NVIDIA GeForce RTX 3080 / 3080 Ti / 3090 -ketju (GA102)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kaotik
  • Aloitettu Aloitettu
Ensimmäisenä tuli mieleen, että sinulla on x kpl nvme asemia ja jokin niistä jakaa väylän GPU:n kanssa.

Omassa emossa 2x nvme paikkaa joista toinen samassa väylässä GPU:n kanssa. Rtx 2080 kanssa ei haitannut vaikka näyttis toimi 8x nopeudella, mutta uuden kortin myötä piti ottaa toinen nvme-asema pois käytöstä, että saa 16 nopeudella kortin toimimaan. Tähän perustuen tuo ehdotukseni mahdollisesta syystä.
 
Ensimmäisenä tuli mieleen, että sinulla on x kpl nvme asemia ja jokin niistä jakaa väylän GPU:n kanssa.

Omassa emossa 2x nvme paikkaa joista toinen samassa väylässä GPU:n kanssa. Rtx 2080 kanssa ei haitannut vaikka näyttis toimi 8x nopeudella, mutta uuden kortin myötä piti ottaa toinen nvme-asema pois käytöstä, että saa 16 nopeudella kortin toimimaan.
Tätä veikkaisin itsekin
 
Ensimmäisenä tuli mieleen, että sinulla on x kpl nvme asemia ja jokin niistä jakaa väylän GPU:n kanssa.

Omassa emossa 2x nvme paikkaa joista toinen samassa väylässä GPU:n kanssa. Rtx 2080 kanssa ei haitannut vaikka näyttis toimi 8x nopeudella, mutta uuden kortin myötä piti ottaa toinen nvme-asema pois käytöstä, että saa 16 nopeudella kortin toimimaan. Tähän perustuen tuo ehdotukseni mahdollisesta syystä.
Jep. Tajusin juuri missä tein mokan. Olen asentanu emon uuteen Lina Li 011d Evo -koteloon reverse setupilla. Tässä emo menee ylösalaisin kiinni.
Meikäläinen on sitten kuvasta kattonut fiksuna väärin kumpi nvme slotti ei ole jaettu PCIEX16_1:n kanssa. Eli olen asentanut levyn juurikin väärään paikkaan.
Laitan viikonloppuna homman kuntoon, kun samalla asennan Aquacomputerin Quadron kiinni.
Kiitoksia nopeasta avusta.
 
Hidasta puhaa tämä ylikellottaminen/alivoltittaminen. Tällä hetkellä olen alivoltittanut, pelannut eri pelejä, tallentanut uudet voltit eri profiiliin ja toistanut. Palannut tarvittaessa aiempaan profiiliin. Onko jokin peli tai pelejä jotka ovat erikoisen herkkiä kaatumaan? Ovatko rtx pelit herkempiä? Tällä hetkellä kaatunut vain Metro Exodus Enhanced pelissä. Muissa toiminut alhaisemmilla volteilla.
 
Voiko Metro Exodus Enhanced kaatua Riva Tuner osd:n takia? Tai muuten vaan? Ettei johtuisikaan alivoltittamisesta.
 
Pitänee jatkaa testejä sitten vakiona että jatkuuko kaatuilu. Osd aluksi taustalla. Kun vain saisi nopeammin tuon kaatumisen aikaan niin kävisi nopeammin tämän lävitse.
 
Hidasta puhaa tämä ylikellottaminen/alivoltittaminen. Tällä hetkellä olen alivoltittanut, pelannut eri pelejä, tallentanut uudet voltit eri profiiliin ja toistanut. Palannut tarvittaessa aiempaan profiiliin. Onko jokin peli tai pelejä jotka ovat erikoisen herkkiä kaatumaan? Ovatko rtx pelit herkempiä? Tällä hetkellä kaatunut vain Metro Exodus Enhanced pelissä. Muissa toiminut alhaisemmilla volteilla.
Mistä kortista juttelet? Mulla ollut 2x 3080Ti ja aika samoissa menneet kellot/jännitteet. Noin 0.85V, core 1850MHz ja muistit +600MHz. Ventus ja TUF olleet kyseessä. Ainakin CP2077 kaatui satunnaisesti RT päällä jos muistien kelloja tuosta reilummin nosti.
 
Metro EE on aika pitkälti kovin happotesti. Jos siinä pysyy kortti pystyssä, niin pysyy kaikessa (99,9% varmuudella, aina joku outo sattuma sopii joukkoon).
 
Hidasta puhaa tämä ylikellottaminen/alivoltittaminen. Tällä hetkellä olen alivoltittanut, pelannut eri pelejä, tallentanut uudet voltit eri profiiliin ja toistanut. Palannut tarvittaessa aiempaan profiiliin. Onko jokin peli tai pelejä jotka ovat erikoisen herkkiä kaatumaan? Ovatko rtx pelit herkempiä? Tällä hetkellä kaatunut vain Metro Exodus Enhanced pelissä. Muissa toiminut alhaisemmilla volteilla.
Kokeile ladata Boundary Benchmark Steamista ja laita se rullaamaan looppina. Itsellä RTX 3060 kaatui todella herkästi säteenseurantaa käyttävissä peleissä, mutta jos Boundary Benchmarkin sai läpi, oli kortti vakaa myös peleissä. Tuo oli yksinkertaisesti todella raskas RT-ytimille. Olin jo epätoivoinen kaatuilun suhteen, kunnes löysin tuon ohjelman. Omalla kohdalla coren ylikellotus ja muistin kellotukset olivat yksinään vakaat, mutta yhdessä eivät.

Tuossa benchmarkissa tosin oli ainakin aiemmin bugi, että 30 minuutin kohdalla se kaatui itsekseen. Mutta jos sai vaikka kolme 30 minuutin roundia läpi eri asetuksilla esim. DLSS:n ja resoluution suhteen, niin kortti oli hyvin todennäköisesti vakaa.
 
Mistä kortista juttelet? Mulla ollut 2x 3080Ti ja aika samoissa menneet kellot/jännitteet. Noin 0.85V, core 1850MHz ja muistit +600MHz. Ventus ja TUF olleet kyseessä. Ainakin CP2077 kaatui satunnaisesti RT päällä jos muistien kelloja tuosta reilummin nosti.
Asus rtx 3080 ti kortti. Jännitteet olivat vielä yli 0,9v kun core oli yli 1800. Nyt kortti on vakiona ja liikkuvassa junassa testi menossa. Olin myös pudottanut prosessorin kelloja ja jännitteitä kun kortin vaihtumisen myötä kävi kuorman kasvaessa lämpimämpänä ja äänekkääkäämpänä. Palautin senkin aiempaan. Mahdollisesti pudotin sen jännitettä liiikaa.
 
Taisi olla kuitenkin näytönohjaimen jännitteet liian alhaiset. Vähän otettu takaisin päin. On Boundary Benchmark ja Metro vakaa nyt.
 
Jossakin ketjussa joku väitti, että Nvidia ei pysty laskemaan RT:tä ja muuta yhtäaikaa.
Tämän mukaan varsinkin 3xxx sarja pystyy:
NVIDIA-ampere-GA102-GPU-Architecture-Whitepaper-V1.pdf
Katso sivu 20

Pystyy laskemaa yhtä aikaa, jos muistikaista riittää. Etenkin ne tensoriytimet voivat syödä kaiken muistikaistan ja muut osat piiristä eivät sitten käy täydellä kapasiteetilla. Tuon takia se iso huhuttu cache 40x0 sarjassa on mielenkiintoinen, kun muistikaistaongelmat voivat olla vähäisemmät.

Etenkin ei koherentit säteet ovat erittäin muistikaistarajotteisia, kun ne menevät "minne sattuu" ja cachettamisesta ei ole hyötyä. Tän näkee käytännössä siinä, että efektit mitkä lasketaan koherenteilla säteillä ovat paljon nopeampia kuin efektit missä säteet eivät ole koherentteja. Muistikaista on ihan aito ongelma, kun yritetään tehdä säteenseurantaa ja etenkin, jos siellä taustalla on vielä muita yksiköitä käytössä, jotka samaan aikaan myös haluaisivat hakea jotain muistista. Jos se BVH puu mitä käytetään säteenseurannan kiihdyttämiseen mahtuisi isoilta osin cacheen niin lopputulos olisi erittäin mielenkiintoinen,...
 
Viimeksi muokattu:
Pystyy laskemaa yhtä aikaa, jos muistikaista riittää. Etenkin ne tensoriytimet voivat syödä kaiken muistikaistan ja muut osat piiristä eivät sitten käy täydellä kapasiteetilla. Tuon takia se iso huhuttu cache 40x0 sarjassa on mielenkiintoinen, kun muistikaistaongelmat voivat olla vähäisemmät.

Etenkin ei koherentit säteet ovat erittäin muistikaistarajotteisia, kun ne menevät "minne sattuu" ja cachettamisesta ei ole hyötyä. Tän näkee käytännössä siinä, että efektit mitkä lasketaan koherenteilla säteillä ovat paljon nopeampia kuin efektit missä säteet eivät ole koherentteja. Muistikaista on ihan aito ongelma, kun yritetään tehdä säteenseurantaa ja etenkin, jos siellä taustalla on vielä muita yksiköitä käytössä, jotka samaan aikaan myös haluaisivat hakea jotain muistista. Jos se BVH puu mitä käytetään säteenseurannan kiihdyttämiseen mahtuisi isoilta osin cacheen niin lopputulos olisi erittäin mielenkiintoinen,...
Hyvin tuon paperin mukaan oli saatu kaikkia käytettyä yhtäaikaa.
Toki suurempi kaista epäilemättä nopeuttaa, mutta näköjään toimii yhtäikaa nykyiselläkin kaistalla. Paperissahan todettiin, että 3xxx sarjassakin on cacheja paranneltu..
 
Hyvin tuon paperin mukaan oli saatu kaikkia käytettyä yhtäaikaa.
Toki suurempi kaista epäilemättä nopeuttaa, mutta näköjään toimii yhtäikaa nykyiselläkin kaistalla. Paperissahan todettiin, että 3xxx sarjassakin on cacheja paranneltu..

Ne yksiköt toimivat yhtäaikaa, mutta jos muistikaista rajoittaa niin kaikista ei saa 100% tehoa ulos koko ajan. Tän näet, jos katsot utilisaatiodataa eri peleistä, kun käytetään eri yksiköitä samaan aikaan. Tensoriyksikkö yksinään voi syödä kaiken muistikaistan jolloin muut yksiköt eivät voi edetä minkään laskennan kanssa, joka riippuu pääsystä keskusmuistiin.

Devaajat tietenkin yrittävät skeduloida laskennan niin, että löydettäisiin optimaalinen rako esim. dlss:lle, jos pelissä sattuu oleman jokin laskentaraskas mutta ei muistiraskas operaatio, jota voi hyvinkin edetä samaan aikaan kun tensoriyksikkö käyttää kaiken muistikaistan. Yhtäaikainen hyvä utilisaatio kaikille lohkoille on monimutkaisempi asia kuin on/off. Joutuu miettimään koko järjestelmän suorituskykyä missä esim. se muistikaista tulee vastaan.
 
Ne yksiköt toimivat yhtäaikaa, mutta jos muistikaista rajoittaa niin kaikista ei saa 100% tehoa ulos koko ajan. Tän näet, jos katsot utilisaatiodataa eri peleistä, kun käytetään eri yksiköitä samaan aikaan. Tensoriyksikkö yksinään voi syödä kaiken muistikaistan jolloin muut yksiköt eivät voi edetä minkään laskennan kanssa, joka riippuu pääsystä keskusmuistiin.

Devaajat tietenkin yrittävät skeduloida laskennan niin, että löydettäisiin optimaalinen rako esim. dlss:lle, jos pelissä sattuu oleman jokin laskentaraskas mutta ei muistiraskas operaatio, jota voi hyvinkin edetä samaan aikaan kun tensoriyksikkö käyttää kaiken muistikaistan. Yhtäaikainen hyvä utilisaatio kaikille lohkoille on monimutkaisempi asia kuin on/off. Joutuu miettimään koko järjestelmän suorituskykyä missä esim. se muistikaista tulee vastaan.
Eipä sillä ole väliä, vaikka ei saa 100 prosenttisesti yksiköitä hyödynnettyä. Kunhan homma on vain nopeampi, kuin peräkkäin tehtynä, niin silloin kannattaa tehdä yhtäaikaa, Korjasin vain väitteen, että yhtäaikainen toiminta ei onnistu. Kyllä se onnistuu ja vielä siten, että siitä on selvää hyötyä.
 
Nyt kun saatavuus ja hinnat alkaa hieman järkevöitymään niin vähän alkanut harkitsemaan raudan päivitystä. Jos vaihdan 1080ti ➡️ 3080 niin tuleeko 9700k:sta pahakin pullonkaula? 12700k ja lisää muistia (16 ➡️ 32) kiknnostaisi kanssa.

Konetta käytän lähinnä pelailuun ja kuvankäsittelyyn.
 
Nyt kun saatavuus ja hinnat alkaa hieman järkevöitymään niin vähän alkanut harkitsemaan raudan päivitystä. Jos vaihdan 1080ti ➡ 3080 niin tuleeko 9700k:sta pahakin pullonkaula? 12700k ja lisää muistia (16 ➡ 32) kiknnostaisi kanssa.

Konetta käytän lähinnä pelailuun ja kuvankäsittelyyn.
Itsellä on sama prossu, ja oli sama näyttis, josta päivitin juurikin 3080- korttiin. Muistia on tosin 32Gb. Joissain peleissä on pullonkaulaa, ja joissain ei. Kaikki ollut omalla kohdalla kuitenkin ihan pelattavissa. Näyttönä 1440p 165hz, ja kyllä se fps järjestäen pyörii +100.
Itse myös ajattelin päivittää, kunhan Raptor Lake ja uudet AMD:t on pihalla.

Edit: prossu kellotettu 5Ghz ja muistit kiristelty
 
Viimeksi muokattu:
Nyt kun saatavuus ja hinnat alkaa hieman järkevöitymään niin vähän alkanut harkitsemaan raudan päivitystä. Jos vaihdan 1080ti ➡️ 3080 niin tuleeko 9700k:sta pahakin pullonkaula? 12700k ja lisää muistia (16 ➡️ 32) kiknnostaisi kanssa.

Konetta käytän lähinnä pelailuun ja kuvankäsittelyyn.
Ei pitäisi olla, lähinnä reso kiinnostaa.

Mitä pienempi reso, sitä helpommin cpu on bottlneck. 1440p ultralla tai 4k:lla tuskin on ongelmaa.

Ram-muisti on tärkeä huomioida myös, jos miettii bottleneckin ikuista rulettia. Aina joku on bottleneck.

16->32 gb on aika halpa päivitys, ja kovin eri lopputulos eri peleissä. Yleensä hyvä 16 Gb riittää, mutta jos on muuta hyötykäyttöä, 32 Gb ei ole monen kymmenen euron lisäsatsaus.

i7-9700K on monesti tehokkaampi kuin esim i9-9900K, koska ei ole corejen tredisplittausta.

Sinuna miettisin tässä vaiheessa RAM-muistin Mhz ja latenssiarvoja.
 
Jaa mitä että? Joutuuko näitä alivoltittamaan, jotta toimivat vakaasti?
Täytyy kyllä sanoa, että pitkästä aikaa olen aivan ulkona pelkästään näytönohjaimista. Ajattelin huomenna hakea tuon palitin 3080, mutta onko samassa hintaluokassa mitään "parempaa"? Taitaa tehoiltaan kaikki olla viittä vaille samaa, mutta lähinnä kestävyyden kannalta ajateltuna.

Siirretty pois saatavuusketjusta. Ei tarvi alivoltittaa jotta toimii vakaasti, kyseinen käyttäjä muotoili tuon hieman omituisesti. Ja mikä Palitin RTX 3080 versio olisi kiikarissa? Hyvin lähellä tehoissa ovat kaikkien valmistajien mallit, erot lähinnä korttien jäähdytyksessä.

se tilaisin tuon heti, jos ei jo löytyisi 3080Ti. Omistin vuosi sitten tuollaisen 3070 kortin ja täytyy rehellisesti sanoa, että vaikka en RGB hössötyksistä pidäkkään, niin oli silti hienoin näytönohjain mitä on tullut vastaan.
Korkea virransyöttöhän noissa on vain plussaa, kun lähes kaikki muut kortit käyvät hitaalla, kun eivät saa tarpeeksi virtaa ja vaativat alivoltittamista.

Mitä tarkoitat siis tuolla viimeisellä lauseella, ilmeisesti sitä että virrankulutus tulee esteeksi tehojen suhteen? Se on ihan totta, ja sen takiahan alivoltittamalla saa usein paremmin ylikellotettua, kuin lisäämällä virrankulutusta.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt on palitin 3080 hommattu ja pari mutkaa tuli matkaan. Käytännössä mitään tehoeroa ei ole entiseen 1080Ti verrattuna yhtään. Muutaman tunnin hunt: showdown testi tuotti senverran tulosta, että FPS ei enää seilaa 50-100 väliä, vaan 80-100 väliä. Toinen testaus Deathloopissa ja vähän vastaavaa. Samat asetukset ja FPS pyörii samoissa lukemissa, alle 90.
Toki mutkia matkassa sen verran, etten löytänyt kolmatta virtapiuhaa virtalähteeltä näyttikselle, vaan laitoin toisesta piuhasta jaon. Voiko tämä jarruttaa? DDUlla vedin myös vanhat ajurit kauttaaltaan pois ennen uuden näyttiksen asentamista.

Onko ajatuksia, miksi näin? Lämmöt kyllä pysyy nätisti kurissa HWinfon mukaan, maksimissaan 66 asteessa kävi pelatessa.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä tarkoitat siis tuolla viimeisellä lauseella, ilmeisesti sitä että virrankulutus tulee esteeksi tehojen suhteen? Se on ihan totta, ja sen takiahan alivoltittamalla saa usein paremmin ylikellotettua, kuin lisäämällä virrankulutusta.
Sitä, että hakkaa power limittiä vastaan ennen kuin saavuttaa täyden tehon. Eli monissa korteissa, joissa alhainen power limit, nousee tehot pelkällä alivoltituksella koskematta mihinkään muuhun.
 
Sitä, että hakkaa power limittiä vastaan ennen kuin saavuttaa täyden tehon.

Selvä homma. Joo noinhan se on, virtarajat tulee vastaan ennen kuin tulee tehoraja vastaan. Ja Nvidia sekä valmistajat on jo puristanut lähes kaikki tehot irti opportunistisella virrankulutuksella, johon ei hirveästi löysää jää vakiona. Alivoltittaminen on se juttu näiden 3000-sarjalaisten kanssa.

Omasta RTX 3070ti voi ottaa 25% pois powerlimitistä, ilman että suorituskyky kärsii juuri lainkaan. En ihan ymmärrä miksi nuo kellotaajuudet on pitänyt hilata noin ylös 3000-sarjalaisissa, ilman että sillä saadaan kuin jotain prosentteja lisää suorituskykyä. Ja tämä sama pätee muihinkin kuin 3070ti, joka toki on varmaan pahin virtasyöppö -> suhteessa perf. No onneksi näitä voi itse säätää, eikä sähkö kovin kallista ole.
 
Nyt on palitin 3080 hommattu ja pari mutkaa tuli matkaan. Käytännössä mitään tehoeroa ei ole entiseen 1080Ti verrattuna yhtään. Muutaman tunnin hunt: showdown testi tuotti senverran tulosta, että FPS ei enää seilaa 50-100 väliä, vaan 80-100 väliä. Toinen testaus Deathloopissa ja vähän vastaavaa. Samat asetukset ja FPS pyörii samoissa lukemissa, alle 90.
Toki mutkia matkassa sen verran, etten löytänyt kolmatta virtapiuhaa virtalähteeltä näyttikselle, vaan laitoin toisesta piuhasta jaon. Voiko tämä jarruttaa? DDUlla vedin myös vanhat ajurit kauttaaltaan pois ennen uuden näyttiksen asentamista.

Onko ajatuksia, miksi näin? Lämmöt kyllä pysyy nätisti kurissa HWinfon mukaan, maksimissaan 66 asteessa kävi pelatessa.
Mikäs on muu kokoonpano, ettei siellä cpu sitten pistä vastaan? Ja mikä resoluutio käytössä?, luulisin että 1440p. Ja mikä PSU käytössä?
Hunt on tietääkseni aika cpu riippuvainen ja hyötyy vain muutamasta nopeasta cpu coresta eli prosessorin ipc ja MHz merkkaa aika paljon. Deathloopista en osaa sanoa.
Ei pitäisi se daicychain power liitäntä kolmanteen 8-pin liitäntään vaikuttaa peli tehoihin jos ajat ilman kellotuksia sitä 3080 korttia, etkä ole siis powerlimittiä nostanut. Tosin en muista mikä tuossa kortissa on vakio powerlimit. Voi olla luokkaa 320W - 350W
Tietysti suositeltavaa olisi laittaa powerilta asti jokainen piuha erikseen niihin kolmeen 8-pin liittimeen.

Ja oliko kyseessä siis Palit Gamerock OC RTX3080 10GB kortti?
 
Tosiaan, ryzen 9 3950x on prossuna, ei luulisi laittavan vastaan. Keskusmuistia 16 gigaa, ajattelin päivittää toisen samanlaisen. Virtalähteenä seasonicin prime px 750 platta. Resoluutiona 2560*1440p. Lopulta aika naulapää tietotekniikan suhteen, mutta jos virtalähde olisi pullonkaulana, eikö kone lähinnä kaatuisi silloin? Itse näyttikselle en ole tehnyt mitään, kun halusin nähdä miten iso muutos tulee suoraan tuosta asennettuna. Mutta eroa ei nyt käytännössä ole yhtään mitään. :D
Seuraavaksi ajattelin koittaa formatoida windowsin, ettei vaan nyt olisi mikään muu solmussa.

Ja ei siis muutoin sama kortti, mutta ei OC.
 
Viimeksi muokattu:
Tosiaan, ryzen 9 3950x on prossuna, ei luulisi laittavan vastaan. Keskusmuistia 16 gigaa, ajattelin päivittää toisen samanlaisen. Virtalähteenä seasonicin prime px 750 platta. Lopulta aika naulapää tietotekniikan suhteen, mutta jos virtalähde olisi pullonkaulana, eikö kone lähinnä kaatuisi silloin? Itse näyttikselle en ole tehnyt mitään, kun halusin nähdä miten iso muutos tulee suoraan tuosta asennettuna. Mutta eroa ei nyt käytännössä ole yhtään mitään. :D
Seuraavaksi ajattelin koittaa formatoida windowsin, ettei vaan nyt olisi mikään muu solmussa.

Ja ei siis muutoin sama kortti, mutta ei OC.
Millä näytöllä sinä pelaat ja mikä on näyttiksen käyttöaste noissa peleissä? Jos se ei ole 100% ja fps on matala niin jossain on pullonkaula tai jotain on rikki.
 
Hunt Showdown on aika prossuraskas peli. Päivitä prossua jos haluat enemmän tehoja irti.
 
Millä näytöllä sinä pelaat ja mikä on näyttiksen käyttöaste noissa peleissä? Jos se ei ole 100% ja fps on matala niin jossain on pullonkaula tai jotain on rikki.
Näyttiksenä pyörii asuksen swifti PG279Q 165hz tilassa. Kuva kertonee enemmän, kuin minun epämääräiset tulkinnat. D3D käyttöähän tuossa katsotaan?
Muutamaa muuta peliä kun tuossa testailin, niin eroa entiseen oli kyllä havaittavissa. Mutta ei mitään mullistavaa verrattuna vaikkapa kun 1080Tin joskus vaihdoin alle.
Hunt Showdown on aika prossuraskas peli. Päivitä prossua jos haluat enemmän tehoja irti.
Päivitän mihin? Threadripperiin? Ihan hirveästi parempaa ei vielä taida olla kohtuullisessa hintaluokassa, jos oikein olen käsittänyt.
 

Liitteet

  • HWinfo.PNG
    HWinfo.PNG
    102,5 KB · Luettu: 106
Noin puhtaasti pelikäyttöä silmälläpitäen ihan vaikka alkaen 5600X. Näissä varsin cpu-raskaissa tekeleissä tuo 5000-sarjan suorituskykyero 3000-sarjaan näkyy melko selvästi. Esim:

Tuo 3000 sarja tosiaan hyytyy yllättävän pahasti joissakin peleissä kun on kuitenkin tottunut siihen, että peleissä se GPU on pullonkaula melkein aina. Kaverille päivitettiin äskettäin 3700X -> 12600K ja joissakin moderneissa peleissä fps nousi ihan silmällä havaittavan reilusti, useimmissa taas ei mitään eroa vanhaan (GPU 3080). Myös hiukan yllätti kuinka joissakin vanhemmissa (tyyliin 2005-2010) peleissä fps saattoi jopa tuplaantua. 3000-sarjalaisella frametimet huitelivat missä sattuu ja tietyt vanhemmat pelit tuntuivat jopa tökkivän häiritsevästi. Tuleeko ero sitten yksinkertaisesti single thread suorituskyvystä, vai oliko 3000-sarjalaisella jotain yhteensopivuusongelmaa myös? Tiedäpä tuosta, mutta kannattaa tosiaan testata monella eri pelillä.

3000-sarja oli markkinoille tullessaan kova sana, mutta yllättävänkin paljon on menty eteenpäin ihan muutamassa vuodessa vaikka usein tuntuu että CPU-kehitys jumittaa paikallaan. Onneksi on taas kilpailua silläkin puolella.
 
No perhana. Uskottava se sitten on. Itse näyttis kyllä pyörii hiljaisesti ja viileänä. Olin aivan varma, että tuuletusongelmia on luvassa, mutta hyvä näin.
 
No perhana. Uskottava se sitten on. Itse näyttis kyllä pyörii hiljaisesti ja viileänä. Olin aivan varma, että tuuletusongelmia on luvassa, mutta hyvä näin.
Jos nyt meinaat vain pelikäyttöä varten ruveta vaihtamaan, niin on ehkä hyvä katsoa tuo 5800X3D, joka julkaistaan huhtikuun 20. päivä.
 
Jos nyt meinaat vain pelikäyttöä varten ruveta vaihtamaan, niin on ehkä hyvä katsoa tuo 5800X3D, joka julkaistaan huhtikuun 20. päivä.
Nopea vilkaisu aiheeseen tuotti vain päänsärkyä. Ihan vain kevyesti hukassa. Osa sanoo turhaksi välistopiksi ennen uusia prossuja, osa taas päinvastaista. Mutta tästä sitten lisää joskus muualla.
No toki nytkun tuota on pyöritellyt ja koittanut, niin käytännössä hunt toimii samoilla frameilla kuin ennenkin, mutta saa grafiikkaa pistää pykälää ylöspäin. Hunt on ehkä vähän huono benchmarkiksi muutenkin, kun pelissä on kehittäjienkin myöntämiä suorituskykyongelmia.
 
Nopea vilkaisu aiheeseen tuotti vain päänsärkyä. Ihan vain kevyesti hukassa. Osa sanoo turhaksi välistopiksi ennen uusia prossuja, osa taas päinvastaista. Mutta tästä sitten lisää joskus muualla.
No toki nytkun tuota on pyöritellyt ja koittanut, niin käytännössä hunt toimii samoilla frameilla kuin ennenkin, mutta saa grafiikkaa pistää pykälää ylöspäin. Hunt on ehkä vähän huono benchmarkiksi muutenkin, kun pelissä on kehittäjienkin myöntämiä suorituskykyongelmia.
Jep. Aika näyttää 5800X3D:n suhteen onko turhake vaiko ei.

Huntissa tosiaan on hyvin epämääräisiä suorituskykyongelmia ja niiden kanssa tässä itsekin juuri vääntänyt. Lighting effects tuntuu olevan yksi joka eniten tiputtaa suorituskykyä, eikä pelatessa tunnu juuri edes eroa huomaavan siinä miltä peli näyttää.
 
Olipa uskomatonta kuraa MSI:n 3080 Gaming X Trio 10 GB (non-lhr) lämpökäyttäytyminen ja varsinkin siis muistien. Luulin, että vain noissa 3080:ssa Ventus 3X on shaibasta seuraavaa MSI:n korteissa lämmöt. Yritin tätäkin ketjua ennen ostopäätöstä selailla sillä silmällä, mutta ei tullut vastaan. Tai sitten en vaan löytänyt.
Hommasin kortin siis minetys / pelailu tarkoitukseen. Kortti paketista pois, koneeseen ja kokeilemaan ekoja vetoja rasituksessa. Asetukset kohdilleen, mineri päälle ja minuutissa töötätään 104... 106... 108 astetta muistille ja kortin hotspottikin tais heilua jossain 85 asteessa. Mineri kiinni, afterburner auki ja 3Dmark tulille. Pienen säätämisen jälkeen sainkin todeta, että ei vaikuttanut Time Spy tuloksiin, kun nostin muistin kelloja ylöspäin, joten arvelinkin jo hitusen mistä ahistaa. Lisäksi ei vaan irronnut minerillä yli 78 Mh/s vaikka mitä säätöjä yritin.

Paremmat pädit tilaukseen amazonista, 1 vk myöhemmin Youtube päälle, kortti auki ja uudet pädit sisään, uudet tahnat joka paikkaan ja kortti takaisin kasaan. No eipä tippunut kuin 98 asteeseen muistit. Kone kiinni, kortti irti ja takas kortti auki. Uudelleen availun jälkeen tajusin, että ei helv... kun siinähän tosiaan kiertää muistien päällä sellainen n. 1mm paksu metallinen shimmilevy kupariblokin ympärillä (jonka päällä taas on 1mm paksut lämpöpädit). En tiedä onko ajateltu tuossa mallissa, että tuodaan metallia lähemmäksi muisteja vai mitä, kun ilmeisesti aika monessa jäähyssä noissa kohdissa on vain vissiin suoraan se n. 2mm lämpöpädi. No hei hellurei ja hellät tunteet, siinä ihmetellessäni tajusin, että toisella puolella sitä shimmilevyä, missä on "alla" 4 kpl niitä muistipiirejä, se shimmilevy on tavallaan ilmassa, koska siitähän lähteekin heatpipet alapuolelta "sukeltamaan" . No varmaan tosi hyvin siirtyy lämpö sitä 1mm rimpulaa pitkin sivuille päin. Päätin sitten sovitella sitä 1mm paksuista pädiä sinne heatipipejen ja shimmilevyn väliin, niin johan alkoi lyyti kirjoittamaan. Eikä kyllä muistaakseni yhdessäkään videossa mainittu tuota, mitä tube-pätkiä kattelin.

Nyt on karkeasti rasituksessa ydin 45-50 astetta, hotspotti 60 astetta ja muistit kanssa n. 65 astetta (minetyksessä kipuaa 74-76 ast). Puuttui myös tehtaan jäljiltä puolilta konkista (6 kpl) lämpöpädit päältä. Laitoin sitten vielä samaan konkurssiin Suprime x:n biossin sisään ja ihan kiitettävästi alkoi liikkumaan. 19 339 GPU score time Spy:ssä vartin säätämisellä ja nyt heruttaa kiltisti sen 99-100 Mh/s minerillä. Sain ton myös menemään 97 Mh/s @ 199W. Ihan pienellä lisäsuunnittelulla (siis tehtaan puolesta) tuo olisi ollut aika hyvä kortti jo ihan alkujaankin.

Muilla ollut millaisia kokemuksia?
 
Siis pelkkä powerin ja throttle-rajan nostaminen riittää, turha säätää manuaalisesti kurveja?
Suprimissa korkeampi tehoraja 400wat vs gaming x trio 340wat, joten ennemmin fläshää Suprimin biosin sisään.

Muoks.
Tuossa ajettu oma RTX3080 Suprim bios sisässä.
 
Viimeksi muokattu:
Suprimissa korkeampi tehoraja 400wat vs gaming x trio 340wat, joten ennemmin fläshää Suprimin biosin sisään.

Joo itse kutinalla sanoisin, että vaatii todennäköiesti kanssa ehkä noita lämpömodauksia. Koska kun aletaan lähestymään maksimia, niin lämpö aiheuttaa epävakautta niin muistissa kuin ytimessä vaikka näennäisesti kävisi viileenä. Ite en päässyt nopeella säädöllä ytimen kanssa yli 2120 mhz (+120 mhz) vaikka ydin heilu vain 45 C asteessa. Sitähän ei nyt toki tiedä ilman pidempää säätämistä, että oliko ongelma jännitteessä vai lämmössä vai molemmissa. Pitäs keretä hakemaan paremmin optimiasetuksia. Vaikutti tosin siltä, että tolla Suprimen biossilla se boostailee "vakiona" muutenkin likemmäs 2k.

Mulla oli ton Suprime X:n biossin ajoissa (huom. Gaming bios) kanssa PL109, core oli joko lukittu afterburnerissa 2100 mhz @ 1100mv ja / tai +100 mhz (eli jossain 2k mhz), ja muistit +1300 mhz (jotain 10 800 mhz, 3Dmark antaa arvon 1350 mhz, eli onko se X 8.). Ydin tosin oli 3Dmarkin tietojen mukaan avarage 2 021 mhz, että vielä pitäs säätää. En siis säätänyt curvea sen enempiä enkä laittanut + core voltagea %.
Kovasti kutkuttaisi saada lähemmäs 20k pojoa. Tosin toikin tosiaan alkoi hörppäämään sitä 400W, että sen muutaman peli FPS:n kannalta ei mitään järkeä :D
 
Tässä on hyvän ystäväni @esa1970 - I scored 19 663 in Time Spy , ajettu Asus Strix 3080 OC:lla ja järeällä vesijäähyllä oleva veto, en ole koskaan nähnyt kovempaa ainakaan suomessa ja on tasainen 2200mhz +
Aikoinaan mielestäni postasi sen tuonne 3DMark osioon ja löytyy siitä listasta.
 
Jep, kyllä vesijäähyn kanssa sen 19.000 täyttyy graphic scoressa ihan normi päivittäisillä asetuksilla. Mulla oma ennätys on 20200 ja risat ftw3 3080:llä, mikä jää n. 100 pistettä tuosta @esa1970 scoresta.
 
TUF 3080 OC 12G:ssä on pudotettu power limit 107%:iin kun 10G:ssä oli 110%. Tällä sai vakiobiosilla viritettyä 12800 GPU scoren. Joku Strix-bios voisi olla seuraava askel mutta enpä taida tehdä sen muutaman FPS:n takia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 101
Viestejä
4 484 152
Jäsenet
74 172
Uusin jäsen
Käppänä

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom