Tuosta on varaa vielä laskeakkin tuulettimien nopeutta
2700rpm on jo sen verran haipakkaa vauhtia, että ei varmasti tee pitkässä juoksussa tuulettimen käyttöiälle hyvää. Kun taas itse piiri kestää kyllä helposti sinne 80c asti lämpöjä (keskiarvo kannattaa jättää vähän alle). Liikkuvat osat eli tuulettimen laakerit hajoaa paljon todennäköisemmin kuin itse piiri tai muistit. Jos ei takuuaikana hajoakkaan, niin melu ainakin voimistunut mun kaikissa tuulettimissa iän myötä.
Noin 73-75c pidän omaa 3070ti TUF ja tuulettimet hiljaisena 1300-1400rpm, en tosin vakiona aja vaan alivolttia ytimelle ja kellot siellä 1880mhz. Tämä 3070ti TUF OC syö vakiona 300 wattia virtaa, ja se viimeinen ~75 wattia enemmän tuo noin 3% lisää FPS eli surkuhupaisan vähän.
RTX 3080 vie vain n. 20 wattia enemmän virtaa kuin 3070ti, mutta tuo 4k noin 20% lisää suorituskykyä, eli tämä 3070ti on Nvidialta watti / perf -suhteessa huono malli. TUF:issa on onneksi todella hyvä jäähy (myös muisteilla) ja pärjää kyllä yli 300w malleissakin, kunhan saa tarpeeksi ilmaa kotelossa. Lämmöt eri kokoonpanoissa ei ole missään nimessä vertailukelpoisia edes samojen korttien osalta, kun kotelotuuletus vaikuttaa kaikkien mallien lämpöihin merkittävästi. Nuo johnnyw lämmöt haiskahtaa rajoitetulta kotelotuuletukselta.