NVIDIA GeForce RTX 3080 / 3080 Ti / 3090 -ketju (GA102)

Liittynyt
29.01.2021
Viestejä
59
Onkohan tämä näyttiksen (TUF OC 3090) ominaisuutta että TV kytkettynä HDMI piuhalla Atmos äänet pätkii välillä? HDMI johto on laillinen.

TV voi olla toinen syy (LG C9) tai jokin windows/atmos härö.

Ei oikein fiksusti saa vahvariinkaan erikseen kytkettyä muuta kuin kierrättää eArcin kautta tvstä. ja nimenomaan Atmos ollessa päällä windowssissa niin pätkäsee välillä. Sekä telkun kaiuttimista että eArcin kautta vahvistimelle.
Mulla on kytketty yksi HDMI telkkariin ja toinen suoraan vahvariin. Tämä siitä syystä että oma töllö on sen verran vanhempi (LG B7) että se ei tue eARCia ollenkaan. Tällöin jäätäisiin peleissä pelkkiin 2ch ääniin jos mentäisiin telkun perus-ARCilla. Alkuperäinen ARC (ennen eARCia)han tukee monikanavaääniä vain pakattuna (Dolby Digital / DTS) eikä tälle Nvidian HDMIlle mitään toimivaa lennosta DD/DTS pakkaustakaan ole, niinkuin aikoinaan esim nForce2 emoissa oli. PCMnä perus-ARCista menee vain 2ch läpi.

Käytännössä, toi vahvariin menevä HDMI piuha on kokoajan päällä "näyttönä" 800x600 resolla [1]. Sitten on Dual Monitor Toolsilla estetty kursorin liikkuminen tuohon "feikkinäyttöön" tähän tapaan How to restrict mouse to current display?

Ja sitten on disabloitu Windowsin äänilaitteista toi telkkuun menevä HDMI, että äänet menee aina varmasti vahvarille.

Kikkailutarpeesta huolimatta, tämä setuppi toimii käytännössä täysin ongelmattomasti eli tuota ei huomaa mitenkään, että tuo vahvari on äänien lisäksi toisena "näyttönä" koneessa.

[1] HDMI on siitä tyhmä että siinä täytyy olla kuva päällä että ääni välittyy. Johtuu jostain sellaisesta että äänisignaalin kellosignaali on kuvan kellosta peräisin tms.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 075
Mulla on kytketty yksi HDMI telkkariin ja toinen suoraan vahvariin. Tämä siitä syystä että oma töllö on sen verran vanhempi (LG B7) että se ei tue eARCia ollenkaan. Tällöin jäätäisiin peleissä pelkkiin 2ch ääniin jos mentäisiin telkun perus-ARCilla. Alkuperäinen ARC (ennen eARCia)han tukee monikanavaääniä vain pakattuna (Dolby Digital / DTS) eikä tälle Nvidian HDMIlle mitään toimivaa lennosta DD/DTS pakkaustakaan ole, niinkuin aikoinaan esim nForce2 emoissa oli. PCMnä perus-ARCista menee vain 2ch läpi.

Käytännössä, toi vahvariin menevä HDMI piuha on kokoajan päällä "näyttönä" 800x600 resolla [1]. Sitten on Dual Monitor Toolsilla estetty kursorin liikkuminen tuohon "feikkinäyttöön" tähän tapaan How to restrict mouse to current display?

Ja sitten on disabloitu Windowsin äänilaitteista toi telkkuun menevä HDMI, että äänet menee aina varmasti vahvarille.

Kikkailutarpeesta huolimatta, tämä setuppi toimii käytännössä täysin ongelmattomasti eli tuota ei huomaa mitenkään, että tuo vahvari on äänien lisäksi toisena "näyttönä" koneessa.

[1] HDMI on siitä tyhmä että siinä täytyy olla kuva päällä että ääni välittyy. Johtuu jostain sellaisesta että äänisignaalin kellosignaali on kuvan kellosta peräisin tms.
No tuota vois kokeilla jos muu ei auta, tosiaan sen toisen HDMI kanssa saa kikkailla kyllä. Kiitti vinkistä :thumbsup:
 
Liittynyt
17.11.2018
Viestejä
593
Tässä tulos alivoltitettuna omalla tuffilla 1980@0.875. https://www.3dmark.com/3dm/57642513?
Todella hyvin tuntuu alivolttituvan nämä kortit. Ainoastaan tuo timespyn gt 2 osio iskee powerlimittiin, ja silloin droppi on 15-30 Hz luokkaa vaikeimmissa kohdissa.
On kyllä todella hyvä. Kokeilin itsekin samaa alivoltitusta kuin sinä, ei ollut vakaa.
Toisaalta ei minulla paljoa huonompi ole, 1965@0.881 oli jo täysin vakaa, Time Spy GPU- score 18469.
 
Liittynyt
20.10.2020
Viestejä
228
On kyllä todella hyvä. Kokeilin itsekin samaa alivoltitusta kuin sinä, ei ollut vakaa.
Toisaalta ei minulla paljoa huonompi ole, 1965@0.881 oli jo täysin vakaa, Time Spy GPU- score 18469.
Tuo on kyllä todella hyvä myös, melkein identtiset tulokset oikeastaan. Sain viimein tosin tuon voltituksen kaatumaan, kun säädin cyberpunkissa raytracingin tappiin mediumilta niin sitten ei kestänyt enää vakaana ja piti nostaa 0.887 voltit. Muissa tuntuu edelleen toimivan vakaana.
 
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 598
Tuo on kyllä todella hyvä myös, melkein identtiset tulokset oikeastaan. Sain viimein tosin tuon voltituksen kaatumaan, kun säädin cyberpunkissa raytracingin tappiin mediumilta niin sitten ei kestänyt enää vakaana ja piti nostaa 0.887 voltit. Muissa tuntuu edelleen toimivan vakaana.
CP2077 on kyllä suht tiukka testi. Mulla on edelleen mielen päällä erityisesti yksi kohta siinä pelissä, cut scene tehtävän The Heist lopulla. Siinä kippasi useamman kerran putkeen kellot (1995MHz@925mV), joilla oli pelattu jo tuntikausia samaa peliä (ja lukuisia muita) ilman mitään ongelmia. En vaan ole varma, kuinka paljon kippaamisesta oli kellojen syytä ja paljonko jotain outoa ko. kohtauksessa.

Mä ajattelin tänään jumpata vähän vakaustestejä, eli otan testiin pari sellaista RT-benchiä, joita en ole vielä tällä kortilla testannut: Boundary ja Bright Memory Infinite. Katson näillä, että mikä on pitkän ajon vakaus ja testaan sitten vielä kerran tuota CP2077-kohtausta, että onko oikeasti niin herkkä kuin viimeksi vai olisiko eka patch mahdollisesti korjannut jotain.
 
Liittynyt
17.11.2018
Viestejä
593
On kyllä todella hyvä. Kokeilin itsekin samaa alivoltitusta kuin sinä, ei ollut vakaa.
Toisaalta ei minulla paljoa huonompi ole, 1965@0.881 oli jo täysin vakaa, Time Spy GPU- score 18469.
Otetaanpa komento takaisin, ei ollutkaan vakaa. Nyt ainakin 1935@0.881 on vakaa, Time Spy GPU- score 18335.
Aiemman olin testannut pelkästään Port Royal- stressitestillä, kun kehuivat sitä vaikeaksi stresstitestiksi.
Siinä olikin vakaa, mutta Time Spyssä ei. Nyt olen tällä uudemmalla tunnin verran pyöritellyt kumpaakin edellämainittua, eikä enää kaadu eikä kellot pudottele.
 
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 598
Mulla myös se kokemus, että Time Spy on ehkä pienen pykälän tiukempi testi kuin Port Royal. Mutta kumpikaan ei tarjoa muuta kuin nopean haarukoinnin lähtökohdaksi oikeasti vaikeille nimikkeille. Ajoin sekä Port Royalin että Time Spyn sekä benchinä että stress testinä läpi 1965MHz@887mV, mutta pelikelloiksi mainitun CP2077-tapauksen jälkeen asettui pitkäksi toviksi 1950MHz@925mV. Katson nyt, että saako tuosta binnin tai kaksi ylös vielä. Ainakin Boundary näyttää olevan ok 1965MHz@925mV, puoli tuntia pyörinyt tuolla. Seuraavaksi Bright Memory, joka oli edellisellä 3080:llä kaikkein herkin testi.
 
Liittynyt
17.11.2018
Viestejä
593
Otetaanpa komento takaisin, ei ollutkaan vakaa. Nyt ainakin 1935@0.881 on vakaa, Time Spy GPU- score 18335.
Aiemman olin testannut pelkästään Port Royal- stressitestillä, kun kehuivat sitä vaikeaksi stresstitestiksi.
Siinä olikin vakaa, mutta Time Spyssä ei. Nyt olen tällä uudemmalla tunnin verran pyöritellyt kumpaakin edellämainittua, eikä enää kaadu eikä kellot pudottele.
Spämmään nyt vielä yhden viestin (koska olen innostunut).
Tästä sai vielä nostettua +1000 MHz- muistikelloilla GPU scoren 18734.
Ihan hyvä veto mun mielestä. Board power draw vaihteli 310-350 W välillä, keskiarvot jotain 330 W. Powerlimit ei rajoittanut missään vaiheessa (suprimissa vakiopowerlimit on 380W), vaan valittujen kellojen mataluus.
 
Liittynyt
26.11.2020
Viestejä
101
Kokeilin omaan 3080 3X OC Ventukseen alivoltitusta seuraavin tuloksin.

Vakiona Heaven Benchmark 4.0

Lämmöt 78C
Tuulettimet 80%
Power Draw ~320W

Alivoltitettuna 1845MHz ja 0,825V Heaven Benchmark 4.0

Lämmöt 73C
Tuulettimet 65%
Power Draw ~250W

FPS 140 --> 137,1
Min FPS 41 --> 42,6
Max FPS 259,2 --> 252

Score laski alivoltitusella 2.1%
Itellä sama kortti mutta noi alemmat lämmöt vakiona, vaikuttaa näköjään kopan ilmanvaihto aika paljon :D
 
Liittynyt
20.10.2020
Viestejä
228
Spämmään nyt vielä yhden viestin (koska olen innostunut).
Tästä sai vielä nostettua +1000 MHz- muistikelloilla GPU scoren 18734.
Ihan hyvä veto mun mielestä. Board power draw vaihteli 310-350 W välillä, keskiarvot jotain 330 W. Powerlimit ei rajoittanut missään vaiheessa (suprimissa vakiopowerlimit on 380W), vaan valittujen kellojen mataluus.
Joo piti itsekin testata muistikellot +1000 MHz ja kyllähän tuo nosti tulosta, 18690:n. https://www.3dmark.com/3dm/57706507?. Alkoi vaan jossain vaiheessa valittaa aina hetkittäin lämpöjä, vissiin kävi muistit kohtuu lämpöisinä :D. Harmittaa kun tässä tuo powerlimitti tulee vastaan jo 350 watin kohdalla, vaikka biosin pitäisi antaa se 370 wattia, kun tuntuu että tuossa ytimessä olisi kulkuja jos ei power limitti rajoittaisi menoa, mutta kai nämä on näitä ensimmäisen maailman ongelmia.:lol:
 
Liittynyt
29.03.2020
Viestejä
495
Ensviikolla pitäs tulla plokki ups kyydillä jää kyllä aina tulliin, mut maksetaan sit ne verot ja postin käsittelyt.
 

Corsten

Tukijäsen
Liittynyt
11.11.2017
Viestejä
1 248
Olikos tähän joku ratkaisu, kun 3080 TUF OC pitää koko ajan stock kellot ja imee poweria 100w, vaikka vaan esim kirjoitan tätä tekstiä. Nvidia control panelissa (uusimmat ajurit) ei näy enää power saving mode:ssa kuin "Normal" ja "Prefer maximum performance". Tuo normal ei tee mitään ainakaan itsellä.
 
Liittynyt
02.10.2020
Viestejä
421
Varmaan noilla volteilla on mahdollista saada nostettua kelloja tosta vielä, jos jaksaa hinkata.
Noita tuli vielä harjoiteltua ja nostin nyt 1830 MHz:aan. Olen testannut Lc0 (Leela Chess Zero) shakkienginellä, joka käyttää GPU:ta laskentaan. Siinä nyt muutos 3080 TUF OC:n lämpötiloissa 68->62 astetta ja wateissa laskua noin 100. 3DMarkissa tai FPS-peleissä tulee tuohon nähden muutama aste enemmän lämpöä, mutta siis aiempaa vähemmän. Ylikellotusta tai kovempia 3DMark-tuloksia en vielä tässä vaiheessa yritä saada laitettua, kun tietokoneessani kuitenkin prosessori on pullonkaula eikä GPU. Kunhan toimii hyvin ja lämpenee vähemmän. Ehkä yritän saada CPU:nkin viileämmäksi, mutta siitä toisessa ketjussa joskus. :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 673
Tuli jo aikasemmin huomattua et näissä vehkeissä toi backplatekin tekee työtä, ja esimerkiks oman Bykskin blokin backplate käytössä kuumuu jopa sen verran et siihen ei kättä kovin kauaks aikaa kannata iskeä. Mulla sattu kaapissa olemaan yks ML120 ropelli ylimääräsenä ja rupesin miettimään et onkohan sillä mitään vaikutusta mihinkään jos sen ranettais tohon johonkin lähettyville puhaltelemaan siihen backplatelle.

Korttihan mulla on 3080, eli siellä selkäpuolella ei edes ole niitä muistipiirejä jotka sitä jäähdytystä kaipais. Lämpöä kuitenkin pukkaa selkäpuolellekkin vissiin ihan kohtuulliset määrät. Lipasemalla ton tuulettimen tohon parani itellä Memory Junction Tempit tilanteesta riippuen sen 4-8c, et melkeen kuvittelis et 3090 omistajien joilla on epämukavan korkeet muistilämmöt ois varmaan hyödyllistä funtsia jotain samankaltaista. Toki tilanteesta riippuen, jos kotelotuulettimet puhaltaa jo suoraan edestä niin veikkaan et tällä ei kovin montaa astetta saa tiputettua, mutta O11 Dynamic XL ei sellasia omaa. Plussapuolena varmaan se et riippuen tuulettimen sijainnista saa muistikammatkin vähän sitä hyvää samalla. Kuva spoilereissa.

IMG_20210201_234302.jpg
 
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 598
No niin, nyt mulla alkaa olla kättä pidempää benchmarkkien benchmarkkauksesta. Lähtötilanne oli mulla sellainen, että olin tällä 3080 Gamerockilla pelannut pääosin Cyberpunkia useamman tunnin kelloilla 2010/10500/925mV, kunnes se päätti kipata eräässä cut scenessa useamman kerran putkeen. Sama toistui vielä alemmillakin kelloilla aina 1965MHz:iin asti. Tiputin kellot 1950MHz:iin, jolla sitten pelasin aika pitkään montaa muutakin peliä ilman mitään ongelmia.

Pari päivää sitten tuli inspiraatio katsoa, että onko Cyberpunk oikeasti vaan niin vaativa vai olisiko joku ray tracing -nimike vielä parempi kellojen vakaustesti. Eli mikä olisi sellainen mahdollisimman helposti ajettava ja saatavilla oleva testi, jolla nopeimmin selviäisi vakaat kellot Amperelle. Time Spy ja Port Royal oli testattu pitkillä ajoilla vakaaksi noilla alkuperäisillä 2010MHz kelloilla, joten eivät vaikuttaneet ainakaan Cyberpunkia paremmilta testeiltä. Latasin Steamista kaksi RT-benchiä: Bright Memory Infinite ja Boundary. Bright Memory oli syksyllä ensimmäisellä Ampere-kortilla osoittautunut hyväksi, eli kippasi noin kymmenessä minuutissa kellot, joilla 3DMarkit ei olleet onnistuneet löytämään epävakautta. Boundary taas on yleisesti aika rankaksi ja vaativaksi tunnettu testi.

Testasin puolen tunnin ajoilla järjestyksessä Bright Memory -> Boundary -> Cyberpunk (tein uuden game saven juuri ennen alunperin ongelmalliseksi osoittautunutta kohtaa, ja toistin ko. kohtaa testissä). Jännite corelle oli kaikissa 925mV, muistit koko ajan +1000MHz eli 10502MHz AB:n ilmoittamana. Aloitin 1965MHz:lla, ei mitään ongelmaa yhdelläkään noista. Jatkoin 1980MHz:iin, eikä edelleenkään ongelmia. Nyt alkoi jo herätä epäily, että siinä alkuperäisessä ongelmakohdassa Cyberpunkissa on ollut jotain häikkää, koska kaikki toimi nyt kuin unelma. Core 1995MHz:iin ja edelleen kaikki testit läpi ilman merkkejä ongelmista. 2010MHz -> yhä edelleen kaikki kunnossa.

2025MHz core: Bright Memory läpi ongelmitta, mutta ilmeni uusi luonteenpiirre: core-kellot tippui yhdellä binnillä eli 2010MHz:iin kun coren lämpö nousi 68 asteeseen (noin 10 min testin jälkeen). Tätä ei ole tapahtunut muissa peleissä tai bencheissä eikä tässäkään alemmilla kelloilla. Eli näiden nimenomaisten core-kellojen testaamisen kannalta pieni ongelma, mutta siirrytään eteenpäin. Boundary kippasi 4 minuutin testin jälkeen ilmoittaen ystävällisesti viestillä, että GPU oli syypää. Uudelleen käynnistys koneelle ja Cyberpunk tulille samoilla kelloilla. Ja edelleen homma toimii. Toinen puolituntinen Bright Memorya myös ilman ongelmia. Boundary vielä uudelleen päälle ja sama kippaus toisen loopissa ajetun kierroksen loppupuolella. Johtopäätös: Boundary löytää tällä kortilla epävakauden, jota muut nimikkeet eivät ole nähneet ongelmaksi.

Selvitin vielä tuota Cyberpunkia uudelleen. Menin pelissä vähän taaksepäin, jolloin saavuin ongelmakohtaan suoraan pelitilanteesta. Nyt kuvassa näkyy ihan selviä artefakteja ja myös fps on puolen tusinaa framea alhaisempi. Muistuttaa hieman muistivirheitä aiemmilla korteilla, joten hypoteesi testiin ja muistikellot alas vakioksi. Ei muutosta: tästä toisesta game savesta testaten virheet näkyvät kelloista riippumatta. Latasin aiemmissa testeissä käytetyn toisen game saven, ja sillä taas kaikki toimii hyvin monta kertaa putkeen. Ei voi tehdä muuta päätelmää kuin että CP2077 bugittaa aika ajoin tuota kohtaa ladatessaan, eikä saa hommaa toimimaan oikein näytönohjaimen kanssa.

Testaan vielä ainakin Port Royalin noilla 2025MHz core-kelloilla ja katson, meneekö stress test läpi. Samoin pelaan joitain muitakin pelejä samoilla kelloilla. Alustavasti näyttäisi kuitenkin siltä, että ykköskandidaatti nopeaksi vakaustestiksi olisi Steamista ilmaiseksi ladattava Boundaryn benchmark. Tästä kuitenkin sellainen huomautus, että loopissa ajaen tämä kaatuu ainakin itselläni joka kerta 11 kierroksen jälkeen eli ladatessaan 12. kierrosta. Jos tällainen tulee vastaan, niin kyseessä ei ole näyttiksen epävakaus! Esiintyy kelloista riippumatta ja aina täsmälleen samassa kohdassa aika tarkasti puolen tunnin jälkeen, kun benchmark lataa uutta kierrosta sisään.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.11.2018
Viestejä
593
No niin, nyt mulla alkaa olla kättä pidempää benchmarkkien benchmarkkauksesta. Lähtötilanne oli mulla sellainen, että olin tällä 3080 Gamerockilla pelannut pääosin Cyberpunkia useamman tunnin kelloilla 2010/10500/925mV, kunnes se päätti kipata eräässä cut scenessa useamman kerran putkeen. Sama toistui vielä alemmillakin kelloilla aina 1965MHz:iin asti. Tiputin kellot 1950MHz:iin, jolla sitten pelasin aika pitkään montaa muutakin peliä ilman mitään ongelmia.

Pari päivää sitten tuli inspiraatio katsoa, että onko Cyberpunk oikeasti vaan niin vaativa vai olisiko joku ray tracing -nimike vielä parempi kellojen vakaustesti. Eli mikä olisi sellainen mahdollisimman helposti ajettava ja saatavilla oleva testi, jolla nopeimmin selviäisi vakaat kellot Amperelle. Time Spy ja Port Royal oli testattu pitkillä ajoilla vakaaksi noilla alkuperäisillä 2010MHz kelloilla, joten eivät vaikuttaneet ainakaan Cyberpunkia paremmilta testeiltä. Latasin Steamista kaksi RT-benchiä: Bright Memory Infinite ja Boundary. Bright Memory oli syksyllä ensimmäisellä Ampere-kortilla osoittautunut hyväksi, eli kippasi noin kymmenessä minuutissa kellot, joilla 3DMarkit ei olleet onnistuneet löytämään epävakautta. Boundary taas on yleisesti aika rankaksi ja vaativaksi tunnettu testi.

Testasin puolen tunnin ajoilla järjestyksessä Bright Memory -> Boundary -> Cyberpunk (tein uuden game saven juuri ennen alunperin ongelmalliseksi osoittautunutta kohtaa, ja toistin ko. kohtaa testissä). Jännite corelle oli kaikissa 925mV, muistit koko ajan +1000MHz eli 10502MHz AB:n ilmoittamana. Aloitin 1965MHz:lla, ei mitään ongelmaa yhdelläkään noista. Jatkoin 1980MHz:iin, eikä edelleenkään ongelmia. Nyt alkoi jo herätä epäily, että siinä alkuperäisessä ongelmakohdassa Cyberpunkissa on ollut jotain häikkää, koska kaikki toimi nyt kuin unelma. Core 1995MHz:iin ja edelleen kaikki testit läpi ilman merkkejä ongelmista. 2010MHz -> yhä edelleen kaikki kunnossa.

2025MHz core: Bright Memory läpi ongelmitta, mutta ilmeni uusi luonteenpiirre: core-kellot tippui yhdellä binnillä eli 2010MHz:iin kun coren lämpö nousi 68 asteeseen (noin 10 min testin jälkeen). Tätä ei ole tapahtunut muissa peleissä tai bencheissä eikä tässäkään alemmilla kelloilla. Eli näiden nimenomaisten core-kellojen testaamisen kannalta pieni ongelma, mutta siirrytään eteenpäin. Boundary kippasi 4 minuutin testin jälkeen ilmoittaen ystävällisesti viestillä, että GPU oli syypää. Uudelleen käynnistys koneelle ja Cyberpunk tulille samoilla kelloilla. Ja edelleen homma toimii. Toinen puolituntinen Bright Memorya myös ilman ongelmia. Boundary vielä uudelleen päälle ja sama kippaus toisen loopissa ajetun kierroksen loppupuolella. Johtopäätös: Boundary löytää tällä kortilla epävakauden, jota muut nimikkeet eivät ole nähneet ongelmaksi.

Selvitin vielä tuota Cyberpunkia uudelleen. Menin pelissä vähän taaksepäin, jolloin saavuin ongelmakohtaan suoraan pelitilanteesta. Nyt kuvassa näkyy ihan selviä artefakteja ja myös fps on puolen tusinaa framea alhaisempi. Muistuttaa hieman muistivirheitä aiemmilla korteilla, joten hypoteesi testiin ja muistikellot alas vakioksi. Ei muutosta: tästä toisesta game savesta testaten virheet näkyvät kelloista riippumatta. Latasin aiemmissa testeissä käytetyn toisen game saven, ja sillä taas kaikki toimii hyvin monta kertaa putkeen. Ei voi tehdä muuta päätelmää kuin että CP2077 bugittaa aika ajoin tuota kohtaa ladatessaan, eikä saa hommaa toimimaan oikein näytönohjaimen kanssa.

Testaan vielä ainakin Port Royalin noilla 2025MHz core-kelloilla ja katson, meneekö stress test läpi. Samoin pelaan joitain muitakin pelejä samoilla kelloilla. Alustavasti näyttäisi kuitenkin siltä, että ykköskandidaatti nopeaksi vakaustestiksi olisi Steamista ilmaiseksi ladattava Boundaryn benchmark. Tästä kuitenkin sellainen huomautus, että loopissa ajaen tämä kaatuu ainakin itselläni joka kerta 11 kierroksen jälkeen eli ladatessaan 12. kierrosta. Jos tällainen tulee vastaan, niin kyseessä ei ole näyttiksen epävakaus! Esiintyy kelloista riippumatta ja aina täsmälleen samassa kohdassa aika tarkasti puolen tunnin jälkeen, kun benchmark lataa uutta kierrosta sisään.
Hienoa tutkimustyötä! Metro Exodus RT päällä on minulla ainakin kippauttanut sekä prossu- että gpukelloja jotka ovat olleet vakaita kaikissa muissa peleissä ja benchmarkeissa. Cyberpunkia en ole pelannut. Enkä myöskään testannut boundarya, pitääpä tutustua.
 
Liittynyt
15.02.2018
Viestejä
334
No niin, nyt mulla alkaa olla kättä pidempää benchmarkkien benchmarkkauksesta. Lähtötilanne oli mulla sellainen, että olin tällä 3080 Gamerockilla pelannut pääosin Cyberpunkia useamman tunnin kelloilla 2010/10500/925mV, kunnes se päätti kipata eräässä cut scenessa useamman kerran putkeen. Sama toistui vielä alemmillakin kelloilla aina 1965MHz:iin asti. Tiputin kellot 1950MHz:iin, jolla sitten pelasin aika pitkään montaa muutakin peliä ilman mitään ongelmia.

Pari päivää sitten tuli inspiraatio katsoa, että onko Cyberpunk oikeasti vaan niin vaativa vai olisiko joku ray tracing -nimike vielä parempi kellojen vakaustesti. Eli mikä olisi sellainen mahdollisimman helposti ajettava ja saatavilla oleva testi, jolla nopeimmin selviäisi vakaat kellot Amperelle. Time Spy ja Port Royal oli testattu pitkillä ajoilla vakaaksi noilla alkuperäisillä 2010MHz kelloilla, joten eivät vaikuttaneet ainakaan Cyberpunkia paremmilta testeiltä. Latasin Steamista kaksi RT-benchiä: Bright Memory Infinite ja Boundary. Bright Memory oli syksyllä ensimmäisellä Ampere-kortilla osoittautunut hyväksi, eli kippasi noin kymmenessä minuutissa kellot, joilla 3DMarkit ei olleet onnistuneet löytämään epävakautta. Boundary taas on yleisesti aika rankaksi ja vaativaksi tunnettu testi.

Testasin puolen tunnin ajoilla järjestyksessä Bright Memory -> Boundary -> Cyberpunk (tein uuden game saven juuri ennen alunperin ongelmalliseksi osoittautunutta kohtaa, ja toistin ko. kohtaa testissä). Jännite corelle oli kaikissa 925mV, muistit koko ajan +1000MHz eli 10502MHz AB:n ilmoittamana. Aloitin 1965MHz:lla, ei mitään ongelmaa yhdelläkään noista. Jatkoin 1980MHz:iin, eikä edelleenkään ongelmia. Nyt alkoi jo herätä epäily, että siinä alkuperäisessä ongelmakohdassa Cyberpunkissa on ollut jotain häikkää, koska kaikki toimi nyt kuin unelma. Core 1995MHz:iin ja edelleen kaikki testit läpi ilman merkkejä ongelmista. 2010MHz -> yhä edelleen kaikki kunnossa.

2025MHz core: Bright Memory läpi ongelmitta, mutta ilmeni uusi luonteenpiirre: core-kellot tippui yhdellä binnillä eli 2010MHz:iin kun coren lämpö nousi 68 asteeseen (noin 10 min testin jälkeen). Tätä ei ole tapahtunut muissa peleissä tai bencheissä eikä tässäkään alemmilla kelloilla. Eli näiden nimenomaisten core-kellojen testaamisen kannalta pieni ongelma, mutta siirrytään eteenpäin. Boundary kippasi 4 minuutin testin jälkeen ilmoittaen ystävällisesti viestillä, että GPU oli syypää. Uudelleen käynnistys koneelle ja Cyberpunk tulille samoilla kelloilla. Ja edelleen homma toimii. Toinen puolituntinen Bright Memorya myös ilman ongelmia. Boundary vielä uudelleen päälle ja sama kippaus toisen loopissa ajetun kierroksen loppupuolella. Johtopäätös: Boundary löytää tällä kortilla epävakauden, jota muut nimikkeet eivät ole nähneet ongelmaksi.

Selvitin vielä tuota Cyberpunkia uudelleen. Menin pelissä vähän taaksepäin, jolloin saavuin ongelmakohtaan suoraan pelitilanteesta. Nyt kuvassa näkyy ihan selviä artefakteja ja myös fps on puolen tusinaa framea alhaisempi. Muistuttaa hieman muistivirheitä aiemmilla korteilla, joten hypoteesi testiin ja muistikellot alas vakioksi. Ei muutosta: tästä toisesta game savesta testaten virheet näkyvät kelloista riippumatta. Latasin aiemmissa testeissä käytetyn toisen game saven, ja sillä taas kaikki toimii hyvin monta kertaa putkeen. Ei voi tehdä muuta päätelmää kuin että CP2077 bugittaa aika ajoin tuota kohtaa ladatessaan, eikä saa hommaa toimimaan oikein näytönohjaimen kanssa.

Testaan vielä ainakin Port Royalin noilla 2025MHz core-kelloilla ja katson, meneekö stress test läpi. Samoin pelaan joitain muitakin pelejä samoilla kelloilla. Alustavasti näyttäisi kuitenkin siltä, että ykköskandidaatti nopeaksi vakaustestiksi olisi Steamista ilmaiseksi ladattava Boundaryn benchmark. Tästä kuitenkin sellainen huomautus, että loopissa ajaen tämä kaatuu ainakin itselläni joka kerta 11 kierroksen jälkeen eli ladatessaan 12. kierrosta. Jos tällainen tulee vastaan, niin kyseessä ei ole näyttiksen epävakaus! Esiintyy kelloista riippumatta ja aina täsmälleen samassa kohdassa aika tarkasti puolen tunnin jälkeen, kun benchmark lataa uutta kierrosta sisään.
Raskain tähänastisista peleistä on itselle ollut Horizon Zero Dawn cutscenet. Cyberpunk ei ole mitään noihin verrattuna. Esim. 3D Mark pyörii +170 corelle ilman kaatumista, mutta tuohon edelle olevaan peliin joutuu tiputtaa +70.
 
Liittynyt
07.02.2017
Viestejä
7
Kyseessä 3080 strix oc, lämmöt yli 75 oc modessa gpu tweakissä ja tuuletin huutaa kuin suihkukone. Tuf 3080 oc kävi viileämpänä about samoilla kelloilla samassa kotelossa muuten samaalla kotelolla. Onkohan tuossa jotain vikaa vai voiko korkeempi powerlimit vs tuf oc aiheuttaa noin merkittävän eron? Samoin testaamani suprim x kävi paljon viileämpänä.
 

Liitteet

Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 598
Raskain tähänastisista peleistä on itselle ollut Horizon Zero Dawn cutscenet. Cyberpunk ei ole mitään noihin verrattuna. Esim. 3D Mark pyörii +170 corelle ilman kaatumista, mutta tuohon edelle olevaan peliin joutuu tiputtaa +70.
Offset-kellotuksessa on se ongelma, että ei tiedä mikä on todellinen kellotaajuus ja sitä kautta ei tiedä myöskään, että onko ongelmana oikeasti herkkä peli/bench vai liian korkealle päässeet boost-kellot. En oo varma, kumpaan kategoriaan HZD menee. 3DMarkissa puolestaan ainakin Time Spy hörppää virtaa niin paljon, että on melkein se ja sama, onko offset +70 vai +170, kun tehoraja tiputtaa ne kellot joka tapauksessa paljon alemmas.
 
Liittynyt
16.02.2018
Viestejä
844
Kyseessä 3080 strix oc, lämmöt yli 75 oc modessa gpu tweakissä ja tuuletin huutaa kuin suihkukone. Tuf 3080 oc kävi viileämpänä about samoilla kelloilla samassa kotelossa muuten samaalla kotelolla. Onkohan tuossa jotain vikaa vai voiko korkeempi powerlimit vs tuf oc aiheuttaa noin merkittävän eron? Samoin testaamani suprim x kävi paljon viileämpänä.
Onko koko 450W kortille tarjolla? Kuulostaa kyllä lämpöiseltä, mutta niinhän muutamat revikat on antanut hieman osviittaakin, ettei strix jäähdy ihan niin tehokkaasti Wateistaan kuin vaikkapa Suprim X / Evga FTW3.
 
Liittynyt
24.09.2020
Viestejä
661
Olis kyl kiva saada vertailun vuoksi vielä lisää 3090 omistajien muistien junction lämpötiloja threadiin, vaikka aika kuumanahan nämä tosiaan tuntuu käyvä tällä kahdella ilmajäähdytteisen 3090:n otannalla. :)
Testasinpas tässä vielä huvikseni mainaustakin kortilla, eli tuf Oc 3090. Junction temp 100C ja tuulettimet pysyy 70 alapuolella ja kortti miellyttävän hiljaisena. Jos käyrän laittoi manuaalisti vähän loivemmalle, nuo lähtivät kyllä nousuun ja kävivät 104 asti kunnes palautin oletuskäyrän. Oletan että kuitenkin kyseessä varsin hyvin jäähtyvä kampe jos kaverilla mainatessa 3080:lla junction lämmöt samat 100,vaikka muistit oikealla puolella korttia.

Virittelin kyllä backplaten päälle pari vanhalta emolta kannibalisoitua alumiinisiiliä jotta saa vähän lisää pinta-alaa lämmön hävittämiseksi, mutta lämpöihin noilla ei ollut merkitystä. Lisäksi kun kotelotuulettimet pyörii cpun lämpöjen mukaan joka käytännössä nyt idlaa niin mielestäni ihan hyvin nuo lämmöt pysyy kurissa, vaikka eihän 100C toki ole miellyttävä katseltava
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 673
Testasinpas tässä vielä huvikseni mainaustakin kortilla, eli tuf Oc 3090. Junction temp 100C ja tuulettimet pysyy 70 alapuolella ja kortti miellyttävän hiljaisena. Jos käyrän laittoi manuaalisti vähän loivemmalle, nuo lähtivät kyllä nousuun ja kävivät 104 asti kunnes palautin oletuskäyrän. Oletan että kuitenkin kyseessä varsin hyvin jäähtyvä kampe jos kaverilla mainatessa 3080:lla junction lämmöt samat 100,vaikka muistit oikealla puolella korttia.

Virittelin kyllä backplaten päälle pari vanhalta emolta kannibalisoitua alumiinisiiliä jotta saa vähän lisää pinta-alaa lämmön hävittämiseksi, mutta lämpöihin noilla ei ollut merkitystä. Lisäksi kun kotelotuulettimet pyörii cpun lämpöjen mukaan joka käytännössä nyt idlaa niin mielestäni ihan hyvin nuo lämmöt pysyy kurissa, vaikka eihän 100C toki ole miellyttävä katseltava
Melkeen kyllä väittäsin et +100c lämmöt louhiessa ei välttämättä pidemmän päälle kortin elinikää ainakaa auta. Toki tossa junctionissa on eri tapa millä se mittaa sen (käsittääkseni se on hotspot-lämpö), mut oma järki silti sanois et kannattaa pysyä sen Micronin speksaaman 95c alapuolella, jos vaan millään mahdollista.

Ja joo, korttien välillä noi muistilämmöt vaihtelee ihan tajuttomasti. Gigabyten kortit ihan Aoruksista sinne alempaan kastiin lähtien on saanu tosi kovaa runtua muistilämpötiloista, ku joistain vissiin kokonaan puuttuu backplaten alta minkäänlaiset lämpötyynyt. Vaikka oliskin 3080 kyseessä, niin se backplatekin kuitenkin vaikuttaa niihin lämpötiloihin yllättävän merkittävästikkin.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 924
Melkeen kyllä väittäsin et +100c lämmöt louhiessa ei välttämättä pidemmän päälle kortin elinikää ainakaa auta. Toki tossa junctionissa on eri tapa millä se mittaa sen (käsittääkseni se on hotspot-lämpö), mut oma järki silti sanois et kannattaa pysyä sen Micronin speksaaman 95c alapuolella, jos vaan millään mahdollista.

Ja joo, korttien välillä noi muistilämmöt vaihtelee ihan tajuttomasti. Gigabyten kortit ihan Aoruksista sinne alempaan kastiin lähtien on saanu tosi kovaa runtua muistilämpötiloista, ku joistain vissiin kokonaan puuttuu backplaten alta minkäänlaiset lämpötyynyt. Vaikka oliskin 3080 kyseessä, niin se backplatekin kuitenkin vaikuttaa niihin lämpötiloihin yllättävän merkittävästikkin.
Ilmeisesti Searcci vaan kokeili louhintaa ilman sen suurempaa tarkoitusta sitä jatkaa?

Tuosta muistien kuumenemisesta johtuen itsekin luovuin 3080 ja 3090 korteista, kun tarkoitus on välillä myös laittaa kortti louhimaan. 3080 muistit throtlasi ja 3090 backplate oli kevyesti sanottuna epämiellyttävän lämmin. Molemmat olivat yksinään koneessa, joten mitään kovin suurta louhintafarmia ei itsellä ole :D Käytössä on siis vain 1 pelikone, jossa on nyt ensisijaisena käytössä 3070 kortti ja riittää kyllä pelitehot 1440p resolle omiksi tarpeiksi. Sain 1 kaverinkin luopumaan 3080 haaveista ja hankkimaan 3070:n järkihinnalla
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
249
Itsellä 3080 Evga ftw3 ultralla mainatessa koppa kiinni muistien lämmöt 100c ja kylki auki 96c. Kotelona Meshify C. Gpu tuulettimet 70%

Kyllähän ne tosiaan lämpösenä käy. Hybridi mallia odotellessa
 
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 598
Melkeen kyllä väittäsin et +100c lämmöt louhiessa ei välttämättä pidemmän päälle kortin elinikää ainakaa auta. Toki tossa junctionissa on eri tapa millä se mittaa sen (käsittääkseni se on hotspot-lämpö), mut oma järki silti sanois et kannattaa pysyä sen Micronin speksaaman 95c alapuolella, jos vaan millään mahdollista.

Ja joo, korttien välillä noi muistilämmöt vaihtelee ihan tajuttomasti. Gigabyten kortit ihan Aoruksista sinne alempaan kastiin lähtien on saanu tosi kovaa runtua muistilämpötiloista, ku joistain vissiin kokonaan puuttuu backplaten alta minkäänlaiset lämpötyynyt. Vaikka oliskin 3080 kyseessä, niin se backplatekin kuitenkin vaikuttaa niihin lämpötiloihin yllättävän merkittävästikkin.
Micronin speksaama 95 astetta on Tcase-arvo eli piirin pintalämpö. Tämä raportoitu on Tjunction, joka on korkeampi. Näiden eroa ei ole taidettu GDDR6X:n osalta vielä aukottomasti todistaa, mutta epäilisin että 3080/3090:ien throttlauspiste eli 110 astetta on valittu nimenomaan menemään käsi kädessä tuon speksin kanssa. 100 astetta Tjunction-arvona ei ole vielä suuri huolestumisen aihe, mutta alkaa liikkua siellä korkean puolella toki.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 673
Micronin speksaama 95 astetta on Tcase-arvo eli piirin pintalämpö. Tämä raportoitu on Tjunction, joka on korkeampi. Näiden eroa ei ole taidettu GDDR6X:n osalta vielä aukottomasti todistaa, mutta epäilisin että 3080/3090:ien throttlauspiste eli 110 astetta on valittu nimenomaan menemään käsi kädessä tuon speksin kanssa. 100 astetta Tjunction-arvona ei ole vielä suuri huolestumisen aihe, mutta alkaa liikkua siellä korkean puolella toki.
Joo, todennäkösesti jotenkin näin se todellisuudessa menee. Ei vaan oo kortit riittävän kauaa ollu saatavilla et vois mitään johtopäätöksiä vetää siitä et mitä lämpöjä noi muistit 24/7 käytössä sit kestävät, mutta ei ainakaan omalla kohdalla tuntuis järkevältä kurittaa muisteja 100c lämpötilalla täyspäiväisesti. Aikahan sen sitten näyttää et miten noita alkaa louhintakäytössä leviämään. Toivottavasti kestävät, sillä tuskin se ainakaan saatavuutta auttaa jos porukalla alkaakin parin kuukauden päästä kortit leviämään käsiin ja valmistajat joutuu sit osan korteista varaamaan RMA keissejä varten.
 

Hiikeri

Team Intel
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
2 007
Joskus 10v tjsp sitten kun GTX280 oli uusi niin laitoin sen GPUn vesille ja muistit nakkena mittasin sen kortin muistien pintalämpötilaksi infrapuna-laser mittarilla reilut 140C benchmarkeissa eivätkä ne kärynneet.
Tein Muropakettiin revikan aiheesta silloin jossa kuvaa mittarista ko. lämmöillä.

Liimasin kyllä siilet muisteille kun sellaiset sain muutaman viikon kuluttua.
 
Liittynyt
29.03.2020
Viestejä
495
Youtubesta kattelin jonkun pätkän missä laitto aio jäähyn eikä muisteille mitään eikä virransyötölle muuta kun g12 ropeli. Niin oli viileemmät muistit ja virransyöttö. Olikohan se Jayz vai mikä lienee tubettaja.
 
Liittynyt
11.09.2017
Viestejä
178
theHunter: Call of the Wild on kellotuksien osalta haastavin peli mitä olen löytänyt. Siinä missä 3D Markin TimesSpy pyörii RTX 3090:llä +200 core niin kyseinen peli toimii vakaasti vasta +70.

Pelissä asetuksina 1080p reso ja Ultra/High -kuvanlaatu. Alivoltitettuna 1800 Mhz ja 800 mV toimi vielä vakaasti Ultra-asetuksilla mutta kun vaihtoi High-asetuksille niin kippasi. Ilmeisesti joissain tilanteissa High-asetukset kuortmittavat enemmän. Parque Fernando:n alueella testasin. Jotkut reservit ovat raskaampia pyörittää kun toiset.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.03.2020
Viestejä
495
Youtubesta kattelin jonkun pätkän missä laitto aio jäähyn eikä muisteille mitään eikä virransyötölle muuta kun g12 ropeli. Niin oli viileemmät muistit ja virransyöttö. Olikohan se Jayz vai mikä lienee tubettaja.
Nääh se olikin joku vanha kortti. Mut tippu kuitenkin lämmöt.
 
Liittynyt
13.09.2019
Viestejä
407
theHunter: Call of the Wild on kellotuksien osalta haastavin peli mitä olen löytänyt. Siinä missä 3D Markin TimesSpy pyörii RTX 3090:llä +200 core niin kyseinen peli toimii vakaasti vasta +70.

Pelissä asetuksina 1080p reso ja Ultra/High -kuvanlaatu. Alivoltitettuna 1800 Mhz ja 800 mV toimi vielä vakaasti Ultra-asetuksilla mutta kun vaihtoi High-asetuksille niin kippasi. Ilmeisesti joissain tilanteissa High-asetukset kuortmittavat enemmän. Parque Fernando:n alueella testasin. Jotkut reservit ovat raskaampia pyörittää kun toiset.
Tuota, miksi 1080p reso ? Eikö ton 3090 pitäisi olla ihan järjetön overkill moiseen.
 
Liittynyt
11.09.2017
Viestejä
178
Tuota, miksi 1080p reso ? Eikö ton 3090 pitäisi olla ihan järjetön overkill moiseen.
Tykkään pelata 1080p 200+ fps 280hz näytöllä. Lisäksi kyseinen kortti on työkäyttöön.
140 fps ja 280 fps välillä ihan selkeä ero immersiossa. Tuotakin peliä pelaan mieluummin High-asetuksilla 180 fps kuin Ultra 140 fps.

Gsynciä vois toki kokeilla, varmaan kaventaa eroa, toisaalta ei tunnu ihan yhtä responsiiviselta.
 
Liittynyt
24.09.2020
Viestejä
661
Ilmeisesti Searcci vaan kokeili louhintaa ilman sen suurempaa tarkoitusta sitä jatkaa?

Tuosta muistien kuumenemisesta johtuen itsekin luovuin 3080 ja 3090 korteista, kun tarkoitus on välillä myös laittaa kortti louhimaan. 3080 muistit throtlasi ja 3090 backplate oli kevyesti sanottuna epämiellyttävän lämmin. Molemmat olivat yksinään koneessa, joten mitään kovin suurta louhintafarmia ei itsellä ole :D Käytössä on siis vain 1 pelikone, jossa on nyt ensisijaisena käytössä 3070 kortti ja riittää kyllä pelitehot 1440p resolle omiksi tarpeiksi. Sain 1 kaverinkin luopumaan 3080 haaveista ja hankkimaan 3070:n järkihinnalla
No aattelin mä varovaisesti kokeilla tota hommaa sillon kun kortilla ei muuta käyttöä ole. Jengi tais raportoida noissa johonkin 112C asti tuota Tjunction eli oisko se lie se muistien korkein lämpötila,siihen verrattuna 100C ei ole vielä juuri mitään. 110C alkaa kuulemma throttlaus.
Vesille kun laittais noilla uusilla kamppeilla sais pidettyä tuonkin miellyttäcissä lukemissa toki.

Saatavuushan näillä 3090:llä on periaatteessa jo parantunut, mutta hinnat onkin sitten toinen juttu, noitahan löytyy ihan hyllytavarana. Toki ei vielä tietoa miten nämä kestää. Toisaalta haittaako tuo, tietääkseni louhinta ei takuuta poista, jospa tuo ees sinne kestäis että RMA ei vie jonopaikkaa keneltäkään.

edit:osahan raportoinut että pelikäytössäkin nousee tuonne 110C ja alkaa throttlaus. Itsellä ei ole ollut merkittävää eroa lämmössä riippumatta miten muisteja kellottaa
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 924
No aattelin mä varovaisesti kokeilla tota hommaa sillon kun kortilla ei muuta käyttöä ole. Jengi tais raportoida noissa johonkin 112C asti tuota Tjunction eli oisko se lie se muistien korkein lämpötila,siihen verrattuna 100C ei ole vielä juuri mitään. 110C alkaa kuulemma throttlaus.
Vesille kun laittais noilla uusilla kamppeilla sais pidettyä tuonkin miellyttäcissä lukemissa toki.

Saatavuushan näillä 3090:llä on periaatteessa jo parantunut, mutta hinnat onkin sitten toinen juttu, noitahan löytyy ihan hyllytavarana. Toki ei vielä tietoa miten nämä kestää. Toisaalta haittaako tuo, tietääkseni louhinta ei takuuta poista, jospa tuo ees sinne kestäis että RMA ei vie jonopaikkaa keneltäkään.

edit:osahan raportoinut että pelikäytössäkin nousee tuonne 110C ja alkaa throttlaus. Itsellä ei ole ollut merkittävää eroa lämmössä riippumatta miten muisteja kellottaa
Tuo takuuasia riippuu valmistajasta. Osa valmistajista sanoo suoraan että louhintakäyttö ei kuulu takuun piiriin, mutta kuluttajana ostetulle tuotteelle kuluttajansuoja seisoo varmaankin kuluttajan takana. Eiköhän tähänkin saada ennakkotapaus aika piakkoin
 
Liittynyt
16.02.2018
Viestejä
551
Tuo takuuasia riippuu valmistajasta. Osa valmistajista sanoo suoraan että louhintakäyttö ei kuulu takuun piiriin, mutta kuluttajana ostetulle tuotteelle kuluttajansuoja seisoo varmaankin kuluttajan takana. Eiköhän tähänkin saada ennakkotapaus aika piakkoin
Miten kortista näkee ulkoapäin onko sillä louhittu vai ei?
 
Liittynyt
24.09.2020
Viestejä
661
Tuo takuuasia riippuu valmistajasta. Osa valmistajista sanoo suoraan että louhintakäyttö ei kuulu takuun piiriin, mutta kuluttajana ostetulle tuotteelle kuluttajansuoja seisoo varmaankin kuluttajan takana. Eiköhän tähänkin saada ennakkotapaus aika piakkoin
Mielenkiintoista, tuntuu että ilman kortin biosin tai kortin fyysistä muokkausta ei pitäisi ihan noin vain onnistua. Kyllähän joku jatkuva renderöinti kuormittaa muisteja myös, toki ei välttämättä 24/7
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 924
Miten kortista näkee ulkoapäin onko sillä louhittu vai ei?
Eihän siitä tässä ole ollut kyse. Kaikki varmasti tietää, että nvidian korttien tapauksessa ei tarvitse flashailla biosseja louhiakseen, joten tuossa on kyse rehellisyydestä
 
Liittynyt
17.11.2018
Viestejä
593
Olen todella tyytyväinen tähän alivoltitukseen:
Time Spy GPU- score 17831, 1830MHZ@0.800 V Muistikellot +900.
Kellokäyrän Afterburnerista on 1815 MHz- tasolla, mutta boostaa jostain syystä silti itsekseen 1830-1845 MHz- tasolle (ja pysyy siinä vakaana).
On sekä Time Spy- että Port Royal- stressitestivakaa, ja kaikkein hankalin kaataja mitä minulla on tullut vastaan eli Metro Exodus on pelannut tunnin täysin vakaana (yleensä epävakaat kellot kaatavat Metro Exodusin jo parissa minuutissa).
Tehonkulutus väheni ~20%, Time Spy väheni ~3%. Lämmöt pieneni kymmenellä asteella.
 
Liittynyt
16.05.2019
Viestejä
745
Eihän siitä tässä ole ollut kyse. Kaikki varmasti tietää, että nvidian korttien tapauksessa ei tarvitse flashailla biosseja louhiakseen, joten tuossa on kyse rehellisyydestä
No on alunalkaen jo typerää että mainaamisesta menee takuu... Vaikka en nyt mitenkään mainaamista kannata niin tossa kohtaa kyllä ei tarvitse olla rehellinen. Yhtälainen oikeus heilläkin on takuuseen kun pelaajalla
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
157
Kyllä ainakin minulla kortti mainaa joutoajan. Onhan se nyt niin että jos kortti maksaa 2k, niin on sen myös mielestäni kestettävä se takuuaika, pelataan tai louhitaan sillä. Ja pitäisi kyllä kestää jopa vakioasetuksilla. Louhiessa ainakin itse heitän afterburnerilla kelloja ja powerlimittiä alaspäin joten myös lämpötilat laskee jonkin verran. Jos kortti lämpöjen takia hajoaa niin korjatkoon takuuseen, silloinhan kortissa on suunnitteluvirhe jos ei kerran käyttöä kestä. Kyseessä on kuitenkin valmistajan lippulaiva mallit.
 
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 598
Kestävyyskeskustelu taisi tässä yhteydessä lähteä liikkeelle muistilämmöistä, ja näin ollen käyttötavalla on kyllä jonkin verran merkitystä. Ainakin Ethereumin mainaaminen on poikkeuksellisen muisti-intensiivistä puuhaa, eli kuorman rasittavuus kohdistuu eri tavalla kuin pelatessa. Ja kun nämä on pelaamiseen suunniteltuja tuotteita, niin esim. tuuletinkäyrät on suunniteltu pelikuormille. Siksi muistilämmöt nousee mainatessa enemmän kuin on ehkä hyväksi, ja tuotteiden pitkän aikavälin kestävyys ehkä kärsii. Mitä tulee takuuseen, niin käytännössähän takuu kattaa mainauksenkin, jos sitä yksityishenkilö tekee eikä itse aktiivisesti asiasta kerro. Lakiteknisesti asia on kuitenkin eri, koska tuotteelle on olemassa alkuperäinen käyttötarkoitus, jonka vastainen käyttö puolestaan siirtää vastuun loppukäyttäjälle.

Karkeasti itse näkisin niin, että jos mainaat, niin kanna vastuu. Eli säädä itse settisi niin, ettei mikään osa kortista joudu liian kovalle. GDDR6X:ää käyttävillä korteilla se erityishuomion kohde on nuo muistilämmöt.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 673
Ite taas melkeen ajattelen asian niin et jos tietää mitä tekee, eli louhii alhasemmalla powerlimitillä ja tiputtaa coren kelloja, niin jos se kortti silti leviää niin kyllä se takuuseen pitäis mennä. Mut sit taas jos muistilämmöt on 110c nurkilla louhiessa ja mihinkään ei olla käyttäjän puolesta kiinnitetty huomiota tai jaksettu opetella, niin kyllähän tossa herää ajatus ettei sitä korttia olla ehkä suunniteltukkaan kestämään sitä. Jokatapauksessa takuussa näitä asioita ei oikeen voida todistaa, eli käytännössä kaikki kortit kuuluu takuun piiriin, oli se hajoamisen syy sitten osaamaton käyttäjä tai ihan vaan kortin leviäminen omia aikojaan, vaikka ajettu tasasella rasituksella turvallisien rajojen sisällä. Turvallisilla rajoilla tarkotan tässä sellasia lämpötiloja ja kulutuksia, että ollaan mieluummin ihan reilusti turvallisella puolella, sillä tästä ei tosiaan sen kummosempaa dataa mistään suunnasta ole tullu et mitä ne kortit kestää ja mitä ei.

Kokeilin myös omalla kortilla mitä sanoo lämmöt tuosta louhimisesta. Ethash, power limit 68%, corelle -150 ja muisteille +700. Kulutus 230w ja coren lämmöt 36c, muisteilla junctioni piikkaa 78c. Toki mulla on vedellä kortti, eli ilmaan ei kannata vertailla. 95mh/s on aikalailla kokoajan ja konetta voi muuten käyttää normaalisti siinä sivussa
 

Hiikeri

Team Intel
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
2 007
Olen todella tyytyväinen tähän alivoltitukseen:
Time Spy GPU- score 17831, 1830MHZ@0.800 V Muistikellot +900.
Tuo tulos vain esimerkiksi tästä alivoltittelu boomista. Suhteessa kivat scoret kun vertaa kuinka paljon vähemmän tuolla kikkailulla saa kortin kuluttamaan vähemmän energiaa, kaikki varmaan vihreän puolueen kannattajia?

Ihmettelen vain siksi kun porukoilla täällä uusi 3080 ja tässä vertailukohtana mun v2018 ostamani kortti, Time Spy 16.4xx graphics pointsia (orig.ilmajäähy). Esimerkkini jusbrun 3080 tulos vain ~8.6% enemmän kuin mulla ja v2018 kortillani.
I scored 15 553 in Time Spy
 
Liittynyt
06.09.2017
Viestejä
1 575
Tuo tulos vain esimerkiksi tästä alivoltittelu boomista. Suhteessa kivat scoret kun vertaa kuinka paljon vähemmän tuolla kikkailulla saa kortin kuluttamaan vähemmän energiaa, kaikki varmaan vihreän puolueen kannattajia?

Ihmettelen vain siksi kun porukoilla täällä uusi 3080 ja tässä vertailukohtana mun v2018 ostamani kortti, Time Spy 16.4xx graphics pointsia (orig.ilmajäähy). Esimerkkini jusbrun 3080 tulos vain ~8.6% enemmän kuin mulla ja v2018 kortillani.
I scored 15 553 in Time Spy
onko 100% stabiilit kellot vaiko kill run? jos kill run niin tässä sinulle 2020 740€ kortti :)
 
Liittynyt
17.11.2018
Viestejä
593
Tuo tulos vain esimerkiksi tästä alivoltittelu boomista. Suhteessa kivat scoret kun vertaa kuinka paljon vähemmän tuolla kikkailulla saa kortin kuluttamaan vähemmän energiaa, kaikki varmaan vihreän puolueen kannattajia?

Ihmettelen vain siksi kun porukoilla täällä uusi 3080 ja tässä vertailukohtana mun v2018 ostamani kortti, Time Spy 16.4xx graphics pointsia (orig.ilmajäähy). Esimerkkini jusbrun 3080 tulos vain ~8.6% enemmän kuin mulla ja v2018 kortillani.
I scored 15 553 in Time Spy
Tuo tulos vain esimerkiksi tästä alivoltittelu boomista. Suhteessa kivat scoret kun vertaa kuinka paljon vähemmän tuolla kikkailulla saa kortin kuluttamaan vähemmän energiaa, kaikki varmaan vihreän puolueen kannattajia?

Ihmettelen vain siksi kun porukoilla täällä uusi 3080 ja tässä vertailukohtana mun v2018 ostamani kortti, Time Spy 16.4xx graphics pointsia (orig.ilmajäähy). Esimerkkini jusbrun 3080 tulos vain ~8.6% enemmän kuin mulla ja v2018 kortillani.
I scored 15 553 in Time Spy
En nyt ihan ymmärrä mitä ajat takaa, mutta 2080ti on tosiaan hyvä. Rtx 3080 on energiasyöppö, siksi alivoltitus. On ihan mukavaa ettei työpöydän alla ole hirveä kiuas. Joskus kun haluan lisää tehoa, niin laitan kyllä powerlimit ja kellot kaakkoon, mutta tämä on turhaa suurimmassa osassa pelejä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
242 502
Viestejä
4 239 529
Jäsenet
71 213
Uusin jäsen
booleee

Hinta.fi

Ylös Bottom