Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Toi ei oo lämpötyyny, eikä muistikaan. 3080 ei oo selkäpuolella muisteja ollenkaan, vaan 3090 on. Lämpötyynyn näät kun katot ympyrästä pikkasen alemmas, se on toi harmaa lätty joka on kyllä puristuksissa PCB ja backplaten välissä.
Lisää kun tutkailin niin lämpötyyny kyllä on mutta kiinni backplatessa ja noi on "capacitors". Kun tähän vertaa kohdassa 21:00- niin kortin liitinpäässä on kaksi lampötyynyä, joista ulompi (videossakin backplatessa kiinni oleva) ei ota kiinni komponentteihin.Toi ei oo lämpötyyny, eikä muistikaan. 3080 ei oo selkäpuolella muisteja ollenkaan, vaan 3090 on. Lämpötyynyn näät kun katot ympyrästä pikkasen alemmas, se on toi harmaa lätty joka on kyllä puristuksissa PCB ja backplaten välissä.
Lisää kun tutkailin niin lämpötyyny kyllä on mutta kiinni backplatessa ja noi on "capacitors". Kun tähän vertaa kohdassa 21:00- niin kortin liitinpäässä on kaksi lampötyynyä, joista ulompi (videossakin backplatessa kiinni oleva) ei ota kiinni komponentteihin.
110C alkaa vasta throttlaamaan HWInfon tekijän mukaan. Ite muutamia testejä tein tuossa 3080FE:lläni ja 102C korkein lukema mitä olen nähnyt. Tuonne 100C tuntumaan ampaisee Q2RTX:ssä nopeasti ja sitten pyörittää tuulettimia kovasti pitääkseen kurissa.Voisin kuvitella tuon lämpötilan olevan jokseenkin korkeampi "quiet" biosilla ja kyllähän se sillon alkaa jo jokseenkin lähennellä gddr6x speksattua junction maksimilämpötilaakin, joka on +95C.
Kokeilin ite samaa, sama kortti, mutta mulla on Bykskin blokki tässä kiinni. Samat +500 muisteilla ja GPU:lla +150. Näemmä piikkas 94c Heavenin aikana, asetukset toki täysillä ja 2560x1440 windowed resonaKatselin tuolla uusimmalla HWInfo64 versiolla 3080 TUF OC muistien lämpötiloja pyörittelemällä heavenia sen "raskaimmassa" kohdassa reilun 20 minuuttia (muistit +500 afterburnerilla) ja käppyrä näyttäisi tältä:
![]()
Näyttiksen bios "performance" tilassa ja sitä on alivoltitettu tuonne 1900MHz tuntumaan 875mV jännitteellä. Voisin kuvitella tuon lämpötilan olevan jokseenkin korkeampi "quiet" biosilla ja kyllähän se sillon alkaa jo jokseenkin lähennellä gddr6x speksattua junction maksimilämpötilaakin, joka on +95C.
No en mä saa lämpojä nousee ilmallakaan 86c taitaa olla maks. Kortti suprim x. Bykskin blokki tulossa näinköhän sit lämmöt nousee muisteillakin.Kokeilin ite samaa, sama kortti, mutta mulla on Bykskin blokki tässä kiinni. Samat +500 muisteilla ja GPU:lla +150. Näemmä piikkas 94c Heavenin aikana, asetukset toki täysillä ja 2560x1440 windowed resona
Ja joo, en tiedä miks micron sanoo spekseissänäs et +95c ois se raja, mutta kuitenkin porukalla paukuttelee sinne 110c asti toi junction temp ilman throttlaamista.
Pitänee vähän tutkailla pitkin nettiä et mitä muilla pojilla on blokitetuilla korteilla tulokset, sinällänsä ei huoleta kun rajojen sisällä vielä ollaan.
Edit eipä mittään mä käytänkin custom fan curvea johtunee siitä varmaan. Ja eikä niitten tarvikkaan nousta tosta enempää.No en mä saa lämpojä nousee ilmallakaan 86c taitaa olla maks. Kortti suprim x. Bykskin blokki tulossa näinköhän sit lämmöt nousee muisteillakin.
Voi olla myös asentajassa vikaa, putsasin kyllä muistit isopropyylilla blokkia tuhertaessa, et en sit tiedä. Tsekkasin kontaktinkin blokin kanssa ennenku löin kasaan.No en mä saa lämpojä nousee ilmallakaan 86c taitaa olla maks. Kortti suprim x. Bykskin blokki tulossa näinköhän sit lämmöt nousee muisteillakin.
Eiköhän ne throttlauslämmöt tule sieltä nvidian biosista, eikä niinkään gddr6x spekseistä.Ja joo, en tiedä miks micron sanoo spekseissänäs et +95c ois se raja, mutta kuitenkin porukalla paukuttelee sinne 110c asti toi junction temp ilman throttlaamista.
Itsellä 3dmark stress test antaa melkein 10 astetta korkeammat lämmöt mitä heaven.Katselin tuolla uusimmalla HWInfo64 versiolla 3080 TUF OC muistien lämpötiloja pyörittelemällä heavenia sen "raskaimmassa" kohdassa reilun 20 minuuttia (muistit +500 afterburnerilla) ja käppyrä näyttäisi tältä:
![]()
Näyttiksen bios "performance" tilassa ja sitä on alivoltitettu tuonne 1900MHz tuntumaan 875mV jännitteellä. Voisin kuvitella tuon lämpötilan olevan jokseenkin korkeampi "quiet" biosilla ja kyllähän se sillon alkaa jo jokseenkin lähennellä gddr6x speksattua junction maksimilämpötilaakin, joka on +95C.
No en mä saa lämpojä nousee ilmallakaan 86c taitaa olla maks. Kortti suprim x. Bykskin blokki tulossa näinköhän sit lämmöt nousee muisteillakin.
Vielä kun niitä vaihtokortteja saisi ilman puolen vuoden odotusaikaa. Useassa tapauksessa se tarkoittaisi myös pelaamisen loppumista, kunnes korvaava näyttis on asennettu.Aivan turhaa murehtia jotain muistipiirien lämpötiloja. Jos on niin huonosti suunniteltu jäähy, ettei muistit kestä niille speksatuissa lämmöissä, niin vaihtakoot sitten takuuseen uuden kortin. Ei ole kuluttajan tehtävä miettiä tuommoisia.
Kyllä sitä mieluusti pitäisi kortin toiminnassa, ettei tarvitse nähdä takuun vaivaa ja odottelua. Myöskin throttlaus on asia jota haluaisin välttää.Aivan turhaa murehtia jotain muistipiirien lämpötiloja. Jos on niin huonosti suunniteltu jäähy, ettei muistit kestä niille speksatuissa lämmöissä, niin vaihtakoot sitten takuuseen uuden kortin. Ei ole kuluttajan tehtävä miettiä tuommoisia.
Niin, mutta kun et voi tehdä asialle oikeastaan mitään irrottamatta alkuperäistä jäähyä, joka taas evää takuun kokonaan = ei mitään järkeä. Kotelotuuletusta voit tietysti parantaa, mutta huonon kotelotuuletuksen näkee jo korkeista GPU lämmöistäkin, ei tarvitse erikseen vahtia muistipiirien lämpöjä. Asia on täysin eri, jos asentaa jonkun vesiblokin ja on itse vastuussa myös muistien ja VRM asianmukaisesta jäähdyttämisestä.Kyllä sitä mieluusti pitäisi kortin toiminnassa, ettei tarvitse nähdä takuun vaivaa ja odottelua. Myöskin throttlaus on asia jota haluaisin välttää.
Kokeilin ite samaa, sama kortti, mutta mulla on Bykskin blokki tässä kiinni. Samat +500 muisteilla ja GPU:lla +150. Näemmä piikkas 94c Heavenin aikana, asetukset toki täysillä ja 2560x1440 windowed resona
Ja joo, en tiedä miks micron sanoo spekseissänäs et +95c ois se raja, mutta kuitenkin porukalla paukuttelee sinne 110c asti toi junction temp ilman throttlaamista.
Pitänee vähän tutkailla pitkin nettiä et mitä muilla pojilla on blokitetuilla korteilla tulokset, sinällänsä ei huoleta kun rajojen sisällä vielä ollaan.
Jooh, no sittenhän se on tän illan hommat tiedossa. Blokkia auki ja ihmettelemäänEk:n blokilla ja muistit +500 lämmöt piikkas heavenissa 54c muisteille gpu 39c Asetukset tapissaan ja 4K
Jospa Bykskin blokki vaan huonompi, mites muut lämmöt? Vesi pysyy itsellä alle 30c:ssaJooh, no sittenhän se on tän illan hommat tiedossa. Blokkia auki ja ihmettelemäänJos nyt positiivisen kautta haluaa ajatella niin voipahan räpeltää letkut kanssa vähän fiksummin mitä ne nyt on.
Huonompi homma se onkin jos ne kestää. Voi olla että käytät korttia vaikka 3 vuotta ja muistit throtlaa jatkuvasti, mutta eivät suostu hajoamaan että saisit paremman (korjatun) kortin takuustaAivan turhaa murehtia jotain muistipiirien lämpötiloja. Jos on niin huonosti suunniteltu jäähy, ettei muistit kestä niille speksatuissa lämmöissä, niin vaihtakoot sitten takuuseen uuden kortin. Ei ole kuluttajan tehtävä miettiä tuommoisia.
Jooh, no sittenhän se on tän illan hommat tiedossa. Blokkia auki ja ihmettelemäänJos nyt positiivisen kautta haluaa ajatella niin voipahan räpeltää letkut kanssa vähän fiksummin mitä ne nyt on.
GPU Dien lämmöt on jees, 50c nurkilla täydessä rasituksessa ihan sama kuinka raskas peli. Mulla ei veden lämmöt oo mitenkään kummoset koska hiljasuus on pääkriteerinä tässä koneessa, joten tuulettimet tai pumppu ei vispaa hillitöntä vauhtia. 37-39c muistaakseni oli korkeimmillaan veden lämmöt, tohon 40c alle ne halusin. Käytin virrat pois ja kattelin blokin väliin, kyllä ne tyynyt siellä kontaktia ottaa, mutta heräs epäilys et mukana tulevat 1mm padit ei välttämättä oo tarpeeks paksuja et tohon syntyis kunnollista puristusta, mikä voi sit osaltansa selittää homman. Mulla on 1,5mm padeja kaapissa just sopivasti, niin varmaan kokeilen et mitä tuumaa jos vaihtaa 1mm -> 1,5mm, toivottavasti ei ytimen kontakti kusase tossa samalla sitten, pitää käyttää blokki kiinni ja sit irrottaa, kattelee sitten tahnajäljistä et millasta kontaktia ottaa niin ei sokkona pistä kasaan ja huomaa et GPU lämmöt vitusti koholla ton operaation takia.Jospa Bykskin blokki vaan huonompi, mites muut lämmöt? Vesi pysyy itsellä alle 30c:ssa
Jees mä ilmottelen sitku saan prosessin valmiiks. 80-90c on ok vakiojäähyllä varsinkin. Blokilla ei niinkään.Ilmotteleppa sitten miten käy. Täytyy sitten miettiä josko sitä alphacoolin blokkia odottelee, jos ei parannusta tule. Toisaalta ilmeisesti toi 80c-90c on iha ok? Mitä nyt on ilmalla. Voihan se tietysti siitä noustakkin jäähyä vaihtamalla![]()
Viileämmillä muisteilla voi puskea korkeampia kelloja ennenku alkaa virheitä tulemaan ja ECC ilmaantua mestoille kusemaan suorituskykyä. Tai siis näin ainakin se normaalisti menee, just GDDR6X en osaa sanoa henkilökohtasesta kokemuksesta oikeen mitään. Mut jos ajatellaan et kellotajuudet on samat ja ainoana erona on lämpötila, niin ei sillä suorituskyvyllä sit mitään eroa ole.Lähinnä mieti, että millanen ero suorituskyvyssä mahtaa olla muistien ollessa 50c vs 90c. Tietysti blokilla olettais olevan lähempämä sitä 50c, mutta onko sillä loppu peleissä merkitystä, jos ei mennä tonne throtlaukseen asti?
Juu kiinnostaa itseäkin lämmöt aukaisun jälkeen jos asennuksessa jotain pientä häikkää käynyt. Tosiaan sama blokki tulossa.GPU Dien lämmöt on jees, 50c nurkilla täydessä rasituksessa ihan sama kuinka raskas peli. Mulla ei veden lämmöt oo mitenkään kummoset koska hiljasuus on pääkriteerinä tässä koneessa, joten tuulettimet tai pumppu ei vispaa hillitöntä vauhtia. 37-39c muistaakseni oli korkeimmillaan veden lämmöt, tohon 40c alle ne halusin. Käytin virrat pois ja kattelin blokin väliin, kyllä ne tyynyt siellä kontaktia ottaa, mutta heräs epäilys et mukana tulevat 1mm padit ei välttämättä oo tarpeeks paksuja et tohon syntyis kunnollista puristusta, mikä voi sit osaltansa selittää homman. Mulla on 1,5mm padeja kaapissa just sopivasti, niin varmaan kokeilen et mitä tuumaa jos vaihtaa 1mm -> 1,5mm, toivottavasti ei ytimen kontakti kusase tossa samalla sitten, pitää käyttää blokki kiinni ja sit irrottaa, kattelee sitten tahnajäljistä et millasta kontaktia ottaa niin ei sokkona pistä kasaan ja huomaa et GPU lämmöt vitusti koholla ton operaation takia.
Jees mä ilmottelen sitku saan prosessin valmiiks. 80-90c on ok vakiojäähyllä varsinkin. Blokilla ei niinkään.
Taitaa olla lämpötilasta johtunut kellojen automaattinen pudotus. Ne kun on 15Mhz välein.Jostain syystä corelta tippui jonkin ajan päästä 15Mhz kelloja, vaikka mitään perfcappia ei näyttänyt olevan.
Siis tiputtaako tämä kelloja jo 49 asteessa? Olin siinä käsityksessä, että näissä olisi höllemmät noi lämpödropitTaitaa olla lämpötilasta johtunut kellojen automaattinen pudotus. Ne kun on 15Mhz välein.
Käsittääkseni jopa alempana jo skaalaa lämpöjen mukaan. Voin toki muistaa väärinkin.Siis tiputtaako tämä kelloja jo 49 asteessa? Olin siinä käsityksessä, että näissä olisi höllemmät noi lämpödropit
Siis tiputtaako tämä kelloja jo 49 asteessa? Olin siinä käsityksessä, että näissä olisi höllemmät noi lämpödropit
Ek:n blokilla ja muistit +500 lämmöt piikkas heavenissa 54c muisteille gpu 39c Asetukset tapissaan ja 4K
Tuf non oc eikä suprimYmmärsinkö oikein että sulla on Ek:n blokki Suprim X kortissa kiinni? Ilmeisesti siis toi Vector Trio malli?
Onko ideoita miten perustella hallitukselle 250 euron jäähyn hankinta korttiin, johon palo jo melkein tonni? Ja sit tietysti pitäis laittaa kovat putket ku vihdoinki on paketti valmis.
Saisi jo omakin Gamerock tulla. Vissiin yksi kauneimmista ja viileimmistä tuo Gamerock. Oman Ventuksen Tjunction 90c koneen kyljen ollessa auki ja muistit +600.Tapauskohtaista jossain määrin. Mulla oli Gigabyten 3080 Eagle OC, joka ei tiputtanut yhtäkään binniä ainakaan välillä 30-70 astetta. Mutta vastaavasti taas tämä nykyinen Palitin 3080 Gamerock tiputtaa yhden binnin jossain 50-55 asteen haarukassa, mutta ei muuta. Välissä ollut 3090 TUF oli myös koko lailla liikkumaton koko käyttöskaalalla.
Edit: Pakollinen VRAM TJunction-lukema: Gamerockilla 84 astetta maksimi, testattu Flight Simulatorilla joka puskee 400W power limitin lähes täyteen ja taitaa olla VRAM-rasitteenakin aika tiukka testi.
Saisi jo omakin Gamerock tulla. Vissiin yksi kauneimmista ja viileimmistä tuo Gamerock. Oman Ventuksen Tjunction 90c koneen kyljen ollessa auki ja muistit +600.
Cyberpunkissa näyttäisi tjunction nousevan 86C asti 40min pelailulla.Itsellä 3dmark stress test antaa melkein 10 astetta korkeammat lämmöt mitä heaven.
Paljonkohan tuo vaikuttaa kortin käyttöikään tai muuten muisteihin pitkässä juoksussa ?Nonni. Quake2 RTX:ssa muistien junction lämmöt 112c 10 minuutin jälkeen ja alko pikkasen pudottaa kelloja. Sitten kun anto tuulettimien nousta 80%:n 70%:n sijaan, niin ei enää noussu kun "vaan" 106c:n ja ei throttlannu enää.
Paljonkohan tuo vaikuttaa kortin käyttöikään tai muuten muisteihin pitkässä juoksussa ?
Kovimmat lämmöt mitä oon saanu aikaiseksi tuli quakea hakatessa, 86°C pahimmillaan. Ihan hyvin tuntuu toimivan corsairin blokkiOlis kyl kiva saada vertailun vuoksi vielä lisää 3090 omistajien muistien junction lämpötiloja threadiin.![]()
Millä resolla pelaatte? Mulla pyörii nyt portroyale tossa taustalla tres tet, ja näyttänyt nyt maks 84c ja peleissä missä ei rt niin max 75c. 1440p pelaan ite.
Aah no jos se vaikuttaa että 4k ite pelasin just 1.30h Hitman 3 ja siinä oli se 75c mitä näytti.Ite pelaan 4k ja tosiaan edelleen mentii hitman 3 kanssa pelin aikana 82c-84c ja nyt oli max käyny 88c.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.