössä suprimissa ja nyt strixissä ja ihan linjassa kaikkien muiden kanssa. Varaudu keksimään itse miten asennetaan, koska ohjeet sivuilla on mitä on eikä niitä tule mukaan. Samoin kannattaa, ehkä ostaa omat thermal padit vaikka niillä säästetyillä euroilla. Nopealla kuljetuksella pitää tullata, koska fedex tai dhl. Hitaalla tulee postilla eikä ole jäänyt itellä tulliin.
 
Olikos täällä montakin vesimiestä kirjottelemassa? Nyt alkaa olla blokin hankintaviikot enkä osaa arpoa kumpi parempi?

Alphacoolin vai Ek:n vector? Hintaeroa karkeet 77e, mutta onko näiden välillä suorituskyvyssä/asennuksessa/laadussa myös eroa?

En osaa EK:sta sanoa mitään mutta Alphacool tuntuu ajavan asiansa ihan hyvin 3090:ssä. Kohtalaisen edullinen blokki, asennus helppoa hyvien asennusohjeiden ansiosta, sopii kädettömällekin.
 
Onkos tuosta Bykski aliexpress kaupasta mitään aleja /alekoodeja koskaan menossa eli kannattaako sellaisia jostain katsella / odottaa jos ei blokin kanssa ole kiire.
 
Viimeksi muokattu:
Onkos tuosta Bykski aliexpress kaupasta mitään aleja /alekoodeja koskaan menossa eli kannattaako sellaisia jostain katsella / odottaa jos e blokin kanssa ole kiire.

En ainakaan ite löytänyt mitään koodia. Ainakin sillon noita tilatessa tuntu, että niihin on aina lätkästy joku "ale" hinta. 80e-95e paikkeilla ne sillon pyöri, kun strixiin ja suprimiin tilasin.
 
Multa kanssa lämpimät suositukset Bykskin blokille. Laitoin itse Thermal Grizzlyn Minus padit vakiopadien tilalle. Ja lämmöt on todella hyvin pysyneet aisoissa EVGA 3080 FTW Ultralla.
 
Alkuviikosta tulossa 5800x + x570 setti koneeseen. Että tuon SAMin saa käyttöön tarvitseeko näyttis bios päivityksen? Käytössä msi gaming x 3080 ja en ainakaan msi sivuilla nähnyt kuin nuo kaksi vanhaa low noise ja low temp biossit.:confused:
 
Alkuviikosta tulossa 5800x + x570 setti koneeseen. Että tuon SAMin saa käyttöön tarvitseeko näyttis bios päivityksen? Käytössä msi gaming x 3080 ja en ainakaan msi sivuilla nähnyt kuin nuo kaksi vanhaa low noise ja low temp biossit.:confused:
Vaatii päivityksen, Utility välilehdeltä Dragon Center tai Live Update sovelluksilla pitäisi hoitua.
 
Onkos tuo 1900mhz/900mV sellainen perus linja mitä voisi curve editorilla lähteä tavoittelemaan 3090 tapauksessa vai eroaako coren kulku yleisesti 3080 ja 3090 välillä paljon?
 
Onkos tuo 1900mhz/900mV sellainen perus linja mitä voisi curve editorilla lähteä tavoittelemaan 3090 tapauksessa vai eroaako coren kulku yleisesti 3080 ja 3090 välillä paljon?

Sivuaa vähän kysymystä ,mutta omat kokemukset tällä hetkellä Suprim X 3080:sen kanssa curve editorilla on hyvät. Aikaisemmin 116% Power limit rajoitti buustia 1.068 voltilla (suurinpiirtein) ja tiputti n. 2040-->1980 . Oc scanner ei edes nostanut kelloja yli 1980mzh mutta silti laittoi yli 1.050 voltteja.

Laitoin curven 0.993 v ja nyt pysyy 2025-2055 mzh . Noin 370-400w) kuluu pelaillessa limitin ollessa 420w.
En yritäkään etsiä ihan minimejä voltteja esim 0.875 koska nyt lämmöt pysyy 65-68c välissä entisen 75c sijaan ja tuuletin on paljon hiljaisempi.
(edit ,virtaa kuluu maltillisemmin kuin tuo 400 w käytännössä koska käyttöaste ei hakkaa koko aikaa 100%
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 456
Viestejä
4 512 723
Jäsenet
74 372
Uusin jäsen
Akeboy78

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom